Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

Casturii

Escape Enigma

Offline

Description

Enthousiast speler met kamers gespeeld in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Bulgarije, Hongarije, Polen, en Griekenland. Ik hou van ervaringen die de grenzen van het escapen opzoeken en spelers op meerdere manieren uit hun comfort zone halen.

Als je vragen hebt over enige kamers die ik gespeeld of gereviewed heb, stel ze dan gerust!


Persoonlijke Favorieten:

  • Illusion - Epic Escape, Waalwijk
  • De Conciërge - 237, Volkel
  • Lost & Found - 237, Volkel
  • The Vault - Sherlocked, Amsterdam
  • The Dome - Mama Bazooka, Bunschoten-Spakenburg
  • Corpse Inc. - Escape Room Junkie, Baarn
  • DarkPark!
  • Brandon Darkmoor - The Room, Berlijn DE
  • The Secret Elixir - Hidden in Braunschweig, Braunschweig DE
  • I Can Hear You - Entered BE
  • Death Row - No Exit GR
  • Mystic Project - Mystic Corporation GR
  • Don't Take a Breath - Verone GR
  • Chapel & Catacombs - Lockhill GR
  • King Arthur's Dungeons - Exit19.pl PL
  • Abandoned Hotel - Exit19.pl PL
  • Dead Man's Revenge - Dreamscape PL


Verder gespeeld:

-Ciao Dinero - Escape Room Katwijk, Katwijk (Escape To Go)

-Hotel Wonderland - Hotel Wonderland, Slaghoedje (Onderdompeltheater)

-Wasteland Rebellion - DarkPark, Vlaardingen (Lasergame)

-Sector - My Escape Club, Amsterdam (Fysieke opdrachten)

-Real Life Game Wereldhavendagen, Schiecentrale Events ("Escape Room")

-Escape Tour Nijmegen - Escape Tours (City Game)

-Doloris' Meta Maze, Tilburg (Art Maze)


Member since

04-09-2019

Statistics

Escaperooms

232 reviews

288 Rooms played

99.6% escapepercentage


Games

0 reviews

6 played games


2 forum posts

Teams

De Achterbuurt Tjappies

4 team members

48 Rooms played

Het Dronkenmansslot

4 team members

55 Rooms played

232 reviews

Hekates Tränen

The Code Agency
Posted on: 2024 november 26

Sceptre of Light, maar dan als een fabriek

Terug naar Code Agency! De laatste keer dat ik hier was was in 2021 op een roadtrip door Duitsland heen. Toen viel Sceptre of Light mij erg in de smaak en was Poltergeist een scarefestijn van jewelste. Deze keer komen we voor Hekate's Tears en It Is Back! We beginnen met Hekate om in te komen. Het ontvangst is wat meer massaal dan de vorige keer. Erg efficient is het niet en het voelt fabriekachtig. Onze host is lief, maar lijkt het zelf ook wat spannend te vinden. Zoals gewoonlijk in Duitsland krijgen we een waslijst aan nutteloze informatie die je alleen aan complete nieuwelingen zou vertellen mee voor we naar binnen gestuurd worden. De intro is vrij wat je verwacht, maar kan meer oomph hebben door wat sterker acteerwerk en door het niet te laten doen door de host die je net alle regels uitgelegd heeft. We maken de (onovertuigende) overgang naar onze eerste locatie en gaan te werk.

De ruimtes zijn zoals gewend van Code Agency mooi gedecoreerd en, anders dan ik in veel reviews zie, goed onderhouden en afgewerkt. Er is mooi nagedacht over de belichting, al vind ik het geluid te zacht en voelen de ruimtes snel sfeerloos en statisch. Het helpt niet dat de ruimtes vrij klein zijn. Ze voelen meer als kleine ruimtes waar je doorheen escaped. Daarnaast hoor je de host in de kamers achter je alles resetten. Ik ga hier nooit echt lekker op in de sfeer. De doorgangen tussen de verschillende ruimtes en het verloop vind ik wel leuk gevonden.

Het verhaal is in essentie simpel. We gaan een wereldreis maken door te teleporteren tussen verschillende locaties om magische stenen te vinden die we dan bij een ritueel aan het einde kunnen gebruiken. Daardoor gebeuren goede dingen en daar houden we van. Hoezee! Dit klinkt in essentie precies als Sceptre of Light, alleen maakt Hekate gebruik van een aparte gimmick. Elke ruimte heeft namelijk een vaste tijd dat je er bent voordat je door moet. De puzzels in de kamer zijn optioneel en je kan alleen maar meer punten krijgen voor je eindscore. Dit betekent dat je sowieso 70 minuten speelt, maar er gaat ook wat van de lol af voor mij. Er zit te veel haast achter. Sommige puzzels duren veel langer dan anderen. Dan kan je gewoon je tijd verspillen terwijl je intussen andere dingen had kunnen doen. Andere puzzels gaan heel snel terwijl anderen net die ene stap missen en dan moet je maar gewoon blijven proberen terwijl je tijd weg tikt. Sommigen van ons zitten lang aan een puzzel terwijl de rest de hele ruimte oplost. Je hebt dan ook niet de tijd om even in te halen en rustig aan te doen met elkaar. Sommige mensen vinden het waarschijnlijk een leuke uitdaging, ik vond het eerlijk gezegd de gezelligheid er af halen.

Hekate heeft mij met gemengde gevoelens achtergelaten. Aan de ene kant is het een grote mooi gedecoreerde kamer met een tof verloop, maar ook eentje die sfeer mist en gezelligheid. Waar ik bij Sceptre of Light echt genoot voelde ik me hier toch te veel door de kamer geduwd. Geef hem vooral zelf een kans, misschien ligt het model je beter. Het was een leuke opwarmer, al wel aan de prijzige kant.


7.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 7.0

Service: 8.0


Played in October 2024

Played with 4 persons

Team: Het Dronkenmansslot

Escaped: Yes


  • Decor
  • Afwerking
  • Veel ruimtes
  • Reset terwijl je de kamer speelt
  • Mist sfeer
  • Aan de prijzige kant
  • Spelgimmick haalt voor mij de lol er af

 

ITs Back [Es ist Züruck]

The Code Agency
Posted on: 2024 november 28

I don't get IT

Het is eindelijk tijd voor It Is Back! Deze kamer kreeg steeds meer hype en ook kennissen van mij die hem al gespeeld hadden waren erg enthousiast. Nou heb ik niet de beste ervaring met IT-kamers, maar dit klonk alsof het de uitzondering zou zijn. De kamer begint met een jammerlijke intro, aangezien het gewoon de host is die een petje op doet en vervolgens doet alsof ze een karakter in het verhaal is. Onze opdracht is simpel en iedereen die de films gezien heeft weet wat we kunnen verwachten: Kill die clown!

Het decor ziet er weer geweldig uit en de sfeer zit er goed in. De kamer is lekker eng verlicht, de dreigende klanken dreunen uit de speakers, en we voelen ons bedreigd. Alles staat klaar om hier een topervaring van te maken en dat...gebeurt niet. Soms kom je een kamer uit met lovende reviews en denk je "hebben we nou echt hetzelfde gespeeld?" Voor mij is It Is Back deze kamer. Het concept is me hier duidelijk, maar voor mijn gevoel is het totaal niet uitgewerkt. Laten we beginnen met het spelverloop. Ik heb het idee dat ik deze hele kamer nauwelijks wat gedaan heb. De puzzels stellen helemaal niks voor en komen vaak terug op zoeken en dan iets op de juiste plek zetten. Daarnaast zitten we met een schelle porto als hintsysteem waar ik dus echt een bloedhekel aan heb. Hadden we niet iets in character kunnen bedenken? Een jammerende hallucinatie of iemand die met je communiceert door de riolering?

De acteur wordt voor mijn gevoel compleet onderbenut. Zijn introductie komt een beetje flauwtjes over en de hele tijd lijkt het niet duidelijk te zijn wat zijn toevoeging nou is. Er zijn nauwelijks scares of chases en op een of twee momenten na maakt het geen indruk. Waar ik normaal vind dat horrorkamers je te graag te snel bang willen maken is het hier omgekeerd. We worden te veel tijd en ruimte gegeven waardoor je gewoon weet dat er niks gaat gebeuren en het is voorspelbaar wanneer het wel gebeurt. Er is een specifiek stuk dat zich prachtig leent voor een doodenge ervaring en daar doen ze helemaal niks mee!
Het einde van de kamer is indrukwekkend en een (vrij letterlijke) klap op de vuurpijl, maar daar staan we al na 37 minuten ontspannen spelen. Ik speel met een team dat een hekel heeft aan haasten, dus dar ligt het niet aan. Dat vermindert de impact behoorlijk.

Is dit een slechte kamer? Nee, eerder ondermaats uitgewerkt. Wat hier staat is best vet! Het decor is mooi, de sfeer goed, de kamer is groot, en de doorloop is vet bedacht. Echter kwam ik er behoorlijk teleurgesteld uit. Een onderbenutte acteur, een veel te korte speeltijd, en saaie puzzels zijn niet wat ik verwachtte voor dit prijskaartje. Misschien heb jij een andere ervaring als je hem speelt. Als ik de reviews zie valt de kamer klaarblijkelijk bij anderen in de smaak, maar ik ging zelf teleurgesteld naar huis.


6.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 5.5

Service: 8.0


Played in October 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Mooi decor
  • Enge sfeer
  • Einde is sick
  • Grote en creatief ingerichte kamer
  • Saaie puzzels
  • Acteur onderbenut
  • Veel te kort
  • Miste spanning en dreiging

 

Western Escape

Unlock Adventures
Posted on: 2024 october 17

Maximalisme vs. minimalisme

Je ziet een Western-thema voor mijn gevoel zelden bij escape rooms. Aan de ene kant is het natuurlijk een herkenbaar thema waar je verwachtingen bij hebt, maar aan de andere kant is het dan ook weer extra storend als die verwachtingen niet waar worden gemaakt. De vorige keer bij Unlock Adventures was leuk, maar met kritiekpunten. Toen mochten we al even kijken wat ze hier gingen doen en dat zag er erg goed uit. Onze ontvangst is deze keer hartelijk en onze host geeft ons alle tijd. Hij heeft er zelf duidelijk lol in. Mooi zo, een goed begin.

De kamer begint leuk met een opdracht waarbij we gelijk in het diepe worden gegooid. Deze kamer valt of staat op hoe goed je team kan communiceren en dat merken we gelijk. We puzzelen veel samen, maar ook onafhankelijk van elkaar worden we getest. Wij zijn met zijn 3en en dan blijkt het al helemaal een uitdaging. De Western is bomvol puzzels gepropt en ondanks dat de kamer vrij klein is voelt deze veel groter door een creatieve inrichting van ruimte en gebruik van hoogte. Speel hem met 3 of 4 ervaren spelers. Grote onervaren groepen gaan hier een chaos worden. Over het algemeen speelt het lekker door, al irriteer ik me kapot aan dat de hints hier niet in thema zijn. Gewoon de host die droog over de intercom praat. Dat haalt je er dan zo uit.

Hoewel de kamer maximalistisch is ingericht qua puzzels en spel, valt dat qua afwerking dan weer heel erg mee. Het is jammer als je merkt dat hele stukken van de kamer gewoon niet ingericht zijn of minimalistisch gedecoreerd zijn terwijl andere delen er dan juist weer goed uit zien. Dit geldt ook voor sommige puzzels die nul reden hebben om in het verhaal te bestaan en gewoon onafgewerkte puzzels zijn. Dit is jammer, maar het beperkt de flow gelukkig niet. We gaan het hele Western stadje door om ons doel te bereiken en aan het einde hebben we het gevoel echt een reis te hebben gemaakt. We eindigen dan met een puzzel die ronduit bizar te noemen valt. Ja, dit is cool en een passend einde, maar wauw dit is onveilig. Niet alleen voor je spelers, maar ook voor je kamer. Ik vraag me ten zeerste af of en hoe lang dit te onderhouden valt.

Western Escape is een enorme verbetering op de vorige kamers van Unlock Adventures. De gameflow is geweldig, de inrichting van de ruimte is slim bedacht, en het is een goede uitdaging voor ervaren spelers. Daarentegen blijven de problemen van de vorige kamers hier ook terugkomen, met name de slechte afwerking van puzzels en decor. Als dit aangepakt zou worden dan zou je echt een heel dikke kamer hebben. Nu is het in ieder geval een uitdagende puzzelkamer die ik vooral de ervaren spelers aan kan raden.


Response by Unlock Adventures

2024 October 25

Hoi Casturii,
Bedankt voor je uitgebreide review. En fijn dat je hebt genoten van onze Western Escape.
Zou je jouw ervaring met puzzels die niet in thema zijn willen verduidelijken?


8

Ambiance: 7.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in August 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Uitdaging
  • Puzzelflow
  • Creatieve inrichting van de ruimte
  • Veel puzzels
  • Gebrekkige afwerking
  • Slecht hintsysteem
  • Puzzels soms niet in thema

 

Expedition Bermuda

One Hour Lockup
Posted on: 2024 november 14

Vamos a la playa!

Het heeft jaren op zich laten wachten, maar Expedition Bermuda is er eindelijk. Toen ik hier in 2020 voor de laatste keer was zou de kamer al goed onderweg zijn qua bouw, maar dat pakte blijkbaar anders uit. Het enige dat we weten is dat we een missie hebben om een verdwaald schip te redden van de befaamde Bermuda driehoek. We stappen in de helicopter en away we go!

We beginnen met een sfeervolle overgang naar het schip. Het is tof hoe zo een klein moment je je al veel meer in de sfeer kan laten wanen. De sfeer houdt de kamer trouwens de hele tijd goed vast met een prachtig decor, top afwerking, en goede belichting. Het geluid klinkt ook lekker. Ik had qua licht en geluid wel op wat meer dynamiek gehoopt. De verschillende ruimtes verliezen al snel hun mysterieuze sfeer aangezien daar weinig mee gespeeld wordt. De ruimtes zijn allemaal wel heel anders en passend ingericht. De sfeer verandert hierdoor vaker en het geeft de bouwers ook de kans om te laten zien wat ze allemaal kunnen met dit thema. Ik was bang dat we hier vooral in donkere scheepsgangetjes zouden zitten, maar niks is minder waar. Er zitten ook wat toffe effecten in die ik niet verwacht had.
Het plot verdient wat aandacht, want wat is dit toch een teug frisse lucht. Het is uiterst uniek en bevat een boel humor. Ondanks dat de kamer duidelijk goed over nagedacht is neemt het zichzelf niet helemaal serieus en dat is fijn. Het moet gewoon leuk zijn.

De puzzels zijn passend in de verschillende thema's en verrassend uitgebreid. Meerdere puzzels kunnen lang duren en bevatten veel stappen. Ik kan me voorstellen dat als ze niet lekker klikken met je, je hier nog wel eens lang bezig kan zijn. Gelukkig loopt het op een enkele uitzondering na heerlijk door. We worden intussen heen en weer gestuurd en voelt het aan het einde alsof we elke ruimte helemaal uitgespeeld hebben. Het einde is hilarisch en een prachtige boost aan energie.

Toch ben ik het niet helemaal eens met de 10en hier. Het is een lekkere escape room en een van de betere die Nederland in een tijd heeft gezien, maar het is niet op dat niveau dat ik nog dagen er na over praatte hoe vet het was met mensen. Dat is niet zo zeer dat er iets mis is met de kamer, het was gewoon niet op dát niveau voor mij. Ik heb het er echt naar mijn zin gehad en ik kan zeker iedereen aanraden om te spelen, maar ik denk dat de hype die de kamer nu krijgt misschien iets te hoge verwachtingen schept. Er zit duidelijk veel liefde in en de kamer steekt ver uit boven de twee anderen die hier staan. Verwacht een toffe escaperoom met goede flow, uniek verhaal, en topdecor.


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 8.5


Played in August 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Puzzelflow
  • Topdecor
  • Afwerking
  • Uniek en grappig verhaal
  • Heerlijk einde
  • Sfeer is soms wat te eentonig

  Marieke

Submarine Bunker

Escape Rush
Posted on: 2024 august 27

From Russia with love

Vandaag spenderen we een hele dag bij Escape Rush te Brussel om al hun vier kamers te spelen. We beginnen bij Submarine Bunker. Ze hebben hier echt een ontzettend vette ontvangstruimte neergezet. We komen binnen bij een kledingwinkel genaamd Ravenswood. Er staat nergens een logo of ook maar een hint dat je bij een escapebedrijf bent, op de flyers na. Dit bedrijf is een cover voor de echte Ravenswood, dat geheim agenten op gevaarlijke missies stuurt door ze te laten tijdreizen. Hoewel dit briljant is uitgevoerd wordt dit totaal niet doorgetrokken door het personeel. Alles is perfect op zijn plek om het personeel je op te laten halen en te vragen of je komt voor "een Russisch pak" of "Japanse schoenen" om zo de ervaring door te trekken, maar in plaats daarvan is het gewoon escape roompersoneel. Ik vraag me af of de eigenaren dit zo bedoeld hebben. De intro voor elke kamer is trouwens hetzelfde en is duidelijk niet berekend op meerdere groepen tegelijk of dat je meerdere kamers op een dag speelt. Elke kamer begint met een video die alle regels uitlegt, maar het personeel legt de strekking van de video daarna opnieuw uit. Waarom dat dubbelop?

Nou goed, de kamer zelf. De echte intro van de kamer is een toffe briefing door een video met dik geluid. Het daadwerkelijke tijdreizen snap ik eerlijk gezegd het nut niet van en het is ook totaal niet overtuigend gedaan. Als we dan eenmaal de kamer instappen is het een ander verhaal. Het decor ziet er fantastisch uit en de kamer is groot. Niet alleen qua vierkante meters, maar ook qua hoogte maakt de kamer indruk. Dat mooie decor zwakt richting het einde behoorlijk af, maar dat haalt niet weg dat hier duidelijk een flink budget achter zit. Wat me dan weer verbaast is hoe sfeerloos de kamer is. Ik mis leven. Er is nauwelijks geluid en qua effecten of licht wordt er eigenlijk helemaal niks gedaan. Dat is dan enorm zonde, want daardoor mist de kamer de spanning en de dreiging die je wil. De missie is nooit dringend genoeg.

Het verhaal is simpel, maar duidelijk. Stop de lancering van drie kernkoppen. De puzzels gaan ons goed af en bieden net die goede hoeveelheid uitdaging. Alles past mooi in thema en op de stroeve eindpuzzel na hebben we eigenlijk geen problemen. Ondanks dat we niet gehaast spelen zijn we snel klaar. Na iets meer dan een half uur is het over en wordt de missie op een voldoenende manier afgesloten. Wel is het dan raar dat je moet wachten tot de host je komt ophalen uit de kamer. Je wil nu juist als de wiedeweerga terugreizen naar Ravenswood en je overwinning vieren, maar dat zit er niet in. Napraten zijn ze hier ook niet van. Verder is het personeel vriendelijk en drankjes zijn tot mijn weten inclusief. Mogelijk is het een cultuur- of taalbarrière.

Hmmm. Ik heb heel gemengde gevoelens over deze kamer. Over het algemeen vond ik het een zeer positieve ervaring. Een grote, uitgebreide, mooi gedecoreerde kamer die heerlijk doorpuzzelt. Tegelijkertijd mis ik sfeer, totaalbeeld, en dat zetje dat dit nou echt vet maakt. Het kost niet veel moeite om dit een totaalervaring te maken, maar die stappen zijn niet genomen. In ieder geval is dit een leuk begin aan onze dag bij Escape Rush.


8

Ambiance: 7.0

Game experience: 8.5

Service: 9.0


Played in August 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Uitgebreide kamer
  • Vette ontvangstruimte
  • Achtergrondverhaal
  • Puzzelflow
  • Drankje inclusief
  • Gebrekkige sfeer
  • Totaalervaring ontbreekt
  • Lange intro die beter kan

  Marieke

The White House

Escape Rush
Posted on: 2024 august 28

It's Joever, bye then!

Dit is kamer twee bij Escape Rush. In plaats van Rusland verplaatsen we ons nu naar de VS van A om binnen te dringen in het befaamde gebouw van de president. Wederom heeft Escape Rush hier alle kans om een fantastisch immersive intro te doen, maar slaan ze de plank mis. Het verhaal achter Ravenswood en het thema lenen zich er zo voor om spelers vanaf de voordeur te behandelen als geheim agenten, maar dan worden we toch de hele tijd aangesproken als de spelers voor de escape room. Ook hier bekijken we weer een video van hoge kwaliteit over de regels die dan opnieuw opgehoest worden door onze host. Ik snap niet waarom de video niet gewoon genoeg is, maar vooruit. Het tijdreizen blijft onindrukwekkend en ik vind het ook niet nodig voor enig van de verhalen. Nu is aan ons de opdracht om de oval office van de Amerikaanse president binnen te dringen om iets belangrijks veilig te stellen voor onze organisatie.

Net zoals bij Submarine Bunker ziet het er decor hier heel goed uit en is de kamer goed verzorgd. Je kan zien dat hier een flink budget achter zit. De kamer is groot met een hoog plafond en dat maakt de missie veel indrukwekkender. Net zoals bij Submarine Bunker had ik oprecht verwacht dat dit een single room zou zijn, maar nee. Onze missie voert ons langzaamaan naar de oval office toe en die opbouw maakt de missie veel geloofwaardiger en leuker. Toch mis ik weer de spanning. Je bent hier in een van de zwaarst bewaakte gebouwen ter wereld binnen gedrongen. Je zou toch verwachten dat je je hier niet op je gemakt voelt, maar het voelt alsof je doodleuk binnen banjert. Er is op meerdere stukken zelfs geen geluid en verder wordt er niks gedaan om de spanning te verhogen. Je kan dit zo makkelijk fixen, een bewaker die langs loopt, even iemand die op de deur klopt met een "Mister president?" of iets om het white house te laten leven. Nu sta je nog gewoon op een escape room setje. Het is wel een indrukwekkend setje. De oval office ziet er ook echt uit als de oval office en het is vet om daar gewoon in te kunnen staan.

Blijkbaar is dit de meest uitdagende kamer van Escape Rush, al komt dat niet door het niveau van de puzzels. De kamer kan uitdagend zijn, maar is dat eerder door eerlijk gezegd vreemd design. Meerdere puzzels draaien om gewoon dingen blijven proberen totdat iets lukt of het observeren van details die eerlijk gezegd niet duidelijk zijn. Er zijn meerdere puzzels waar wij als ervaren spelers wel een logische conclusie aan kunnen knopen, maar vooral als je weinig ervaring hebt zijn dit behoorlijke denkstappen. Hoewel we lekker doorspelen is dit van alle kamers van vandaag degene met het minste spelplezier. Het einde is ook bij lange na niet zo voldoenend als je hoopt. Dan heb je ook weer dat rare einde met dat je moet wachten tot de kamer binnen komt. Ik zou hier veel liever terug ontsnappen naar Ravenswood als agenten op onze geslaagde missie. Napraten zijn ze hier ook niet van, al is dat bij deze host duidelijk door een taalbarrière. Verder is het personeel vriendelijk en drankjes zijn tot mijn weten inclusief.

Waar deze kamer mij meer kon overtuigen dan Submarine Bunker qua decor zijn de puzzels hier gewoon wat minder. Verder is het totaalbeeld van Ravenswood gebrekkig en mis ik die 'wauw' die de kamer met een paar simpele stappen zo kan hebben! Alsnog is het een toffe, uitgebreide escape room die een mooie bijdrage is aan onze dag hier.


8

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 8.5


Played in August 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Vette setting
  • Uitgebreide escape
  • Achtergrondverhaal
  • Ontvangstruimte in thema
  • Drankje inclusief
  • Gebrekkige sfeer
  • Totaalervaring ontbreekt
  • Lange intro kan beter
  • Puzzels kunnen veel duidelijker
  • Einde mist voldoening

 

Tokyo Lab

Escape Rush
Posted on: 2024 august 30

GLaDOS, ben jij dat?

Tokyo Lab is onze derde kamer bij Escape Rush vandaag. De eerste twee kamers waren leuke escape rooms, maar niet goede redenen om helemaal naar Brussel af te reizen. Tokyo Lab zou de eerste kamer zijn die ons weg zou blazen, aldus het personeel. Ondanks die belofte merk ik ook bij deze kamer weer het totaalbeeld van de intro. We hebben weer precies dezelfde intro en weer een host die ons gewoon aanspreekt als spelers ipv geheim agenten. Je hebt hier alles klaar staan om vanaf de voordeur een totaalervaring te bieden en je doet het gewoon niet. Waarom? Dan weer het bekende riedeltje van een video met de regels, al heeft deze host wel het inzicht om het niet zelf nog een keer te herhalen. Dan het onnodige en onindrukwekkende tijdreizen en we zijn er. Deze hele intro kan zo veel cooler, vooral gezien wat er al staat.

We gaan naar Tokyo om de wereldwijde uitbraak van een dodelijk virus te voorkomen. Hmmm, waar heb ik dit eerder gehoord? Kun je merken dat deze kamer is gemaakt in coronatijd? De eerste indruk van de kamer is heel positief. Het decor is hier nog indrukwekkender dan de kamers tot nu toe en is ontzettend mooi ingericht en afgewerkt. De kamer is hoog en wederom uitgebreid qua vierkante meters. Het barst van de details, maar zonder te storen met te veel ruis. Blijkbaar hebben ze voor deze kamer een reis naar Japan van twee weken gemaakt om onderzoek te doen en dat zie je terug. Je waant je echt op een straat in Tokyo. Na een tijd verandert de setting en dat is iets minder indrukwekkend gedaan. Het is weer heel mooi gemaakt, maar hier zie je wat makkelijker de beperkingen en dat is jammer. Verder hebben ze hier ook het een en ander gepikt van het spel Portal. Als je dat spel kent ga je hier iets heel herkenbaars tegen komen...
Ik mis toch weer leven en reuring. Je zou verwachten dat je de vibe van Tokyo ook zou overnemen, maar dat valt tegen. Het geluid is nauwelijks aanwezig en Tokyo voelt uitgestorven. Een klapperend luik bij een raam, het geluid van een vogeltje, of lampjes die in sommige woningen aan en uit gaan zouden de hele ruimte zo veel meer indrukwekkend maken. Nu is het vooral een indrukwekkende set.

De flow is hier wél goed en er zitten een paar creatieve puzzels in de kamer. Anderen voelen dan weer te makkelijk en anderen zijn bijna expres zo obscuur gemaakt dat je je afvraagt of dit allemaal door hetzelfde team is ontworpen. Vooral een puzzel richting het einde is gewoonweg bizar gemaakt en lijkt vooral gemaakt om je tijd te verdoen en frustratie op te wekken.
De kamer heeft een hogere fun factor dan de andere twee tot nu toe en lijkt veel meer open te zijn voor creatieve ideeën. De kamer is wat luchtiger, grappiger, en neemt zichzelf gewoon niet zo serieus als de eerste twee kamers. Richting het einde van het spel zit er een soort competitie-aspect tussen spelers bij sommige puzzels en dat is iets wat ik nog niet eerder heb gezien. Dit was niet geheel nodig, maar wel leuk! Het einde is voldoenend, al wordt het plezier ingehouden omdat we moeten wachten tot onze host ons ophaalt. Het daadwerkelijke ontsnappen na een succesvolle missie ontbreekt weer.

Op elk punt was Tokyo Lab tot nu toe de beste kamer van de dag, al zou ik het nog steeds niet genoeg reden vinden om speciaal hier voor naar Brussel te rijden. De gameflow is grotendeels positief, maar heeft soms schommelingen in kwaliteit en ik mis nog steeds sfeer. Verder vind ik het nog steeds storend dat ze hier alles klaar hebben staan voor een totaalervaring en er dan gewoon niet voor gaan. Hoe tof de kamer nu ook is en hoe zeer ik hem aan kan raden frustreer ik me aan hoe veel indrukwekkender het allemaal kan zijn bij dit bedrijf.


8.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in August 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Creatieve puzzelflow
  • Hoge funfactor
  • Prachtig decor
  • Drankje inclusief
  • Achtergrondverhaal
  • Ontvangstruimte in thema
  • Uitgebreide escape
  • Gebrek aan sfeer
  • Een paar mindere puzzels
  • Mist totaalervaring voor en na het spel

 

Botanist Manor

Escape Rush
Posted on: 2024 august 31

So close and yet so far

Dan zijn we alweer bij de laatste kamer van de dag aangekomen. Botanist Manor is de nieuwste kamer van Escape Rush die pas sinds kort dit jaar open is. Het is eerlijk gezegd verfrissend dat ze de kamer pas aankondigden nadat deze helemaal af was. Beter dan die kamers die jarenlang "binnenkort" open gaan. Ik ga het nog maar eens herhalen, maar bij deze kamer is het hele achtergrondverhaal met Ravenswood nog steeds vet, al mist het de finishing touch. De ontvangstruimte is mooi, het verhaal duidelijk, en alles staat klaar om ons hier vanaf de voordeur het verhaal in mee te sleuren, maar nee. We zijn alsnog gewoon spelers en het wordt behandeld als een escape room en dat is zo zonde. Alsof er een denkstap is gemist. De video van tevoren is voor de eerste keer in het (gebroken) Nederlands in plaats van Engels en de host herhaalt alle regels daarna onnodig nog een keer. Dan volgt het onnodige en onindrukwekkende tijdreizen weer. Ik snap zo niet waarom ze niet gewoon helemaal voor de experience gaan hier. Het is zo makkelijk te doen en toch doen ze het niet. Nou, hopelijk is de kamer in ieder geval goed.

Het blijft bij elke kamer hier weer leuk hoe die deur openvalt en het decor direct zo indrukwekkend is. Dit is weer super mooi gemaakt en ze hebben er duidelijk een flink budget tegenaan gegooid. Onze missie draait om het binnendringen van Botanist Manor vanwege een boel vermissingen in de regio van het huis, met een gigantisch leuke twist die ik dus al jarenlang hoopte te zien in een escape room. Deze is enorm leuk uitgewerkt en een toevoeging die de kamer onderscheidt van de rest van Escape Rush. Hoewel ze hier veel meer doen voor sfeer dan de andere kamers (er is eindelijk meer geluid) mis ik toch net nog dat stukje leven waar ik op hoopte. Het is allemaal wel heel strak en netjes hier. Het mag wat rommeliger, wat meer doorleefd.

We spelen heerlijk door en dit is met gemak de kamer van Escape Rush met de beste puzzels. Het niveau is uitdagend, maar nooit onmogelijk en ze blijven creatief. Met het thema dat ze gekozen hebben kunnen ze veel verschillende dingen doen en gelukkig nemen ze die ruimte. Er zitten helaas ook een paar suffe tussen dat je denkt van "Okee, we zijn weer in 2015."

Veel van de dingen waar ik bij de andere kamers op vast liep zijn hier verbeterd. Het verhaal is meer aanwezig en gewoonweg veel creatiever, de puzzels zijn echt goed, de fun factor en de leuke ideeën zijn helemaal losgeslagen, en de kamer heeft eindelijk sfeer. Dit is allemaal aanzienlijk beter!

Tegelijkertijd is dat losser omgaan met de ideeën ook een nadeel aan de kamer. Later in de kamer komt er een twist langs die geheel onnodig is en duidelijk overgenomen is van een bekende kamer uit Nederland. De uitvoering van dit idee is ook slap gedaan en het decor lijkt er zelfs niet eens op gemaakt te zijn. Ik weet niet of dit er in gezet is om mee te liften op een hype of om maar gewoon een mindfuck te hebben, maar het is simpelweg niet nodig en clasht met hoe de kamer tot op dat punt ontwikkelt. De finale van de kamer is dan wel leuk uitgevoerd, als niet een beetje goofy. Dan moeten we helaas weer wachten tot we opgehaald worden uit de kamer, in plaats van zelf te ontsnappen. Het blijft jammer, maar het personeel is oprecht enthousiast.

Het scheelt niet veel of je hebt hier een van de beste kamers van de Benelux staan. Er zijn bij deze kamer enorme stappen gemaakt relatief aan de drie voorgaande en dat kan ik alleen maar toejuichen. Echter mis ik hier nog steeds die totaalervaring die Escape Rush zo makkelijk zou kunnen leveren. Het zijn een paar aanpassingen en dan heb je hier een titaan op internationale schaal staan. Voor nu is dit in ieder geval een van de beste van België en een geweldige afsluiter van de dag. Botanist Manor maakte het verre rijden de moeite waard en ik kan hem absoluut aanraden!


9.5

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in August 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Eindelijk sfeer
  • Creatieve puzzels
  • Fantastisch plot
  • Creatief verloop van de kamer met briljante twist
  • Drankje inclusief
  • Ontvangstruimte in thema
  • Uitgebreide escape
  • Hoge funfactor
  • Iets te netjes
  • Compleet onnodige twist
  • Gebrek aan totaalervaring

  Marieke

Verander je brein in een zeef, dan kan je beter filteren

Het blijft me verbazen waar je escape rooms kan vinden. Enigmania bevindt zich op de begane grond van een winkelcentrum en de overgang van de steriele winkels naar de sfeervolle ontvangstruimte kan niet vreemder aanvoelen. Waar je eerst tussen wat winkeltjes staat sta je ineens op een soort prachtig opgemaakt dorpsplein. Dit ziet er erg goed uit. Het personeel is helaas wat minder enthousiast en doet het duidelijk gewoon als bijbaan. De intro die ons de kamer in moet trekken is dus vrij halfhartig. Deze uitleg duurt ook langgggggggg. Ik weet niet wat het is, maar ze willen hier alles tot in het fijnste detail van tevoren uitleggen. Misschien zijn ze vooral beginners gewend, maar sommige van deze punten zijn wel heel banaal. Het is aan ons om het huis van Sherlock Holmes te onderzoeken terwijl hij niet thuis is aangezien hij de hoofdverdachte is van een lopende moordzaak. Noem het heiligschennis, maar ik vind het een aangename twist op het bekende Sherlock verhaal.

In de kamer zelf is het decor weer van hoge kwaliteit, al ontbreekt het plafond. Kijk omhoog en je ziet airco's en kabels lopen. Dat is nou echt zonde en het is niet de eerste keer dat ik dit in Duitsland zie. Is dit logistiek makkelijker ofzo? Het is zo storend. De sfeer is wel okee, maar we voelen niet die spanning of haast die we moeten voelen. Het licht en geluid kunnen vooral veel meer uit gehaald worden en voelen nu onderbenut. Het komt niet over dat we hier in hoog gevaar door het huis van 's werelds bekendste detective aan het rommelen zijn.

Behalve dat het het huis van Sherlock moet zijn is de verbinding met het bekende karakter heel dun. Er zijn geen verdere verwijzingen voor fans van de originele verhalen of belangrijke onderdelen voor het verhaal. Mijn vermoeden is dat het draait om Sherlock om te rechtvaardigen dat er overal puzzels zitten (ook al is het soms niet logisch dat die er zijn). Die puzzels zijn trouwens nog van een best uitdagend niveau! Er is nogal wat ruis en je moet hier goed kunnen bepalen wat belangrijk is en waar je langs moet kijken. Daarnaast heeft de kamer een rare structuur voor puzzels. Sommige onderdelen voor het einde van het spel krijg je al in het begin en sommige oplossingen maken het moeilijker om aan andere puzzels te beginnen. Er komt veel op ons af en ondanks dat we een soepele flow hebben zou ik deze kamer niet aanraden voor beginners. De ervaren speler kan hier qua puzzelplezier wel diens lol op!

Sherlock Holmes is een uitdagende puzzelkamer met een mooi decor. Aan de andere kant kan de sfeer levendiger en twijfel ik aan wat creatieve keuzes bij het puzzeldesign. Ik zou de kamer vooral aanraden om onderweg naar een andere kamer te spelen of als onderdeel van een dagje. Voor ons was het de enige puzzelkamer deze dag en zo kwam hij het best tot zijn recht.


8

Ambiance: 7.5

Game experience: 8.5

Service: 7.5


Played in July 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes  40:00 min


  • Uitdagende puzzelkamer
  • Goede flow
  • Twist op het gewoonlijke Sherlock verhaal
  • Mooi decor
  • Sfeer niet boeiend
  • Geen plafond
  • Wat rare keuzes bij enkele puzzels

  Marieke

Een parel onder het stof

Dit is de kamer waar ons dagje in Duitsland vandaag om draait. Das Kuriosum is pas sinds februari open en maakt waves in Duitsland. De foto's zien er belachelijk goed uit, dus tijd om te ontdekken of dat terecht is. Het enige wat we van tevoren weten is dat er een oud curiositeitenkabinet in Witten staat. Om de voormalige eigenaar hing een aura van duisternis, die mogelijk nog in het oude gebouw te besporen valt.

Onze handlanger helpt ons het oude gebouw in. Hoewel het half vertaalde filmpje van tevoren wel heel lang door gaat over alle regels begint het spel daarna spannend. Het is even onduidelijk waar we nou heen gaan en wat we kunnen verwachten. Het blijkt een enorme kracht van de kamer te zijn en het maakt de gestage ontdekking van de oude winkel enkel indrukwekkender. Na een extreem onverwachte plot twist staan we er ineens alleen voor in de duisternis.
We banen onze weg naar de winkel toe en ik maak geen grapje als dit misschien wel het meest indrukwekkende decor is dat ik ooit in een escape room heb gezien. Elk onderdeel is van zulke kwaliteit dat het onmogelijk voelt dat je er echt tussen staat. Je voelt de geschiedenis van elk stukje decor af stralen alsof de winkel daadwerkelijk echt is geweest. Elke ruimte is overvol, maar gek genoeg zonder ruis. Het oog voor detail is bizar, vooral met hoe veel er in de war kan worden gemaakt bij elke reset. Toch voelt onze komst alsof het de allereerste keer in jaren is dat hier iemand is. De belichting van deze ruimtes en de kwaliteit van het geluid zijn ronduit meesterlijk te noemen. Net dat ene spotje daar, met een klein geluidje daar dat de ervaring afmaakt. Er zijn allerlei touches die je zo kan missen en dat getuigt van passie.

Op de site en in de mail staat trouwens dat je vies gaat worden en dat mag je serieus nemen. Ik zou zelfs aanraden om een tweede paar kleding mee te nemen. Meestal als je bij escape rooms dit soort waarschuwingen krijgt hou je er misschien een vlekje aan over dat je ook zo weer weg veegt, maar dit is anders. Vies worden is hier onvermijdelijk en, gek genoeg, deel van de ervaring. De winkel is nou eenmaal al jarenlang verlaten en dat is uitstekend uitgevoerd. Spinnenwebben verstikken het plafond, stof bedekt elk oppervlak (en elke speler), oude apparaten lekken, en de geur in elke ruimte verschilt. Over alles is nagedacht en voegt alleen maar toe aan dat gevoel dat deze winkel daadwerkelijk al jaren leeg staat. De viesheid is geen gimmick en ik heb nog nooit een kamer gezien die dit zo uitgevoerd heeft. Je hebt zulke titanen in decor en sfeer als DarkPark, Exit19, en The Room. Nu heb je ook Das Kuriosum.

Het verhaal is enorm goed en behoorlijk complex. Je zal je kop er bij moeten houden om het te volgen en dit is waar Das Kuriosum begint te wankelen. De twee bouwers hebben jarenlang decorbouw gedaan voor theaterstukken en dit is hun eerste poging tot een escape room. Ze hebben deze kamer ook gebouwd als showcase om te laten zien wat ze allemaal kunnen. Als je dit in je achterhoofd houdt dan verklaart dat een boel. Het voelde voor mij vaak alsof ik eerder in een theaterstuk stond dan een escape room. De kamer heeft weinig puzzels en opdrachten en vereist in plaats daarvan vaak dat de spelers iets observeren of in zich opnemen. Met zulk mooi decor en zulke goede effecten is dat niet moeilijk, maar je moet je er wel op instellen. Er zijn meerdere stukken in deze kamer dat je een heel makkelijke puzzel oplost en letterlijk minuten moet wachten tot er een audiofragment of allerlei effecten af zijn gegaan. Ik denk daarom ook niet dat dit een kamer voor iedereen is. Ik ken zat mensen die hier gek zouden worden.
Hoewel het verhaal sterk is en elk stukje nieuw verhaal prachtig wordt verteld, waren wij aan het einde niet helemaal voldaan. De weinige puzzels zijn vaak makkelijk, maar om de een of andere reden worden ze regulier veel moeilijker gebracht dan nodig. Je hebt bijvoorbeeld een handeling die letterlijk 4 dingen in volgorde doen is, maar daar krijg je een heel blad aan instructies bij waar je in feite doorheen moet lezen. Als je dan de puzzel volbracht hebt heb je geen input meer op wat er daarna gebeurt. Je zet aanzet tot voortgang in het verhaal, maar alle voortgang gebeurt in feite zonder jou. Daardoor mis je net die betrokkenheid die je zoekt in het spel.

Desondanks heeft Das Kuriosum een ongelofelijke indruk op me gemaakt. De sfeer, het decor, het verhaal, de details, gewoon wauw! Dit is de eerste kamer van Escape Room Witten en nu al zijn ze een van de beste bedrijven die ik ooit heb gezien op deze punten. Echter is de gameplay hier niet heel boeiend. Als er nog een nieuwe kamer komt dan zou ik hopen dat de spelers meer betrokken worden in het verhaal en de kwaliteit van de puzzels beter is. Anders dan dat kan ik deze kamer volop aanraden. Als er nog een nieuwe komt, dan ben ik er als een van de eersten bij want de kwaliteit van wat hier staat is bizar!


9

Ambiance: 10.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in July 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes  71:00 min


  • Sfeer to the max!
  • Decor op ongekend niveau
  • IJzersterk verhaal
  • Goede service
  • Origineel
  • Spannende intro
  • Duizenden details
  • Enorm goede effecten
  • Kwaliteit licht en geluid is fenomenaal
  • Spel is aan de passieve kant
  • Spel mist betrokkenheid van de spelers

  Marieke

Der Erbe Draculas

Alma Park
Posted on: 2024 july 22

Dracula komt zuigen

Op de terugweg naar Nederland is het tijd voor de laatste kamer van de dag. Der Erbe Draculas bevindt zich bij Alma Park, een evenementencentrum dat buiten escape rooms nog allerlei andere dingen aanbiedt zoals trampolinespringen, lasergamen, mini-golf, etc. Aan de ene kant betekent dit dat je hier een leuk dagje kan hebben met een vol programma, aan de andere kant ligt de focus dus duidelijk niet op enkel goede rooms bieden. We worden zonder dat er maar een hallo vanaf kan aangestaard door de receptie en ze gaat op zoek naar onze host. Zij lijkt even onzeker als wij over wie de kamer nou voor ons gaat begeleiden. Als hij er eenmaal is worden we ongemakkelijk meegenomen naar de kamer en de regels meegegeven. Hij verzekert ons er van dat hij altijd goed zal opletten alvorens hij ons de kamer in stuurt en de intro in het Duits begint af te spelen. Dit merkt de host pas heel laat op. Dat inspireert vertrouwen...

Je raadt al wat we hier doen. We zijn in Transsylvanië vanwege verdachte gebeurtenissen waar mogelijk vampieren in betrokken zijn. Aan ons om uit te zoeken wat er aan de hand is. De ruimte is groot, creatief ingericht, en op het eerste oog ziet het er best goed uit. Echter zie je vrij snel de beperkingen in het decor en de gebrekkige afwerking. Er is boven een zekere hoogte niks meer gedaan, decor heeft onderhoud nodig, en delen van de ruimtes ogen kaal. De sfeer is vreemd te noemen. Er ontbreekt flink wat licht, wat de flow ook in de weg gaat zitten. Intussen worden er random horrorgeluiden over de speakers afgespeeld met soms zelfs jumpscares er in. Geen idee waarom. Er zitten wat toffe effecten in de kamer, maar ze missen telkens net de finesse waardoor de magie er af gaat.

De flow bij deze kamer kwam er bij ons niet goed in. Deels lag het aan het design van de kamer en deels was het vanwege een gebrek aan onderhoud. Er liggen spullen in de kamer die je denkt nodig te hebben, zoals sleutels, maar die niks doen. Intussen zijn er meerdere puzzelonderdelen kapot maar liggen nog wel deels in de kamer. De alternatieven voor de kapotte puzzels zijn bovendien, laten we zeggen, kwalitatief uitermate teleurstellend. Er hoort een onderdeel aan een ketting vast te zitten, maar was kapot. De gigantische ketting hadden ze intussen wel laten hangen. Totaal niet afleidend ofzo.
Daarnaast bevat de kamers meerdere leuke puzzels, maar die worden overschaduwd door een paar vreemde. Het is vooral in de eerste helft gewoon net niet duidelijk wat je nou moet doen. Dit kan deels komen omdat er zo veel kapot was, maar ja, zorg er dan voor dat het niet kapot is. Het einde van de kamer is random en komt er eigenlijk op neer dat je alleen maar meer problemen hebt veroorzaakt. Het is een rare noot om op te eindigen.

Geen idee waarom dit een van de bekendere kamers in Duitsland is. Het bevat wat leuke effecten en komt vooral neer op lekker spelen op een groot oppervlak, maar het mist passie op zo veel punten. Vooral het onderhoud en de hosting zijn gewoon niet goed. Zet svp wat personeel met passie hier neer en onderhoud de kamer. Het kan gewoonweg niet dat er zo veel kapot is en dat de ervaring van de gasten daar zo onder moet lijden. Voor ons de minst interessante kamer van de dag.


7

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 5.0


Played in July 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Groot
  • Creatief ingericht
  • Leuke effecten
  • Gebrek aan onderhoud
  • Slechte begeleiding van passieloos personeel
  • Vreemde designkeuzes qua puzzels en sfeer

 

The Asylum

Silent Town
Posted on: 2024 june 20

Nederland heeft kamers zoals dit nodig

Oh boy, iemand bouwt een nieuwe enge kamer met acteur, daar wil ik bij zijn! Silent Town volgde ik al een tijdje voor ze open gingen en toen ik hoorde dat een voormalige eigenaar van Escape Room Drachten hier achter zat stegen mijn verwachtingen. Wat gelijk opvalt als we aankomen (naast de overweldigende stank van vis) is het echte oude fabriekspand waar Silent Town zich in bevindt. Wat een gruwelijke locatie! De weg naar de kamer toe is al spannend en intussen zien we helemaal niemand. Als we ons voorbereid hebben en de deuren naar het Asylum voor ons open gaan bereiden we ons voor om te ontdekken of er nog wat over is van het onethische verleden dat zich hier heeft afgespeeld.

De overgang van fabriekshal naar Asylum kan niet duidelijker zijn. Ik was bang dat het Asylum zou bestaan uit wat oude fabrieksgangen vol gegooid met medische troep, maar nee! Het decor is namelijk ontzettend mooi gemaakt! Muren brokkelen af en tonen de oude houten planken er onder, planten groeien door het plafond heen het Asylum in, dichte mist drijft door de gangen, en als we omhoog kijken zien we buiten af en toe bliksem. Kippenvel binnen de eerste minuut. Daar komt bij dat de ruimte realistisch is ingedeeld en echt lijkt of het dienst heeft gedaan. Ik weet niet wat voor duistere magie hier hangt maar deze sfeer voelt zó echt dat het ongemakkelijk maakt. Het spel is enorm duister en volgepompt met mist, maar gebruikt dit om sfeer op te bouwen in plaats van gebreken te verhullen. Je hebt heel weinig licht en dit wordt nooit meer, maar de beklemmende en machteloze sfeer die dit geeft is ongekend. Dit voelt oprecht verlaten en je voelt je hier uiterst alleen.

De gameflow is intussen goed met verhalende puzzels die toch nog iets van een uitdaging vormen. Het spel maakt veel gebruik van de ruimte en je zal veel op en neer lopen. Wat de Asylum gelukkig begrijpt is dat deze atmosfeer niet verpest moet worden met allerlei jumpscares en gillende keukenmeiden vanaf de eerste minuut. In plaats daarvan ligt de focus op spanningsopbouw, alsof een elastiekje 90 minuten lang gerekt blijft worden. The Asylum biedt heel veel kansen om je bang te maken, maar weet wanneer het zich in moet houden en je in je eigen sop moet laten gaarkoken. "Ik hoorde wat achter ons, maar ik zag net iemand voor ons. Hoe kan dat?" Er zijn allerlei hoekjes waar je verwacht dat iemand vandaan kan komen en die worden zelden gebruikt, maar ALS ze gebruikt worden... Dit is atmosferische horror zoals ik al heel lang hoop het te zien. Het gaat echt niet iedereens ding zijn en ik denk dat er zat mensen zijn die zich afvragen waar de scares zijn. De intensiteit ligt misschien laag, maar de spanning ligt enorm hoog. Het spel bevat zeker scares, maar deze zijn telkens anders en komen op passende momenten.

Ik heb hier echter twee kritiekpunten. De eerste is dat ze hier duidelijk nog zoekende zijn naar wat ze met de acteur kunnen doen. Sommige groepen vinden het te heftig, anderen vinden het niet eng genoeg. Die gouden middenweg moet nog gevonden worden en ik merkte dat bij ons het soms ook een tandje heftiger had gemogen. Ze weten nog niet helemaal wat ze wel en niet met dit karakter kunnen doen en hij "leeft" nog niet echt in deze ruimte. We komen na een tijd terug op dezelfde gedragingen in het spel en ik had hier graag wat meer dynamiek gezien in het gedrag van de acteur en hoe wij er mee om horen te gaan.
De tweede is het einde van de kamer. Voor mij was dit een domper. De hele kamer heeft zulke prachtige atmosfeer en dan gaan we voor de laatste minuut over op een soort slecht spookhuis. Het mooie decor en de sfeer zijn ineens weg en dan is het spel voorbij. Het is jammer en hopelijk worden deze punten snel verholpen. De kamer is op dit moment nog geen 3 maanden open dus ik neem aan dat deze kritiekpunten nog goed komen.

Bij het napraten kunnen we beelden terugkijken uit het spel in ons eigen kamertje terwijl het ontzettend lieve personeel nog ellenlang met ons na praat. Wat een lieve mensen zijn dit en ze hebben nog allerlei plannen voor de toekomst. Ik gun het ze zo dat dit uit mag komen!

Nederland had een kamer zoals dit nodig. Dit is atmosferische horror zoals ik het al jaren tevergeefs zoek in Nederland en hier staat het gewoon. Het decor, de sfeer, de ondraaglijke constante spanning zonder overvloed aan scares, dit maakt me blij! Meer mensen mogen hier aantekeningen komen maken. Mijn kritiekpunten op het einde en het karakter zijn denk ik vrij simpel te verhelpen en zouden je er niet van moeten weerhouden om hier te komen spelen. Dit was een ijskoude hand die 90 minuten lang steeds harder in mijn maag knijpte. En ik wil meer!


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in June 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes  89:00 min


  • Doodenge sfeer
  • Prachtig decor
  • Masterclass in atmosferische horror
  • Uitstekende service
  • Beelden terugkijken na het spel
  • Intro van het spel
  • Uitstekende spanningsopbouw
  • Fysieke gameflow
  • Einde is een domper
  • Karakter "leeft" nog niet echt

 

Peace at Last

Escape Zwolle
Posted on: 2024 june 23

"Oh, k*tzooi"

Volgens mij ben ik een van de weinigen die helemaal niks weet over de serie Peaky Blinders. Het is een razend populaire serie en toch zou ik je er geen karakter, verhaal, of wat dan ook van kunnen vertellen. Desondanks staan we hier klaar om Peace at Last te spelen, die vol trots gebaseerd is op de serie.
Het ontvangst is enorm hartelijk. De eigenaar, Robert, is er zelf en vertelt vol enthousiasme over de kamers die we komen spelen. Al het personeel dat we hier vandaag zien is trouwens enorm gedreven en betrokken. Dit is al een goede eerste indruk.

Dan beginnen we ineens met de kamer en een onverwachtsere start had je niet kunnen hebben. Het valt in essentie mee, maar voor sommige mensen komt dit misschien te onverwachts. Hoe tof ik het begin ook vind, ik kan me voorstellen dat voor sommigen die overgang en de handelingen misschien wel heel heftig en onverwachts kunnen zijn.
Maar! Terug op de kamer. Ach en wee, we zijn belandt in de grootste hel op aarde: Birmingham. Als we eenmaal kunnen beginnen krijgen we de opdracht om zo snel mogelijk de stad te verlaten voordat gangsters en de overheid ons te pakken krijgen. Het decor laat in de eerste ruimte nog te wensen over, maar wordt vanaf de tweede kamer aanzienlijk beter. Het maakt veel gebruik van authentieke props en grote spullen die in de sfeer passen. De afwerking kan wel vaker beter, vooral vanwege het contrast met de mooie spullen. De sfeer zelf wisselt tussen gespannen en statisch. Er zitten leuke opzwepende stukken in het verhaal, maar ik mis vooral nog geluid. Het is vaker stil in de kamer en de reis om Birmingham te ontsnappen had voor mij opzwepender mogen klinken.

Peace at Last is bedoelt als een verhalende puzzelkamer en dat doet het goed. Het verhaal wordt door middel van de puzzels vertelt en is constant duidelijk. Het is vrij complex dus dit lijkt me een behoorlijke opgave te zijn geweest om in elkaar te zetten. De puzzels zijn ook bovengemiddeld goed en staan er niet louter om een vehikel voor het verhaal te zijn. Het hintsysteem is ten slotte hilarisch en past uitstekend bij de toon van de kamer.
De kamer rondt af met een heldere samenvatting en laatste opdracht voordat we de zonsondergang tegemoet rijden. Een passende finale voor een kamer zoals dit! Onze host, Niels, praat enthousiast en uitgebreid met ons na. Ik zie niet vaak hosts die zo duidelijk genieten van hun werk, props voor deze jongen!

Peace at Last maakt waar wat het belooft. Een verhalende puzzelkamer die op een mooie manier een complex plot helder over brengt. Ik heb me hier goed vermaakt, al vind ik de toegangsprijs wel wat aan de hoge kant voor wat je krijgt. Desondanks kan ik een bezoekje hier, mede door de hartelijkheid van het personeel, zeker aanraden!


8.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in June 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Niels en Robert!
  • Helder verhaal
  • Verhalende puzzels
  • Goede spelflow
  • Passend einde
  • Intro
  • Afwerking kan beter
  • Geluid kan beter
  • Sfeer is vrij statisch

 

The Rotary

Escape Zwolle
Posted on: 2024 july 07

Het letterlijke hoogtepunt van hart voor de zaak

Peace at Last was een aangename verrassing met diens zware focus op verhalend puzzelen. The Rotary zou wat meer in de comfort zone van Escape Zwolle liggen met een focus op uitdagend puzzelen in een leuke setting. Bij The Rotary bezoeken we, wat anders, de Rotary! Een exclusieve club gereserveerd voor enkel de high society. Één keer per jaar mag het gepeupel (wij dus) naar binnen om te zien hoe goed het hier wel niet is. Echter zit er een onzuiver randje aan deze club dus we kiezen er voor om dus zo snel mogelijk maar weer te ontsnappen.

De intro is leuk gedaan met een klein stukje interactie en laat de club wat meer leven. De reden waarom we hier zijn en weg willen is gelijk duidelijk. Het decor heeft mooie onderdelen, maar is niet even sterk als bij Peace at Last en mist de weelde die je zou verwachten bij dit thema. Naarmate de kamer doorgaat wordt de kwaliteit van het decor helaas steeds minder. Verder is de sfeer prima, maar na een onthulling halverwege blijft het eentonig. Er kan meer uit het geluid en het licht gehaald worden om het spel te versterken. Al is het maar een spotje hier of een extra geluidje daar.

De puzzels zijn een aangename uitdaging en vaak nog erg creatief. Dit verbaasde met het meeste aan de kamer. Er zitten hier een paar bijzonder leuke puzzels in die ik niet verwacht had. Soms is het een bekende formule maar wordt er net dat extra denkstapje vereist of net wat meer met het thema gewerkt dan verwacht en dat maakt het leuk. Het niveau is aan de hogere kant en ik denk dat deze kamer voor nieuwe spelers behoorlijk pittig kan zijn. Ik waardeer de uitdaging weer eens dus voor mij is dat geen probleem! Hoewel het verhaal aan het einde rond is mis ik een goede eindpuzzel of finale. Het is een logisch einde, maar komt voor mij te plots.
Ik ben ten slotte echt te spreken over de kwaliteit van het personeel hier. Dit zijn zulke fanatieke en gepassioneerde mensen die duidelijk plezier hebben in hun werk en ik zie dat helaas niet zo vaak als ik zou hopen. Top!

The Rotary is een uitdagende kamer met een leuk thema die het vooral van zijn puzzels moet hebben. Het decor en de afwerking kunnen, vooral als ik naar de andere kamer kijk, wat meer compleet, en ik zou graag een sterker einde zien. Is het de eerlijk gezegd hoge toegangsprijs waard? Dat weet ik nou niet zeker, maar ik heb het hier bij beide kamers naar mijn zin gehad. Ik draag Escape Zwolle een warm hart toe (haha) en kom hier graag nog een keer terug.


8

Ambiance: 7.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in June 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Leuke intro
  • Top personeel!
  • Uitdagende en creatieve puzzels
  • Leuk thema
  • Prijs aan de hoge kant
  • Decor en afwerking kunnen passender
  • Sfeer is statisch

 

Chernobyl

TheStart EscapeRooms
Posted on: 2024 june 18

Radiofobie slaat toe

Deze stond al jaren op de lijst voor allerlei redenen. Het vette thema, de langere speeltijd, en een enge kamer met acteur heb ik allemaal een zwak voor. Echter hoorde ik verschillende meningen over de kamer en was het werkelijk onmogelijk om hier te boeken met hoe weinig beschikbare tijdssloten er waren. Na eindelijk een plekje te scoren zakken we af naar Ranst.
Ze doen hier een poging om al bij de deur de ervaring te laten beginnen, maar het komt niet over en mist tempo. Onze host praat snel, met een zwaar accent, en een mondkapje op dus we volgen er geen hol van. Als we dan van het toilet afkomen en horen dat hij gewoon zijn karakter heeft laten vallen en over escape rooms praat gaat de spanning er flink af. Daarna volgt nog een intro van iemand anders die veeeeeel te lang door gaat. Deze man zijn spreekstem staat permanent vastgeschroefd op standje schreeuwen en intussen krijgen we een enorm lange briefing met allerlei details die helemaal niks uitmaken. We krijgen rollen toebedeeld, maar daar kan je tijdens het spel niks mee dus geen idee waarom dat er in zit. Stuur ons gewoon die kerncentrale in met een simpele missie en zeg dat er mogelijk nog iemand is. Dat is alles dat we hoeven te weten.

Als we dan eindelijk kunnen beginnen is het decor wel aardig, maar niet heel bijzonder. Het komt over, maar voelt niet als een kerncentrale. Als het thema 'de legerbasis' of 'de fabriek' was geweest dan had het geen verschil gemaakt. Er zijn verder verwijzingen naar de echte Chernobyl, maar die kan je ook missen. De sfeer is spannend, maar niet doodeng. Er wordt veel gebruik gemaakt van duisternis, al krijgen we te veel middelen mee om licht te maken waardoor de dreiging verdwijnt.

De ruimte bestaat vooral uit donkere machinekamers met veel zooi er in. Met zooi bedoel ik trouwens letterlijk zooi, de props voelen vaak niet heel ver van afval verwijderd. Hoewel het speloppervlak groot is is dit vooral onderverdeeld in kleine gangen en kamertjes, waardoor de interactie met de acteur leuk, maar zeer beperkt is. Ik snap niet hoe hier een groep van 7 mensen zou kunnen spelen. Ik denk dat 5 al te veel mensen zijn. We kunnen met zijn 3en nergens echt heen rennen, ons verstoppen, of tactieken bedenken. Onze acteur is toegewijd en gaat duidelijk in zijn rol op, maar dit karakter leeft niet echt. Ik heb niet het idee dat dit karakter hier daadwerkelijk in deze wereld bestaat. Dit komt door het minimale kostuum en omdat het nooit geluid maakt, maar ook omdat het karakter alleen maar langskomt als het uitkomt in het spel. Het ontbreekt het spel daarbij aan highlights en ik zou je niet een moment aan kunnen wijzen dat me hier nou bijgebleven is.

De puzzels zijn verder prima te doen, maar vallen vaak buiten thema en voelen arbitrair aan. Waarom zouden we dit nu doen? Daarnaast komen ze regulier neer op dezelfde formule. Vind de spullen, leg ze bij elkaar, en ga het stappenplan af dat op het A4'tje bij de puzzel staat. De kamer laat je niet zomaar iets zelf ontdekken of uitvogelen. Daarnaast zijn we bij een puzzel met te weinig mensen en dit wordt op de meest knullige manier opgelost. Hier moet toch een betere methode voor zijn.

Na het spel kunnen we de beelden terugkijken, wat ik altijd enorm kan waarderen bij kamers! Onze host is heel enthousiast en neemt veel tijd om ons met alle liefde er doorheen te praten. Daarnaast stoorde ik me er wel aan dat ze hier erg drukken op dat je de andere kamers ook moet spelen. Na een tijd in de lounge te zitten horen we al van meerdere personeelsleden dat we de andere kamers ook moeten doen en dat soort verkooptactieken liggen me niet lekker. Vooral omdat deze kamer 220 euro kost! Dit is oprecht een van de duurste kamers die ik ooit gespeeld heb en eerlijk gezegd zie ik niet voor me waar dat voor nodig is. Het is eerlijk gezegd veel te duur voor wat je krijgt en de grote reden dat we hier vandaag maar een kamer zijn komen spelen is die prijs.

Chernobyl is een leuke kamer, maar ik snap niet waar alle hype vandaan komt. Het is een prima ervaring, maar er kan zo veel meer mee gedaan worden, vooral voor de belachelijk hoge toegangsprijs. Er zijn hier te veel dingen die gewoon prima zijn om dat belachelijke prijskaartje en de enorme rit naar Ranst te verantwoorden. Is het een leuke kamer? Ja, maar niet op zo'n wereldniveau als dat sommigen beweren. Speel deze alsjeblieft pas als de prijs flink wat lager is.


8.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 9.0


Played in June 2024

Played with 3 persons

Team: De Achterbuurt Tjappies

Escaped: Yes


  • Enthousiaste host
  • Toegewijde acteur
  • Spanning
  • Soepele gameflow
  • Interactie met acteur
  • Veel te duur voor wat je krijgt
  • Verkooptactieken
  • Karakter leeft niet
  • Puzzels van gebrekkige kwaliteit
  • Intro duurt zoooo lang

  Marieke

Oh, hi Marc!

Ineens was Horror Stories de grootste horror hype in tijden. Twee kamers die overgekocht zijn uit Athene doen het goed bij het Nederlandse publiek dat smacht om horror. Asylum of Fear is een bewerkte versie van The Sanatorium uit Athene, waar ik (schijnbaar als een van de weinigen) een topervaring had. Ik kwam hier dus met aanzienlijke verwachtingen en wat angstige medespelers.
Bij de deur begint de ervaring, al kan je nog even naar het toilet. Deze ruimte dient als een soort stadsplein voor Floresti, waar deze kamer en volgende kamers zich zullen afspelen. Het is mooi ingericht en zet de toon, al mis ik sfeer vooral qua geluid. Iets van een groep kraaien die overvliegt, klapperende luiken, of onweer in de verte zou al veel doen.

Aangezien ik de originele Sanatorium gespeeld had voor deze kamer lijkt het mij onvermijdelijk dat ik in deze review veel vergelijking zal trekken met die kamer. Ik ging er natuurlijk met een voorbestaand beeld in. De intro is in ieder geval gelijk beter. Een vleugje humor, een mooie manier om het verhaal te vertellen, en meer een reis naar het gekkenhuis toe. De sfeer is beklemmend door de krappe ruimtes en mooi gebruik van licht en rook. De kamer zelf is echt niet groot en dat claustrofobische wordt knap gebruikt om je doodsangsten aan te jagen. Je weet gewoon dat als je een fout maakt je de klos bent.
Desondanks vond ik Sanatorium hier sterker in. Het is hier allemaal wat toegankelijker gemaakt, niet alleen omdat er minder rook is en wat meer licht, maar ook vanwege de designs van de karakters en de thema's. Het is eng, begrijp me niet verkeerd, maar wel meer toegankelijk. Dat geldt ook voor het verhaal, wat in Sanatorium veeeel te complex was voor zijn eigen goed. Hier vind ik het dan weer te simpel. Er is weinig reden voor ons om hier te komen en als we weg gaan weten we precies wat we aan het begin wisten, namelijk dat het gekkenhuis geen zuivere plek is.

Laat het duidelijk zijn dat deze kamer eng is. Dan bedoel ik serieus een stuk enger dan alles wat er nu in de BeNeLux te vinden is. Asylum moet het hebben van zijn acteurs en deze mensen gaan snoeihard. Ik weet niet hoe veel mensen we achter ons aan hebben gehad, maar ik werd helemaal gek. De acteurs hebben verschillende rollen en andere manieren om met ze om te gaan en hoewel dit los goed te doen is, wordt Asylum pas echt eng als je er met meerdere om moet gaan. Dit is een van de meest chaotische enge kamers die ik ooit gespeeld heb, gewoon omdat het spel in een seconde van 0 naar 100 kan gaan en terug. Dit is waar het spel op zijn leukst is en dat werd geweldig aangepakt. Desondanks vond ik één rol iets te makkelijk om aan te pakken. We kregen hier voor mijn gevoel te snel te veel kansen en ze hadden hier wat mij betreft nog wat harder kunnen gaan.

Waar Asylum of Fear een zware verbetering op Sanatorium is is de gameflow. Dit zijn uitdagende puzzels voor het horrorniveau die je uit je comfort zone trekken. De gameflow is echter altijd duidelijk en geeft heldere feedback over wat je moet doen. Van begin tot eind heb ik hier heerlijk gespeeld, al mis ik nog steeds een goed eindspel. Het spel stopt gewoon. Het liefst had ik hier nog een laatste uitdaging gezien. Het gezellige personeel maakt gelukkig alle tijd voor ons vrij om lang na te praten.

Ik kan hier natuurlijk niet geheel onpartijdig zijn. Sanatorium was voor mij een zeer bijzondere ervaring, waar ik nog steeds op terug kijk en denk "Was dat nou echt of was dat maar een nachtmerrie?" Asylum of Fear heeft het verstandig aangepakt door niet te proberen het origineel na te doen. Ik respecteer dat ze hier hun eigen ding doen met de kamer in plaats van klakkeloos te kopiëren. De gameflow is in ieder geval 10 keer beter dan Sanatorium en de sfeer is toegankelijker (al bijten ze hier alsnog met liefde je hoofd er af). Als je eens het idee wil hebben dat je echt in een horror video game zit, dan ben je hier aan het goede adres! Kom spelen, ga naar de getver, en hou je hoofd er bij. Anders pakken ze hem misschien af...


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in May 2024

Played with 5 persons

Escaped: Yes


  • Beklemmende sfeer
  • Acteurs gaan hard
  • Heftige horror
  • Hoge kwaliteit puzzels
  • Goede gameflow
  • Super lief personeel
  • Intro
  • Mist een eindspel
  • Een van de acteerrollen was te makkelijk

  bilipeMarcMelssvz11anoukMarieke

"REMEMBER ME?!"

We hebben Asylum of Fear overleefd! Nu is het tijd voor ons om zo ver mogelijk weg van Floresti te geraken en daar zouden we zelfs het donkere bos voor willen doorstaan. Deze kamer is gebaseerd op The Litchver Woodland escape room uit Athene. Deze had ik toen ik hem speelde gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant had het spel enkele briljante elementen, maar ook wat teleurstellende keuzes.
Net zoals bij Asylum of Fear begint de ervaring hier al bij de deur, al kan je nog even naar het toilet. Net zoals bij Asylum of Fear heb ik natuurlijk de kamer waar deze op gebaseerd is al gespeeld. Het is daarom vrij onvermijdelijk dat ik in deze review veel vergelijkingen zal trekken, aangezien ik al een soort beeld had van de ervaring.

Wat ze bij Horror Stories beter begrijpen dat ze in Athene niet doen is dat simpliciteit key is. Het verhaal is hier veel simpeler en een stuk sterker dan bij Litchver. Er zijn bloggers verdwenen in dit bos en aan het vinden van die mensen hangt een beloning. We sluiten een deal met de boswachter die ons helpt het bos in te komen. Daar komen we er achter dat niets is wat het lijkt. Het verhaal heeft een paar goede twists en mooie verhalende onderdelen. Het is logisch, goed te volgen, en alles is aan het einde duidelijk. Dit voelde als het uitleven van een horrorfilm. Waar ik het verhaal een beperking vond bij Litchver, vind ik het hier juist een sterk punt.
De sfeer in dit bos is ontzettend realistisch met de enorme hoeveelheid aan echt uitziende bomen, dichte mist, en het onweer dat door het bos raast. Er is nauwelijks licht en ondanks dat de ruimte open is voelt het beklemmend. Je wil hier echt niet alleen zijn. Desondanks vind ik dat een van de sterkste onderdelen van het decor uit Athene hier ontbreekt en ik snap niet precies waarom. De begrenzing van het decor is nu soms pijnlijk duidelijk en dat had ik graag anders gezien.

Laat het duidelijk zijn dat deze kamer eng is. Dan bedoel ik serieus een stuk enger dan alles wat er nu in de BeNeLux te vinden is. Onze acteurs zijn toegewijd aan hun werk en gaan echt hard op ons. Misschien iets té hard. Dan bedoel ik niet dat het te eng is, het is gewoon te veel. Eigenlijk wil je hier spanning hoog houden en meer inspelen op mensen hun angsten, maar in plaats daarvan wordt er vanaf het begin al gekozen voor veel schreeuwen en rennen. Er is geen opbouw. Het karakter wordt daardoor te snel te voorspelbaar en verliest zijn impact snel. Na een tijd wordt het eerder een irritatiefactor. Richting het einde van het spel zit er een twist in deze dynamiek, maar die komt eigenlijk te laat. Wederom, de acteurs zijn hier heel goed en hoe ze het doen is extreem indrukwekkend, maar een opbouw naar die intensiteit zou deze kamer 10 keer zo effectief maken. Vergeleken met Litchver is dit ook weer een verandering, die daar juist kozen voor een opvallend terughoudende aanpak.

Een grote verbetering op Litchver vind ik de gameflow, die hier fantastisch is. Alle puzzels zijn duidelijk en gebruiken de ruimte goed. Waar je in Litchver van hot naar her werd gestuurd met dezelfde opdracht zijn de puzzels hier daadwerkelijk leuk om te doen. Het einde is ook een stuk beter en voelt daadwerkelijk als een passende finale waarin alles wordt afgerond. De twists die hier worden geïntroduceerd zijn vet gedaan en voelen als een passende laatste uitdaging. Daarna mogen we onze beelden van het spel terugkijken met het personeel, die alle tijd voor ons hebben. Het blijft gek om te zien hoe zulke lieve mensen zo ontzettend duivels kunnen lijken tijdens het spel.

Net zoals bij Asylum hebben ze het hier verstandig aangepakt door niet te proberen het origineel na te doen. Op veel punten vond ik deze kamer een verbetering op Litchver, al waren er zo ook stukken waarvan ik niet snap waarom ze het veranderd hebben. De verandering in het decor en vooral het karakter vond ik zelf gemiste kansen, maar voor de rest is dit spel letterlijk beter dan het origineel. Op zichzelf is dit sowieso de trip naar Duitsland waard. Als je eens een keer in je eigen horrorfilm wil sterven kom dan hierheen. Registreer jezelf daarna maar gelijk bij het gekkenhuis van Floresti, je gaat de rust nodig hebben...


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in May 2024

Played with 5 persons

Escaped: Yes


  • Acteurs gaan hard!
  • Sterk verhaal
  • Goede gameflow
  • Decor is insane atmosferisch
  • Sfeer is uiterst beklemmend
  • Spel terugkijken
  • Begrenzing van het decor
  • Gebrek aan opbouw

  Laura Eyanouk

Het uiterste minimum

Vandaag twee kamers op de planning bij Escape World Tilburg. We beginnen bij Heineken. Gelukkig gaat deze niet over het bier, maar over de Heineken ontvoering. De locatie is goed bereikbaar met het OV, maar voor de auto zul je een parkeergarage moeten pakken. De ontvangstruimte is ruim en leuk ingericht, al bouwt dit verwachtingen op die de kamers niet afleveren. Je zou denken dat als je aangeeft al honderden kamers te hebben gespeeld ze de ellenlange uitleg van tevoren zouden overslaan, maar nee hoor. We krijgen hier letterlijk uitgelegd wat hangsloten zijn want "je weet maar nooit" en ik wil er van door een raam springen. We gaan de kelder in en worden na nog meer uitleg eindelijk de kamer in gestuurd.

De kamer beweert over de Heineken ontvoering te gaan, maar dat kun je eigenlijk wel vergeten. De ontvoering is al geweest, het gaat nu enkel om het losgeld vinden. Dus het is in feit de zoveelste break-in room waarbij je geld moet stelen. Het plot is dus enkel het excuus om je de kamer in te sturen. Er is geen ontwikkeling of opbouw. Hetzelfde geldt voor het decor en de sfeer. Dit is echt het uiterste minimum van wat je met een kamer kan. Een paar kamers, een paar spullen die nodig zijn voor de puzzels, geen verdere aankleding, geen effecten, geen opbouw. De kamer is er puur voor het puzzelplezier.

Hoe is het puzzelen dan? Best prima. We beginnen met een leuk stukje communicatie en kunnen daarna veel parallel puzzelen. Wat doen de puzzels logisch gezien in de kamer? Geen idee, maar ze spelen wel lekker door op een goed niveau. Verwacht niks vernieuwends, menig ervaren speler zal alles hier al eens eerder gezien hebben. Vier spelers lijken me hier perfect. Er komen meerdere stukken terug op zoeken en dat vind ik dan weer wat minder. De een is er goed in, de ander niet. Deze keer wij helaas niet.

Er valt niet veel over te zeggen. Voor mij is dit echt het uiterste minimum van wat je kan vragen van een escape room. Er is hier nauwelijks decor of sfeer, het gaat hier echt om een uurtje lekker puzzelen. En dat is ook wel eens prima.


6.5

Ambiance: 4.0

Game experience: 7.5

Service: 7.0


Played in May 2024

Played with 4 persons

Team: Het Dronkenmansslot

Escaped: Yes  54:27 min


  • Prima puzzelplezier
  • Nauwelijks sfeer of opbouw
  • Extreem karig decor

 

The Game

Escape World Tilburg
Posted on: 2024 may 13

Spelletjesavond bij oma

De tweede kamer van vandaag bij Escape World. The Game draait rond spelletjes spelen en van tevoren krijg je als verhaal dat je een andere wereld in gaat die alleen maar draait om spelletjes. Enige ontwikkeling of opbouw daar van kun je vergeten. Net zoals bij de andere kamers dient het alleen maar als excuus om je de kamer in te krijgen en daarna wordt er niks meer mee gedaan. We skippen hier gelukkig de lange uitleg en mogen gelijk beginnen.

Het decor ziet er al gelijk wat leuker uit dan Heineken. Speels (letterlijk) en kleurrijk, maar helaas ook wat afgetrapt. Een likje verf of een doekje zou hier al veel doen. Verder kun je niet veel verwachten van de sfeer behalve dat het licht aan staat. Net zoals bij de andere kamers, hier draait het om het puzzelen.

De kamer is praktisch een grote single room en er kan veel parallel gedaan worden. De puzzels zijn allemaal gebaseerd op bekende puzzels en hoewel ze allemaal erg makkelijk zijn is het leuk om te zien hoe al die bekende spelletjes een voor een langs komen. De flow is hier zeer soepel en we staan na iets meer dan een half uur buiten. Dat is vrij kort, maar we hebben in die tijd zeker lol gehad.

The Game is een lekker puzzelkamer met een toegankelijk moeilijkheidsniveau. Ik denk dat beginnende escapers en families het hier vooral leuk zullen hebben. Ervaren spelers zouden denk ik het beste met 2 kunnen komen. Het decor en de sfeer zijn hier minimaal, maar het thema is leuk en de kamer speelt lekker. Simple pleasures.


7

Ambiance: 6.0

Game experience: 7.5

Service: 7.5


Played in May 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes  37:48 min


  • Puzzelflow
  • Spelletjesthema
  • Decor kan een onderhoudsbeurt krijgen
  • Vrijwel geen sfeer
  • Verhaal komt niet verder terug in de kamer

 

Pray

Escape Room Katwijk
Posted on: 2024 may 07

Pray that you won't become prey

Nederland gaat steeds meer richting de enge kamers met acteur en mij hoor je niet klagen! Toen ik hoorde dat Pray ook deze kant op zou gaan en inspiratie had opgedaan in horrorhoofdstad Athene was ik al helemaal bij. We gaan naar uitvaartcentrum The Last Honor om daar afscheid te nemen van een familielid dat onverwachts is overleden. Echter verloopt de uitvaart niet helemaal zoals verwacht...

We beginnen hier direct in thema (lees svp je mail goed door) en de kamer neemt in het begin mooi de tijd om de spanning op te bouwen. Als je misschien bang bent dat dit een of andere terrorkamer is, heb geen angst. De kamer is vooral atmosferisch en probeert je eigenlijk niet eens bang te maken, meer oncomfortabel. Er heerst een vorm van spanning, maar de kamer is nooit eng te noemen. Wat betreft sfeer schiet Pray volop in de roos. Allerlei subtiele details komen langs met licht en geluid waardoor de kamer levend voelt. Er is bliksem in de verte te zien en je hoort vogels boven je rondvliegen, deze plek leeft.
Het decor en de afwerking zijn hier op enorm hoog niveau. Elke ruimte voelt echt, ingeleefd, en sfeervol. Het speloppervlak is groot, maar gelukkig vallen de details en de afwerking nooit weg. Consistentie is key. Er zitten een soort kleine mindfucks in het spel die eigenlijk niet nodig zijn, maar op eentje na lijken deze me eerder praktische overwegingen die toevoegen aan het spel. Als je het speelt zal je waarschijnlijk begrijpen wat ik bedoel.

Ik was verrast door het verhaal, vooral omdat het hier natuurlijk draait om een acteur. De thema's zijn vrij ingrijpend en ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat lastig zullen vinden. De acteur zelf vond ik helaas een gemiste kans. Hoewel het leven toevoegt aan de kamer en de sfeer versterkt vond ik de rol onderbenut. Er is weinig interactie en de afstand tot het karakter blijft de hele tijd groot, op één moment na. Het voelt altijd alsof hij zo pas écht het spel in gaat komen, maar dat gebeurt helaas nooit. Het is jammer, omdat dit oprecht een leuk karakter is waar je naar mijn idee veel meer mee kan dan nu gedaan wordt. Er mag meer confrontatie zijn met hem.

De puzzelflow is door de hele kamer werkelijk perfect te noemen. Dit is precies die juiste balans tussen uitdaging en constant doorpakken. Genoeg momenten dat je even moet nadenken terwijl de uitdaging nooit te ver doorgaat of inkakt. De feedback van de puzzels is ook uitstekend. Het viel me wel op dat aardig wat puzzels niet (helemaal) in thema zitten en meer 'escaperoomachtig' zijn. Dat vond ik wel jammer, vooral omdat het voor de rest zo'n consistent spel is. De puzzels zijn wel keigoed in het verhaal vertellen en hoe complex het verhaal ook lijkt, je krijgt alles mee.

Ja, moet ik dan ook nog benadrukken hoe het hier altijd een plezier is om na te praten? Johan is een geweldige gastheer en het maakt de ervaring voor ons helemaal af. Het is altijd een feest om hier terug te keren.

Pray is weer een kamer waar Nederland trots op mag zijn. Elke kamer die Johan maakt is beter dan de vorige en ik ben heel benieuwd waar de toekomst van Escape Room Katwijk heen gaat. Het niveau hier is op elk vlak enorm hoog en daarom zou ik graag nog iets meer die zekerheid bij de acteur zien. Geef hem een wat grotere aanwezigheid in het spel en meer interactie, want dat verdient het. Ik ben enorm blij deze kamer uit gekomen en kan iedereen aanraden om hem te spelen. Vind je het toch spannend met acteur? Gewoon doen. I'll pray for you...


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.5

Service: 10.0


Played in May 2024

Played with 4 persons

Team: Het Dronkenmansslot

Escaped: Yes  65:08 min


  • Perfecte puzzelflow
  • Decor en afwerking van idioot hoog niveau
  • Goed verhaal
  • Verhalende puzzels
  • Atmosfeer tot de max
  • Johan!
  • Grote kamer
  • Details
  • Puzzels niet altijd in thema
  • Acteur onderbenut

  Marieke

Panic Room

Escaperoom Putten
Posted on: 2024 april 27

The gimmick is not the game

Vandaag hebben we weer eens drie kamers waar we al een tijdje benieuwd naar waren. We beginnen bij Panic Room, een kamer die kort na openen de aandacht trok vanwege het unieke concept. We zijn hier namelijk bewakers werkzaam bij een cryptobedrijf en we moeten hier juist het pand veilig stellen ipv inbreken. Blijkbaar zou dit een totaal andere uitdaging worden die vooral zou draaien rond communicatievermogen. Dat klinkt voor mij als muziek in de oren!
Als we aankomen is er een poging gedaan om de ervaring bij de voordeur te starten wat schattig is, maar het voelt voor mij nog wat halfhartig. Als je gelijk met je bek in de flyers van andere escape rooms staat haalt het toch wel de immersion weg. Daarnaast ben ik de opzet inmiddels eerlijk gezegd zat. Het is *zucht* natuurlijk weer onze eerste dag bij dit bedrijf en natuurlijk gaat alles tijdens de introductie mis waardoor wij ineens de panic room in moeten. Het is een prima opzet om een kamer mee te beginnen, maar dit is inmiddels al zo vaak gedaan dat elk stapje enorm uitgekauwd voelt. Het bedrijf wordt dus aangevallen en we worden in de Panic Room gezet, tijd voor ons om het pand veilig te stellen!

De vraag die zich waarschijnlijk een vraagtekenvormig gat in je hoofd brandt tijdens het lezen is natuurlijk "Maar wat is die gimmick dan?". Dat valt eerlijk gezegd lastig samen te vatten. We moeten het pand veilig stellen, daarom moeten we door het spel heen steeds meer toegang krijgen tot verschillende delen van het pand om uiteindelijk bij het belangrijke materiaal te komen. "Oh, dus zoals een break-in room?" denk je vast. Ja, het is een break-in room. Waar de gimmick echt begint is dat sommige dingen enkel via communicatie tussen de Panic Room (een soort centrale control room) en de andere ruimtes kan worden opgelost. Deze escape room is vrij groot (ca. 100 m2) dus je kan niet zomaar door een muurtje heen staan roepen naar elkaar. Daar komt ook nog eens bij dat je enkel in de panic room veilig bent voor een alarm dat op tijd af gaat en dat je daarom regulier heen en weer zal rennnen.

Goed, nu dat is uitgelegd. Hoe speelt de kamer? Eerlijk gezegd zijn de eerste 10 minuten van de kamer de highlight. De spanning zit er in, er is veel onduidelijk, en je raakt overweldigd van hoe groot en verwarrend de vele gangetjes wel niet zien. Hierna stagneert de kamer helaas snoeiahrd. Als de layout van de ruimte er in zit dan wordt het getimede alarm enkel een irritatiefactor. Ik vind het vooral jammer om te zien hoe de gimmick dat je een soort control room in de kamer hebt eigenlijk nooit uitgespeeld wordt. Behalve het af en toe heen en weer communiceren voor puzzels wordt er vrijwel niks mee gedaan. Je had hier van alles kunnen doen met een soort centraal bestuurssysteem, taakverdeling, camerabeelden, "indringers" op de camerabeelden, collega's door het donker leiden, maar dat komt er nooit van. De kamer komt dan snel neer op heen en weer rennnen in gangetjes, met regulier escape roompuzzels in een reguliere (grote) break-in room.

Nu we het toch hebben over gangetjes, jemig wat kan deze kamer een decorboost gebruiken. Het is kil en sfeerloos, en mist aankleding die het laat leven. Het moet natuurlijk een cryptofarm voorstellen, maar gigantische serverkasten en technische hoogstandjes kun je vergeten. Wat dacht je van witte afgetrapte gangen en nauwelijks aanwezig decor? Het cryptothema is leuk bedacht, maar je merkt er eerlijk weinig van tijdens het spel.
Het wordt ook niet heel goed aangegeven wanneer puzzels communicatie van en naar de Panic Room vereisen. Hints komen dan vrij droog over de porto. Het helpt niet dat we met drie zijn, mogelijk zien grotere groepen die verbindingen wat sneller omdat er dan meestal wel iemand in de panic room is. De puzzels zijn in het algemeen helaas kwalitatief niet denderend en soms gewoon slecht. Ze zijn of uiterst voorspelbaar of puzzels waar eigenaars inmiddels echt beter over zouden moeten weten om ze niet te gebruiken.

Op zich heb ik me hier wel vermaakt en ik vond het ook leuk om weer eens andere insteek op escapen mee te maken, maar dit is weer zo'n geval dat er niet verder gedacht lijkt te zijn dan de gimmick. Onze host komt na het spel vrij uit de hoogte over als we het over het spel hebben, maar ik snap niet waarom. Een gimmick moet je spel verrijken, niet de hoofdattractie zijn. Ja, een groot speloppervlak is leuk, heen en weer rennen is leuk, een focus op communicatie is leuk, maar dit maakt je escape room niet. Als het decor, de afwerking, de sfeer, en de daadwerkelijke puzzels niet bepaald je van het zijn dan gaat je gimmick daar nooit voor compenseren. Daarnaast had de gimmick zelf al meer uitwerking kunnen gebruiken. Natuurlijk ervaart iedereen escapen anders dus als je zelf benieuwd bent dan is het misschien de moeite waard voor jou om een kijkje te nemen, maar vooral voor de prijs die je betaalt zou ik het eerst goed overwegen.


6.5

Ambiance: 6.5

Game experience: 7.0

Service: 7.0


Played in March 2024

Played with 3 persons

Team: De Achterbuurt Tjappies

Escaped: Yes


  • Groot
  • Focus op communicatiepuzzels
  • Control room concept
  • Prijzig voor wat je krijgt
  • Lelijk decor en slecht afgewerkt
  • Lage kwaliteit puzzels
  • Gimmick niet goed uitgewerkt

 

The secret experience is mine

Vanuit de Panic Room gaan we rechtstreeks door naar Ermelo voor Mine Secret. Een mijn als thema vind ik altijd wel iets stoers hebben, maar tegelijkertijd heb ik niemand er ooit het maximale uit zien halen. Het komt vaak neer op vast zitten onder de grond met zuurstof die op raakt. En ja hoor, het plot komt daar ook op neer zoeken we hier een schat die verborgen is door de oude mijners.
De locatie ligt dus echt in, om het op zijn Amerikaans te zeggen, bumf*ck nowhere. Dus als je denkt "waar ben ik?" dan zit je helemaal goed. De kamer bevindt zich in een oude molen. Het is een mooie locatie met een gigantische sfeervolle ontvangstruimte. De kamer is hier twee keer naast elkaar gebouwd zodat grotere groepen tegen elkaar kunnen spelen.
De intro wordt gebracht alsof het een echte mijn is waar we in afdalen en ik vind het enorm schattig gedaan. Helmpjes op, fotootje maken, en het praatje er bij zijn koddig. Ja hoor, de zin zit er in.

Het valt gelijk op dat het decor hier dus echt goed is. De kwaliteit is hoog en op enkele punten na strak afgewerkt. Er is een gebrek aan licht, maar dat is de bedoeling en verhoogt de sfeer zelfs. Het laat de mijn wat meer echt voelen. Het is ook niet om enige gebreken in het decor te verbergen wat wel vaker zo is met weinig licht.
De sfeer mist wat spanning en op het einde na mis ik toch die drive om ons die kamer door te krijgen. De manier waar de tijd mee is aangegeven past gelukkig wel goed in de kamer. Geen schermpjes hier!

Helaas ligt de flow ons hier wat minder. Voor ons mist wel vaker nou net die ene stap die het allemaal wat duidelijker zou maken of ons de logica zou laten zien. Natuurlijk kan dit aan ons liggen, maar vooral het zoeken in deze donkere mijn was niet te doen. De puzzels passen meestal in het thema al past de eindpuzzel totaal niet in het plaatje. De soort puzzel, hoe deze in de kamer zit, en hoe deze er uit ziet voelde voor mij als een enorme clash met de rest van de kamer tot op dat punt. Het decor is ook niet even mooi als tot nu toe. Als we het einde eenmaal bereikt hebben is het gelukkig met die schop onder je kont waardoor je de kamer uit komt rennen.

Mine Secret was een aangename verrassing. Waar de kamer voor ons tekort schoot qua flow werd dit gecompenseerd door het mooie decor en de afwerking. Het personeel was attent en er was zat tijd na het spel voor onze vragen en om nog even met een drankje te zitten. Voor wat je krijgt is de prijs trouwens uitstekend. Wanneer was de laatste keer dat je onder de 100 euro met zijn 3en kon escapen? Als je in de buurt bent, kom dan zeker deze kamer spelen.


7

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 9.0


Played in March 2024

Played with 3 persons

Team: De Achterbuurt Tjappies

Escaped: Yes


  • Eindelijk goed decor!
  • Vriendelijk personeel
  • Goede prijs
  • Haperige flow
  • Statische sfeer
  • Eindpuzzel

 

The Illusionist

Escaperoom Zeewolde
Posted on: 2024 april 28

Dit is niet degene over Marcus Furore

Voor het avondeten op was hadden we besloten dat we nog niet genoeg escapes gehad op één dag. The Illusionist lag het dichtst in de buurt en we konden zeer last-minute nog terecht na de reguliere openingstijden. Enorm fijn! Dit is een bizarre locatie om te komen midden in de nacht. De kamer ligt namelijk op het terrein van een manege. Het was een rare ervaring om in het donker langs de paarden te lopen terwijl er operamuziek uit een nabije stal knalde. De ontvangstruimte is een ruimte die duidelijk enkel in bruikleen is om groepen tijdelijk op te vangen, maar dat maakt de ontvangst niet minder hartelijk. De eigenaar heeft er duidelijk zin in en houdt zelf ook van escapen, altijd een goed teken. Spulletjes opbergen, de basics lekker overslaan, en die kamer in!

Jaren geleden is een befaamde illusionist verdwenen. Aan ons de taak om zijn huis in te gaan om te ontdekken wat er met hem is gebeurd. Dit is al een prima opzet, maar ik vind het goed om te zien dat de wereld waar het verhaal zich in afspeelt nog meer wordt uitgebouwd tijdens het spel. Het is niks mindblowing, maar er zit toch wel meer achter het verhaal dan enkel een gekke goochelaar. Dat ene stapje extra trekt je mee de wereld in.
Het decor is prima, al kan het hier en daar wat liefde gebruiken. Er zijn enkele gebruikssporen en de afwerking kan op meerdere plekken strakker. Dan heb je nog de lelijke hintschermen die in de kamer hangen. Waarom? Het ging net zo goed! Het spel voelt vrij statisch en ik miste net die drive om door te pakken voor de tijd om zou gaan.

Waar het spel voor mij mee uitblinkt is de puzzelflow. De uitdaging is verbazingwekkend hoog en mogelijk niet toegankelijk voor beginners. Er zijn enkele outside of the box momenten, wat leuke nieuwe invalshoeken op bekende puzzels, en zelfs een soort mindfuck die de puzzels en hun aanpak compleet omkeert. Er staat vrij veel decor in de ruimte en toch heb ik nooit last gehad van ruis tijdens het spelen. Uiteindelijk waren we met drie ervaren spelers klaar na meer dan 50 minuten en dat is me al lang niet meer overkomen. Er is na het spel meer dan genoeg aandacht en tijd voor ons om het spel na te bespreken met een drankje.

Dit was een zeer aangename verrassing om de dag mee af te sluiten. The Illusionist is een onverwachts uitdagende puzzelkamer met net die paar stapjes extra om het spel op te krikken. De kamer kan nog wat winnen wat betreft afwerking, maar ik heb me hier goed vermaakt. De service was ten slotte heel netjes. Dit is een kamer die ik iedereen kan aanraden als ze in de buurt zijn.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in March 2024

Played with 3 persons

Team: De Achterbuurt Tjappies

Escaped: Yes


  • Verrassend uitdagende puzzelflow
  • Kleine touches
  • Verhaal
  • Service
  • Afwerking
  • Gebruikssporen

 

Doe maar een dutje

Het werd tijd om Missionroom uit te spelen. Inmiddels had ik al Los Pollos (voormalig DEA) en SWAT gespeeld, dus bleven alleen nog Christina's Nightmare en die andere kamer met de idioot lange naam over. Kort voordat we komen spelen is Missionroom overgekocht door nieuwe eigenaren en heeft het bedrijf een rebrand gekregen. Het politie-aspect dat Missionroom eerst onderscheidde van andere escape rooms is verdwenen. De ontvangst laat nogal wat te wensen over. We komen binnen en er is...niemand, dus we gaan maar een beetje schaapachtig zitten wachten voordat iemand vraagt of we voor Christina's Nightmare komen. Het lijkt alsof de hosts expres zich er op richten om zo min mogelijk contact met de spelers te hebben. 10 minuten na starttijd worden we meegenomen en uiterst pragmatisch naar de kamer gebracht. Geen small talk, gewoon spullen droppen, en de kamer in waar we een video kijken die het spel uitlegt. Dit zijn natuurlijk alle regels die je inmiddels kan dromen en wat belangrijke info over de kamer. Enige nadeel is dat het scherm niet werkt. Een goed begin...

De sfeer bij Christina is denk ik bedoelt om eng te zijn, maar blijkt vooral verwarrend. De kamer lijkt nooit te kunnen kiezen tussen wat het nou wil doen. Het decor is lelijk en kan niet kiezen tussen enkel de basics van decorbouw te gebruiken of te verzuipen in ruis. Daarnaast snap ik niet wat we hier doen. We zitten in de nachtmerrie van Christina. Wie? Waarom wij? Waarom zouden we haar helpen? Waarom krijgen we hier allemaal vage creepy shit te zien zonder context? De kamer probeert eng te zijn, maar doet tegelijkertijd geen moeite. Er zitten geen scares of wat dan ook in, maar probeert wel een onaangename sfeer neer te zetten door allemaal enge geluiden af te spelen.

Elke escape room heeft natuurlijk zijn eigen stijl, maar Missionroom houdt er een logica op na die mij totaal niet ligt. Meerdere puzzels zijn random, passen niet, vereisen voorkennis, zijn onduidelijk, of bevatten expres red herrings. Waarom maak je in godsnaam een kamer die opzettelijk afleiding bevat? Als ik vraag waarom is het antwoord om een extra uitdaging te zijn. Dat maakt voor mij geen sense. Als je mij expres in de war probeert te maken, dan is dat geen uitdaging. Dat is gewoon irritant. Je kan je wel voorstellen dat de flow daarom niet al te best is. Desondanks zijn we snel klaar, zonder een eurekagevoel.

Christina's Nightmare voelt niet meer van deze tijd. Het decor, de sfeer, de flow, de puzzels, de service, alles is het gewoon niet. Als je bedenkt dat deze kamer 130 euro is dan vraag ik me ten zeerste af waar dat geld heen gaat. Voor mij was dit een frustrerende ervaring en met gemak de minste kamer van Missionroom.


4.5

Ambiance: 5.0

Game experience: 4.0

Service: 6.0


Played in March 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Te duur
  • Onpersoonlijke service
  • Slechte flow
  • Red herrings
  • Gebrekkige sfeer en decor
  • Introfilmpje werkte niet

  Marieke

Sterke drank, bittergarnituur, en zure hosts

Deze kamer interesseerde me al een tijdje. Eerst stond deze bekend als Café Voorburg. Een café thema spreekt me altijd wel aan. Er is iets los en gezelligs aan, samen met dat je gewoon veel kan met het thema en de bekendheid die het bij veel mensen heeft. Onlangs is Missionroom overgekocht door nieuwe eigenaren. Dit ging gepaard met een rebrand van het bedrijf en nieuwe namen voor de kamers. Speaking of which, succes met het onthouden van deze.
De ontvangst is niet bepaald gastvrij. Nadat we Christina's Nightmare hebben afgerond worden we in de ontvangst gedropt zonder een verder woord om te wachten tot de kamer af is. Hierna zien we geen personeel meer tot het tijd is (bijna een uur later). Deze host heeft er nog minder zin in dan de andere en brengt de intro van de kamer met een uiterst gebrek aan overtuiging. Het is jammer dat het politie-aspect van Missionroom weg is, dat had bij deze kamer heel leuk gewerkt met een briefing, outfits, en dergelijke. Wederom speelt er een filmpje met alle regels die iedereen die meer dan 5 escape rooms heeft gespeeld al lang en breed weet. Gelukkig werkt het scherm deze keer wel.

Hoewel het decor en de sfeer niet uitstekend zijn zijn ze op zijn minst passend. Props die passen in de setting en authentieke decorstukken helpen behoorlijk mee. Hier wordt gegaan voor een praktische insteek. Vrijwel alles wat er staat wordt gebruikt, maar meer decoratie kun je ook niet verwachten. Er kan qua invulling en sfeer in ieder geval veel meer uit gehaald worden. Het verhaal gaat precies de kant op die je verwacht en biedt verder geen verrassingen. De kamer kan trouwens een stofbeurt gebruiken.

De puzzelflow ligt ons gelukkig beter dan die van Christina's Nightmare. Puzzels hebben op zijn minst een kern aan logica en hebben veel minder de neiging om dwaalsporen in te gaan of je te desoriënteren. Echter hebben we hier ALWEER red herrings! Sleutels die je niet hoeft te gebruiken, iets dat toch echt wat lijkt maar het niet is, en ruis. Waarom? De extra uitdaging, zegt onze host. Nee, dat is gewoon afleiding dat het spel in de weg zit. Haal het weg en zet daadwerkelijk leuke puzzels in de kamer. In het introfilmpje wordt je zelfs iets vertelt dat je niet mag doen, dat je toch echt zal moeten doen om voortgang te boeken in de kamer. Dit is al erg genoeg, maar je wordt vertelt om dit niet te doen voor je eigen veiligheid. Als dit niet de bedoeling was dan had ik mezelf echt kunnen bezeren. Dit zijn de soort dingen waardoor mensen gevaarlijk gaan doen bij andere escape rooms. Haal dit alsjeblieft uit de video en maak duidelijk dat het ding in de kamer bij het spel hoort.

Als we klaar zijn kan onze host ons niet snel genoeg uit de kamer halen om ons vervolgens weg te staren. Ik snap dat je personeel nodig hebt, maar huur dan iemand in die er op zijn minst zin in heeft. Deze jongen veranderde nog net niet in een citroen zo zuur was hij.

De kamer is prima, maar kan verbetering gebruiken wat betreft de red herrings, de gameflow, en de service. Het kost denk ik niet veel om deze kamer nou net dat stukje extra op te krikken. Nu is hij nog iets onder de maat, vooral voor de 130 euro die je betaalt.


6

Ambiance: 6.5

Game experience: 6.0

Service: 3.0


Played in March 2024

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Puzzels in thema
  • Leuk thema
  • Te duur
  • Chagrijnig personeel
  • Red herrings
  • Stoffig

  Marieke

Een frisse wind waait door de Gouden Kooi

Mijn beeld van de Gouden Kooi was voor deze kamer eerlijk gezegd niet al te goed. Het Geheim van Sint-Rumoldus vond ik leuk, maar totaal niet op het niveau waar het naar opgehyped werd. Een leuke kamer met ambities, maar onder het niveau dat de toppers van Nederland toentertijd hadden. Toen de Wraak van Han werd aangekondigd met een van de meest bizarre trailers en goedkoopste posters ooit (serieus, kijk nou naar dat onding) dacht ik dat de Gouden Kooi helemaal van het padje was gegaan. Ik en mijn teamleden hadden zelfs grappend bedacht dat er een complot moest zijn met al die goede reviews, want dat kon toch niet? We gaan het zelf maar ondervinden!

Ontvangst bij de Gouden Kooi is professioneel en ruim, doch enigszins afstandelijk. We worden geïntroduceerd aan de basisregels die we als ervaren speler echt niet nog een keer hoeven te horen alvorens het spel mag beginnen. De intro is wat knullig, maar ergens lijkt dit ook wel de bedoeling. Het plot is...bijzonder. We gaan voor onze eerste werkdag bij een aircobedrijf een klus klaren op een locatie waar blijkbaar een airco op hol is geslagen. Dat klinkt idioot en het wordt nog idioter, maar als ik je nog meer vertel dan spoil ik alles.

De kamer begint vrij hetzelfde als Rumoldus, maar hier komt het geheel beter over. De toon is luchtig (haha) en de kamer gaat daar met volle overtuiging voor. Subtiele grapjes, rare opmerkingen, en kleine wtf-momentjes geven deze kamer een vreemd sfeertje. De kamer kan wat meer 'levend' voelen en er kan meer met verlichting worden gespeeld dan er nu gedaan wordt, maar dit decor maakt veel goed! De kamer is gigantisch en de setting verandert vaak. Elke ruimte is prachtig gedecoreerd en afgewerkt. De muziek is ook geweldig en klinkt goed, al staat het wat zacht.
De indeling van de ruimte is daarbij briljant. Grote escape rooms worden doorgaans snel lege escape rooms, maar de Gouden Kooi zorgt er voor dat je hier elke centimeter van de kamer gezien en maximaal benut hebt. De kamer kent zelfs een enkele mindfuck, op een manier die zo heerlijk subtiel is. Pas als je er over na denkt vraag je je af hoe ze het nou toch gedaan hebben.

De kamer flowt uitstekend, al komt dat deels omdat de kamer vrij makkelijk is. De puzzels zijn gelukkig erg leuk en zeer creatief. Er is constant wat te doen en de kamer zit stampvol met opdrachten, dus je krijgt hier je geld waard. Veel puzzels werken op communicatie en rolverdeling met een fysiek randje. Drie keer raden wat voor puzzels ik van hou!
Het gebeurt jammerlijk wel vaker dat wat je doet vreemd is in de context. Waarom is hier nu een puzzel? Waarom werkt dit zo? Dit slaat nergens op voor wat het is. Er zijn duidelijk vaker dingen gedaan 'omdat het cool is' zonder te bedenken of dat sense maakt bij wat het moet voorstellen. Denk aan een behendigheidspuzzel bij een alledaagse machine die geen enkele reden heeft om zo te werken.

Het lukt de Gouden Kooi om de kamer ondanks het compleet idiote plot om alles duidelijk te houden. Tot na de zinderende finale worden wij meegezogen in het avontuur en genieten we volop. Het avontuur dat zich voor ons ontvouwt is grappig en wat vreemd, maar het werkt gek genoeg wel. Denk bij deze kamer eerder aan een soort Austin Powers of Johnny English gevoel en dan zit je vrij dichtbij. Dit zou zelfs nog een leuke familiekamer kunnen zijn.

Het lijkt er op dat ik nu ook in het reviewcomplot zit. Wat een topkamer! Op elk punt is de Wraak van Han een verbetering bovenop Rumoldus en de kamer maakt de Gouden Kooi een powerhouse in de Benelux. Prachtig decor, heerlijk spelverloop, uniek plot, en een aparte sfeer staan je hier te wachten. Ik zou graag nog de thematisering wat meer sense zien maken en iets meer sfeer zien qua licht, maar dat moet je absoluut niet tegenhouden. Een van de beste van België!


9.5

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.5

Service: 9.0


Played in January 2024

Played with 4 persons

Team: De Achterbuurt Tjappies

Escaped: Yes


  • Creatief spelverloop
  • Uniek plot
  • Luchtige sfeer
  • Originele kamer
  • Prachtig decor
  • Briljante indeling van de ruimte
  • Groot!
  • Kan meer uit belichting worden gehaald
  • Meerdere stukken passen thematisch niet

  Marieke

Load more reviews