Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Our website is also available in English. Change language

De milde dictator

Escape Legend

Offline

Omschrijving

Dag Allemaal

Wij bezoeken op frequente basis escape rooms waar we kunnen.

Soms met een goede planning, soms (meestal) last minute.

Ik probeer me steeds positief op te stellen tegen elke room en een review te schrijven die opbouwend werkt. Niet elke kamer is even oud of met een even groot budget gebouwd, maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beleving. Afkraken is steeds zo makkelijk, maar met opbouwde kritiek bereik je zoveel meer en de meeste goede eigenaars met passie voor het vak doe er echt iets mee.

Reviews blijven een momentopname en iets best persoonlijk.

Vind je een review van me leuk, doe dan even een duimpje omhoog. Het motiveert om er steeds weer een te schrijven.


  • www.want2escape.be
  • www.beyondthegame.be


Escapecounter : 362


Gespeeld maar niet op escapetalk

Polen-Krakau :

Exitroom - Prison Break 57 minuten 6.5/10  ontsnapt

Exitroom - Amber Gold 35 minuten 6/10 ontsnapt

België :

Pop-up Saw escape room Antwerpen 3.5/10  niet ontsnapt

De pop-up had de eerste waarschuwing moeten zijn, maar deze kamer was niet door mij geboekt. Zeer magere kamer met discutabele puzzels en nul thema. 



Lid sinds

18-11-2018

Locatie

Neerpelt

Statistieken

Escaperooms

342 reviews

359 kamers gespeeld

92.1% ontsnappingspercentage


Games

1 reviews

1 gespeelde spellen


59 forum berichten

Teams

Gamblers

1 teamleden

7 kamers gespeeld

Beyond the Game

2 teamleden

34 kamers gespeeld

Kelly & Yves

2 teamleden

16 kamers gespeeld

342 reviews

Het Mysterie van Dr. Frankenstein

EscapElinG
Geplaatst op: 08 september 2024

Leuk maar mist samenhang en feedback

Het Mysterie van Dr. Frankenstein kwam ik tegen in de weekly van Pim.
Ik had niks over de kamer gehoord en uit het niks was hij er. Altijd een leuke verrassing!
Ook meteen verschenen de eerste reviews die ook nog eens lovend waren.
Hoog tijd voor een bezoekje dus!

Onthaal:

Parkeren kan je hier best doen bij Shopping 1 (winkelcentrum). Hier sta je de eerste 90 minuten gratis.
Van daaruit is het +/- 5 minuten wandelen naar de room.
Het onthaal is vriendelijk en we maken kennis met de 2 eigenaren.
De ontvangstruimte is sober en is groot genoeg voor 1 groep. Er is tevens de mogelijk om wat te drinken en uiteraard naar de wc te gaan.

Kamer:

Voor we de kamer binnen gaan, krijgen we de regels nog even te horen.
Ik vind het altijd grappig en irritant als een GM zegt: ja jullie kennen dit natuurlijk, maar we gaan het toch nog even overlopen.
Regels als niet eten en drinken… Graag niet vloeken… Stickertjes met niet aanraken…
Ach ja, een regio waar veel nieuwe spelers zijn en dat bord heeft straks 40 regels.
Na de 10 regels overlopen te hebben mochten we apart de kamer in.

Ik denk dat je deze kamer echt kan opdelen in 2 delen.

In deel 1 speel je allemaal random puzzels die niks met het thema of verhaal te maken hebben, buiten de beloning.
Dat is jammer. De ruimte is mooi en ademt sfeer. Ik zoek enkel om een reden waarom we ons moeten opsplitsen. Hier is geen aanleiding voor en het kan puzzeltechnisch versterkend werken, alleen wordt dat punt zeer minimaal benut.

De puzzels zijn een samenraapsel van zaken die je overal al wel eens tegengekomen bent en zo voelt het dan ook aan.
Vandaag de dag is dat eigenlijk een beetje passé. Tuurlijk heb je er puzzelplezier door, maar daar stopt het ook.

Deel 2 komen we weer samen en hier zie je duidelijk waarover het verhaal gaat. Er is hier echt geïnvesteerd in een fantastisch stukje decor.
Deze ruimte zou wel een stuk sfeervoller kunnen zijn, want nu voelt hij buiten dat 1 stuk decor leeg aan en iets te braaf voor het thema. Het voelt nu aan als een ruimte met losstaande puzzels, maar niet als een ruimte waar geleefd werd.
Op dit moment vliegen we wel door de kamer want de puzzels zijn simpel en logisch, net door de herkenbaarheid.

Maar in deel 2 lopen we wat vast. Een reden is de lineaire structuur waardoor 4 spelers plots overbodig wordt, maar het grootse probleem is de ruis, gebrek aan feedback en de verwarring die de puzzel zelf creëert.

Een puzzel kan op 2 manieren opgelost worden, maar doordat je 0 feedback krijgt heb je geen idee wat juist is. Net omdat die puzzel uit 5 delen bestaat (waarvan je op geen enkel deel feedback krijgt) weet je dus niet waar je fout zit en is het resultaat frustratie.
Tel daar nog eens bij dat je net die puzzel kan beginnen oplossen op een moment dat hij niet eens aanstaat en dan is de chaos compleet.
Tel daar nog eens de ruis bij van random cijfers op hout, een fout op een tekening en het feit dat je niet met 4 mensen iets kan doen en je weet dat dit einde niet loopt zoals het zou kunnen lopen.
Na wat hints die veel beter in thema zouden kunnen, geraken we toch uit de kamer.

Conclusie:

Op het moment van schrijven kreeg deze kamer een 9.7/10…
Ja hoe lief dat ook bedoeld is, is dit geen realistische score.

En hoewel deel 1 van de kamer echt aanvoelt als een ratjetoe van puzzels die voor beginners leuk en uitdagend kunnen zijn, voelen ze voor mij aan als een samenraapsel. Deel 2 is dan weer een stuk moeilijker, maar mist dan weer feedback op een bepaald stuk.
De flow kan een stuk beter mits wat kleine aanpassingen en hoewel de eigenaren die ruis afdeden als: "maar dat vinden wij leuk om te zien", denk ik niet dat de gemiddelde speler dit zo gaat ervaren. Eerder als frustratie.

Een score van +9 is voor mij een kamer waarbij het verhaal tot zijn recht komt over de gehele kamer, de puzzels in thema zijn of tenminste helpen aan het verhaal en waar ook het decor en effecten helpen om een bepaald gevoel op te roepen.
Een prima kamer dus voor beginners met een basis decor, afwerking en een hoofdprop waar heel veel budget is ingekropen (en voor de kenners herkenbaar is vanwaar hij komt).
Voor de doorwinterde speler zou ik zeggen, pas je verwachtingen wat aan.


7

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 6.0

Service: 8.0


Gespeeld in september 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  RupoMariekeEscapElinGsjephanie

Western Escape

Unlock Adventures
Geplaatst op: 28 augustus 2024

gold rush met issues

Dit was een kamer die door sommigen omschreven werd als een soort van verborgen parel. Op zo een room zit ik altijd wel te wachten en aangezien we in de buurt waren van Hilversum en Naarden paste hij mooi in het rijtje.

Onthaal:
Ook deze kamer ligt op een klein industriegebied waar je dus gratis voor de deur kan parkeren.
We worden welkom geheten door de medewerker van dienst en konden plaatsnemen in de ontvangstruimte. Hier kun je ook nog naar het toilet. Voor de start van de kamer kregen we een soort van intropraatje wat ik een beetje vreemd vond. Blijkbaar is dit een kamer die je naar gelang van je aantal gespeelde kamers logisch vindt of net niet.
Hoe meer gespeeld, hoe “onlogischer” de kamer. Dat belooft met mijn aantal :-)
Op naar een leuke 70 minuten…

Kamer:
Nadat we het verhaal meekregen ging de GM mee de kamer in en is het blijkbaar nodig om al de eerste opdracht/puzzel uit te gaan leggen… Waarom zou je dit doen?
Sowieso hekel ik het al als je als GM al mee de kamer binnen gaat voor daar een introotje te doen, maar je gaat toch niet uitleggen wat we moeten doen… Mja het zal wel een reden hebben denk ik dan.

Maar toegegeven, het decor ziet er wel redelijk tof uit en dit is echt een western kamer.
De kamer voelt aan als een klein wereldje dat al meteen vrij toegankelijk is. Ook doordat de kamer allesbehalve liniear is opgebouwd, heeft iedereen meteen wat te doen. Ik kan me wel inbeelden dat het voor nieuwe escapers best overweldigend kan zijn en een bepaalde focus gaat wel helpen.
De puzzels waren voor ons, ondanks onze ervaring ;-), best logisch, maar ik snap goed dat het snel op chaos kan leiden. Hetgeen ons eigenlijk tegenwerkte was niet die verdomde ervaring, maar de technische problemen die de kamer had. Zaken verschenen niet wanneer dat zou moeten, dingen gaan niet open en soms kan je al aan een puzzel beginnen terwijl je dat eigenlijk nog niet zou moeten doen, mja dat weet je op dat moment niet.

We waren met 5 en de kamer weet ons wel bezig te houden, dat mag gezegd worden en buiten dat de GM moest ingrijpen als er iets niet goed ging speelden we hem hintloos.
De sfeer die neergezet wordt is prima, de puzzels afwisselend en de kamer verrast me echt wel. De afwerking wisselt wat af tussen goed en minder goed en hoewel ik ook niet meer verwacht had, zit de prijs dan wel te hoog als je kijkt wat je bv. krijgt voor 20 euro meer bij Expeditie Bermuda.

Het einde is opnieuw tof, zeker als je een kamer als dit met een gezin speelt en is zeker origineel.

Conclusie:

Ik denk dat als alles gewerkt had zoals het moest en de inleiding wat anders was, ik deze kamer ook prima had beoordeeld. Ik heb me al puzzelend zeker geamuseerd, maar liep hier om een of andere reden niet heel enthousiast naar buiten.

Deze kamer kan je spelen van 3-8 personen en dan betaal je tussen de 125 en 195! euro.
8 personen is ten eerste absurd veel en is misschien alleen aan te raden voor een groter gezin ofzo, maar 195 euro… nee dat is absurd.
125 euro kamerprijs was gewoon prima geweest.

De napraat was opnieuw bijzonder, want het is uiteindelijk meer gegaan over onze GM zijn ervaringen bij Walibi dan de room die we net gespeeld hadden.

Eindoordeel is dan ook, pak hem mee als een opwarmer met max 4 personen. Zo heb je het meeste puzzelplezier voor een correcte prijs.


7

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 6.5

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

 

Expedition Bermuda

One Hour Lockup
Geplaatst op: 20 augustus 2024

7 jaar wachten maar dan heb je ook wat!

Na zoveel teasers, was het eindelijk tijd om de nieuwste kamer van One Hour Lockup te spelen.

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis voor de deur. Eens binnen is er een gezellige ontvangstruimte vol escape geschiedenis. Leuk om te zien en een mooie traditie.
We worden welkom geheten door de eigenaar Stephan, die duidelijk trots is op zijn nieuwe kamer.

Na het opbergen van onze spullen horen we onze helicopter die klaar staat om ons naar onze bestemming te brengen.

Kamer:
Onze taak is simpel: Landen op een vermist schip, verkennen en uitzoeken wat er gebeurd is en het schip intact terugbrengen.
Ik hoor Arnold al roepen: Get to the chopper!
Onze reis kan beginnen en de start is meteen goed. Het voelt meteen realistisch aan en niet veel later staan we met onze voetjes op de boot die we zoeken.

En vanaf dit punt laat de kamer mij ook niet meer los. Het decor is erg goed, de setting realistisch, de puzzels leuk en in thema.
De hele kamer zit op 1 lijn. Niks springt eruit, maar dat is net omdat alles al goed is.
Het is niet een saaie ruimte en dan een fantastische ruimte, de hele kamer is gewoon goed.
7 jaar bouwtijd (onbedoeld) heeft ook als voordeel dat je kan finetunen, ruimtes voorzien van details waar je normaal niet aan zou denken. Dat zie je terug.

Wat we ook leuk vonden was de interactiviteit, je kiest zelf hoe de kamer afloopt. Iets wat we tot nu toe nog niet vaak zijn tegen gekomen, maar zeker een leuke twist is.
Het thema is serieus, maar ook dan is er ruimte voor humor, iets wat te vaak onderschat wordt.

We maakten onze keuze en spelen deze kamer hintloos uit en met een grote glimlach en een applaus naar de maker toe verlaten we de kamer.

Conclusie:
Wat is het leuk als een kamer je verwachtingen overtreft! En misschien gaan jullie nu met een te hoge verwachting naar deze kamer…
Ik kan enkel zeggen, ga deze kamer spelen, ga niet zoeken naar verbeterpunten, maar dompel jezelf onder (scheepsmopje) in het verhaal van Expeditie Bermuda en je gaat een fantastische tijd hebben.
Dat hebben wij er met 5 spelers in ieder geval gehad en ik wens iedereen hetzelfde toe.


Reactie door One Hour Lockup

20 augustus 2024

Dank voor de mooie review, leuk dat jullie er waren, was erg gezellig.


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

  markgoedegebuureMarieke

Erbe der familie Moretta

The Code Agency
Geplaatst op: 20 augustus 2024

geen kamer voor 4

Het is weer tijd om naar The Code Agency te gaan.
Laatste keer dat we er waren was deze kamer nog niet in het Engels te spelen en aangezien we er toch zijn voor de 2 andere rooms, pakken we deze lekker mee.

Onthaal:
Vorige keer dat we er waren was ik niet echt onder de indruk van het ontvangst of omgaan met hun gasten in het algemeen. Benieuwd of het deze keer anders zou zijn.

Helaas… er is geen mens die vraagt wie we zijn of wat we komen spelen en we gaan dus maar zitten. Niet veel later komt een ober ons vragen of we een kamer geboekt hebben… ja ook hallo :-) We antwoorden ja en weg is hij. En nee we hebben geen dorst hoor.

Even later zit er iemand achter de balie en we melden ons netjes. Eerlijkheid gebied dat deze persoon vriendelijk was, net als de gamehost die ons uiteindelijk begeleidt.
Als we rond kijken barst het even later van de vrijgezellenfeestjes. Waar het de vorige keer al een escape fabriek was, is dat alleen nog maar “erger” geworden.

Er wordt ons niet echt naar onze ervaring gevraagd en we krijgen de volledige standaard uitleg (met een nota dat we moeten aangeven bij kamer 2 en 3 dat we deze uitleg al gehad hebben).

Uitgedroogd en iets te warm kunnen we in ieder geval aan onze kamer beginnen.

Kamer:

Ik had er nog nooit van gehoord maar dit is een audio storytelling room.
Doorheen de kamer wordt het verhaal je aan de hand van geluidsfragmenten duidelijk en er wordt ons geadviseerd om hier goed naar te luisteren.

De kamer start in ieder geval sfeervol en tot mijn verbazing staan we 2 minuten later al in de volgende ruimte.
Dat is meteen ook het grootste pijnpunt van deze kamer, het gebrek aan puzzels, zeker indien je met meer dan 2 spelers bent. De kamer is lineair opgebouwd, maar daagt op 1 stukje na een groep nooit uit.
De side quest die je kan doen is te beperkt om de rest van de spelers uit te dagen, wat een gemiste kans is.
Niet veel later komen we nog een flinke resetfout tegen, wat een beetje jammer is, maar niet veel kwaad kon.

Ik heb tijdens deze kamer te vaak op een afstandje staan kijken hoe 1 of 2 personen aan het puzzelen waren terwijl de rest niks te doen had en dat is gewoon een domper.

Conclusie:
Op dit moment zou ik hem adviseren voor 2 spelers, zeker als je wat ervaring hebt.
Misschien dat een onervaren groep hem anders ervaart, maar mij kon deze kamer op geen enkele manier bekoren.
Het verhaal is duidelijk en de puzzels in thema, maar het einde is gewoon niet de ontknoping die je wil hebben.

Als je een room zou willen overslaan hier, is dit er 1 van.


6.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 5.5

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Ik zoek een toverspreuk voor flow

Na onze eerste kamer hier (Moretta) is het tijd voor de 2de kamer.
Het betreft natuurlijk hun Harry Potter kamer die we geen Harry Potter kamer mogen noemen.

Onthaal:
Tussen deze kamers door krijgen we gelukkig wel een welverdiend drankje aangeboden en dat was gezien de warme dag geen overbodige luxe.
Over de GM’s geen kwaad woord trouwens. Ze zijn vriendelijk en spreken, afhankelijk van de persoon, goed tot redelijk goed Engels.
Op naar de 2de kamer van de dag, een kamer waar een aantal van onze vrienden ons al voor gewaarschuwd hadden. Stel je verwachtingen wat bij….

Kamer:
Volledig in stijl van het thema waar het niks mee te maken heeft, krijgen we onze missie te horen. Een zeer goed gemaakt effect en een sterk begin van de kamer.
Maar dat is het probleem van deze kamer, de basis is goed. Het decor is mooi, de sfeersetting goed en de techniek staat op punt, maar de flow is dramatisch op veel manieren.

Net zoals bij Moretta is de puzzeldichtheid per ruimte erg laag en dat hoeft geen probleem te zijn, want daardoor krijgt je wel een gevoel van progressie, maar eens we het einde van de kamer bereiken, blijken daar 60% van de puzzels nog in te zitten.
2de probleem is dat deze kamer helemaal niet volledig in het Engels te spelen is, een probleem dat we al eerder bij The Code Agency hebben gehad en waar ik me echt aan kan storen, net omdat het erg lui aanvoelt. In deze kamer zijn bepaalde teksten, die je ook nog eens echt nodig hebt, niet vertaald, net zoals bepaalde audiobestanden.

Sommige puzzels zijn oprecht goed gevonden en passen heerlijk in dit magische thema, maar naar het einde toe was de inspiratie echt op en staan we zoveel rare zaken te doen die voor mij niks meer met onze opdracht te maken hebben. Op een of andere manier krijg je ook zoveel feedback over de luidsprekers dat ik me afvroeg of dit nu allemaal hints waren of dat ze elke groep zo door de kamer moeten rammen. Ze zitten er werkelijk bovenop en dat is zo dodelijk voor de flow.
Er zit 0 ritme in deze kamer en zoiets simpel als een brief vinden die je hardop wil voorlezen wordt overruled…

Conclusie:
Ik heb geen idee wat de makers van deze kamer eigenlijk wilden bereiken. Het zijn duidelijk fans van het thema, dat zie je in veel terug, maar hetgeen wat het belangrijkste is, zit er niet in. Cadans, ritme, flow… De puzzels die je tegenkomt zijn uiteraard wel logisch, zeker wanneer je Duits verstaat, maar doordat ze er zo bovenop zitten voelt het telkens of je bijgestuurd wordt en dus uit je ritme getrokken wordt, zeker aan het einde.
De toverspreuk om dit te verhelpen hebben ze niet gevonden helaas en voor die reden zeg ik voor nu, sla hem over, pak de 3 kamers hier mee die wel de moeite zijn.


6.5

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 5.0

Service: 8.5


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

ITs Back [Es ist Züruck]

The Code Agency
Geplaatst op: 21 augustus 2024

This is IT!

Op naar de laatste kamer, de IT kamer.
Na de teleurstelling van de vorige 2 kamers merkte ik wel dat mijn motivatie in mijn kleine teentje zat.
Maar ik hoorde al zoveel goeds over deze room… zou het dan toch?

Onthaal:
Opnieuw treffen we een zeer enthousiaste game master die prima Engels spreekt.
We tekenen een waiver ivm het gebruik van de acteur in deze kamer en voor we het goed en wel weten dalen we af naar de catacomben van dit pand.

Kamer:
Wacht hier, we komen je zo halen…. En weg was ze.
Heerlijk ongemakkelijk mogen we wachten op de start van de kamer en die start anders dan ik me had voorgesteld.
Eerste indruk is meteen heel goed! Fantastisch decor en perfecte spanningsopbouw.
Iets wat ik al jaren roep hebben ze hier goed begrepen, bouw op… laat fantasie zijn werk doen en wat je niet ziet is enger dan wat voor je staat.

Als groep beginnen we aan onze speurtocht. De puzzels die we tegenkomen zijn goed in thema en verhaal en hoe simpel ze ook zijn, in een horrorsetting is niks echt simpel.
Het decor spat er echt met momenten vanaf en dit is de kamer die we destijds in Spanje hadden verwacht (weet je nog, de onterechte nummer 1 van Terpeca?).
Deze kamer maakt de verwachtingen wel waar en hoewel ik geen echte IT fan of kenner ben, zie ik zat zaken die refereren naar de film. Fans gaan hier echt van genieten.

De acteur zit goed in zijn rol en weet goed wat subtiel zijn betekent. Er zit in deze kamer een goede balans tussen scares, opgejaagd worden, rust en toekijken.
Het personage wordt goed neergezet, al zou een groter persoon meer indruk op me maken dan een meisje van 1m60.
Het verhaal is precies wat een horrorkamer moet hebben, simpel, duidelijk en een goed einde.
Geen ingewikkelde troep van 100 blaadjes die je moet lezen, maar: vind de clown en vermoord het als het ff kan :-)

Conclusie:
Ja, dit is een kamer waarvoor je naar Düsseldorf mag gaan.
We praten nog even na en op een paar kleine puntjes na die ik deel met de acteur had ik 0 feedback.
It is heerlijk neergezet in een goed decor en een simpele opdracht. De afwerking is goed, de opbouw haast perfect en op een paar puntjes na is dit een van de beste horrorkamers die ik al gespeeld heb.
Voor de mensen die al wat in Athene gespeeld hebben gaat dit niet heel eng zijn, maar je gaat de sfeer en het decor des te meer waarderen.

Tot onze verbazing heeft onze acteur de opdracht gekregen van bovenaf om eens goed met ons na te praten en ons een drankje van het huis aan te bieden, jammer dat dit zo uniek moet aanvoelen.

Maar we nemen het dankbaar aan en ons advies is eenduidig: go and play: IT


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 9.5


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Nuclear Countdown

Kraakpand
Geplaatst op: 04 augustus 2024

Passie project waar werk aan is

Niks is zo leuk dan last minute een ingeving krijgen en een lege avond invullen met een escape room.
Tja en met wie doe je dat dan…. liefst met goede vrienden, maar die konden niet, dus een avondje met Stan zou het worden.
Gelukkig sloot op het laatste moment Wout nog aan en zo werd het toch nog gezellig.

En dan probleem 2, een kamer vinden. Naar afstand kijken we eigenlijk nog amper, maar dan nog is een room vinden die we allemaal nog niet gedaan hebben niet zo simpel.
Stan verraste me eens positief en kwam met een kamer in Oudsbergen. Het thema is niet zo heel interresant, maar het is niet te ver rijden en we willen gewoon lekker puzzelen.

Onthaal:

De escaperoom is langs de buitenkant duidelijk aangegeven en je kan parkeren voor de deur.
Deze kamer wordt gerund door 3 eigenaren die dit doen uit passie en het is duidelijk “momenteel” nog een hobbyproject.
Binnen snap je ook de naam van de room: Het Kraakpand. Dit is een oud gebouw waarin hun, tot de afbraak ervan, een escape room in uitbaten.
Daar is niks mis mee en het kan zelfs sfeerversterkend werken, maar dan moet je wel het juiste thema kiezen.
Het ontvangst zelf is in ieder geval vriendelijk. Praktisch: je kan hier nog even naar de wc (met een emmertje water momenteel :-) ) en er zijn kluisjes voor je spullen.

Boeken verloopt wat anders in dit geval. Je kiest een boeking uit, maakt hem, maar moet dan wel wachten op goedkeuring. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je wat moeilijker een aansluitend slot kan plannen. Ook omdat je niet weet hoe lang je op die goedkeuring moet wachten.

Kamer:
Starten doen we met een introfilmpje. Hoewel het idee prima is, is de uitwerking zodanig slecht dat ik het gewoon zou weglaten.
Het plot van deze room is… een beetje vergezocht en onrealistisch naar mijn mening. Ik zucht dan altijd even omdat ik net denk: een verhaal verzinnen is gratis, er zijn in theorie geen limitaties, maar maak het gewoon geloofwaardig en realistisch, zeker als je dit thema wilt gebruiken. Dat geeft zoveel meer draagkracht voor de kamer zelf.

We betreden het huis van Peter Jonson, een legendarische spion die zich heeft gespecialiseerd in het bestrijden van nucleaire dreigingen. Het is aan ons om daar aanwijzingen te gaan vinden en zo de inslag van een nucleaire raket op Europa te voorkomen.
Die aanwijzingen zoeken, dat komt niet terug in de kamer. We lossen allemaal random puzzels op die je uiteindelijk doorlaten naar de volgende ruimte.
Je hoopt dan dat die ruimte wat meer info gaat geven over onze missie, maar ook hier weer een boel losse puzzels die eigenlijk 0 antwoorden geven.
En de ene boodschap die thema gerelateerd is, schept dan net verwarring want plots zijn er 5 rakketten onderweg en niet naar Europa, maar wereldwijd.

Het einde maakt het plot alleen nog maar vreemder en ik denk dat ik halverwege alles heb losgelaten en puur ben gaan puzzelen.
We speelden de kamer hintloos, wat wel duid op een goede logica en uiteraard zorgt dat voor een goed flow.
Een puzzel sprong er wat uit als je het hebt over zoeken en we hebben dit ook besproken met de bouwers. Wij zagen het in ieder geval niet, maar vonden een andere manier om de puzzel op te lossen.

Conclusie:
Het cijfer 8,6 (in combi met de prijs (120) euro voor 4 personen, is gewoon te hoog voor wat je krijgt.
Ik heb bewondering voor deze gasten dat ze het toch maar doen, maar deze kamer kan, als je de markt een beetje bestudeert, de verwachtingen niet waarmaken. Deels door wat je collega doen, deels door de prijs en wat je krijgt, want het is een oud huis met een interieur uit de kringloop met wat camera’s. Toegegeven zat er veel meer techniek in dan ik verwacht had.
Maar ook daar wat je zelf als bouwer aan verwachtingen schept:
“Nuclear Countdown” is geen gewone escaperoom.” "Tijdens dit meeslepende avontuur”

De kamer mist een beter verhaal, puzzels die wel antwoorden bieden, sfeer en spanning.
Ze bouwen momenteel een 2de kamer, ik ben benieuwd of we een mooie evolutie kunnen verwachten van dit jong team.


5.5

Sfeer: 4.5

Spelbeleving: 6.0

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Lost Treasure of Alden Biesen

Trèscape
Geplaatst op: 28 juli 2024

Old school puzzelen maar mist coherentie

The Lost Treasure of Alden Biesen trok al even mijn aandacht om een aantal redenen.
Het is sowieso een mooie locatie om eens te bezoeken, de prijs voor 3 personen is aantrekkelijk en het was voor mij nog geen uurtje rijden.
Hoog tijd dus om eens een bezoekje te brengen aan deze landcommanderij en de bijhorende escape room.

Onthaal:

Als je deze escape room gaat spelen zou ik je willen adviseren om toch een 30 a 60 minuten eerder te komen. Het is echt de moeite om op dit domein even rustig rond te wandelen. Op de waterburcht na is alles vrij toegankelijk en zowel parkeren als het domein zelf zijn gratis.
Tevens kan je hier ook wat eten en drinken.
Let wel, parkeer je op het hoofdterrein, dan zal je een klein stukje moeten wandelen. Bij goed weer is dit helemaal niet erg, maar bij kou of regen ga je dit stukje vervloeken :-)
Er is een parking bij de escape room zelf, iets waar wij achteraf achter kwamen.
Net door die wandeling en geen idee te hebben hoe lang dit zou duren, waren wij 25 minuten te vroeg bij de escape. We troffen de eigenaren toevallig buiten, die er totaal geen probleem van maakten om eerder te starten.

Kamer:

Na een vriendelijke en simpele uitleg konden we de kamer in. Daar starten we met een introfilmpje dat voor mij afbreuk doet aan de kamer. Het haalt tijdgeesten door mekaar en maakt de start meteen ongeloofwaardig. Vervang het personage door een iemand van de hedendaagse tijd en het zou zoveel beter zijn.
Enfin, onze opdracht is wel meteen erg duidelijk en we mogen in 60 minuten gaan achterhalen waar de monstrans gebleven is.

Net zoals mijn collega Stan al schreef zijn dit soort panden meteen een vloek en zegen. Ja het voelt allemaal zeer authentiek aan, maar tegelijkertijd mag je er als bouwer vaak helemaal niks.
Dat zie je hier ook goed terugkomen en resulteert in het gebrek aan techniek, maar wat voor mij niet storend werkt gezien de setting.
Qua puzzels is dit een old school gevalletje van zoek en denk. Zoeken vind ik altijd een beetje een tricky iets omdat er vaak geen echte aanleiding is. Je weet niet wat je zoekt, laat staan hoeveel en waarom nu juist daar… In zo een geval zijn meer spelers gelijk aan meer ogen en heb je hier een voordeel.

Een verbeterpuntje is wel dat het duidelijker moet zijn welke sleutel waar voor kan dienen en hoewel ze dat in 1 geval perfect deden, en dan moet je het nog steeds opgevallen zijn, lieten ze dat daarna helaas los. Dan ren je dus van kast naar schuif om een sleutel maar te proberen, iets wat onnodig is.

Verder zijn er 3 zaken die in deze kamer “vloeken”. Een red herring die totaal onnodig is en hoewel dat we er een tijdje mee bezig geweest zijn, gelukkig hebben kunnen loslaten en 2 attributen die zo vloeken in deze setting… Ik snap dat je wat afwisseling zoekt als bouwer, maren deze 2 zaken passen totaal niet in het verhaal, niet in de setting waarin we ons bevinden en halen de geloofwaardigheid van de kamer naar beneden. Zeker omdat je zo een decor hebt, zoveel verhalen kan gebruiken, waar je dan juist deze keuzes maakt is mij een raadsel.

De puzzels blijven ondertussen lekker komen en voor we het weten hebben we het einde van de kamer gehaald.
De eindruimte voelt wat leeg aan en ook hier weer een puzzel die totaal vloekt als we het verhaal zouden volgen. Ik denk dat deze ruimte uitermate geschikt was om net het verhaal te versterken, bv door de indruk te wekken dat de desbetreffende persoon nog veel meer op zijn kerfstok had dan alleen deze monstrans gestolen te hebben.

Conclusie:

Dubbel gevoel. Het gebouw, het decor, de historiek, alles is er om ons mee te nemen naar de tijd van toen en tegelijkertijd ons wat te leren.
De kamer is een echte puzzelkamer in een mooi decor en voor de gezinnen en bezoekers van dit domein zeker aan de pittige kant kan zitten. Voor de doorgewinterde escaper gaat dit niet zo een probleem zijn.
Ik geef een lager cijfer om een aantal redenen.

1:
De kamer gaat een 9 of 9.5 nooit kunnen waarmaken en het is een kwestie van tijd voor mensen van te ver gaan reizen om deze kamer te spelen. Dit is een kamer dit je kan boeken voor 60 minuten puzzelplezier (hangsloten en sleuteltjes) gecombineerd met een bezoek aan het domein, een room in de buurt en wat eten. Verwachtingen wat bijstellen als zo vaak dus.

2:
Die red herring mag, hoewel ik de grap snap, voor mij eruit.

Ook zou ik eens heel kritisch kijken naar de 2 te moderne zaken die nu in de escape room bevinden. Deze passen totaal niet in de kamer en voelen nu aan als “afwisseling” of oplossing bij gebrek aan beter.

Ook het introfilmpje gooide ik in de huidige vorm eruit en laat iemand van de landcommanderij dit inspreken in de hedendaagse tijd. Dat zou het verhaal al geloofwaardiger maken.

Het einde kan opnieuw authentieker en ook de ruimte zou ik aanpassen. De puzzel is opnieuw te modern voor die tijd en ook de setting is tegenstrijdig.

3:
Persoonlijk had ik liever een waargebeurd verhaal gezien. Ik kan me niet van de mening ontdoen dat dit gebied moet barsten van de verhalen. Hoe tof is het dat je een room speelt, wat leert en uiteindelijk een GM naar je toekomt die verteld dat dit allemaal echt gebeurd is…

Een kamer met potentieel dus, uitgebaat door zeer vriendelijke mensen waar we nog meer van gaan horen. Hoewel de kamer mij niet volledig kon bekoren, snap ik goed dat mening bezoeker er niet zo naar gaat kijken.
Ben je in de buurt en wil je aan een zeer redelijke prijs wat gaan puzzelen zonder techniek, dan pak deze room lekker mee.


7

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 10.0


Gespeeld in juli 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Levenswater 2.0

Emmelocked
Geplaatst op: 08 september 2024

Er was eens… een magisch avontuur

Een tijdje geleden sloot Emmelocked 1.0. Niet getreurd, want de kamer zou heropenen met een nieuwe eigenaar en in een vernieuwde vorm.
Aangezien mijn partner deze kamer nog niet gespeeld had en de kamer herspeelbaar zou zijn trokken wij die kant uit.

Onthaal:

Iedereen die de originele Emmelocked gespeeld heeft, weet dat de versie van Nicole moeilijk te overtreffen valt.
De ontvangst hier is wat minder magisch, maar de ontvangstruimte doet er niet voor onder. Wat een schitterende ontvangstruimte!

Waar het verhaal bij het origineel vanaf de deur start is dat hier niet het geval. Ik begrijp ook waarom, niet elke groep zit hier op te wachten en voor veel mensen is het allemaal al spannend genoeg. In ruil kregen we een zeer warm welkom van de eigenaar zelf. Wat volgt is meteen een gezellige babbel alsof je elkaar al jaren kent en al snel merken we dat we nog mooie kamers van deze man mogen verwachten, alleen ff geduld hebben ;-)

Kamer:

De start van de kamer gaf me een hoog villa volta gevoel. Met de nodige informatie op zak konden we onze eerste quest aangaan.
De start is meteen apart want hoewel we in een mooie ruimte staan kan de eerste puzzel echt 2 kanten uit. Of je ziet hem meteen of je loopt hopeloos vast. Bij ons ging het radertje ook pas iets later draaien, net voor we een hint zouden krijgen bleek achteraf.
Dit stuk is trouwens volledig nieuw en een echt surplus tov de vorige kamer.

En niet veel later komt een herkenbare wereld me tegemoet. De kamer heeft duidelijk een upgrade gekregen op vlak van licht en afwerking en hier en daar is ook aan de praktische kant gedacht.
Dit gedeelte vond ik bij het origineel al magisch en het is alleen maar beter geworden.
De puzzels gaan wel een vorm van herkenbaarheid geven, zeker als je de vorige versie nog vers in het geheugen hebt zitten. Ik heb mij in bepaalde delen echt van den domme gehouden (niet zo moeilijk voor me) en rustig mee gepuzzeld waar nodig. En erg is dat niet want op die manier had ik wat meer tijd om te genieten van alles wat deze kamer tot leven wekt. Er zit zoveel detail in bepaalde stukken, magisch gewoon.

Het eindgedeelte voelde voor mij wat meer “nep” aan dan de rest van de kamer die dan weer uitblinkt in authenticiteit. Ik begrijp de keuze van de eigenaar, maar ik blijf het iets te 2d vinden en de kamer te kort doen.
Wel is dit stuk duidelijker geworden in zijn vorm. Je weet nu beter waar je bent.
Ook hier weer variatie tov het origineel met een leuke samenwerkingspuzzel.

Het einde is prima voor 2 spelers, maar het blijft, net als de vorige keer, een puntje van kritiek. Het mist het stukje euforie en ontlading waarmee je de kamer wil verlaten.

Conclusie:

De kamer heeft echt dat laatste stukje opwaardering gekregen die hij verdiende. De intro is anders, maar daardoor niet slechter, er zijn leuke extra’s en alles is gewoon naar het volgende niveau getild.
Dat is natuurlijk de bonus als je een kamer voor een 2de keer kan bouwen :-)

Maar kan je hem ook voor een 2de keer spelen? Ik kan geen eenzijdig antwoord geven, maar wel een advies.
Ben je fan van de wereld van Emlia en wil je het origineel terugzien, sluit dan aan bij een persoon of groep die de kamer nog nooit gespeeld heeft.
Ga je met je vaste groepje en heb je allemaal de 1.0 versie gespeeld, dan ga je, naar mijn mening, te weinig vernieuwing zien om echt van een herspeelbare kamer te spreken.
Daarvoor is de route grotendeels hetzelfde, net als een groot deel van de puzzels.
Het is geen straf om er nog eens te zijn, maar herspeelbaar geeft misschien net een te hoge verwachting.

Heb je hem nog niet gespeeld en ben je fan van the Hobbit, Lord of the Rings of Narnia dan rep je snel deze kant uit voor een magisch avontuur.


9.5

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in juli 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Ja

  markgoedegebuure

Pray

Escape Room Katwijk
Geplaatst op: 15 juli 2024

Pray for more of this

Deze kamer waren we echt aan het bewaren voor een goed moment.
En wat is een beter moment dan een volledige dag met eten, 2 rooms en goed gezelschap.
De reviews voor me zeggen samen met de huidige nr2 positie al genoeg denk ik.
Dit is geen kamer die je ff snel gaat spelen naar mijn mening.

Ontvangst:
Parkeren kan hier gratis voor de deur, altijd handig.
Hoewel het ontvangst bij Escape room Katwijk altijd als thuiskomen aanvoelt, werkt Pray net iets anders.
Je kan nog wel naar de wc, maar je zal je moment moeten afwachten voor je de kamer in kan.
Geen ontvangst dus, maar rechtstreeks naar de kamer :-)

Kamer:
Op naar uitvaartcentrum “The Last Honor” waar J. Green ons gaat begeleiden, als dat maar goed gaat.
Je hebt als speler de keuze om deze kamer met of zonder acteur te spelen en ik snap goed dat dit voor sommige van jullie altijd een soort van no-go zal blijven.

Dat gezegd zijnde zou ik wel willen aangeven dat als je het toch zou overwegen, deze kamer een ideale eerste keer is. De opbouw van de kamer van moment 1 tot het einde is daar perfect voor. Niks in de kamer is gemaakt om je te doen schrikken, de acteur is een meerwaarde en brengt de wereld die Johan hier gecreëerd heeft net meer tot leven. Alles voelt daardoor echter aan ipv verlaten.
Het decor is in bepaalde delen echt fantastisch neergezet, maar het is alles er rondom dat het echt af maakt. De geluiden, geur, licht en attributen zorgen voor een geloofwaardige wereld en dat kan ik erg waarderen.

Het verhaal is zeker in het begin niet erg duidelijk, maar gaandeweg moet je haast moeite doen om het niet te begrijpen. En eens je alles weet, beginnen bepaalde zaken in de room op te vallen en toe te voegen aan het realisme + verhaal.
De puzzelflow was heerlijk! Niet alleen zijn ze echt volop aanwezig, ze barsten van die kleine geluksmomentjes waardoor je continue een gevoel van progressie ervaart.

Wij speelden de room hintloos in 58 minuten, maar ervaarde het gewoon als 80 minuten gek genoeg.
De kamer verraste me op veel manieren en heeft me met een enorm goed gevoel naar huis laten gaan.

Conclusie:

We zijn weer een parel rijker dankzij Johan en zijn team. Ik kom hier graag door de familiale sfeer, de hartelijkheid, de passie die ze uitstralen en doordat ze steeds de lat hoger leggen voor zichzelf.
Pray is weer dat stapje hoger na Here I Am en dat zie je terug in de kamer.
Wij hebben als groep van 4 echt genoten van de wereld van Pray en kunnen niet wachten tot room 4 klaar gaat zijn :-)


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in juni 2024

Gespeeld met 4 personen

Team: Beyond the Game

Ontsnapt: Ja

  slinger13 SteV91

The Factory

Best Escape
Geplaatst op: 09 juni 2024

Kan op dit moment de verwachtingen niet waar maken.

Het is al van 2021 geleden dat ik nog bij Best Escape op bezoek was.
Al Capone was toen een prima kamer, maar tegelijkertijd niks wereldschokkend.
Maar dan zie je plots voor de Factory alleen maar 10-en voorbij komen en dan ben je natuurlijk wel benieuwd!

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis op 2 gereserveerde plaatsen iets voorbij de escape room.
De room zelf is langs de buitenkant duidelijk aangegeven, je kan niet missen ;-)
Binnen is er sinds de vorige keer veel veranderd, want toen was er amper een ontvangstruimte. Nu is er een grote open ruimte gecreëerd om de gasten net wat beter te ontvangen. De ontvangstruimte voelt momenteel nog wat kil en chaotisch aan en kan net wat sfeervoller.
Het ontvangst zelf is hartelijk en ik denk dat de scores die veelal gegeven worden te maken hebben met de passie en liefde voor het vak die Didier en zijn vrouw uitstralen.

Na een korte uitleg mogen we als volwaardige FBI agenten onze opdracht gaan vervullen!

Kamer:

De hoofdreden waarom we vandaag Best Escape bezoeken is vooral omdat die 10-en niet stroken met de werkelijkheid, daar gaan we geen doekjes om winden.
De kamer kan momenteel die verwachtingen niet waarmaken, hoe lief het ook bedoeld is.
De eigenaar is realistisch genoeg om dit te beseffen en wil de lat graag hoger leggen.

Onze taak vandaag is het spel te spelen zoals het is en te kijken of we aan de hand van feedback de kamer net dat tikje meer kunnen geven.

Laten we positief beginnen:
De basis van de kamer zit zeker goed. Wij speelden deze kamer met 4 personen hintloos en zetten tegelijkertijd het record. De kamer heeft in zekere zin dus een goede flow.
Het verhaal is simpel en komt in de kamer terug.
De puzzels passen soms in het verhaal, soms in de ruimte en er is geprobeerd om ze steeds in thema te houden.

Tegelijkertijd zijn er zeker verbeterpunten:
Het verhaal is er wel, maar voelt momenteel incompleet. De kamer mist gewoon een goed einde op dit moment.
De sfeer en afwerking zijn de andere grootste aandachtspunten en vooral het gebrek eraan is het probleem.

Voor spelers die 5 kamers ervaring hebben, gaat dit waarschijnlijk een prima ervaring zijn, maar laat de ambitie van deze eigenaar nu net wat hoger liggen.
Dan moet er redelijk wat aangepast worden aan deze kamer en dat gaat ook gebeuren in de nabije toekomst.

Conclusie:
Nee ik schrijf geen review om deze kamer af te breken, dat is onnodig. De review komt er ook na overleg met de eigenaar.
We hebben na het spelen bijna een uur zitten napraten en achteraf, nadat alles wat bezonken was, hebben we uitgebreid alles op papier gezet wat er eventueel beter zou kunnen, want in de basis kan dit, alleen is dat nu nog niet het geval.
Nu is het een prima middenmoot kamer die de ene speler al wat meer zal verrassen dan de andere.
De score is momenteel veels te hoog waardoor de eigenaren groepen bijna moet temperen voor ze binnengaan. Tja en doe je dat niet, dat volgt er misschien een beetje teleurstelling.
Net daarom ook deze review, puur en alleen om je met de juiste verwachtingen naar daar te sturen.
Verwacht passie, vriendelijkheid, enthousiasme, het doel om elke groep hier met een glimlach te laten vertrekken. Maar daar kom je natuurlijk ook maar zo ver mee.

Ik hoop van harte dat sommige van onze ideeën verwerkt worden in de kamer, dat de score een klein beetje zakt en dan heb je gewoon een leuke ervaring bij erg lieve mensen.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 10.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  slinger13

Botanist Manor

Escape Rush
Geplaatst op: 25 mei 2024

Bijna bij de top

Hij lijkt haast vanuit het niks te komen deze kamer.
Waar andere bouwers maandenlang ons teasen met de komst van hun nieuwste kamer, doen ze daar bij Escape Rush precies niet aan mee.
Maar het is meteen ook een verrassing waardoor je zin krijgt om deze room zo snel mogelijk te boeken, zeker na het zien van de foto op hun site!

Onthaal:
Ja degene die mijn vorige reviews hadden gelezen over Escape Rush weten dat mijn eerste bezoek geen schot in de roos was.
Hartje Brussel, dat is al een uitdaging, maar parkeren kan met geluk in de straat, vergeet niet je straat parkeren aan te zetten. Zoals ik het zag mag je hier +/- 4 uur blijven staan tegen betaling.

Nadat je je afvraagt of je wel juist zit sta je plots voor een portiek met Ravenswood op het raam.
Je dan ben je aangekomen.
Net als de vorige keer kunnen ze maar niet kiezen wat ze hiermee willen.
Aan de ene kant is het een fantastische manier om je verhaal te laten starten, maar dan ben je geen escape room op dat moment. Dat stukje moet je dan weglaten en helaas is dat nu ook weer niet het geval. Zo zonde van zo een ruimte.

Maar goed, wat wel goed is, is hoe netjes het er deze keer is. De ruimte is aangepast om meer groepen te ontvangen en het ontvangst zelf is hartelijk met meteen een drankje van het huis.
Na het accepteren van onze missie kunnen we door naar de briefing room waar we onze spullen opbergen en een instructiefilmpje krijgen dat volledig in het Nederlands is.
Na dit filmpje gaat onze host onnodig hetzelfde vertellen wat we net in het filmpje gezien hebben…
Maar goed gewapend met dubbel zoveel van dezelfde info gaat het zeker lukken.

Kamer:
Hoe we naar de kamer gaan is tof, maar tegelijkertijd weer dubbelop.
Opnieuw krijgen we info die we al weten of gedaan hebben en het voelt ook aan of we er al zijn ipv dat het nog moet beginnen.
Maar dat mag de pret niet drukken want de deur gaat open en ons avontuur, onze missie mag beginnen. Het decor straalt ons toe ik en ik popel echt om deze room te ontdekken.

De puzzels starten tof, in thema, parallel en sommige zijn technisch enorm goed uitgevoerd.
De kamer ontvouwt zich verder en het gekozen thema zorgt ervoor dat ze eigenlijk met alles wegkomen. Toch doen ze dat niet helemaal en proberen ze mooi in thema te blijven.
Ik verbaas me echt over de hoeveelheid puzzels en alles zonder maar 1 hangslot te gebruiken. De flow is lekker, de puzzels zijn kort, niet te moeilijk en daardoor blijf de cadans van de kamer erg goed. Af en toe neemt het verhaal over en sta je ff te wachten, maar dat is de prijs die je af en toe betaald voor een kamer met verhaal.

De kamer blijft ook verrassen zowel qua ruimtes als plottwist en daar wringt voor mij het schoentje. Voor mij zit er iets teveel in deze room en je ziet af en toe duidelijk waar ze hun inspiratie gehaald hebben. Op een bepaald moment neemt de kamer een afslag teveel en wordt de uiteindelijke uitwerking een beetje lachwekkend.
Het had bij 80% echt mogen stoppen, want daar was het prima geweest.

Op een of andere manier is het net niet en dat is voor mij bij Escape Rush, hoe graag ik er ook kom, een beetje met alles zo.
Het lijkt steeds of hun een goed idee hebben, maar bij 90% zeggen: tis prima zo.
Dat merk je bij het ontvangst dat niet tot zijn recht komt, dat merk je bij de inleiding van de kamer, maar ook in de kamer.
Soms laat de afwerking het een beetje afweten of voelt een puzzel plots wel erg lui aan en dat terwijl hun net laten zien dat ze top kunnen zijn.
Net daardoor ben ik een beetje teleurgesteld, niet omdat ze het niet kunnen, maar net omdat ze het wel kunnen maar niet doen.
De kamer voelt net iets te netjes aan, te gemaakt ipv dat het echt leeft en dat zie je al op de foto’s.
Maar tegelijkertijd wil het ook zeggen dat heel veel goed zit. Er is op geen euro gekeken, de decors zijn, net zoals in de andere kamers, echt goed en deze kamer had voor mij de beste flow van de 4.
We hebben feedback gegeven na het spelen en ik had het idee dat hier zeker nog iets mee gedaan gaat worden.

Conclusie:

Ja België is weer een parel rijker.
Escape Rush staat voor mij nog niet waar hij kan staan in de wereld, maar alle ingrediënten zijn aanwezig om naar de top te gaan.
Botanist Manor is een kamer om 4 ervaren escapers echt bezig te houden en echt een leuke tijd te geven.

Bij het lezen van het thema denk je al snel: saai, Latijnse namen, blaadjes tellen, kleuren, maar gelukkig blijven ze hier ver van weg.
De kamer kan op dit moment nog wat verouderingseffecten en weersinvloeden gebruiken om alles net wat echter te laten aanvoelen.

De start voelt nu een beetje als een rommeltje aan, maar ik vrees dat dit nooit aangepast gaat worden.
Al bij al zeker het spelen waard!


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  RW_thegreatescapersMarieke

The Prime Artifact

Artifact Escape
Geplaatst op: 19 mei 2024

Doen "als" je hem kan boeken.

Prime Artifact is een kamer waar een hype rond hangt.
De reden is dubbel:
- Ten eerste omdat hij regelmatig in toplijstjes verschijnt van Franse spelers
- Ten tweede omdat hij bijna onmogelijk te boeken is.

Deze escape room wordt uitgebaat door een familie en ze hebben maar +/- 50 tijdsloten per jaar.
Voor hun is het een nevenactiviteit die ze puur runnen uit passie.

Wij hadden het geluk om iemand bij ons te hebben die hun kende en daardoor makkelijker aan een tijdslot konden geraken.
Of het de hype waard was, lees je hier.

Onthaal:
Lees de mail goed hoe je bij deze escape room kan komen, zonder die mail vindt je het anders nooit.
Het is niet moeilijk eens je het weet, maar nergens zal je een bordje of naam vinden met Escape...

Het onthaal zelf was top. Vanaf minuut 1 merk je dat dit een escape wordt die draait om passie en liefde voor de ervaring.
Je kan hier pas in de kamer zelf naar de wc, hou er dus een beetje rekening mee.

De ontvangst is ook meteen in thema en daar start ook meteen je verhaal.
Wat de Fransen graag doen, ondanks dat ze de Engelse taal niet goed machtig zijn, is vertellen. Ook hier weer zijn we vlot 10/15 minuten aan het luisteren naar een verhaal, waar je dan ook nog eens goed moeite voor moet doen om het te verstaan.
Dat kan korter, bondiger en duidelijker.

Kamer:
Dit soort kamers kan altijd 2 kanten uitgaan.
Of het is die verborgen parel die uitblinkt op elk vlak of het is dat uit de hand gelopen hobbyproject dat met veel liefde en tec7 aan mekaar hangt maar een grote gunfactor bevat.

De weg naar de escape is bijzonder te noemen. We banen ons letterlijk een weg naar de ingang van de escape en meteen wordt het duidelijk dat dit een avontuur gaat worden.
Wat goed opvalt doorheen de kamer is hoe verschillend alles is. Ik kan dus niet zeggen dat het decor slecht is, want soms is het dat wel, maar op andere momenten ook weer niet en zo gaat het ook voor de puzzels, techniek en afwerking.

Alles wat ze ook maar vonden dat er technisch uitziet en licht geeft, hangt hier tegen de muur en soms leidt het ook af, net doordat alles ook werkt.
De ruimtes ademen wel sfeer, maar niet altijd op de goede manier. Het voelt een beetje matrix en apocalyptisch aan met momenten, maar zonder reden.
De flow zit redelijk goed totdat onze reis opnieuw onderbroken wordt voor een te lange intermezzo. Opnieuw slaapverwekkend, vaag en moeilijk verstaanbaar. Ik kon de essentie er wel uithalen en daar konden we mee verder.
Het stukje dat volgt is goed uitgevoerd en ik hoop dat ze dit verhaaltechnisch ook afmaken want opnieuw weet deze kamer ons op een magische manier te verrassen. Ook laten de bouwers zien dat ze goed met techniek overweg kunnen en het kunnen verbergen.

Naar het einde toe laten ze helaas de steek vallen waar ik voor vreesde en staan we plots in oog met de eigenaar.
De weg terug naar het begin had ik liever niet op dezelfde manier gedaan, maar helaas was er blijkbaar geen keuze.

Conclusie:

De reis, puzzels en plezier zitten hier goed en met een groep van 4 heb je een echt toffe tijd.
Maar de kamer komt ondanks zijn hoge gunfactor niet overal mee weg.
Daarvoor is de afwerking en zeker het verbergen van de techniek niet goed genoeg.
Het verhaal is niet compleet en de intro + intermezzo veels te lang om het boeiend te houden.
Er zitten zeker toffe delen in deze kamer een 1 bepaald stuk ademde sfeer en een magisch stukje dat zou niet zou misstaan in een Harry Potter room.

Heb je en kans om een tijdslot te boeken zou ik het wel adviseren, puur door de passie die ze uitstralen. Maar ga met de juiste verwachtingen want die hype die er nu (door de lange wachtlijst) rond hangt kan de kamer naar mijn mening niet waarmaken.


8

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Le druide de la cave

Onze 2de kamer in Parijs deze trip.
Ik was na het spelen van de eerste room aangenaam verrast. Ik was naar Parijs vertrokken met het idee: kamers zijn hier klein en alles moet volgens de wet rolstoeltoegankelijk zijn. Maar niks blijkt minder waar.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe La Druide mij gaat verrassen.

Onthaal:
Van buiten af zie je de escape al goed liggen.
Wij hebben alles met Uber en het OV gedaan, dus ik durf niet te zeggen hoe makkelijk parkeren hier gaat worden. Het leek druk in ieder geval.
We worden welkom geheten door onze host die prima engels spreekt en totaal geen gehaaste indruk geeft.
We krijgen een duidelijke uitleg wat verwachten van deze kamer en kunnen niet veel later afdalen naar de kelder van het gebouw.

Kamer:

Ja het verhaal speelt zich ook af wat ze hier in deze kelder gevonden hebben tijdens de verbouwingen.
We dachten dat we boven de nodige info gehad hadden, maar op de Franse manier kregen we nog een minuutje of 10 extra info. Mijn god wat kon die gast lullen.

Maar ja hoor we kunnen beginnen, maar de eerste ruimte geeft in ieder geval een niet te beste indruk. Kaal, kil, overal rode kruizen wat niet meedoet…
En ook de 2de ruimte laat redelijk wat kansen liggen qua decor terwijl de kamer technisch al een beetje laat zien waar we heen gaan.
De kamer verbaast me nog het meest door de gebruikte techniek. Ja deze techniek gebruiken ze dan ook meteen overal en voor alles, maar het past wonderwel in het thema.
Nu over het verhaal en thema kan ik kort zijn: hier zat zoveel meer in en ik had me ook iets volledig anders voorgesteld.
De teleurstelling komt vooral door het decor want vaak is het niet meer dan een paar geplaatste props in de ruimte die daardoor iets de rechthoekig aanvoelt.
Toch is de flow echt wel goed en de puzzels leuk om te doen en bij momenten zitten erg een paar parels tussen wanneer handelingen en techniek fantastisch samen komen. Dat waren echt magische momenten!

We interpreteren het einde een beetje verkeerd, maar veel maakt het niet uit. Opnieuw technisch zeer goed uitgevoerd en lekker spannend.

Conclusie:

Prima kamer die makkelijk een stapje hoger kan geraken, puur door afwerking en decor.
De kamer barst van de vette techniek, die iets meer afwisseling kon gebruiken, maar komt tekort in authentieke sfeer. Hoewel het verhaal zich in de kelder afspeelt, voelt elke ruimte ook als kelder voor me en dat had wel iets magischer gekund.

Toch hebben we hier met 4 mensen echt een fijne tijd gehad en het is een prima kamer om mee te nemen als je al in Parijs bent


8.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Magician of Paris

Deep Inside Paris
Geplaatst op: 29 mei 2024

Een echt magisch avontuur

Onze eerste kamer hier in Parijs. Ik ben reuze benieuwd naar deze kamer wat Deep Inside heeft een erg goede naam.

Ook de locatie, de ontvangstruimte en de start zijn allemaal bijzonder, dus ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Onthaal:
Zoals ik al aangaf en de meeste van jullie al weten is dit een bijzondere escape room. We komen aan bij een boekenwinkel waar je volgens sommigen gewoon binnen kan om iets te kopen zonder te beseffen dat je bij een escape room bent.
De uitwerking hiervan is geslaagd, zij het wel aan de erg minimale kant. Ik vraag me af wat er nu echt te koop is buiten wat kaartspellen, goocheltrucjes en wat souvenirs van de escape room. Tevens stonden wij voor een gesloten deur, dus of je er echt altijd binnen kan laat ik ff in het midden.

Sfeervol is het wel en het ontvangst was volledig in het thema wat top is.
Je kan trouwens wel nog even naar de wc voor je spel start.

Kamer:
Ja de intro kon al tellen, goed uitgevoerd en sfeervol.
Op naar de stad onder Parijs en dat stukje kon wel wat beter. De onderdompeling wordt verstoord door de gm die aan het opruimen is en lichtinval die de illusie eigenlijk om zeep helpt.

Op de site staan talloze waarschuwingen over deze kamer. Ik kan je met een gerust hart zeggen dat je dit met een serieus korreltje zout mag nemen, het valt allemaal best mee ;-)

Maar aangekomen deep inside Paris verbaas ik me over het decor. Wat een sfeervol stukje krijgen we hier gepresenteerd! Ik hoop dat de kamer dit kan vasthouden.
Het verhaal van deze kamer doet me een beetje denken aan The Prestige. Een goochellaar die te ver lijkt te gaan en de grenzen echt verlegd.
De uitwerking van de kamer blijft ver weg van dit verhaal en dat is goed gedaan. In ruil krijgen we een leuke opbouw en een duidelijke opdracht die eens daar moeilijk is om vol te houden en misschien wel bedoelt is dat je altijd faalt.

We puzzelen heerlijk weg door de kamer en komen op een twijfelachtige punt, een die ik niet wil benoemen, maar die in de groep voor een stukje ontgoocheling zorgde. Net daar neemt de kamer een onverwachte wending die net haast euforisch aanvoelde. De magie neemt langs alle kanten toe, letterlijk en figuurlijk en de kamer wordt net dat stukje spannender, maar nooit eng. Ik hou echt van dit soort elementen in de kamer en hoewel de uitvoering geluidstechnisch me teleurstelde, snapte ik de keuze wel.

De kamer heeft een erg compleet verhaal waar je snel mee weg bent en ook het einde is duidelijk. De kamer is ook prima geschikt voor 4 personen, meer lijkt mee net wat teveel voor bepaalde momenten.


Conclusie:

Voor mij was dit de beste kamer van de 4 die we uiteindelijk in Parijs speelden.
Het is een erg complete kamer en op een paar kleine puntjes na kan ik niet veel kritiek geven.
Er bestaat de mogelijkheid om de Full Experience te boeken. Daar zijn de meningen wat over verdeeld maar ze hebben naar de feedback geluisterd en wat aangepast. Wij speelden de 2de kamer van hun ook, maar met een tussenpauze, dus we hebben erachter gevraagd. Waar het vroeger was dat je eigenlijk 2 afzonderlijke kamers achter elkaar speelde, zijn de 2 nu echt verbonden met een stukje verhaal.
Qua spanning is dat ook de juiste manier van spelen (eerst deze en dan Funhouse) Maar qua uitwerking, speelduur en funfactor, zou ik het eigenlijk omgekeerd doen.

Dus speel je niet de Full Experience en wil je ze beide doen, begin dan met funhouse.


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 9.5


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Funhouse

Deep Inside Paris
Geplaatst op: 09 juni 2024

Zat veel meer in, vooral bij het begin.

Onze tweede kamer hier in Parijs. Ik ben reuze benieuwd naar deze kamer wat Deep Inside heeft een erg goede naam.
Ook de locatie, de ontvangstruimte en de start zijn allemaal bijzonder, dus ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Onthaal:
Zoals ik al aangaf en de meeste van jullie al weten is dit een bijzondere escape room. We komen aan bij een boekenwinkel waar je volgens sommigen gewoon binnen kan om iets te kopen zonder te beseffen dat je bij een escape room bent.
De uitwerking hiervan is geslaagd, zij het wel aan de erg minimale kant. Ik vraag me af wat er nu echt te koop is buiten wat kaartspellen, goocheltrucjes en wat souvenirs van de escape room. Tevens stonden wij voor een gesloten deur, dus of je er echt altijd binnen kan laat ik ff in het midden.

Sfeervol is het wel en het ontvangst was volledig in het thema wat top is.
Je kan trouwens wel nog even naar de wc voor je spel start.

Het moet wel gezegd dat op dit punt de full experience waarschijnlijk wat toevoegt. Je blijft dan namelijk in de rooms, waardoor je niet de 2de keer het stukje van de boekenwinkel moet doen. Dat voelde nu wat dubbelop aan.

Kamer:

De kamer is de engere van de 2 en ook 60 minuten ipv 70 voor de andere.
De start vond ik in ieder geval alweer ongelofelijk sfeervol.
Ook het eerste deel van de room had ik nog nooit eerder gezien en leent zich perfect voor deze kamer en dito thema.

Maar, en ik zeg het met een diepe zucht want ik vond dit stuk net fantastisch, is de uitwerking waardeloos. Na nog geen 5 a 6 minuten werd er een puzzel doorgedrukt en mochten we adieu zeggen tegen dit ondergewaardeerd deel van de kamer. Hier was zoveel meer mee mogelijk.

Maar goed, blijkbaar waren we niet snel genoeg of wou onze GM naar huis want we staan in een nieuw gedeelte. Het decor blijft gewoon goed bij Deep Inside, maar het stukje funhouse komt niet meer zo sterk terug. De kamer heeft voldoende puzzels om ons goed bezig te houden en houdt tevens een lekker flow vast. De acteur… mmm ik weet het niet goed. De kerel speelde het prima, maar de uitvoering strookte niet echt met hoe hij zich zou moeten gedragen.

Het grootste probleem voor mij was dat de kamer eigenlijk afbouwde ipv opbouwde en dat merkte je een beetje in alles. Ruimte werden kleiner ipv groter en ook het einde sloeg weer nergens op, want hoewel de uitwerking nog zou kunnen, zou het karakter dat ze omschreven hier onmogelijk nut aan hebben.

Conclusie:

Full experience gewijs zal het waarschijnlijk niet kunnen, maar als je de keuze hebt, speel deze dan als eerste. Moet je kiezen uit de 2, pak dan de andere.

Ik denk dat deze kamer super sfeervol kan zijn en best uniek in zijn soort. Alleen is de uitvoering nu inspiratieloos en strookt het verhaal totaal niet.
Er zitten zeker goede delen in, 1 ervan het decor, maar ze laten zien met The magician dat ze veel beter kunnen.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Lilliput [Lilipout]

Art of Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

Kleine funfactor, grote frustratie

Art of Escape was een van de enige eigenaren die positief reageerde of ze wat eerder open konden gaan.
Op die manier konden we de laatste dag in Athene afsluiten met nog 2 kamers: Liliput en Scooby Who.
Beide kamers met een vrolijke insteek, dus ook een toffe manier om de vakantie af te sluiten.

Onthaal:
Deze escape komt goed overeen met wat we in België en Nederland vinden. Het is een gewone escape room waar je vriendelijk ontvangen wordt en tussen de rooms door even kan pauzeren. Op wandelafstand vindt je trouwens een cafeetje en een supermarkt.
De medewerkers zijn vriendelijk en de meeste van hun spreken redelijk Engels.

Onze eerste room was Liliput, een kamer waar wij klein zijn en in de la van de professor onze test moeten gaan zoeken en die verbeteren.

Kamer:

Toegegeven, dit kan best tof zijn, ik ben dan ook heel benieuwd hoe de uitwerking gaat zijn.
De start is dan ook meteen slecht. Er is niet eens moeite gedaan om ons het gevoel te geven dat we aan het krimpen zijn of dat de wereld groter aan het worden is. Ik snap dat dit wat techniek vraagt, maar het is gewoon triestig. Maar goed we staan dus in de "la" van de professor...
Nee schrap dit maar, we staan in een kale ruimte met grote props, niet meer, niet minder.
Het ziet er wel allemaal tof uit maar dan op een papier mache niveau. Nu we zitten in Athene, dus meer hadden we ook niet echt verwacht.
Wat me vooral stoorde was de vreselijke flow in deze kamer. Er staat al niet veel in, we vinden zaken en nog steeds hebben we geen idee wat we ermee moeten. Soms krijgen we de tenenkrommende tip: er is iets open gegaan andere keren lopen we zo vast dat we gewoon om de code gevraagd hebben.
1 puzzel in het bijzonder irriteerde me tot in mijn kleine teentje en eerlijk is eerlijk, de andere groep loste hem wel op. Wij zagen het totaal niet door een link die wij legde (beetje grote ruis in de kamer) en het kilde de sfeer volledig.
Combineer dat met kapotte props, zaken die je al kan gebruiken terwijl het niet zou mogen, gaten in de muur, techniek die stuk was en een eindpuzzel die niet volledig in het Engels op te lossen is, ja dan kan je raden hoe blij wij waren om uit die kamer te zijn.


Conclusie:

Eigenlijk roept deze kamer: fun, lachen, neem mij niet serieus, maar dan koppelen ze er toch een verhaal aan dat niet echt terugkomt.
De uitwerking is minimaal en eigenlijk zijn het grote ruimtes met semi toffe props.
Ik snap heel goed dat dit een kamer is waar snel schade aan komt, maar dan moet je het wel onderhouden.
Of ten minste hufter proof maken. Maar goed, de Grieken onderhouden sowieso hun boel al vaak niet goed, hier dus geen uitzondering.

Wij hadden 0 flow in deze kamer en dat kwam deels door onszelf. De andere groep had ook opmerkingen, maar tenminste wel een lekkere flow te pakken. Persoonlijk heb ik hier geen leuke tijd gehad en we hebben hem enkel gehaald door de talloze hints die je uiteraard geen gevoel geven van we zijn goed bezig.

Ik was blij dat ik eruit was en voor mij de slechtste room van deze trip.


3.5

Sfeer: 5.0

Spelbeleving: 3.0

Service: 7.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Scooby... Who?

Art of Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

We verstaan je niet

Jaaa, Scooby Who, een kamer die op bijna elk lijstje staat van mensen die de laatste tijd naar Athene zijn geweest.
Maar na onze eerste ervaring bij Art of Escape en de boodschap van onze teamgenoten: stel je verwachtingen maar wat bij, kon ik alleen maar hopen dat deze kamer onze voormiddag nog ging redden.

Onthaal:
Deze escape komt goed overeen met wat we in België en Nederland vinden. Het is een gewone escape room waar je vriendelijk ontvangen wordt en tussen de rooms door even kan pauzeren. Op wandelafstand vindt je trouwens een cafeetje en een supermarkt.
De medewerkers zijn vriendelijk en de meeste van hun spreken redelijk Engels.

Op naar de kelder voor de laatste room van de trip.

Kamer:

Het decor ziet er voor de start al leuk uit, het is duidelijk hun nieuwste kamer. Ik ken de serie Scooby Doo maar heel vaag, dus het is meteen een goede test of er voorkennis nodig is.
De kamer valt niet echt tegen qua decor en blijft dit volhouden tot bijna op het einde. Het verhaal is een ode aan de reeks hoor ik achteraf en kan ik ook wel plaatsen. Het heeft namelijk geen invloed op het spel zelf, maar het zijn fijne herkenningspunten voor anderen.
Wat wel invloed heeft op ons spel zijn de puzzels en de GM.

De puzzels die voor ons net iets meer flow bevatten dan de vorige room, maar nog steeds op het randje Paradox logica zit.
Maar het stukje wat hier echt mis ging was de communicatie met de GM. Waarom je iemand die al slecht Engels kan ook nog eens hints laat geven door een stemvervormer is gewoon vragen om problemen. Wij verstonden haar gewoon niet, maar dat is eigenlijk niet helemaal waar want ondanks dat ze een stemvervormer gebruikte en de communicatie via de boxen verliep, hoorde we haar gewone stem uit de controleroom die in de escape gebouwd zit. Dat maakt het gelukkig een stukje lachwekkender, maar het helpt je ook geen meter vooruit.

Sommige stukken in de kamer gingen vlot, andere weer niet en koppel dat aan een GM die geen hulp is en je snapt dat het opnieuw een lange 2 uur waren.
Ja we hebben deze gehaald maar opnieuw met teveel hulp en teveel blikken naar elkaar van: ok, ja waarom niet.

Conclusie:

Fans van de reeks gaan deze kamer beter kunnen waarderen dan ik dat gedaan heb.
Ook de flow is iets persoonlijk en ook dat laat ik in het midden.
De hints dat is iets anders, dat is gewoon waardeloos en niet de eerste keer dat ik dit meemaak. Als je de taal niet machtig bent, dat is al klote, maar dan ook nog eens onverstaanbaar, daar zit je niet op te wachten.

Voor mij was Art of Escape een grote teleurstelling en Scooby Who heeft een beetje het Ice Tiki syndroom. Een kamer die ok is, maar om geen elke reden in een toplijst zou mogen staan. Het gebrek aan goede kamers maakt dat het minste dat er één een beetje bovenuit steekt meteen als top wordt bestempeld, met alle gevolgen van dien.


7.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 7.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Manifesto

Dark Vision Project
Geplaatst op: 22 april 2024

Een diepe buiging

Dit was een van die kamers die op elk lijstje wel stond van ben je in Athene, pak hem dan even mee. Maar ondanks die lijstjes trok me de tekst die ze gebruiken eigenlijk meer: Cinematic Horror.

Onthaal:

Op het moment van schrijven was het ff zoeken naar de ingang van deze kamer, want enkel op de bel was een piepklein stickertje te vinden. Puzzel 1 opgelost :-)
Boven worden we welkom geheten door een of andere gekke professor die ons maar al te graag in zijn tijdmachine wilt duwen, waar, volgens hem, nog nooit iets mee mis is gegaan.
Op naar ons jaartal naar keuze, als dat maar goed gaat.
Net omdat het vaak ook niet kan: je kan hier nog naar de wc voor je gaat spelen.

Kamer:

Toen ik de tijdmachine zag dacht ik 2 zaken.
1: ik hoop dat ze het rustig aan gaan doen en 2: als dit het niveau van de kamer is, wordt het een lange 100 minuten.

Nee, dit stukje zou ik meteen naar een nieuw niveau brengen, maar het doet wat het moet doen en helaas voor ons gaan we niet naar ons jaartal.

De eerste blik op de kamer geeft me heel veel moed, zou het dan toch? Decor in Athene…

En hoewel de kamer nog lang niet op het niveau zit dat we in België en Nederland gewoon zijn, is het beter dan een donkere kelder vol rook.

Het verhaal draai om een theatergezelschap in 1940 en aan ons om uit te zoeken wat er juist gebeurde en waarom.
En oh wat heeft dit thema potentie en in je hoofd vorm je dan al een bepaald beeld van wat het zou kunnen zijn.
Het slagen van een kamer kan dus voor een deel ook afhangen hoe dicht dit beeld grenst aan jouw fantasie.

Nu waar ik verwacht had om weer de zoveelste horror-room te spelen waar je random scares krijgt en 0 idee waarom, verraste mij de kamer enorm.
Eerlijkheid gebied dat hier natuurlijk scares inzitten die beter uitgevoerd kunnen worden, want op een bepaald moment moet toch iemand eens iets beter bedenken als een schreeuwende vrouw, maar tegelijkertijd kwamen die kippenvel momenten ook door simpel, maar goed acteerwerk zonder het schreeuwen.

Maar waar ik het meeste van onder de indruk was, was net het uitbeelden van het verhaal. Dit was voor mij van een ander niveau dan wat ik al eerder heb gezien. Ze hebben hier niet de lokale meid uit de straat gevraagd, maar echt mensen die gevoel hebben voor timing en expressie.
Het voelde echt als een film aan die voor je ogen uitgebeeld werd.

En uiteraard zitten er puzzels in deze kamer en opnieuw raken ze hier een stukje waar ik dol op ben, interactie. Je hebt de acteurs, gebruik ze dan ook.

Naar het einde toe lijkt alles tot een hoogtepunt te komen en het is zo tof, dat het averechts werkt, je wilt niet gaan :-)
Het kan allemaal veel mooier en beter afgewerkt worden, maar opnieuw laten ze zien dat ze beter willen doen als al die eenheidsworst wat je er nu vindt.

En dan moest het echte einde nog komen, een klein stukje twijfel was genoeg om met klappende handen de mensen te bedanken voor deze show.

Conclusie:
Ja ja ja, dit zijn de kamers waarvoor ik speel, die kleine geluksmomentjes wanneer een kamer je biedt waar je op hoopt en zelfs nog overstijgt.
Een deel van onze groep vond deze kamer niet zo bijzonder en wij net wel.
En zo zie je maar hoe persoonlijk het kan zijn.

Misschien verwacht je nu teveel door mijn review, maar tegelijkertijd verdienen de makers en de kamer het niet om hier expres minder over te gaan schrijven.
Ga mee in het verhaal, geniet van wat je ziet, dompel je onder in de sfeer, de muziek en de stijl en je gaat naar mijn gevoel een spannende, maar mooie 145 minuten hebben.


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Jack the Ripper

Game Over Aigaleo
Geplaatst op: 25 april 2024

Teleurstellend

Als ik 1 ding geleerd heb na 2 tripjes Athene is het wel dat teveel horror op 1 dag vervelend kan worden. Zeker als ze teveel op elkaar beginnen lijken.
Om die reden plande ik deze keer alternatieven in onze schema’s.

Om de dag wat te breken zocht ik naar non-horror en kwam ik al snel uit bij Jack the Ripper. Een rol playing game zonder scares.
Heel benieuwd wat dat zou zijn.


Onthaal:

Het begon al goed, zonder ook maar een telefoontje werd plots mijn reservatie (we hadden er 2) geannuleerd.
Daarop volgende een mail met: hey we hebben je boeking geannuleerd, neem ff contact met ons op.
Had ik het daar maar bij gelaten denk ik nu…

Na gebeld te hebben bleek dat ze dachten dat ik 2 reservaties had staan en dat 1 wel voldoende moest zijn.
Prima, ik snap je denkwijze, alleen bel dan ff, overleg ff welk van de 2 geannuleerd mag worden…
Maar goed, reservatie hersteld en ook weer wat wijzer want tijdens het bellen zag ik plots dat deze kamer van de Game Over franchise was en dat is over het algemeen niet het beste teken.

Maar goed, de kamer is goed herkenbaar van de buitenkant en we hebben voor het eerst sinds lang weer eens een ontvangstruimte gezien.
Het ontvangst zelf is ongemakkelijk. Een GM die beperkt Engels kan en daardoor niet goed weet hoe hij zich moet houden.
We moeten gaan zitten voor de eerste uitleg om na 1,5 minuut weer te gaan staan omdat er gewoon niks te zeggen valt :-)

Hopelijk zijn de acteur(s) in het spel wat beter op elk vlak.

Kamer:
Toegegeven, de start is nog best leuk en ziet er goed uit. Waarom nu net bij deze niet-horror kamer de rookmachine weer op standje 10 moet staan is gewoon een raadsel en sterker nog, het leverde ook nog eens een gevaarlijke situatie op.

Het rollenspel kan helaas ook overboord, want als groep heb je hierin 0 uitdaging. Samen met de acteur doorloop je eigenlijk de kamer en hoewel je het plot al van een kilometer afstand aan ziet komen, concentreren we ons maar op de puzzels. Nu hebben kamers met een acteur, die je nodig hebt in het spel voor mij 1 nadeel. Je weet nooit zeker of je een puzzel kan oplossen of dat je hem pas kan oplossen door middel van de acteur. Ook games als Jumanji en Why hadden dit “probleem” en dat zou eigenlijk niet moeten. Die acteur mag gerust een onderdeel zijn, maar dan moet het duidelijk zijn.
Maar wat een klote flow had deze kamer, zoveel lezen, zoveel afleiding, zelfs door de acteur en zoveel random zaken waardoor je op geen enkel moment echt een gevoel van progressie hebt.

En zelfs al zou er die zijn voelt alles zo getimed, zo gemaakt aan dat het niet echt aanvoelt. Waar andere kamers net uitblinken hierin en je als groep aanvoelen, voelde het nu random aan en dan komt het Game Over stukje terug. Dit is een gekocht product en de eigenaars doen wat er geschreven staat in het script.
Dit is een kamer zonder passie en dat merk je gewoon.

Conclusie:

Gewoon jammer dit. Ik had echt zin in deze kamer omdat het idee van een rollenspel in dit thema me echt vet leek.
De kamer stelt teleur op vlak van grootte, puzzels en uitwerking. Alles voelt nep aan, alsof je een vierkante ruimte hebt die leeg is en de puzzels tegen de muur schroeft.
Het acteerwerk was niet geweldig, net als de verstaanbaarheid van de acteur(s) (al bleek het nog erger te kunnen in andere rooms) maar ook de keuze wie de acteur in het spel is vond ik wel erg makkelijk gekozen.

Tijdens het spel kreeg je ook regels te verwerken die 0 waarde hadden ten opzichte van het spel en opnieuw bots je dan op het feit van die ‘franchise kamer’.

Hier kan zoveel meer mee gebeuren dat ik eigenlijk zou willen zeggen, sla deze over.


5

Sfeer: 6.5

Spelbeleving: 3.5

Service: 5.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Why?

Seven Souls Escape Room
Geplaatst op: 28 april 2024

Origineel maar teveel voor 1 room

Bij onze 2de trip was deze kamer net niet klaar waardoor hij last minute vervangen diende te worden.

Iets sprak mij gewoon aan bij deze room en ze benadrukten overal waar ze maar konden: dit is geen horrorkamer.

Nou, zo een kamer is welkom.

Onthaal:

De visual die deze kamer gebruikt gaf mij het idee van een soldaat die alleen door een bos loopt. De titel, daar kan je alle kanten mee uit, maar het uiteindelijke plot is best origineel.

De kamer is in ieder geval goed te vinden en binnen is er een grote ontvangstruimte.
Je kan hier eigenlijk niet op voorhand naar de wc, enkel in een noodgeval zou dit kunnen.
Ze deden een beetje mysterieus over de reden, maar die is zeer simpel. Je moet namelijk door de volledige kamer om er te geraken en dat doen ze geblinddoekt. Daar gaat zoveel tijd mee verloren dat ze het liever vermijden.
Je bent dus gewaarschuwd.

Het verhaal start bij binnenkomst en is raar uitgevoerd. Het past niet echt in de setting en ik zou het meteen vervangen door een geloofwaardigere methode.

Kamer:

Wij gaan als maatschappelijk werkers op bezoek bij Nikitas. Hij heeft ons gebeld dat er van alles misloopt met zijn opvang. Nikitas is namelijk een volwassene met het IQ van een kind. Aan ons om uit te zoeken wat daar fout loopt en of hij daar nog wel kan verblijven.

Origineel is het minste wat je hiervan kan zeggen.
Gewapend met een clipboard vol vragen zoeken we ons een weg naar binnen.

De start verloopt een beetje moeizaam voor ons en dit was een van de mindere zaken van de kamer. Net als de inleiding is dit onnodig en zou een stukje acteerwerk beter passen.
Maar wat zit deze acteur goed in zijn rol, wat zet hij hier een performance neer. Net als bij Don’t take a breath moet je hier het idee van puur escapen een beetje loslaten. Je gaat hier een verhaal meemaken dat grotendeels gescript is.

Dat vraagt af en toe wat discipline en voor sommige van ons toekijken en niks doen. Maar eens je jezelf daar over zet en meegaat in het verhaal kun je hier een erg toffe en vooral originele ervaring krijgen.

De kamer loopt voor mij lekker door tot we ongeveer op 70% zitten, daar gaat het voor mij een beetje mis. Het verhaal wordt op dat punt complexer dan nodig en een stukje ongeloofwaardig.
De puzzels worden minder, de uitwerking goedkoop en er zijn plottwists waar M. Night Shyamalan jaloers op zou zijn.

Maar het is teveel, teveel voor deze kamer die eigenlijk zoveel niet nodig heeft.
Naar het einde toe bots je ook op het feit dat niet elke acteur even goed Engels spreekt en hoewel we duidelijk zien dat de beste man alles geeft, gaat het effect wat verloren door de onverstaanbaarheid waarop.

Conclusie:

Mixed feelings want het is super origineel wat ze hier proberen te doen en dat waardeer ik.
De echte escapers onder ons slaan deze kamer misschien beter over of je moet kunnen loslaten dat je niet altijd je eigen progressie kan bepalen.
De setting is realistisch en de man achter Nikitas zit perfect in zijn rol.
Alleen gaat deze kamer op het einde in overdrive en is het allemaal wat teveel.
Er komt een vervolg op Why? En die noemt, en ik verzin het niet, Because.
Net om die reden denk ik: haal hier wat uit en voeg het aan die room toe.

Ik ben blij dat ik hem gespeeld heb, gewoon omdat ze het net wat anders aanpakken.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Escapen in het bos

Deze kamer stond de vorige keer op de planning, maar kon helaas toen niet doorgaan.
Ondertussen had ik de versie in Dusseldorf gespeeld met het idee: ik kom 123 toch niet meer in Athene.
Dankzij de eigenaar die een extra tijdslot creëerde konden we alsnog de verschillen tussen beide rooms gaan ontdekken.


Onthaal:

Deze kamer boek je, tenzij je Grieks kan, met een vertaler (30 euro). Deze man staat je buiten dus ook op te wachten en samen ga je naar binnen. Waar ik vroeger meteen gezegd zou hebben dat het lui en onnodig is, is het bij de meeste kamers echt een toevoeging. Het geeft een soort van authentieke sfeer dat jij samen met die vertaler ergens binnen moet en de locale bevolking moet ondervragen.

Je kan hier nog netjes naar de wc voor je start, maar eigenlijk is alles in thema vanaf het moment dat je naar binnen gaat.

Kamer:

We komen samen in de woonkamer van een lokale bewoner die ons waarschuwt niet het bos in te gaan. Ondanks dat er een meisje vermist is, laat het weer het niet echt toe.

We zijn doorzetters natuurlijk en dringen aan en niet veel later belanden we waar we moeten zijn.
De manier waarop blijkt hier ook een gemiste kans. Ik had ergens stiekem gehoopt dat het hier anders uitgevoerd zou zijn, maar helaas.
Het is dezelfde omslachtige manier terwijl het zo simpel goed gedaan kan worden.

Tevens lopen we hier tegen hetzelfde probleempje aan als in Duitsland en waar een deel van ons het met me eens was, vond een ander deel dit weer gaaf. Laat ons het erop houden dat ik minder meer vind en graag iets van opbouw zie.
Maar op een ding blinkt deze kamer wel uit en dat is de ruimte. Die heeft iets wat een heel aparte uitwerking heeft en mist in Duitsland.
Wat ook anders is, is de ondergrond. Deze is in Duitsland realistischer als je die lompe betonnen blok wegdenkt.

Het verhaal is aan de ene kant vrij simpel, aan de andere kant komt het niet helemaal zo over. Het is dat ze je de uitleg geven dat je denkt, ok ja dat zou kunnen, maar zo heb ik het dus niet ervaren. De uitwerking is hier op een aantal details na identiek welke versie je ook gaat spelen.

Het einde blijf ik zwak vinden. Het is een goedkoop excuus en ik wil hun het voordeel van de twijfel nog geven aangezien hun al best lang bestaan, maar het voelt zo inspiratieloos aan…. 13 in een dozijn.

Conclusie:

Waar de betere kloon van Sanatorium in Duitsland staat, vind ik persoonlijk dat Litchver Woordland beter is dan The Dark Forrest. Er zijn kleine verschillen tussen de 2 waar soms Duitsland wint of andersom.
Bij beide blijf ik denken: hier zat meer in want het concept is gaaf en de uitwerking redelijk goed, zeker voor Griekse begrippen.

Heb je hem in ieder geval nog niet gespeeld, speel hem dan in Athene.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Amen

Neverland
Geplaatst op: 24 mei 2024

Let us pray for more of this

Een kerkelijk thema is er een dat juist gebracht erg eng kan zijn.
Monnikenzang of vroom geprevel (voor de fans ;-) ), wierrook geur, kaarsen, het is allemaal zo sfeervol.
Tegelijkertijd ligt het ook gevoelig, want wat voor de een tof en sfeervol is, is voor de ander godslastering.
Voor mij is het een escape room, niet meer, niet minder.

Onthaal:
Ja Neverland is één van die escape rooms die het wat anders wilt doen in Athene en dat zie je buiten al.
De gevel is netjes gedecoreerd en het geeft me hoop voor binnen.
Je kan hier niet naar de wc, ook niet in de kamer, hou hier rekening mee.
Er is geen onthaal, geen inleiding, het spel start zodra de bel gaat en een voor 1 ga je naar binnen.

Kamer:
Deze kamer is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Dat alleen al maakt het net een stukje enger naar mijn mening.
We gaan terug naar 1981, Milaan, het Certosa di Pavia klooster.
Tijdens dit spel komen we erachter wat er juist gebeurd is en wat de gevolgen zijn.
Dat deze kamer het niet alleen buiten anders aanpakt, maar ook binnen is meteen duidelijk.
De bouwers spelen met decor, techniek en analoog en vormen het om tot 1 geheel.
Ik vond de flow hier erg goed, de puzzels leuk, niet te makkelijk maar ook niet overdreven langdradig of moeilijk.
Met een team van 3 a 4 personen heb je hier lekker je werk.
Ze blijven zoveel mogelijk weg van de truckjes die andere rooms uithalen, dus je hebt hier licht, geen rook en geen kettingzaag, maak dat mee.
In ruil krijg je goed acteerwerk dat gezien mag worden, techniek die ondersteunend werkt en een einde dat zich aanpast aan jou keuzes en dat hebben we nog niet vaak gezien.

Conclusie:
Zo simpel kan het zijn. Een simpel maar duidelijk verhaal, een goed decor dat gezien mag worden zonder dat we 120 minuten in de donker rondlopen en toffe puzzels en opdrachten.
Ook het gebruik van techniek schuwen ze hier niet en dan merk je aan het aantal hangsloten.
Ik heb me echt goed geamuseerd in deze kamer en konden ze nog iets meer opbouw geven aan de scares + de afwerking naar het volgende niveau tillen, dan was het absoluut een 10.
Van onze collega die de andere room van hun speelden, hoorde we dat die kamer nog beter was op elk front.
Het is trouwens een prequel op deze kamer, maar in elke volgorde te spelen.


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

SIXXXTY NINE

Illusion Escape Room
Geplaatst op: 29 mei 2024

Getekend voor het leven

De visual, de prijs, het thema en teveel horror op 1 trip deed ons deze kamer boeken.
Eerder speelde ik bij deze bouwer al Bloody Mary en Psychosis, beide geen bijzonder goede rooms, dus ook voor deze room waren de verwachtingen laag.

Onthaal:
De ontvangstruimte hier is groter dan wat je in Athene gewoon bent, maar niet bijzonder gezellig. Onze host is dat wel en lijkt haast gecast voor deze room te begeleiden.
Je kan hier rustig naar de wc en veilig je spullen opbergen.

Kamer:

We spelen deze kamer met 6 voor 13 euro per persoon en dat voor 70 minuten. Het was in ieder geval al grappig geweest als ze de tijd ook 69 minuten gemaakt hadden.

Ik denk dat jullie hem al van ver voelen aankomen, maar dit is echt geen wereldschokkende kamer. Je moet dit soort kamers echt spelen puur met een toffe groep, niks serieus nemen, niet op decor of verhaal letten en gewoon meegaan met welke domme zooi ze in deze kamer geduwd hebben.

Want wat hebben we een lol gehad met onze groep. Er zijn beelden die ik nooit meer van mijn netvlies ga krijgen en ik wordt weken na Athene nog steeds schreeuwend wakker. Niet van een eng meisje met zwarte haren en een wit kleed, niet van een demon in een doolhof en niet van clowns maar wel van een man uit Gemert en een zweep…

De kamer zelf stelt niet zoveel voor, het plot is even dun als wc papier van de Aldi en de puzzels zijn een samengeraapt zooitje. Wat deze kamer tof maakt is het thema en de opdrachten.
Uiteraard heb je je hoofdopdracht en dat is de beelden terughalen die van je gemaakt zijn de avond ervoor. Maar eens in de kamer krijg je af en toe telefoon van onze GM met opdrachten die we dienen te vervullen.
Als je daar als groep lekker mee mee doet en alles ff los laat, heb je echt een leuke tijd.
Voor de rest hoef ik niet teveel te zeggen, want wat je allemaal staat te doen slaat helemaal nergens op.

Conclusie:

De score voor deze kamer is niet zo hoog, puur en alleen omdat het niet is omdat iets leuk of grappig is, het automatisch goed uitgevoerd is. Dat krijg je Ice Tiki taferelen en daar krijgt iemand in onze groep nog steeds rillingen van.

Het is gewoon een goedkope kamer met een thema dat je niet vaak ziet.
Het grootste gevoel van plezier komt ook puur uit je eigen groep en niet zozeer uit de kamer. Het is je eigen groep die de kamer beter maakt dat wat het eigenlijk is, want de afwerking is basic, de techniek faalde met momenten en de ruimte(s) stelden ook niet zoveel voor, idem voor de puzzels.

Pak hem mee omwille van de lage prijs, ff geen horror en als je als groep ff 70 minuten wilt lachen met elkaar en misschien wel net iets meer….


6

Sfeer: 6.0

Spelbeleving: 6.0

Service: 7.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 6 personen

Ontsnapt: Ja

  Stan

Een goede opwarmer

Deze kamer stond eigenlijk al op onze allereerste trip op de planning, maar sneuvelde telkens door wisselende verhalen.
Ook deze keer viel hij bijna last minute af, was het niet dat onze vrienden die voor ons waren lieten weten dat het echt de moeite was.

Onthaal:

We moesten even naar de voordeur zoeken, deze ligt namelijk niet aan de hoofdweg, maar een stukje in de winkelstraat.
De regels die je op voorhand doorgestuurd krijgt zijn duidelijk. Zodra de lamp bij nummer 12 uitgaat mag je binnen komen.

Je kan je spullen hier veilig opbergen, maar naar de wc kan je pas eens in de kamer.
Op weg naar boven komt ons een realistische verbrande geur tegemoet en we mogen aan de conciërge uitleggen wat we komen doen.

Kamer:

Eerlijkheid gebied dat ik in mijn hoofd had: pikdonkere kamer, zwart geblakerd interieur, rook en scares.
Gelukkig bewijst deze kamer het tegendeel en hoewel de school verbrand lijkt, is het wel smaakvol gedaan.

We blijken hier niet alleen te zijn en al snel merken we dat we maar beter de regels van de school volgen. Niet iedereen is zo blij dat we hier onderzoek komen doen.

De puzzels zijn simpel en leuk om te doen, veel meer heeft deze kamer ook niet nodig. Sommige ruimtes en tevens puzzels dragen bij aan het verhaal, maar net daar wringt het bij deze kamer.

De school is jaren gelden afgebrand en wij gaan op onderzoek wat er nu juist gebeurd is. Waarom sommige personages hier nog aanwezig zijn is een groot raadsel en dat maakt het hele plot een beetje dun.

Net doordat je eigenlijk met simpele aanpassingen alles een stuk geloofwaardiger kan maken.
Vervang de conciërge door een terreinbewaker en de directeur mag je gerust tegenkomen, maar dat die man hier de hele dag rondhangt is ook gewoon vreemd. De geesten die er nog zijn zouden ergens wel een klik mogen krijgen dat wij er net zijn om hun te helpen, maar dat kwam niet zo over.

Het is nu een rare combo tussen een afgebrande school en taken/opdrachten die niet meer echt kloppen in de setting.
Desondanks hebben we hier echt wel een toffe tijd gehad en het einde is… ondenkbaar bij ons.
Spectaculair is het wel, maar voor mij echt op het randje van wat je kan doen.

Conclusie :

Eerlijk is eerlijk, ik ben echt blij dat ik hem gespeeld heb.
Dit is niet de hoogvlieger van Athene, maar gezien de leeftijd van deze kamer echt wel eentje die de tand ter tijd doorstaan heeft.
Er zaten echt toffe elementen in en het verhaal kwam goed terug.

Ik zou hem zelf aan het begin van de trip plaatsen.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 9.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

 

Orfanato - Angry Souls

Spookey Escape
Geplaatst op: 04 mei 2024

Wie zijn we en wat zeg je?

Deze kamer kwam pas redelijk laat op onze planning, puur en alleen omdat ik erg benieuwd was hoe zij een weeshuis zouden uitvoeren en omdat het prima paste in onze bestaande planning.

Ontvangst:

Ja zoals onze vriend Stan al schrijft, deze bouwwerf van een appartementsgebouw geeft in ieder geval al niet veel goede moed voor de room zelf.
Absurd eigenlijk waar zij overal maar rooms weten te bouwen, ongeacht de uitstraling van het pand of buurt…

Nadat we de klim naar de derde verdieping overleefd hebben zonder naar beneden geflikkerd te zijn, bergen we onze spullen op en openen we de deur naar het weeshuis.
Hoe vreselijk de trip naar boven was, zo goed ziet het er hier uit.

Kamer:

We komen ons klein manneke ophalen bij dit wel erg sfeervolle weeshuis. De juiste papieren zijn ingevuld en vanavond is het grote moment.
Waarom het verhaal dan plots draait waardoor wij plots in het weeshuis moeten verblijven is me een raadsel want wij zijn geen kinderen of wezen.

In ieder geval is het een goed excuus om ons op te splitsen en de ware aard van het weeshuis te laten ervaren.
De hele reden waarom we er zijn en hoe er tegen ons gedaan wordt kan de kliko in, want er is geen touw aan vast te knopen. We krijgen soms scares te verwerken en ff later doet dezelfde persoon weer gewoon of we daar horen te zijn.
Uiteraard spelen we het spel gewoon mee, want de interacties zijn tof, het interieur realistisch en de flow wordt goed aangestuurd door licht en de hintmachine die we al eens eerder gezien hebben, maar wel passend is. Door kleine, subtiele aanwijzingen voelt het niet echt als een hint aan en maak je goede progressie in de kamer.

Persoonlijk vond ik de stukjes waarin je als weeskind behandeld wordt enorm tof en ik denk dat dit het uitgangspunt van de kamer moet zijn. Je komt geen kind adopteren, je wordt zelf in een weeshuis geplaatst, daar kom je erachter wat hier allemaal gebeurt en met elkaar moet je een manier vinden om te ontsnappen zonder dat de hoofdnon ontdekt wat je doet.

Ergens tijdens het spel wordt je weer tot de orde geroepen en moet je weer naar je eigen slaapkamer. En dan hoor je dingen, een huilend klein meisje dat hier weg wil.
Maar dat bleek Stan te zijn en wat doe je dan? Dan ga je stiekem naar zijn kamer toe om hem de scare van zijn leven te bezorgen en dan samen in bed te kruipen voor we ontdekt worden :-)

De puzzels onderweg voelen random aan en zijn vooral passend in het thema van de room. Ik had liever gezien dat we meer te weten kwamen over de waarheid van dit weeshuis, iets wat prima had gekund. Die waarheid kom je wel te weten door andere elementen en ook dat is weer een beetje inspiratieloos.

Wat het minste was aan deze kamer was het einde. Grote ruimte waar zo een apotheose in kon, maar hier was duidelijk het geld op en geen inspiratie meer voor iets tofs.
En wat doe je dan? Rook? Licht uit? Of geluid lekker hard?
Er werd gekozen voor het laatste, totaal zonder reden en ons hintsysteem werkt dan natuurlijk ook niet meer. Deze ruimte kan echt een fantastisch schouwspel worden met de acteurs, maar dat is het helaas niet.

We ontsnappen met een gelaten gevoel, een waar je van weet hier zit potentie in, maar het komt er nu niet uit. Toch laten ze zien dat horror wel kan op een realistisch manier, alleen houden ze het niet vast tot op het einde.

Conclusie:
Dit thema is uitermate geschikt voor Athene.
Decoratie is hier ok, de effecten aanwezig en ze laten in het begin zien dat ze ook subtiel aan het werk kunnen gaan.
Pas het verhaal een beetje aan, kies een richting wie wij zijn en houdt dat vast en niet onbelangrijk, pas het einde aan en we hebben echt een topper.
Ik vond het zeker geen slechte room en hij verraste me echt op veel vlakken en net daarom dat ik bepaalde zaken jammer vond, net omdat deze kamer alles heeft om bij de top te horen.


8

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 9.5


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Stan

Laad meer reviews