Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Our website is also available in English. Change language

De milde dictator

Escape Legend

Offline

Omschrijving

Dag Allemaal

Wij bezoeken op frequente basis escape rooms waar we kunnen.

Soms met een goede planning, soms (meestal) last minute.

Ik probeer me steeds positief op te stellen tegen elke room en een review te schrijven die opbouwend werkt. Niet elke kamer is even oud of met een even groot budget gebouwd, maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beleving. Afkraken is steeds zo makkelijk, maar met opbouwde kritiek bereik je zoveel meer en de meeste goede eigenaars met passie voor het vak doe er echt iets mee.

Reviews blijven een momentopname en iets best persoonlijk.

Vind je een review van me leuk, doe dan even een duimpje omhoog. Het motiveert om er steeds weer een te schrijven.


  • www.want2escape.be
  • www.beyondthegame.be


Escapecounter : 362


Gespeeld maar niet op escapetalk

Polen-Krakau :

Exitroom - Prison Break 57 minuten 6.5/10  ontsnapt

Exitroom - Amber Gold 35 minuten 6/10 ontsnapt

België :

Pop-up Saw escape room Antwerpen 3.5/10  niet ontsnapt

De pop-up had de eerste waarschuwing moeten zijn, maar deze kamer was niet door mij geboekt. Zeer magere kamer met discutabele puzzels en nul thema. 



Lid sinds

18-11-2018

Locatie

Neerpelt

Statistieken

Escaperooms

353 reviews

371 kamers gespeeld

92.1% ontsnappingspercentage


Games

1 reviews

1 gespeelde spellen


62 forum berichten

Teams

Gamblers

1 teamleden

7 kamers gespeeld

Beyond the Game

2 teamleden

34 kamers gespeeld

Kelly & Yves

2 teamleden

17 kamers gespeeld

353 reviews

Grimm's

Breaking Out
Geplaatst op: 19 januari 2025

Prijs/kwaliteit niet in verhouding

Al geruime tijd stond deze kamer op mijn verlanglijstje en dat lag vooral aan het thema.
2 uur ronddwalen in een sprookjeskamer, dat is geen straf.
3 zaken hielden me tegen: de prijs, de zeer beperkte tijdsloten en ervaringen van anderen.
Nu we toch in de buurt waren en er een tijdslot beschikbaar was, nam de nieuwsgierigheid over en besloten we toch maar te boeken.

Onthaal:
De prijs voor grootste bord ESCAPE, gaat meteen naar hier. Parkeren kan op het terrein.
De ontvangstruimte is groot en toen wij er waren, stond ook de caravan escape hier opgesteld.
Ik weet niet of je hier ff kan gaan zitten en wat drinken, dat was bij ons althans niet echt het geval.
Er is de mogelijkheid om nog even naar de wc te gaan en voor we het goed en wel wisten stonden we al naar het introfilmpje te kijken.

Kamer:
Het verhaal wordt aan de hand van het introfilmpje goed uitgelegd en onze opdracht is duidelijk.
We worden naar de schrijversruimte gebracht van Grimm en van daaruit zullen we naar de sprookjeswereld reizen.
De kamer oogt wat leeg voor dit doel en ook de machine waarmee we “reizen” is niet uitgewerkt wat een beetje jammer is aangezien het een cruciaal onderdeel van onze reis is.

De kamer bevat een mooi aantal puzzels, waarvan de meeste analoog zijn. Gezien het thema zou het gebruik van techniek net wat meer dat magisch gevoel oproepen ipv een slotje te openen. De puzzels hebben een goede mix tussen lineair en parallel, maar door de grootte van sommige ruimtes, leent de kamer zich niet altijd tot 4 of meer personen. Zeker naar het einde toe zou je net een finale verwachten ipv puzzels die je alleen of max met 2 kan doen.

De afwerking is niet echt van een hoogstaand niveau, maar het is ook nergens echt heel slecht.
Nergens in de room ben ik nu echt omver geblazen, zowel niet op vlak van puzzels als decor als muziek en ik denk dat ik toch wel iets had verwacht. Misschien dat beginnende escapers of ouders met kinderen dit wel anders gaan zien. Het is nu vooral allemaal recht toe recht aan, nergens wat spanning, niks met licht en eigenlijk mis je dan ook sfeer.

Door de huidige prijs verwacht ik eigenlijk net een beetje meer dan wat er nu geleverd wordt en dat heeft het meeste met de grootte van de room te maken. Alles voelt zo miniem aan, zo krap en ik hoop echt niet dat je deze kamer boekt met 6 volwassenen.
Geen enkele ruimte sprong er nu echt uit en dat is wel wat jammer.
We speelden hem op ons gemakje uit op 90 minuten zonder hints.

Conclusie:
Om met de deur in huis te vallen, dit is een prima kamer met een leuk thema die verwachtingen schept door zijn prijs.
179 euro voor 2-3 personen en dan 19 euro extra per speler tot max 6. Dan betaal je 236 euro voor deze kamer en dat is het gewoon niet waard. Sterker nog, je betaalt meer voor een mindere ervaring.

De prijs is niet marktconform met wat je op andere plaatsen krijgt voor die prijzen.
Daarmee ga ik deze kamer ook beoordelen t.o.v. die rooms en dan klopt het plaatje niet meer.
Daarvoor is dit product teveel houtje touwtje, mist het net wel die afwerking en zijn veel ruimtes te klein voor de groepsgrootte. Ik zou hem eigenlijk willen adviseren voor 2, max 3 spelers, maar of je daar de pp prijs voor over hebt…
Dit is een hobby/passieproject en dat zie je, dat is ook niks slechts, maar prijs het dan ook navenant.

Was dit een kamer van 140 euro voor 4 personen, zou ik echt zeggen: prima, pak dit mee.
Maar aan de huidige prijs kan het niet mee met de toppers waarmee ik het prijstechnisch vergelijk.


6.5

Sfeer: 5.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 7.0


Gespeeld in januari 2025

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

LandLoper

Landloper Belevingshuis
Geplaatst op: 28 januari 2025

Terug naar weleer

De landloper is zo een kamer waarvan je weet dat je er niet speciaal voor moet rijden, maar hem wel graag een keer wilt spelen.
Toen hij min of meer op de route kwam te liggen van onze escapedag, konden we hem niet langer links laten liggen.

Onthaal:
Na een schokdempertest van ongeveer 2km (en ja laat de slechte Belgische wegen mopjes maar komen) zijn we in Wortel aangekomen. Parkeren kan hier gratis en starten doe je in een café van weleer. Ik zou zeggen, kom lekker wat vroeger en dompel je even onder in de tijd van toen.
Je meld je tevens ook bij het café aan dat je er bent voor de escape room, dan begeleiden ze je wel verder.
Ik ben zelf een groot voorstander op de historie van je pand of gebied te gebruiken in je room. Iets wat ze hier omarmt hebben en te volle benutten in zowel de inleiding als in de kamer zelf.

Kamer:
We starten met een klein stukje geschiedenis en hoewel dit snel langdradig en saai kan zijn, brengen ze het hier tof en persoonlijk. Na het opbergen van onze spullen krijgen we een karakter toegewezen en voor we het goed en wel weten heeft de lokale gendarmerie ons al te pakken.
Aan ons om te maken dat we weg zijn voor we gedwongen worden om zware handarbeid te verrichten.
De kamer neemt ons terug naar omstreeks 1920 en die sfeer ademt het ook uit. We gaan dus ontsnappen met primitieve zaken en hoewel dat het hun niet continue lukt om dit vast te houden, was het zeker een goede poging. Met een ruimte als dit kan je maar zoveel en 1 interactiemoment vond ik bijzonder geslaagd.

De kamer blijft het gevoel van toen goed vasthouden, maar blinkt niet continue uit op puzzelvlak. Het gaat van vlot en in thema, naar simpel en geniaal, maar ook naar hier was de inspiratie duidelijk op.
Dat is jammer want de kamer had voor mij nog net dat tikkeltje extra mogen hebben. De ruimte is ervoor, de gm/eigenaar, die duidelijk plezier heeft in zijn job, had hier een extra rol in kunnen spelen.
We doen uiteindelijk wat van ons verwacht wordt en het levert ons buiten een mooie tijd en een vlot spel ook een leuke foto op.

Conclusie:
Dit is een simpele, leuk bedachte, authentieke room met een goed thema tov de plaats waar we ons bevinden aan een correcte prijs.
Het is geen room waar je vol verwachting een dik uur voor moet gaan rijden, maar een room die je meepakt als je ff moet omrijden of gewoon eens leuk wilt puzzelen. Zeker met 2 is hij aantrekkelijk geprijsd (80 euro op moment van schrijven) en dan heb je puzzelplezier zat.
Ook met 4 is hij nog goed te doen, als zal je dan als ervaren escaper geen 60 minuten vast zitten.
Ik vond het een leuke en leerrijke ervaring.
Echt zo een kamer die geen 10 is, maar toch de moeite is om eens te spelen als je met de juiste verwachtingen gaat.
Voor mij een verborgen parel.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 10.0


Gespeeld in januari 2025

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Donna

Haxxon Adventures
Geplaatst op: 18 januari 2025

Skynet again

Soms weet je van een kamer 2 jaar op voorhand dat hij komt, soms is hij er plots gewoon. Langs verschillende wegen kwam me steeds de naam D.O.N.N.A voorbij en hoewel ik tegenwoordig liever wacht op wat meer reviews van mensen met een account en wat rooms gespeeld, had ik deze keer gewoon zin om de kamer eens zelf te gaan ontdekken.

Onthaal:
De kamer ligt zoals zo vaak op een industrieterrein met een eigen parking.
Wij dachten door de nummering even dat we fout zaten, maar het blijken de panden te zijn aan de achterkant van het gebouw.
De eigenaar stond ons al op te wachten en we bleken een van de eerste officiële groepen te zijn :-).
Of we echt moeten spreken van een ontvangstruimte weet ik niet (dat zul je zelf wel ontdekken)
Maar je kan in ieder geval nog naar de wc.

Het ontvangst zelf was prima, maar ik denk dat gezien het thema, dit misschien beter volledig in thema kan. Dus doktersjas aan, naamkaartje en je bent een medewerker van Haxxon die ons ontvangt.
En dan kan ons avontuur beginnen.

Kamer:

AI, het is hip nu, maar eigenlijk bestaat het natuurlijk al jaren. Het is een thema dat al vaker gedaan is, maar deze kamer heeft een leuke insteek. Samen met DONNA gaan we experimenten uitvoeren, waaruit zij kan leren.
Ik was oprecht benieuwd naar welke proeven we zouden gaan doen en hoe dat zou reflecteren naar DONNA.
De kamer start simpel en we leren DONNA wat beter kennen. Je merkt al snel dat er interactie kan zijn, wat een leuke toevoeging is.
We leggen wat linken en doen wat er duidelijk van ons verlangt wordt waardoor de kamer een afslag neemt.
Vanaf dit punt is het voor mij een beetje wazig wat nu eigenlijk nog het origineel verhaal is. Het voelt voor mij nu meer aan dat we John Conner zijn vs Skynet ipv dat we meewerken aan een vriendschappelijk experiment.
De eerste puzzel was niet ff die inkopper waar je mee opwarmt. De kamer heeft redelijk wat ruis en de puzzel kan je, net door die ruis, op verschillende manieren interpreteren.

We maken wat progressie, maar de stemmen (want het zijn er ondertussen 2) blijven ons bestoken met aanwijzingen en subtiele hints. Teveel naar mijn zin en ik heb vaker het idee dat we net wat rust zouden moeten krijgen. Nu ik zeg niet dat we ze niet nodig hadden, maar op dit moment zit de GM er iets te snel bovenop, terwijl we aan het einde 20 minuten over hadden.
We doorlopen ondertussen verder de puzzels, die voor mij een geen coherent geheel zijn. Zoals ik net al aanhaalde lijkt het aan de ene kant dat we rebellen zijn en tegelijkertijd lijkt het allemaal toch een test.
Door die twijfel kom je natuurlijk met alles weg, want was dit nu allemaal de bedoeling of net niet…
Voor ons zat de flow tot op dit punt niet echt lekker, maar dat is persoonlijk en ik kon me niet van de mening ontdoen dat de eigenaar luistert naar feedback en eventueel ook zaken zal aanpassen.

Het einde van de room ben ik minder positief over. Deze ruimte mist grandeur, spanning en dynamiek. Opnieuw zit er ruis in dit stuk door middel van waar je een bepaalde code mag gaan ingeven, maar wat me echt stoorde waren de puzzels.
Dit zijn echt gewoon puzzels uit een VR game en missen daardoor de creativiteit om een goed einde te hebben en ons de indruk te geven dat we onze opdracht goed aan het voltooien zijn.

Conclusie:
Dit is een moeilijke want voor een eerste room is dit echt niet slecht. De afwerking en oog voor detail zijn met momenten echt enorm goed en op andere momenten kon het dan weer wat beter.
De kamer is te spelen van 2-5 spelers en kost 149-159 euro op het moment van schrijven.
En daar zit voor mij het grootste probleem want de meeste puzzels kun je of alleen doen of met net 2 personen. De kamer heeft een grotendeel lineaire indeling waardoor 4 echt teveel is gezien de ruimte en type puzzels.
Maar dan bots je met 2 op 149 euro kamerprijs en dat is aan de erg hoge kant voor wat er nu staat.

De kamer staat voor 90 minuten wat je een gevoel van waarde geeft, maar daarvoor is de puzzeldensiteit te laag en ik vrees zelfs dat als je hier met 4 ervaren escapers gaat spelen, je snel uit de kamer kan staan.
Ik heb verder geen idee of ons missie nu eigenlijk geslaagd is of niet en open eindes trek ik wat minder goed, dan had ik liever zelf fysiek een keuze gehad hoe ik mijn plotse missie zou eindigen.

De stemmen en de interactie met de AI zijn een leuke toevoeging, maar liepen met momenten door mekaar en werkte verwarrend en soms iets te aanwezig. Ik denk dat dit een toevoeging is die vooral grotere groepen gaan waarderen.
Deze kamer voelde voor mij nu een beetje aan als 13 in een dozijn terwijl het originele plot net uniek was.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 10.0


Gespeeld in januari 2025

Gespeeld met 2 personen

Team: Kelly & Yves

Ontsnapt: Ja

 

X-Cube - Murder at the Mansion

FEC Sevenum
Geplaatst op: 13 januari 2025

Cluedo in een 8 hoek

Tijdens een bezoekje aan het ABC restaurant zagen dat je ook hier een X-cube escape kan boeken. Totaal geen escape room zoals we gewoon zijn natuurlijk en ik was vooral sceptisch en mijn verwachtingen neigde meer naar het negatieve.
Tja en dan gaat je maat toch zonder je deze room ff spelen en is hij nog niet zo negatief als je verwacht had.
Hoe lang zou het dan duren voor ik het zelf eens zou gaan ontdekken denk je?

Onthaal:
Eigenlijk is er die niet want als je boekt en zou betalen, krijg je per mail een code waarmee je de x-cube binnen kan.
Het hele concept wordt volgens mij ook zo geadviseerd naar potentiele kopers, zijnde geen reset werk, geen gm nodig.

Aangezien wij ter plaatste nog moesten betalen, liep er alsnog een medewerker mee.
En dat brengt me bij de hoofdreden dat ik het een kans wilde geven: de prijs.
13.5 euro pp, ook als je met 2 komt. Gek genoeg is de kamer in Eindhoven dan weer 17.5 euro pp ( en ook niet te boeken) en in Breda 42.5 euro pp...
Enfin, hier kan je dus voor 27 euro een uur een moord gaan oplossen!

Kamer:
Mocht het je nog verbazen, dit is een single room :-)
Er is niks fysiek aanwezig van decoratie, je staat in een lege ruimte met wat knoppen en schermen. De kamer moet het puur dus hebben van het grote aanraakscherm en in elke hoek een gewoon tv scherm.
Het verhaal dat we gekozen hadden en in mijn ogen de enige die een beetje interessant was, Murder at the mansion.
In de basis is dit gewoon cluedo met wat extra puzzel elementen, maar het uiteindelijk doel blijft wie, hoe en waarom.

Door een knappe 3d rendering en vlotte visuals kunnen we doorheen de woning en ruimte per ruimte op zoek naar het nodige bewijsmateriaal.
Nergens blonken de puzzels echt uit en zoals Stan al terecht aanhaalde voelde ze veelal als telefoonspelletjes aan dan echte escape puzzels. Ook omdat het scherm enkel voorgeprogrammeerde camera bewegingen volgde, betekende dus dat je niet even in de room kon rondkijken. Je bent beperkt in wat je kan zien dus en dat werkt tijdrovend, zeker doordat het scherm ook niet altijd even vlot reageerde. Zo druk je al vlug een keer teveel ergens op of reageert het scherm gewoon niet.

Het is ons doel om 6 bewijsstukken te verzamelen, maar het was ons niet duidelijk of je die wie waarom en hoe ook kon achterhalen zonder dat je ze alle 6 vindt. In ons geval wat het antwoord nee, wij miste een cruciaal stuk bewijsmateriaal zodat we een stuk niet konden uitsluiten.
En dit was vaker zo in het spel. Je wilt iets gebruiken, gaat niet je mist iets. daarom vind je iets dat te maken heeft met dat onderdeel, maar nog steeds werkt het niet. Uiteindelijk bleek dat we 3 zaken moesten hebben voor we dit onderdeel konden gebruiken, maar zonder dat je dit op voorhand weet. Hierdoor ga je keer op keer weer die camera beweging tegenmoed, zonder resultaat.
Dat je zo kort op het grote scherm staat helpt ook al niet, door alle kamerbewegingen wordt je al snel misselijk. De interactiviteit is wel leuk, maar ook weer de bottleneck van het spel aangezien slechts 1 persoon dit kan bedienen. De overige spelers (tot 7 mensen) hebben dan even niks te doen.

Wij haalden het uiteindelijk niet doordat we de juiste dader niet konden achterhalen.

Conclusie:

27 euro voor 60 minuten is echt niet teveel om dit eens te doen. En dan begint het moeilijke want met 2 is hij pittig om alles opgelost te krijgen, maar met meer sta je al vaak te kijken en heb je ff niks te doen. Ook het systeem dat je per persoon betaald zou me bijna doen adviseren van speel met 2.

Het systeem zelf is tof bedacht en leuk voor een keer, maar was nu te alles of niks voor mij. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om ook zonder de perfecte score de antwoorden te vinden, alleen zou alle 6 de bewijsstukken een feest van bevestiging moeten zijn.
Nu leek het erop dat zolang je niet alles kon oplossen het einde puur gokken zou zijn.

Ook het spel zelf zaaide voor mij wat verwarring doordat het spel je op random momenten plots aangeeft dat je misschien beter een andere ruimte doorzoekt. Dat gaf ons het idee dat we die ruimte nodig zouden hebben om de puzzel voor ons op te lossen. Laat me die twijfel wegnemen, elke ruimte bevat 1 puzzel die je daar volledig kan oplossen.
Zodra de eindtijd bereikt is heb je nog 5 minuten om tot een conclusie te komen door het bewijsmateriaal door te nemen en je keuzes in te voeren. Even later krijg je dan ook meteen het resultaat en stopt het spel.

Dit is absoluut geen vervanger voor een escape room zoals wij het gewoon zijn, laat dat voorop staan.
Het is een activiteit die linken heeft met escapen en cluedo en met 2 lekker betaalbaar is.
Als je met de juiste instelling en verwachting gaat kan je best een leuk uurtje hebben.

Service scoort laag omdat er 0 service is. Er kijkt niemand mee, er is geen napraat, je speelt en gaat terug weg.
Hoger zou een slag in het gezicht zijn van al die toffe gm's en eigenaren die met een goed buikgevoel ons een leuke tijd proberen te geven. Zowel voor, tijdens en na het spelen.


5

Sfeer: 5.0

Spelbeleving: 5.0

Service: 1.0


Gespeeld in januari 2025

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Nee

 

Panzerknacker

Limbus Escape Center
Geplaatst op: 1 januari 2025

90 minuten waarvan 25 intro

Limbus stond bij mij nog niet op de planning, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord.
Tot vrienden van me er geweest waren en vol lof spraken over Die magische reise en als je er dan toch bent is Pantzerknacker misschien wel een leuke room om mee te nemen.

Onthaal:
In de buurt kan je parkeren langs de straat of op pleinen, zover wij konden zien is dit gratis. Trek er wel wat extra tijd voor uit want het kan best druk zijn.
Limbus zelf valt goed op, de hele voorkant van het gebouw is fantastisch gethematiseerd.
Ook binnen ziet de ontvangstruimte er geweldig uit en ook de medewerkers zijn vriendelijk en doen hun best om Engels te spreken.
Uiteraard kan je hier wat drinken en naar de wc.

De tijdsloten die ze hanteren sluiten niet altijd even handig op elkaar aan, dus je zal even moeten puzzelen als je geen uur in de ontvangst wil zitten.
Wij starten met Pantzerknacker met 2 personen en gaan dan door naar Magische reise met 4 personen.

Kamer:
De start van de room is er eerst een met een filmpje over haar naam Limbus en de geschiedenis, wat vreselijk lang duurt en niks toevoegt aan onze beleving.
Nu voor deze room kon ik het overkoepelend thema nog plaatsen, maar het voelt geforceerd aan.
De intro gaat ook alle kanten uit, van in thema naar je bent weer in een escape room en dan weer in thema.
Maar goed we belanden uiteindelijk bij onze opdracht, een bank van de jaren 80 met een duidelijke opdracht. Breek in en steel het artifact en als je er dan toch bent en je moest wat geld tegenkomen…

De kamer voelt aan als een bank. Van inbreken is er eigenlijk weinig sprake, wat een gemiste kans is.
In de bank zelf zitten flink wat puzzels verwerkt en wordt het principe gevolgd van ‘hoe meer juist, hoe meer kans op een grotere buit’.
Zeker met 2 mag je lekker gaan doorpuzzelen. De puzzels zijn in thema, maar je moet je er geen vragen over stellen waarom ze leiden naar onze beloning. Ze wisselen goed af en zeker in het begin is er zat parallel te doen.
Eigenlijk heeft de kamer een hoofd en een hoop zijmissies. Hoewel je niet weet welke puzzel naar wat zal leiden, heb je dus theoretisch een keuze om bepaalde puzzels te laten voor wat ze zijn.

Het 2de deel van de room focust weer helemaal op onze hoofdmissie en is simpel maar leuk. Ik kan me goed inbeelden dat deze ruimte zich iets minder leent voor 4 spelers.
Het einde vond ik zelf wat minder qua uitvoering. De weg naar buiten is bijzonder te noemen, maar we nemen het maar aan dat het zo is.
Het einde bracht ons wel terug zoals het hoort, maar de uitwerking was pover, zeker omdat de deur nog open stond toen het geactiveerd werd.

Conclusie:
Dat je deze kamer tot 8 spelers kan boeken is een beetje absurd.
De uitwerking is best ok en zeker met 2 a 3 spelers een goede opwarmer.
Van de 90 minuten waarvoor de kamer staat is ongeveer 65 minuten de escape room.
De intro met het gedwongen filmpje over Limbus mag of korter of weg en ook het stukje daarna voegde voor mij niks toe zeker als je ziet welk stukje artifact we moesten gaan stelen. Als dat onderdeel meer link had gehad met de hele reden van onze reis, kon ik het allemaal wat beter plaatsen.


7.5

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 8.5


Gespeeld in december 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Ja

 

Magisch gevoel als je de start niet meetelt

Limbus stond bij mij nog niet op de planning, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord.
Tot vrienden van me er geweest waren en vol lof spraken over Die magische reise en als je er dan toch bent is Pantzerknacker misschien wel een leuke room om mee te nemen.

Onthaal:
In de buurt kan je parkeren langs de straat of op pleinen, zover wij konden zien is dit gratis. Trek er wel wat extra tijd voor uit want het kan best druk zijn.
Limbus zelf valt goed op, de hele voorkant van het gebouw is fantastisch gethematiseerd.
Ook binnen ziet de ontvangstruimte er geweldig uit en ook de medewerkers zijn vriendelijk en doen hun best om Engels te spreken.
Uiteraard kan je hier wat drinken en naar de wc.
De tijdsloten die ze hanteren sluiten niet altijd even handig op elkaar aan, dus je zal even moeten puzzelen als je geen uur in de ontvangst wil zitten.
Wij starten met Pantzerknacker met 2 personen en gaan dan door naar Magische reise met 4 personen.

Kamer:
Na net Pantzerknacker gespeeld te hebben kon nu de reis beginnen naar Die magische reise.
Gelukkig moesten we niet weer dezelfde film kijken en kon het verhaal meteen starten.
Maar opnieuw wringt het hier. Onze reis gaat naar de kelder om weer een stukje verhaal te krijgen wat we net al wisten om vervolgens met de trap 3 verdiepingen naar boven te gaan…
Onze room start wel erg herkenbaar en hoewel ik van deze films hou voelt het wel erg aan als creatieve armoede en zit de herkenbaarheid telkens echt op het randje van dit mogen we gebruiken zonder aangeklaagd te worden.
Ik hou echt van dit thema en het is goed uitgevoerd, alleen laten de bouwers eigenlijk zien dat ze die linken niet nodig hebben om iets tofs te bouwen.

Het eerste stuk van de room is dan ook een ode aan, maar vond ik vooral jammer dat de ruimte hiervoor gebruikt wordt ipv het actief bij de kamer te betrekken.
Sterker nog, onze volledige opdracht waarvoor we hier zijn wordt teniet gedaan door dit stuk en van onze originele opdracht waarvoor we naar de kelder moesten, komt nooit meer ter sprake.
Maar dan de hoofdruimte van deze room, want dit is in hoofdzaak een single room kamer, maar wat voor een. Ogen tekort, wat een sfeer en wat een authentiek gevoel.
De opdracht vanaf dit punt is volledig lineair, maar toch weet de kamer ons met 4 redelijk bezig te houden.
Er zitten een paar zeer toffe puzzels in, waarvan 1 er voor mij uitsprong in zijn simpelheid, maar daardoor geniaal in thema.
Onze opdracht is duidelijk en de weg er naar toe ook, daardoor springt de kamer er nergens echt uit en mist het wat opbouw naar de finale.
Ook zit hier een wat mindere puzzel in, wat jammer is gezien ons traject tot hier toe.
Met onze vervulde nevenopdracht keren we terug naar waar het allemaal begon.

Conclusie:
Het eerste wat je moet weten is dat je echt Duits moet kennen om deze room te spelen. Ze laten zelfs toe dat je hier je telefoon mee naar binnen neemt om te vertalen.
Waarom deze kamer nog niet vertaald is… geen idee. Zo ver ik kon zien zijn er 3 elementen die vertaald moeten worden en de kamer is echt van een niveau dat je mensen hier wel heen wilt sturen.
De kamer is er voor mij een van hoogtepunten en ook mindere delen.

Ik ben het met Stan eens dat dit een fantastische single room is, maar dat zou het niet hoeven te zijn.
Er zit meer in deze room en opnieuw mag het intro stuk eruit, het is een vaker gezien excuus om alles storytelling technisch met elkaar te verbinden, maar het biedt amper meerwaarde. Zeker als ons doel niet eens meer terugkomt.
Tevens laten de makers zien dat ze creatief kunnen zijn, maar te graag willen linken aan Hij Die Niet Genoemd Mag Worden en consorten.
Dat was voor mij niet nodig geweest, maar ik snap goed dat voor veel van jullie dit net de reden kan zijn waarom je deze room zo graag wilt spelen.


8

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 8.5


Gespeeld in december 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Zwaar onder de indruk.

Na Limbus was het voor ons een uurtje rijden naar Escape room Witten met als enige doel Das Kuriosum.
Onthaal:
Parkeren kan hier een beetje een ding zijn, dus wij parkeerden in de Indigo parking van de stadtgalerie. Je kan hier trouwens op elk moment uitrijden, dus let niet op de openingsuren ivm je vertrek.
Van daaruit is het ongeveer 8 minuten wandelen.
Deze escape start bij de deur, dus je kan niet naar de wc (hoewel ze er een hebben) en je kan hier pas binnen op het afgesproken uur.

Kamer:
Er is een goede reden waarom je niet naar de wc kan, want het start dus bij de deur en de intro vonden wij geweldig. Je merkt dat deze gasten acteurs zijn en wat volgde was een heerlijke interactie met verwondering, spanning, lachen en bewondering.
Maar tegelijkertijd schept alles een mysterieus sfeertje.
Wat meteen opviel en dan waren we nog maar net in de kamer is het decor, de afwerking en de technieken. Wat een ongelofelijke room is dit als dit nog maar het begin is…
We banen ons een weg naar het kuriosum en OMG wat een decor… ik denk dat ik zelfs decor niet meer mag zeggen, dit voelt echt alsof het hier altijd zo geweest is.

Wat een tijd, moeite en geld is hierin gestoken! Het is haast bewonderenswaardig hoe ze een ruimte zo kunnen maken en voorkomen dat de grijpgrage handjes niet alles vernielen.
Hoewel de puzzeldensiteit niet erg hoog is, resulteert dat wel in progressie of in mijn geval, rondkijken en bewonderen wat hier gebouwd is. Van het verbergen van de techniek tot de soundscape die bergen tijd heeft gekost, er zit hier zoveel detail in…
Naarmate de kamer vordert, blijft het decor ons verbazen. Alles heeft net dat tikje extra, alles lijkt dynamisch door beweging, licht, geluid of rook.
Maar gaande weg komen ook de eerste vragen op, die de kamer voor mij op dit moment nog niet volledig beantwoord. Wat zijn we uiteindelijk aan het doen en met welke reden is de voornaamste.
De kamer heeft ondertussen zoveel krediet opgebouwd dat het me weinig kan schelen op dat moment, maar als mijn teamgenoten met dezelfde vragen komen weet je dat hier nog wat winst te behalen valt.
Ook het einde laat zien dat de verbeelding iets fantastisch is en voor we het goed en wel weten staan we terug waar we begonnen zijn.

Conclusie:
Holy shit, wat een room. Dit is de eerste kamer van deze 2 gasten, voormalige acteurs van Movie Park en ook een decortje bouwen kunnen ze wel.
Ze begrijpen heel goed wat spanningsopbouw is, dat minder meer kan zijn en wat je met licht en geluid kan doen.
Meerdere mensen die ik ken zijn deze room al gaan spelen, telkens met de nodige feedback, maar daar doen ze hier iets mee. Wij speelden de kamer hintloos, terwijl ik net klachten hoorde over de puzzels en de flow. Een puzzel in het bijzonder mag er trouwens meteen uit. De uitwerking is niet goed en werkt alleen maar frustrerend.


Ik ben benieuwd wat we nog van deze gasten mogen verwachten!
De kamer is nog niet waar hij kan zijn, maar alles is aanwezig om die laatste paar % te perfectioneren tot een topkamer.


9.5

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in december 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Zoltar Spreekt

EscapeCafe@Hilversum
Geplaatst op: 22 oktober 2024

Welkom in de wereld van 1001 nacht.

Deze kamer sprak mij vanaf dag 1 al aan puur en alleen door het gekozen thema.
Van kinds af aan is er een attractie waar je me moeilijk uit krijgt en dat is de Fata Morgana.
Iets aan deze wereld spreekt me aan, zijn het de geuren van de specerijen, de kleurrijke klederdracht of de warmte van het hout en stoffen? Ik heb geen idee.
Met heel veel zin keek ik dan ook uit naar deze room.

Onthaal:
Midden in het centrum van Hilversum ligt in een zijstraatje het Escape café “verborgen”.
Je herkent het duidelijk van op straat hoor, geen zorgen.
En hoewel de naam doet vermoeden dat je hier ongeacht je komt spelen even een drankje kan doen, is dat net niet de bedoeling 
Parkeren kan je het best doen bij q-park Hilversthof, van daaruit is het amper 3 minuutjes wandelen.
Je kruist op die manier ook een gezellige straat vol cafeetjes en restaurants (handig voor of achteraf).

Eens binnen straalt de gezelligheid er vanaf, niet alleen van het interieur, maar ook van de eigenares.
Je voelt je hier meteen op je gemak en het is me ook duidelijk dat we hier met gepassioneerde eigenaren te maken hebben die open staan voor feedback en niks liever doen dan ons een leuke tijd geven.
Maar een deur staart me toe en eerlijkheid gebied dat ik echt popelde om ondergedompeld te worden in de wereld van 1001 nacht!

Kamer:
Soms weet je al vanaf moment 1 dat dit je kamer wordt. Als niks mij meer uit de beleving haalt, dan is het ook zo makkelijk om meegezogen te worden in het verhaal dat de makers voor ogen hebben.
Dat is precies wat hier gebeurde. Het decor is ongelofelijk, de materiaalkeuze spot on, de sfeer perfect wat hij moet zijn. Licht, geur, techniek, geluid, alles komt samen om ons echt mee te voeren naar de Arabische wereld.
De kamer is gelaagd en het voelt haast aan of we 3 kamers in 1 aan het spelen zijn. Het neemt zaken over uit eerdere belevingen en voegt ze samen tot 1 geheel en dat combineert met een duidelijk en simpel verhaal.

Is alles dan perfect? Nee, dat niet. Ons hoofdpersonage is daarvoor op dit moment nog te 2D en ook elders voelen bepaalde attributen statisch en overbodig aan en zitten sommige details nog net een beetje in de te moderne look. Het geeft de kamer net een namaak gevoel terwijl de rest oh zo echt laat aanvoelen.

Maar ik ben nu streng, want deze mensen doen met hun eerste(!) room zoveel goed.
Over elk detail in deze kamer is nagedacht en ik geloof oprecht dat deze kamer bij veel spelers hoog gaat eindigen.

Conclusie:
De paar zaken die ik aanhaal zijn op te lossen en toen we hier achteraf over spraken kon ik me niet van de mening ontdoen dat dit aanpakkers zijn. Het zou me niet verbazen als mijn beperkte verbeterpuntjes binnenkort onterecht blijken te zijn.

Maar laat dit jullie niet weerhouden om deze Arabische parel te gaan spelen. Ook al zie ik verbeterpunten, dit is een dikke 10 op elke manier en elke verbetering die erbij komt duwt deze kamer in de wereldtop.
Ik ben heel benieuwd wat we nog van deze eigenaren mogen verwachten!


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in oktober 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

  RagmarBergRoebsterLiesbeth1975SteV91EscapeCafeHilversum

De Krijgsgevangenis

FORTtreffelijk
Geplaatst op: 10 november 2024

Authentieke parel!

Om eerlijk te zijn was deze kamer me onbekend.
Ik verwacht meestal niet zoveel van kamers die op een plaats zitten waar lasergames en kinderfeestjes gegeven worden.
Maar dit was het perfecte voorbeeld hoe schijn soms kan bedriegen.

Onthaal:
Deze escape ligt in een echt Fort. Onderdeel van een verdedigingsring rond Amsterdam tijdens de oorlog.
Parkeren kan hier gratis en het is duidelijk waar je moet zijn.
We worden hartelijk welkom geheten door onze host Stefan die tevens de bedenker/bouwer is van room.
Dat dit meer is dan een baan voor hem is al snel duidelijk, want al snel praten we alsof we elkaar al jaren kennen.
Op een bescheiden manier probeert hij de verwachtingen over de kamer een beetje te temperen, maar dat bleek achteraf nergens voor nodig!

Kamer:
Als je een locatie zoals deze hebt, gebruik ze dan ook ten voordele van je kamer. Bouw geen nucleaire installatie in een woonhuis, maar ook geen sprookjeswereld in een fort.
Dat is wat ze hier goed begrepen hebben. Trouw aan de historiek zonder saaie zware kost van veel lezen en eindeloos coördinaten en morsecodes te achterhalen.
De kamer heeft een simpel verhaal, we zijn gevangengenomen en we moeten ontsnappen.
Dit is al eens eerder gebeurd, dus het is doenbaar.
Een simpel plot dus en daarop gaat deze kamer lekker te werk. De puzzels zijn vanuit het standpunt van gevangenen goed neergezet en lekker logisch. Ze wisselen goed af en waren niet langdradig of saai waardoor je een lekker vooruitgang hebt. Tevens wordt die vooruitgang versterkt door, wat voor mij een verrassing was, de grote van de kamer en dus het aantal ruimtes. Ze zijn hier echt niet zuinig geweest op de m2 wat ook weer een vorm van realisme toevoegt aan het ontsnappen.

Kunnen er zaken beter? Ja dat wel. Ik denk dat het stukje ongezien manoeuvreren nu niet of amper benut wordt. Dat een bewaker een stuk spanning en realisme kan toevoegen en dat de eindpuzzel vreemd is aangezien we aan het ontsnappen zijn.
Maar dat kon de pret niet drukken en met 5 spelers hebben we hier een enorm toffe tijd gehad.

Conclusie:
Ja, dit is een echte verborgen parel. Geen kamer waar je nu 1.5 uur voor moet gaan rijden, maar een prima kamer om toe te voegen aan je tripje.
De kamerprijs is prima, alleen voor 2 spelers denk ik wat te pittig.
Advies aantal spelers: 3-4.


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 10.0


Gespeeld in oktober 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

  Denise131SteV91

The Retriever

The Brink Escaperoom
Geplaatst op: 10 november 2024

Vrolijke kamer voor kinderen.

Tijdens ons laatste tripje kregen we van een collega speler/gm een tip van als jullie er toch zijn, neem dan even The retriever mee.
Een kamer over een hondje dat zijn bal kwijt is, schattiger als dit wordt het toch niet?

Onthaal:
Deze kamer ligt mooi op een industrieterrein en als echte escapers, die niet kunnen zoeken, zijn we het pand 3 keer voorbij gereden en het is dat de attente eigenaar naar buiten kwam of we waren nog aan het zoeken denk ik :-)
De zichtbaarheid van buiten kan beter, maar het is niet onvindbaar of zo. Stan kan gewoon niet navigeren (het is altijd Stan zijn fout trouwens)
Binnen hadden we meteen een goede klik met de eigenaar. Een vriendelijke gast met het hart op de juiste plaats, een passie voor onze hobby en stilaan wil groeien in de escape wereld.

Kamer:
Tijd om die bal maar eens te gaan zoeken!
Toegegeven is dit een leuk en vrolijk thema dat zeker gezinnen gaat aanspreken.
Eens binnen valt dit meteen ook op. Het decor is vrolijk en kleurrijk, de puzzels aan de simpele kant.
En hoewel je parallel kan spelen, werkt dat momenteel verwarrend. De feedback van het oplossen van een puzzel werkt door middel van geluid, maar als je toevallig 2 puzzels oplost op ongeveer hetzelfde moment, gaat het verwarrend werken. De puzzels passen weliswaar in de ruimte, maar bieden gek genoeg geen oplossingen richting de hoofdvraag.
De afwerking is ok, maar laat wel wat schoonheidsfoutjes zien, hier en daar zie je slijtage en mag er wel een plakje terug vast gehangen worden.
De kamer neemt een beetje een vreemde afslag en wat vrolijk en kleurrijk was, wordt nu duister. Deze keuze stel ik wel in vraag, net doordat je net een thema hebt dat uitermate schattig is.
We puzzelen in ieder geval lekker door, want logisch is de kamer wel.
Het einde is simpel maar wel leuk en pakt zo het verhaal toch weer wat op.

Conclusie:
Ik weet het niet zo goed. De info die we krijgen voor we de kamer betreden, had ik liever ontdekt door middel van puzzels. Hoe ziet Max zijn bal eruit, waar speelde hij er altijd mee en had hij nog vriendjes die ons misschien meer kunnen vertellen? Dit komt allemaal niet terug.
Ik denk dat deze kamer zoveel meer kon zijn dan wat het nu is. Zeker omdat we ook Max niet zagen.
Dus wat hebben we nu eigenlijk gedaan?
Dit is geen escape room waar je als fanatieke escaper naar toe moet. Dit is een prima kamer voor families. Die gaan dit echt leuk vinden.
We mogen niet vergeten dat dit de eerste kamer was van deze bouwer, maar de nodige nuance is wel nodig, zeker met betrekking tot eerdere reviews.
Gelukkig voor ons hadden we ook de eer om de nieuwste kamer te spelen, eens kijken welke progressie we zien.


6

Sfeer: 6.0

Spelbeleving: 6.0

Service: 10.0


Gespeeld in oktober 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

 

Moonlight Village

The Brink Escaperoom
Geplaatst op: 10 november 2024

De basis is er :-)

Tijdens ons laatste tripje kregen we van een collega speler/gm een tip van als jullie er toch zijn, neem dan even The brink mee.

Onthaal:
Deze kamer ligt mooi op een industrieterrein en als echte escapers, die niet kunnen zoeken, zijn we het pand 3 keer voorbij gereden en het is dat de attente eigenaar naar buiten kwam of we waren nog aan het zoeken denk ik :-)
De zichtbaarheid van buiten kan beter, maar het is niet onvindbaar of zo. Stan kan gewoon niet navigeren (het is altijd Stan zijn fout trouwens)
Binnen hadden we meteen een goede klik met de eigenaar. Een vriendelijke gast met het hart op de juiste plaats, een passie voor onze hobby en stilaan wil groeien in de escape wereld.
Aangezien we er toch waren en normaal tegen de tijd van bezoeken de nieuwste kamer klaar zou zijn, kregen we de kans om die ook al te boeken.

We moeten hierbij zeggen dat we de dag op voorhand een berichtje kregen dat de kamer niet op een punt was waarvan de eigenaar dacht dat hij zou zijn. Puzzeltechnisch zou alles werken, maar decor etc was niet af.
Tja het stond nu toch zo ingepland, dus we laten het maar doorgaan.
Nu om eerlijk te zijn hadden we eigenlijk, gezien de staat van de kamer niet moeten spelen of niet moeten betalen. We zweven er nu wat tussenin. Daarom ook een genuanceerde review omdat we veel zaken niet kunnen beoordelen, maar andere zaken dan weer wel.

Kamer:

Ontdek het geheim van Moonlight Village, een mysterieus dorp dat slechts verschijnt tijdens volle maan. Het is aan jou en je team om de vloek op te heffen... of is er meer aan de hand?
De start van de kamer voelt een stukje als verloren ruimte aan. Ik denk dat dit nuttiger besteed kan worden als waarvoor het nu dient. Maar even later zien we wel al een verschil tov de vorige kamer (retriever) Waar het decor af is zie je duidelijk stappen naar een ander niveau. Het dorpje is leuk vorm gegeven, maar het mist nog wat details. Ook in deze room kan je flink parallel aan slag, wat er ook voor zorgt dat je flink wat kan missen.

De puzzels hebben hetzelfde “probleem” als in de vorige room, het zijn puzzels die kunnen passen in de ruimte waar we ons bevinden, maar voelen random aan en helpen ons niet begrijpen waarom dit dorpje verschijnt bij volle maan.
We doen wat er van ons verlangt wordt, maar ik kan niet echt een reden verzinnen, buiten dat de oplossing ons de attributen geeft voor een volgende puzzel.

Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat de puzzels niet leuk zijn, integendeel.
Het einde van de kamer was een beetje vreemd te noemen. De dreiging is aanwezig in de vorm van techniek, wat super raar is en eens we de conclusie krijgen, blijkt die plots verdwenen te zijn.

Conclusie:

Moeilijk dit. Ik kan niet volledig oordelen over deze kamer, net doordat er nog zoveel ontbrak.
Maar ik zag wel een mooie groei t.o.v. de vorige kamer.
Sommige puzzels hebben een mooie gelaagdheid en de flow was best goed te noemen.
Maar het ontbreekt de kamer aan antwoorden en een beter einde.
De opzet is er, maar de uitwerking bied te weinig links en antwoorden.
Ik hoop dat de feedback die we gegeven hebben zal leiden tot een betere room.


7

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 7.5


Gespeeld in oktober 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

  Stan

Het Mysterie van Dr. Frankenstein

EscapElinG
Geplaatst op: 8 september 2024

Leuk maar mist samenhang en feedback

Het Mysterie van Dr. Frankenstein kwam ik tegen in de weekly van Pim.
Ik had niks over de kamer gehoord en uit het niks was hij er. Altijd een leuke verrassing!
Ook meteen verschenen de eerste reviews die ook nog eens lovend waren.
Hoog tijd voor een bezoekje dus!

Onthaal:

Parkeren kan je hier best doen bij Shopping 1 (winkelcentrum). Hier sta je de eerste 90 minuten gratis.
Van daaruit is het +/- 5 minuten wandelen naar de room.
Het onthaal is vriendelijk en we maken kennis met de 2 eigenaren.
De ontvangstruimte is sober en is groot genoeg voor 1 groep. Er is tevens de mogelijk om wat te drinken en uiteraard naar de wc te gaan.

Kamer:

Voor we de kamer binnen gaan, krijgen we de regels nog even te horen.
Ik vind het altijd grappig en irritant als een GM zegt: ja jullie kennen dit natuurlijk, maar we gaan het toch nog even overlopen.
Regels als niet eten en drinken… Graag niet vloeken… Stickertjes met niet aanraken…
Ach ja, een regio waar veel nieuwe spelers zijn en dat bord heeft straks 40 regels.
Na de 10 regels overlopen te hebben mochten we apart de kamer in.

Ik denk dat je deze kamer echt kan opdelen in 2 delen.

In deel 1 speel je allemaal random puzzels die niks met het thema of verhaal te maken hebben, buiten de beloning.
Dat is jammer. De ruimte is mooi en ademt sfeer. Ik zoek enkel om een reden waarom we ons moeten opsplitsen. Hier is geen aanleiding voor en het kan puzzeltechnisch versterkend werken, alleen wordt dat punt zeer minimaal benut.

De puzzels zijn een samenraapsel van zaken die je overal al wel eens tegengekomen bent en zo voelt het dan ook aan.
Vandaag de dag is dat eigenlijk een beetje passé. Tuurlijk heb je er puzzelplezier door, maar daar stopt het ook.

Deel 2 komen we weer samen en hier zie je duidelijk waarover het verhaal gaat. Er is hier echt geïnvesteerd in een fantastisch stukje decor.
Deze ruimte zou wel een stuk sfeervoller kunnen zijn, want nu voelt hij buiten dat 1 stuk decor leeg aan en iets te braaf voor het thema. Het voelt nu aan als een ruimte met losstaande puzzels, maar niet als een ruimte waar geleefd werd.
Op dit moment vliegen we wel door de kamer want de puzzels zijn simpel en logisch, net door de herkenbaarheid.

Maar in deel 2 lopen we wat vast. Een reden is de lineaire structuur waardoor 4 spelers plots overbodig wordt, maar het grootse probleem is de ruis, gebrek aan feedback en de verwarring die de puzzel zelf creëert.

Een puzzel kan op 2 manieren opgelost worden, maar doordat je 0 feedback krijgt heb je geen idee wat juist is. Net omdat die puzzel uit 5 delen bestaat (waarvan je op geen enkel deel feedback krijgt) weet je dus niet waar je fout zit en is het resultaat frustratie.
Tel daar nog eens bij dat je net die puzzel kan beginnen oplossen op een moment dat hij niet eens aanstaat en dan is de chaos compleet.
Tel daar nog eens de ruis bij van random cijfers op hout, een fout op een tekening en het feit dat je niet met 4 mensen iets kan doen en je weet dat dit einde niet loopt zoals het zou kunnen lopen.
Na wat hints die veel beter in thema zouden kunnen, geraken we toch uit de kamer.

Conclusie:

Op het moment van schrijven kreeg deze kamer een 9.7/10…
Ja hoe lief dat ook bedoeld is, is dit geen realistische score.

En hoewel deel 1 van de kamer echt aanvoelt als een ratjetoe van puzzels die voor beginners leuk en uitdagend kunnen zijn, voelen ze voor mij aan als een samenraapsel. Deel 2 is dan weer een stuk moeilijker, maar mist dan weer feedback op een bepaald stuk.
De flow kan een stuk beter mits wat kleine aanpassingen en hoewel de eigenaren die ruis afdeden als: "maar dat vinden wij leuk om te zien", denk ik niet dat de gemiddelde speler dit zo gaat ervaren. Eerder als frustratie.

Een score van +9 is voor mij een kamer waarbij het verhaal tot zijn recht komt over de gehele kamer, de puzzels in thema zijn of tenminste helpen aan het verhaal en waar ook het decor en effecten helpen om een bepaald gevoel op te roepen.
Een prima kamer dus voor beginners met een basis decor, afwerking en een hoofdprop waar heel veel budget is ingekropen (en voor de kenners herkenbaar is vanwaar hij komt).
Voor de doorwinterde speler zou ik zeggen, pas je verwachtingen wat aan.


7

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 6.0

Service: 8.0


Gespeeld in september 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Escaperoom Genk EscapElingEscapElinGprodigyRupoMariekesjephanie

Western Escape

Unlock Adventures
Geplaatst op: 28 augustus 2024

gold rush met issues

Dit was een kamer die door sommigen omschreven werd als een soort van verborgen parel. Op zo een room zit ik altijd wel te wachten en aangezien we in de buurt waren van Hilversum en Naarden paste hij mooi in het rijtje.

Onthaal:
Ook deze kamer ligt op een klein industriegebied waar je dus gratis voor de deur kan parkeren.
We worden welkom geheten door de medewerker van dienst en konden plaatsnemen in de ontvangstruimte. Hier kun je ook nog naar het toilet. Voor de start van de kamer kregen we een soort van intropraatje wat ik een beetje vreemd vond. Blijkbaar is dit een kamer die je naar gelang van je aantal gespeelde kamers logisch vindt of net niet.
Hoe meer gespeeld, hoe “onlogischer” de kamer. Dat belooft met mijn aantal :-)
Op naar een leuke 70 minuten…

Kamer:
Nadat we het verhaal meekregen ging de GM mee de kamer in en is het blijkbaar nodig om al de eerste opdracht/puzzel uit te gaan leggen… Waarom zou je dit doen?
Sowieso hekel ik het al als je als GM al mee de kamer binnen gaat voor daar een introotje te doen, maar je gaat toch niet uitleggen wat we moeten doen… Mja het zal wel een reden hebben denk ik dan.

Maar toegegeven, het decor ziet er wel redelijk tof uit en dit is echt een western kamer.
De kamer voelt aan als een klein wereldje dat al meteen vrij toegankelijk is. Ook doordat de kamer allesbehalve liniear is opgebouwd, heeft iedereen meteen wat te doen. Ik kan me wel inbeelden dat het voor nieuwe escapers best overweldigend kan zijn en een bepaalde focus gaat wel helpen.
De puzzels waren voor ons, ondanks onze ervaring ;-), best logisch, maar ik snap goed dat het snel op chaos kan leiden. Hetgeen ons eigenlijk tegenwerkte was niet die verdomde ervaring, maar de technische problemen die de kamer had. Zaken verschenen niet wanneer dat zou moeten, dingen gaan niet open en soms kan je al aan een puzzel beginnen terwijl je dat eigenlijk nog niet zou moeten doen, mja dat weet je op dat moment niet.

We waren met 5 en de kamer weet ons wel bezig te houden, dat mag gezegd worden en buiten dat de GM moest ingrijpen als er iets niet goed ging speelden we hem hintloos.
De sfeer die neergezet wordt is prima, de puzzels afwisselend en de kamer verrast me echt wel. De afwerking wisselt wat af tussen goed en minder goed en hoewel ik ook niet meer verwacht had, zit de prijs dan wel te hoog als je kijkt wat je bv. krijgt voor 20 euro meer bij Expeditie Bermuda.

Het einde is opnieuw tof, zeker als je een kamer als dit met een gezin speelt en is zeker origineel.

Conclusie:

Ik denk dat als alles gewerkt had zoals het moest en de inleiding wat anders was, ik deze kamer ook prima had beoordeeld. Ik heb me al puzzelend zeker geamuseerd, maar liep hier om een of andere reden niet heel enthousiast naar buiten.

Deze kamer kan je spelen van 3-8 personen en dan betaal je tussen de 125 en 195! euro.
8 personen is ten eerste absurd veel en is misschien alleen aan te raden voor een groter gezin ofzo, maar 195 euro… nee dat is absurd.
125 euro kamerprijs was gewoon prima geweest.

De napraat was opnieuw bijzonder, want het is uiteindelijk meer gegaan over onze GM zijn ervaringen bij Walibi dan de room die we net gespeeld hadden.

Eindoordeel is dan ook, pak hem mee als een opwarmer met max 4 personen. Zo heb je het meeste puzzelplezier voor een correcte prijs.


7

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 6.5

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

 

Expedition Bermuda

One Hour Lockup
Geplaatst op: 20 augustus 2024

7 jaar wachten maar dan heb je ook wat!

Na zoveel teasers, was het eindelijk tijd om de nieuwste kamer van One Hour Lockup te spelen.

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis voor de deur. Eens binnen is er een gezellige ontvangstruimte vol escape geschiedenis. Leuk om te zien en een mooie traditie.
We worden welkom geheten door de eigenaar Stephan, die duidelijk trots is op zijn nieuwe kamer.

Na het opbergen van onze spullen horen we onze helicopter die klaar staat om ons naar onze bestemming te brengen.

Kamer:
Onze taak is simpel: Landen op een vermist schip, verkennen en uitzoeken wat er gebeurd is en het schip intact terugbrengen.
Ik hoor Arnold al roepen: Get to the chopper!
Onze reis kan beginnen en de start is meteen goed. Het voelt meteen realistisch aan en niet veel later staan we met onze voetjes op de boot die we zoeken.

En vanaf dit punt laat de kamer mij ook niet meer los. Het decor is erg goed, de setting realistisch, de puzzels leuk en in thema.
De hele kamer zit op 1 lijn. Niks springt eruit, maar dat is net omdat alles al goed is.
Het is niet een saaie ruimte en dan een fantastische ruimte, de hele kamer is gewoon goed.
7 jaar bouwtijd (onbedoeld) heeft ook als voordeel dat je kan finetunen, ruimtes voorzien van details waar je normaal niet aan zou denken. Dat zie je terug.

Wat we ook leuk vonden was de interactiviteit, je kiest zelf hoe de kamer afloopt. Iets wat we tot nu toe nog niet vaak zijn tegen gekomen, maar zeker een leuke twist is.
Het thema is serieus, maar ook dan is er ruimte voor humor, iets wat te vaak onderschat wordt.

We maakten onze keuze en spelen deze kamer hintloos uit en met een grote glimlach en een applaus naar de maker toe verlaten we de kamer.

Conclusie:
Wat is het leuk als een kamer je verwachtingen overtreft! En misschien gaan jullie nu met een te hoge verwachting naar deze kamer…
Ik kan enkel zeggen, ga deze kamer spelen, ga niet zoeken naar verbeterpunten, maar dompel jezelf onder (scheepsmopje) in het verhaal van Expeditie Bermuda en je gaat een fantastische tijd hebben.
Dat hebben wij er met 5 spelers in ieder geval gehad en ik wens iedereen hetzelfde toe.


Reactie door One Hour Lockup

20 augustus 2024

Dank voor de mooie review, leuk dat jullie er waren, was erg gezellig.


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 5 personen

Ontsnapt: Ja

  one-hour-lockupslinger13 markgoedegebuureMarieke

Erbe der familie Moretta

The Code Agency
Geplaatst op: 20 augustus 2024

geen kamer voor 4

Het is weer tijd om naar The Code Agency te gaan.
Laatste keer dat we er waren was deze kamer nog niet in het Engels te spelen en aangezien we er toch zijn voor de 2 andere rooms, pakken we deze lekker mee.

Onthaal:
Vorige keer dat we er waren was ik niet echt onder de indruk van het ontvangst of omgaan met hun gasten in het algemeen. Benieuwd of het deze keer anders zou zijn.

Helaas… er is geen mens die vraagt wie we zijn of wat we komen spelen en we gaan dus maar zitten. Niet veel later komt een ober ons vragen of we een kamer geboekt hebben… ja ook hallo :-) We antwoorden ja en weg is hij. En nee we hebben geen dorst hoor.

Even later zit er iemand achter de balie en we melden ons netjes. Eerlijkheid gebied dat deze persoon vriendelijk was, net als de gamehost die ons uiteindelijk begeleidt.
Als we rond kijken barst het even later van de vrijgezellenfeestjes. Waar het de vorige keer al een escape fabriek was, is dat alleen nog maar “erger” geworden.

Er wordt ons niet echt naar onze ervaring gevraagd en we krijgen de volledige standaard uitleg (met een nota dat we moeten aangeven bij kamer 2 en 3 dat we deze uitleg al gehad hebben).

Uitgedroogd en iets te warm kunnen we in ieder geval aan onze kamer beginnen.

Kamer:

Ik had er nog nooit van gehoord maar dit is een audio storytelling room.
Doorheen de kamer wordt het verhaal je aan de hand van geluidsfragmenten duidelijk en er wordt ons geadviseerd om hier goed naar te luisteren.

De kamer start in ieder geval sfeervol en tot mijn verbazing staan we 2 minuten later al in de volgende ruimte.
Dat is meteen ook het grootste pijnpunt van deze kamer, het gebrek aan puzzels, zeker indien je met meer dan 2 spelers bent. De kamer is lineair opgebouwd, maar daagt op 1 stukje na een groep nooit uit.
De side quest die je kan doen is te beperkt om de rest van de spelers uit te dagen, wat een gemiste kans is.
Niet veel later komen we nog een flinke resetfout tegen, wat een beetje jammer is, maar niet veel kwaad kon.

Ik heb tijdens deze kamer te vaak op een afstandje staan kijken hoe 1 of 2 personen aan het puzzelen waren terwijl de rest niks te doen had en dat is gewoon een domper.

Conclusie:
Op dit moment zou ik hem adviseren voor 2 spelers, zeker als je wat ervaring hebt.
Misschien dat een onervaren groep hem anders ervaart, maar mij kon deze kamer op geen enkele manier bekoren.
Het verhaal is duidelijk en de puzzels in thema, maar het einde is gewoon niet de ontknoping die je wil hebben.

Als je een room zou willen overslaan hier, is dit er 1 van.


6.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 5.5

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Ik zoek een toverspreuk voor flow

Na onze eerste kamer hier (Moretta) is het tijd voor de 2de kamer.
Het betreft natuurlijk hun Harry Potter kamer die we geen Harry Potter kamer mogen noemen.

Onthaal:
Tussen deze kamers door krijgen we gelukkig wel een welverdiend drankje aangeboden en dat was gezien de warme dag geen overbodige luxe.
Over de GM’s geen kwaad woord trouwens. Ze zijn vriendelijk en spreken, afhankelijk van de persoon, goed tot redelijk goed Engels.
Op naar de 2de kamer van de dag, een kamer waar een aantal van onze vrienden ons al voor gewaarschuwd hadden. Stel je verwachtingen wat bij….

Kamer:
Volledig in stijl van het thema waar het niks mee te maken heeft, krijgen we onze missie te horen. Een zeer goed gemaakt effect en een sterk begin van de kamer.
Maar dat is het probleem van deze kamer, de basis is goed. Het decor is mooi, de sfeersetting goed en de techniek staat op punt, maar de flow is dramatisch op veel manieren.

Net zoals bij Moretta is de puzzeldichtheid per ruimte erg laag en dat hoeft geen probleem te zijn, want daardoor krijgt je wel een gevoel van progressie, maar eens we het einde van de kamer bereiken, blijken daar 60% van de puzzels nog in te zitten.
2de probleem is dat deze kamer helemaal niet volledig in het Engels te spelen is, een probleem dat we al eerder bij The Code Agency hebben gehad en waar ik me echt aan kan storen, net omdat het erg lui aanvoelt. In deze kamer zijn bepaalde teksten, die je ook nog eens echt nodig hebt, niet vertaald, net zoals bepaalde audiobestanden.

Sommige puzzels zijn oprecht goed gevonden en passen heerlijk in dit magische thema, maar naar het einde toe was de inspiratie echt op en staan we zoveel rare zaken te doen die voor mij niks meer met onze opdracht te maken hebben. Op een of andere manier krijg je ook zoveel feedback over de luidsprekers dat ik me afvroeg of dit nu allemaal hints waren of dat ze elke groep zo door de kamer moeten rammen. Ze zitten er werkelijk bovenop en dat is zo dodelijk voor de flow.
Er zit 0 ritme in deze kamer en zoiets simpel als een brief vinden die je hardop wil voorlezen wordt overruled…

Conclusie:
Ik heb geen idee wat de makers van deze kamer eigenlijk wilden bereiken. Het zijn duidelijk fans van het thema, dat zie je in veel terug, maar hetgeen wat het belangrijkste is, zit er niet in. Cadans, ritme, flow… De puzzels die je tegenkomt zijn uiteraard wel logisch, zeker wanneer je Duits verstaat, maar doordat ze er zo bovenop zitten voelt het telkens of je bijgestuurd wordt en dus uit je ritme getrokken wordt, zeker aan het einde.
De toverspreuk om dit te verhelpen hebben ze niet gevonden helaas en voor die reden zeg ik voor nu, sla hem over, pak de 3 kamers hier mee die wel de moeite zijn.


6.5

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 5.0

Service: 8.5


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

ITs Back [Es ist Züruck]

The Code Agency
Geplaatst op: 21 augustus 2024

This is IT!

Op naar de laatste kamer, de IT kamer.
Na de teleurstelling van de vorige 2 kamers merkte ik wel dat mijn motivatie in mijn kleine teentje zat.
Maar ik hoorde al zoveel goeds over deze room… zou het dan toch?

Onthaal:
Opnieuw treffen we een zeer enthousiaste game master die prima Engels spreekt.
We tekenen een waiver ivm het gebruik van de acteur in deze kamer en voor we het goed en wel weten dalen we af naar de catacomben van dit pand.

Kamer:
Wacht hier, we komen je zo halen…. En weg was ze.
Heerlijk ongemakkelijk mogen we wachten op de start van de kamer en die start anders dan ik me had voorgesteld.
Eerste indruk is meteen heel goed! Fantastisch decor en perfecte spanningsopbouw.
Iets wat ik al jaren roep hebben ze hier goed begrepen, bouw op… laat fantasie zijn werk doen en wat je niet ziet is enger dan wat voor je staat.

Als groep beginnen we aan onze speurtocht. De puzzels die we tegenkomen zijn goed in thema en verhaal en hoe simpel ze ook zijn, in een horrorsetting is niks echt simpel.
Het decor spat er echt met momenten vanaf en dit is de kamer die we destijds in Spanje hadden verwacht (weet je nog, de onterechte nummer 1 van Terpeca?).
Deze kamer maakt de verwachtingen wel waar en hoewel ik geen echte IT fan of kenner ben, zie ik zat zaken die refereren naar de film. Fans gaan hier echt van genieten.

De acteur zit goed in zijn rol en weet goed wat subtiel zijn betekent. Er zit in deze kamer een goede balans tussen scares, opgejaagd worden, rust en toekijken.
Het personage wordt goed neergezet, al zou een groter persoon meer indruk op me maken dan een meisje van 1m60.
Het verhaal is precies wat een horrorkamer moet hebben, simpel, duidelijk en een goed einde.
Geen ingewikkelde troep van 100 blaadjes die je moet lezen, maar: vind de clown en vermoord het als het ff kan :-)

Conclusie:
Ja, dit is een kamer waarvoor je naar Düsseldorf mag gaan.
We praten nog even na en op een paar kleine puntjes na die ik deel met de acteur had ik 0 feedback.
It is heerlijk neergezet in een goed decor en een simpele opdracht. De afwerking is goed, de opbouw haast perfect en op een paar puntjes na is dit een van de beste horrorkamers die ik al gespeeld heb.
Voor de mensen die al wat in Athene gespeeld hebben gaat dit niet heel eng zijn, maar je gaat de sfeer en het decor des te meer waarderen.

Tot onze verbazing heeft onze acteur de opdracht gekregen van bovenaf om eens goed met ons na te praten en ons een drankje van het huis aan te bieden, jammer dat dit zo uniek moet aanvoelen.

Maar we nemen het dankbaar aan en ons advies is eenduidig: go and play: IT


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 9.5


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Nuclear Countdown

Kraakpand
Geplaatst op: 4 augustus 2024

Passie project waar werk aan is

Niks is zo leuk dan last minute een ingeving krijgen en een lege avond invullen met een escape room.
Tja en met wie doe je dat dan…. liefst met goede vrienden, maar die konden niet, dus een avondje met Stan zou het worden.
Gelukkig sloot op het laatste moment Wout nog aan en zo werd het toch nog gezellig.

En dan probleem 2, een kamer vinden. Naar afstand kijken we eigenlijk nog amper, maar dan nog is een room vinden die we allemaal nog niet gedaan hebben niet zo simpel.
Stan verraste me eens positief en kwam met een kamer in Oudsbergen. Het thema is niet zo heel interresant, maar het is niet te ver rijden en we willen gewoon lekker puzzelen.

Onthaal:

De escaperoom is langs de buitenkant duidelijk aangegeven en je kan parkeren voor de deur.
Deze kamer wordt gerund door 3 eigenaren die dit doen uit passie en het is duidelijk “momenteel” nog een hobbyproject.
Binnen snap je ook de naam van de room: Het Kraakpand. Dit is een oud gebouw waarin hun, tot de afbraak ervan, een escape room in uitbaten.
Daar is niks mis mee en het kan zelfs sfeerversterkend werken, maar dan moet je wel het juiste thema kiezen.
Het ontvangst zelf is in ieder geval vriendelijk. Praktisch: je kan hier nog even naar de wc (met een emmertje water momenteel :-) ) en er zijn kluisjes voor je spullen.

Boeken verloopt wat anders in dit geval. Je kiest een boeking uit, maakt hem, maar moet dan wel wachten op goedkeuring. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je wat moeilijker een aansluitend slot kan plannen. Ook omdat je niet weet hoe lang je op die goedkeuring moet wachten.

Kamer:
Starten doen we met een introfilmpje. Hoewel het idee prima is, is de uitwerking zodanig slecht dat ik het gewoon zou weglaten.
Het plot van deze room is… een beetje vergezocht en onrealistisch naar mijn mening. Ik zucht dan altijd even omdat ik net denk: een verhaal verzinnen is gratis, er zijn in theorie geen limitaties, maar maak het gewoon geloofwaardig en realistisch, zeker als je dit thema wilt gebruiken. Dat geeft zoveel meer draagkracht voor de kamer zelf.

We betreden het huis van Peter Jonson, een legendarische spion die zich heeft gespecialiseerd in het bestrijden van nucleaire dreigingen. Het is aan ons om daar aanwijzingen te gaan vinden en zo de inslag van een nucleaire raket op Europa te voorkomen.
Die aanwijzingen zoeken, dat komt niet terug in de kamer. We lossen allemaal random puzzels op die je uiteindelijk doorlaten naar de volgende ruimte.
Je hoopt dan dat die ruimte wat meer info gaat geven over onze missie, maar ook hier weer een boel losse puzzels die eigenlijk 0 antwoorden geven.
En de ene boodschap die thema gerelateerd is, schept dan net verwarring want plots zijn er 5 rakketten onderweg en niet naar Europa, maar wereldwijd.

Het einde maakt het plot alleen nog maar vreemder en ik denk dat ik halverwege alles heb losgelaten en puur ben gaan puzzelen.
We speelden de kamer hintloos, wat wel duid op een goede logica en uiteraard zorgt dat voor een goed flow.
Een puzzel sprong er wat uit als je het hebt over zoeken en we hebben dit ook besproken met de bouwers. Wij zagen het in ieder geval niet, maar vonden een andere manier om de puzzel op te lossen.

Conclusie:
Het cijfer 8,6 (in combi met de prijs (120) euro voor 4 personen, is gewoon te hoog voor wat je krijgt.
Ik heb bewondering voor deze gasten dat ze het toch maar doen, maar deze kamer kan, als je de markt een beetje bestudeert, de verwachtingen niet waarmaken. Deels door wat je collega doen, deels door de prijs en wat je krijgt, want het is een oud huis met een interieur uit de kringloop met wat camera’s. Toegegeven zat er veel meer techniek in dan ik verwacht had.
Maar ook daar wat je zelf als bouwer aan verwachtingen schept:
“Nuclear Countdown” is geen gewone escaperoom.” "Tijdens dit meeslepende avontuur”

De kamer mist een beter verhaal, puzzels die wel antwoorden bieden, sfeer en spanning.
Ze bouwen momenteel een 2de kamer, ik ben benieuwd of we een mooie evolutie kunnen verwachten van dit jong team.


5.5

Sfeer: 4.5

Spelbeleving: 6.0

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Lost Treasure of Alden Biesen

Trèscape
Geplaatst op: 28 juli 2024

Old school puzzelen maar mist coherentie

The Lost Treasure of Alden Biesen trok al even mijn aandacht om een aantal redenen.
Het is sowieso een mooie locatie om eens te bezoeken, de prijs voor 3 personen is aantrekkelijk en het was voor mij nog geen uurtje rijden.
Hoog tijd dus om eens een bezoekje te brengen aan deze landcommanderij en de bijhorende escape room.

Onthaal:

Als je deze escape room gaat spelen zou ik je willen adviseren om toch een 30 a 60 minuten eerder te komen. Het is echt de moeite om op dit domein even rustig rond te wandelen. Op de waterburcht na is alles vrij toegankelijk en zowel parkeren als het domein zelf zijn gratis.
Tevens kan je hier ook wat eten en drinken.
Let wel, parkeer je op het hoofdterrein, dan zal je een klein stukje moeten wandelen. Bij goed weer is dit helemaal niet erg, maar bij kou of regen ga je dit stukje vervloeken :-)
Er is een parking bij de escape room zelf, iets waar wij achteraf achter kwamen.
Net door die wandeling en geen idee te hebben hoe lang dit zou duren, waren wij 25 minuten te vroeg bij de escape. We troffen de eigenaren toevallig buiten, die er totaal geen probleem van maakten om eerder te starten.

Kamer:

Na een vriendelijke en simpele uitleg konden we de kamer in. Daar starten we met een introfilmpje dat voor mij afbreuk doet aan de kamer. Het haalt tijdgeesten door mekaar en maakt de start meteen ongeloofwaardig. Vervang het personage door een iemand van de hedendaagse tijd en het zou zoveel beter zijn.
Enfin, onze opdracht is wel meteen erg duidelijk en we mogen in 60 minuten gaan achterhalen waar de monstrans gebleven is.

Net zoals mijn collega Stan al schreef zijn dit soort panden meteen een vloek en zegen. Ja het voelt allemaal zeer authentiek aan, maar tegelijkertijd mag je er als bouwer vaak helemaal niks.
Dat zie je hier ook goed terugkomen en resulteert in het gebrek aan techniek, maar wat voor mij niet storend werkt gezien de setting.
Qua puzzels is dit een old school gevalletje van zoek en denk. Zoeken vind ik altijd een beetje een tricky iets omdat er vaak geen echte aanleiding is. Je weet niet wat je zoekt, laat staan hoeveel en waarom nu juist daar… In zo een geval zijn meer spelers gelijk aan meer ogen en heb je hier een voordeel.

Een verbeterpuntje is wel dat het duidelijker moet zijn welke sleutel waar voor kan dienen en hoewel ze dat in 1 geval perfect deden, en dan moet je het nog steeds opgevallen zijn, lieten ze dat daarna helaas los. Dan ren je dus van kast naar schuif om een sleutel maar te proberen, iets wat onnodig is.

Verder zijn er 3 zaken die in deze kamer “vloeken”. Een red herring die totaal onnodig is en hoewel dat we er een tijdje mee bezig geweest zijn, gelukkig hebben kunnen loslaten en 2 attributen die zo vloeken in deze setting… Ik snap dat je wat afwisseling zoekt als bouwer, maren deze 2 zaken passen totaal niet in het verhaal, niet in de setting waarin we ons bevinden en halen de geloofwaardigheid van de kamer naar beneden. Zeker omdat je zo een decor hebt, zoveel verhalen kan gebruiken, waar je dan juist deze keuzes maakt is mij een raadsel.

De puzzels blijven ondertussen lekker komen en voor we het weten hebben we het einde van de kamer gehaald.
De eindruimte voelt wat leeg aan en ook hier weer een puzzel die totaal vloekt als we het verhaal zouden volgen. Ik denk dat deze ruimte uitermate geschikt was om net het verhaal te versterken, bv door de indruk te wekken dat de desbetreffende persoon nog veel meer op zijn kerfstok had dan alleen deze monstrans gestolen te hebben.

Conclusie:

Dubbel gevoel. Het gebouw, het decor, de historiek, alles is er om ons mee te nemen naar de tijd van toen en tegelijkertijd ons wat te leren.
De kamer is een echte puzzelkamer in een mooi decor en voor de gezinnen en bezoekers van dit domein zeker aan de pittige kant kan zitten. Voor de doorgewinterde escaper gaat dit niet zo een probleem zijn.
Ik geef een lager cijfer om een aantal redenen.

1:
De kamer gaat een 9 of 9.5 nooit kunnen waarmaken en het is een kwestie van tijd voor mensen van te ver gaan reizen om deze kamer te spelen. Dit is een kamer dit je kan boeken voor 60 minuten puzzelplezier (hangsloten en sleuteltjes) gecombineerd met een bezoek aan het domein, een room in de buurt en wat eten. Verwachtingen wat bijstellen als zo vaak dus.

2:
Die red herring mag, hoewel ik de grap snap, voor mij eruit.

Ook zou ik eens heel kritisch kijken naar de 2 te moderne zaken die nu in de escape room bevinden. Deze passen totaal niet in de kamer en voelen nu aan als “afwisseling” of oplossing bij gebrek aan beter.

Ook het introfilmpje gooide ik in de huidige vorm eruit en laat iemand van de landcommanderij dit inspreken in de hedendaagse tijd. Dat zou het verhaal al geloofwaardiger maken.

Het einde kan opnieuw authentieker en ook de ruimte zou ik aanpassen. De puzzel is opnieuw te modern voor die tijd en ook de setting is tegenstrijdig.

3:
Persoonlijk had ik liever een waargebeurd verhaal gezien. Ik kan me niet van de mening ontdoen dat dit gebied moet barsten van de verhalen. Hoe tof is het dat je een room speelt, wat leert en uiteindelijk een GM naar je toekomt die verteld dat dit allemaal echt gebeurd is…

Een kamer met potentieel dus, uitgebaat door zeer vriendelijke mensen waar we nog meer van gaan horen. Hoewel de kamer mij niet volledig kon bekoren, snap ik goed dat mening bezoeker er niet zo naar gaat kijken.
Ben je in de buurt en wil je aan een zeer redelijke prijs wat gaan puzzelen zonder techniek, dan pak deze room lekker mee.


7

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 10.0


Gespeeld in juli 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  prodigysjephanie

Levenswater 2.0

Emmelocked
Geplaatst op: 8 september 2024

Er was eens… een magisch avontuur

Een tijdje geleden sloot Emmelocked 1.0. Niet getreurd, want de kamer zou heropenen met een nieuwe eigenaar en in een vernieuwde vorm.
Aangezien mijn partner deze kamer nog niet gespeeld had en de kamer herspeelbaar zou zijn trokken wij die kant uit.

Onthaal:

Iedereen die de originele Emmelocked gespeeld heeft, weet dat de versie van Nicole moeilijk te overtreffen valt.
De ontvangst hier is wat minder magisch, maar de ontvangstruimte doet er niet voor onder. Wat een schitterende ontvangstruimte!

Waar het verhaal bij het origineel vanaf de deur start is dat hier niet het geval. Ik begrijp ook waarom, niet elke groep zit hier op te wachten en voor veel mensen is het allemaal al spannend genoeg. In ruil kregen we een zeer warm welkom van de eigenaar zelf. Wat volgt is meteen een gezellige babbel alsof je elkaar al jaren kent en al snel merken we dat we nog mooie kamers van deze man mogen verwachten, alleen ff geduld hebben ;-)

Kamer:

De start van de kamer gaf me een hoog villa volta gevoel. Met de nodige informatie op zak konden we onze eerste quest aangaan.
De start is meteen apart want hoewel we in een mooie ruimte staan kan de eerste puzzel echt 2 kanten uit. Of je ziet hem meteen of je loopt hopeloos vast. Bij ons ging het radertje ook pas iets later draaien, net voor we een hint zouden krijgen bleek achteraf.
Dit stuk is trouwens volledig nieuw en een echt surplus tov de vorige kamer.

En niet veel later komt een herkenbare wereld me tegemoet. De kamer heeft duidelijk een upgrade gekregen op vlak van licht en afwerking en hier en daar is ook aan de praktische kant gedacht.
Dit gedeelte vond ik bij het origineel al magisch en het is alleen maar beter geworden.
De puzzels gaan wel een vorm van herkenbaarheid geven, zeker als je de vorige versie nog vers in het geheugen hebt zitten. Ik heb mij in bepaalde delen echt van den domme gehouden (niet zo moeilijk voor me) en rustig mee gepuzzeld waar nodig. En erg is dat niet want op die manier had ik wat meer tijd om te genieten van alles wat deze kamer tot leven wekt. Er zit zoveel detail in bepaalde stukken, magisch gewoon.

Het eindgedeelte voelde voor mij wat meer “nep” aan dan de rest van de kamer die dan weer uitblinkt in authenticiteit. Ik begrijp de keuze van de eigenaar, maar ik blijf het iets te 2d vinden en de kamer te kort doen.
Wel is dit stuk duidelijker geworden in zijn vorm. Je weet nu beter waar je bent.
Ook hier weer variatie tov het origineel met een leuke samenwerkingspuzzel.

Het einde is prima voor 2 spelers, maar het blijft, net als de vorige keer, een puntje van kritiek. Het mist het stukje euforie en ontlading waarmee je de kamer wil verlaten.

Conclusie:

De kamer heeft echt dat laatste stukje opwaardering gekregen die hij verdiende. De intro is anders, maar daardoor niet slechter, er zijn leuke extra’s en alles is gewoon naar het volgende niveau getild.
Dat is natuurlijk de bonus als je een kamer voor een 2de keer kan bouwen :-)

Maar kan je hem ook voor een 2de keer spelen? Ik kan geen eenzijdig antwoord geven, maar wel een advies.
Ben je fan van de wereld van Emlia en wil je het origineel terugzien, sluit dan aan bij een persoon of groep die de kamer nog nooit gespeeld heeft.
Ga je met je vaste groepje en heb je allemaal de 1.0 versie gespeeld, dan ga je, naar mijn mening, te weinig vernieuwing zien om echt van een herspeelbare kamer te spreken.
Daarvoor is de route grotendeels hetzelfde, net als een groot deel van de puzzels.
Het is geen straf om er nog eens te zijn, maar herspeelbaar geeft misschien net een te hoge verwachting.

Heb je hem nog niet gespeeld en ben je fan van the Hobbit, Lord of the Rings of Narnia dan rep je snel deze kant uit voor een magisch avontuur.


9.5

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in juli 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Ja

  markgoedegebuure

Pray

Escape Room Katwijk
Geplaatst op: 15 juli 2024

Pray for more of this

Deze kamer waren we echt aan het bewaren voor een goed moment.
En wat is een beter moment dan een volledige dag met eten, 2 rooms en goed gezelschap.
De reviews voor me zeggen samen met de huidige nr2 positie al genoeg denk ik.
Dit is geen kamer die je ff snel gaat spelen naar mijn mening.

Ontvangst:
Parkeren kan hier gratis voor de deur, altijd handig.
Hoewel het ontvangst bij Escape room Katwijk altijd als thuiskomen aanvoelt, werkt Pray net iets anders.
Je kan nog wel naar de wc, maar je zal je moment moeten afwachten voor je de kamer in kan.
Geen ontvangst dus, maar rechtstreeks naar de kamer :-)

Kamer:
Op naar uitvaartcentrum “The Last Honor” waar J. Green ons gaat begeleiden, als dat maar goed gaat.
Je hebt als speler de keuze om deze kamer met of zonder acteur te spelen en ik snap goed dat dit voor sommige van jullie altijd een soort van no-go zal blijven.

Dat gezegd zijnde zou ik wel willen aangeven dat als je het toch zou overwegen, deze kamer een ideale eerste keer is. De opbouw van de kamer van moment 1 tot het einde is daar perfect voor. Niks in de kamer is gemaakt om je te doen schrikken, de acteur is een meerwaarde en brengt de wereld die Johan hier gecreëerd heeft net meer tot leven. Alles voelt daardoor echter aan ipv verlaten.
Het decor is in bepaalde delen echt fantastisch neergezet, maar het is alles er rondom dat het echt af maakt. De geluiden, geur, licht en attributen zorgen voor een geloofwaardige wereld en dat kan ik erg waarderen.

Het verhaal is zeker in het begin niet erg duidelijk, maar gaandeweg moet je haast moeite doen om het niet te begrijpen. En eens je alles weet, beginnen bepaalde zaken in de room op te vallen en toe te voegen aan het realisme + verhaal.
De puzzelflow was heerlijk! Niet alleen zijn ze echt volop aanwezig, ze barsten van die kleine geluksmomentjes waardoor je continue een gevoel van progressie ervaart.

Wij speelden de room hintloos in 58 minuten, maar ervaarde het gewoon als 80 minuten gek genoeg.
De kamer verraste me op veel manieren en heeft me met een enorm goed gevoel naar huis laten gaan.

Conclusie:

We zijn weer een parel rijker dankzij Johan en zijn team. Ik kom hier graag door de familiale sfeer, de hartelijkheid, de passie die ze uitstralen en doordat ze steeds de lat hoger leggen voor zichzelf.
Pray is weer dat stapje hoger na Here I Am en dat zie je terug in de kamer.
Wij hebben als groep van 4 echt genoten van de wereld van Pray en kunnen niet wachten tot room 4 klaar gaat zijn :-)


10

Sfeer: 10.0

Spelbeleving: 10.0

Service: 10.0


Gespeeld in juni 2024

Gespeeld met 4 personen

Team: Beyond the Game

Ontsnapt: Ja

  Johan Le Vanslinger13 SteV91

The Factory

Best Escape
Geplaatst op: 9 juni 2024

Kan op dit moment de verwachtingen niet waar maken.

Het is al van 2021 geleden dat ik nog bij Best Escape op bezoek was.
Al Capone was toen een prima kamer, maar tegelijkertijd niks wereldschokkend.
Maar dan zie je plots voor de Factory alleen maar 10-en voorbij komen en dan ben je natuurlijk wel benieuwd!

Onthaal:
Parkeren kan hier gratis op 2 gereserveerde plaatsen iets voorbij de escape room.
De room zelf is langs de buitenkant duidelijk aangegeven, je kan niet missen ;-)
Binnen is er sinds de vorige keer veel veranderd, want toen was er amper een ontvangstruimte. Nu is er een grote open ruimte gecreëerd om de gasten net wat beter te ontvangen. De ontvangstruimte voelt momenteel nog wat kil en chaotisch aan en kan net wat sfeervoller.
Het ontvangst zelf is hartelijk en ik denk dat de scores die veelal gegeven worden te maken hebben met de passie en liefde voor het vak die Didier en zijn vrouw uitstralen.

Na een korte uitleg mogen we als volwaardige FBI agenten onze opdracht gaan vervullen!

Kamer:

De hoofdreden waarom we vandaag Best Escape bezoeken is vooral omdat die 10-en niet stroken met de werkelijkheid, daar gaan we geen doekjes om winden.
De kamer kan momenteel die verwachtingen niet waarmaken, hoe lief het ook bedoeld is.
De eigenaar is realistisch genoeg om dit te beseffen en wil de lat graag hoger leggen.

Onze taak vandaag is het spel te spelen zoals het is en te kijken of we aan de hand van feedback de kamer net dat tikje meer kunnen geven.

Laten we positief beginnen:
De basis van de kamer zit zeker goed. Wij speelden deze kamer met 4 personen hintloos en zetten tegelijkertijd het record. De kamer heeft in zekere zin dus een goede flow.
Het verhaal is simpel en komt in de kamer terug.
De puzzels passen soms in het verhaal, soms in de ruimte en er is geprobeerd om ze steeds in thema te houden.

Tegelijkertijd zijn er zeker verbeterpunten:
Het verhaal is er wel, maar voelt momenteel incompleet. De kamer mist gewoon een goed einde op dit moment.
De sfeer en afwerking zijn de andere grootste aandachtspunten en vooral het gebrek eraan is het probleem.

Voor spelers die 5 kamers ervaring hebben, gaat dit waarschijnlijk een prima ervaring zijn, maar laat de ambitie van deze eigenaar nu net wat hoger liggen.
Dan moet er redelijk wat aangepast worden aan deze kamer en dat gaat ook gebeuren in de nabije toekomst.

Conclusie:
Nee ik schrijf geen review om deze kamer af te breken, dat is onnodig. De review komt er ook na overleg met de eigenaar.
We hebben na het spelen bijna een uur zitten napraten en achteraf, nadat alles wat bezonken was, hebben we uitgebreid alles op papier gezet wat er eventueel beter zou kunnen, want in de basis kan dit, alleen is dat nu nog niet het geval.
Nu is het een prima middenmoot kamer die de ene speler al wat meer zal verrassen dan de andere.
De score is momenteel veels te hoog waardoor de eigenaren groepen bijna moet temperen voor ze binnengaan. Tja en doe je dat niet, dat volgt er misschien een beetje teleurstelling.
Net daarom ook deze review, puur en alleen om je met de juiste verwachtingen naar daar te sturen.
Verwacht passie, vriendelijkheid, enthousiasme, het doel om elke groep hier met een glimlach te laten vertrekken. Maar daar kom je natuurlijk ook maar zo ver mee.

Ik hoop van harte dat sommige van onze ideeën verwerkt worden in de kamer, dat de score een klein beetje zakt en dan heb je gewoon een leuke ervaring bij erg lieve mensen.


7.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 10.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  koen_knxprodigyslinger13

Botanist Manor

Escape Rush
Geplaatst op: 25 mei 2024

Bijna bij de top

Hij lijkt haast vanuit het niks te komen deze kamer.
Waar andere bouwers maandenlang ons teasen met de komst van hun nieuwste kamer, doen ze daar bij Escape Rush precies niet aan mee.
Maar het is meteen ook een verrassing waardoor je zin krijgt om deze room zo snel mogelijk te boeken, zeker na het zien van de foto op hun site!

Onthaal:
Ja degene die mijn vorige reviews hadden gelezen over Escape Rush weten dat mijn eerste bezoek geen schot in de roos was.
Hartje Brussel, dat is al een uitdaging, maar parkeren kan met geluk in de straat, vergeet niet je straat parkeren aan te zetten. Zoals ik het zag mag je hier +/- 4 uur blijven staan tegen betaling.

Nadat je je afvraagt of je wel juist zit sta je plots voor een portiek met Ravenswood op het raam.
Je dan ben je aangekomen.
Net als de vorige keer kunnen ze maar niet kiezen wat ze hiermee willen.
Aan de ene kant is het een fantastische manier om je verhaal te laten starten, maar dan ben je geen escape room op dat moment. Dat stukje moet je dan weglaten en helaas is dat nu ook weer niet het geval. Zo zonde van zo een ruimte.

Maar goed, wat wel goed is, is hoe netjes het er deze keer is. De ruimte is aangepast om meer groepen te ontvangen en het ontvangst zelf is hartelijk met meteen een drankje van het huis.
Na het accepteren van onze missie kunnen we door naar de briefing room waar we onze spullen opbergen en een instructiefilmpje krijgen dat volledig in het Nederlands is.
Na dit filmpje gaat onze host onnodig hetzelfde vertellen wat we net in het filmpje gezien hebben…
Maar goed gewapend met dubbel zoveel van dezelfde info gaat het zeker lukken.

Kamer:
Hoe we naar de kamer gaan is tof, maar tegelijkertijd weer dubbelop.
Opnieuw krijgen we info die we al weten of gedaan hebben en het voelt ook aan of we er al zijn ipv dat het nog moet beginnen.
Maar dat mag de pret niet drukken want de deur gaat open en ons avontuur, onze missie mag beginnen. Het decor straalt ons toe ik en ik popel echt om deze room te ontdekken.

De puzzels starten tof, in thema, parallel en sommige zijn technisch enorm goed uitgevoerd.
De kamer ontvouwt zich verder en het gekozen thema zorgt ervoor dat ze eigenlijk met alles wegkomen. Toch doen ze dat niet helemaal en proberen ze mooi in thema te blijven.
Ik verbaas me echt over de hoeveelheid puzzels en alles zonder maar 1 hangslot te gebruiken. De flow is lekker, de puzzels zijn kort, niet te moeilijk en daardoor blijf de cadans van de kamer erg goed. Af en toe neemt het verhaal over en sta je ff te wachten, maar dat is de prijs die je af en toe betaald voor een kamer met verhaal.

De kamer blijft ook verrassen zowel qua ruimtes als plottwist en daar wringt voor mij het schoentje. Voor mij zit er iets teveel in deze room en je ziet af en toe duidelijk waar ze hun inspiratie gehaald hebben. Op een bepaald moment neemt de kamer een afslag teveel en wordt de uiteindelijke uitwerking een beetje lachwekkend.
Het had bij 80% echt mogen stoppen, want daar was het prima geweest.

Op een of andere manier is het net niet en dat is voor mij bij Escape Rush, hoe graag ik er ook kom, een beetje met alles zo.
Het lijkt steeds of hun een goed idee hebben, maar bij 90% zeggen: tis prima zo.
Dat merk je bij het ontvangst dat niet tot zijn recht komt, dat merk je bij de inleiding van de kamer, maar ook in de kamer.
Soms laat de afwerking het een beetje afweten of voelt een puzzel plots wel erg lui aan en dat terwijl hun net laten zien dat ze top kunnen zijn.
Net daardoor ben ik een beetje teleurgesteld, niet omdat ze het niet kunnen, maar net omdat ze het wel kunnen maar niet doen.
De kamer voelt net iets te netjes aan, te gemaakt ipv dat het echt leeft en dat zie je al op de foto’s.
Maar tegelijkertijd wil het ook zeggen dat heel veel goed zit. Er is op geen euro gekeken, de decors zijn, net zoals in de andere kamers, echt goed en deze kamer had voor mij de beste flow van de 4.
We hebben feedback gegeven na het spelen en ik had het idee dat hier zeker nog iets mee gedaan gaat worden.

Conclusie:

Ja België is weer een parel rijker.
Escape Rush staat voor mij nog niet waar hij kan staan in de wereld, maar alle ingrediënten zijn aanwezig om naar de top te gaan.
Botanist Manor is een kamer om 4 ervaren escapers echt bezig te houden en echt een leuke tijd te geven.

Bij het lezen van het thema denk je al snel: saai, Latijnse namen, blaadjes tellen, kleuren, maar gelukkig blijven ze hier ver van weg.
De kamer kan op dit moment nog wat verouderingseffecten en weersinvloeden gebruiken om alles net wat echter te laten aanvoelen.

De start voelt nu een beetje als een rommeltje aan, maar ik vrees dat dit nooit aangepast gaat worden.
Al bij al zeker het spelen waard!


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  RW_thegreatescapersMarieke

The Prime Artifact

Artifact Escape
Geplaatst op: 19 mei 2024

Doen "als" je hem kan boeken.

Prime Artifact is een kamer waar een hype rond hangt.
De reden is dubbel:
- Ten eerste omdat hij regelmatig in toplijstjes verschijnt van Franse spelers
- Ten tweede omdat hij bijna onmogelijk te boeken is.

Deze escape room wordt uitgebaat door een familie en ze hebben maar +/- 50 tijdsloten per jaar.
Voor hun is het een nevenactiviteit die ze puur runnen uit passie.

Wij hadden het geluk om iemand bij ons te hebben die hun kende en daardoor makkelijker aan een tijdslot konden geraken.
Of het de hype waard was, lees je hier.

Onthaal:
Lees de mail goed hoe je bij deze escape room kan komen, zonder die mail vindt je het anders nooit.
Het is niet moeilijk eens je het weet, maar nergens zal je een bordje of naam vinden met Escape...

Het onthaal zelf was top. Vanaf minuut 1 merk je dat dit een escape wordt die draait om passie en liefde voor de ervaring.
Je kan hier pas in de kamer zelf naar de wc, hou er dus een beetje rekening mee.

De ontvangst is ook meteen in thema en daar start ook meteen je verhaal.
Wat de Fransen graag doen, ondanks dat ze de Engelse taal niet goed machtig zijn, is vertellen. Ook hier weer zijn we vlot 10/15 minuten aan het luisteren naar een verhaal, waar je dan ook nog eens goed moeite voor moet doen om het te verstaan.
Dat kan korter, bondiger en duidelijker.

Kamer:
Dit soort kamers kan altijd 2 kanten uitgaan.
Of het is die verborgen parel die uitblinkt op elk vlak of het is dat uit de hand gelopen hobbyproject dat met veel liefde en tec7 aan mekaar hangt maar een grote gunfactor bevat.

De weg naar de escape is bijzonder te noemen. We banen ons letterlijk een weg naar de ingang van de escape en meteen wordt het duidelijk dat dit een avontuur gaat worden.
Wat goed opvalt doorheen de kamer is hoe verschillend alles is. Ik kan dus niet zeggen dat het decor slecht is, want soms is het dat wel, maar op andere momenten ook weer niet en zo gaat het ook voor de puzzels, techniek en afwerking.

Alles wat ze ook maar vonden dat er technisch uitziet en licht geeft, hangt hier tegen de muur en soms leidt het ook af, net doordat alles ook werkt.
De ruimtes ademen wel sfeer, maar niet altijd op de goede manier. Het voelt een beetje matrix en apocalyptisch aan met momenten, maar zonder reden.
De flow zit redelijk goed totdat onze reis opnieuw onderbroken wordt voor een te lange intermezzo. Opnieuw slaapverwekkend, vaag en moeilijk verstaanbaar. Ik kon de essentie er wel uithalen en daar konden we mee verder.
Het stukje dat volgt is goed uitgevoerd en ik hoop dat ze dit verhaaltechnisch ook afmaken want opnieuw weet deze kamer ons op een magische manier te verrassen. Ook laten de bouwers zien dat ze goed met techniek overweg kunnen en het kunnen verbergen.

Naar het einde toe laten ze helaas de steek vallen waar ik voor vreesde en staan we plots in oog met de eigenaar.
De weg terug naar het begin had ik liever niet op dezelfde manier gedaan, maar helaas was er blijkbaar geen keuze.

Conclusie:

De reis, puzzels en plezier zitten hier goed en met een groep van 4 heb je een echt toffe tijd.
Maar de kamer komt ondanks zijn hoge gunfactor niet overal mee weg.
Daarvoor is de afwerking en zeker het verbergen van de techniek niet goed genoeg.
Het verhaal is niet compleet en de intro + intermezzo veels te lang om het boeiend te houden.
Er zitten zeker toffe delen in deze kamer een 1 bepaald stuk ademde sfeer en een magisch stukje dat zou niet zou misstaan in een Harry Potter room.

Heb je en kans om een tijdslot te boeken zou ik het wel adviseren, puur door de passie die ze uitstralen. Maar ga met de juiste verwachtingen want die hype die er nu (door de lange wachtlijst) rond hangt kan de kamer naar mijn mening niet waarmaken.


8

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Le druide de la cave

Onze 2de kamer in Parijs deze trip.
Ik was na het spelen van de eerste room aangenaam verrast. Ik was naar Parijs vertrokken met het idee: kamers zijn hier klein en alles moet volgens de wet rolstoeltoegankelijk zijn. Maar niks blijkt minder waar.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe La Druide mij gaat verrassen.

Onthaal:
Van buiten af zie je de escape al goed liggen.
Wij hebben alles met Uber en het OV gedaan, dus ik durf niet te zeggen hoe makkelijk parkeren hier gaat worden. Het leek druk in ieder geval.
We worden welkom geheten door onze host die prima engels spreekt en totaal geen gehaaste indruk geeft.
We krijgen een duidelijke uitleg wat verwachten van deze kamer en kunnen niet veel later afdalen naar de kelder van het gebouw.

Kamer:

Ja het verhaal speelt zich ook af wat ze hier in deze kelder gevonden hebben tijdens de verbouwingen.
We dachten dat we boven de nodige info gehad hadden, maar op de Franse manier kregen we nog een minuutje of 10 extra info. Mijn god wat kon die gast lullen.

Maar ja hoor we kunnen beginnen, maar de eerste ruimte geeft in ieder geval een niet te beste indruk. Kaal, kil, overal rode kruizen wat niet meedoet…
En ook de 2de ruimte laat redelijk wat kansen liggen qua decor terwijl de kamer technisch al een beetje laat zien waar we heen gaan.
De kamer verbaast me nog het meest door de gebruikte techniek. Ja deze techniek gebruiken ze dan ook meteen overal en voor alles, maar het past wonderwel in het thema.
Nu over het verhaal en thema kan ik kort zijn: hier zat zoveel meer in en ik had me ook iets volledig anders voorgesteld.
De teleurstelling komt vooral door het decor want vaak is het niet meer dan een paar geplaatste props in de ruimte die daardoor iets de rechthoekig aanvoelt.
Toch is de flow echt wel goed en de puzzels leuk om te doen en bij momenten zitten erg een paar parels tussen wanneer handelingen en techniek fantastisch samen komen. Dat waren echt magische momenten!

We interpreteren het einde een beetje verkeerd, maar veel maakt het niet uit. Opnieuw technisch zeer goed uitgevoerd en lekker spannend.

Conclusie:

Prima kamer die makkelijk een stapje hoger kan geraken, puur door afwerking en decor.
De kamer barst van de vette techniek, die iets meer afwisseling kon gebruiken, maar komt tekort in authentieke sfeer. Hoewel het verhaal zich in de kelder afspeelt, voelt elke ruimte ook als kelder voor me en dat had wel iets magischer gekund.

Toch hebben we hier met 4 mensen echt een fijne tijd gehad en het is een prima kamer om mee te nemen als je al in Parijs bent


8.5

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 9.0


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Magician of Paris

Deep Inside Paris
Geplaatst op: 29 mei 2024

Een echt magisch avontuur

Onze eerste kamer hier in Parijs. Ik ben reuze benieuwd naar deze kamer wat Deep Inside heeft een erg goede naam.

Ook de locatie, de ontvangstruimte en de start zijn allemaal bijzonder, dus ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Onthaal:
Zoals ik al aangaf en de meeste van jullie al weten is dit een bijzondere escape room. We komen aan bij een boekenwinkel waar je volgens sommigen gewoon binnen kan om iets te kopen zonder te beseffen dat je bij een escape room bent.
De uitwerking hiervan is geslaagd, zij het wel aan de erg minimale kant. Ik vraag me af wat er nu echt te koop is buiten wat kaartspellen, goocheltrucjes en wat souvenirs van de escape room. Tevens stonden wij voor een gesloten deur, dus of je er echt altijd binnen kan laat ik ff in het midden.

Sfeervol is het wel en het ontvangst was volledig in het thema wat top is.
Je kan trouwens wel nog even naar de wc voor je spel start.

Kamer:
Ja de intro kon al tellen, goed uitgevoerd en sfeervol.
Op naar de stad onder Parijs en dat stukje kon wel wat beter. De onderdompeling wordt verstoord door de gm die aan het opruimen is en lichtinval die de illusie eigenlijk om zeep helpt.

Op de site staan talloze waarschuwingen over deze kamer. Ik kan je met een gerust hart zeggen dat je dit met een serieus korreltje zout mag nemen, het valt allemaal best mee ;-)

Maar aangekomen deep inside Paris verbaas ik me over het decor. Wat een sfeervol stukje krijgen we hier gepresenteerd! Ik hoop dat de kamer dit kan vasthouden.
Het verhaal van deze kamer doet me een beetje denken aan The Prestige. Een goochellaar die te ver lijkt te gaan en de grenzen echt verlegd.
De uitwerking van de kamer blijft ver weg van dit verhaal en dat is goed gedaan. In ruil krijgen we een leuke opbouw en een duidelijke opdracht die eens daar moeilijk is om vol te houden en misschien wel bedoelt is dat je altijd faalt.

We puzzelen heerlijk weg door de kamer en komen op een twijfelachtige punt, een die ik niet wil benoemen, maar die in de groep voor een stukje ontgoocheling zorgde. Net daar neemt de kamer een onverwachte wending die net haast euforisch aanvoelde. De magie neemt langs alle kanten toe, letterlijk en figuurlijk en de kamer wordt net dat stukje spannender, maar nooit eng. Ik hou echt van dit soort elementen in de kamer en hoewel de uitvoering geluidstechnisch me teleurstelde, snapte ik de keuze wel.

De kamer heeft een erg compleet verhaal waar je snel mee weg bent en ook het einde is duidelijk. De kamer is ook prima geschikt voor 4 personen, meer lijkt mee net wat teveel voor bepaalde momenten.


Conclusie:

Voor mij was dit de beste kamer van de 4 die we uiteindelijk in Parijs speelden.
Het is een erg complete kamer en op een paar kleine puntjes na kan ik niet veel kritiek geven.
Er bestaat de mogelijkheid om de Full Experience te boeken. Daar zijn de meningen wat over verdeeld maar ze hebben naar de feedback geluisterd en wat aangepast. Wij speelden de 2de kamer van hun ook, maar met een tussenpauze, dus we hebben erachter gevraagd. Waar het vroeger was dat je eigenlijk 2 afzonderlijke kamers achter elkaar speelde, zijn de 2 nu echt verbonden met een stukje verhaal.
Qua spanning is dat ook de juiste manier van spelen (eerst deze en dan Funhouse) Maar qua uitwerking, speelduur en funfactor, zou ik het eigenlijk omgekeerd doen.

Dus speel je niet de Full Experience en wil je ze beide doen, begin dan met funhouse.


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 9.5


Gespeeld in mei 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Laad meer reviews