Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Our website is also available in English. Change language

De milde dictator

Escape Legend

Offline

Omschrijving

Dag Allemaal

Wij bezoeken op frequente basis escape rooms waar we kunnen.

Soms met een goede planning, soms (meestal) last minute.

Ik probeer me steeds positief op te stellen tegen elke room en een review te schrijven die opbouwend werkt. Niet elke kamer is even oud of met een even groot budget gebouwd, maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beleving. Afkraken is steeds zo makkelijk, maar met opbouwde kritiek bereik je zoveel meer en de meeste goede eigenaars met passie voor het vak doe er echt iets mee.

Reviews blijven een momentopname en iets best persoonlijk.

Vind je een review van me leuk, doe dan even een duimpje omhoog. Het motiveert om er steeds weer een te schrijven.


  • www.want2escape.be
  • www.beyondthegame.be


Escapecounter : 341


Gespeeld maar niet op escapetalk

Polen-Krakau :

Exitroom - Prison Break 57 minuten 6.5/10  ontsnapt

Exitroom - Amber Gold 35 minuten 6/10 ontsnapt

België :

Pop-up Saw escape room Antwerpen 3.5/10  niet ontsnapt

De pop-up had de eerste waarschuwing moeten zijn, maar deze kamer was niet door mij geboekt. Zeer magere kamer met discutabele puzzels en nul thema. 



Lid sinds

18-11-2018

Locatie

Neerpelt

Statistieken

Escaperooms

332 reviews

347 kamers gespeeld

91.9% ontsnappingspercentage


Games

1 reviews

1 gespeelde spellen


56 forum berichten

Teams

Gamblers

1 teamleden

7 kamers gespeeld

Beyond the Game

2 teamleden

33 kamers gespeeld

Kelly & Yves

2 teamleden

17 kamers gespeeld

332 reviews

The Factory

Best Escape
Geplaatst op: 09 juni 2024

Kan op dit moment de verwachtingen niet waar maken.

Het is al van 2021 geleden dat ik nog bij Best Escape op bezoek was.
Al Capone was toen een prima kamer, maar tegelijkertijd niks wereldschokkend.
Maar dan zie je plots voor de Factory alleen maar 10-en voorbij komen en dan ben je natuurlijk wel benieuwd!

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis op 2 gereserveerde plaatsen iets voorbij de escape room.
De room zelf is langs de buitenkant duidelijk aangegeven, je kan niet missen ;-)
Binnen is er sinds de vorige keer veel veranderd, want toen was er amper een ontvangstruimte. Nu is er een grote open ruimte gecreëerd om de gasten net wat beter te ontvangen. De ontvangstruimte voelt momenteel nog wat kil en chaotisch aan en kan net wat sfeervoller.
Het ontvangst zelf is hartelijk en ik denk dat de scores die veelal gegeven worden te maken hebben met de passie en liefde voor het vak die Didier en zijn vrouw uitstralen.

Na een korte uitleg mogen we als volwaardige FBI agenten onze opdracht gaan vervullen!

Kamer:

De hoofdreden waarom we vandaag Best Escape bezoeken is vooral omdat die 10-en niet stroken met de werkelijkheid, daar gaan we geen doekjes om winden.
De kamer kan momenteel die verwachtingen niet waarmaken, hoe lief het ook bedoeld is.
De eigenaar is realistisch genoeg om dit te beseffen en wil de lat graag hoger leggen.

Onze taak vandaag is het spel te spelen zoals het is en te kijken of we aan de hand van feedback de kamer net dat tikje meer kunnen geven.

Laten we positief beginnen:
De basis van de kamer zit zeker goed. Wij speelden deze kamer met 4 personen hintloos en zetten tegelijkertijd het record. De kamer heeft in zekere zin dus een goede flow.
Het verhaal is simpel en komt in de kamer terug.
De puzzels passen soms in het verhaal, soms in de ruimte en er is geprobeerd om ze steeds in thema te houden.

Tegelijkertijd zijn er zeker verbeterpunten:
Het verhaal is er wel, maar voelt momenteel incompleet. De kamer mist gewoon een goed einde op dit moment.
De sfeer en afwerking zijn de andere grootste aandachtspunten en vooral het gebrek eraan is het probleem.

Voor spelers die 5 kamers ervaring hebben, gaat dit waarschijnlijk een prima ervaring zijn, maar laat de ambitie van deze eigenaar nu net wat hoger liggen.
Dan moet er redelijk wat aangepast worden aan deze kamer en dat gaat ook gebeuren in de nabije toekomst.

Conclusie:
Nee ik schrijf geen review om deze kamer af te breken, dat is onnodig. De review komt er ook na overleg met de eigenaar.
We hebben na het spelen bijna een uur zitten napraten en achteraf, nadat alles wat bezonken was, hebben we uitgebreid alles op papier gezet wat er eventueel beter zou kunnen, want in de basis kan dit, alleen is dat nu nog niet het geval.
Nu is het een prima middenmoot kamer die de ene speler al wat meer zal verrassen dan de andere.
De score is momenteel veels te hoog waardoor de eigenaren groepen bijna moet temperen voor ze binnengaan. Tja en doe je dat niet, dat volgt er misschien een beetje teleurstelling.
Net daarom ook deze review, puur en alleen om je met de juiste verwachtingen naar daar te sturen.
Verwacht passie, vriendelijkheid, enthousiasme, het doel om elke groep hier met een glimlach te laten vertrekken. Maar daar kom je natuurlijk ook maar zo ver mee.

Ik hoop van harte dat sommige van onze ideeën verwerkt worden in de kamer, dat de score een klein beetje zakt en dan heb je gewoon een leuke ervaring bij erg lieve mensen.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 10.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Botanist Manor

Escape Rush
Geplaatst op: 25 mei 2024

Bijna bij de top

Hij lijkt haast vanuit het niks te komen deze kamer.
Waar andere bouwers maandenlang ons teasen met de komst van hun nieuwste kamer, doen ze daar bij Escape Rush precies niet aan mee.
Maar het is meteen ook een verrassing waardoor je zin krijgt om deze room zo snel mogelijk te boeken, zeker na het zien van de foto op hun site!

Onthaal:
Ja degene die mijn vorige reviews hadden gelezen over Escape Rush weten dat mijn eerste bezoek geen schot in de roos was.
Hartje Brussel, dat is al een uitdaging, maar parkeren kan met geluk in de straat, vergeet niet je straat parkeren aan te zetten. Zoals ik het zag mag je hier +/- 4 uur blijven staan tegen betaling.

Nadat je je afvraagt of je wel juist zit sta je plots voor een portiek met Ravenswood op het raam.
Je dan ben je aangekomen.
Net als de vorige keer kunnen ze maar niet kiezen wat ze hiermee willen.
Aan de ene kant is het een fantastische manier om je verhaal te laten starten, maar dan ben je geen escape room op dat moment. Dat stukje moet je dan weglaten en helaas is dat nu ook weer niet het geval. Zo zonde van zo een ruimte.

Maar goed, wat wel goed is, is hoe netjes het er deze keer is. De ruimte is aangepast om meer groepen te ontvangen en het ontvangst zelf is hartelijk met meteen een drankje van het huis.
Na het accepteren van onze missie kunnen we door naar de briefing room waar we onze spullen opbergen en een instructiefilmpje krijgen dat volledig in het Nederlands is.
Na dit filmpje gaat onze host onnodig hetzelfde vertellen wat we net in het filmpje gezien hebben…
Maar goed gewapend met dubbel zoveel van dezelfde info gaat het zeker lukken.

Kamer:
Hoe we naar de kamer gaan is tof, maar tegelijkertijd weer dubbelop.
Opnieuw krijgen we info die we al weten of gedaan hebben en het voelt ook aan of we er al zijn ipv dat het nog moet beginnen.
Maar dat mag de pret niet drukken want de deur gaat open en ons avontuur, onze missie mag beginnen. Het decor straalt ons toe ik en ik popel echt om deze room te ontdekken.

De puzzels starten tof, in thema, parallel en sommige zijn technisch enorm goed uitgevoerd.
De kamer ontvouwt zich verder en het gekozen thema zorgt ervoor dat ze eigenlijk met alles wegkomen. Toch doen ze dat niet helemaal en proberen ze mooi in thema te blijven.
Ik verbaas me echt over de hoeveelheid puzzels en alles zonder maar 1 hangslot te gebruiken. De flow is lekker, de puzzels zijn kort, niet te moeilijk en daardoor blijf de cadans van de kamer erg goed. Af en toe neemt het verhaal over en sta je ff te wachten, maar dat is de prijs die je af en toe betaald voor een kamer met verhaal.

De kamer blijft ook verrassen zowel qua ruimtes als plottwist en daar wringt voor mij het schoentje. Voor mij zit er iets teveel in deze room en je ziet af en toe duidelijk waar ze hun inspiratie gehaald hebben. Op een bepaald moment neemt de kamer een afslag teveel en wordt de uiteindelijke uitwerking een beetje lachwekkend.
Het had bij 80% echt mogen stoppen, want daar was het prima geweest.

Op een of andere manier is het net niet en dat is voor mij bij Escape Rush, hoe graag ik er ook kom, een beetje met alles zo.
Het lijkt steeds of hun een goed idee hebben, maar bij 90% zeggen: tis prima zo.
Dat merk je bij het ontvangst dat niet tot zijn recht komt, dat merk je bij de inleiding van de kamer, maar ook in de kamer.
Soms laat de afwerking het een beetje afweten of voelt een puzzel plots wel erg lui aan en dat terwijl hun net laten zien dat ze top kunnen zijn.
Net daardoor ben ik een beetje teleurgesteld, niet omdat ze het niet kunnen, maar net omdat ze het wel kunnen maar niet doen.
De kamer voelt net iets te netjes aan, te gemaakt ipv dat het echt leeft en dat zie je al op de foto’s.
Maar tegelijkertijd wil het ook zeggen dat heel veel goed zit. Er is op geen euro gekeken, de decors zijn, net zoals in de andere kamers, echt goed en deze kamer had voor mij de beste flow van de 4.
We hebben feedback gegeven na het spelen en ik had het idee dat hier zeker nog iets mee gedaan gaat worden.

Conclusie:

Ja België is weer een parel rijker.
Escape Rush staat voor mij nog niet waar hij kan staan in de wereld, maar alle ingrediënten zijn aanwezig om naar de top te gaan.
Botanist Manor is een kamer om 4 ervaren escapers echt bezig te houden en echt een leuke tijd te geven.

Bij het lezen van het thema denk je al snel: saai, Latijnse namen, blaadjes tellen, kleuren, maar gelukkig blijven ze hier ver van weg.
De kamer kan op dit moment nog wat verouderingseffecten en weersinvloeden gebruiken om alles net wat echter te laten aanvoelen.

De start voelt nu een beetje als een rommeltje aan, maar ik vrees dat dit nooit aangepast gaat worden.
Al bij al zeker het spelen waard!


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

The Prime Artifact

Artifact Escape
Geplaatst op: 19 mei 2024

Doen "als" je hem kan boeken.

Prime Artifact is een kamer waar een hype rond hangt.
De reden is dubbel:
- Ten eerste omdat hij regelmatig in toplijstjes verschijnt van Franse spelers
- Ten tweede omdat hij bijna onmogelijk te boeken is.

Deze escape room wordt uitgebaat door een familie en ze hebben maar +/- 50 tijdsloten per jaar.
Voor hun is het een nevenactiviteit die ze puur runnen uit passie.

Wij hadden het geluk om iemand bij ons te hebben die hun kende en daardoor makkelijker aan een tijdslot konden geraken.
Of het de hype waard was, lees je hier.

Onthaal:
Lees de mail goed hoe je bij deze escape room kan komen, zonder die mail vindt je het anders nooit.
Het is niet moeilijk eens je het weet, maar nergens zal je een bordje of naam vinden met Escape...

Het onthaal zelf was top. Vanaf minuut 1 merk je dat dit een escape wordt die draait om passie en liefde voor de ervaring.
Je kan hier pas in de kamer zelf naar de wc, hou er dus een beetje rekening mee.

De ontvangst is ook meteen in thema en daar start ook meteen je verhaal.
Wat de Fransen graag doen, ondanks dat ze de Engelse taal niet goed machtig zijn, is vertellen. Ook hier weer zijn we vlot 10/15 minuten aan het luisteren naar een verhaal, waar je dan ook nog eens goed moeite voor moet doen om het te verstaan.
Dat kan korter, bondiger en duidelijker.

Kamer:
Dit soort kamers kan altijd 2 kanten uitgaan.
Of het is die verborgen parel die uitblinkt op elk vlak of het is dat uit de hand gelopen hobbyproject dat met veel liefde en tec7 aan mekaar hangt maar een grote gunfactor bevat.

De weg naar de escape is bijzonder te noemen. We banen ons letterlijk een weg naar de ingang van de escape en meteen wordt het duidelijk dat dit een avontuur gaat worden.
Wat goed opvalt doorheen de kamer is hoe verschillend alles is. Ik kan dus niet zeggen dat het decor slecht is, want soms is het dat wel, maar op andere momenten ook weer niet en zo gaat het ook voor de puzzels, techniek en afwerking.

Alles wat ze ook maar vonden dat er technisch uitziet en licht geeft, hangt hier tegen de muur en soms leidt het ook af, net doordat alles ook werkt.
De ruimtes ademen wel sfeer, maar niet altijd op de goede manier. Het voelt een beetje matrix en apocalyptisch aan met momenten, maar zonder reden.
De flow zit redelijk goed totdat onze reis opnieuw onderbroken wordt voor een te lange intermezzo. Opnieuw slaapverwekkend, vaag en moeilijk verstaanbaar. Ik kon de essentie er wel uithalen en daar konden we mee verder.
Het stukje dat volgt is goed uitgevoerd en ik hoop dat ze dit verhaaltechnisch ook afmaken want opnieuw weet deze kamer ons op een magische manier te verrassen. Ook laten de bouwers zien dat ze goed met techniek overweg kunnen en het kunnen verbergen.

Naar het einde toe laten ze helaas de steek vallen waar ik voor vreesde en staan we plots in oog met de eigenaar.
De weg terug naar het begin had ik liever niet op dezelfde manier gedaan, maar helaas was er blijkbaar geen keuze.

Conclusie:

De reis, puzzels en plezier zitten hier goed en met een groep van 4 heb je een echt toffe tijd.
Maar de kamer komt ondanks zijn hoge gunfactor niet overal mee weg.
Daarvoor is de afwerking en zeker het verbergen van de techniek niet goed genoeg.
Het verhaal is niet compleet en de intro + intermezzo veels te lang om het boeiend te houden.
Er zitten zeker toffe delen in deze kamer een 1 bepaald stuk ademde sfeer en een magisch stukje dat zou niet zou misstaan in een Harry Potter room.

Heb je en kans om een tijdslot te boeken zou ik het wel adviseren, puur door de passie die ze uitstralen. Maar ga met de juiste verwachtingen want die hype die er nu (door de lange wachtlijst) rond hangt kan de kamer naar mijn mening niet waarmaken.


8

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Le druide de la cave

Onze 2de kamer in Parijs deze trip.
Ik was na het spelen van de eerste room aangenaam verrast. Ik was naar Parijs vertrokken met het idee: kamers zijn hier klein en alles moet volgens de wet rolstoeltoegankelijk zijn. Maar niks blijkt minder waar.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe La Druide mij gaat verrassen.

Onthaal:
Van buiten af zie je de escape al goed liggen.
Wij hebben alles met Uber en het OV gedaan, dus ik durf niet te zeggen hoe makkelijk parkeren hier gaat worden. Het leek druk in ieder geval.
We worden welkom geheten door onze host die prima engels spreekt en totaal geen gehaaste indruk geeft.
We krijgen een duidelijke uitleg wat verwachten van deze kamer en kunnen niet veel later afdalen naar de kelder van het gebouw.

Kamer:

Ja het verhaal speelt zich ook af wat ze hier in deze kelder gevonden hebben tijdens de verbouwingen.
We dachten dat we boven de nodige info gehad hadden, maar op de Franse manier kregen we nog een minuutje of 10 extra info. Mijn god wat kon die gast lullen.

Maar ja hoor we kunnen beginnen, maar de eerste ruimte geeft in ieder geval een niet te beste indruk. Kaal, kil, overal rode kruizen wat niet meedoet…
En ook de 2de ruimte laat redelijk wat kansen liggen qua decor terwijl de kamer technisch al een beetje laat zien waar we heen gaan.
De kamer verbaast me nog het meest door de gebruikte techniek. Ja deze techniek gebruiken ze dan ook meteen overal en voor alles, maar het past wonderwel in het thema.
Nu over het verhaal en thema kan ik kort zijn: hier zat zoveel meer in en ik had me ook iets volledig anders voorgesteld.
De teleurstelling komt vooral door het decor want vaak is het niet meer dan een paar geplaatste props in de ruimte die daardoor iets de rechthoekig aanvoelt.
Toch is de flow echt wel goed en de puzzels leuk om te doen en bij momenten zitten erg een paar parels tussen wanneer handelingen en techniek fantastisch samen komen. Dat waren echt magische momenten!

We interpreteren het einde een beetje verkeerd, maar veel maakt het niet uit. Opnieuw technisch zeer goed uitgevoerd en lekker spannend.

Conclusie:

Prima kamer die makkelijk een stapje hoger kan geraken, puur door afwerking en decor.
De kamer barst van de vette techniek, die iets meer afwisseling kon gebruiken, maar komt tekort in authentieke sfeer. Hoewel het verhaal zich in de kelder afspeelt, voelt elke ruimte ook als kelder voor me en dat had wel iets magischer gekund.

Toch hebben we hier met 4 mensen echt een fijne tijd gehad en het is een prima kamer om mee te nemen als je al in Parijs bent


8.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Magician of Paris

Deep Inside Paris
Geplaatst op: 29 mei 2024

Een echt magisch avontuur

Onze eerste kamer hier in Parijs. Ik ben reuze benieuwd naar deze kamer wat Deep Inside heeft een erg goede naam.

Ook de locatie, de ontvangstruimte en de start zijn allemaal bijzonder, dus ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Onthaal:
Zoals ik al aangaf en de meeste van jullie al weten is dit een bijzondere escape room. We komen aan bij een boekenwinkel waar je volgens sommigen gewoon binnen kan om iets te kopen zonder te beseffen dat je bij een escape room bent.
De uitwerking hiervan is geslaagd, zij het wel aan de erg minimale kant. Ik vraag me af wat er nu echt te koop is buiten wat kaartspellen, goocheltrucjes en wat souvenirs van de escape room. Tevens stonden wij voor een gesloten deur, dus of je er echt altijd binnen kan laat ik ff in het midden.

Sfeervol is het wel en het ontvangst was volledig in het thema wat top is.
Je kan trouwens wel nog even naar de wc voor je spel start.

Kamer:
Ja de intro kon al tellen, goed uitgevoerd en sfeervol.
Op naar de stad onder Parijs en dat stukje kon wel wat beter. De onderdompeling wordt verstoord door de gm die aan het opruimen is en lichtinval die de illusie eigenlijk om zeep helpt.

Op de site staan talloze waarschuwingen over deze kamer. Ik kan je met een gerust hart zeggen dat je dit met een serieus korreltje zout mag nemen, het valt allemaal best mee ;-)

Maar aangekomen deep inside Paris verbaas ik me over het decor. Wat een sfeervol stukje krijgen we hier gepresenteerd! Ik hoop dat de kamer dit kan vasthouden.
Het verhaal van deze kamer doet me een beetje denken aan The Prestige. Een goochellaar die te ver lijkt te gaan en de grenzen echt verlegd.
De uitwerking van de kamer blijft ver weg van dit verhaal en dat is goed gedaan. In ruil krijgen we een leuke opbouw en een duidelijke opdracht die eens daar moeilijk is om vol te houden en misschien wel bedoelt is dat je altijd faalt.

We puzzelen heerlijk weg door de kamer en komen op een twijfelachtige punt, een die ik niet wil benoemen, maar die in de groep voor een stukje ontgoocheling zorgde. Net daar neemt de kamer een onverwachte wending die net haast euforisch aanvoelde. De magie neemt langs alle kanten toe, letterlijk en figuurlijk en de kamer wordt net dat stukje spannender, maar nooit eng. Ik hou echt van dit soort elementen in de kamer en hoewel de uitvoering geluidstechnisch me teleurstelde, snapte ik de keuze wel.

De kamer heeft een erg compleet verhaal waar je snel mee weg bent en ook het einde is duidelijk. De kamer is ook prima geschikt voor 4 personen, meer lijkt mee net wat teveel voor bepaalde momenten.


Conclusie:

Voor mij was dit de beste kamer van de 4 die we uiteindelijk in Parijs speelden.
Het is een erg complete kamer en op een paar kleine puntjes na kan ik niet veel kritiek geven.
Er bestaat de mogelijkheid om de Full Experience te boeken. Daar zijn de meningen wat over verdeeld maar ze hebben naar de feedback geluisterd en wat aangepast. Wij speelden de 2de kamer van hun ook, maar met een tussenpauze, dus we hebben erachter gevraagd. Waar het vroeger was dat je eigenlijk 2 afzonderlijke kamers achter elkaar speelde, zijn de 2 nu echt verbonden met een stukje verhaal.
Qua spanning is dat ook de juiste manier van spelen (eerst deze en dan Funhouse) Maar qua uitwerking, speelduur en funfactor, zou ik het eigenlijk omgekeerd doen.

Dus speel je niet de Full Experience en wil je ze beide doen, begin dan met funhouse.


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 9.5


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Funhouse

Deep Inside Paris
Geplaatst op: 09 juni 2024

Zat veel meer in, vooral bij het begin.

Onze tweede kamer hier in Parijs. Ik ben reuze benieuwd naar deze kamer wat Deep Inside heeft een erg goede naam.
Ook de locatie, de ontvangstruimte en de start zijn allemaal bijzonder, dus ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Onthaal:
Zoals ik al aangaf en de meeste van jullie al weten is dit een bijzondere escape room. We komen aan bij een boekenwinkel waar je volgens sommigen gewoon binnen kan om iets te kopen zonder te beseffen dat je bij een escape room bent.
De uitwerking hiervan is geslaagd, zij het wel aan de erg minimale kant. Ik vraag me af wat er nu echt te koop is buiten wat kaartspellen, goocheltrucjes en wat souvenirs van de escape room. Tevens stonden wij voor een gesloten deur, dus of je er echt altijd binnen kan laat ik ff in het midden.

Sfeervol is het wel en het ontvangst was volledig in het thema wat top is.
Je kan trouwens wel nog even naar de wc voor je spel start.

Het moet wel gezegd dat op dit punt de full experience waarschijnlijk wat toevoegt. Je blijft dan namelijk in de rooms, waardoor je niet de 2de keer het stukje van de boekenwinkel moet doen. Dat voelde nu wat dubbelop aan.

Kamer:

De kamer is de engere van de 2 en ook 60 minuten ipv 70 voor de andere.
De start vond ik in ieder geval alweer ongelofelijk sfeervol.
Ook het eerste deel van de room had ik nog nooit eerder gezien en leent zich perfect voor deze kamer en dito thema.

Maar, en ik zeg het met een diepe zucht want ik vond dit stuk net fantastisch, is de uitwerking waardeloos. Na nog geen 5 a 6 minuten werd er een puzzel doorgedrukt en mochten we adieu zeggen tegen dit ondergewaardeerd deel van de kamer. Hier was zoveel meer mee mogelijk.

Maar goed, blijkbaar waren we niet snel genoeg of wou onze GM naar huis want we staan in een nieuw gedeelte. Het decor blijft gewoon goed bij Deep Inside, maar het stukje funhouse komt niet meer zo sterk terug. De kamer heeft voldoende puzzels om ons goed bezig te houden en houdt tevens een lekker flow vast. De acteur… mmm ik weet het niet goed. De kerel speelde het prima, maar de uitvoering strookte niet echt met hoe hij zich zou moeten gedragen.

Het grootste probleem voor mij was dat de kamer eigenlijk afbouwde ipv opbouwde en dat merkte je een beetje in alles. Ruimte werden kleiner ipv groter en ook het einde sloeg weer nergens op, want hoewel de uitwerking nog zou kunnen, zou het karakter dat ze omschreven hier onmogelijk nut aan hebben.

Conclusie:

Full experience gewijs zal het waarschijnlijk niet kunnen, maar als je de keuze hebt, speel deze dan als eerste. Moet je kiezen uit de 2, pak dan de andere.

Ik denk dat deze kamer super sfeervol kan zijn en best uniek in zijn soort. Alleen is de uitvoering nu inspiratieloos en strookt het verhaal totaal niet.
Er zitten zeker goede delen in, 1 ervan het decor, maar ze laten zien met The magician dat ze veel beter kunnen.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Lilliput [Lilipout]

Art of Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

Kleine funfactor, grote frustratie

Art of Escape was een van de enige eigenaren die positief reageerde of ze wat eerder open konden gaan.
Op die manier konden we de laatste dag in Athene afsluiten met nog 2 kamers: Liliput en Scooby Who.
Beide kamers met een vrolijke insteek, dus ook een toffe manier om de vakantie af te sluiten.

Onthaal:
Deze escape komt goed overeen met wat we in België en Nederland vinden. Het is een gewone escape room waar je vriendelijk ontvangen wordt en tussen de rooms door even kan pauzeren. Op wandelafstand vindt je trouwens een cafeetje en een supermarkt.
De medewerkers zijn vriendelijk en de meeste van hun spreken redelijk Engels.

Onze eerste room was Liliput, een kamer waar wij klein zijn en in de la van de professor onze test moeten gaan zoeken en die verbeteren.

Kamer:

Toegegeven, dit kan best tof zijn, ik ben dan ook heel benieuwd hoe de uitwerking gaat zijn.
De start is dan ook meteen slecht. Er is niet eens moeite gedaan om ons het gevoel te geven dat we aan het krimpen zijn of dat de wereld groter aan het worden is. Ik snap dat dit wat techniek vraagt, maar het is gewoon triestig. Maar goed we staan dus in de "la" van de professor...
Nee schrap dit maar, we staan in een kale ruimte met grote props, niet meer, niet minder.
Het ziet er wel allemaal tof uit maar dan op een papier mache niveau. Nu we zitten in Athene, dus meer hadden we ook niet echt verwacht.
Wat me vooral stoorde was de vreselijke flow in deze kamer. Er staat al niet veel in, we vinden zaken en nog steeds hebben we geen idee wat we ermee moeten. Soms krijgen we de tenenkrommende tip: er is iets open gegaan andere keren lopen we zo vast dat we gewoon om de code gevraagd hebben.
1 puzzel in het bijzonder irriteerde me tot in mijn kleine teentje en eerlijk is eerlijk, de andere groep loste hem wel op. Wij zagen het totaal niet door een link die wij legde (beetje grote ruis in de kamer) en het kilde de sfeer volledig.
Combineer dat met kapotte props, zaken die je al kan gebruiken terwijl het niet zou mogen, gaten in de muur, techniek die stuk was en een eindpuzzel die niet volledig in het Engels op te lossen is, ja dan kan je raden hoe blij wij waren om uit die kamer te zijn.


Conclusie:

Eigenlijk roept deze kamer: fun, lachen, neem mij niet serieus, maar dan koppelen ze er toch een verhaal aan dat niet echt terugkomt.
De uitwerking is minimaal en eigenlijk zijn het grote ruimtes met semi toffe props.
Ik snap heel goed dat dit een kamer is waar snel schade aan komt, maar dan moet je het wel onderhouden.
Of ten minste hufter proof maken. Maar goed, de Grieken onderhouden sowieso hun boel al vaak niet goed, hier dus geen uitzondering.

Wij hadden 0 flow in deze kamer en dat kwam deels door onszelf. De andere groep had ook opmerkingen, maar tenminste wel een lekkere flow te pakken. Persoonlijk heb ik hier geen leuke tijd gehad en we hebben hem enkel gehaald door de talloze hints die je uiteraard geen gevoel geven van we zijn goed bezig.

Ik was blij dat ik eruit was en voor mij de slechtste room van deze trip.


3.5

Sfeer: 5.0

Spelbeleving: 3.0

Service: 7.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Scooby... Who?

Art of Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

We verstaan je niet

Jaaa, Scooby Who, een kamer die op bijna elk lijstje staat van mensen die de laatste tijd naar Athene zijn geweest.
Maar na onze eerste ervaring bij Art of Escape en de boodschap van onze teamgenoten: stel je verwachtingen maar wat bij, kon ik alleen maar hopen dat deze kamer onze voormiddag nog ging redden.

Onthaal:
Deze escape komt goed overeen met wat we in België en Nederland vinden. Het is een gewone escape room waar je vriendelijk ontvangen wordt en tussen de rooms door even kan pauzeren. Op wandelafstand vindt je trouwens een cafeetje en een supermarkt.
De medewerkers zijn vriendelijk en de meeste van hun spreken redelijk Engels.

Op naar de kelder voor de laatste room van de trip.

Kamer:

Het decor ziet er voor de start al leuk uit, het is duidelijk hun nieuwste kamer. Ik ken de serie Scooby Doo maar heel vaag, dus het is meteen een goede test of er voorkennis nodig is.
De kamer valt niet echt tegen qua decor en blijft dit volhouden tot bijna op het einde. Het verhaal is een ode aan de reeks hoor ik achteraf en kan ik ook wel plaatsen. Het heeft namelijk geen invloed op het spel zelf, maar het zijn fijne herkenningspunten voor anderen.
Wat wel invloed heeft op ons spel zijn de puzzels en de GM.

De puzzels die voor ons net iets meer flow bevatten dan de vorige room, maar nog steeds op het randje Paradox logica zit.
Maar het stukje wat hier echt mis ging was de communicatie met de GM. Waarom je iemand die al slecht Engels kan ook nog eens hints laat geven door een stemvervormer is gewoon vragen om problemen. Wij verstonden haar gewoon niet, maar dat is eigenlijk niet helemaal waar want ondanks dat ze een stemvervormer gebruikte en de communicatie via de boxen verliep, hoorde we haar gewone stem uit de controleroom die in de escape gebouwd zit. Dat maakt het gelukkig een stukje lachwekkender, maar het helpt je ook geen meter vooruit.

Sommige stukken in de kamer gingen vlot, andere weer niet en koppel dat aan een GM die geen hulp is en je snapt dat het opnieuw een lange 2 uur waren.
Ja we hebben deze gehaald maar opnieuw met teveel hulp en teveel blikken naar elkaar van: ok, ja waarom niet.

Conclusie:

Fans van de reeks gaan deze kamer beter kunnen waarderen dan ik dat gedaan heb.
Ook de flow is iets persoonlijk en ook dat laat ik in het midden.
De hints dat is iets anders, dat is gewoon waardeloos en niet de eerste keer dat ik dit meemaak. Als je de taal niet machtig bent, dat is al klote, maar dan ook nog eens onverstaanbaar, daar zit je niet op te wachten.

Voor mij was Art of Escape een grote teleurstelling en Scooby Who heeft een beetje het Ice Tiki syndroom. Een kamer die ok is, maar om geen elke reden in een toplijst zou mogen staan. Het gebrek aan goede kamers maakt dat het minste dat er één een beetje bovenuit steekt meteen als top wordt bestempeld, met alle gevolgen van dien.


7.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 7.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Manifesto

Dark Vision Project
Geplaatst op: 22 april 2024

Een diepe buiging

Dit was een van die kamers die op elk lijstje wel stond van ben je in Athene, pak hem dan even mee. Maar ondanks die lijstjes trok me de tekst die ze gebruiken eigenlijk meer: Cinematic Horror.

Onthaal:

Op het moment van schrijven was het ff zoeken naar de ingang van deze kamer, want enkel op de bel was een piepklein stickertje te vinden. Puzzel 1 opgelost :-)
Boven worden we welkom geheten door een of andere gekke professor die ons maar al te graag in zijn tijdmachine wilt duwen, waar, volgens hem, nog nooit iets mee mis is gegaan.
Op naar ons jaartal naar keuze, als dat maar goed gaat.
Net omdat het vaak ook niet kan: je kan hier nog naar de wc voor je gaat spelen.

Kamer:

Toen ik de tijdmachine zag dacht ik 2 zaken.
1: ik hoop dat ze het rustig aan gaan doen en 2: als dit het niveau van de kamer is, wordt het een lange 100 minuten.

Nee, dit stukje zou ik meteen naar een nieuw niveau brengen, maar het doet wat het moet doen en helaas voor ons gaan we niet naar ons jaartal.

De eerste blik op de kamer geeft me heel veel moed, zou het dan toch? Decor in Athene…

En hoewel de kamer nog lang niet op het niveau zit dat we in België en Nederland gewoon zijn, is het beter dan een donkere kelder vol rook.

Het verhaal draai om een theatergezelschap in 1940 en aan ons om uit te zoeken wat er juist gebeurde en waarom.
En oh wat heeft dit thema potentie en in je hoofd vorm je dan al een bepaald beeld van wat het zou kunnen zijn.
Het slagen van een kamer kan dus voor een deel ook afhangen hoe dicht dit beeld grenst aan jouw fantasie.

Nu waar ik verwacht had om weer de zoveelste horror-room te spelen waar je random scares krijgt en 0 idee waarom, verraste mij de kamer enorm.
Eerlijkheid gebied dat hier natuurlijk scares inzitten die beter uitgevoerd kunnen worden, want op een bepaald moment moet toch iemand eens iets beter bedenken als een schreeuwende vrouw, maar tegelijkertijd kwamen die kippenvel momenten ook door simpel, maar goed acteerwerk zonder het schreeuwen.

Maar waar ik het meeste van onder de indruk was, was net het uitbeelden van het verhaal. Dit was voor mij van een ander niveau dan wat ik al eerder heb gezien. Ze hebben hier niet de lokale meid uit de straat gevraagd, maar echt mensen die gevoel hebben voor timing en expressie.
Het voelde echt als een film aan die voor je ogen uitgebeeld werd.

En uiteraard zitten er puzzels in deze kamer en opnieuw raken ze hier een stukje waar ik dol op ben, interactie. Je hebt de acteurs, gebruik ze dan ook.

Naar het einde toe lijkt alles tot een hoogtepunt te komen en het is zo tof, dat het averechts werkt, je wilt niet gaan :-)
Het kan allemaal veel mooier en beter afgewerkt worden, maar opnieuw laten ze zien dat ze beter willen doen als al die eenheidsworst wat je er nu vindt.

En dan moest het echte einde nog komen, een klein stukje twijfel was genoeg om met klappende handen de mensen te bedanken voor deze show.

Conclusie:
Ja ja ja, dit zijn de kamers waarvoor ik speel, die kleine geluksmomentjes wanneer een kamer je biedt waar je op hoopt en zelfs nog overstijgt.
Een deel van onze groep vond deze kamer niet zo bijzonder en wij net wel.
En zo zie je maar hoe persoonlijk het kan zijn.

Misschien verwacht je nu teveel door mijn review, maar tegelijkertijd verdienen de makers en de kamer het niet om hier expres minder over te gaan schrijven.
Ga mee in het verhaal, geniet van wat je ziet, dompel je onder in de sfeer, de muziek en de stijl en je gaat naar mijn gevoel een spannende, maar mooie 145 minuten hebben.


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Jack the Ripper

Game Over Aigaleo
Geplaatst op: 25 april 2024

Teleurstellend

Als ik 1 ding geleerd heb na 2 tripjes Athene is het wel dat teveel horror op 1 dag vervelend kan worden. Zeker als ze teveel op elkaar beginnen lijken.
Om die reden plande ik deze keer alternatieven in onze schema’s.

Om de dag wat te breken zocht ik naar non-horror en kwam ik al snel uit bij Jack the Ripper. Een rol playing game zonder scares.
Heel benieuwd wat dat zou zijn.


Onthaal:

Het begon al goed, zonder ook maar een telefoontje werd plots mijn reservatie (we hadden er 2) geannuleerd.
Daarop volgende een mail met: hey we hebben je boeking geannuleerd, neem ff contact met ons op.
Had ik het daar maar bij gelaten denk ik nu…

Na gebeld te hebben bleek dat ze dachten dat ik 2 reservaties had staan en dat 1 wel voldoende moest zijn.
Prima, ik snap je denkwijze, alleen bel dan ff, overleg ff welk van de 2 geannuleerd mag worden…
Maar goed, reservatie hersteld en ook weer wat wijzer want tijdens het bellen zag ik plots dat deze kamer van de Game Over franchise was en dat is over het algemeen niet het beste teken.

Maar goed, de kamer is goed herkenbaar van de buitenkant en we hebben voor het eerst sinds lang weer eens een ontvangstruimte gezien.
Het ontvangst zelf is ongemakkelijk. Een GM die beperkt Engels kan en daardoor niet goed weet hoe hij zich moet houden.
We moeten gaan zitten voor de eerste uitleg om na 1,5 minuut weer te gaan staan omdat er gewoon niks te zeggen valt :-)

Hopelijk zijn de acteur(s) in het spel wat beter op elk vlak.

Kamer:
Toegegeven, de start is nog best leuk en ziet er goed uit. Waarom nu net bij deze niet-horror kamer de rookmachine weer op standje 10 moet staan is gewoon een raadsel en sterker nog, het leverde ook nog eens een gevaarlijke situatie op.

Het rollenspel kan helaas ook overboord, want als groep heb je hierin 0 uitdaging. Samen met de acteur doorloop je eigenlijk de kamer en hoewel je het plot al van een kilometer afstand aan ziet komen, concentreren we ons maar op de puzzels. Nu hebben kamers met een acteur, die je nodig hebt in het spel voor mij 1 nadeel. Je weet nooit zeker of je een puzzel kan oplossen of dat je hem pas kan oplossen door middel van de acteur. Ook games als Jumanji en Why hadden dit “probleem” en dat zou eigenlijk niet moeten. Die acteur mag gerust een onderdeel zijn, maar dan moet het duidelijk zijn.
Maar wat een klote flow had deze kamer, zoveel lezen, zoveel afleiding, zelfs door de acteur en zoveel random zaken waardoor je op geen enkel moment echt een gevoel van progressie hebt.

En zelfs al zou er die zijn voelt alles zo getimed, zo gemaakt aan dat het niet echt aanvoelt. Waar andere kamers net uitblinken hierin en je als groep aanvoelen, voelde het nu random aan en dan komt het Game Over stukje terug. Dit is een gekocht product en de eigenaars doen wat er geschreven staat in het script.
Dit is een kamer zonder passie en dat merk je gewoon.

Conclusie:

Gewoon jammer dit. Ik had echt zin in deze kamer omdat het idee van een rollenspel in dit thema me echt vet leek.
De kamer stelt teleur op vlak van grootte, puzzels en uitwerking. Alles voelt nep aan, alsof je een vierkante ruimte hebt die leeg is en de puzzels tegen de muur schroeft.
Het acteerwerk was niet geweldig, net als de verstaanbaarheid van de acteur(s) (al bleek het nog erger te kunnen in andere rooms) maar ook de keuze wie de acteur in het spel is vond ik wel erg makkelijk gekozen.

Tijdens het spel kreeg je ook regels te verwerken die 0 waarde hadden ten opzichte van het spel en opnieuw bots je dan op het feit van die ‘franchise kamer’.

Hier kan zoveel meer mee gebeuren dat ik eigenlijk zou willen zeggen, sla deze over.


5

Sfeer: 6.5

Spelbeleving: 3.5

Service: 5.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Why?

Seven Souls Escape Room
Geplaatst op: 28 april 2024

Origineel maar teveel voor 1 room

Bij onze 2de trip was deze kamer net niet klaar waardoor hij last minute vervangen diende te worden.

Iets sprak mij gewoon aan bij deze room en ze benadrukten overal waar ze maar konden: dit is geen horrorkamer.

Nou, zo een kamer is welkom.

Onthaal:

De visual die deze kamer gebruikt gaf mij het idee van een soldaat die alleen door een bos loopt. De titel, daar kan je alle kanten mee uit, maar het uiteindelijke plot is best origineel.

De kamer is in ieder geval goed te vinden en binnen is er een grote ontvangstruimte.
Je kan hier eigenlijk niet op voorhand naar de wc, enkel in een noodgeval zou dit kunnen.
Ze deden een beetje mysterieus over de reden, maar die is zeer simpel. Je moet namelijk door de volledige kamer om er te geraken en dat doen ze geblinddoekt. Daar gaat zoveel tijd mee verloren dat ze het liever vermijden.
Je bent dus gewaarschuwd.

Het verhaal start bij binnenkomst en is raar uitgevoerd. Het past niet echt in de setting en ik zou het meteen vervangen door een geloofwaardigere methode.

Kamer:

Wij gaan als maatschappelijk werkers op bezoek bij Nikitas. Hij heeft ons gebeld dat er van alles misloopt met zijn opvang. Nikitas is namelijk een volwassene met het IQ van een kind. Aan ons om uit te zoeken wat daar fout loopt en of hij daar nog wel kan verblijven.

Origineel is het minste wat je hiervan kan zeggen.
Gewapend met een clipboard vol vragen zoeken we ons een weg naar binnen.

De start verloopt een beetje moeizaam voor ons en dit was een van de mindere zaken van de kamer. Net als de inleiding is dit onnodig en zou een stukje acteerwerk beter passen.
Maar wat zit deze acteur goed in zijn rol, wat zet hij hier een performance neer. Net als bij Don’t take a breath moet je hier het idee van puur escapen een beetje loslaten. Je gaat hier een verhaal meemaken dat grotendeels gescript is.

Dat vraagt af en toe wat discipline en voor sommige van ons toekijken en niks doen. Maar eens je jezelf daar over zet en meegaat in het verhaal kun je hier een erg toffe en vooral originele ervaring krijgen.

De kamer loopt voor mij lekker door tot we ongeveer op 70% zitten, daar gaat het voor mij een beetje mis. Het verhaal wordt op dat punt complexer dan nodig en een stukje ongeloofwaardig.
De puzzels worden minder, de uitwerking goedkoop en er zijn plottwists waar M. Night Shyamalan jaloers op zou zijn.

Maar het is teveel, teveel voor deze kamer die eigenlijk zoveel niet nodig heeft.
Naar het einde toe bots je ook op het feit dat niet elke acteur even goed Engels spreekt en hoewel we duidelijk zien dat de beste man alles geeft, gaat het effect wat verloren door de onverstaanbaarheid waarop.

Conclusie:

Mixed feelings want het is super origineel wat ze hier proberen te doen en dat waardeer ik.
De echte escapers onder ons slaan deze kamer misschien beter over of je moet kunnen loslaten dat je niet altijd je eigen progressie kan bepalen.
De setting is realistisch en de man achter Nikitas zit perfect in zijn rol.
Alleen gaat deze kamer op het einde in overdrive en is het allemaal wat teveel.
Er komt een vervolg op Why? En die noemt, en ik verzin het niet, Because.
Net om die reden denk ik: haal hier wat uit en voeg het aan die room toe.

Ik ben blij dat ik hem gespeeld heb, gewoon omdat ze het net wat anders aanpakken.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Escapen in het bos

Deze kamer stond de vorige keer op de planning, maar kon helaas toen niet doorgaan.
Ondertussen had ik de versie in Dusseldorf gespeeld met het idee: ik kom 123 toch niet meer in Athene.
Dankzij de eigenaar die een extra tijdslot creëerde konden we alsnog de verschillen tussen beide rooms gaan ontdekken.


Onthaal:

Deze kamer boek je, tenzij je Grieks kan, met een vertaler (30 euro). Deze man staat je buiten dus ook op te wachten en samen ga je naar binnen. Waar ik vroeger meteen gezegd zou hebben dat het lui en onnodig is, is het bij de meeste kamers echt een toevoeging. Het geeft een soort van authentieke sfeer dat jij samen met die vertaler ergens binnen moet en de locale bevolking moet ondervragen.

Je kan hier nog netjes naar de wc voor je start, maar eigenlijk is alles in thema vanaf het moment dat je naar binnen gaat.

Kamer:

We komen samen in de woonkamer van een lokale bewoner die ons waarschuwt niet het bos in te gaan. Ondanks dat er een meisje vermist is, laat het weer het niet echt toe.

We zijn doorzetters natuurlijk en dringen aan en niet veel later belanden we waar we moeten zijn.
De manier waarop blijkt hier ook een gemiste kans. Ik had ergens stiekem gehoopt dat het hier anders uitgevoerd zou zijn, maar helaas.
Het is dezelfde omslachtige manier terwijl het zo simpel goed gedaan kan worden.

Tevens lopen we hier tegen hetzelfde probleempje aan als in Duitsland en waar een deel van ons het met me eens was, vond een ander deel dit weer gaaf. Laat ons het erop houden dat ik minder meer vind en graag iets van opbouw zie.
Maar op een ding blinkt deze kamer wel uit en dat is de ruimte. Die heeft iets wat een heel aparte uitwerking heeft en mist in Duitsland.
Wat ook anders is, is de ondergrond. Deze is in Duitsland realistischer als je die lompe betonnen blok wegdenkt.

Het verhaal is aan de ene kant vrij simpel, aan de andere kant komt het niet helemaal zo over. Het is dat ze je de uitleg geven dat je denkt, ok ja dat zou kunnen, maar zo heb ik het dus niet ervaren. De uitwerking is hier op een aantal details na identiek welke versie je ook gaat spelen.

Het einde blijf ik zwak vinden. Het is een goedkoop excuus en ik wil hun het voordeel van de twijfel nog geven aangezien hun al best lang bestaan, maar het voelt zo inspiratieloos aan…. 13 in een dozijn.

Conclusie:

Waar de betere kloon van Sanatorium in Duitsland staat, vind ik persoonlijk dat Litchver Woordland beter is dan The Dark Forrest. Er zijn kleine verschillen tussen de 2 waar soms Duitsland wint of andersom.
Bij beide blijf ik denken: hier zat meer in want het concept is gaaf en de uitwerking redelijk goed, zeker voor Griekse begrippen.

Heb je hem in ieder geval nog niet gespeeld, speel hem dan in Athene.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Amen

Neverland
Geplaatst op: 24 mei 2024

Let us pray for more of this

Een kerkelijk thema is er een dat juist gebracht erg eng kan zijn.
Monnikenzang of vroom geprevel (voor de fans ;-) ), wierrook geur, kaarsen, het is allemaal zo sfeervol.
Tegelijkertijd ligt het ook gevoelig, want wat voor de een tof en sfeervol is, is voor de ander godslastering.
Voor mij is het een escape room, niet meer, niet minder.

Onthaal:
Ja Neverland is één van die escape rooms die het wat anders wilt doen in Athene en dat zie je buiten al.
De gevel is netjes gedecoreerd en het geeft me hoop voor binnen.
Je kan hier niet naar de wc, ook niet in de kamer, hou hier rekening mee.
Er is geen onthaal, geen inleiding, het spel start zodra de bel gaat en een voor 1 ga je naar binnen.

Kamer:
Deze kamer is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Dat alleen al maakt het net een stukje enger naar mijn mening.
We gaan terug naar 1981, Milaan, het Certosa di Pavia klooster.
Tijdens dit spel komen we erachter wat er juist gebeurd is en wat de gevolgen zijn.
Dat deze kamer het niet alleen buiten anders aanpakt, maar ook binnen is meteen duidelijk.
De bouwers spelen met decor, techniek en analoog en vormen het om tot 1 geheel.
Ik vond de flow hier erg goed, de puzzels leuk, niet te makkelijk maar ook niet overdreven langdradig of moeilijk.
Met een team van 3 a 4 personen heb je hier lekker je werk.
Ze blijven zoveel mogelijk weg van de truckjes die andere rooms uithalen, dus je hebt hier licht, geen rook en geen kettingzaag, maak dat mee.
In ruil krijg je goed acteerwerk dat gezien mag worden, techniek die ondersteunend werkt en een einde dat zich aanpast aan jou keuzes en dat hebben we nog niet vaak gezien.

Conclusie:
Zo simpel kan het zijn. Een simpel maar duidelijk verhaal, een goed decor dat gezien mag worden zonder dat we 120 minuten in de donker rondlopen en toffe puzzels en opdrachten.
Ook het gebruik van techniek schuwen ze hier niet en dan merk je aan het aantal hangsloten.
Ik heb me echt goed geamuseerd in deze kamer en konden ze nog iets meer opbouw geven aan de scares + de afwerking naar het volgende niveau tillen, dan was het absoluut een 10.
Van onze collega die de andere room van hun speelden, hoorde we dat die kamer nog beter was op elk front.
Het is trouwens een prequel op deze kamer, maar in elke volgorde te spelen.


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

SIXXXTY NINE

Illusion Escape Room
Geplaatst op: 29 mei 2024

Getekend voor het leven

De visual, de prijs, het thema en teveel horror op 1 trip deed ons deze kamer boeken.
Eerder speelde ik bij deze bouwer al Bloody Mary en Psychosis, beide geen bijzonder goede rooms, dus ook voor deze room waren de verwachtingen laag.

Onthaal:
De ontvangstruimte hier is groter dan wat je in Athene gewoon bent, maar niet bijzonder gezellig. Onze host is dat wel en lijkt haast gecast voor deze room te begeleiden.
Je kan hier rustig naar de wc en veilig je spullen opbergen.

Kamer:

We spelen deze kamer met 6 voor 13 euro per persoon en dat voor 70 minuten. Het was in ieder geval al grappig geweest als ze de tijd ook 69 minuten gemaakt hadden.

Ik denk dat jullie hem al van ver voelen aankomen, maar dit is echt geen wereldschokkende kamer. Je moet dit soort kamers echt spelen puur met een toffe groep, niks serieus nemen, niet op decor of verhaal letten en gewoon meegaan met welke domme zooi ze in deze kamer geduwd hebben.

Want wat hebben we een lol gehad met onze groep. Er zijn beelden die ik nooit meer van mijn netvlies ga krijgen en ik wordt weken na Athene nog steeds schreeuwend wakker. Niet van een eng meisje met zwarte haren en een wit kleed, niet van een demon in een doolhof en niet van clowns maar wel van een man uit Gemert en een zweep…

De kamer zelf stelt niet zoveel voor, het plot is even dun als wc papier van de Aldi en de puzzels zijn een samengeraapt zooitje. Wat deze kamer tof maakt is het thema en de opdrachten.
Uiteraard heb je je hoofdopdracht en dat is de beelden terughalen die van je gemaakt zijn de avond ervoor. Maar eens in de kamer krijg je af en toe telefoon van onze GM met opdrachten die we dienen te vervullen.
Als je daar als groep lekker mee mee doet en alles ff los laat, heb je echt een leuke tijd.
Voor de rest hoef ik niet teveel te zeggen, want wat je allemaal staat te doen slaat helemaal nergens op.

Conclusie:

De score voor deze kamer is niet zo hoog, puur en alleen omdat het niet is omdat iets leuk of grappig is, het automatisch goed uitgevoerd is. Dat krijg je Ice Tiki taferelen en daar krijgt iemand in onze groep nog steeds rillingen van.

Het is gewoon een goedkope kamer met een thema dat je niet vaak ziet.
Het grootste gevoel van plezier komt ook puur uit je eigen groep en niet zozeer uit de kamer. Het is je eigen groep die de kamer beter maakt dat wat het eigenlijk is, want de afwerking is basic, de techniek faalde met momenten en de ruimte(s) stelden ook niet zoveel voor, idem voor de puzzels.

Pak hem mee omwille van de lage prijs, ff geen horror en als je als groep ff 70 minuten wilt lachen met elkaar en misschien wel net iets meer….


6

Sfeer: 6.0

Spelbeleving: 6.0

Service: 7.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 6 personen

Ontsnapt: Ja

  Stan

Een goede opwarmer

Deze kamer stond eigenlijk al op onze allereerste trip op de planning, maar sneuvelde telkens door wisselende verhalen.
Ook deze keer viel hij bijna last minute af, was het niet dat onze vrienden die voor ons waren lieten weten dat het echt de moeite was.

Onthaal:

We moesten even naar de voordeur zoeken, deze ligt namelijk niet aan de hoofdweg, maar een stukje in de winkelstraat.
De regels die je op voorhand doorgestuurd krijgt zijn duidelijk. Zodra de lamp bij nummer 12 uitgaat mag je binnen komen.

Je kan je spullen hier veilig opbergen, maar naar de wc kan je pas eens in de kamer.
Op weg naar boven komt ons een realistische verbrande geur tegemoet en we mogen aan de conciërge uitleggen wat we komen doen.

Kamer:

Eerlijkheid gebied dat ik in mijn hoofd had: pikdonkere kamer, zwart geblakerd interieur, rook en scares.
Gelukkig bewijst deze kamer het tegendeel en hoewel de school verbrand lijkt, is het wel smaakvol gedaan.

We blijken hier niet alleen te zijn en al snel merken we dat we maar beter de regels van de school volgen. Niet iedereen is zo blij dat we hier onderzoek komen doen.

De puzzels zijn simpel en leuk om te doen, veel meer heeft deze kamer ook niet nodig. Sommige ruimtes en tevens puzzels dragen bij aan het verhaal, maar net daar wringt het bij deze kamer.

De school is jaren gelden afgebrand en wij gaan op onderzoek wat er nu juist gebeurd is. Waarom sommige personages hier nog aanwezig zijn is een groot raadsel en dat maakt het hele plot een beetje dun.

Net doordat je eigenlijk met simpele aanpassingen alles een stuk geloofwaardiger kan maken.
Vervang de conciërge door een terreinbewaker en de directeur mag je gerust tegenkomen, maar dat die man hier de hele dag rondhangt is ook gewoon vreemd. De geesten die er nog zijn zouden ergens wel een klik mogen krijgen dat wij er net zijn om hun te helpen, maar dat kwam niet zo over.

Het is nu een rare combo tussen een afgebrande school en taken/opdrachten die niet meer echt kloppen in de setting.
Desondanks hebben we hier echt wel een toffe tijd gehad en het einde is… ondenkbaar bij ons.
Spectaculair is het wel, maar voor mij echt op het randje van wat je kan doen.

Conclusie :

Eerlijk is eerlijk, ik ben echt blij dat ik hem gespeeld heb.
Dit is niet de hoogvlieger van Athene, maar gezien de leeftijd van deze kamer echt wel eentje die de tand ter tijd doorstaan heeft.
Er zaten echt toffe elementen in en het verhaal kwam goed terug.

Ik zou hem zelf aan het begin van de trip plaatsen.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 9.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Orfanato - Angry Souls

Spookey Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

Wie zijn we en wat zeg je?

Deze kamer kwam pas redelijk laat op onze planning, puur en alleen omdat ik erg benieuwd was hoe zij een weeshuis zouden uitvoeren en omdat het prima paste in onze bestaande planning.

Ontvangst:

Ja zoals onze vriend Stan al schrijft, deze bouwwerf van een appartementsgebouw geeft in ieder geval al niet veel goede moed voor de room zelf.
Absurd eigenlijk waar zij overal maar rooms weten te bouwen, ongeacht de uitstraling van het pand of buurt…

Nadat we de klim naar de derde verdieping overleefd hebben zonder naar beneden geflikkerd te zijn, bergen we onze spullen op en openen we de deur naar het weeshuis.
Hoe vreselijk de trip naar boven was, zo goed ziet het er hier uit.

Kamer:

We komen ons klein manneke ophalen bij dit wel erg sfeervolle weeshuis. De juiste papieren zijn ingevuld en vanavond is het grote moment.
Waarom het verhaal dan plots draait waardoor wij plots in het weeshuis moeten verblijven is me een raadsel want wij zijn geen kinderen of wezen.

In ieder geval is het een goed excuus om ons op te splitsen en de ware aard van het weeshuis te laten ervaren.
De hele reden waarom we er zijn en hoe er tegen ons gedaan wordt kan de kliko in, want er is geen touw aan vast te knopen. We krijgen soms scares te verwerken en ff later doet dezelfde persoon weer gewoon of we daar horen te zijn.
Uiteraard spelen we het spel gewoon mee, want de interacties zijn tof, het interieur realistisch en de flow wordt goed aangestuurd door licht en de hintmachine die we al eens eerder gezien hebben, maar wel passend is. Door kleine, subtiele aanwijzingen voelt het niet echt als een hint aan en maak je goede progressie in de kamer.

Persoonlijk vond ik de stukjes waarin je als weeskind behandeld wordt enorm tof en ik denk dat dit het uitgangspunt van de kamer moet zijn. Je komt geen kind adopteren, je wordt zelf in een weeshuis geplaatst, daar kom je erachter wat hier allemaal gebeurt en met elkaar moet je een manier vinden om te ontsnappen zonder dat de hoofdnon ontdekt wat je doet.

Ergens tijdens het spel wordt je weer tot de orde geroepen en moet je weer naar je eigen slaapkamer. En dan hoor je dingen, een huilend klein meisje dat hier weg wil.
Maar dat bleek Stan te zijn en wat doe je dan? Dan ga je stiekem naar zijn kamer toe om hem de scare van zijn leven te bezorgen en dan samen in bed te kruipen voor we ontdekt worden :-)

De puzzels onderweg voelen random aan en zijn vooral passend in het thema van de room. Ik had liever gezien dat we meer te weten kwamen over de waarheid van dit weeshuis, iets wat prima had gekund. Die waarheid kom je wel te weten door andere elementen en ook dat is weer een beetje inspiratieloos.

Wat het minste was aan deze kamer was het einde. Grote ruimte waar zo een apotheose in kon, maar hier was duidelijk het geld op en geen inspiratie meer voor iets tofs.
En wat doe je dan? Rook? Licht uit? Of geluid lekker hard?
Er werd gekozen voor het laatste, totaal zonder reden en ons hintsysteem werkt dan natuurlijk ook niet meer. Deze ruimte kan echt een fantastisch schouwspel worden met de acteurs, maar dat is het helaas niet.

We ontsnappen met een gelaten gevoel, een waar je van weet hier zit potentie in, maar het komt er nu niet uit. Toch laten ze zien dat horror wel kan op een realistisch manier, alleen houden ze het niet vast tot op het einde.

Conclusie:
Dit thema is uitermate geschikt voor Athene.
Decoratie is hier ok, de effecten aanwezig en ze laten in het begin zien dat ze ook subtiel aan het werk kunnen gaan.
Pas het verhaal een beetje aan, kies een richting wie wij zijn en houdt dat vast en niet onbelangrijk, pas het einde aan en we hebben echt een topper.
Ik vond het zeker geen slechte room en hij verraste me echt op veel vlakken en net daarom dat ik bepaalde zaken jammer vond, net omdat deze kamer alles heeft om bij de top te horen.


8

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 9.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Stan

Jumanji

Brain On
Geplaatst op: 20 mei 2024

Tof idee, matige uitwerking

Er waren een aantal kamers waar ik deze trip naar uit keek en Jumanji was er 1 van.
Sowieso een kamer waar een acteur in past en een enorme meerwaarde kan zijn, maar dan ook nog eens ingericht als een komedie…

Onthaal:

Brain On voelde voor mij echt aan als een escape room van BE/NL. Het contact op voorhand liep al erg vlot en ook buiten de normale uren spelen bleek hier mogelijk.
Tevens hebben ze een kleine ontvangstruimte, veel afwisseling in hun rooms en houden ze van puzzels. Ze gaan dus niet mainstream mee met wat iedereen anders doet.
Hun horrorkamer heet Outcast, de beginners kamer Elixer of life en hun grappige kamer Jumanji.

Wij spelen ze alle 3 en het was echt tof om ook eens een kamer te spelen zonder acteur of spanning.

Kamer:

Brain On had ons al verrast door hun goede afwerking en leuke ruimtes. Benieuwd of Jumanji dit vasthoudt.
Toegegeven het is niet de meest originele kamer. Je leunt op bestaande IP in een thema wat bijna onmogelijk goed neer te zetten is.
De acteur zal dus het verschil moeten maken.

De kamer start opnieuw tof. Leuke puzzels, tof decor en dan hoor je de trommels…. Jumanji… Jumanji… Jumanji…….

De wereld van Jumanji gaat voor ons open en het decor blijft tof. We maken ook kennis met, mmm, ja wie eigenlijk. In ieder geval iemand die al iets te lang alleen vast zit.
Aan ons de opdracht om zelf en liefst met onze nieuwe vriend te ontsnappen uit deze vreemde wereld.

Het stukje komedie is zeer beperkt en hier had ik echt meer van verwacht. Het beperkt zich veelal tot visuele grapjes en raar gedrag.
De acteur doet lekker mee, maar tegelijkertijd is hij ook de beperkende factor. Je weet namelijk nooit of je nu een puzzel of raadsel kan oplossen zonder hem. Dat lijdt vaak tot een frustratiegevoel. Je wordt eigenlijk belemmerd in je progressie door de acteur, veelal zonder reden.
Je moet bv 4 zaken zoeken, 3 vindt je redelijk vlot en de 4de blijkt onvindbaar. Dan blijkt de acteur die te hebben, iets wat hij pas na een tijd plotseling aangeeft.
Ja dan denk je wel: hoe had ik dit ;moeten weten, was het te voorkomen, was er een manier om het vlotter te laten gaan of moet dit steeds tijd kosten.

De acteur houdt zijn rol van afgezonderde gekkie wel goed vast en hoewel het erg gestript overkomt hebben we met onze groep wel een leuke tijd in deze kamer.

Conclusie:

Zoals ik al aangaf is dit een moeilijk thema om goed neer te zetten. De insteek van een grappige acteur kan tof zijn, alleen is de uitwerking niet geslaagd.
Ook de kamer valt een beetje tegen op vlak van ruimtes en onderdompeling, maar tegelijkertijd zitten er ook toffe elementen in.
Toch was ik blij dat ik hem speelde, puur door het overaanbod van horror werkt deze kamer lekker verfrissend en komen ze misschien met iets meer weg dan eigenlijk zou moeten.

Ben je bij Brain On, pak hem dan lekker mee.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 9.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Dead or Alive

No Exit - Ilioupoli
Geplaatst op: 28 april 2024

Een schot in de roos

Als ik ergens No Exit niet mee zou associëren is het wel een humoristische room.
Bij mijn vorig bezoekje aan hun, kregen we een glimp wat het ging worden en dat zag er wel tof uit.

Tussen al het horror geweld dat Athene te bieden heeft, werkt deze kamer enorm verfrissend.

Onthaal:

Langsgaan bij No Exit is ondertussen een beetje als thuiskomen.
Het ontvangst was echt heel leuk en je voelt je als klant enorm gewaardeerd.
De ontvangstruimte is iets kleiner geworden aangezien ze voor Wanted: Dead or Alive een aparte ontvangst hebben gemaakt.
Na een korte briefing werden we opgehaald door onze begeleider van de kamer.

Kamer:
Humor, het is geen makkelijk thema. Dat lijkt het wel maar het is zo subjectief en als acteur zal je dus goed moeten aanvoelen wat een groep echt grappig vindt.
Nu, ik en Stan hebben de humor van een 5 jarige en roepen 14 jaar na datum nog steeds New Kids quotes naar elkaar. Dus dat komt wel goed.

De inleiding naar de kamer was in ieder geval al een schot in de roos. Onze acteur zit geweldig in zijn eerste rol en we hebben echt in een deuk gelegen van het lachen.
Nu het gevaar van zo een kamer is dat je hem net door die humor hoger gaat waarderen terwijl de kamer zelf meestal niet zo bijzonder is.
Maar dat is hier niet het geval. Het decor ziet er voor Griekse standaarden goed uit, het thema is realistisch neergezet en de puzzels zijn afwisselend en leuk om te doen. Nergens heb je hier frustratie omdat ze net op het juiste randje blijven van vlot, leuk om te doen en net moeilijk genoeg om de lollige sfeer te behouden. Ja hier en daar blijf je een beetje het houtje touwtje gevoel hebben en de afwerking kan echt nog wel iets beter.

De acteur is natuurlijk wat deze kamer speciaal maakt en we hebben echt een toppertje te pakken. Deze gast speelt moeiteloos in op alles wat we doen of zeggen en het concept werkt wonderbaarlijk genoeg perfect. De rollen worden net als de humor goed afgewisseld en af en toe vergeet je zelfs dat je hier eigenlijk bent om te ontsnappen.

De kamer verrast me echt doordat het verhaal ook nog eens leuk gebracht wordt, de ruimtes die je doorloopt zijn allemaal in thema en als je goed kijkt vindt je overal nog leuke grapjes terug.

Conclusie:

Het feit dat ze hier durven te kiezen voor eens iets anders dan horror is al bewonderenswaardig. Maar het is ook gewoon goed uitgevoerd.
De acteur die wij hadden was van top niveau en voelde zijn groep perfect aan.
Het verhaal is simpel, de reis leuk, de flow is luchtig en vlot, net wat deze kamer nodig heeft.

Wat mij betreft een unieke kamer die niet aan een tripje Athene zou mogen ontbreken.


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Elixir of Life

Brain On
Geplaatst op: 01 juni 2024

Braaf puzzelen in Athene

Bij Brain on dachten ze lekker mee waardoor wij met onze groep van 7 lekker de 3 rooms buiten openingsuren konden spelen.
En hoe beter dan ff te ontsnappen aan al het horrorgeweld, dan met een ouderwetse puzzelkamer :-)

Onthaal:
Brain On voelde voor mij echt aan als een escape room van BE/NL. Het contact op voorhand liep al erg vlot en ook buiten de normale uren spelen bleek hier mogelijk.
Tevens hebben ze een kleine ontvangstruimte, veel afwisseling in hun rooms en houden ze van puzzels. Ze gaan dus niet mainstream mee met wat iedereen anders doet.
Hun horrorkamer heet Outcast, de beginners kamer Elixer of life en hun grappige kamer Jumanji.

Wij spelen ze alle 3 en het was echt tof om ook eens een kamer te spelen zonder acteur of spanning.

Kamer:
Heel eerlijk, het voelde ook wel eens goed aan om gewoon een normale escape room te spelen. Benieuwd wat ze in Athene ervan bakken als ze het licht aan moeten laten en er geen acteur in je gezicht loopt te schreeuwen.

En ja toegegeven, deze kamer doet het nog niet zo slecht. De decoratie is prima, de afwerking is meer dan ok en de puzzels echt fijn. De ruimtes zijn wel aan de kleine kant, dus een advies zou hier zijn: max 3 spelers.
Ook de room zelf verbaasde ook niet qua aantal ruimtes ofzo, het is gewoon een prima beginnerskamer met een breed spectrum van de puzzels die we allemaal kennen.
Het thema is niet bijzonder origineel en de uitwerking is gewoon ok te noemen.
De puzzels zijn goed verwerkt in het decor, dat compleet aanvoelt. Geen lege ruimte met wat props, maar mooi gevulde ruimtes. De puzzels hebben soms met het verhaal te maken, maar voelen meer losstaand aan, enkel op het einde komt het goed samen.
Wij speelden hem met 1 hint en hadden gewoon een fijne, rustige tijd.

Conclusie:
Ff een break van al het horrorgeweld, dan is dit een prima room voor een prima prijs.
Ze maken gebruik van techniek, het decor was echt prima, net als de afwerking.
Alleen voelt het een beetje als een 2 persoonskamer aan, dan voor een grotere groep.
De kamer stelde voor mij een beetje teleur met de algemene sfeer (licht, geluid en effecten) en het was gewoon te braaf.


7

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 6.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Outcast

Brain On
Geplaatst op: 01 juni 2024

Verwachtingen overtroffen

Toen ik contact zocht met de eigenaar was het eigenlijk niet de bedoeling om alle 3 de kamers te spelen.
Outcast was een van die kamers waar ik erg over twijfelde. Het schreeuwde langs alle kant Sanatorium en die heb ik ondertussen al genoeg gespeeld.
Ook had ik ergens een beeld in mijn hoofd dat de afwerking, het decor en de uitwerking erg minimaal gingen zijn, dus toen de eigenaar eigenlijk aangaf: willen jullie alle 3 mijn rooms spelen, gaf ik ook netjes aan dat ik twijfelde.
De prijs en het feit dat we er geen andere rooms voor moesten laten vallen, heeft ons uiteindelijk doen beslissen om hem toch mee te nemen.

Onthaal:
Brain On voelde voor mij echt aan als een escape room van BE/NL. Het contact op voorhand liep al erg vlot en ook buiten de normale uren spelen bleek hier mogelijk.
Tevens hebben ze een kleine ontvangstruimte, veel afwisseling in hun rooms en houden ze van puzzels. Ze gaan dus niet mainstream mee met wat iedereen anders doet.
Hun horrorkamer heet Outcast, de beginners kamer Elixer of life en hun grappige kamer Jumanji.

Wij spelen ze alle 3 en het was echt tof om ook eens een kamer te spelen zonder acteur of spanning.

Kamer:
Met 0 verwachtingen ging ik hier binnen, maar het moet gezegd, vanaf minuut 1 was ik aangenaam verrast. We hebben sfeervol licht, we hebben een decor dat realistisch aanvoelt en we hebben leuke puzzels.
Dit is een kamer die spannend en met momenten eng is, maar ook rust bied. Het is absoluut geen die hard kamer, eigenlijk zoals mijn collega al schrijven, een goede opwarmer.
De kamer houdt zijn niveau consistent vast en de hele kamer voelt erg realistisch aan. 1 persoon in ons team vond dit echt een enge kamer, net door het thema en de goede uitvoering ervan.
De kamer bouwt lekker op, heeft goede scares op de juiste momenten, maar bied ook af en toe rust, daardoor staat de spanningsboog niet continue op 100% wat echt prima is.
Ook gebruiken ze best wat techniek om de hele ruimte net echter te doen aanvoelen en meer te laten leven.
Het verhaal was duidelijk en de puzzels voor 3 personen goed te doen. Je hebt dan ruimte en er is voor iedereen wat te doen.
Het thema is een beetje uitgekauwd, maar de uitvoering is wel beter dan wat ik eerder al heb gezien.
Waar Sanatorium meer gaat over het benauwde, het onaangename en de interactie met desbetreffende personages, draait het hier meer om de puzzels.

Conclusie:
Ja ik ben blij dat ik hem gespeeld heb. Weet je niet of horror iets voor je is, dan is dit echt een iets mildere vorm wat je in Athene tegenkomt. Voor NL en BE begrippen is het nog steeds waarschijnlijk heftig ;-)
Het decor was goed, de puzzels hebben een goede logica en de acteur(s) zaten goed in hun rol.
Prima kamer om mee te nemen.


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Lethal Decision 2

EscapeClue Athens
Geplaatst op: 24 april 2024

Halloweenhuis met raadsels

Dit vond ik een hele moeilijke kamer om te beslissen of ik hem wilde spelen.
De eerste reden was wel dat ik al wat gehoord had van de eerste versie en dat bleek al scare factor 10 te zijn.
Nu zonder stoer te willen klinken ben ik niet snel bang in een kamer, alleen heb ik het niet begrepen op zwaar fysiek contact.

Tegelijkertijd was ik ook nieuwsgierig wat het nu allemaal juist was. Na contact gezocht te hebben met de overigens zeer toffe eigenaar, bleek er geen fysiek contact te zitten in deze room. Tja, boeken maar dan.

Onthaal:
Als je deze room mist, dan zou ik maar voor een bril gaan. Dit is het grootste billboard dat ik ooit bij een escape heb gezien denk ik.
Het ontvangst is grappig en spannend tegelijkertijd.
Je kan nog even naar de wc en veilig je spulletjes opbergen, altijd fijn voordat je afdaalt naar de hel :-)

Wat het intro praatje en de manier waarop nu juist met de kamer te maken heeft is me nog steeds een raadsel, maar het was wel tof.

Kamer:

Ik had werkelijk op het ergste voorbereid, wat dat ook mag zijn. Het begin maakte me meteen duidelijk dat ik hier niet voor de verfijning moest zijn. Het is fel, in your face en non stop.
Lethal Decision 2 is eigenlijk een halloweenhuis met puzzels en die puzzels zijn echt goed te doen. Ze wisselenen lekker af, je moet samenwerken en zijn met momenten pittig, zeker gezien de omgeving. Maar wat ze niet doen is passen in het verhaal, laat staan een link hebben met het thema. Het voelt zo random aan dat je dat stukje mag loslaten.

Het decor is…. Met momenten ok, met andere momenten echt van de pot gerukt. Heel de kamer bestaat eigenlijk uit ruimtes die werkelijk niks toevoegen of toch geen cohesie bevatten. Het is je dik 2 uur bezig houden tot het einde waar de kamer wonderbaarlijk teruggrijpt naar het verhaal waar je mee begon.
En daar gaat het net geteld 3 minuten goed voor ze teruggrijpen naar 1 van de zaken die ik het meest haat in een escape room.

Ik ga er voor de rest niet teveel woorden aan vuil maken en meteen door naar de conclusie.

Conclusie:

LD2 is net als Paradox gemaakt voor een bepaald publiek. Het is een you hate it or love it verhaal. Sommige mensen gaan dit tof vinden, andere waarschijnlijk niet.
Waar LD1 nog extremer is hierin, lijkt LD2 niet te kunnen kiezen waar het bij wilt horen.
Persoonlijk was het niet mijn room om verschillende redenen.
Vooral het totale gebrek aan een reden waarom alles gebeurt, de scares die zo vaak komen dat het op een bepaald moment meer vervelend wordt dan eng, de rook, het einde en de talloze ruimtes die zo random aanvoelen… nee er zijn halloweenhuizen waar een beter verhaal in zit dan deze room en ik snap de hype rond de Lethal Decision kamers niet zo. Een deel van onze groep speelde 1 trouwens en hoewel het niks voor mij zou zijn, snapte ik daar wel van hoe het iets voor een bepaalde doelgroep kan zijn.

Dit was niet wit of zwart en dat maakt hem net minder sterk.


6.5

Sfeer: 5.0

Spelbeleving: 6.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Red Riding Hood

The Mindhunters
Geplaatst op: 20 mei 2024

Roodkapje met een baard in de keel

We starten onze derde Athene trip met deze room.
Visual ziet er goed uit, het verhaal is in een horror versie origineel en dit kan best wel eens iets tofs worden.

Onthaal:

Ja hier is een onthaal, iets dat je in Athene niet altijd meemaakt. Ze hebben een kleine ontvangstruimte waar de eigenaar ons vriendelijk welkom heet. Zijn Engels is goed genoeg om een gesprekje te voeren. Er is de mogelijkheid om naar de wc te gaan en je spullen op de bergen .

Kamer:

We moeten in een rijtje gaan klaar staan met een blinddoek op om zo 1 voor 1 naar de kamer gebracht te worden. Dit kan altijd 2 kanten uit… of het is echt iets tofs of het is een goedkoop excuus.
In dit geval was het helaas het laatste.
We worden 1 voor 1 zo de kamer in geplaatst, maar zonder reden, want eens in de kamer staan we gewoon op tig verschillende plaatsen zonder een doel.
We hadden evengoed de kamer in kunnen wandelen.

Maar eens die blinddoek af ziet het er wel leuk uit. Het decor oogt realistisch, de puzzels zijn vlot en passen in de setting en wonderbaarlijk bouwt de kamer goed op qua engheid.
De progressie in de kamer wordt niet verstoord door eindeloze scares zonder reden, maar zijn goed getimed. Less is more bewijst hier zijn nut.
Maar helaas blijft het goede nieuws niet duren. Waar de eerst 2 ruimtes nog redelijk uitblinken, zie je precies waar het budget op was. Niet alleen het budget, maar ook de inspiratie want plots hebben we voor elke puzzel haast een hint nodig, net terwijl de flow hiervoor prima was. Plots is elke puzzel haast gelijk aan: zoek de hele kamer maar af met dito hint.

Het verhaal van de kamer is een beetje zwak.
Ten eerste omdat er niks van terugkomt in de kamer. Nu snappen wij ook wel dat het een voorwendsel is, maar het geeft ons geen echte reden om net door te gaan met de kamer, eerder om om te draaien. Pas het aan naar: we moeten in oma’s huisje nog wat zaken gaan regelen of iets zoeken en we hebben meteen ons doel.
Nu schreeuwt alles

Ten tweede omdat de kamer weliswaar twijfel zaait over wat er nu eigenlijk aan de hand is, maar geen conclusie bied, daar moet je deel 2 ook voor spelen.
Ik weet niet of ik daar helemaal fan van ben. Het is prima dat een kamer doorborduurt op een vorig deel, maar je zou toch met iets meer antwoorden naar buiten mogen komen dan nu het geval is.

De kamer heeft dus wel potentie, maar dat komt er nu niet uit. We speelden hem met 3 personen en dat is ook een prima aantal, zowel qua grootte van de room als het puzzelaanbod.

Conclusie:

Waar ze in het begin nog laten zien dat het anders kan, zowel betreft de decoratie als de opbouw in scares, houdt de kamer dat helaas niet vast.
En dat is doodzonde want net dit zou ervoor zorgen dat deze kamer veel hoger kon eindigen. Het verhaal echt origineel en zeker een sprookje omzetten naar een horrorgame sprak me echt aan.
Ook het einde dat zwak te noemen is viel me tegen en is niks anders dan een aanloop naar het 2de kamer die we ook hierna gespeeld hebben.


6

Sfeer: 6.0

Spelbeleving: 5.0

Service: 8.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Teleurstellend door decor en uitwerking

Na ons eerste avontuur hier, konden we verder naar Red riding Hood 2 the wolf.

Onthaal:

Deze kamer heeft in tegenstelling tot de eerste room wel fysiek contact.
We hadden gevraagd om het te verwijderen, maar dat werd ons afgeraden.
Het is een klein stukje van de kamer, maar het zou een gemis zijn.

Het onthaal zelf is opnieuw prima en na een korte pauze tussen de rooms kon ons 2de avontuur beginnen.

Kamer:

De start van de kamer is bijzonder te noemen. Het is leuk gedaan maar je ziet het wel van mijlen ver aankomen. De weg naar waar het leidt spreekt me wel niet aan en ik ben benieuwd hoe ze het thema in deze omgeving gaan duwen.
Het antwoord is: slecht. Opnieuw staan we in een vochtige lelijke kelder wat weer als een excuus gebruikt wordt in het verhaal om zo weinig mogelijk te moeten thematiseren.

Wat wel goed is, is de uitvoering van de wolf. Plaats deze acteur in een betere setting en het zou zoveel beter zijn. Helaas moeten we het doen met deze kelder en het wordt er ook niet beter op.

Het verhaal ontrafeld zich terwijl je de kamer speelt en is in de basis nog prima. De uitwerking ervan kan een stuk beter, maar het was te volgen.

De puzzels doorheen de kamer miste gewoon een lekkere flow en vaak kwam het neer op wat doelloos zoeken. Vaak was wat we moeten doen ook zo vergezocht dat we het ook niet uit onszelf gedaan hadden.
Zo was er bij elke ruimte wel iets waarvan je dacht: wie doet dit uit zichzelf?
Beetje alsof je achter een stopcontact moet gaan kijken, maar dan anders.

Het fysieke stukje dan maar… Ja dat kon wel tellen, maar of het nu echt iets is waarvan je denkt: dit moet er echt in…
Als toeschouwer ervan gaf het dat gevoel van zie ik dit nu echt goed, maar de persoon die het moet doen gaat er wel blind in mee. Het kan iets zijn waar je je echt mee kan bezeren. Bij ons had de desbetreffende persoon achteraf ook last van zijn knie, maar besefte tegelijkertijd ook dat het een showtje was en wou het voor de groep ook niet “verpesten”.

Deze kamer is geschikt voor 3 a 4 spelers, daar lenen de ruimtes zich prima voor.

Conclusie:

Ik had niet verwacht dat ik uiteindelijk red riding Hood 1 beter zou vinden dan 2, maar goed.
Ik denk dat vooral de setting, het decor de kamer nekt, want alles in deze kamer schreeuwt gewoon goedkoop en bestaande kelder.
En dat nekt eigenlijk gewoon de volledige kamer.
Je verwacht een bos, hutjes, misschien een geheim gedeelte en ja natuurlijk kan het verhaal een twist geven. Alleen voelt het nu zo niet aan.

Ook de flow die bij ons echt niet lekker was, met teveel doelloos zoeken of zaken doen die je niet snel uit jezelf zou doen maakt dat je al snel gefrustreerd rondloopt.

Deze kamer was voor mij een van de teleurstellingen van deze trip.
Jammer want het verhaal en thema barsten van de potentie alleen komt het er niet uit.


4

Sfeer: 1.5

Spelbeleving: 5.5

Service: 8.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Prison Escape Utrecht

Prison Escape Utrecht
Geplaatst op: 15 april 2024

Terug in de bak, maar niet voor lang

Moet je Prison Escape nog eens spelen als je de eerste keer een geweldige ervaring hebt gehad?
Dat gaan we uitzoeken want samen met 9 anderen was ik op de première van Prison Escape Utrecht.

Onthaal:

Waar Doetinchem nog vrij eenvoudig was (je parkeert gratis en wandelt richting een bistro en stapt op de bus) is het in Utrecht net iets anders.
We vertrekken namelijk vanuit de binnenstad en dat is minder praktisch.
Parkeren deden wij in de Vaartsche Rijn (aan het station) en van daaruit is het ongeveer 7 minuten wandelen.
Aangekomen zie je de herkenbare gele bussen en krijg je duidelijke instructies wat je mag verwachten.
Zorg in ieder geval dat je je aansprakelijkheidsformulieren hebt ingevuld en dan is het enkel een kwestie van op de bus stappen en het spel kan beginnen.

Kamer:

Eens op de bus start ook hier je ervaring. Persoonlijk vond ik de rit in Doetinchem strenger en daardoor dus realistischer en ondanks dat de aankomst daar erg goed was, heeft het wel iets indrukwekkend om achteruit het Pieter Baan Centrum ingereden te worden.
De inleiding is vlot en lijkt al wat kansen te bieden.. maar schijn bedriegt.

We merken al vrij snel dat je eigen spel pas kan beginnen op een later tijdstip, ergens een beetje logisch ook, maar toch blijft het mij storen dat de verhalen en mogelijkheden te sterk zijn afgelijnd.
Na een korte toespraak van de directeur, kan ons spel beginnen.
We worden onderverdeeld in secties en gaan naar onze cellen.

Nu ik ben geen voorstander om iedereen te laten ontsnappen. Voor mij zou het meer de uitzondering moeten zijn en een soort bekroning voor je sluwheid. Maar de vraag is dan: hoe geef je iedereen die blijft een leuke tijd?
Je moet dus wat geluk hebben met je verhaallijn die je gaat volgen, bewust of niet.
Net als vorige keer had ik deze keer geluk en vond ik met een paar anderen een zeer toffe rol, namelijk die van stagiair cipier. Echt super gaaf om aan die kant van het spectrum te kunnen staan, maar het zorgt ook voor verwarring. Sommige spelers hadden namelijk niet eens door dat wij mede gevangenen waren….
Nu ik geniet van zo een rol en het was echt heerlijk om er voluit voor te gaan.
De acteurs waren in ons geval enorm goed. Hier en daar merkte je wel het verschil tussen een doorwinterde acteur en een nieuwkomer, maar ik moet zeggen dat ik genoten heb van de interacties.

Maar ondanks deze interacties, al mijn pogingen tot manipulatie, merkte ik hier sneller dan in Doetinchem dat mijn speelwereld erg klein is en dat wat je ook probeert, die wereld pas groter wordt op een bepaald tijdstip. Het free roaming gevoel wordt daardoor wat de kop ingedrukt en dat is jammer.
Uiteindelijk ontsnappen we met een beperkt groepje en komen we samen in de bar met alle anderen.

Conclusie:

Ik begrijp heel goed dat 130 mensen een goede tijd geven een enorme opgave is en niemand doet het hun na. Daardoor vervalt het individuele en wordt het meer mainstream.
Voor mij mag Prison Escape extremer worden, strenger, geloofwaardiger, want net als de vorige keer bouwen ze hier goed op en zijn de eerste 20 minuten misschien wat passief en saai te noemen, maar wel geloofwaardig.

Doordat iedereen moet ontsnappen, belast je ook de acteurs met teveel spelers en vervalt hun rol als cipier volledig. Er heerst een soort van totale chaos en als je dan 6 mensen sloten ziet kraken vol in het zicht van een cipier, dan ben je mij kwijt.
Voor mij bestaat de kunst erin om mensen een geloofwaardig verblijf te geven met de nodige taken zodat ze kunnen ervaren wat het is om een gevangene te zijn. De personen onder ons die inventief, sluw of manipulatief genoeg zijn, kunnen misschien ontsnappen.
Dat zou voor mij meer een beloning zijn, dan samen met 130 man buiten te staan.

Maar dat is mijn mening en eerlijk is eerlijk, hoedje af voor Rik en zijn team wat ze elk weekend +/-8 keer doen.
Ondanks dat ik het liever extremer en strenger zou willen hebben, hebben we ons opnieuw ongelofelijk geamuseerd.
Heb je nog niet gespeeld, ga en beleef het, wees niet bang, probeer een tof verhaal of rol vast te krijgen, want je kan hier deels in sturen, beeld je even in dat je een echte gevangene bent en baan je een weg naar buiten.


Reactie door Prison Escape Utrecht

16 april 2024

Wat leuk dat je weer van de partij was en bedankt voor je enthousiasme en eerlijkheid! Door reacties als de jouwe kunnen we de productie steeds beter maken.


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 9.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 10 personen

Ontsnapt: Ja

 

Stolen Symphony

Stolen Symphony
Geplaatst op: 06 april 2024

Een wereld van ongeëvenaarde frustratie

"Stap in een wereld van ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit. Laat je innerlijke detective los terwijl jij en je groep aan een reis beginnen die de gewone escape rooms overstijgt. Stolen Symphony biedt een sfeer als geen ander, zorgvuldig ontworpen om je onder te dompelen in een rijk van muziek, puzzels en opwinding."

Met deze gevleugelde woorden geeft de maker aan wat ons te wachten staat.
Op naar Gent dan maar om eens te kijken wat ons te wachten staat!

Onthaal:
De escape ligt in een buitenwijk van Gent. Je kan hier in de straat parkeren gratis parkeren (hoop ik)
De escape room zelf is matig aangegeven, enkel een papiertje op de brievenbus laat weten dat we wel degelijk juist zijn, want dit is gewoon een appartementsgebouw, wat anno 2024 een beetje vreemd aanvoelt.
De eigenaar staat ons in ieder geval al op de te wachten in het halletje en spreekt ons vriendelijk, in het Engels, toe.
Hou er dus rekening mee dat alles in deze room in het Engels is.
De ontvangstruimte, tja dat is een uitgeklede woonkamer met een bank en een grote tv.

"Bij de Stolen Symphony laten we je je ervaring naar een hoger niveau tillen met gratis drankjes die een vleugje luxe toevoegen aan je escapade."

We krijgen idd een drankje dat inbegrepen zat in de boeking en een woordje uitleg dat dit geen simpel avontuur gaat zijn. Op die manier was de kamer al een paar keer in de media gekomen en ik moet zeggen dat ik hier mijn bedenkingen bij had. Het is een dunne grens tussen moeilijke puzzels en vergezocht of onlogisch. Maar goed, we hebben wat ervaring en een leuke uitdaging is altijd leuk.
Na het bekijken van het beetje vreemde intro filmpje kon onze 60 minuten beginnen.

Kamer:

De eerste indruk van de ruimte is goed. Dit ziet er echt uit als een muziekstudio.
En om meteen maar de verwachtingen wat bij te stellen, het is een single room.
En dit bovenstaand stukje was het goede nieuws, want alles wat hieronder komt te staan gaat erg negatief klinken en dat heeft meerdere redenen.

Het eerste stuk is de verwachting waarmee je naar de kamer gelokt wordt.
Woorden als:
- ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit.
- Dompel jezelf onder in de betoverende wereld van melodieën en mysteries

Het 2de is de prijs want deze kamer kost, zonder korting, maar liefst 180 euro voor 4 en 220 euro voor 5 mensen.
Dat zijn serieuze prijzen en die mag je ook vragen, alleen komt deze kamer nog niet in de buurt van de kwaliteit, beleving, verhaal en vooral plezier wat je bij de collega krijgt.
Als je die 2 zaken combineert, dan verwacht je als verwende speler wel iets.
En begrijp me niet verkeerd, ik kan een goede puzzelkamer enorm waarderen.
Zeker als er passie inzit en dat stukje benoem ik nu misschien te weinig. Deze man heeft zeker passie voor wat hij gebouwd heeft. Alleen slaat hij nu de plank wel erg mis. Maar goed, terug naar de room zelf.

Dat deze room moeilijk is klopt helemaal, maar het is niet een leuke manier van moeilijk.
De hele kamer barst van de hangsloten, red herrings en zoeken heeft deze kamer naar een Olympisch niveau getild. Er zit zoveel ruis in deze kamer, zoveel afleiding, zoveel zaken waarvan wij dachten: hoe hadden we dit moeten weten, waarom zouden we daar moeten zoeken.
Nergens is aanleiding voor en als dat nog niet erg genoeg is zitten er zaken bij die gewoon voorgezegd worden en puur gokken is.
Stel je hebt een hangslot met 4 cijfers, dan krijg je in deze room een voorwerp met nummers op. En dan mag jij gaan gokken tot je de 4 cijfers hebt. En dat noemen we dan moeilijk…
Ook het zoeken… ja we hebben nog net niet de bureaustoel uit elkaar gedraaid. Ik heb er geen probleem mee dat je wat beter moet kijken, maar we hebben als speler 0 richting of reden om ergens beter te kijken of zoeken. En opnieuw is dat de moeilijkheidsgraad.

Op een papier vol noten staat misschien ergens een boodschap 1 mm groot, ergens tussenin. Waanzin!
Ik kan nog zinnen doorgaan hoe je hier continue het frustratiegevoel krijgt van HUH? Why?

We hadden op een bepaald moment de tafel vol liggen met puzzelstukken (niet letterlijk), sleutels, die we dan op elk mogelijk slot mogen gaan proberen en als we dan eindelijk, na 20 minuten ploeteren is deze wereld van ongeëvenaard mysterie en exclusiviteit, iets open kregen, dan was het niet belonend, maar frustrerend.

"Immerse yourself in the enchanting World of melodies. "

Yep die regel mag ook meteen van de site, want deze kamer heeft 0 sfeer en gek genoeg doodse stilte op een paar momenten na. Opnieuw hebben we een muziekkamer die niks met muziek doet..

De hints in deze kamer, die je broodnodig gaat hebben, want er is geen mens op aarde die deze room in 60 minuten kan spelen zonder hulp, moet je vrijspelen. Maar de site geeft al aan: max 2 hints van de GM… Waarom? Omdat het al niet frustrerend genoeg is?
Nu week hij daar in ons geval gelukkig vanaf, maar toch. Je zou maar 220 euro betaald hebben voor 60 minuten plezier.

Conclusie:
Pfff wat is de gimmick? Ik bouw een super moeilijke kamer die niemand haalt?
Dat is gelukt, zonder twijfel.
Dit is ook echt de enige reden waarom je deze kamer moet spelen, om jezelf uit te dagen en te kijken hoeveel frustratie je aankan.
Na het spelen krijg je een filmpje waarin alle stappen doorlopen moeten worden en net daarom schrijf ik zo een slechte review.
Ik durf best toe te geven als iets aan mezelf ligt, dat ik het niet zie, een slechte dag heb of dat het gewoon niet mijn kamer is. In zo een filmpje moet je dan een aha moment krijgen en denken, shit ik heb dat niet goed aangepakt. Maar wat je dan ziet is allemaal zo vergezocht, zo absurd dat ik totaal dichtsloeg, geen zin meer had om vragen te stellen en gewoon weg wou.

Ik ben echt benieuwd wat andere reviewers van deze kamer vinden.
Maar als je dit leuk vindt, zijn er in Athene nog 3 van deze rooms onder de naam Paradox.

Na het plaatsen van de review kregen ik en elke andere speler die iets van kritiek gaven op deze kamer een reactie van de eigenaar.
Dat mag natuurlijk, want net zoals wij zijn product beoordelen, mag hij zich ook verdedigen.
Alleen spreekt de manier waarop wel boekdelen.

Om een aantal punten te benoemen:
- De toon die wij als spelers te verwerken krijgen is neerbuigend en je wordt nog net niet voor dom uitgemaakt.

- En ja ik weet wat een trailer is, alleen gaat het over de inhoud ervan. De stem versta je slecht, het verhaal is vreemd en er wordt in de kamer totaal niks meer mee gedaan...

- Het is fijn dat je puzzels gebaseerd zijn op games uit Zweden, maar we zitten in België. Je komt binnen in een sector die al bestaat en je
had denk ik beter wat marktonderzoek gedaan. Het is echt prima dat je iets anders wilt doen als de rest, maar je moet wel begrijpen
dat mensen dit boeken en spelen om in de eerste plaats plezier te hebben.
Als jij een kamer bouwt voor een niche van een niche, dan ga je gewoon veel mensen hebben die geen leuke tijd gaan hebben.
Ga je alle spelers die iets van kritiek durven sturen zeggen: tja dan is deze kamer niks voor jou?

- Je reactie op dat er geen muziek is gaat misschien wat verloren in de vertaling. Er is geen muziek aanwezig in de kamer, maar sommige
puzzels zijn inderdaad weldegelijk gelinkt aan het muziekthema.

- Nergens wilt het aantal kamers dat je gespeeld hebt iets zeggen over hoe slim je bent, dat klopt, maar dat beweer ik ook nergens.
Wat dat wel wil zeggen is dat ik het leuk vind om rooms te spelen of ik ze nu haal of niet. Maar wat je wel weet na zoveel rooms, is of iets
lekker aanvoelt, wat je kan nuanceren, dat je een groot referentiekader hebt om te vergelijken. En ja dat heb ik wel en zeker als die
parameters de verkeerde kant uitslaan tussen wat je betaald en wat je krijgt, dan kan ik dat onder woorden brengen in een review.

Het gaat er trouwens ook niet om of ik je durf te bellen, maar of ik daar zin in heb, want dat antwoord is nee.
Aan alles laat je gewoon zien dat je niet open staat voor feedback en je spel opnieuw spelen heeft geen nut als je na het spelen te zien
krijgt wat je nog had moeten doen.
Je kamer geeft me gewoon geen plezier en dat is nu net de reden waarom ik speel.

Ik wens je oprecht veel succes met je kamer. Spelers die een puzzel uitdaging zoeken zijn aan het goede adres en dan bepalen ze zelf
maar of hun de prijs waard vinden.


Reactie door Stolen Symphony

08 april 2024

Okay, so if it feels strange, why even bother to visit.. You see on google maps how it look it says on our website a living room escape room. The info is super clear before you even make a decision. It's called a trailer, not a strange video. Please provide us with the videos for your rooms! If frustration was what you felt, well, the this room is simply not for you. The are different levels of cognitive, and at least half of the puzzles in Stolen Symphony is Pure Basic puzzles on games in Sweden, where I am from and have most experience from. Nothing to do with music isn't true, it has if you figure out how to activate things, play with the instruments an do on. If you do that the game is something else, but if you stand still and do nothing, well, of course nothing happens. So again, it says on our website that IT IS difficult. To have 300 rooms experience does not mean that you are highly skilled in what Stolen Symphony offers. But since we are good people here, we say like this.. If you dare to call us you can come and play again - for free.


1

Sfeer: 1.0

Spelbeleving: 1.0

Service: 1.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Nee

  Pjurn.Theekopje

Demise of the Gricers

Entered
Geplaatst op: 15 april 2024

Real Life game to the max

Om verschillende redenen kwam het er maar niet van om de nieuwste horror beleving van Entered te spelen.
I can hear you was een van de spellen die me tot op de dag van vandaag is bijgebleven door zijn intensiteit van 100% van bijna het begin tot einde.
Reden genoeg eigenlijk om eindelijk naar As af te zakken en me onder te dompelen in de wereld van the Gricers!

Onthaal:

Voor je begint krijg je de nodige info te verwerken. Het lijkt op het eerste inzicht erg veel, maar als je het goed bekijkt is het grotendeels common knowledge. Lees het in ieder geval goed door, anders begint je spel al met vertraging (free tip)
Parkeren kan op het terrein en is gratis.
We ontmoeten ons contactpersoon van de Red Eye op een afgesproken plaats en van daaruit start onze opdracht. Je spullen kan je veilig achterlaten en je kan nog even naar de wc voor je start.
Gelukkig voor ons voorziet de organisatie ons van een overal, knielappen en de nodige apparatuur om deze missie tot een goed einde te brengen!

Kamer:

Of beter gezegd spel. Want dat is wat dit is, het is een game die wij echt gaan beleven.
Vergeet dus even wat je weet van escape rooms en ga met een open mind naar binnen.
Wij spelen dit spel overdag en voor de betere beleving zou ik iedereen adviseren om hem ’s avonds te spelen. Het geeft een extra dimensie aan je beleving.
Net als in een game leer je al doende hoe dit spel en deze wereld werkt, wat het doel is en hoe je dat kan bereiken. En waar ICHY nog 100% spanning was over de volledige ervaring, kun je hier spreken over gelaagdheid. Net als een goed spel of film, bouwen we op in spanning, moeilijkheidsgraad en komen we meer te weten over de wereld van de Gricers.
De game mechanic waarop dit spel draait is simpel maar geniaal en vooral uniek. Het geeft tegelijkertijd een gevoel van veiligheid en stress en je vervloekt het vaker dan je zou willen. Maar eens je het onder de knie hebt, bied het ook mogelijkheden.
De wereld van de Gricers is ruim in opzet en vooral authentiek. Je zal als team moeten werken om die wereld groter te maken en zo te ontdekken wat er juist allemaal gebeurd.

Ik moet in dit geval wat vaag blijven over wat je juist moet doen, maar ik kan een paar zaken vertellen.

- De makers hebben niet gelogen als ze zeggen dat je fysiek in orde moet zijn. Dit is echt een fysiek spel en ik zou 2 keer nadenken om dit in een dag te duwen waar je nog kamers moet spelen of hebt gespeeld.

- Qua engheid valt het wel mee, zeker als je ICHY gespeeld hebt. Ze kijken hier goed mee en sturen de acteurs goed aan. Ik had in ieder geval continue een goed gevoel van progressie in de game, iets wat ik wel kan waarderen.

- Wees niet bang om op ontdekking te gaan, het gaat je spel net vooruit helpen ipv op veilig te spelen.

- Laat los wat je weet van escape rooms. Progressie kan hier aanvoelen als hints, maar niks is minder waar. Jij bepaald hoe het spel loopt, enkel met jouw info gaat het spel verder.

- Hoe je het ook doet, iedereen haalt het einde (of toch bijna iedereen ;-) ) Maar de weg er naar toe is voor elke groep uniek. Het einde dat jij meemaakt kan dus anders zijn dan dat van een andere groep.

De 3 uur zijn echt voorbij gevlogen en de opdracht waar we mee naar binnen gingen, daar zijn we in geslaagd!

Conclusie:

Net als bij Stay in the Dark en I can year you moet je hier niet zijn voor de puzzels of raadsels.
Waar Stay in de Dark een film is, is dit een game.
Ik denk oprecht dat de wereld die Entered hier geschapen heeft, zo in een boek zou passen, zo uitgebreid is de verhaallijn uitgewerkt. Is dat teveel info voor een “horror” game? Ja misschien wel.
Maar het zorgt er wel voor dat voor elke vraag een antwoord is, voor elke actie een reden en dat kan ik waarderen.

We hadden iemand in ons team die nog niet veel ervaring had met enge ervaringen met acteurs en ook voor haar is het super meegevallen. Laat je dus niet tegenhouden als je iets banger bent aangelegd.

Opnieuw zet Entered zich op de kaart met een unieke gameplay in een super vette setting.
En ja dit is niet voor iedereen, daarvoor verwachten teveel van ons nog net iets teveel een escape room pur sang. Ik kan enkel zeggen, laat het even los, vergroot je visie en geniet van elke minuut.


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in maart 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

 

Laad meer reviews