Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

Stan

Escape Legend

Offline

Description

Hey, hoi, hallo! Welkom op mijn profiel (soort Hyves intro dit).

Ik ben Stan en ben inmiddels ook besmet met het 'escape-virus'. In 2016 speelde ik mijn eerste escaperoom en was eigenlijk meteen verkocht. Over de eerste 25 kamers heb ik een flinke tijd gedaan, zo'n  5 jaar. Maar sinds 2021 is het aantal flink gaan lopen en ben ik ook fanatiek gaan reviewen. 


Inmiddels zijn we heel wat kamers verder en heb al onwijs veel toffe kamers mogen spelen in binnen- en buitenland. Maar er is gelukkig nog genoeg te spelen! 


Totaal aantal gespeelde kamers: 386


Favoriete kamers (in willekeurige volgorde):

- Chapel and Catacombs (Lockhill, Athene)
- Hide 'n seek (Brainiac, Athene)

- Illusion (Epic Escape, Waalwijk)

- Monster Mashers (Torchdale, Zoersel)

- The Movies (The Push Mystery Rooms, Dudzele)

- Molly's Game (Down the Hatch, Voorburg)

- Brandon Darkmoor (The Room, Berlin)

- La Posesion (Arcanum, Barcelona)

- The Non Believers (Your Escape, Leiden)

- Amnesia (Neverland, Athens)


Overige gespeelde 'kamers':

Toverland Escape Experience



Mocht je vragen hebben over: mijn reviews, escape tripjes die ik heb gemaakt, mijn lievelingseten, schoenmaat, etc. kun je me altijd een berichtje sturen! :)


*Einde bericht*

















Ja echt, hier staat niets meer!


Member since

13-11-2017

Location

Beek en Donk

Statistics

Escaperooms

364 reviews

374 Rooms played

95.1% escapepercentage


Games

0 reviews

7 played games


7 forum posts

Teams

Team Echnie

3 team members

36 Rooms played

Stan & Sjef

2 team members

10 Rooms played

364 reviews

Old school hoorspel

Het was weer eens tijd om een dagje te gaan escapen, we gaan eindelijk naar een locatie die goed aangeschreven staat, maar waar ik slechts één keer ben geweest. The Code Agency in Dusseldorf. Overdag vermaken we ons in Little Tokyo, wat op loopafstand ligt. Houd je van Aziatisch eten, ga daar ook zeker even een kijkje nemen! Enfin, na ons buikje rond gegeten te hebben, lopen we naar The Code Agency.

Om heel eerlijk te zijn was ik de eerste keer dat ik hier kwam (voor de IT kamer) niet zo te spreken over de service. Het voelde allemaal wat onpersoonlijk. Dat zijn ook de verhalen die rondgaan over dit bedrijf. Hopelijk is het deze keer anders. Dat is helaas niet zo, het is wéér zo onpersoonlijk als de vorige keer dat ik er was. Jammer is dat. Je wordt nog net niet buiten gekeken door de medewerkers van de koffiebar. Maar goed, hopelijk is de kamer wel de moeite waard.

We starten deze dag met 'Erbe der Familie Moretta', een soort maffiakamer lijkt me. We starten het verhaal met een soort vertelstem die vertelt wat wij moeten doen, een grappig concept. Dan stappen we de kamer binnen. Alles ademt 'old school escapen' hier. Het decor ziet er wat oubollig (en versleten) uit, de muziek is wat smoezelig en de puzzels zijn ook niet helemaal meer van deze tijd. Gedurende het spel zijn we onderdeel van een soort hoorspel. Een vertelstem die vertelt wat je continu moet doen, stemmen die weer onderdeel zijn van dit hoorspel. Dit klinkt allemaal erg leuk, maar voor mij duurde het allemaal veel te lang.

Het decor blijft gedurende de kamer een beetje hetzelfde. Op het eerste oog ziet het er allemaal wel oke uit. Maar als je wat verder kijkt zie je overal de elektriciteitskabels lopen. De puzzels blijven ook allemaal vrij simpel, twee van hen werken amper en zijn kapot. Wat ook weer jammer is. Het verhaal is verder wel prima te volgen en de puzzels zijn hier ook onderdeel van. Dat hebben ze dan wel leuk gedaan. Maar nee, verder is deze kamer echt geen hoogvlieger.

Nadat we de kamer hebben gespeeld, worden we door onze host opgehaald, wordt er een foto geschoten en word je weer gedropt in het koffietentje. We zijn zelf maar naar buiten gelopen om daar wat te gaan drinken. Qua service is er echt veel meer uit te halen. Enfin, we hebben ons echt wel vermaakt in deze kamer, maar het is zeker geen topper. Hopelijk wordt de volgende kamer wel de topper die we hopen.


7

Ambiance: 7.0

Game experience: 7.0

Service: 4.0


Played in May 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

Valse start

We zitten nog een beetje na te praten over 'Moretta' die we net gespeeld hebben, tot onze host puffend naar ons toe komt. De kamer zou niet meer starten, ze gaan hem even opnieuw opstarten, maar wel open dus wel wat uit. Geen probleem voor ons. Tot we een kwartier later dezelfde host horen zeggen dat het waarschijnlijk niet meer gaat lukken. Na wat heen en weer bellen met de eigenaar en wat ongemakkelijke gesprekken, besluiten we maar te vragen of we dan een andere kamer kunnen spelen. Dat was ook mogelijk. Terwijl we naar binnenlopen voor deze andere kamer, krijgen we toch de horen van de IT-guy dat Obscurus het dan toch doet. Na een valse start mogen we dus gaan beginnen.

Tsja een kamer in de universum van Harry Potter, ditmaal over Fantastic Beasts, moeilijk om hier wat realistisch van te maken. Maar ben benieuwd hoe ze dit gaan doen. De kamer start met een filmpje, duidelijk is de zien dat de man Duits praat, maar toch staat de Engelse tekst aan. In Duitsland dubben ze wel vaker video's, dus hopelijk hoort dit erbij. We zijn nog geen 2 minuten aan het puzzelen of alles in de kamer blijft hangen, de bouwverlichting gaat aan en de host komt binnen. Er blijkt toch weer een storing te zijn, maar: "als het goed is moet nu alles het doen". De volledige intro start opnieuw, nu wel in goed Engels. Hierna blijkt de kamer gelukkig wel te werken.

Na zo'n introductie kom je wellicht niet helemaal lekker in de kamer, maar dat viel gelukkig wel mee. Het is bij deze kamer duidelijk te zien dat ze wat meer aandacht hebben besteed aan het decor. Dat ziet er namelijk best netjes uit. De puzzels zijn allemaal leuk verwoven in het verhaal en de flow is voor ons best goed.

Dan dat verhaal zelf, tsja... je hebt aardig wat voorkennis nodig voordat alles écht op zijn plek valt. Als fervent Harry Potter kijker, ken ik de verhalen van Fantastic Beast ook wel goed. Dus ik weet bijvoorbeeld wel wat een Obscurus is (en wat alle wezentjes zijn die de in de kamer zien). Echter kan ik heel goed begrijpen dat wanneer je dit niet weet, je net wat meer vraagtekens hebt bij het verhaal. Alles voelt dan net wat meer 'random' aan. We vliegen als een malle door de kamer heen en na dik drie kwartier staan we alweer buiten.

Hmm wat kan ik van deze kamer zeggen. Ook deze kamer is wederom geen hoogvlieger. Ik vond hem beduidend beter dan Moretta die we hiervoor speelde. Maar het is zeker geen kamer waarvoor je lang in de auto moet gaan zitten. Het decor ziet er netjes uit, de puzzels zijn oké en het verhaal is alleen goed te volgen als je de verhalen al kent. Ook de service is weer even belabberd als hiervoor. We kunnen nog geen gedag meer zeggen tegen onze host want hij is al naar een andere groep gegaan. We zijn letterlijk de enige die nog in de 'ontvangstruimte' zitten en hebben onszelf dan maar naar buiten gelaten. We lopen maar weer naar 'Little Tokyo' om hier lekker wat te eten, dit bleek achteraf het hoogtepunt van de dag te zijn!


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 4.0


Played in May 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

De Bokkenrijders

Escape Unlimited
Posted on: 2025 april 24

Dames en heren let u op, de deuren openen in uw richting

Om te vieren dat we een jaartje samen zijn, wilde mijn vriendin en ik wat leuks doen. Omdat het tweede paasdag was (en omdat het weer niet super was), was het lastig om wat passends te vinden. Toen stuitten we ineens op de kamers bij Escape Unlimited. Toen ze nog in Zevenbergen zaten, hebben we daar al de Vliegende Hollander gespeeld, die vond ik destijds erg leuk. Last minute boeken kon ook nog, dus let's go. Lekker twee kamertjes meepakken!

De kamer bevindt zich in het centrum van Roosendaal, parkeren kan in de straat zelf of (zoals wij dat hebben gedaan) in een parkeergarage in de buurt. Na even wandelen komen we aan op de locatie. We worden ontvangen door de enthousiaste eigenaar. Toevallig kwam er net een andere groep aan die ook een kamer daar kwam spelen. We konden plaatsnemen in de ontvangstruimte. Toen de andere groep naar de kamer werd gebracht, kwam de eigenaar nog even gezellig kletsen. Na even gekletst te hebben, konden we beginnen met ons eerste avontuur; de Bokkenrijders.

Het verhaal is duidelijk, mocht je het verhaal niet kennen van de mythe, dan is er nog wel een Efteling attractie over. En tegenwoordig dus ook (meerdere) escaperooms. De eigenaar loopt even met ons mee de kamer in om uit te leggen hoe het systeem werkt om je codes op in te vullen. In het begin was ik over dit systeem wat sceptisch, maar dat werkte eigenlijk best goed en vond ik een leuke draai aan de kamer geven. Dan wordt de voordeur dichtgedaan en kunnen we dan echt gaan beginnen.

We starten de kamer met een verhaal, wat overigens door een onwijs mooie stem wordt verteld. Hierna kunnen we gaan beginnen. Wat opvalt is dat de kamer er qua decor best netjes uit ziet. Hier en daar kan de afwerking wel echt wat beter, maar over het algemeen ziet het er goed uit. Wel is de kamer qua oppervlakte erg klein. Wij speelden dit met twee personen en ik was blij dat we niet met meer waren.

We vliegen als een malle door de kamer heen, de puzzels zijn allemaal erg leuk bedacht en passen prima in het verhaal. Het systeem om de codes op in te voeren versterkt de gameflow omdat je continu weet waar je naar op zoekt bent. Met nog dik 15 minuten over staan we hintloos weer buiten.

Tsja, een korte review voor mijn doen. Maar heel veel meer kan ik niet over de kamer zeggen. Het verhaal is simpel en goed te volgen aan de hand van vertelde berichten in de kamer. Het decor is over het algemeen best prima, hier en daar kan er qua afwerking nog wat winst behaald worden. Waar de kamer voor mij echt scoor is het puzzelplezier en de flow van de puzzels. Dat alles voor een prima prijs, maakt het voor mij een toffe room. Enige nadeel is dus dat de kamer echt heel klein is qua oppervlakte én dat je de andere groep in de andere kamer goed kunt horen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Op naar kamer 2!


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 2 persons

Team: Stan & Sjef

Escaped: Yes

  Mariekesjephanie

Storm of geen storm, Pasen of geen Pasen, ik zal vaeren!

Nadat we zojuist lekker zijn ingekomen bij de Bokkenrijders, gaan we nu de vloek van Nyx proberen te verbreken. Op voorhand was ik een beetje bang voor gelijkenissen in de kamer. Op de vorige locatie waar Escape Unlimited zat, hadden ze namelijk ook een Vliegende Hollander kamer. Ik kan hier meteen wat zorgen bij mensen wegnemen, deze kamer in Roosendaal is compleet anders. Een nieuw verhaal met nieuwe puzzels en een ander decor. Lekker spelen dus!

Ook deze kamer heeft, net zoals de Bokkenrijders, een uniek systeem om je codes op in te voeren. Waar ik in het begin hier wat sceptisch over was, heeft het mij positief verbaasd. Door gebruik te maken van dit systeem, kom je heerlijk in je gameflow te zitten. Je weet continu waar je naar op zoek bent. Als je de kamer gespeeld hebt, weet je (hopelijk) wat ik bedoel.

Het verhaal is wederom simpel en duidelijk; kapitein van der Decken gaat varen met Pasen en hierdoor wordt zijn schip vervloekt. Wij gingen op voorhand al zo op in het verhaal, dat we deze kamer boekten op tweede Paasdag. Nee grapje, dat was toeval. Enfin, de kamer doet qua decor een beetje hetzelfde als de Bokkenrijders. Het ziet er over het algemeen prima uit, maar de afwerking kan op een aantal plekken wel beter. Als je hier doorheen kunt kijken (en door de velen ge'3d-printe items én de eindeloze stroom van AI afbeeldingen) dan ga je er echt een leuke tijd hebben.

Ook de puzzels zijn qua niveau een beetje hetzelfde als bij de Bokkenrijders, we vliegen er doorheen en de flow is continu erg goed. Sommige puzzels zijn wat pittiger, maar ook deze weten we uiteindelijk op te lossen. Alles komt op het einde qua verhaal en puzzels goed samen.

Ook hier een wat kortere review voor mijn doen omdat er simpelweg weinig extra's over de kamer te zeggen is. We hebben simpelweg gewoon een leuke tijd gehad. De Vliegende Hollander: de Vloek van Nyx is een prima kamer om mee te pakken. Speel deze alsjeblieft met 2, max 3 spelers. De kamer is qua oppervlakte niet heel groot. Het decor is prima, de puzzels zijn goed en de flow is erg fijn. Het enige wat voor mij wat lang duurde, was de uitleg van het verhaal gedurende de kamer. Maar verder hebben we een prima tijd gehad!


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 2 persons

Team: Stan & Sjef

Escaped: Yes

  sjephanieMarieke

Monster Mashers DARK

Tales of Torchdale
Posted on: 2025 april 20

Amazing van begin tot eind!

Na een aantal weken gewacht te hebben, is het vandaag eindelijk zo ver! Al rijdend naar Zoersel haal ik mijn ervaringen van Hunting Season en The Toy Factory nog eens naar boven. Wat een plezier heb ik hier gehad. Mede daarom kijk ik al weken zó uit naar de nieuwe beleving van Torchdale. Ergens vind ik het ook wel spannend, ik heb voor mezelf zo'n hype gecreëerd rondom deze kamer sinds het online komen van de trailer. Alles wat ik tof vind zit mogelijk in deze kamer. Enfin, op naar Zoersel.

De start van deze kamer vond ik echt ge-wel-dig! Je wordt meteen in het verhaal gezogen en de manier waarop is zo uniek. Deze introductie is meteen de tofste intro die ik ooit heb gehad. Wat heb ik hier gelachen zeg. Het is ook meteen een leuke manier om kennis te maken met het verhaal. Want wat is het verhaal eigenlijk? Dat verhaal is eigenlijk vrij duidelijk; je gaat naar een verlaten plek toe om monsters te vangen. Alles in deze kamer schreeuwt 80's, heerlijke nostalgie (ondanks dat ik wat jonger ben).

Oke de introductie is zo'n beetje voorbij en we zitten er allemaal volledig in. Tijd om dan echt aan de kamer te gaan beginnen. Ook de start hiervan is geweldig. Je waant je echt volledig in het verhaal. Alles klopt wat mij betreft. Het pand waar deze kamer zich bevindt past ook in het beeld wat ze hier hebben neergezet. Hier kan ik overigens meteen een kanttekening maken richting de verschillende modi die je kunt spelen. Speel alsjeblieft de 'Dark Modus', het is zo'n meerwaarde om deze kamer in de schemer/donker te spelen. Ben je wat gespannen? Gewoon doen!

We beginnen vrij vlot in de kamer, de puzzels en opdrachten die we uitvoeren passen leuk in het verhaal en we gaan vlot door de start heen. Je merkt hier overigens meteen dat het niveau van decoratie (weer) erg hoog is. Torchdale heeft een hele hoge standaard en die weten ze ook hier weer te bereiken. Naast dat de puzzels erg leuk zijn, maken we ook meters in het verhaal. Het wordt beetje bij beetje duidelijker waar we naar op zoek zijn. En dan komt voor mij een van de tofste dingen in deze kamer; het hintsysteem. Ik vind het altijd tof wanneer een kamer moeite doet om een uniek hintsysteem te bedenken wat in het thema past. Dat is Torchdale zeker gelukt. Ik stond echt met open mond te kijken omdat ik het zó tof vond.

Het decor is dus top, de puzzels zijn leuk én het verhaal is goed te volgen. Wat hebben we dan nog meer? Ah ja, het acteerwerk natuurlijk. Ja de toon was tijdens de introductie al gezet, maar ook tijdens het spel blijft het niveau hiervan hoog. Het verhaal is duidelijk te volgen en het acteerwerk ondersteund dit alleen maar. De kamer heeft dus wat spannends, maar altijd met een soort humoristische ondertoon. Dat zie je in het acteerwerk ook terug. Dus nogmaals; lijkt deze kamer voor jou wat te spannend? Ook dan; speel de kamer gewoon en doe hem lekker in de 'Dark Modus'. De acteurs zijn er nooit echt om je goedkoop te scaren. Ik vond het een heel hoog 'Scooby Doo' gehalte hebben. Ja het is spannend, maar altijd met een leuke en grappige ondertoon.

Uiteraard wordt er bij deze kamer gebruik gemaakt van licht, geluid en andere toffe effecten. Ook deze effecten waren helemaal on point. Ik zie vaker kamers waar ze een soort lichtshow in stoppen, maar vaak past dat niet bij het thema of de ruimte waar je staat. Het wordt al heel snel erg overdreven. Dat is bij Monster Mashers niet zo. De effecten die worden toegepast passen binnen het verhaal en zijn nooit te overdreven.

Richting het einde van de kamer sta ik weer helemaal als een klein kind te spelen. Wat vond ik deze ruimte tof. Tijdens het einde van de kamer valt alles mooi samen en is het verhaal mooi afgerond. Naderhand is er nog ruimte om gezellig na te kletsen.

Monster Mashers stond dus vanaf het moment dat de trailer online kwam hoog op mijn wishlist om te spelen. De hype die ikzelf heb gecreëerd in mijn hoofd is volledig ingelost. Deze kamer gaat linea recta mijn toplijst in! Alles klopt in mijn ogen bij deze experience. Het verhaal is niet te moeilijk en goed te volgen, het decor is van subliem niveau, het acteerwerk netjes, gebruik van tof geluid en licht. Ja, Monster Mashers is echt een absolute topkamer. Mocht je hem nog niet op je planning hebben; boeken!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  SteV91StanTrickmaster013BmoesenKobeVHsjephanieEliseJT280404

Ey Stan

Tijdens een gezellig avondje kwam het ter sprake dat het zo jammer is dat je, wanneer je veel kamers gespeeld hebt, bijna nooit meer in de buurt kunt spelen. Toen schot plots de nieuwe kamer van Escape Adventure door mijn hoofd. Zou dat nog kunnen zo last minute? Gelukkig kenden we een van de hosts daar, bellen dus. Hij zat al in de auto naar huis, maar wilde met alle liefde omdraaien om ons te hosten. Na wat telefoontjes heen en weer konden we nog geen 40 minuten later al spelen. Top service en shout-out naar Raymond!

In het donker lopen we het terrein op en zien we in de verte onze host al. Na gezellig even gekletst te hebben, kunnen we onze spullen opbergen en starten we eigenlijk vrij snel met de kamer. De nieuwste kamer vindt plaats in een tempel, tenminste, als we deze kunnen vinden. De kamer is overigens vanaf 4 spelers te spelen, maar in overleg met de eigenaresse konden we met 3 spelen. Met flink wat ervaring stapte we de kamer in, benieuwd hoe het puzzelplezier gaat zijn!

We stappen de eerste ruimte binnen en beginnen meteen lekker met puzzelen, daar vliegen we dan ook als een malle doorheen. Wel zijn er nog wat onopgeloste puzzels, maar daar komen we later wel op terug. We gaan verder de kamer in en zien dat deze kamer immens groot is. Ja hier kun je best wel wat grote groepen in kwijt. De puzzels vliegen ons om de oren, dat puzzelplezier komt dus zeker wel goed. Wel is het in het begin even goed zoeken waar we nu precies mee moeten beginnen. De kamer zelf is enorm, maar je speelt eigenlijk alles in het begin al vrij. Hierdoor kan het wat zoeken zijn waar je naartoe moet. Met hier en daar een duwtje in de rug, puzzelen we ons helemaal suf. Geweldig! Wat een puzzels zitten er in deze kamer.

Dan het decor, het decor is een beetje wat je kunt verwachten van Escape Adventures. Wat mij betreft een beetje in lijn met de vorige kamers. Het ziet er op het eerste oog prima uit. De afwerking kan hier en daar echt veel beter, maar ze hebben er echt wat tofs van proberen te maken. Het verhaal is ook vrij simpel en daardoor goed te volgen. Met slechts een paar minuten over staan we weer buiten.

The Forgotten Wilderness is een prima kamer als je met de juiste verwachtingen gaat spelen. Ga je gewoon om lekker te puzzelen? Dan ga je een leuke tijd hebben. De puzzels zijn hier en daar wat old school en af en toe is het flink zoeken wat je nu waar moet gebruiken en waar je de codes in moet voeren. Verder heeft de kamer een basic decor, maar kan de afwerking hier en daar wel wat beter. De hosting en service waren in ons geval echt top! Al met al dus een prima tijd gehad!


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

  RaymondvdBroeksjephanie

The Nun

Vansa Escape Room 3
Posted on: 2025 may 13

Doodsangsten voor 30 minuten

Een nieuwe dag vol kamers staat weer op het programma. Het is dag 5 van onze trip in Athene en we spelen 'The Nun' als 13e kamer. Eerlijk is eerlijk, ik was doodsbang voor deze kamer. Voor degene die mijn reviews vaker lezen, jullie weten dat ik geen fan ben van kamers met 'kerkelijke' thema's. Op de een of andere manier trek ik dat heel slecht. Dus tegen deze kamer zag ik best wel op. We stappen bij ons appartement in de taxi (met een heldere lucht), maar hoe dichter we bij de kamer in de buurt komen, hoe grauwer de lucht wordt. Zou dit een teken zijn? Alle moed bij elkaar rapen en gaan met die banaan.

We staan voor het grote pand en worden al verwelkomt door een grote print van Valak op de deuren, gezellig. Nadat we ons team hebben samengeraapt, kunnen we naar binnen. Het begint al lekker, je start in het pikkedonker en ik besluit me heldhaftig op te stellen. Eigenlijk een soort verdedigingsmechanisme zodat ik later kan zeggen: "Maar ik heb dit al gedaan, nu mogen jullie". Achteraf bleek dit voor mij een goede keuze te zijn geweest.

De kamer zelf ziet er qua decor (tot op zekere hoogte) erg goed uit. Het is een realistische setting die je de stuipen op het lijf jaagt. De eerste 30 minuten was ik dan ook doodsbang. Toch moet ik zeggen dat het daarna voor mij wat afzwakte. Ik heb continu onwijs gegild in deze kamer door de immense acteur de we hadden. Zo'n lange non komt best binnen. Wanneer je haar echter al vrij snel ziet, is de schrik er wel een beetje af.

De kamer wordt continu versterkt door goede muziek en hele toffe licht effecten. De flow in de kamer is over het algemeen ook erg goed. De puzzels passen goed binnen het thema. Wel moet ik zeggen dat de puzzels op een gegeven moment wel veel van hetzelfde waren. Waar de kamer het voor mij een beetje verliest, is het einde van het middenstuk van de kamer (net voor de grande finale). Er zit daar een bepaald stuk ik wat ik echt niet in deze kamer vind passen. Qua verhaal slaat het nergens op, de puzzels zijn niet leuk en de flow kakt hier in. Zonde.

Wel pakken ze de draad weer heel goed op tijdens het einde van de kamer, wat een knaller. Een heel mooi filmisch moment wat de kamer voor mij persoonlijk perfect afsluit. Alles komt samen. Ja, dit was een toffe ervaring!

The Nun is voor mij absoluut een van de topkamers tijdens deze trip. Het decor ziet er prima uit, de puzzels zijn goed te doen, er wordt gebruik gemaakt van toffe licht- en geluidseffecten en het acteerwerk is goed. Deze kamer kan zichzelf verbeteren door het afwerkingsniveau wat op te krikken én door dat stomme stuk uit de kamer te skippen. Maar sla deze kamer echt niet over! Ook niet als je wat banger bent. En mocht je wat banger zijn, waag die eerste stap gewoon. Je zult me achteraf begrijpen! ;)


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.0

Service: 9.5


Played in April 2025

Played with 4 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanieMarieke

Geweldige kamer met een hork van een eigenaar

Dag vier, nummertje elf alweer. Ik heb me echt moeten zetten om deze review te schrijven. Normaal merk ik altijd dat ik de absolute topkamers én de minste kamers die ik gespeeld heb, het gemakkelijkst vind om te schrijven. De kamers die daar tussenin zweven, die zijn het lastigst. Toch is het voor deze specifieke kamer eens helemaal andersom, deze kamer behoort tot mijn top van deze trip. Alleen wel met een nare bijsmaak. Ik heb lang getwijfeld of ik hier met mijn punt wat mee zou moeten doen, maar heb besloten toch een hoger cijfer te geven. Maar ga wel benoemen waar ik me zo ontiegelijk aan stoor. Oke inleiding afgelopen, veel plezier met lezen!

We lopen richting The Sculptor en dat doe ik een beetje met lood in de schoenen. Vooraf gaan er veel piratenverhalen over de kamer wat er allemaal wel niet gebeurd. Mede hierdoor waren we op voorhand al in contact met de eigenaar. Dat contact was, zacht gezegd, niet heel vriendelijk. Lees hiervoor de review van De Milde Dictator maar even, die heeft het er wat uitgebreider over. Mede door mijn beroep, en klunzigheid, kan ik het niet riskeren (weer) een blessure op te lopen. Met alle verhalen die ik heb gehoord, ligt een blessure hier echt op de loer. Ook hoor ik verhalen dat het fysiek contact in deze kamer juist heel tof is. Dilemma dus.

Enfin, we worden door de eigenaar van de kamer opgehaald en we starten eigenlijk meteen in de kamer. Ik had me bij deze kamer meteen wat ingebeeld, zeker met de verhalen die je hoort. Echter is de kamer op zichzelf onwijs tof. Vooral qua decor zie je echt dat de eigenaar de kneepjes van het vak onder de knie heeft. Het is voor Atheense begrippen al goed, maar het zou hier (qua decor) in de Benelux ook niet misstaan. Echt een uitschieter dus.

Dan starten we en valt me op dat de puzzels eigenlijk ook best leuk zijn, ze passen binnen het verhaal en zijn allemaal erg goed te doen. Dat verhaal, dat is daarnaast ook nog eens goed te volgen. Mij raakten ze op een bepaald punt een beetje kwijt. Maar mijn teamgenoten hebben het volledig begrepen, dat ligt dus meer bij mezelf.

Het stukje fysiek contact (in combinatie met deze verschrikkelijke eigenaar) is wat mij tegen het zere been stoot. Wij hebben een mildere variant gekregen en daar was ik achteraf blij mee. Hoe wij deze kamer beleefd hebben, was goed voor ons. Dat had echt niet heftiger gehoeven. Echter gaan ze hier normaliter écht ruw met je om. Op de website kun je kiezen voor: 'fysiek contact' of 'geen fysiek contact'. Achteraf vertelde de eigenaar dat 'geen fysiek contact' alleen niet gebeurd. Hij zei letterlijk: "Jullie zijn maar spelers, ik bepaal wat hier met jou gebeurd, niet jij". Met zo'n instelling kom je er wel natuurlijk...

Wat ik zo ontzettend lastig vind aan deze kamer is dat je op voorhand niet weet waar je 'ja' tegen zegt. Dit gaat wel een stapje verder dan je subtiel aanraken, je een duw geven of je meeslepen. Nu wisten wij via via al een beetje wat er zou gaan gebeuren, maar dit komt niet eens in je hoofd als je aan 'fysiek contact' denkt. We hebben bij veel andere rooms aangegeven dat we deze kamer zouden gaan spelen en we hoorde eigenlijk alleen maar negatieve verhalen van andere eigenaren. Een eigenaar zei zelfs: "toen ik in het spel aangaf dat ik het niet meer wilde, ging hij toch door". Nu we de eigenaar van The Sculptor even hebben gesproken, kan ik me volledig inbeelden dat hij dit ook echt doet. Of zoals hij zelf quotte na de kamer: "If you come in and say that you don't like it, we're going to fuck you". Leuk...

Neemt niet weg dat onze ervaring erg tof was! Ja, deze kamer is heftig. Ja, ze zijn over onze grenzen gegaan. Maar heel gek, dat ging altijd wel met beleid. Ondanks dat de eigenaar een weirdo is en dat ze echt gekke shit in deze kamer doen, doen ze dat altijd voorzichtig (voor zo ver dat kan). Dit is bijvoorbeeld een van de weinige kamers waar ik stootrandjes heb gezien bij wat lagere doorgangen.

Ik denk dat je zelf lekker moet beslissen of je deze kamer wil spelen? Raad ik hem aan? Ja. Raad ik hem aan met het fysiek contact wat ze normaal altijd doen? Nee, dat gaat mij echt véél te ver. Kun je op voorhand wat aan de eigenaar vragen hierover? Nee, dat is bij hem niet mogelijk. Verwacht overigens ook geen gezellige napraat achteraf. Nog voordat je op adem bent gekomen, wil hij al weten waar jij de kamer zou ranken bij Terpeca. Oh, en vergelijk deze kamer ook niet met andere kamers, want dan is de eigenaar ook op zijn kleine pikkie getrapt. Naar zijn zeggen zijn alle kamers in Athene slecht en gaat hij binnenkort een nieuwe experience bouwen die 'ma-kke-lijk' de nummer 1 ter wereld zal worden. Wat een arrogantie... Maar... kamers bouwen kan hij wel!


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 1.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

Der Solist

Paranoid Guys
Posted on: 2025 april 30

Een kamer in majeur

De laatste kamer alweer op onze vierde dag in Athene, de twaalfde kamer tot nu toe. We zijn alweer op de helft. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. We staan voor de deur bij der Solist. Deze kamer sprak mij op voorhand best aan. Een kamer met, voor mijn gevoel, een tof en origineel verhaal. Vooral het thema van de kamer leek mij een frisse blik te kunnen geven op een horrorkamer. Hoop dat dat in de kamer ook terugkomt!

We starten de kamer eigenlijk vrij soepel, je start hier namelijk meteen en moet meteen beginnen. Eenmaal binnen in het huis van de Solist, worden we welkom geheten. Binnen slechts enkele tellen staan we al oog in oog met het 'kwaad' in deze kamer. Die verrassing is dus al weg. Jammer is dat. Dat kwaad is, ook hier, weer iets wat we al 100.000 keer hebben gezien in Athene. Lame. Weer dat schreeuw in de eerste seconde, hopelijk stopt dat snel...

Enfin, we starten hierna meteen met de puzzels. In het begin waren deze nog best goed te doen. Hoe verder het spel vorderde, hoe onlogischer de puzzels werden. Er is bij veel puzzels (te) veel ruis waardoor je continu vastloopt. Tot op zekere hoogte kan dat natuurlijk altijd, maar op een gegeven moment gaat dat frustreren. Goede hosting zou dat natuurlijk weg kunnen nemen, dat was hier helaas niet het geval. Op een bepaald moment zaten we zó vast met een bepaalde puzzel, hulp werd echter niet geboden. Oh, en de acteur bleef maar schreeuwen.

Dan het decor, tsja, dat zag er op zich nog best prima uit. Je ziet, ook hier, dat er een kamer is gebouwd in een bestaande woning. Ik moet wel zeggen dat ze dat hier wel het beste hebben gedaan. Er staan wat toffe meubelstukken in. Daarnaast zijn de decorstukken zo bewerkt dat ze op sommige momenten fungeren als doorkijkjes richting scenes.

Als we het dan toch over de scenes hebben, laten we het dan hebben over het acteerwerk. Dat was over het algemeen best prima (buiten het continu schreeuwende vrouwtje om). Er zijn een aantal toffe scenes uitgevoerd, het enige nadeel is dat het vaak hele kleine doorkijkjes zijn om naar te kijken. Wij waren met z'n drieën en op sommige punten kon je nu al niet alles zien. Op het einde proberen ze echt wat tofs neer te zetten qua acteerwerk, dat is wat mij betreft alleen net niet helemaal gelukt.

Der Solist leek mij op voorhand een hele toffe kamer. Voor mij was het echter een dertien in een dozijn kamer. Je gaat hier niets tegenkomen wat je nog niet hebt gezien. Het valt in sommige punten zelfs terug op dingen die je al heel vaak gezien hebt. Er zat een effect in de kamer waar ik met open mond naar heb staan kijken, maar daar bleef het voor mij ook wel bij. Nee dit was niet mijn soort kamer. Ook de 'mindfuck' die ze op het einde hebben proberen toe te passen in het verhaal komt totaal niet uit de verf. Al met al, hoge verwachtingen, maar niet overtroffen.


6.5

Ambiance: 7.0

Game experience: 5.5

Service: 7.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

 

The Possession

Stay Alive Escape Rooms
Posted on: 2025 april 12

Realistisch mortuarium

Dag drie en kamer zes alweer. Op naar The Possession, weer een kamer met een bezeten meid? Zin in! We waren gisteren al eens op deze locatie geweest, want deze kamer zit in hetzelfde pand als RWD. Dus ook de ontvangstruimte is hetzelfde. Even een toiletbezoek en dan door naar de kamer. We werden door dezelfde host als gisteren ontvangen. Wij zouden deze 'nacht' onze eerste nachtshift draaien in het ziekenhuis. Maar alles wat op de begaande grond werd besproken, daar wisten ze op de vierde etage niets van. En uiteraard andersom ook. Ofwel; stap de lift maar in en veel succes boven.

Eenmaal boven stapten we meteen het ziekenhuis binnen en ik moet zeggen, dit zag er goed uit! De ruimte is niet heel groot, maar slim ingedeeld. Er hangt meteen een hele nare sfeer in het ziekenhuis. Smalle gangen, klein beetje rook, dit kan niet goed aflopen. De cinematic die we meteen te zien krijgen, speelt goed in op het verhaal en we zitten er meteen in. Er wordt in deze kamer op een leuke manier gebruik gemaakt van het hintsysteem. Ook al speel je de kamer hintloos zoals wij dat deden, hebben ze toch een manier gevonden hoe iedereen er gebruik van moet maken.

Omdat ik het toch al over de 'hints' heb gehad, laten we dan maar meteen doorgaan naar de puzzels in deze kamer. Op een enkeling na, passen alle puzzels goed binnen het thema. Als team gingen we echt als een speer door de kamer heen. De puzzelflow was voor ons perfect en we zijn nergens écht vastgelopen.

Het verhaal van de kamer is ook duidelijk en het acteerwerk vond ik persoonlijk onwijs gaaf. Deze actrice snapt goed hoe ze een creepy sfeer neer moet zetten. De cinematics zijn tof uitgespeeld. Zeker in een bepaalde ruimte waar je bijna 360 graden om je heen kunt kijken. Heel tof om hier middenin te staan. Ondanks dat het verhaal allemaal goed zat, vond ik het einde persoonlijk wat minder. Het decor (kom ik zo op terug) valt hier ook wat weg. Kijkend naar mijn baan in het dagelijks leven, heb ik wel vraagtekens bij de laatste scene hier. Als dit een keer mis gaat, gaat het goed mis. Ik vond het apart dat de eigenaar hier zo trots over vertelde.

Dan het decor, het decor in deze kamer is erg goed. Het mortuarium ziet er erg realistisch uit en geeft je vanaf het eerste moment écht de kriebels. Ondanks dat de ruimte niet bijster groot is, wordt er slim gebruik gemaakt van de ruimte waardoor je het idee hebt dat het veel groter is dan het daadwerkelijk is.

Ja, The Possession was voor mij zo'n kamer waarvoor je naar Athene komt. Deze kamer had wat mij betreft alles wat een goede kamer moet hebben. Een goed te volgen verhaal, netjes decor, goed acteerwerk én een hele fijne puzzelflow. Dat in combinatie met de onwijs enthousiaste eigenaar (waar we nog lang mee hebben nagepraat), maakt het een van mijn favoriete kamers tijdens deze trip. Zeker meenemen!


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  Marcsjephanie

Hide 'n Seek

Brainiac
Posted on: 2025 april 12

Ey, dat is hullie mam

Kamer zeven op deze trip alweer. Een kamer waar wij allemaal onwijs naar uitkeken. Dan kom je meteen weer in gevaarlijk vaarwater. Je bouwt eigenlijk je hele trip om deze kamer heen, want een tijdslot bemachtigen lijkt heel lastig. Toch is het ons gelukt om twee tijdsloten te krijgen om deze topper te gaan spelen. Maar omdat je verwachtingen zó hoog zijn, kan het vaak alleen tegenvallen. Hopelijk gaat dat hier niet zo zijn.

Ik ben helemaal blue het verhaal ingestapt en dat was eigenlijk voor mij de eerste valkuil. Het was namelijk in het begin voor mij totaal niet duidelijk wie wij waren en waarom dat wij op deze plek waren. Meteen een tip dus; lees jezelf even in op voorhand haha. Het begin van de kamer is onwijs leuk gedaan in thema. Het past zo goed en voelt zo realistisch aan, heerlijk. Na deze korte introductie, is het tijd om te gaan starten met deze kamer.

De start verloopt voor ons niet heel soepel, we komen er (nog) niet heel lekker in, wel valt meteen op dat het decor er subliem uitziet. Ik las in verschillende reviews al dat het decor er goed uit zou moeten zien. Toch vin dik het altijd lastig om dat aan te nemen van een Griekse kamer. Bij Hide 'n Seek laten ze zien dat het blijkbaar toch wél kan in Athene. Jeetje wat een decor. Alles hieraan voel realistisch en echt. Je staat echt middenin je eigen film.

De eerste cinematics worden uitgespeeld en de eerste puzzels krijgen we om de oren. Die puzzels blijven gedurende het hele spel wel een dingetje. Ook hier is de Griekse logica weer terug te vinden. Je moet echt wat verder kijken dan je gewend bent. Maar het overgrote deel van de puzzels in de kamer is wel goed te doen.

Dan komt daar het moment, je ontmoeting met Michael Myjers, holy shit, dit was gaaf. Een specifieke cinematic die uitgespeeld wordt zal mij altijd bijblijven. Het geweldige acteerwerk, het prachtige decor, toffe lichteffecten en dan uiteraard nog die iconische muziek die uit de boxen dreunt. Wauw, dit was echt kippenvel!

Deze momenten blijven in de kamer continu komen. Elke keer weer wanneer de acteur binnenkomt, wil je weg. Wij gaan volledig op in het spel en hebben een heerlijke interactie met de acteur. Vermoeid staan we uit te hijgen om vervolgens weer vol gas door te gaan. Geweldig, wat een kamer. De kamer komt op een perfecte wijze samen, waar wij alle drie hardop hebben geklapt. Wat een finale was dit!

Ik was een beetje bang om Hide 'n Seek te spelen. Er zat zo'n hype om deze kamer heen, dat ik benieuwd was of deze kamer dat waar kon maken. Voor mij heeft de kamer het dubbel en dwars waargemaakt. Wat was dit gaaf. Ik durf hardop te zeggen, dit is mijn nieuwe favoriet! Het realistische decor, het sublieme acteerwerk, het gebruik van licht en geluid, ge-wel-dig! Ondanks dat ik de hype niet groter wil maken dan hij is, stap a.u.b. meteen in het vliegtuig om deze topper te spelen!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  MarcsjephanieMarieke

Hide 'n Seek van AliExpress

Kamer acht op dag drie van onze trip in Athene. De andere groep speelde op dit tijdslot Metanoia van Neverland. Maar aangezien wij deze vorig jaar al hadden gespeeld, hadden we een tijdslot over. Dan ga je zoeken op Escapeall (een soort Griekse EscapeTalk) en kom je eigenlijk weinig interessants tegen. Veel nonnen, schreeuwende meisjes, verloren kinderen, etc. Tot we plots 'Friday Night Chill' zagen. Na contact met de eigenaar te hebben gehad, konden we de kamer vastleggen en zouden we hem dus gaan spelen. Achteraf bleek dat de kamer pas een week open was, wij waren de 16e groep en pas de 2e internationale groep. Echt vers van de pers dus.

We komen aan in het gebouw waar we de afgelopen twee dagen al twee keer eerder waren geweest. We zouden langsgaan bij een vriend van ons om een avondje te chillen en wat pizza's te eten. Eenmaal op de locatie konden we dan ook meteen naar de zesde etage, daar woonde onze vriend. Eenmaal boven stappen we meteen midden in het verhaal en zitten we er dan ook meteen in. Het verhaal begint erg joviaal en er wordt flink gelachen. De acteur, een beetje een weirdo, zit goed in zijn rol. Dan neemt het verhaal plots een aparte wending.

Tsja, wat kan ik verder over de kamer zeggen? Heel weinig... Er is over de kamer weinig bekend en ik denk dat dat ook wel de kracht van de kamer is. De introductie van de kamer was erg goed, tot +/- 30 minuten. Daar ken je op een gegeven moment het trucje wel en dan zwakt het af. De dreiging is van de kamer en dan speel je eigenlijk een 'gewone' escaperoom waar dan af en toe een acteur rondloopt. Tijdens de kamer heb ik letterlijk uitgesproken: "Volgens mij hebben de eigenaren Hide 'n Seek gespeeld en wilde ze dat ook heel graag hebben". Achteraf bleek dat ook nog eens waar te zijn. Je ziet dat ze echt wel hebben geprobeerd wat tofs neer te zetten, alleen ze hadden simpelweg niet de ruimte en het budget om er een échte topper van te maken.

Tsja dan maar de standaard dingetjes aftikken; verhaal was prima, puzzels waren oke, decor was kleinschalig maar oké uitgevoerd. Dat eigenlijk... Ik denk dat deze kamer met wat extra dreiging nog wat toffer zou zijn. Maar op dit moment is het simpelweg 'gewoon' een normale middenmoter. Alleen voor het begin zou ik zeggen: pak hem mee als je tijd over hebt. Maar verder is het echt geen hoogvlieger.


7

Ambiance: 7.0

Game experience: 7.0

Service: 8.5


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

The Grudge

1Way Escape Room
Posted on: 2025 april 16

Pim, kun je aan deze kamer de categorie 'comedy' toevoegen?

Kamer negen op dag drie van onze escapetrip in Athene, de laatste van de dag alweer. Om heel eerlijk te zijn, zag ik op voorhand een beetje op tegen deze kamer. The Grudge was de eerste horrorfilm die ik ooit gezien heb. Ik was toen 12 jaar oud en heb er een week van wakker gelegen. Als deze kamer ook maar een beetje zou lijken op de film, zou het wel eens doodeng kunnen gaan worden. Omdat we best wat tijd tussen de kamers hadden, waren we zo melig als het maar zijn kan, wat de angst ook wat onderdrukte, prima dus!

Oke dan de kamer, deze volg het verhaal van de film vrij goed op. Ik had op voorhand echt gehoopt op een tof decor. De film speelt zich af in een oud Japans huis. Je weet wel, met van die half papieren room dividers, lage tafels, etc. Zou tof zijn als ze dat hier zouden verwerken. Toen we nog niet binnen waren, kregen we de eerste scare al voor onze kiezen. De angst was hier dus al een beetje weg, want we hadden ons 'kwaad' al gezien. De start was voor ons al hilarisch en binnen een paar minuten hadden we al de slappe lach.

Enfin, eenmaal in de kamer zelf, viel me meteen op dat dit niet het decor ging zijn wat ik had gehoopt. Sterker nog; we staan hier denk ik in het lelijkste decor wat ik ooit heb gezien. Christus te paard, dit is echt niet best. Een trend die je tegenwoordig ziet bij Atheense kamers, was hier ook duidelijk zichtbaar. Mensen kopen gewoon een oud huis op en pleuren er wat meubels in. Vaak geen unieke decors, maar gewoon wat random meubels in een huis wat ze toch al hadden. Nee dit decor was écht verschrikkelijk lelijk. Zonde.

Tsja dan het tweede hekelpunt in deze kamer, de puzzels. In het begin liep het nog wel soepel, maar al vrij snel lopen we ontiegelijk vast op twee puzzels. Vooral omdat deze puzzels zó versleten zijn, dat je amper nog ziet wat de bedoeling is. Gedurende de kamer blijft dit eigenlijk zo. Veel is kapot en niet goed meer op te lossen. Ook dat; zonde weer.

Dan het acteerwerk, ik zag in veel reviews terug dat dit echt on point moest zijn. Om heel eerlijk te zijn viel me dat ook een beetje tegen. Er zitten echt wel wat toffe cinematics in de kamer. Maar over het algemeen is het toch weer een schreeuwende meid in een witte jurk met zwart haar. Wat overigens jammer is, want dat is het enige puntje wat niet in de film zat. Ik hoopte daarom dat we een keer geen geschreeuw zouden hebben, maar helaas.

Wel hebben we on-wijs veel lol gehad in de kamer, maar dat kwam vooral door hoe wij de kamer beleefden. Wat ik al zei, we waren onwijs melig en elke uitgespeelde scene werd een comedy voor ons. Achteraf vertelde de acteurs ook dat zij zelf ook heel hard hebben moeten lachen en dat ze zelf ook echt lol hadden gehad. Wat een super lieve mensen werken hier.

Tsja deze kamer is een kamer geworden waar het de rest van de vakantie over is gegaan, maar niet omdat hij zo goed was. Vooral door de lachwekkende scenes die in deze kamer zaten. Verder vond ik de kamer zelf een van de minste kamers die we gespeeld hebben. De puzzels waren slecht, maar vooral het decor in deze kamer doet pijn aan je ogen. Om heel eerlijk te zijn zou ik deze kamer niet per se aanraden. Dan zijn er echt veel betere kamers te spelen in Athene.


6

Ambiance: 4.0

Game experience: 6.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

Dark Mirror

Escapepolis - Galatsi
Posted on: 2025 april 10

Leuk concept, maar eindigt vaker in frustratie

Kamer twee van onze Athene trip. Eigenlijk stond deze kamer niet op de planning. Maar gezien we deze dag 'pas' om 16:00 uur zouden beginnen, konden we natuurlijk een kamertje bijboeken. Eigenlijk stond Tyranny van Escapepolis op het programma, alleen kregen we in de ochtend een belletje dat ze met de stroom bezig waren en dat de kamer niet gespeeld kon worden. Enige optie zou Dark Mirror zijn op hun andere locatie, boeken dus maar.

Tsja, wat is er over deze kamer te zeggen? Vrij weinig eigenlijk. Deze kamer heeft in principe best een leuke gimmick. Je lost verschillende puzzels op en samenwerking is hierbij van groot belang. De puzzels in deze kamer zijn vrij pittig. Niet qua moeilijkheid, maar vooral qua uitvoering van de puzzels. Zijn het eigenlijk wel puzzels te noemen? Het zijn eigenlijk meer opdrachten dan echte puzzels. Wij speelden deze kamer met drie en dan is het flink aanpoten.

Het probleem met deze kamer is eigenlijk vooral dat de puzzels in de basis best leuk zijn, maar dat ze veel te lang duren. Je hebt vrij snel door wat je moet doen, maar wanneer je een klein foutje maakt, moet je volledig opnieuw beginnen. De eerste keer is dat leuk, maar op een gegeven moment gaat dit simpelweg frustreren.

Tsja en dan verhaal, decor en acteerwerk. Daar kan ik heel kort over zijn. Verhaal: welk verhaal?, decor: amper aanwezig, acteerwerk: Escapepolis heeft er maar een acteur ingeduwd om te kunnen zeggen: we hebben een acteur in de kamer. Deze is echt niet van toegevoegde waarde. Ondanks dit alles hebben we best lol gehad in deze kamer.

In het verleden heb ik gezworen nooit meer te spelen bij Escapepolis na een tegenvallend eerste bezoek bij Gustave Eiffel en The Creepy Store. Toch maar weer geprobeerd een kamer te spelen hier en helaas viel het weer een beetje tegen. Ik zou zeggen sla deze kamer in ieder geval lekker over. Dat bespaart je weer wat discussies onderling.


6

Ambiance: 6.0

Game experience: 6.0

Service: 6.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  katena3sjephanie

Deadly Production

Human Trap
Posted on: 2025 april 10

Is the player okay?

Kamer nummer drie van onze Athene trip. We startten de dag met een 'niet-horror' kamer, dus was het uiteraard wel weer tijd om een horror-room mee te pakken. Deadly production stond op het programma. Een kamer over een theater waar wij auditie zouden gaan doen. Dit kan interessant worden. Vorig jaar speelde we ook een kamer over een theater, Manifesto, daar waren de meningen nogal over verdeeld. Het thema 'theater' is simpelweg moeilijk uit te werken, benieuwd dus hoe ze dat hier zouden gaan doen.

Terwijl we buiten stonden te wachten, sloegen ze van binnenuit hard op de deur. Niet alleen wij, maar ook een Griekse vrouw met klein hondje, schrokken zich kapot. Eerste scare (en lachbui) al te pakken. Eenmaal binnen staat, uiteraard, alles weer onder de rook. In het pikkendonker moeten we rechts een klein deurtje openen want daar kunnen we onze spullen achterlaten. Handig om zo'n garderobe natuurlijk te bouwen met een flinke afstap. We waren nog een seconde binnen of ik klap alweer de grond op. Een goed begin is het halve werk.

Het verhaal van auditie doen in een theater laten ze eigenlijk van begin af aan meteen vallen. We staan in een gang van een huis en we krijgen meteen een aantal heftige goedkope spookhuis-scares om onze oren. De eerste puzzel is er meteen eentje waar je lekker op vastloopt, dus een goede flow hebben we ook niet echt te pakken. Het decor is verder goedkoop en er is vrij weinig sfeer in de kamer. Ook merken we dat de Grieken niet gewend zijn dat er lange mensen in hun kamer spelen. Tijdens het kruipen door een kast heen, schaven we met z'n allen met onze rug langs een magneet. Heerlijk...

Nee deze kamer weet mij niet te pakken, het decor blijft goedkoop (op een kleine ruimte na), de scares blijven ruk én het verhaal is nergens meer te bekennen. Er is geprobeerd een soort toffe scene uit te spelen, maar dat eindigt voor mij vooral in een soort ongemak. De twee eigenaren zijn twee leuke enthousiaste gasten die echt wel wat geprobeerd hebben neer te zetten. Maar voor mij is het vooral een domper op alle vlakken. Ik zou zeggen, sla hem lekker over,


6

Ambiance: 6.0

Game experience: 6.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

  katena3sjephanie

RWD

LockDown Escape Rooms 3
Posted on: 2025 april 11

Etherdiscipline, zo noemen wij dat. Ellie Lust en ik.

Kamer nummer vier alweer op onze Athene trip. Een kamer waar een aantal mensen binnen onze grote groep best wel wat schrik voor hadden op voorhand. Maar heel eerlijk, ik had me deze trip amper ingelezen. Iets met een planning die je zelf niet hebt gemaakt (shout out naar de Milde Dictator). Toen ik te horen kreeg wat de gimmick van deze kamer was, was ik best benieuwd hoe een concept als dit zou werken. Let's go!

RWD bevindt zich op een locatie waar we komende week vaker zouden gaan komen. Er zitten twee bedrijven in dit pand en er zijn onwijs veel kamers op deze locatie. Eenmaal binnen worden we welkom geheten door onze host en kunnen onze ogen vast wat wennen aan het donker. Want wat is het concept van deze kamer? Wij gaan naar binnen in een verlaten huis waar een entiteit zou zijn. Aan ons om dit te bewijzen. Telkens mag er slechts een persoon naar binnen, de rest blijft in de controlroom. Rete spannend!

Het concept is leuk uitgewerkt. Zeker wanneer je de eerste keer naar binnengaat, moet je écht een drempel over. Je stelt je echt de vraag: "ga ik dit echt doen?". Maar om heel eerlijk te zijn, went dit ook wel weer vrij snel. De puzzels en opdrachten in de kamer zijn simpel, maar goed genoeg voor een kamer als dit. Je moet hier uiteraard ook geen hele zware puzzels instoppen. Het verhaal is simpel en goed te begrijpen.

Ik vind het heel moeilijk om een uitgebreide review te schrijven over deze kamer, want er is simpelweg gewoon heel 'weinig'. Het verhaal is simpel, de puzzels zijn simpel, het decor is simpel (want je zit dus het grootste gedeelte in het donker). Het concept daarentegen vind ik wel heel tof. Ik wee dat er in Parijs ook een kamer is die dit concept heeft toegepast, maar voor mij was dit de eerste keer. Echter vind ik wel dat het 'concept' te lang duurt. Je gaat eraan wennen en dan is het op een gegeven moment wat repetitief. Je bent steeds hetzelfde aan het doen. Maak dit concept onderdeel van een groter geheel en je hebt echt een topper te pakken. Desalniettemin heb ik me echt vermaakt in deze kamer.


8

Ambiance: 7.0

Game experience: 9.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

  Marc

Jezus wat een geluid...

Kamer nummer vijf voor deze Athene trip en tevens de afsluiter van de tweede dag. We worden door de Uber gedropt en zien meteen welk pand we moeten hebben. Op de gevel prijkt een grote prent met de twee kamers van Vansa erop. The Curse of La Llorona (die wij dus gingen spelen) & Bride in Black. Mocht je toch twijfelen of je goed zit... De IMMENS harde muziek van binnenuit verraad ook wat. Ik had nog goede hoop door te zeggen: "Maar jongens, misschien komt dit geluid wel van Bride in Black". Toen de groep naar buiten kwam en zij aangaven dat zij zojuist La Llorona hadden gespeeld, haalde ik de oordoppen vast uit mijn broekzak.

Oke een kamer die gaat over een Mexicaanse legende, een soort bezeten gestoorde vrouw. Een thema wat, zoals je misschien weet, niet helemaal mijn ding is. Het verhaal is in ieder geval duidelijk, een Mexicaanse vrouw die haar eigen kinderen heeft verdronken en die nu uit is op meer kinderen. Iets in die richting in ieder geval. Ik merk aan alles in deze kamer dat ik het alles behalve relaxed vind. Er hangt een nare sfeer in de kamer. Een sfeer die ikzelf niet zo goed trek. Het is de vierde keer dat ik in Athene ben, maar het lukt Vansa toch weer om mij 'uit' te krijgen.

De sfeer in de kamer is dus goed neergezet. Dan, de puzzels, tsja... Er zitten in deze kamer net wat té diehard puzzels voor een horrorkamer als deze. Het gehalte van scares ligt in deze kamer vrij hoog moet ik zeggen. Wanneer je continu op je hoede moet zijn, is het simpelweg lastiger om te focussen op de puzzels. Wanneer je dan ook nog een een draak van een puzzel voor je neus hebt, loop je vast. Dat gebeurde hier helaas meermaals.

Het acteerwerk in deze kamer is voor mij in twee delen op te knippen. Het acteerwerk zelf is oprecht wel goed. Er zitten toffe scenes in en de acteurs spelen hun stukjes goed uit. Twee momenten in het bijzonder gaven me echt wel een vorm van kippenvel. Het enige wat ik onwijs jammer vind, is dat het wéér een kamer is waar er continu geschreeuwd moet worden. Ik ben daar, na 4x Athene, wel een beetje klaar mee. Het is zo'n goedkope manier om te scaren. Continu dat gekrijs in je oor. En dan is er verhaaltechnisch ook nog wel wat te zeggen over deze kamer. Wie is nou wie? Een bepaald karakter hadden ze wat mij betreft gewoon kunnen schrappen. De scares van dit karakter waren niet goed én het had het verhaal een stuk duidelijker gemaakt.

Al met al was La Llorona best een prima kamer. Had de muziek gewoon een tandje zachter gezet, de puzzels op sommige punten versimpeld en een bepaald karakter uit de kamer getrokken, dan had je echt wel een topkamer gehad. Ook qua decor zag de kamer er, voor Atheense begrippen, best netjes uit. Ondanks dit alles is de kamer me, nu schrijvend na de trip, niet echt bijgebleven. Ik zou hem zeker meepakken als je toch in Athene bent, maar hij behoort niet top mijn persoonlijke toplijstje.


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 7.5

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Mary's Dolls

C9 H13 NO3 Donors
Posted on: 2025 april 10

Heerlijke beginkamer

Het is weer zo ver, we mogen weer naar Athene voor een heerlijk escapetripje. Dit jaar staan er 24 kamers op de planning in, pak hem beet, dagen. Een heerlijke volle planning! We arriveerde rond 8 uur in Athene en speelde, uiteraard, de eerste nacht al onze eerste kamer. Om 01:00 uur startten we met "Mary's Dolls".

Meteen een interessante trend in Athene. We kwamen deze kamer op EscapeAll (soort Griekse EscapeTalk) tegen als 'nieuwe kamer'. Echter bleek dit achteraf een 'event' te zijn, zo zetten de Grieken tegenwoordig veel kamers in de markt. Dit klinkt heel tof, maar vaak is het gewoon een manier om een hele oude kamer toch nog even nieuw leven in te blazen, zo ook bij Mary's Dolls. De kamer oogde namelijk vrij oud, achteraf hoorde we dat het inderdaad een soort sequel is op een kamer die al jaren oud is. Maar, dat mocht de pret in de kamer niet drukken.

Toen we binnenkwamen, moest ik toch weer even wennen. Even wennen aan enge rooms, wennen aan de dichte mist, wennen aan een acteur om je heen, maar ook wennen aan de Griekse puzzels. Hoewel dat bij deze kamer nog wel meeviel. Enfin, na gewend te zijn aan het donker, kon het Griekse avontuur dan echt gaan beginnen.

Mary's Dolls is dus blijkbaar een soort sequel op een oude kamer. Het verhaal is simpel; iets met poppen, succes. De kamer zelf is qua decor dus wel echt verouderd. Ze hebben deze nieuwe 'event-kamer' gepropt in de oude escaperoom. Dat zie je aan het decor wel af. Echter zijn de puzzels wel geheel vernieuwd. En deze puzzels waren best goed te doen. Het is met Griekse logica soms best even zoeken hoe een puzzel in elkaar zit, maar dat was hier niet het geval. Het is continu duidelijk wat je waar moet invullen of hoe de puzzelflow doorloopt. Dikke plus dus!

Het acteerwerk in de kamer is ook tof gedaan, goede scares, niet te overdreven en daarnaast wordt het verhaal op een bepaalde manier leuk uitgebeeld. Goede interactie met de acteur en deze speelt goed in op de groep. Zeker wanneer je zelf een beetje gaat testen hoe 'ver' je kunt gaan met deze acteur. Loop je op een gegeven moment gewoon tikkertje te spelen in de kamer.

Mary's Dolls is absoluut geen hoogvlieger, qua decor is het ondermaats, de puzzels zin op zich wel prima en het verhaal is goed te volgen. Het acteerwerk is daarentegen wel goed. Ik zou niet zeggen dat je deze kamer gespeeld moet hebben, maar het is oprecht een leuke meepakker. Voor ons eigenlijk de perfecte kamer om mee te starten!


7

Ambiance: 6.0

Game experience: 7.5

Service: 7.5


Played in March 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

  katena3sjephanie

The Ghost Writer

Horror Productions
Posted on: 2025 april 25

Een kamer met hoogte- en dieptepunten

We staan in de stromende regen op dag 4 te wachten voor de tiende kamer die we zouden gaan spelen. Een kamer die mij, qua verhaal, heel tof leek. We gaan op visite bij een bekende schrijver om zijn handtekening te vragen. Qua verhaal dus een leuke unieke insteek. Wel weet ik dat het verhaal hier in Athene vaak na de eerste seconde in de kamer al ver zoek is, maar we houden hoop. Na even geschuild te hebben, kunnen we naar binnen.

Deze kamer had voor mij een aantal hoogtepunten, maar ook een paar dieptepunten. Ik ga proberen deze zo goed mogelijk te beschrijven. Qua verhaal lijkt het in eerste instantie simpel, maar al snel wordt duidelijk dat er natuurlijk veel meer heeft afgespeeld in het huis van de oude schrijver. Het verhaal is over het algemeen goed te volgen en neemt best wel wat wendingen. Het verhaal wordt uitgebeeld aan uitgespeelde stukjes. Een aantal hiervan vond ik erg tof gedaan, andere vond ik dan weer wat minder uitgebeeld. Maar over het algemeen goed te volgen.

Het decor in de kamer was prima, voor Griekse standaarden zelfs meer dan prima. Hier en daar zou ik wat andere keuzes hebben gemaakt als het gaat om veiligheid, maar de rode draad qua decor in de kamer was goed. Dan de puzzels in de kamer, om heel eerlijk te zijn vond ik deze best tof. Veel puzzels passen goed bij het thema/de ruimte waar je staat en er zaten best wat leuke puzzels tussen. We vlogen met z'n drieën als een malle door de kamer, dus qua flow zat het ook best goed.

Dan het acteerwerk, ja hierdoor vond ik de kamer wat lastiger te 'raten'. Op sommige punten vond ik het acteerwerk erg goed. Maar op een gegeven moment werd het voor mij wat warrig en werd het een te hoog spookhuis gehalte. Het verhaal werd ook wat meer losgelaten en het kwam neer op goedkoop scaren. Jammer, want dat had deze kamer helemaal niet nodig. Wat ik erg goed vond aan deze kamer, is dat je continu de rust krijgt om te puzzelen. Ja er zijn scares, maar het is duidelijk wanneer je even 'veilig' bent. Dat voelt goed.

De ghostwriter was voor mij niet per se een hoogvlieger, maar zeker een hele goede middenmoter. Een kamer die je wat mij betreft best mee mag pakken met je tripje als je wat tijd hebt. Kleine tip, zorg dat je op voorhand misschien al een Uber boekt, want het is soms lastig daar een Uber te vinden. Dan sta je, net als ons, achteraf in de stromende regen te wachten. Maar laat dat je niet tegenhouden, lekker spelen deze room!


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 8.0


Played in March 2025

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

X-Cube - Murder at the Mansion

FEC Sevenum
Posted on: 2025 january 11

Prima prijs-kwaliteit verhouding

We hadden een avondje niets te doen en besloten eens te gaan escapen. Zoals ik al vaker in mijn reviews heb geschreven, is het steeds lastiger om escaperooms te vinden die je nog niet hebt gespeeld (en waarvoor je niet 2 uur in de auto hoeft te stappen). Ons oog viel toen op 'X-Cube' een soort digitale escaperoom die je op meerdere locaties hebt. Sevenum bleek het dichtstbij te zijn, dus besloten we daar te boeken voor dezelfde avond.

De prijs is erg netjes, je betaalt (in Sevenum) 13,50 per persoon. Ongeacht hoeveel mensen er meespelen. Voor ons met z'n tweeën waren we dus "maar" 27 euro kwijt. Dat voor een uur spelen, nette prijs dus! Enfin, lang genoeg intro, op naar Sevenum. De X-Cube bevindt zich op een locatie waar je veel kunt doen (vandaar ook de naam Family Entertainment Centrum Sevenum). Denk dan aan de midgetgolfbanen, arcadespellen, bowlen, etc. Op voorhand hadden we geboekt en kregen we via de mail al een nette inlogpagina waar we alle informatie over de X-Cube al kregen.

Omdat we op deze locatie nog wat op moesten halen (omdat iemand zo slim was geweest om haar muts te laten liggen een week ervoor), konden we ons melden bij de informatiebalie. In principe is dat normaal niet eens nodig. Je krijgt via de mail een inlogcode om de X-Cube in te gaan en kunt meteen beginnen. Onze host nam ons eventjes mee en liep ook mee de 'kamer' in om de introvideo te starten. Soms hapert deze namelijk, vertelde hij ons. Heel irritant dat hij achter ons op zijn telefoon ging zitten spelen, dat stoorde een beetje. En zoals hij al voorspelde, de video bleef hangen. Na de tweede keer startte de 'escape' gelukkig wel.

Nou dan de escape zelf. Het is niet volledig te vergelijken met een 'echte' escaperoom, al zitten er wel veel gelijke elementen in. Ken je van die spelletjes op je telefoon waar je een escaperoom speelt? Daar is het beste mee te vergelijken. Het is een 'point and click' principe, je klikt waar je op het scherm naartoe wil lopen. De kubus is eigenlijk een groot scherm met meerdere schermen in de hoeken, waardoor je eigenlijk 360 graden in de kamer rond kunt kijken. In elke ruimte (bij deze missie) vind je hints om te kijken wie de moord heeft gepleefd. Een soort Cluedo eigenlijk.

Om heel eerlijk te zijn hebben we ons met z'n tweeën echt onwijs vermaakt. Er zaten best leuke puzzels in, het verhaal was logisch, het beeld zag er goed uit, de conclusie was leuk. Zeker kijkend naar de prijs die je betaalt, is het echt wel leuk om te doen. Zitten er dan helemaal geen minpunten aan? Ja, dat wel... Speel dit zeker niet met meer dan 2/3 personen. Je hebt 'maar' een scherm wat je aan kunt raken en daardoor sta je dus op sommige punten alleen een beetje toe te kijken. Het beeld is hier en daar wat haperig en het geluid van de bowlingbaan buiten stoort ook enorm.

X-Cube, ik was erg benieuwd wat dit inhield. Om heel eerlijk te zijn vond ik het erg leuk om eens gedaan te hebben. Heb ik nu meteen de drang om een nieuwe kamer te boeken? Nee, dat niet per se. Maar, mocht ik ergens in de buurt zijn en er is een X-Cube in de buurt... dan vind ik het best leuk om nog eens te spelen. Achteraf krijg je in de inlogpagina je tijd te zien, je behaalde score, je foto's en wat de juiste antwoorden waren. Dat werkt oprecht erg goed. En heel eerlijk, voor die 13,50 heb ik me 60 minuten erg vermaakt!


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 6.0


Played in January 2025

Played with 2 persons

Team: Stan & Sjef

Escaped: Yes

 

Maditas Geheimnis (Part 1 of 3)

66 Minuten
Posted on: 2024 november 18

Domper nummer 1

Jeej! Het is weer tijd om een dagje te gaan escapen. Ik kan het continu in mijn reviews blijven zeggen, maar wat is het lastig om met 3 doorgewinterde escapers wat kamers te vinden die je allemaal nog niet hebt gedaan. Dat betekent: verder van huis zoeken. De Madita Trilogie stond al een tijdje op mijn whislist door de geweldige reviews die ik binnen zag komen. Na even contact gehad te hebben met de eigenaar, besloten we de volledige trilogie te boeken en af te reizen naar Neuwied.

Vroeg op de middag kwamen we aan in Duitsland en moesten we eigenlijk meteen beginnen met de eerste kamer. De eerste kamer van de triolgie is: Madita's Geheimnis. Allereerst; een triolgie uitwerken in verschillende kamers, iets wat ik nog niet ken. In potentie kan die heel tof worden. Een verhaal wat zich beetje bij beetje ontvouwd. Gaaf! Wel moet ik zeggen dat ik een beetje sceptisch naar deze locatie toe ging. Enerzijds was ik enorm enthousiast door de hoge cijfers hier op ET, anderzijds had ik de foto's van de kamers gezien op de website en die schrokken me wat af. Echter staat er groot op de website dat de kamers gebouwd zijn door mensen uit de theaterwereld. Dat moet wel tof gaan worden toch?

Enfin, na een korte sanitaire stop, lopen we met onze host naar de kamer. Wat een doolhof is deze locatie, maar wel een toffe unieke locatie. Onze host is wat ongemakkelijk, dat is ook wel het typetje, maar de gehele intro duurde mij veeeeel te lang. Na, zonder te liegen, 15 à 20 minuten een verhaal aangehoord te hebben, kunnen we afreizen naar het verleden om te gaan kijken wat het geheim van Madita was.

Ergens hoopte ik nog dat de website foto's een soort 'meme' waren en dat de kamer er heel tof uit zou gaan zien. Niets is minder waar helaas. Toen we de kamer binnenstapte baalde ik meteen. Jeetje wat een oude afgeragde rommel. In het verhaal reis je terug in de tijd. Niet alleen verhaaltechnisch, maar ook qua escaperoom reis je terug naar de allereerste 0.5 kamers (1.0 mag je het niet eens noemen) die zo'n 10 jaar geleden ontstonden. Pff, nee qua decor scoren ze hier zeker geen punten.

Hoe is de afwerking dan? Die is nóg belabberder dan waar ik ooit ook heb gezien. Puzzels zijn kapot, het meubilair is geleefd, etc. Ga ook zeker niet 'op zoek' naar onderdelen van puzzels op plekken waar je niet zou mogen kijken. Overal zijn kabels zichtbaar, niets is weggewerkt. Voordeel is wel; mocht je een puzzel hier niet leuk vinden, kun je de stekker letterlijk uit het stopcontact drukken. Nee, de staat van de kamer zelf is ook vrij treurig.

Oke volgend onderdeel; puzzels. Ook hier snap ik niet wat mensen hier nog tof aan vinden. Speelde je deze kamer 10 jaar geleden, dan kan ik best begrijpen dat de puzzels leuk waren. Echter, anno 2024 kunnen dit soort puzzels echt niet meer. Ben je een beginnende speler? Dan kan ik er best inkomen dat je nieuwe dingen ziet. Heb je wat meer ervaring? Dan ga je hier werkelijk waar niets nieuws tegenkomen.

Het verhaal dan? Gaat die de kamer redden? Je merkt dat ze bij Madita's geheimnis echt hebben geprobeerd wat leuks neer te zetten. De manier van storytelling is in de basis best leuk bedacht. De uitvoering is véél te langdradig. Van de 66 minuten die je in de kamer zit, sta je er 33 te luisteren naar bandjes. En dan de plottwist in het verhaal, ook hier zit potentie in en kan in principe best grappig zijn. Maar qua uitvoering is het wel heel goedkoop.

Enfin, we staan pas een aantal minuten binnen en mede door het niveau van de puzzels, het verhaal en het decor, hoop ik dat we snel doorgaan naar de volgende ruimte. Gezien we in een kleine ruimte beginnen. Dan komt voor mij de grootste domper... Maditas Geheimnis is een single room. Gedurende het spel merkte we beetje bij beetje dat het totaal niet opschoot en dat het haast wel een single room moest zijn. Niet dat single rooms per definitie slecht zijn, maar deze single room wel.

Nummer 1 van de trilogie zit er (gelukkig) op. Wat een domper was dit. Ik kan er met mijn verstand echt niet bij waarom deze kamer zulke hoge punten scoort. Het decor is ondermaats, de puzzels waren misschien leuk in 2014 en het verhaal neemt vreemde wendingen waardoor er geen touw aan vast te knopen is. Hopelijk zijn deel 2 en 3 een stuk beter. We zullen zien.


4

Ambiance: 3.0

Game experience: 5.0

Service: 7.0


Played in November 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

Trophäensammler (Part 2 of 3)

66 Minuten
Posted on: 2024 november 18

Domper nummer 2

We zijn er zojuist achtergekomen wat het geheim van Madita was, nu is het tijd om naar 'The Trophy Collector' te gaan om te kijken wat daar nu aan de hand is. Na de eerste kamer hebben we een dik half uur pauze, hier lopen we een blokje om in het dorpje en lezen we de instructies door die we hebben gekregen voor de tweede kamer. Het lijkt erop dat we hier een stukje interactie moeten gaan hebben, iets wat ik zelf altijd wel tof vind. Komt dan nu dat stukje theater naar voren waar ze zo mee pronken?

De start van de kamer is erg leuk gedaan, door middel van interactie zet je je eerste stappen in het verhaal. Ik moet zeggen dat de host/acteur erg leuk inspeelde op de dingen die wij zeiden/deden. Helaas bleek dit ook meteen het hoogtepunt te zijn van deze hele beleving. Want ook hier viel eigenlijk alles heel zwaar tegen.

Laat ik dezelfde stappen doorlopen in mijn review als bij de eerste kamer van de trilogie. Laten we starten bij het decor en afwerking. Het decor is wel al een stuk beter dan bij de eerste kamer, maar ze hebben hier vooral heel veel geluk met de ruimte die ze al hadden. Zoals de omschrijving van de kamer al zegt, ga je naar de woning van het hoofdpersonage. We stappen binnen in een woonhuis, wat het hoogstwaarschijnlijk hiervoor óók al was. Ze hebben de lokale kringloop leeg getrokken, wat meubels in het bestaande pand gegooid en *pats* je hebt een escaperoom. Waar valt dan nog meer wat over te zeggen? Die afwerking weer... Jezus mina, het lijkt wel alsof ze het niet eens geprobeerd hebben. Overal liggen de kabels bloot, bij veel puzzels kijk je zo de techniek in, niets is afgewerkt en de stekkerblokken zijn overal zo vast te pakken. Nee, wederom ondermaats...

De puzzels dan? Die zijn een stuk leuker dan bij de eerste kamer, dat moet ik bekennen. Maar ze zijn wederom alles behalve vernieuwend. Waar ik me vooral aan stoor is dat een aantal puzzels in het Duits zijn. Ze doen dan wel hun best om er wat vertalingen bij te leggen, maar niet voor alles. Het is dus heel duidelijk dat je bepaalde dingen niet nodig hebt, want die zijn niet vertaald... denk je... Nee de puzzels vallen niet echt in de smaak en ik vraag me meermaals af; hoe hadden we dit ooit zelf kunnen weten?

Het verhaal. Ook hier is het weer zo dat je de helft van de tijd naar bandjes en geluidsfragmenten staat te luisteren/kijken. De kwaliteit is niet al te best en het Engels van de desbetreffende stemacteurs ook niet. Hierdoor heb ik er eigenlijk vrij weinig van begrepen. Zeker wanneer je bepaalde geluidsfragmenten nodig hebt voor een puzzel (en ze voor de 23e keer opnieuw worden afgespeeld), gaat dat frustreren. Ook hebben ze er in deze kamer voor gekozen een acteur toe te voegen. Dit was meer een stoorzender dan een leuke toevoeging. Verhaaltechnisch vraag ik me ook echt af wat de eerste kamer uit de trilogie en deze met elkaar te maken hebben... Maar goed, dat moet allemaal duidelijk worden in deel 3.

Ook bij The Trophy Collector voelt het weer als; "Ik zie wat je hebt geprobeerd te doen". Echter is de uitvoering het gewoon net niet. Het einde is daar ook weer een goed voorbeeld van. Het verhaal neemt allereerst een vrij afgezaagde wending, daarna volgt de finale. Hier hebben ze geprobeerd wat leuks van te maken, maar ook dit is op zo'n knullige wijze gedaan. Nee, ook hier kan ik er met mijn verstand niet bij waarom deze kamer toch zo'n hoge punten krijgt.

Nummer 2 van de 3 kamers gehad, voor mij de tweede domper van de dag. Ook The Trophy Collector was voor mij écht een ondermaatste kamer. Decor en afwerking zijn echt van een bedroevend niveau, de puzzels zijn beter dan bij deel 1, maar soms niet in het Engels op te lossen. Verhaaltechnisch snap ik er geen bal van en vraag ik me écht af wat we nu eigenlijk gedaan hebben. Ik was blij dat de host me dat achteraf wel kon vertellen, die begreep het dan weer wel. Ik hoop zo dat deel 3 het goed gaat maken en dat alles op zijn plek valt.


4

Ambiance: 4.0

Game experience: 4.0

Service: 7.0


Played in November 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

Das Amulett (Part 3 of 3)

66 Minuten
Posted on: 2024 november 18

Domper nummer 3

Door naar de laatste kamer van de trilogie die we hier speelde. Na kamer 1 en 2 hadden we een lange pauze en die hadden we ook echt nodig. We moesten even de teleurstelling van de middag verwerken. Tot nu toe waren we zwaar teleurgesteld over de twee kamers die we zouden zien. Maar de trilogie moest nog ten einde gaan komen bij de laatste kamer; Das Amulett. Om heel eerlijk te zijn had ik totaal geen idee hoe ze deze verhalen aan elkaar zouden gaan koppelen. Want dat is wat er zou gaan gebeurden verzekerde de eigenaar ons. Met (op het moment van schrijven) een 9.7 op Escapetalk, moest dit de klapper van de dag gaan worden. Hopelijk zou dit alles gaan redden voor ons.

De start van de kamer is meteen een frustratie voor ons. We staan op het juiste aangegeven punt en volgende stappen die we hebben gekregen. Geen gehoor. Nog maar eens proberen. Geen gehoor. Toch maar het hele pand doorzoeken of we juist staan. Ja we staan echt op de juiste plek. Nog maar eens proberen. Geen gehoor. Na een aantal minuten horen we geluid van binnen, klaarblijkelijk waren onze hosts en nog niet helemaal klaar voor. Enfin, dat mocht ons plezier niet drukken. Op naar de laatste kamer van vandaag!

De kamer start wéér met een (te) lange introductie waar je naar een video zit te kijken. Het verhaal van deze kamer is simpel. We gaan terug naar de plek waar we vanmiddag zijn geweest om het amulet terug te vinden. Ik dacht hier nog; grappig dat ze de kamer starten waar we vanmiddag (bij deel 2) ook gestart zijn. We stappen dus opnieuw de matig afgewerkte woonkamer binnen van de hoofdpersoon. Er is nu wat met het licht gespeeld, maar gezien we hier vanmiddag ook al zijn geweest, zien we niets nieuws.

Ik ga weer dezelfde lay-out gebruiken als bij mijn andere twee reviews; we starten met het decor en afwerking. Tot nu toe waren we daar nog niet echt heel enthousiast over. Ook bij deze kamer ga ik hier heel kort over zijn; wederom ondermaats. Weet je waarom? Je speelt dezelfde kamers die je vandaag al hebt gespeeld gewoon nog eens. Waar ik dacht dat je de kamers van deel 1 en 2 slechts kort zou doorlopen (enkel voor het verhaal), is dat letterlijk escaperoom 3. Ze hebben wel een extra ruimte gecreëerd tussen de twee kamers in, maar verder heb je eigenlijk 70% van de gehele kamer al gezien. Sterker nog; ze gebruiken letterlijk dezelfde puzzels op een iets andere wijze. Hier brak echt mijn klomp... De extra ruimte die we voor onze kiezen krijgen, is qua niveau hetzelfde als de andere twee kamers. Gebruik maken van het al bestaande pand en daar wat oude meubels in gooien en verder niets afwerken.

Tsja, die puzzels, zoals ik al zei heb je veel van de puzzels al gezien in deel 1 en 2. Ze hebben hem net een wat andere twist gegeven, maar het principe ken je. De puzzels die volgen in de kamer die we nog niet kende, die zijn wel leuk. Dit is voor het eerst deze dag dat ik dacht; ah dit zijn prima puzzels. Wederom niets vernieuwends, maar wel prima.

Dan het verhaal. We hebben eerder vandaag dus al twee verhalen te horen gekregen, die van deel 1 en 2. Deze verhalen liggen mijlenver uit elkaar, dus daarom was ik erg benieuwd hoe ze dit aan elkaar zouden gaan plakken. Tsja, de manier die ze hebben gekozen is wel héél makkelijk en goedkoop. Deze kamer heeft een horror randje. Verhaaltechnisch hebben ze een keus gemaakt waardoor ze eigenlijk vrij spel hebben gekregen hoe ze de 'horror-acteur' in kunnen zetten. Dit vind ik erg goedkoop en niet passend bij deze kamer en het verhaal. Sterker nog; normaliter ben ik groot fan van acteurs in kamers, het kunnen er niet genoeg zijn. Maar voor het eerst had ik hier echt het idee dat de acteur totaal overbodig was.

Zonder echt wat nieuws te zien staan we een beetje beduusd weer buiten. Jeetje, wat hebben we vandaag toch meegemaakt? Vooral veel matig decor, slechte afwerking, saaie standaard puzzels en een warrig verhaal. De derde kamer slaat voor mij echt alles, deze kamer was echt wel de beste van de drie. Maar hoe je dit kunt verkopen als een 'nieuwe' kamer snap ik echt niet. Hoe deze kamer (nogmaals op moment van schrijven) een 9.7 kan staan, kan ik met de pet niet bij. Ik snap echt echt echt niet wat mensen in deze kamer kunnen zien. Ik vraag me echt af of wij een andere kamer hebben gespeeld. Pfoe, wat een dompers vandaag.

Das Amulett is duidelijk de beste kamer van de drie kamers die ze hebben, maar nog steeds is hij ondermaats. Het decor is wederom niet goed, de afwerking schrikbarend, de puzzels middelmatig en het verhaal is in warrigheid niet verbeterd. Zeker wanneer je de volledige trilogie speelt, zie je weinig nieuws.

Zou ik deze kamer aanraden? Eigenlijk niet. Je kunt in principe namelijk 2 dingen doen; of je speelt de volledige trilogie en je komt bedrogen uit bij Das Amulett omdat je bijna alles al hebt gezien. Of je speelt alleen Das Amulett waardoor het verhaal nóg warriger wordt en waardoor je er nóg minder van begrijpt. Teleurgesteld stapten we dan ook weer 2,5 uur de auto in. Niet meer aan denken...


6

Ambiance: 5.5

Game experience: 6.0

Service: 7.0


Played in November 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes

  sjephanie

The Asylum

Silent Town
Posted on: 2024 november 4

En toch ben je gewoon wéér bang

De laatste kamer van onze eerste dag in het hoge Noorden. Deze hele 2-daagse trip vanuit het verre Brabant was tot stand gekomen door deze kamer. The Asylum van Silent Town stond zó hoog op mijn wishlist, maar jeetje wat was hij voor ons ver weg. Prima excuus dus om er twee dagen van te maken. De kers op de taart van onze eerste dag zou dus The Asylum gaan worden. Toch vind ik het altijd een beetje spannend. Een trip plannen rondom één kamer. Zo'n kamer begint dan eigenlijk al met een 1-0 achterstand, het zou zo maar eens tegen kunnen gaan vallen. Maar je hebt mijn cijfer natuurlijk al lang gezien... dit viel zéér zeker niet tegen!

Nadat we in de buurt even gegeten hadden, verplaatsen we ons (in het pikkedonker) naar een uithoek van Burgum. Hier begon voor ons de eerste puzzel meteen; de ingang van het pand vinden. De escaperoom bevindt zich in een oude fabriek op een industrieterrein. In de avond is het hier pikdonker, weinig lantaarnpalen te vinden. De escaperoom zelf is van de buitenkant niet aangegeven, lees je mail dus even goed! Een groot bord is echt iets wat deze kamer verdient! Iedereen in de regio mag weten dat zij daar zitten, want wat zich in de oude fabriek afspeelt... holy shit. Oke, ik loop op de zaken vooruit, stapje terug...

De entree naar de kamer is tof, iets wat je niet veel ziet in Nederland. Je stapt de oude fabriek binnen en ziet daar dat dit een enorm pand is. Eenmaal binnen kun je nog even naar het toilet, je spullen opbergen, wat papieren tekenen en dan is het wachten geblazen tot je kunt beginnen. De start van de kamer is leuk gedaan, je ziet meteen dat de eigenaren weten hoe ze een entree naar een kamer tof neer kunnen zetten. Tijd voor ons om het Asylum te betreden en te kijken wat hier allemaal gebeurt.

Ik sta nog met amper 1 voet in het Asylum en meteen krijg ik de kriebels. Enerzijds omdat ik het gewoon wéér spannend vind, anderzijds is het een gevoel van kippenvel. Het decor in deze kamer is echt ge-wel-dig. Hoe spannend je deze kamer ook vindt, vergeet vooral niet goed rond te kijken. Het is echt een parel van een decor. Prachtig afgewerkt, overal netjes de camera's en speakers weggewerkt, plafonds geweldig gedecoreerd. Holy shit, wat is dat goed. En dan moet de kamer eigenlijk nog beginnen.

Dat begin, ja... je zit er meteen in! Je wordt op een goede manier meegenomen in het verhaal. Daarnaast is er goed gebruik gemaakt van licht en geluid, want ook dat kunnen ze hier! Wat de kamer zo goed maakt is dat hij erg realistisch opgezet is. Ik heb al veel horrorkamers (en ook veel asylum kamers gespeeld), maar deze is echt het best uitgewerkt! De spanning zit er vanaf het eerste moment meteen in.

Beetje bij beetje maken we stapjes in het verhaal en komen we steeds meer te weten over wat er schuil gaat in dit Asylum. Aan de hand van puzzels, maken we steeds meer progressie in het verhaal. Die puzzels zijn overigens erg tof. De meeste kamers van dit kaliber, zijn qua puzzels niet zo heel sterk. Ik moet zeggen dat ik dat hier best goed vond. Ja, het zijn minder diehard puzzels dan die je in andere kamers zult vinden. Maar het is een stuk sterker en gelaagder dan 'vind X en zet het op Y neer'-puzzels in de meeste horrorkamers.

We vliegen als een malle door de kamer heen, waar ik het begin toch weer spannend vond, nam die spanning voor mij op een gegeven moment heel erg af. En daar baalde ik zelf eigenlijk een beetje van. Dat had wat mij betreft vooral te maken met een verhaaltechnisch aspect in combinatie met de acteur. De acteur in deze kamer wil - zonder te spoilen - simpelweg niet dat jij in zijn Asylum bent. Op het moment dat je oog in oog staat met de acteur en hij je zelfs 'aanraakt' of 'voelt staan', gebeurt er niets. De spanning is voor mij dan plots weg omdat 'er toch niets kan gebeuren'. Verhaaltechnisch klopt dat niet helemaal. Ikzelf had het persoonlijk veel toffer gevonden als die spanning van het begin er langer in had gezeten. Dat er wellicht een bepaalde consequentie was geweest. De acteur zit het overgrote deel van de kamer wel erg goed in zijn rol, alleen op bepaalde momenten had ik er net wat meer van verwacht.

Neemt niet weg dat deze kamer echt een topper is! De reis die je door de kamer aflegt is ook goed, hierdoor lijkt de kamer ook een stuk groter dan hij daadwerkelijk is. Wel moet ik zeggen dat de eindpuzzel een beetje langdradig was. Die zou wat ingekort kunnen worden. De kamer heeft ook een goed einde, iets wat je bij veel enge kamers ook niet hebt. Al met al dus een perfecte beleving!

Ja, The Asylum is precies wat de Nederlandse escapewereld nodig had! Eindelijk een kamer die echt lekker spannend durft te zijn. Zet daar tegenover ook nog eens een geweldig decor, leuke puzzels, goed gebruik van licht en geluid en dan heb je wat mij betreft een hele goede kamer. Met wat kleine aanpassingen in het verhaal en/of het gebruik van de acteur is het wat mij betreft zelfs een perfecte kamer. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de service. Wat een passie spat er vanaf zeg! Ik kom met alle liefde in de toekomst terug naar het verre noorden om nieuwe projecten te spelen van deze creatieve geesten. Volgende keer nemen wij de koeken mee! ;)


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in November 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  RupoStanMelssvz11Mariekesjephanie

Het Jachthuis

Escaperoom Genemuiden
Posted on: 2024 november 4

Ik heb nog steeds rode handen

Omdat we een kamer wilde spelen in het hoge noorden, besloten we er maar een weekendje van te maken. Vanuit het verre Brabant kwamen we aan bij onze eerste stop in Genemuiden. Hier zouden we 'het Jachthuis' gaan spelen. Om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van deze kamer gehoord. Qua thema is het ook niet wereldschokkend, dus eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn verwachtingen niet heel hoog lagen, ach... wie weet valt het dan juist reuze mee.

In de vroege ochtend komen we aan in Genemuiden, parkeren is hier goed te doen, sterker nog, dat kan voor de deur. Op de ramen van de kamer staan grote stickers van de kamer. Deze zien er best netjes uit. Al snel worden we door onze host aangesproken en kunnen we, in het naastgelegen pand, onze spullen opbergen en naar het toilet. Hier krijgen we een (overigens goede) introductie video te zien en volgt het standaard introductiepraatje. Tijdens dit praatje zie ik een bord staan met daarop de recordtijd van deze kamer, ik zie dat deze recordtijd stamt uit 2018, de kamer is dus al relatief oud. Als dat maar goed komt... Na alle ins en outs te hebben gekregen, kunnen we terug naar buiten om naar de escaperoom zelf te gaan.

Omdat het al een wat oudere kamer is, was ik een beetje bang hoe deze kamer eruit zou zien. Maar ik moet zeggen dat het onderhoud aan deze kamer goed is. De kamer ziet er nog netjes uit! Uiteraard zie je dat het geen kamer is die pas een jaartje open is, maar nergens zie je dingen die kapot of geleefd zijn. Het verhaal van de kamer is eigenlijk vrij simpel. Wat daarnaast simpel is, zijn de puzzels. Het zijn een beetje de standaard puzzels die je wel kent uit escaperooms. Toch zitten er hier en daar best wat leuke verrassingen in de kamer.

Het einde van de kamer is voor mij het hekelpunt, waarom moet het nou weer terugvallen op dit onderwerp? Een beetje afgezaagd en wat mij betreft minder passend in de gehele setting. Hier liepen we helaas ook vast, erg jammer omdat de flow tot dit punt erg goed was.

Het Jachthuis in Genemuiden is echt geen hoogvlieger, maar toch hebben we hier ons best vermaakt voor een uurtje. Het is lekker old school puzzelen in een prima decor. Ga hier geen uren voor in de auto zitten, maar als hij toch op de route ligt, is het een prima kamer om mee te pakken!





7

Ambiance: 7.5

Game experience: 6.5

Service: 8.0


Played in November 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  sjephanie

De Poppendokter

Escaperoom de Poppendokter
Posted on: 2024 november 4

Deze was nieuwe dan die andere toch?

Tijd voor kamer twee tijdens ons tripje in het hoge Noorden. Zojuist speelde we 'Het Jachthuis' in Genemuiden, nu is het tijd voor 'De Poppendokter'. In Genemuiden vertelde ze ons dat de Poppendokter ook van hetzelfde bedrijf is. Ze waren heel 'simpel' begonnen met het Jachthuis en hebben een aantal jaar later De Poppendokter geopend. Ik was best enthousiast over het Jachthuis, heel benieuwd dus wat de volgende kamer ons zou brengen. Het thema is in ieder geval al leuk gekozen, pluspunten.

Eenmaal aangekomen op locatie worden we door onze host als een malle de kamer ingepraat. Het voelde zelfs een beetje of hij ons zo snel mogelijk weer buiten wilde hebben. We stonden nog geen stap binnen of we konden onze spullen al opbergen en moesten meteen naar het toilet. Na drie keer geknipperd te hebben, stond het introductiefilmpje al aan, waarna we een paar seconde later al in de kamer stonden. Een vluchtige start, prima, denk ik?

Eenmaal in de kamer valt me meteen op dat de kamer qua decor echt een heel stuk minder is dan de andere kamer die ze hebben op de andere locatie. Het voelt oud en afgeragd aan, weinig sfeer. De puzzels zijn van een eenvoudig beginner niveau en we worden door de host echt door de kamer gedrukt. Daarnaast hadden we helaas ook nog eens last van een 'technisch mankement'/reset fout waardoor de host meermaals de kamer binnen moest komen. Tsja, hierdoor kwam ik er niet echt lekker in.

De 'hoofdruimte' van de kamer is wat mij betreft de grootste domper van alles. Totaal geen sfeer, lelijk afgewerkte muren, overal is de techniek zichtbaar en de puzzels zijn allesbehalve innoverend. Waar ik me hier vooral aan stoorde was de host die continu door ons heen zat via het hintsysteem. We stonden nog niet bij een puzzel of er werd door de boxen al geroepen: "hebben jullie wel goed naar X gekeken?". Het voelde oprecht alsof de trein nog gehaald moest worden en dat we op tijd weg moesten zijn.

Nee de Poppendokter heeft me echt teleurgesteld, zeker na de leukere kamer van hen die we hiervoor speelde. Ook toen we de kamer uitkwamen, werd er vluchtig een foto gemaakt en stonden we alweer buiten. Wat mij betreft mag je de Poppendokter, ook al ben je in de buurt, lekker overslaan.


4.5

Ambiance: 4.0

Game experience: 5.0

Service: 5.0


Played in November 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  sjephanie

Load more reviews

0 reviews