Over mij

Geografische verdeling kamers:

Nederland 52

België 41

Polen 21 (aanraders: de kamers van Exit 19 in Wrocław en van Wyjście Awaryjne in Bydgoszcz!)

Spanje 16

Duitsland 10

Australië 10

Italië 7

Frankrijk 6

Ierland 5

Nieuw-Zeeland 4

Slowakije 3 (mocht je ooit in Košice zijn: de kamers van The Room zijn absoluut een aanrader!)

Zweden 1

 

Locatie

Brussel


Statistieken

  • Kamers gespeeld: 93
  • Reviews geplaatst: 93
  • Ontsnappingspercentage: 75.3%
  • Forum berichten: 1
  • Lid sinds: 26-01-2017


Teams

Reviews

Sorteer kamers op:

Bezoekdatum Score Reviewdatum OntsnaptTeam Tijd

Aangenaam verrast

De kamer huist in een vermaakcentrum waar je niet alleen uit maar liefst acht kamers kan ontsnappen, maar ook kan poolen, droogcurlen, luchthockeyen, karaoken enz. Nu moet ik toegeven dat ik bij dergelijke complexen altijd het vooroordeel heb dat het daar meer om kwantiteit dan om kwaliteit te doen is en om het snelle gewin, maar we werden hier aangenaam verrast door een moderne, veelzijdige kamer van niveau! De inleiding op de kamer krijg je in de kamer zelf in de vorm van een filmpje: diegenen die daar absoluut niet van houden (omdat het de sfeer doorbreekt en te afleidend werkt), kunnen zich daar al mentaal op voorbereiden :-). Persoonlijk vind ik het juist wel fijn, omdat je dan visueel vertrouwd kan raken met de kamer. Op het verhaal zal ik niet ingaan, want dat is eigenlijk niet van belang voor het spelen van de kamer en daarmee ook de zwakke plek van de kamer, aangezien er vrij weinig verband is tussen het verhaal, de kamerdoorloop en de puzzels. Op basis van de aanwezig spelonderdelen zou men het verhaal dus wat beter kunnen laten aansluiten op het spelverloop en de puzzels. Dat gezegd zijnde hebben we genoten van de veelzijdige puzzels en mechanismen, de aankleding en de soms verrassende spelontwikkeling! Erg verfrissend was ook dat elke gevraagde hint twee minuten van de tijd kost, terwijl hints op initiatief van de spelleider (bv. wanneer het duidelijk is dat een groep door heeft wat de bedoeling is bij een puzzel, maar te voorzichtig is bij de praktische uitvoering) 'gratis' zijn. Uiteindelijk hadden we die niet nodig, want toen we eenmaal op gang waren, zeilden we in recordtijd door de kamer, waarna we in de resterende tijd - en omdat het centrum toch verlaten was - nog een potje droogcurling mochten doen!

  • Aankleding
  • Diverse puzzels en technieken
  • Hints vragen kost 2 min, gegeven hints zijn gratis
  • Verhaal komt niet echt uit de verf

Authentiek aangeklede zoek- en puzzelkamer

De kamer zit een tweehonderd jaar oude Limburgse hoeve, een kader en omgeving waar het verhaal en de aankleding goed op inspelen: omdat boer Pierre vreest voor een overval van de Bokkenrijders die de streek teisteren, heeft hij zijn geldschat goed verborgen en jullie hebben anderhalf uur om die te vinden. De kamer is ideaal voor wat grotere groepen, want - en hier verklap ik niets mee, want wordt ook al in de inleiding gezegd - je begint in een gemeenschappelijke ruimte, maar kan je na verloop van tijd opsplitsen om de bijruimtes te verkennen en op te lossen en dan samen weer terug te komen voor de eindpuzzel. Bovendien is de kamer niet lineair en is er zeker in het begin veel te ontdekken. De puzzels zelf zijn vooral zoek- en combinatiepuzzels van de eerste generatie, dus veel cijferslotjes, maar de grote charme van de kamer zijn de authentieke aankleding en rekwisieten waarmee gepuzzeld moet worden. De spelleidster volgde goed, voelde het spelverloop goed aan en kwam op het juiste moment met de twee hints die we uiteindelijk nodig hadden om eruit te komen.

  • Authentieke aankleding
  • Anderhalf uur
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Veel cijferslotjes

Sfeervol ontsnappen uit een echt middeleeuws kasteel!

#176 Aangename verrassing, deze ontsnapper op een zeer authentieke locatie, want ondergebracht in een van de ruimtes van de ruïnes van het middeleeuwse kasteel van Moha! De kamer is in februari 2020 in samenwerking met een Luikse kamerbouwer opgezet door de organisatie die het toerisme in en rond het kasteel probeert te bevorderen. Door corona hebben ze een vrij langzame start gekend en momenteel kan de kamer alleen in het Frans gespeeld worden, maar ze sluiten niet uit dat ze in toekomst ook andere taalversies zullen aanbieden (ook afhankelijk van de andere activiteiten). Zorg er dus voor dat ten minste een ploeglid zich in het Frans verstaanbaar kan maken voor de communicatie met de spelleider. Terwijl je samen met je in een monnikspij getooide spelleider van de ontvangstruimte onderaan het kasteel naar boven wandelt, vertelt hij iets over de geschiedenis van het kasteel en waarom de prins-bisschop van Luik een beroep op jullie heeft gedaan (let daarbij goed op, want informatie-elementen uit zijn toelichting komen van pas in de kamer). Nadat het kasteel geplunderd was door het rivaliserende Huy/Hoei, gebruikte een Hoeise monnikenorde de kapel en beweerde dat een tienjarig jongetje wonderbaarlijk genezen was om daarmee hun aanspraak op de burcht te versterken. De prins-bisschop twijfelt aan dat wonder en heeft jullie gevraagd bewijzen tegen die wonderbaarlijke genezing te vinden voordat de grootinquisiteur, die het niet zo op 'twijfelaars' begrepen heeft, aankomt. Na een eerste intropuzzeltje om de juiste ruimte te vinden, sta je bovenop de indrukwekkende ruïne van de burcht en ga je 'bibliotheek' van monnikenorde in, waar de bewijzen te vinden zouden moeten zijn. De ruimte is schitterend verlicht met kaarsen en sfeervol middeleeuws ingericht. Je spelleider blijft in een hoek achter een lessenaar staan om een oogje in het zeil te houden en om je op het juiste spoor te zetten door middel van nuttige documenten die hij uit zijn verzameling op kan diepen. In het begin voelt zo'n aanwezige spelleider misschien wat vreemd aan, maar het werkte uiteindelijk heel goed, want we hadden duidelijke afspraken gemaakt (geen ongevraagde hints, maar vragen of we een hint willen, als hij dacht dat we vast zaten) en vergaten hem in de beginfase, toen er veel te doen en ontdekken was. Als je wel een aanwijzing nodig hebt, is de communicatie veel gemakkelijker dan portofoons: hij verklapt zeker niet te veel een eens, maar geeft je extra aanwijzingen op papier. De kamer zelf is zeker geen pure slotjeskamer, maar bevat uiteenlopende analoge en digitale technieken. De puzzels zijn zeer divers en sluiten zeer goed aan op het onderwerp. Bij twee puzzels wordt er echter heel zichtbaar gebruik gemaakt van elektriciteit: spijtige anachronismen die misschien anders opgelost hadden kunnen worden. In combinatie met de informatie vooraf voelde alles logisch aan en gingen we redelijk vlot door de kamer, al zou er op sommige punten nog wat gesleuteld kunnen worden aan de kamerdoorloop. Na afloop wordt uitgebreid de tijd genomen om de kamer nog even te doorlopen en krijg je als smaakvolle beloning bovendien een lokaal abdijbier mee.

  • Ruimte in echte middeleeuwse burcht
  • Sfeervolle aankleding
  • Diverse puzzels en technieken
  • Alleen in het Frans

Leuke indiepuzzelkamer met potentieel

#175 Sympathieke, knusse indiepuzzelkamer met uiteenlopende technieken (zowel mechanisch, magnetisch als elektronisch) en enkele originele puzzels. De afgewerkte aankleding, voldoende verlichting en de nodige licht- en geluidseffectjes die je op het juiste spoor zetten of bevestigen dat je iets correct hebt opgelost, zorgen voor een prettige sfeer. Ik zal niet te diep ingaan op het verhaal, want aan de doorloop van de kamer en de koppeling met de puzzels moet en zal waarschijnlijk nog wat gesleuteld worden. De kamer is letterlijk en figuurlijk coronacompatibel met uiteraard het nodige ontsmettingsmateriaal en handschoenen om te spelen, maar ook budgetvriendelijke tarieven voor groepen van twee of drie spelers.

  • Sfeer
  • Afwerking
  • Tarieven
  • Koppeling speldoorloop - puzzels

Lekker gepuzzeld, maar uitvoering kamer kon beter

#174 Persoonlijk heb ik deze puzzel- en doekamer met veel plezier gespeeld (meer dan je zou vermoeden op basis van de score), maar objectief veel er helaas wel het een ander op de kamer aan te merken: - Het verhaal (je bent opgesloten in een Egyptische graftombe) komt niet echt terug in inhoud en thematiek de puzzels, die vaak wat te modern zijn voor het thema. - De aankleding is een gemiste kans, want met dit thema viel meer te doen, en het materiaal vertoonde soms wat schade/slijtage of kwam te makkelijk los. - Bij twee puzzels vonden we de logica een beetje rammelen. Persoonlijk sprak het praktische en laagtechnologische karakter van de kamer me aan: lekker ongecompliceerd puzzelen en uitvoeren met enkele inventieve doe-elementen. Je kan op drie manieren aanwijzingen krijgen: via de portofoon, via het scherm of door op een apart klein schermpje op de video's van verschillende puzzels te drukken (als er bij een puzzel een cijfer in een vierkant staat, verwijst die naar een hulpvideo, die cijfers zijn verder geen onderdeel van het spel). Wij kozen voor de competitieve modus, waarbij je meestrijdt voor het klassement, geen spontane aanwijzingen van de spelleider krijgt, maar erom moet vragen en er per gevraagde aanwijzing drie minuten bij je ontsnaptijd wordt opgeteld. De kamer kan alleen in het Frans of het Engels gespeeld worden, niet in het Nederlands. Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, hebben (achteraf gezien) bij een puzzel te lang gewacht met het vragen van een aanwijzing en zijn dan ook niet ontsnapt, maar voor ervaren spelers het is zeker een leuke uitdaging om te kamer met zijn tweeën te spelen. Vanwege een praktisch onderdeel zou ik echter eerder aanraden de kamer met zijn drieën of vieren te spelen.

  • Inventieve doe-elementen
  • Meervoudig hintsysteem
  • Aankleding en slijtage aan materiaal
  • Anachronisme in puzzels
  • Gebrek aan uitwerking verhaal

Om in te lijsten

#173 Leuke, technisch goed in elkaar zittende kamer met een paar frustrerende details. De kamer is onderdeel van het Kinepoliscomplex en je krijgt het originele introductiefilmpje dan ook in stijl in een eigen filmzaaltje te zien! Daarin krijg je de opdracht om 1) in het museum in te breken; 2) vier specifieke schilderijen te stelen; 3) met die schilderijen te ontsnappen. Vooral de aankleding van het museumgedeelte is mooi aangepakt, waardoor je echt het idee hebt dat je in een museum bent. De puzzels zijn mooi vorm gegeven, sluiten goed aan bij het museumthema en zeer divers in techniek (mechanisch, magnetisch, elektrisch). Op een paar punten vonden we de wijze waarop je informatie moest combineren om tot de oplossing te komen wat minder logisch, maar dat kan ook aan ons gelegen hebben :-). Zonder te veel te willen verklappen, was er ook een terugkerend element dat voor ons (we speelden maar met twee) uitdagend en frusterend bleek en dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we het museum niet met waardevolle schilderijen, maar met handboeien verlieten :-). Daarom kunnen we aanraden om deze kamer minstens met zijn vieren te spelen.

  • Leuk introductiefilmpje
  • Mooie aankleding
  • Variatie in puzzels en technieken
  • Logica van sommige puzzels

In het duister tasten

Het uitgangspunt van deze kamer is origineel: je moet levensboom Kalikazan van de dood redden in het pikkedonker! Verwacht dus geen klassieke escaperoom, mooie aankleding of uitdagende visuele raadsels: in deze eerstegeneratiekamer met een hoog 'doegehalte' tast je letterlijk in het duister en moet je een beroep doen op je andere zintuigen... Vanwege de audiogedeeltes en de belangrijke rol van de ons goed volgende spelleider kan deze kamer waarschijnlijk alleen in het Frans gespeeld worden (we hebben niet gevraagd of het ook in het Engels kon). We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en zijn er met de nodige hints wel uitgekomen, maar een paar extra handen was welkom geweest, dus een groepsgrootte van drie of vier lijkt me ideaal (maar ook niet meer, want dan ontstaan er al snel communicatieproblemen, omdat je alles moet beschrijven). Leuke kamer voor gezinnen. Met €80 voor twee personen voor slechts 45 minuten vond ik de kamer aan de dure kant.

  • Origineel uitgangspunt
  • Beleving
  • Toegankelijke beginners- of gezinskamer
  • Alleen in het Frans
  • 45 minuten
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Sympathieke, (geen ge)zeik-doekamer :-)

#172 Sympathieke puzzel- en doekamer met tal van ingenieuze mechanismen. De puzzels zijn niet de moeilijkste, dus de kamer is bij uitstek geschikt als kennismakingskamer of om met kinderen te spelen. Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints! Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt. Ook goede prijs-kwaliteitverhouding, want omdat we op de dag zelf boekten, betaalde we voor twee personen maar €51.

  • Ingenieuze mechanismen
  • Goed hintsystemem

Mijn()favoriet in Charleroi

#170 Toffe indiekamer van de tweede generatie rond origineel lokaal thema: een steenkoolmijn waarin wat waardevollers is aangetroffen dan steenkool... Zeer gevarieerde mechanismen en puzzels, mooi interieur: echt leuk om te spelen! De beste kamer die ik in Charleroi gespeeld heb (nu zijn er anno september 2020 ook nog maar drie over), beslist aanrader als je daar toch ben, want de kamer kan ook in het Engels gespeeld worden. We hebben de kamer met de zijn tweeën gespeeld en mochten er daarom 75 minuten over doen in plaats van 60 (voor nog steeds maar €64, dus uitstekende prijs-kwaliteitverhouding), maar die 75 minuten hadden we ook nodig, want het was flink aanpoten. Er werd uitgebreid genomen voor inleiding en nabespreking, maar toch een technisch minpuntje voor de begeleiding, omdat die geschiedde per portofoon (op zich al wat minder ideaal) en er interferentie op de lijn bleek te zitten, waardoor we op een bepaald moment stemmen en contactgeluiden van andere portofoons hoorden.

  • Origineel lokaal thema
  • Aankleding
  • Kan in het Engels gespeeld worden
  • Voordelig tarief voor twee spelers
  • Portofoons

Leuk Verzetje!

#165 Leuke kamer die de verzetssfeer goed weet te treffen met de aankleding en de opdrachten! Deze kamer stond als de De Drukkerij in Nijmegen al een tijd op ons verlanglijstje, maar we hadden te lang gewacht en de kamer was in 2019 opeens gesloten... Groot was dan ook onze vreugde, toen hij weer in Venlo opdook! Het enige minpuntje vond ik het gebruik van enkele cijferslotjes, die ik niet zo goed bij die periode vind passen en spelinhoudelijk niet altijd een verrijking zijn.

  • Sfeervolle aankleding in thema
  • Bijpassende puzzels
  • Leuk einde
  • cijferslotjes (passen minder goed bij die tijd)

Zinneprikkelend!

#166 Geen klassieke escaperoom, maar heerlijke, niet-enge belevenis waarbij je zintuigen en je samenspel- en communicatievaardigheden op de proef worden gesteld! Een logica die ons goed lag, want we vlogen erdoorheen en hadden stiekem nog op een eindpuzzel met alle vijf de zintuigen of zelfs een zesde zintuig gehoopt.

  • Origineel uitgangspunt
  • Originele puzzels
  • Mooie aankleding
  • We hadden nog wel een eindpuzzel gelust :-)

Gouden E(euw)scape!

#167 Als liefhebbers van lokale, originele en liefst niet-enge thema's hebben we elke seconde genoten van deze ingenieuze kamer waar aankleding en puzzels perfect aansluiten op het originele zeventiende-eeuwse thema! Knap introductiefilmpje waar veel werk van is gemaakt, geen cijfersloten of zichtbare elektronica dus en veel ingenieuze mechanismen. Bijna jammer dat we ontsnapt waren, want we hadden graag nog een uur lang soortgelijke puzzels opgelost! Ook leuk nagepraat met de enthousiaste spelleiding.

  • Origineel lokaal thema
  • Mooie aankleding in thema
  • Leuke bijpassende puzzels
  • Ingenieuze mechanismen

Op een onbewoond eiland...

#148 Duidelijk onze favoriet van de twee kamers van Break Free vanwege de sfeer in het eerste gedeelte en enkele originele doe-puzzels verderop. We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, maar dat was een uitdaging, want deze kamer is meer geschikt voor een wat grotere groep: zeker vier, maar ook vijf of zes. Je moet wel lenig zijn, dus minder geschikt voor minder valide of dynamische personen. Het is een 'anderhalvegeneratiekamer' met aanvankelijk vrij veel slotjes, maar ook enkele originele praktische puzzels en elektrische mechanismen. Je begint in een leuke eilandvibe met echt zand, maar verderop had de aankleding soms wat verzorgder/afgewerkter gekund. Goede spelleiding die ons spel goed 'las', waardoor we uiteindelijk slechts een hint nodig hadden.

  • Leuke eilandvibe met echt zand
  • Budgetvriendelijk tarief voor 2 spelers
  • Je moet lenig zijn

Schijn bedriegt...

Wauw! Absoluut de beste kamer die ik in Wallonië gespeeld heb, kan zich meten met de Vlaamse topkamers! Ik wil niet te veel verklappen, maar 'schijn bedriegt' is de rode draad, zonder dat er echt een verhaal is, maar dat stoort absoluut niet. De eerste ruimte is al meteen betoverend en dat is pas het begin... Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en dat is te weinig voor zo'n kamer (dan ook niet gehaald), ik zou de kamer zeker met een groep van vier of vijf spelen. Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar de kamer zelf is vrij taalloos en de hints komen op scherm, dus als ze die vertaald hebben, kan de kamer misschien ook in het Nederlands gespeeld worden (de site kan alvast een Nederlandstalige versie), maar anders zeker in het Engels.

  • Taalloos
  • Mooie en diverse aankleding

Io Vivat 2.0!

#147 Weer een episode uit de serie met het levensverhaal van Kika Van Hoof als paraplu en kapstok: haar studententijd. Je moet inbreken in de studentenvereniging van Kika en hun schild stelen. Net als bij Wanted is niet zo zeer het verhaal van belang (dat dient als kapstok), maar vooral de sfeer, want die is echt een schot in de roos voor een Belgisch studentencafé van rond de eeuwwisseling! Op en top tweedegeneratiekamer waar bijna geen analoog slotje aan te pas komt en die dus veel van je denk- en associatievermogen eist. Zeer originele en inventieve puzzels en mechanismen! Ik zal niets verklappen, maar ook de wauw-factor ontbreekt niet...!

  • Goed getroffen sfeer en aankleding
  • Originele puzzels
  • Bijna volautomatische kamer

Duik in de schatkamer!

#146 Kom zeker wat te vroeg of voorzie achteraf genoeg tijd om te genieten van de schitterende ontvangstruimte die je meteen helemaal in de sfeer brengt! Zo'n ruimte bouw je niet voor maar een kamer, dus dat belooft wat, want de eerste kamer was al om van te smullen! Het introductiefilmpje is grappig, maar zeker voor de ervaren ontsnappers na een tijd wat langdradig. Dan de kamer zelf (en zonder iets weg te geven): je moet bepaalde voorwerpen zien op te sporen uit de collectie van wereldreiziger en verzamelaar Ferdinand Memphis. De kamer voelt dan ook aan als een lange (je hebt maar liefst 75 minuten de tijd) schattenjacht met een hoog Goonies-gehalte die op tal van vaardigheden een beroep doet... Leuk hint- en volgsysteem met knop om hints te vragen en tablet waarop de hints dan verschijnen. Zeer vriendelijke ontvangst en accurate begeleiding door gastvrouw en -heer wier tenues helemaal aansluiten bij de negentiende-eeuwse sfeer van de ontvangstruimte. Kortom: aanrader, we zijn benieuwd naar de volgende kamers!

  • 75 minuten
  • mooie aankleding
  • zeer diverse puzzels en opdrachten
  • uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • heerlijke ontvangstruimte

Leuke indiekamer!

#144 Misschien geen grote spektakel kamer die je met wauw-effecten van je sokken blaast, maar zeer solide en inventieve indiekamer met leuke puzzels, wat ons betreft zeker de moeite waard. Ook originele en grappige introductievideo waarin de gebruikelijke regels 'handmatig' aanschouwelijk worden gemaakt. Sympathieke en enthousiaste eigenaar spelleider die zich verkleed voor introductie en wat moeite doet voor de inleiding. Wij speelden de kamer in het Frans, ze kan ook in het Engels gespeeld worden. We hebben de kamer met twee personen gespeeld (budgetvriendelijk tarief van €60) en zijn er net niet uitgekomen (door een stomme aanname op het eind met een handboek), maar groepen van twee, drie of vier spelers lijkt ons de ideale grootte.. Grotere groepen van vijf of zes lopen elkaar hier misschien voor de voeten.

  • Inventieve puzzels
  • Leuk introductiefilmpje
  • Budgetvriendelijk tarief voor 2 spelers

Good Job

#143 Aangenaam verrast door deze pittige en mooi uitgewerkte kamer. De twee thema's en het verhaal zijn al vaker gebruikt, maar de puzzels (en bijbehorende ontsluitingsmechanismen)zijn divers, origineel en sluiten goed aan op het verhaal en ook de aankleding is dik in orde. Omdat de kamer lineair is en sommige ruimtes wat kleiner zijn, lijkt ze me minder geschikt voor grotere groepen: twee, drie of vier lijkt me ideaal. Voor ervaren spelers is het zeker een leuke uitdaging om de kamer met zijn tweeën te spelen (ze hebben budgetvriendelijk tweepersonentarief): wij hebben het net niet gehaald, maar dat was te wijten aan onze onhandigheid. Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints! Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt.

  • Diverse en originele puzzels
  • Mooie aankleding
  • Budgetvriendelijk tarief voor 2 spelers

Pam-pam-padadada-pam-pam, hooggeëerd publiek...

#142 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en puzzelen. Het is erg subjectief, maar wij werden helemaal blij van het circusthema van al zijn kleuren, geluiden en puzzels van dien. Veel beter dan in de Hunterkamer sloten sfeer, aankleding, puzzels en verhaal mooi op elkaar aan. Het is meer een zoekkamer dan Hunter, maar de puzzels zijn daarentegen wat makkelijker: de ideale kennismakingskamer.

  • Aankleding en thematiek
  • Verhaal
  • Budgetvriendelijk tarief voor 2 spelers

Heerlijke puzzelkamer

#141 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en, in dit geval, puzzelen, want daar moet deze kamer het van hebben, haar zeer diverse en enkele originele puzzels. Ook de (ont)sluitingsmechanismen zijn divers: de meeste mechanisch, maar ook wat meer verfijnde technieken. Het verhaal is niet het origineelste dat we ooit gehoord hebben, maar de puzzels sluiten er redelijk goed op aan. We hadden de flow van de kamer al snel te pakken en op die flow zeilden we hintloos door kamer!

  • Puzzels
  • Duidelijke introductievideo
  • Budgetvriendelijk tarief voor 2 spelers

Kamer voor doordenkers

#140 Sympathieke eerstegeneratiekamer voor puzzelaars. Je wordt niet van je sokken geblazen door verbluffende techniek, want die is puur eerste generatie, slotjes bij de vleet dus. De decoratie is redelijk sober, dus geen geniepig zoekwerk, het is meestal betrekkelijk duidelijk wat de puzzels zijn en daar moet de kamer het van hebben, want die zijn origineel en naar ons aanvoelen soms behoorlijk pittig (maar misschien is dat subjectief en doorgrondt een groep van vier een puzzel waar wij met zijn tweeën tien minuten op hebben staan kijken, in een oogopslag ;-) ). Het verband tussen verhaallijn, puzzel en locatie (de Citadel van Namen) had wat beter in de verf gezet kunnen worden. De kamer kan alleen in het Frans gespeeld worden, maar de meeste puzzels zijn niet al te taalafhankelijk, het kan ook volstaan dat een iemand uit de groep voldoende Frans begrijpt om de biografieën van de verdachten door te lezen. Wij hebben de kamer met twee gespeeld (voor slechts €64, want de tarieven zijn afhankelijk van het aantal spelers), hadden 3 hints nodig en hadden een kleine drie minuten over, dus met zijn tweeën is het een uitdaging. Sympathieke spelbegeleider die je niet zal bombarderen met hints en je dus rustig ruim tien minuten laat worstelen op een moeilijke puzzel, zolang je nog voldoende tijd hebt, maar ook wel de klok in de gaten houdt om te voorkomen dat je onvoldoende tijd hebt voor de rest van de kamer.

  • Uitdagende en originele puzzels
  • Budgetvriendelijke tarief voor 2 spelers
  • Kan alleen in het Frans gespeeld worden
  • Verband tussen puzzels en verhaallijn is wat dun

Door de puzzels het verhaal soms niet meer zien

#139 Nu we na drie maanden eindelijk voorzichtig lijken te ontsnappen uit de maatschappelijke grootschalige escaperoom die corona heet, waren we blij dat we ons weer eens ergens anders konden laten opsluiten dan in ons eigen huis :-). Duchtig ontsmet, behandschoend en bemaskerd gingen we dus vol verwachting de kamer in, nadat we eerst een spannende introductievideo hadden gezien. We waren zeer te spreken over de grote verscheidenheid aan puzzels, technieken en decors, maar konden de lijn in het verhaal niet heel goed ontwaren (maar misschien lag dat aan ons en waren ze na drie maanden niet zo scherp meer): inhoudelijke elementen uit de video kwamen zeker terug in de kamer, maar het ontbrak ons soms aan de logische lijn in het verhaal en daarmee soms aan de 'flow'.

  • Veel puzzels
  • Uiteenlopende decors
  • Diverse technieken
  • Logische lijn in verhaal

Leuke indiekerker

#138 Zeker de meer donkere kamer van de twee met een zeer inventieve verscheidenheid aan slotjes, mechanismen en puzzels! We hebben de kamer met zijn tweeën 's avonds gespeeld, dus misschien lag het aan ons en waren we niet scherp, maar we konden de logische flow niet altijd vinden (bv. welke informatie-elementen we voor welk slot nodig hadden). De setting is natuurlijk geen stofvrij laboratorium, maar de aankleding/afwerking had wat verzorgder gekund. Budgetvriendelijke tarieven op basis van het aantal spelers, dus ideaal om met zijn tweeën (€60) of drieën (€81) te spelen. Absolute 10 voor service en inzet, want we hadden 's middags pas gebeld en konden 's avond op tijdstip naar keuze terecht. Bij aankomst bleek de door ons gekozen Beachkamer door de overvloedige regen van de afgelopen dagen lichtjes onder water te staan - o ironie :-) - dus konden we deze kamer met korting spelen!

  • originele puzzel en mechanismen
  • maar €60 als je met twee speelt
  • enkele kleine technische haperingen
  • afwerking/aankleding

Mooie speurkamer!

#129 Mooie 1.5-kamer met zowel slotjes als meer verfijnde mechanismes en uitdagende puzzels die goed speur- en redeneerwerk vereisen. De puzzels sluiten ook goed aan op het logische verhaal en er zit een goede flow in de kamer. De tekst in de kamer zijn drietalig, maar begeleiding in het Nederlands is niet altijd mogelijk (wij hebben de kamer in het Frans gespeeld).

  • Puzzels
  • Aankleding
  • Modulaire tarieven

Sfeerkamer voor samen met je 'Kumpels'

#128 Leuke kamer met uniek mijnthema die het vooral van de puzzels en de sfeer moet hebben. Een aanrader als in (Zuid-)Limburg woont, maar ik zou er alleen voor uit Amsterdam of Brussel komen rijden, als je graag eens een kamer in dat thema speelt of affiniteit met de steenkoolmijnen hebt. Uiteraard ga je geen echte mijn in (dat zou erg cool zijn, maar ook veiligheidsnachtmerrie wanneer er echt iets mis gaat), maar omdat de kamer in de kelders zit en door de aankleding van de omkleedruimte zit je wel meteen goed in die sfeer. De sfeer en het gebruik van originele attributen zijn de sterke punten van deze kamer. De puzzels (een combinatie van eerste en twee generatie, dus zowel hang- en cijfer- of lettersloten, als magneetsloten) zijn zeker dik in orde, maar de koppeling tussen puzzels en verhaal (het feit dat je uit de mijn moet ontsnappen, omdat de zuurstof opraakt) had wat beter uitgewerkt kunnen worden. Het leuke van deze kamer is ook dat je het in twee groepen tegen elkaar op kan nemen die ook nog eens willekeurig (door de gezamenlijke beginfase van de kamer) samengesteld worden en uiteindelijk weer bij elkaar uitkomen. Helaas liet onze spelleidster, voor wie het de eerste dag was, een paar steken vallen: ze kon ons niet horen (er hangen wel microfoons) en moest ze, toen we onze enige hint vroegen, noodgedwongen meteen een code als oplossing geven, omdat ze over die passage geen aantekeningen had. Wat ook betekent dat ze de kamer zelfs niet gespeeld heeft. De site heeft geen boekingsmodule, maar de eigenaar reageerde snel en flexibel via Facebook, want het voordeel is dat je niet aan vaste tijdsblokken vastzit, maar soms wat met de begintijd kan schuiven.

  • Sfeer
  • Aankleding
  • Verhaal
  • Begeleiding

Coco wants a cracker

#127 Leuke piratenontsnapper, waarbij je uit de kajuit van piratenkapitein Cortez moet ontsnappen en een Brits kroonjuweel moet terugroven. Daarvoor moet je allerlei nautisch geïnspireerde puzzels oplossen om zowel klassieke hang-/cijfer-/lettersloten te openen als magneetsloten bij het juist uitvoeren van een handeling. De brutale papegaai Coco houdt een oogje in het zeil en begeleidt je daarbij als hulp annex stoorzender :-). We hebben de kamer in het Frans gespeeld (Engels kan ook, Nederlands is niet mogelijk) en weten dus niet hoe grappig of ad rem Coco in het Engels uit de hoek kan komen.

Klein, maar zeer fijn en pittig: ideaal voor twee personen!

#126 De kamer heeft een zeer origineel uitgaanspunt, namelijk een hikikomori: een jongere die zich in zijn kamer opsluit en nauwelijks nog contact heeft met de buitenwereld. Als onderzoekers moet je erachter zien te komen waarom hij zich zo opsluit en wat zijn geheim is. De inrichting en aankleding is geheel in thema: klein, maar fijn! De Japanse huisvestingstraditie getrouw is het uiteraard geen erg grote kamer, maar de puzzels zijn origineel, pittig en sluiten goed aan op het thema. Ideale kamer voor twee personen (en daarvan zijn er niet zo veel), met bijbehorende prijs: €59. Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider. De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden.

Cool!

#125 Coole inbreek- ipv ontsnapkamer in een jaren '70-jasje. Je moet een diamant stelen uit een bank met jaren '70-aankleding en -technologie. Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider. Erg fijn en budgetvriendelijk zijn de tarieven op basis van het aantal spelers. Op hun site staat dat de kamer voor 3-6 personen is, maar wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld (je betaalt dan wel alsof je met zijn drieën speelt, dwz €66) en ook dat is doenbaar. Een teamgrootte van drie of vier lijkt ons ideaal, bij vijf of zes spelers zou het in sommige ruimtes wat druk kunnen worden. De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden en onze enthousiaste spelleider (tevens mede-eigenaar) sprak een paar woorden Nederlands.

Van je notaris moet je het hebben?

#115 De kamer heeft een origineel verhaal en uitgangspunt: een corrupte notaris zou het octrooi op het monopoliespel verduisterd hebben van zijn klant, een overleden familielid en als erfgenaam heb je een uur om het terug te stelen uit zijn kantoor. Het is een echt kantoor in de zin dat er soms klanten bellen en de notarisklerk soms binnenkomt om te waarschuwen hoe lang je nog hebt, voordat de notaris terugkomt, wat de spelflow soms wat verstoort. Leuke en paar pittige puzzels waar we met twee soms wat hulp bij nodig hadden.

¡La sala que todos los aficionados de la serie tienen que jugar!

#113 Deze kamer is een absolute must voor iedereen die La Casa de Papel gezien heeft en van escapen houdt! En omgekeerd is het voor alle escapers die de kamer gaan spelen en de serie nog niet gezien hebben, echt een meerwaarde qua beleving om ten minste de eerste aflevering te bekijken!

Snoepwinkel voor volwassenen

#112 We zijn niet ontsnapt binnen 60 minuten, maar waren erg blij dat we 5 minuten extra kregen, zodat we de hele kamer uit konden spelen, want we hebben van elke minuut genoten! Met Alice in Wonderland als dankbaar thema is dit qua puzzels en aankleding letterlijk en figuurlijk een droomkamer geworden! Erg fijn en verfrissend dat ook eens een topkamer is gemaakt van een 'niet eng' thema.

Adrenalineachtbaan en toch niet eng!

#114 Petje af: deze escaperoom is een lange adrenalineachtbaan zonder (horrorachtig) eng te zijn, daar houden we van! Een meer technisch puzzelelement lag ons wat minder, maar deze topkamer mag niet ontbreken op het lijstje van de regelmatige escaper.

  • harde achtergrondmuziek

Transcendentaal goed!

#111 Weer een topkamer in België die maar blijft duren met puzzels en aankleding die volledig aansluiten op het thema!

Gezocht: geoliede ploeg voor een gesmeerde kraak.

#110 Wow, wat een belevenis is deze kamer! De coöperatieve en communicatieve vaardigheden van je team worden danig op de proef gesteld, dus geen beginnerskamer, maar een leuke uitdaging voor ploegen (van idealiter 4) die op elkaar zijn ingespeeld. De puzzels passen inhoudelijk niet altijd even goed bij het verhaal, maar dat verhaal is wel heel sterk en spannend opgebouwd.

Ouderwets gezellig ontsnappen

#109 Heerlijke feelgoodkamer die baadt in een jaren '50-sfeer en waar voor een keer geen bloed, moord of duivelse krachten aan te pas komen. Een ideale kwaliteitsvolle kennismakingskamer en een mooi uithangbord voor het moderne ontsnappen met een combinatie van sleutels, cijferslotjes, modernere technieken en puzzels die goed in het verhaal passen!

Hogere Hotelontsnapschool

#100 Mijn honderdste kamer moest natuurlijk in stijl gevierd worden en de hoge verwachtingen werd ruimschoots ingelost. Ze hebben het weer geflikt: een topkamer in een ouderwetse hotelsetting met een twist waarin een ijzersterke verhaallijn, een schitterende aankleding en leuke lowtech puzzels naadloos op elkaar aansluiten! De kamer wordt echt gedragen door het verhaal, dat dient als ruggengraat voor de opbouw en verloop en als kapstok voor de puzzels. Hoewel dit op en top een tweedegeneratiekamer is, kom je toch een paar sleuteltjes tegen ;-). De goede begeleiding verloopt geheel in stijl en subtiel via geluidsboodschappen van de conciërge zelf of elegante kattebelletjes. We kunnen niet wachten op de volgende kamer(s)!

  • IJzersterke verhaallijn
  • Ouderwets hotelsfeer en aankleding
  • Subtiel en elegant hintsysteem

Gezocht: uitdagende westernkamer zkt. goed samenwerkende escapebende :-)

Leuke puzzelkamer opgehangen aan verhaallijn die zich over alle kamers uit zal strekken en waardoor een westernverhaal in de Kempen wel degelijk 'pakt'. Geen sleuteltjes, veel magnetische sloten.

  • Puzzels passen goed bij verhaal en aankleding
  • Veel magnetische sloten

Verrassend leuke puzzelkamer

#98 Escape Prod ligt letterlijk op een steenworp van Manneken Pis, maar is zeker geen toeristenval die met een paar middelmatige kamers snel binnen willen lopen. Het is (waarschijnlijk vanwege de hoge vastgoedprijzen in het centrum) echter wel een 'lopendebandlocatie' een omlooptijd van anderhalf uur, dus verwacht geen uitgebreide nabespreking, wel een leuke foto die je zelf met rekwisieten mag maken in hun eigen cabine en waarvan je meteen een afdruk meekrijgt! Door de week kunnen de kamers niet in het Nederlands gespeeld worden, alleen in het Frans of het Engels, maar een van de Franstalige medewerkers hoorde dat we Nederlandstalig waren en schakelde meteen over op Nederlands. De inleiding is op beginnende escapers gericht (je krijgt 3 'tips': zoeken, communiceren, nadenken :-) ), maar maak daarna duidelijke afspraken over de hints (zo wilden wij geen ongevraagde hints, maar zodra zij dachten dat we er een nodig hadden of achterliepen op schema, de vraag of we een hint zouden willen en het duurde even voordat dat duidelijk was). De kamer zelf moet het vooral hebben van de zeer inventieve en originele doe- en combinatiepuzzels die zijn opgehangen aan het verhaal, dat dus vooral dient als thematische achtergrond. Dit is hun meest uitdagende kamer van de drie, er valt behoorlijk wat te doen en te combineren, dus doorwerken is het devies. We waren met zijn drieën, hebben twee keer een vastgezeten (een keer kwamen we er zelf uit en een hint nodig gehad) en zijn uiteindelijk met nog maar een minuut over ontsnapt.

  • Originele en inventieve puzzels
  • Afgedrukte foto mee
  • Omlooptijd van anderhalf uur

Op het nippertje ontsnapt

#97 Blijkbaar op de laatste avond dat dat in Uden nog mogelijk was, ontsnapt uit 1943. Atypische escaperoom waarbij ontsnappen niet hoofddoel is, met aantal verrassende twists!

  • Verrassend verloop
  • Verhaal 'rammelde' soms

Zinderende ervaring!

#96 Fantastische belevingskamer waarin je met je team goed moet samenwerken om je een weg door een psychiatrische instelling te puzzelen! Creatieve puzzels en verrassende effecten, nooit griezelig, maar wel een zeer intense kamer, waar we wel een uur voor nodig hadden om ervan te bekomen (dus advies aan 'seriële ontsnappers' om misschien niet te kort na deze kamer een volgende te plannen).

  • Beleving
  • Aantal ruimtes

Fantastische beleving!

#94 Op en top tweedegeneratiekamer rond een kerncentrale met zeer inventieve en diverse puzzels en doeopdrachten! De kamer is niet-lineair, dus de communicatieve en samenwerkingsgaves van je team worden op de proef gesteld. Ook erg fijn dat de eigenaar/spelleider achteraf uitgebreid de tijd nam om de kamer en alle puzzels te overlopen!

  • Beleving en sfeer
  • Inventieve en diverse puzzels
  • Aankleding

Spannende tweedegeneratiekamer van de bovenste plank!

#95 Spannende tweedegeneratiekamer waar de voorpret al enkele dagen van tevoren begon, wanneer je op leuke wijze wordt herinnerd aan en voorbereid op je afspraak om duidelijk te maken dat het serious business en je stipt op tijd moet zijn ;-). De leuke puzzels en de tot in de puntjes verzorgde aankleding passen perfect in het ijzersterke verhaal, dat echt de ruggengraat van deze kamer is en dat samen met de tijdsdruk ook voor de nodige spanning zorgt (zonder dat het overigens eng wordt).De kamer is niet-lineair is opgebouwd en je missie is behoorlijk uitdagend, dus de communicatieve en samenwerkingsgaves van je team worden op de proef gesteld. De eigenaresse nam achteraf uitgebreid de tijd om de kamer te overlopen en voor de nabespreking!

  • IJzersterk verhaal
  • Puzzels passen daar perfect in
  • Aankleding is 'af'

Aangename verrassing!

#93 Zeer inventieve kamer over twee verdiepingen van een oude toren met een combinatie van eerste- en tweegeneratietechnieken die het vooral van haar puzzels moest hebben. Ook mooie aankleding/attributen, maar het verhaal leek meer opgehangen aan de puzzels en de aankleding dan omgekeerd. Ook complimenten voor de service: we hadden de kamer aan het eind van de middag geboekt, maar omdat we de fiets kwamen en het een beetje warm begon te worden (zie speeldatum ;-) ), verzetten de uitbaters (een jong enthousiast stel voor wie dit een avondactiviteit is) een afspraak om om eerder op de middag te kunnen laten spelen! De kamer kan momenteel alleen in het Frans gespeeld worden.

I've got the key, I've got the secret :-)

#92 Leuke ontdekking in het plaatsje Beauraing: drie zeer originele kamers van enthousiaste onafhankelijke uitbaters die de kamers zelf gebouwd hebben en zich daarbij lieten inspireren door waargebeurde feiten! Wij speelden de Charles Hobbs Experience: je opdracht bestaat erin iets te stelen van de negentiende-eeuwse meesterslotenmaker Hobbs, dus is het geen verbazing dat deze kamer tjokvol met sloten en sleutels zit: in allerlei vormen en maten, want geen enkele sleutel is dezelfde (in Le Retour de Notre Dame zit dan naar verluidt dan weer geen enkel sleuteltje). Het is een niet-lineaire kamer waarin je veel informatie-elementen door elkaar krijgt, dus een ploeg van vier lijkt ons wel aangeraden. Wij speelden de kamer met zijn tweeën en dat was flink aanpoten! Maak duidelijke afspraken over het hintsysteem (wanneer en hoe), want ik voelde me persoonlijk soms wat gestoord in mijn 'spelflow' (omdat er zoveel te doen is in de kamer). De kamer kan in het Frans of in het Engels gespeeld worden.

All off board!

#91 Aangename verrassing tijdens een fietsreis door Wallonië! Je bent als onderzoeksjournaliste Nelly Bly betrapt en opgesloten in een kajuit van een cruiseschip. De techniek is puur eerste generatie, maar we misten de high-tech niet; aangezien de kamer niet-lineair is, valt er genoeg te doen, omdat je tal van verhaalelementen met elkaar kan combineren. We hebben wel wat tijd verloren met een priegelpuzzel waarbij de bedoeling ons wel duidelijk was, maar de uitvoering nog al wat tijd in beslag nam. Achteraf nog leuk nagepraat met de enthousiaste tweetalige eigenaars die de kamer zelf bedacht en gebouwd hebben. De kamer kan dus zeker in het Nederlands gespeeld worden (wat in Wallonië niet altijd het geval is).

Bankelijk! Een van beste kamers in omgeving Brussel!

#90 Op en top tweedegeneratiekamer met zeer sterke verhaallijn die bijzonder goed aansluit op de puzzels en de aankleding! Er valt behoorlijk wat te doen, dus ik zou de kamer niet met twee of drie spelen, een groep van vier lijkt me ideaal. De kamer heeft een automatisch hintsysteem dat hints begint te geven, wanneer je 'achterloopt op schema', maar die zijn dan niet altijd even gericht. Achteraf genereert het computersysteem mooie statistieken over je ontsnapping. De kamer was op de dag dat wij ze wilden spelen oorspronkelijk niet open, maar na contact met de eigenaars konden we toch komen.

  • Aankleding
  • Goed doorgetrokken verhaallijn
  • Minder gericht automatisch hintsysteem

Opgejaagd wild

#83 Schitterende en uitdagende op en top tweegeneratiekamer met bijna geen slotjes, maar tal van ingenieuze puzzels en mechanismen! Heerlijk dat er ook geen gedoe is met walkie-talkies of dat je moet wachten op hints op een scherm, maar op de eerste plaats word je door de lichten de goede kant op gestuurd en als je dan nog een zetje in de goede richting nodig hebt, krijg je een hint van via de luidsprekers van de alomtegenwoordige spelleider (er hangen overal microfoons en luidsprekers en ze volgen je op de voet). Wij hebben te lang over bepaalde puzzels en mechanisme in het begin gedaan en wisten dus helaas niet aan de jager te ontsnappen, maar vonden het juist goed dat je dan niet met een spervuur aan hints door de kamer wordt gejaagd om ze koste wat het kost te halen. De eigenaars zijn zelf een escapefanaten en dat merk aan het oog voor detail, de ingenieuze puzzels en het feit dat er achteraf ruimt te tijd werd genomen voor de nabespreking.

  • Bijna geen slotjes
  • Inventieve puzzels
  • Mooi afgewerkte aankleding
  • Uitstekende spelbegeleiding

Ideale kennismakingskamer van niveau: reclame voor de beginnende escapers!

#72 Kamer gespeeld met drie anderen die nog niet of nauwelijks geëscapet hadden en daarvoor is ze ideaal, want ze laat goed zien dat kamers ook wel wat inventiever kunnen zijn dan alleen slotjes, sleuteltjes en codes. Ook de speler die twee middelmatige kamers had gedaan, was aangenaam verrast en vond deze een stuk beter. Duidelijk verhaal, enkele originele puzzels en leuke doeopdrachten die samen met de aankleding (ook letterlijk, want je mag Dalton-shirts aan) goed aansluiten op het thema! De kamers kunnen alleen in het weekend in het Nederlands gespeeld worden, maar door de week ook in het Engels. Achteraf mag je in groot pasfotohok een groepsfoto maken en krijg je een afdruk mee. Van de Dalton- en de Blacksad-kamers zijn er telkens twee, die tegelijk beginnen, zodat je samen met andere groep gebriefd wordt, wat iets minder persoonlijk is.

  • Originele puzzels
  • Leuke doeopdrachten
  • Verhaal, aankleding en puzzels sluiten mooi op elk
  • Ook leuk voor kinderen
  • Briefing samen met andere groep

Leuke indie puzzelkamer!

#71 Leuke, door eigenaar zelf gebouwde kamer met zowel hightech- als inventieve lowtechelementen, maar vooral zeer diverse puzzels! Met drie spelers was het flink doorwerken, dus vier of vijf spelers lijkt ons ideaal in deze kamer, want er is genoeg te doen! Sfeervolle entrée van de kamer. Geen forfaitprijs voor de kamer, maar gemoduleerde tarieven op basis van het aantal spelers, dus voor wie het aandurft om de kamer met twee of drie te spelen, is de kamer zeer budgetvriendelijk.

  • Leuke en diverse puzzels
  • Budgetvriendelijke tarieven voor 2 of 3 spelers

Griezelig goed

#70 Geweldige kamer die met veel liefde gebouwd is en waarin decor, verhaal en puzzels goed op elkaar aansluiten! Van de schitterende locatie (kasteel Limbricht) is goed gebruik gemaakt. De bedenkster en spelleidster is zeer enthousiast, denkt goed met de teams mee (zo willen wij liever geen ongevraagde hints krijgen en daar hield ze goed rekening mee) en nam uitgebreid de tijd voor een nabespreking. En als uitsmijter kan je achteraf nakaarten in het restaurant onder het genot van een borrelplank die bij de kamer zit inbegrepen. In het begin leken we even vast te zitten, maar toen we eenmaal op stoom kwamen, vlogen we erdoorheen en stonden zonder hints in een recordtijd buiten. Absolute aanrader, ook voor doorgewinterde escapers (op een 'big weekend' in Zuid-Limburg zeker meepikken samen met Sittard, Valkenburg en Meerssen)!

  • Decor en verhaal sluiten goed op elkaar aan.
  • Schitterende locatie, sfeer en service
  • Borrelplankje achteraf

Gratis ontsnappen uit sfeervolle, maar koude oven

#69 Uitgangspunt voor mijn beoordeling is dat we 'Le Four' gratis mochten spelen, omdat we ook in L'Omalienne overnachtten (en anders was het nog maar €10 p.p. geweest). Je moet zonder hulp of tips uit een ovenruimte van deze voormalige bakkerij ontsnappen, want er is geen camera- of communicatiesysteem. Pure eerstegeneratiekamer met aantal creatieve zoek- en puzzelelementen waar we niet meteen op bedacht waren. Decorelementen pasten goed bij de de authentieke, ongepolijste en wat creepy sfeer van de ruimte. Helaas is er geen verwarming en is dat gedeelte van het complex slecht geïsoleerd (kou zal vroeger niet het belangrijkste probleem zijn geweest in een ovenruimte :-) ), dus kleed je op frisse dagen goed aan! Voor ons was het geen probleem, maar er zitten enkele talige elementen in de kamer die alleen in het Frans zijn, dus is het wel handig als ten minste een van de ontsnappers wat Frans kent (maar anders vindt de uitbater het geloof ik ook geen probleem dat je je telefoon mee naar binnen neemt om zaken op te zoeken). Met 36'38 hebben we nipt het record voor twee personen verbeterd, maar hebben links en rechts een paar minuten verspild, dus misschien is een tijd onder het halfuur wel mogelijk...

  • Gratis bij overnachting
  • Koud in winter
  • Alleen in het Frans

Bangelijk!

#68 Heerlijk creatieve en originele eerstegeneratiekamer waar het bouwplezier van de maker van afspat! Leuke combinatie van zoek-, redeneer-, puzzel- en doe-elementen! We vlogen erdoorheen en wisten zonder hints te ontsnappen. Zeer hartelijke ontvangst en nog een kleine puzzel+verrassing achteraf. Goede prijs-kwaliteitverhouding en tof dat de prijzen gemoduleerd zijn afhankelijk van de groepsomvang, zodat het ook betaalbaar blijft om de kamer met 2 of 3 te spelen (maar er is ook genoeg ruimte en spelinhoud voor grotere groepen, 4 of 5 lijkt me ideaal).

  • Originaliteit
  • Ontvangst en attentie achteraf
  • Prijs-kwaliteitverhouding

#66 Borrelend van het (puzzel)plezier!

Heerlijke doe- en puzzelkamer, waar van alles te doen valt, ook voor grotere teams. De puzzels en de aankleding sluiten perfect aan op het verhaal! Door de niet-lineaire benadering sta je elkaar niet in de weg of op de vingers te kijken, maar kan je in duo's aan verschillende opdrachten werken (maar natuurlijk wel goed blijven communiceren ;-) ). Een onderdeel werkte bij ons niet en op een doepuzzel hebben we wel 5 à 10 min staan priegelen, wat een beetje jammer is. Service en begeleiding zijn top: we hadden gevraagd geen hints te geven, totdat we erom vroegen, maar op het moment dat we erom gingen vragen, wist de spelleider al precies wat we gingen vragen en wat we nodig hadden (teken dat hij ons echt goed gevolgd had). Achteraf nam hij uitgebreid de tijd om de kamer met ons na te bespreken, wat we altijd erg fijn vinden.

  • Puzzels passen perfect bij verhaal en aankleding
  • Goede begeleiding

Speelkamer waar we blij van werden, totdat we eruit waren...

#67 Leuke positieve doekamer waar je met kinderlijk plezier lekker kan puzzelen! We hebben de kamer met een groep van vier gespeeld, maar ze bevat ook genoeg bewegingsruimte en opdrachten voor zes personen. Het grote manco in ons geval was wat er achteraf gebeurde: onze spelleider was in geen velden of wegen te bekennen, de klok binnen liep gewoon door (pas 4 min later gestopt) en we konden ook naar binnen lopen bij een aangrenzende andere kamer op die locatie waar net een andere groep uit was gekomen... Toen de spelleider even later opdook (andere groep aan het begeleiden?), had hij een laconieke opmerking over een element tegen het eind van de kamer waar we even hebben lopen zoeken. Toen we de kamer nog even wilden nabespreken, liep hij met ons mee naar de kamer, maar liet ons daar weer alleen, zodat we onszelf mochten evalueren :D. We hoeven zeker geen hielenlikkende en rozenblaadjesstrooiende spelleiders, maar het is wel fijn dat een spelleider de kamer nog even met je bespreekt (ook al hadden we geen hints nodig) en je niet aan je lot overlaat, want dat was na de leuke kamer wel een anticlimax...

  • Positieve, vrolijke sfeer
  • Veel puzzels
  • Eigen parkeerplaats
  • Erg betaalbaar
  • Opvang/nabespreking achteraf (onbestaand)

Betoverend

#59 Net als The Blind Tiger zeer sfeervolle kamer, met leuke en originele puzzels. Het verhaal sprak me persoonlijk zelfs wat meer aan dan The Blind Tiger.

  • Sfeer
  • Aankleding
  • Ontvangstruimte wat karig (ook geen drankjes)

Een dolle treinrit!

#58 Goed uitgewerkt en doorgetrokken verhaal waar de puzzels goed op aansloten. Er is wel weer een vorm van misdaad in het spel, maar het is geen 'vieze' of enge kamer: ze is zeer stijlvol en periodegetrouw aangekleed, dat waardeerden we zeer! Een genot dus om zo'n mooie kamer te spelen, maar net geen tripel 10-score, want de absolute wow-factor ontbrak een beetje: we werden nooit compleet verrast door de puzzels en ook de indeling van de kamer liet zich van te voren al een beetje 'aflezen'.

  • Goed doorgetrokken verhaal
  • Aansluitende puzzels en aankleding
  • Foto achteraf in de kamer!

237's neefje

#52 Heerlijke, sfeervolle hotelontsnapper die qua sfeer aan Kamer 237 deed denken dankzij de mooi uitgewerkte aankleding. Ook de puzzels sloten mooi aan op het verhaal. Kamer van tweedegeneratieniveau met nog wel enkele cijfersloten, maar ook enkele ingenieuze wtf-momenten! De kamer lijkt ons vooral leuk voor escapers met al een beetje ervaring, want je moet wel goed doorwerken. Chapeau voor de enthousiaste makers die dit na zelf slechts twee kamers gespeeld te hebben, voor elkaar hebben weten te krijgen! Met €80/ 4p. uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

  • Sfeer
  • Aankleding
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Gemiste kans

#51 Het grote pluspunt van deze kamer is het verhaal (dat ik nog nergens elders ben tegengekomen) en hoe dat in sommige puzzels/opdrachten verwerkt is: leuk! Dat het verloop van de kamer ook daardoor wat atypisch is, vind ik wel verfrissend. Alleen jammer dat dat originele uitgangspunt/verhaal niet systematischer is doorgetrokken in de aankleding, daar had wat meer werk van gemaakt kunnen worden. Verder is er geen scherm voor de hints en verloopt de communicatie met de spelleider via walkie-talkies. Ook leuk dat je de echte poort achteraf meteen op het aangrenzende plein kan gaan bezoeken. De grote makke zijn echter twee behendigheidsopdrachten waarvan voor iedereen duidelijk is wat de bedoeling is, maar de uitvoering door het hoge 'priegelgehalte' vaak onnodig veel tijdsverlies oplevert, omdat je het steeds opnieuw moet proberen. Met name de tweede (dus niet de opdracht waarbij water een rol speelt) mag inmiddels wel als een ontwerpfout betiteld worden: het idee is origineel, maar de uitvoering ervan moet echt aangepast/verbeterd worden (kleinere sleutel misschien?), want het komt blijkbaar regelmatig voor dat ploegen alleen op die opdracht 10 à 15 minuten verliezen (zoals ook bij ons het geval was) en soms moet de spelleider met een reservesleutel binnenkomen (wat ons ook werd aangeboden).

  • Origineel verhaal/uitgangspunt
  • Twee onnodige priegelige doepuzzels
  • Aankleding
  • Communicatie door walkie-talkies

Magisch!

#50 Pittige puzzelkamer met een duidelijke lijn en logica in puzzels en mooie aansluitende aankleding en attributen, die goed op het verhaal aansluiten! Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, want topentertainment voor maar €92 voor een team van vier (ook op zaterdagavond en inclusief een drankje) en als je al van hun andere kamers gespeeld hebt, krijg je 10% korting! Gelukkig pikten we die rode draad al vrij snel op, vlogen we door de kamer en hadden we maar een hint nodig. Uiteindelijk tot onze verbazing zelfs het record verbroken, maar de kamer is pas negen maanden open, dus dat record zal nog wel verbroken worden. Er moeten behoorlijk wat opdrachten volbracht worden, goed doorwerken dus, maar toch lijkt een gezelschap van vier lijkt ons de ideale teamgrootte voor deze kamer, omdat je elkaar anders in de weg kan lopen. Schitterende ontvangstruimte met allerlei spelletje en flipperkasten.

  • Duidelijke lijn in puzzels
  • Passende aankleding en attributen
  • Leuke ontvangstruimte

Geestverruimend

#47 Onze eerste compleet virtuele kamer. Je wordt elk in afzonderlijke ruimtes van (ong. 3,5 X 3,5 m) geplaatst en krijgt daar een VR-bril op, maar in het spel zit je wel in een ruimte en moet je samenwerken om naar de volgende ruimtes te komen. De puzzels/opdrachten in dit eerste spel zijn nog vrij eenvoudig, maar dat stoorde geenszins, omdat je enige tijd nodig hebt om je vertrouwd te maken met het bewegen en pakken van zaken in de VR-wereld en je gewoon ook wilt genieten van de indrukwekkende grafische vormgeving (waarbij de kleine VR-onderdelen in klassieke kamers onze enig vergelijkingsmateriaal is). Als je de opdrachten in een bepaald(e) ruimte/scenario niet op tijd hebt voltooid, ga je toch automatisch door naar de volgende (zo werd ons verteld), maar dat vertaalt zich dan wel in een lagere eindscore. Het enige jammere is de ruimtelijke beperking van de ruimte waar je je in bevindt, die zich ook vertaalt in een bewegingsbeperking in het spel (er duikt dan opeens een rood raster op).

  • Indrukwekkende grafische vormgeving
  • Voelt zeer levensecht aan
  • Ruimtelijke beperking bewegingsvrijheid
  • Maar max. 45 min. daadwerkelijke speeltijd

Ideale instapkamer om mensen warm te maken voor het escapen

#49 Niet bepaald de ideale kamer als nummer 49, maar wel een uitstekende 'instapkamer', wat precies was wat we zochten, aangezien er twee 'ontsnapmaagden' ingewijd moesten worden in het escapen en daar is deze kamer wel ideaal voor! De schijnbare overzichtelijkheid is bedrieglijk (want de twee ervaren escapers in de groep dachten te snel dat ze alles bekeken hadden, maar we hadden toch weer wat over het hoofd gezien), maar goed voor beginners, want de aankleding is authentiek en sluit goed aan op het thema, maar is niet zo overdadig dat je onnodig tijd kwijtraakt met dwaalsporen. Het stapsgewijze proces is goed te volgen, met een paar leuke puzzelvondsten, die duidelijk maken dat escapen meer is dan van sleuteltje/code naar (cijfer)slotje rennen. NB: we hebben nog de kamer in de oude stijl gespeeld, ze zal binnenkort sluiten om te worden opgefrist en opgewaardeerd.

  • Authentieke aankleiding
  • Overzichtelijkheid
  • Enthousiaste ontvangst

Ongrijpbaar geniaal!

#48 Het is van Kamer 237 geleden dat we nog zo compleet verrast en overdonderd waren door een geniaal totaalconcept waarin de puzzels naadloos aansluiten op de verbluffende aankleding en het verhaal echt mee dragen! Samen met Kamer 237 is dit de beste kamer die ik tot nu gespeeld heb uit de huidige top 10! Een absolute must voor de serieuze escaper! (Voor diegenen die nog niet eerder op die locatie waren: voor het verhaal is het wel leuker eerst de Verdachte Boerderij te spelen.) Ook complimenten voor service en communicatie: hoewel er volledig door onze schuld iets mis was gegaan met de boeking, reageerde men heel snel op mails en een telefonisch bericht en kon er nog op de dag zelf een oplossing gevonden worden! Zoals het een topkamer betaamd was er achteraf de gelegenheid om de kamer na te bespreken met de attent volgende en actieve spelleider.

  • Verrassend
  • Verbluffende aankleding
  • Puzzels passen perfect bij verhaal en aankleding

Belgiës beste!

Ze heeft haar reputatie helemaal waargemaakt: inderdaad de beste kamer die we ooit in België gespeeld hebben! Fantastische eerstegeneratie puzzelkamer met bijzonder originele, vooral mechanische puzzels, schitterende aankleding en mooie licht- en geluidseffecten die ook nog eens het spel ondersteunen. Het spelverloop voelde voor ons heel logisch en natuurlijk aan: niet dat de puzzels te makkelijk zijn, maar het was wel vrij duidelijk wat tot puzzels/spel behoort en wat niet. Bij de enige puzzel waar we zelf niet uit zijn gekomen en een hint nodig hadden, bleek dan ook dat we een informatie-element gemist hadden.
De supervriendelijke bedenker en spelleider volgde bijzonder attent, nam een gemist element achteraf nog even met ons door en had tal van tips voor andere goede indiekamers.

  • aankleding
  • originele puzzels
  • lekkere en logische 'flow'

Mythische speurtocht

Mooi aangeklede, betaalbare anderhalvegeneratiekamer met veel slotjes, maar ook enkele originele, niet-elektrische mechanismen. Bepaalde zaken vonden wij contra-intuïtief (maar misschien denken wij daarvoor te weinig lateraal), waar we veel tijd aan kwijt waren. Het gebruik van niet-aanraaktape voegde voor ons weinig toe (de betrokken onderdelen leken ons hoe dan ook vast genoeg te zitten en het deed afbreuk aan de verder mooie aankleding) en leidde soms alleen maar tot nodeloze terughoudendheid in het zoeken.

  • Mooie aankleding
  • Leuke mechaniek
  • Verwarrend gebruik niet-aanraaktape
  • Contra-intuïtieve elementen

Een van de beste van Nederland!

Een lange adrenalineachtbaan van maar liefst 80 minuten waarin je van de ene verbazing in de andere valt! Suberbe aankleding die naadloos op het verhaal aansluit! We kunnen niet wachten op de derde kamer van Down The Hatch! Heel fijn en professioneel dat de attent volgende spelleider achteraf uitgebreid de tijd nam uit te leggen en te laten zien wat we allemaal gemist hadden!

Een van de beste van Nederland!

Absolute topkamer waar je maar liefst 80 minuten lang kan genieten van puzzels, verhaal en aankleding die perfect op elkaar aansluiten! Erg fijn en professioneel dat de (attent volgende) spelleider achteraf uitgebreid de tijd neemt om de kamer met je door te nemen en eventuele vragen te beantwoorden!

De 'Jongenskamer'

Oftewel een soort jongensvariant van de Meisjeskamer, maar dan beter, want hier sloten verhaal, puzzels, aankleding en sfeer perfect op elkaar aan en val je van de ene verbazing in de andere, zonder dat alleen de belevingsfactor de overhand krijgt. Absolute topkamer, een van de beste van Nederland! De spelleider volgde bijzonder attent en nam achteraf uitgebreid de tijd om de kamer door te nemen en punten waar het voor ons fout was gegaan, toe te lichten.

Moordkamer!

Origineel uitgangspunt, bijzonder sfeervol uitgewerkt met zeer diverse puzzels die zowel logisch als om-een-hoekje nadenken vergen. Spelleider volgde zeer attent en gaf goede hints op maat die je op het goede spoor zetten, zonder onmiddellijk de clou van een puzzel al (weg) te geven. Aanrader!

  • Origineel uitgangspunt
  • Sfeervol uitgewerkt in aankleding
  • Zeer diverse puzzels
  • Attente spelleiding

Heerlijk sfeervol puzzelen!

Zeer sfeervolle kamer: gebouw, aankleding, verhaal en originele puzzels (hoofdzakelijk mechanisch) pasten allemaal in de negentiende-eeuwse sfeer! Dat er geen beeldscherm met een aftelklok was, stoorde ons geenszins (wel zo rustig) want er hangt wel analoge staartklok. Klein slordigheidje: bij binnenkomst zal er nog een sleutel op een van de sloten.

  • Sfeer
  • Aankleding
  • Verhaal
  • Gehorig
  • Ontvangstruimte wat karig (ook geen drankjes)

Klassieke gevangenisontsnapper, maar goed uitgewerkt, staat garant voor leuk teamwork. Ontvangst(ruimte) blijft wat kil en sfeerloos.

Kamer met potentie, service en techniek schoten te kort

De service en de techniek lieten het afweten: gehaaste ontvangt, ook omdat er - zo hoorden we medewerkster in de gang aan telefoon zeggen - een technisch probleem was met een van de kamers. Inderdaad liet de techniek het in onze kamer ook afweten, waardoor we tijd verloren. Ik wil niet gezegd hebben dat we anders de kamer wel gehaald zouden hebben, want ze was pittig. Jammer van die onvolkomenheden, want als alles het doet, kan dit een leuke uitdaging zijn met een aantal originele puzzels/vondsten/mechanismen!

  • Origineel verhaal
  • Uitdagende kamer
  • Sfeer
  • Haastige ontvangst
  • Technische haperingen

Leuke puzzelkeet

Leuke en inventieve puzzels die goed in het verhaal passen, maar ik miste nog wat ruimtelijke verrassingen. Bovendien is de aankleding wat basic, waardoor je steeds de indruk blijft houden dat je in een container zit.

  • enkele inventieve puzzels
  • aankleding
  • sfeer

Niet-lineaire eerstegeneratiekamer met hoofdzakelijk (cijfer)slotjes, maar dat stoorde niet door de thematische aankleding (19e-eeuwse reisobjecten) en sommige low-tech vondsten. Kamer kan wel in het Nederlands gespeeld worden, maar de begeleiding is in het Engels of het Frans. Toen we een halfuur voor het begin van de kamer aankwamen, leek men ons aanvankelijk te willen vragen over kwartier weer terug te komen, maar mochten toch in de gezellige ontvangstruimte gaan loungen. De bestelde drankjes hebben ons door de drukte (met andere groep) nooit bereikt.

Computer says Yes!

Goed uitgewerkt thema met stortvloed aan computergerelateerd materiaal waar je je hoofd er goed bij moet houden. Eindfase vonden we wat overdreven, maar past zeker in het verhaal, dus dat is gewoon een kwestie van smaak. Goede ontvangst en mooie loungeruimte.

Sfeervol aangeklede en uitgewerkte kamer, leuke puzzels! Eerste keer dat ik een kamer met zes speelde, me geen moment verveeld, maar wel ruim een kwartier over, dus misschien iets geschikter voor groepen van vier of vijf.

Santé/Cheers/Proost!

Mooi uitgewerkt barthema, enkele zeer inventieve puzzels. Geen airco, dus in de zomer kan het er warm zijn. Niet alle medewerkers spreken goed Nederlands, dus maak duidelijke afspraken over de taal waarin de hints gegeven worden. Wel enthousiaste spelleider die ons (omdat we de laatste groep waren) nog tien minuten door liet spelen en achteraf de tijd nam om de kamer toe te lichten.

Draculakamer waar je blij van wordt!

Top eerstegeneratiekamer met dus veel slotjes, maar wel bijzonder originele en gevarieerde puzzels om ze te openen. Goed uitgewerkt thema (maar gelukkig ook niet te eng/bloederig), mooie aankleding, schitterende finale, enthousiaste gastheer.

Ahoy!

Schitterend aangeklede, ruime kamer, het scheepsthema is tot in de puntjes uitgewerkt. We vonden niet alle puzzels even logisch (maar misschien waren wij gewoon niet slim genoeg :-) ) en voor een team van vier is het behoorlijk aanpoten om er uit te komen, dus ik zou anderen aanraden zeker een vijfde en zelfs zesde ontsnapper mee te brengen, want er is genoeg te doen en ook genoeg ruimte. Omdat er tegelijk een grote groep begon aan een teambuildingevement, was de ontvangst wat gehaast en ook de begeleiding tijdens het spelen wat pover (we moesten zelf zeggen waar we (vast) zaten), de spelleider had ons duidelijk niet gevolgd.

Puzzel je buit bij elkaar

Verfrissend: hier draait het voor een keer niet om het ontsnappen, maar om de hoeveelheid geld waarmee je weet te ontsnappen. Extra prikkel is de echte jackpot die ergens in het spel verborgen zit. Veel kleine puzzels om je buit te bemachtigen, niet iedereen in ons team vond al die puzzels even origineel of boeiend.

Schitterende en sfeervolle uitdaging!

Niet gehaald, maar zo'n kamer waar je graag nog een kwartier langer in was gebleven om ze toch vooral uit te kunnen spelen. Zeer originele en bijzonder gevarieerde puzzel en schitterende aankleding die helemaal in het thema past!

Seven Sin-derende escape-ervaring!

Schitterende, bijzonder uitdagende kamer van het hoogste niveau, in allerlei opzichten. Het verhaal is perfect uitgewerkt in de puzzels. Je ziet aan alles dat deze kamer met veel liefde is gemaakt door echte ontsnappaholics! De aankleding was wat soberder, maar gelukkig ook wat minder luguber dan verwacht. Het voor- en nakaarten met gastvrouwe Jessica was een genot, ze deed ons allerlei tips aan de hand voor goede indykamers in de ruime omgeving.

Weer even terug naar vroeger

Heerlijke kamer met hoge feelgood-belevingsfactor. Leuke opstap naar de pittigere Seven Sins of balsem op de ziel als je die niet gehaald hebt. Het voor- en nakaarten met gastvrouwe Jessica is altijd een genot: je krijgt meteen zin om terug bij Breakout Room en alle concullega's die ze iedere keer ook warm aanbeveelt.

Schitterend, shinend, super!!!

Schitterende, Shinende, schier eindeloze seventies supertotaalervaring met tot in details uitgewerkt Shininghotelthema! Ik heb ook al kamers gespeeld in België, Spanje en Duitsland, maar dit is de beste die ik ooit gespeeld heb!

Lekker lang genieten

Inventieve kamer met zowel slotjes als meer high-techonderdelen. Fijn dat er 75 minuten lang van kan genieten: we hadden er uiteindelijk maar 65 minuten nodig, maar het is een geruststelling dat je niet onmiddellijk hoeft beginnen te stressen, wanneer een puzzel niet meteen lukt. Ook hoge belevingsfactor, maar dan niet echt door het overkoepelende verhaal, want dat is vrijwel afwezig.

  • 75 min de tijd ipv 60 min
  • originele elementen
  • verhaal komt minder uit de verf

Een hele beleving!

Kamer met een mooi uitgewerkt verhaal, schitterende aankleding die optimaal gebruik maakt van de locatie en dus een hoge belevingsfactor. De puzzels vielen echter wat tegen (veel zoekwerk) en soms verspil je kostbare tijd, omdat je moet wachten op een verhaalonderdeel/technisch proces.

Solide schattenjacht

Klassieke lineaire schattenjacht (dit keer met Fort Knox als thema) met uiteraard veel kluisjes en sleutels.

Originele technologische puzzelkamer

Originele, spitsvondige puzzelkamer, waar het haasten is van puzzel naar slotje of effect. Van het verhaal en de aankleding is echter wat minder werk gemaakt.

Top tweedegeneratiekamer

Schitterende kamer met tal van technische snufjes zonder ook maar een klassiek slotje! Ook topservice met mooie foto als aandenken achteraf!

Overweldigend

Zeer spannende, schitterend aangeklede kamer met een enorme belevingsfactor. Sommige puzzels viel echter wat tegen in de zin dat de bedoeling onmiddellijk duidelijk was, maar de uitvoering nogal wat 'gepriegel', waar je mogelijk veel tijd mee kan verliezen. Ook jammer dat we achteraf niet nog eens door de kamer mochten lopen om te zien wat sommigen van ons ontgaan in de hectiek ontgaan was.

Krankzinnig goed!

Weer een voltreffer van Mysterie House, geïnspireerd op waargebeurde feiten. Verhaal, aankleding, puzzels: alles klopt en sluit op elkaar aan. Heerlijke combinatie van slimme low-tech (met de soms eenvoudige ('think like a child'), soms kronkelige logica) en ook de laatste snufjes. We zullen dezelfde 'lunatieke logica' gehad hebben, want wisten zonder hints te ontsnappen. We kunnen niet wachten op de volgende! Absolute 10 voor service en sfeer, ook voor de ontvangs(ruimte)! De makers hebben in dat opzicht de locatie optimaal benut, door veel in de oorspronkelijke staat te laten of elementen uit die periode te gebruiken, zodat het echt een 'Mystery House' is. En ze gebruiken die mysterieuze sfeer ook voor de professionele inleiding op de kamers. Ook is het altijd erg fijn dat de spelleider achteraf de moeite neemt om de kamer nog even te overlopen om de gemiste details uit te leggen.

  • Goed uitgewerkt verhaal, mooie aankleding.
  • Goede mix low- en high-tech
  • Sfeer en service in de ontvangst(ruimte).

Gat in de markt

Gat in de markt voor als je een kamer wilt spelen en maar met zijn tweeën bent: natuurlijk kan je dan een vierpersoonskamer met zijn tweeën spelen (wat vaak behoorlijk pittig is), maar deze kamer is ook echt ontworpen voor duo's. Razend spannend en een heerlijke uitdaging, die wij helaas net niet gehaald hebben. Absolute 10 voor service en sfeer, ook voor de ontvangs(ruimte). De makers hebben in dat opzicht de locatie optimaal benut, door veel in de oorspronkelijke staat te laten of elementen uit die periode te gebruiken, zodat het echt een 'Mystery House' is. En ze gebruiken die mysterieuze sfeer ook voor de professionele inleiding op de kamers.

Feelgood flow: we vlogen er doorheen!

Wat we vooral waardeerden in onze groep was dat het voor de verandering eens een heerlijk 'positieve' kamer was waar je een goed gevoel aan overhield: voor een keer gaat het niet om moord/misdaad/gevangenissen/duistere krachten enz., maar om het vinden van iemand. Bijzonder origineel thema, leuk en origineel uitgewerkt in de puzzels met de typerende vindingrijkheid. We vlogen erdoorheen en konden zonder hints ontsnappen! Absolute 10 voor service en sfeer, ook voor de ontvangs(ruimte). De makers hebben in dat opzicht de locatie optimaal benut, door veel in de oorspronkelijke staat te laten of elementen uit die periode te gebruiken, zodat het echt een 'Mystery House' is. En ze gebruiken die mysterieuze sfeer ook voor de professionele inleiding op de kamers. Ook is het altijd erg fijn dat de spelleider achteraf de moeite neemt om de kamer nog even te overlopen om de gemiste details uit te leggen.

  • Positieve kamer (geen moord/misdaad/duisterheid)
  • Schitterende locatie, sfeer en service

Zinderende ervaring

Je hoeft de film zeker niet gezien te hebben, maar voor kleine puntjes van herkenning (niet nuttig voor het spel) is dat wel leuk. Letterlijk en figuurlijk een donkere kamer met bijzonder originele zowel low-tech- als high-tech-elementen waarin je als team flink door moet werken: beslist een aanrader!
Absolute 10 voor service en sfeer, ook voor de ontvangs(ruimte). De makers hebben in dat opzicht de locatie optimaal benut, door veel in de oorspronkelijke staat te laten of elementen uit die periode te gebruiken, zodat het echt een 'Mystery House' is. En ze gebruiken die mysterieuze sfeer ook voor de professionele inleiding op de kamers. Ook is het altijd erg fijn dat de spelleider achteraf de moeite neemt om de kamer nog even te overlopen om de gemiste details uit te leggen.

  • Goed uitgewerkt verhaal, originele puzzels.
  • Goede mix van low- en high-tech
  • Sfeer en service in de ontvangst(ruimte).