Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Escape Legend
Offline
Enthousiast speler met kamers gespeeld in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Bulgarije, Hongarije, Polen, en Griekenland. Ik hou van ervaringen die de grenzen van het escapen opzoeken en spelers op meerdere manieren uit hun comfort zone halen.
Als je vragen hebt over enige kamers die ik gespeeld of gereviewed heb, stel ze dan gerust!
Persoonlijke Favorieten:
Verder gespeeld:
-Ciao Dinero - Escape Room Katwijk, Katwijk (Escape To Go)
-Hotel Wonderland - Hotel Wonderland, Slaghoedje (Onderdompeltheater)
-Wasteland Rebellion - DarkPark, Vlaardingen (Lasergame)
-Sector - My Escape Club, Amsterdam (Fysieke opdrachten)
-Real Life Game Wereldhavendagen, Schiecentrale Events ("Escape Room")
-Escape Tour Nijmegen - Escape Tours (City Game)
-Doloris' Meta Maze, Tilburg (Art Maze)
04-09-2019
150 reviews
248 Rooms played
99.3% escapepercentage
0 reviews
6 played games
2 forum posts
4 team members
35 Rooms played
4 team members
38 Rooms played
Kamer 3 van de 32 op onze trip in Polen. De locatie van CluERoom bevindt zich in Escapelandia, een locatie die gedeeld wordt met meerdere andere aanbieders. Ze hebben zelfs hun eigen burgertentje met gethematiseerde burgers! Perfect dus als je een dagje alleen maar wil escapen! We beginnen met Golden Heist, een kamer gebaseerd op de Netflixserie La Casa De Papel. Oh boy, dat hebben we nog nooit gezien...
Na een korte ontvangst met een lange uitleg over basisregels mogen we naar binnen. Hier komen we een Poolse traditie tegen: de kamer met gesloten ogen in een treintje binnen gaan. Onze ogen mogen na een werkelijk onverstaanbare info pas open en ik snap het punt hier gewoon niet van. Het is niet alsof we een heel gangenstelsel door gaan, de uitgang is letterlijk recht achter ons. Stuur ons gewoon naar binnen of gebruik een andere manier om ons in thema binnen te krijgen.
Bij deze kamer moeten we dus een bankroof plegen. Er zijn enkele verwijzingen naar de serie, maar verwacht niet dat dit een feest der herkenning zal zijn. Het gaat hier vooral om de bankroof en er zitten ook verwijzingen naar El Professor en andere karakters in. De kamer ziet er okee uit, al is dat niet moeilijk met dit thema. We dealen hier vooral met kantoorruimtes in een kantoorpand dus ik kan me niet voorstellen dat het veel werk gekost heeft om dat kloppend te maken. Afwerking kan wel wat strakker, vooral voor kabels.
Verwacht hier geen experience, maar vooral die directe Poolse mentaliteit. Het licht is aan. Het geluid is aanwezig. What more could you ask? Er zijn wat kleine momentjes, maar die zijn eerder lachwekkend dan enerverend.
De kamer blinkt gelukkig uit in zijn puzzels. Deze zijn vrijwel allemaal goed in thema en verbazingwekkend creatief. Alles is verbonden aan de bank en de dingen die we daar vinden. Aan het einde van de kamer hebben we het idee dat we elke hoek gezien hebben. Er is niks waar ik nu nog aan terug denk qua hoe creatief het was, maar het zijn doorgaans bovengemiddeld leuke, doch makkelijke, puzzels. De flow zit er voor ons lekker in en we staan rond de 40 minuten dan ook buiten.
Golden Heist is een solide puzzelkamer die het moet hebben van zijn creatieve en passend gethematiseerde puzzels. Buiten een uitstekende puzzelflow is er eerlijk gezegd niet erg veel aan de kamer, tenzij het thema je ligt. Een leuke kamer bij Escapelandia, maar er zijn betere op deze locatie. De burger van de kamer is trouwens wel heel lekker, die mag je zonder twijfel bestellen.
7.5
Ambiance: 7.0
Game experience: 8.0
Service: 8.0
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Kamer 4 van de 32 op onze trip in Polen. We blijven na Golden Heist op de locatie van Escapelandia en gaan door naar Grandpa's Secret. De ontvangst is zoals doorgaans in Polen. Vriendelijk, maar beperkt. Verwacht geen drankje ofzo, maar een basic ontvangstruimte met kluisjes en misschien een puzzeltje. We krijgen weer een enorm lange uitleg over de do's en don'ts van de kamer en we mogen per Poolse traditie in een polonaise met onze ogen dicht naar binnen. Net zoals vrijwel elke andere kamer die dit doet snap ik het punt niet van deze intro, maar vooruit. Het verhaal valt bijzonder te noemen. Onze opa verborg blijkbaar altijd iets in zijn schuurtje. Nu hij is overleden gaan wij naar binnen om te achterhalen wat die gekke oude man hier al die jaren van ons verborg.
De schuur van opa ziet er uit zoals je zou verwachten van een schuur. Veel hout en vrij basic. Het voelt passend, maar is daardoor ook niet heel bijzonder. Het ziet er zelfs net wat te veel uit als wat het moet voorstellen. Overal hangt gereedschap en er liggen spullen her en der. Vrijwel alles zit los. Dit zorgt voor veel ruis en een groot deel van het spel bestaat uit onnodig filteren wat wel of niet gebruikt mag worden en op welke manier.
Dit is weer zo'n kamer waar je niet veel kan verwachten van experience. Alles blijft vrij statisch door het spel heen. Zelfs de grote onthulling van opa's geheim wordt niet sterk ondersteund door licht, geluid, of enige effecten. Het einde is een komische uitzondering hier op. De makers hebben door hoe belachelijk het is en hebben duidelijk vooral lol gehad met het thema. Jammer genoeg vereist het geen inbreng van de spelers.
Het verhaal is ook de moeite om te benoemen. Het nadeel van een kamer dat draait om een 'geheim' is dat de onthulling regulier tegen valt. Je ziet het of van mijlenver aankomen of het daadwerkelijke geheim is gewoon niet interessant. Grandpa's Secret is daar een hilarische uitzondering op! Dit is een twist die we niet alleen niet zien aankomen, maar ook geweldig grappig is. Halverwege de kamer slaat de sfeer compleet om en gaan de puzzels daar ook in mee. Dit blaast wat nieuw leven in bij een kamer die op het punt stond om in te kakken.
Het daadwerkelijke spel is waar ons team zich verdeelt. De ene helft vindt een uitdagende puzzelkamer met creatieve en gelaagde puzzels, de andere vindt een frustrerende, janky kamer met een gebrek aan vermaak. De kamer bevat aan de ene kant een paar heerlijke creatieve en unieke puzzels die ook nog eens uitstekend in thema passen, maar ook enkele puzzels die frustratiebommen zijn. Twee teamleden hebben pech en zitten constant met de mindere helft van de kamer opgescheept, terwijl ik en een ander teamlid geluk hebben en eigenlijk al het leuks doen. Zij het door technische mankementen of een gebrek aan logica, de kamer kan constant twee kanten op. Combineer dit met de eerder benoemde ruis en dit kan mogelijk niet je kamer zijn.
Daarnaast komt het vaker voor dat je elementen kan krijgen of vinden die je pas veel later nodig hebt, maar geen idee van hebt. Letterlijk het allereerste wat we vinden hebben we pas halverwege het spel nodig. Dat flowt niet bepaald soepel. We zijn hier langer bezig geweest dan bij de meeste kamers in Polen, rond een uur.
Grandpa's Secret is een moeilijke kamer om concreet af of aan te raden. Het is een kamer met twee kanten. Aan de ene kant zijn de puzzels uitdagend en creatief, aan de andere kant frustrerend en onbegrijpelijk. De experience is meh, maar de twist in het verhaal is geweldig. De ene helft van het team had het leuk, de andere helft beduidend minder. Kijk of het mysterie je aanspreekt en of je de puzzeldualiteit aan durft, bepaal dan of je komt spelen.
7.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.5
Service: 8.5
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Kamer 5 van de 32 op onze trip in Polen. Na de gemengde gevoelens over Grandpa's Secret (en een heerlijke burger) zitten we klaar voor Funeral Home. Dit zou een van de hoogtepunten van Poznań moeten zijn, maar de verwachtingen zijn wat verdeeld. We krijgen in de simpele ontvangstruimte een uitgebreide uitleg over de do's en don'ts die we al lang en breed kennen en worden naar de kamer gebracht waar we...weer in een treintje naar binnen mogen met onze ogen dicht. Again, why? Laat ons dan misschien zelf "inbreken", dat zou het wat meer af maken.
In deze kamer spelen wij zacht gezegd een groep aso's. Wij hebben met onze vrienden een drankje te veel gedaan en besluiten om voor de grap in te breken bij het oude uitvaartcentrum. Helaas komen we er niet even makkelijk weer uit en dit is waar onze escape begint.
Een uitvaartcentrum blijf ik toch wel een tof thema vinden. Het moet natuurlijk rust en kalmte uitstralen, maar dat gaat moeilijk als het allemaal om de dood gaat. Deze ongemakkelijke sfeer wordt hier goed neergezet door middel van een strak decor dat mooi onderhouden is en wat leuke effectjes. Polen is een katholiek land dus je zal hier heel veel kruizen en ander Christelijk materiaal zien hangen. Dit zet verder die unheimliche sfeer neer en het voelt allemaal kloppend. Halverwege de kamer slaat de sfeer op een passende manier om en dit zorgt voor wat leuke afwisseling waardoor de kamer niet stagneert. Ook hier ziet het er allemaal weer goed uit. De afwerking is eindelijk ook eens een stuk beter dan bij de andere kamers tot nu toe.
Het is geen enge kamer, totaal niet, maar eerder ongemakkelijk. Er zijn enkele scares, maar je schiet direct na de schrik weer in de lach. "Schrok ik hier nou van?" Verwacht verder op wat simpele momentjes na geen grote verrassingen of twists. Het is vooral een puzzelkamer zonder verder verhaal.
Nou kan ik al blij worden van een kamer met een leuk thema en lekkere sfeer, maar de kamer blinkt vooral uit in zijn heerlijke flow. Alle puzzels zijn passend in thema en creatief bedacht. De kamer gebruikt zijn thema zorgvuldig en het verbaast me hoe veel er wel niet uit te halen valt. Er zijn wat kleine onverwachte momentjes die het spel interessant houden en net iets meer maken dan de zoveelste puzzelkamer. We zeggen hier wel vaker na elkaar "Oh, das leuk bedacht. Oh, dat ook!"
We vliegen door de kamer heen en zetten zelfs een nieuw record neer met minder dan 26 minuten speeltijd! Laat dat je niet afschrikken. Voor alle duidelijkheid, het vorige record was 9 minuten langer bezig dan wij en dat record stond al jaren. Doorgaans ben je dus veel langer in deze kamer bezig dan wij. De kamer eindigt voor mijn gevoel wel te abrupt. Er is geen fatsoenlijke eindpuzzel en ineens is het spel over.
Onze host staat ons sprakeloos aan te kijken. "We didn't know this was possible." Vol enthousiasme kan zij met ons mee praten over de kamer. Ze heeft duidelijk plezier in het hosten en neemt de tijd voor ons. Thanks, Zuzanna!
Funeral Home was de eerste kamer in Poznań waar ik enthousiast uit kwam. Mooi decor, constant leuke momentjes, creatieve puzzels die goed in thema passen, en een idioot goede flow. Laat dit alsjeblieft niet een kamer zijn waar je voor naar Polen komt, maar als je in Poznań bent is deze verplicht!
8.5
Ambiance: 8.5
Game experience: 8.5
Service: 10.0
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 25:36 min
Kamer 6 van de 32 op onze trip in Polen. Met het succes van Funeral Home nog in ons achterhoofd verplaatsen we ons naar de bovenste verdieping van het pand voor de laatste kamer van de dag hier. Dwarves zou een topper in niet alleen Poznań, maar heel Polen moeten zijn! De verwachtingen liggen deze keer dus wat hoger.
Alvast een waarschuwing als je van plan bent om hier in de zomer te komen. De zomer in Polen is warm, windstil, en droog. De wachtruimte van tevoren is klein en recht onder een plat dak. In de kamer is het gelukkig beter te doen, maar het kan ook hier behoorlijk warm worden. We krijgen weer de goede oude uitleg over wat een escape room is en mogen beginnen. Er zijn een paar baldadige dwergen die drie bekers van de koning hebben gestolen. Wij zijn uitgekozen om deze terug te halen uit het huis van deze dwergen! We're going on an adventure!
De intro is koddig en een leuke poging om de reis naar de dwergen te simuleren. Wel merken we hoe slecht de geluidskwaliteit is. We worden toegesproken, maar als het geluid zo zacht staat terwijl iemand met een zwaar Pools accent gebroken Engels spreekt volg je er niks van.
De kamer heet dan wel Dwarves, maar is overduidelijk gebaseerd op The Hobbit en Lord of the Rings. Er staat constant muziek van op, dus het is niet moeilijk om de verbinding te zien. De kamer zou net zo goed Hobbits kunnen heten en het zou zelfs logischer zijn. Stiekem bevalt me dat behoorlijk goed. Als fan van LotR heb ik me al zo vaak afgevraagd hoe het zou zijn om in een Hobbithuis te wonen en in deze kamer kan dat! De sfeer in de kamer valt het beste aandoenlijk doch statisch te noemen. Het decor ziet er fatsoenlijk uit en de afwerking is ook van een hogere kwaliteit dan we tot nu toe in Polen gewend zijn. Er wordt weinig met effecten, licht, of geluid gedaan. De kamer moet het vooral hebben van zijn unieke setting waar je puzzelend doorheen gaat. Het is schattig en moet het hebben van de kleine momentjes, maar verwacht vooral een leuke puzzelkamer.
Het verloop bevat nauwelijks verrassingen, maar moet het vooral hebben van creatieve puzzels. Je maakt tijdens de kamer een reis door het dwergenhuis en er blijven maar (kleine) kamers komen. Aan het einde heb je het idee dat je het hele huis gezien hebt, van woonkamer tot voorraadhok. Elke ruimte bevat thematisch passende puzzels die logisch zijn, maar net dat extra stukje inzet van je nodig hebben dat het niet té duidelijk is. Er zitten een paar bijzondere puzzels in de kamer die ik nog niet eerder gezien heb. Een paar keer moeten we ook flink lachen omdat het allemaal gewoon zo koddig is. Wederom storen we ons hier echter weer aan het slechte geluid. Een puzzel vereist audio en die is met zulk slecht Engels ingesproken en wordt op zulke lage kwaliteit afgespeeld dat we de oplossing moesten gokken.
Het niveau blijft verder nogal makkelijk en de kamer is ook al snel over voor ons, na iets meer dan 40 minuten. Gezien het makkelijke niveau en de beperkte ruimte lijkt mij dit een kamer die beter geschikt is voor 2 of 3 spelers. De kamer bevat ook geen fatsoenlijk eindspel, maar is ineens over.
Dwarves is een creatieve puzzelkamer met een schattige sfeer die fans van The Hobbit films aan zal spreken, maar verwacht niet meer dan dat. What you see is what you get. Het gaat over een dwergenhuis en daar is een mooie puzzelkamer van gemaakt met mooi decor, maar het heeft een gebrek aan experience. Er 'gebeurt' gewoon niet heel veel. Ik heb me hier desondanks goed vermaakt en denk dat de kamer vooral leuk is voor teams van 2 of 3 mensen die gewoon lekker een tijdje al puzzelend in deze sfeer willen zitten.
8.5
Ambiance: 8.5
Game experience: 8.5
Service: 8.0
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Kamer 1 van de 32 op onze trip in Polen. We beginnen in Poznań bij Escape Arena. Iemand in ons team had deze kamer toevallig al gespeeld dus we besloten om deze maar gelijk uit de weg te ruimen. Escape Arena bevindt zich op een van de meest sombere locaties die ik ooit gezien heb. Als je denkt dat je elk moment berooft kan worden zit je naar alle waarschijnlijkheid goed. De ontvangst is ruim, maar kaal en sfeerloos. Een paar felle lampen, een pooltafel, en een bank. Nette ontvangstruimtes en drankjes kun je eigenlijk bij elke kamer in Polen wel vergeten.
Star Wars is een pittig thema. Hoe doe je ooit de enormiteit van die films gerechtigheid aan met een escape room? De kamer begint met een vreemde intro. Ik neem aan dat het de energie moet opvoeren, maar het voelt gewoon gek. We krijgen een lange uitleg van do's en don'ts (wat blijkbaar wettelijk verplicht is) en mogen beginnen. Hier krijgen we ook het verhaal te horen. Echter is dit met een zwaar Pools accent en stemvervormende effecten gebracht waardoor we eigenlijk alleen maar "MaY dAH FaWRs BiE WIf jOE" horen.
Het decor is...laten we zeggen niet gemaakt met het budget van de Star Wars films. Het oogt goedkoop en is vaak ook nog eens slecht afgewerkt. Kabels, camera's, speakers, bereid je voor om dit allemaal goed te kunnen zien. Allerlei geluiden van de films komen langs, maar de kwaliteit is helaas niet erg hoog. Qua experience en sfeer blijft de kamer vrij statisch. Halverwege het spel slaat de sfeer echter compleet om en dan stijgt de kamer ook wat in kwaliteit qua decor en sfeer. Het voelt allemaal minder beklemmend en steriel, maar open en luchtiger. Dit is meer wat ik van tevoren voor me zag.
Ik hoop dat je trouwens van "Do not touch" stickers houdt want die ga je hier heeeel veel zien. Dit is een ding in heel Polen en ik snap niet waarom.
De kamer komt doorgaans neer op rechttoe rechtaan puzzelen met weinig experience. De puzzels variëren daarbij van bekend doch leuk tot onbegrijpelijk. De kamer begint met een opdracht waar je jezelf gewoon mee kan softlocken als je hem niet goed doet. Helaas is dat dus ook precies wat er gebeurt en duurt het even voor er op gereageerd wordt. De manier waarop dit opgelost wordt was zo lachwekkend slecht dat ik niet begrijp hoe dit na al die jaren dat deze kamer open is nog kan. Maak het hier niet mogelijk om jezelf vast te zetten of zorg voor een betere oplossing.
Na deze eerste puzzel komen we gelijk op een andere die gewoonweg niet werkt. Dit wordt ook niet opgemerkt. De eerste helft van deze kamer was dus niet ons ding helaas. Vooral dit gedeelte heeft qua puzzels en decor onderhoud nodig. Het spelverloop verbeterde gelukkig bij de tweede helft. We krijgen meer te doen en kunnen parallel spelen. Geen enkele puzzel is al te memorabel, maar het is op zijn minst leuk. Hier komen we wel een resetfout tegen die we gelukkig zelf kunnen onderscheppen, maar oef wat haalt het je er uit als je zelf de einddeur dicht moet doen. Als we klaar zijn eindigt de kamer ineens en is dat het. De kamer is tevens makkelijk voor Nederlandse begrippen en we staan na zo'n 40 minuten alweer buiten. We kunnen op zijn Pools napraten "Leuk gehad? Foto? Doei." en gaan wachten op de volgende.
Star Wars is een pittig thema is om goed te doen en helaas is deze kamer daar bewijs van. Ik heb het hier (vooral in de tweede helft) leuk gehad, maar stoor me aan de issues van de eerste helft en andere slordigheden door het spel heen. Daarnaast mist de kamer sowieso de "oomph" die je verwacht van dit thema.
7
Ambiance: 7.0
Game experience: 7.0
Service: 7.0
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Kamer 2 van de 32 op onze trip in Polen. Na onze ervaring bij Galaxy of Mysteries wachten we op Vikings. Dit thema vind ik heel vet dus ik was al benieuwd hoe dit gedaan zou worden. De intro voelt helaas wat half voor mij. Er speelt vikingmuziek terwijl we wachten in de steriele ontvangstruimte, maar er zit regulier reclame doorheen. Onze host komt ons in een half kostuum ophalen en doet een intro met ons. Natuurlijk moet dit wat sfeer creëren, maar het komt mede door het slechte Engels van de host niet over. We krijgen te horen dat het einde van de wereld zal komen tenzij we onze missie voor Odin vervullen. De god Loki zal ons proberen te dwarsbomen. Het gros van de intro zijn de bekende escaperoomregels die je inmiddels uit je hoofd kent. De kamer zit weer eens vol met do-not-touchstickers en oh wat houden we daar toch van...
De kamer ziet er wat beter uit dan Galaxy of Mysteries, maar daar is het gros ook mee gezegd. Het voelt goedkoop en niet helemaal compleet voor wat het moet voorstellen. Ze mikken hier heel hoog, maar schieten vrij laag. Het is op meerdere plekken aardedonker, wat je dwingt om toortsen te gebruiken die je aan het begin mee krijgt. Hoewel je het kan zien als een thematische toevoeging vind ik dit soort gebruik van licht vaak bloedirritant, vooral als er te weinig lichtbronnen zijn voor de hele groep.
Wat deze kamer leuk doet is het constante wisselen van sfeer. Bijna elke ruimte is weer iets heel anders en je blijft daarom verrast worden. Er zitten verder wat kleine verrassingen in qua effecten en ideetjes, maar de reis die we zouden moeten maken door de wereld van de Vikings voelt niet zo spectaculair als je zou hopen. Het is allemaal erg vierkantekamerachtig.
Qua gameflow valt er weinig te zeggen. Het komt neer op klassiek puzzelen met puzzels die je al vaker gezien hebt. Vrijwel elke puzzel komt neer op "zet het dingetje neer en het kastje er naast gaat open". Daarnaast is de kamer heel makkelijk en staan we na iets meer dan 40 minuten weer buiten. De flow kwam op mij wat chaotisch over. Het ene moment valt over het andere heen en ik raak soms kwijt wat nou waardoor gebeurt.
Er zit een leuke mechanic in het spel die helaas door een technische storing voor ons niet goed gaat. Aan het begin wordt je gewaarschuwd dat Loki je op je reis zal proberen te dwarsbomen. Dit wordt op enkele onverwachtse momenten op een leuke manier gedaan. Natuurlijk kan ik niet te veel spoilen, maar laten we maar zeggen dat je goed op je spullen moet letten en niet elke hint serieus moet nemen... Helaas valt bij ons halverwege het spel het geluid uit, waarna de host het hele spel bezig is om het weer te repareren. Als het eenmaal gerepareerd is zitten we al aan de eindpuzzel. Deze mechanic had dus het hele spel door moeten gaan en bij ons ontbrak dat. We vonden het allemaal een leuke toevoeging dus het is spijtig dat we dat moesten missen, waarschijnlijk hadden we een leukere ervaring gehad als we het wel hadden gehad. De kamer eindigt wederom ineens, al ontbreekt het onze host bij het napraten niet aan enthousiasme.
Vikings is de betere kamer van Escape Arena, maar staat niet bovenaan de lijst van kamers die ik zou aanraden in Poznań. Het is een leuke puzzelkamer met een grappige twist en veel variatie in sfeer, maar was voor mij niet veel meer dan dat. Misschien zou mijn mening anders zijn als de Loki mechanic beter had gewerkt, maar it is what it is. Ik zou deze kamer vooral spelen als het thema je aanspreekt en je niet bij een van de betere kamers in Poznań terecht kan.
7.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 7.5
Service: 8.5
Played in August 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Je kent het riedeltje. Er is een nieuwe kamer, hij ziet er goed uit, hij krijgt hype, en je wordt te benieuwd om jezelf tegen te houden. Tijd om weer eens te gaan spelen dus! Aurum kreeg positieve reviews en zelfs een verwijzing bij de Beyond the Game podcast. Zou dit dan eindelijk weer eens wat nieuws worden?
Parkeren kan bij Backspace voor de deur en na 19:00 uur gratis. Van tevoren krijgen we een mail met belangrijke informatie voor de kamer begint. Check je mail dus goed! Als je dit mist zal je waarschijnlijk geen idee hebben omdat de ervaring direct op locatie begint. We gaan binnendringen bij een geheime orde die schijnbaar een gevaar vormt voor de wereldorde. Het wordt via de mail op een creatieve manier gebracht die ik nog niet eerder heb gezien. Eerlijk gezegd zou ik dit graag vaker zien voor escape rooms. Op locatie weten we direct wat we moeten doen en spelen we uiteraard netjes mee (met flink wat meligheid). Een toiletbezoek is gelukkig nog mogelijk.
De kamer trekt ons gelijk in het verhaal met een sfeervolle combi van een mooi decor en een thematisch passende intro. Hoe we dan naar de kamer worden begeleid is wat minder en cliché. Het is gelukkig snel over.
De vormgeving en muziek zijn gedaan door Eelco Claassen (DarkPark, Fright Nights, Escaperoom Antwerp, e.a.) dus de kamer oogt en klinkt wonderlijk. De muziek is dus prachtig en bewijst maar weer wat voor maestro deze man is. Intussen ziet het decor er ook goed uit, zo lang je het niet aanraakt. Als die prachtige rotsmuur aanvoelt als dun plastic dan zakt de immersie toch wat weg. De afwerking ontbreekt ook af en toe. Dan sta je in zo'n prachtig afgewerkte ruimte en zie je toch die speaker of camera terwijl die makkelijk weggewerkt hadden kunnen worden. Het valt desondanks op dat er duidelijk over na is gedacht om een experience neer te zetten. Dit is niet zo maar wat ideetjes bij elkaar, hier zit duidelijk een visie achter.
De kamer is gelukkig niet alleen sfeervol, maar ook daadwerkelijk leuk en (eindelijk) vernieuwend! De puzzels draaien om een mechanic die ik helaas niet toe kan lichten, maar zo geniaal werkt. Van tevoren wordt al duidelijk gemaakt dat dit geen traditioneel puzzelen zal zijn, maar veel meer om samenwerking gaat. Ik hou van samenwerkingspuzzels, maar hoe maak je dat de focus van je kamer zonder het vervelend te maken? Samenwerking wordt afgedwongen op een manier die past in het verhaal en iedereen toe staat om betrokken te zijn. Je zal misschien niet alles oplossen, maar je bent altijd nodig. Iedereen maakt in de kamer zo meerdere overwinningen mee en dit creëert een heerlijk groepsgevoel.
Deze mechanic wordt zo perfect opgebouwd dat het al snel second nature wordt. Het wordt rustig geïntroduceerd, complexiteit wordt toegevoegd, de moeilijkheid stijgt, en dan worden er twists toegepast. Ik kan er niet over uit hoe slim dit is en hoe goed het werkt! Eindelijk eens iets nieuws dat gewoon goed werkt! Daarnaast bevat de kamer een heerlijk unieke puzzel die ik nergens anders gezien heb.
Ja, ik ben vreselijk enthousiast, maar waarom dan die 8,5 en niet een 10? Dat heeft twee redenen.
Ten eerste bevat Aurum een gedeelte dat gewoonweg niet werkt. Hier wordt gebruik gemaakt van een bekende designtruc die voor mij extreem overbodig voelde in beide het verhaal en de experience. Daarnaast wordt het verhaal hier niet duidelijk aan iedereen meegegeven en ontstaat er verwarring. Ik vermoed sterk dat hier een puzzel in had moeten zitten die om de een of andere reden is verwijderd, maar allerlei materiaal waar je wat mee kan zit er nog. Stel je voor dat je een kamer binnen komt met een duidelijk uitgelicht gedeelte en onderdelen die beweegbaar zijn en feedback lijken te geven. Je bent hier nog maar net mee begonnen en ineens moet je door zonder terug te kunnen. Dit stoorde me behoorlijk.
Ten tweede, Aurum is een prachtig idee dat een shockerend gebrek aan inhoud heeft. De kamer is 75 minuten (en 156 euro) en wij spelen hem in 42 minuten zonder haast uit. De kamer mag veel langer of uitdagender voor wat je belooft wordt en wat je betaalt. Hoe tof de mechanic van het spel ook is, er kan veel meer mee gedaan worden. De kamer telt een handvol puzzels en zou vooral op dat front meer uitgebreid kunnen worden. Vooral richting het einde van het spel gaat alles ineens wel heel hard en worden de opdrachten te simpel. Hier kan flink in gewonnen worden.
Aurum is een kamer waar ik in dezelfde adem enthousiast en kritisch over ben. Aan de ene kant is het een heerlijke totaalervaring met een unieke en vernieuwende mechanic waar ik een heel verhaal op zich over kan houden, aan de andere kant bevat die ervaring veel te weinig inhoud en diepgang om de kwaliteit daar van te laten schijnen. Ik zou de kamer aanraden, maar kijk of je hem misschien voor een lagere prijs kan spelen of als het spel verder uitgebreid is.
EDIT: Aanvankelijk stond in de review dat wij de kamer in 32 minuten uit hadden gespeeld. In een persoonlijk bericht van de eigenaar naar ons wordt echter beweerd dat dit onze overige tijd is en niet de speeltijd. Ondanks dat staat het kritiekpunt van te weinig inhoud nog en dit wordt door de eigenaar erkend.
8.5
Ambiance: 9.0
Game experience: 9.0
Service: 9.0
Played in July 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 42:00 min
The Curse bleek voor ons een happy little accident in onze planning in te vullen. Een andere kamer op de planning in Amsterdam viel uit dus wij gingen als een gek last minute een vervanger zoeken. Zodoende kwamen wij op The Curse. Hier had ik eerder al Judgement Day gespeeld en als je mijn review van die kamer leest kun je zien dat ik daar niet bepaald laaiend enthousiast over was. We moesten echter wat en het thema klonk mij al veel leuker in de oren. Lekker creepy shit in een kelder, love it.
Ontvangst is klassiek Amsterdams. Dat wil zeggen: in het Engels, berg je spullen op, ga naar het toilet, en begin zo snel mogelijk. Dit is pure business. Er is volgens mij maar 1 host voor alle kamers en het boeit ze duidelijk helemaal niks om hier te staan. Anyway, het verhaal: Bla bla bla duivel demoon Satan kelder vloek evil. Veel meer dan dat hoef je niet te weten, het maakt echt niks uit.
De kamer bevindt zich in de kelder van het pand en dit kan gelijk goede sfeer creëren, maar valt helaas tegen. Het decor is minimaal op een paar onderdelen na en er is weinig tijd of moeite besteed aan afwerking. Sommige decoronderdelen zijn daadwerkelijk mooi en passend in de setting. De deuren zijn groot en zwaar met enorme hangsloten die stoer voelen om te openen. Dat is satisfying, maar ik had nooit gedacht dat ik een kamer voornamelijk zou complimenteren op de deuren.
Er hangt een timer aan de muur met een enorme hintknop die je in kan drukken als je een hint wil. We hebben hier nooit gebruik van gemaakt, maar het is nog een reminder dat er hier niemand actief mee kijkt. Naast wat geknipper met het licht is er weinig gedaan aan effecten en het geluid staat Z A C H T. Er is meestal geen geluid en als het er wel is is het nauwelijks te horen. Er mist sfeer en vooral spanning. Je zou verwachten dat deze kamer eng of op zijn minst spannend zou zijn, maar dus totaal niet.
De kamer speelt soepel, maar dat komt voornamelijk omdat het allemaal gewoon veel te makkelijk is. Alle puzzels zijn bij de eerste oogopslag al duidelijk en zo opgelost. Daarbij is vrijwel elke puzzel een variant van "Zet object A op plaats A en object B op plaats B en dan klapt er wat open." Mijn eerdere grap over het oppervlakkige verhaal is trouwens niet volledig een grap. We vragen ons namelijk regulier af wat we hier nou in het verhaal doen en waarom.
De kamer sluit af met een climax waarbij een element zo slecht afgewerkt is dat het direct duidelijk is wat er moet gaan gebeuren. Echter is dit element defect, dus wij hebben de meeste spanning beleefd aan wachten op iets dat nooit ging komen. We spelen de kamer uiteindelijk binnen 37 minuten uit en dat vind ik zacht gezegd iets te snel voor de prijs die je betaald. De service eindigt zoals we begonnen. Leuk gehad, okee, foto maken, betalen, okee doei.
The Curse is niet een kamer waar ik 's nachts van wakker ga liggen dat ik hem gespeeld heb, maar dit is niet een kamer die ik zou aanraden. Dit voelt als een tourist trap op elk niveau. Van de onpersoonlijke service tot de gebrekkige elementen van de kamer, het is duidelijk dat het dit bedrijf gewoon niet veel boeit en dat stoort mij nog wel het meest.
6
Ambiance: 6.5
Game experience: 6.0
Service: 4.0
Played in July 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 37:00 min
In mijn ogen stond alles in het tegendeel van Adventurescape. Uit het niks opscheppen over een 3.0 ervaring met een ontzettend moeilijk thema gecombineerd met een hoge toegangsprijs maakt het lastig om zonder verwachtingen te komen spelen. Na een verlaging van de prijs besluiten wij dat het tijd is (haha) om Timescape te komen spel- ik bedoel, op stage te komen bij het bedrijf Time Labs.
Het bedrijf bevindt zich naast de snelweg in een boulderhal met een bar. Je kan gratis parkeren voor de deur en zelfs lunchen. We beginnen onze stage bij Time Labs in character. Je ziet gelijk de poging tot een experience, maar onze host is zacht gezegd niet de beste actrice. Het komt al snel neer op een riedeltje tegen ons herhalen dat er niet eens zo goed in lijkt te zitten en dat maakt het meer ongemakkelijk dan immersive. We beginnen onze stage kort hierna en alles loopt natuurlijk herhaaldelijk in de soep.
Het thema van tijdreizen is moeilijk, dus alle respect dat ze het hier proberen! Het plot is uniek en het voelt daadwerkelijk alsof het nodig is voor de gameplay in plaats van een excuus om maar te doen wat ze willen. De tijdreis-experience is niet zo indrukwekkend als je zo hopen en dat blijft altijd lastig aan het thema. Het viel te verwachten dus we laten het ons niet zo storen.
Het decor van is niet bepaald mooi en zelfs een beetje lelijk, maar zodra we gaan tijdreizen verandert dit. Het lijkt alsof het budget vooral in deze stukken is gaan zitten. Ik mis wel wat sfeer, vooral in het geluid. Er is weinig gedaan wat betreft sound design en dat zou de kamer nog een flinke boost geven.
Het belangrijkste voor mij blijft altijd dat een kamer gewoon leuk moet zijn om te spelen en dat doen ze hier goed! Vanaf het begin hebben we een lekkere flow te pakken die we tot het einde vast houden. De kamer bevat veel te doen en iedereen heeft wel iets waar ze goed in zijn. Door de tijdreisgimmick zit er flink wat variatie in de soort puzzels en dat blijkt een van Timescape's voordelen. De puzzels en opdrachten zijn aan de makkelijke kant, maar daardoor lijkt de kamer mij juist geschikt voor ook de minder ervarene spelers. Ik zou niet aanraden om hier met meer dan 4 spelers te komen aangezien het anders krap kan worden.
De ruimte is beperkt, maar creatief ingedeeld waardoor het lijkt alsof de kamer groter is dan hij is. Je doet veel op allerlei verschillende plekken wat het gevoel geeft dat je een reis aan het maken bent. De tijdreisgimmick wordt daarbij creatief toegepast op een manier die verbazingwekkend goed werkt. Dit had makkelijk een minpunt kunnen zijn, maar het lukt ze om het kloppend te maken. We eindigen de kamer met een basic, doch zeer vermakelijke, finale.
Kortom was ik aangenaam verrast door Timescape! De kamer is (zoals verwacht) niet een next-level experience, maar weer een leuke poging om iets nieuws te doen. Naast dat ik dat zeer respecteer is het ook gewoon een leuke kamer geworden die boven het niveau is van de meeste concurrenten. Echter vind ik de prijs nog steeds aan de hoge kant voor wat je krijgt. Als dat geen probleem voor jou is, kom dan lekker spelen. Ik heb hier gewoon veel lol gehad en daar gaat het aan het eind om.
8
Ambiance: 7.5
Game experience: 8.5
Service: 8.0
Played in July 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 53:00 min
We hebben onze stage bij Time Labs succesvol afgerond en bereiden ons nu voor om opgehaald te worden voor deel twee: The Spear of Destiny. Adventurescape zit in een boulderhal naast de snelweg met gratis parkeren. Je kunt hier zelfs nog wat eten en drinken voor en na het spel.
We worden in character opgehaald door onze hosts. Dit hoort natuurlijk een immersive intro te zijn, maar is bij ons eerder tenenkrommend. Net zoals bij Timescape is het acteerwerk niet best en onze host is duidelijk nerveus. Tegelijkertijd leest hij zijn script aan ons voor vanaf zijn telefoon, wat we gewoon kunnen zien. Combineer dat met een resetfout die dan ook nog eens niet al te soepel wordt opgelost en de zin zit er heeeeeel wat minder in dan bij de andere kamer.
Als we eenmaal beginnen voelt het gelukkig beter aan. De setting van Time Labs en het tijdreizen komt terug bij beide kamers en het is schattig om die setting nu uit een andere hoek te zijn. In feite beleven we hetzelfde plot als bij Timescape, maar de tijdreisgimmick wordt nu op een andere (betere) manier toegepast. Ik ben blij dat het trucje niet herhaald wordt, maar het daadwerkelijke tijdreizen voelt nog steeds niet zo dramatisch als het kan.
Het decor in de eerste helft is niet erg mooi en zelfs op het lelijke af, maar zodra wij de tweede helft in komen slaat dit compleet om. Dit is echt wel mooi decor! Goed onderhouden, mooi belicht, en van indrukwekkende kwaliteit. De sfeer is hier ook beter door de sfeervolle belichting en enkele effectjes die langs komen. Ik mis enkel nog fatsoenlijk sound design. Het is vaak stil en als er geluid is voegt het niet zodoende toe aan de sfeer als zou kunnen.
De ruimte van Spear of Destiny is beperkt, maar creatief ingedeeld. De daadwerkelijke ruimtes zijn niet heel groot, maar het zijn er veel. In al deze ruimtes is er flink wat gevarieerd puzzelwerk te doen en dat geeft Spear of Destiny zijn grootste pluspunt. Het voelt echt alsof je een reis maakt door de kamer. Je doet veel dingen op allerlei plekken in een korte tijd en dat voelt gewoon goed. Ik zou het team beperkt houden tot 4 mensen vanwege de kleinere ruimtes.
De opdrachten en puzzels zijn weer aan de makkelijke kant, maar dat faciliteert natuurlijk ook de soepele flow. We flowen heerlijk door zonder ooit echt vast te lopen al komen we hier en daar wel een technische glitch tegen. Iets dat net niet lekker werkt wat je er even uit haalt, maar gelukkig is het nooit gamebreaking. We eindigen met een escape-cliché van een einde, maar we halen er onze lol uit door een beetje er mee te klooien. Moet ook kunnen.
Ik heb me bij deze kamer weer kostelijk vermaakt! Spear of Destiny heeft meerdere gelijkenissen met Timescape, maar doet tegelijkertijd genoeg anders om de kamers te onderscheiden. Dezelfde kwaliteiten vind ik hier doorgaans beter uitgevoerd dan bij Timescape en de andere structuur houdt de kamers identiek. Misschien ligt de ene je meer dan de andere, maar voor ons was Spear of Destiny de betere. Het is weer een poging tot meer dan een reguliere escape en hoewel het niet een "3.0" experience is (wat dat ook mag betekenen) is het daadwerkelijk een tandje boven de meeste escapes. Alsnog is de kamer aan de prijzige kant voor wat je krijgt. Ik heb in ieder geval bij allebei de kamers ontzettend veel lol gehad en zou graag ooit nog een keer terug komen.
8.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 9.0
Service: 6.0
Played in July 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 53:00 min
Escape Experience begon als een bescheiden bedrijfje in Den Haag met twee verborgen parels: Verdieping 13 en The Artifact. Nadat dit bedrijf opgedoekt was verscheen er ineens nieuws dat Escape Experience terug zou komen in Berkel en Rodenrijs met The Artifact en nieuwe kamers. Natuurlijk werd ik hier enthousiast van, want The Artifact was toen een van de leukere puzzelkamers die ik gespeeld had. We boekten de nieuwe kamer The Triad en zakten met goede zin af naar Berkel en Rodenrijs.
Het bedrijf bevindt zich in het centrum van Berkel en Rodenrijs in een voormalige autodealer waar je gratis kan parkeren. Dit pand is gigantisch en biedt blijkbaar nog veel ruimte voor uitbreiding en allerlei andere creatieve ideeën. Helaas blijkt ook al snel dat dit niet de Escape Experience is die we ons herinneren. Het bedrijf is overgekocht en heeft ook niks meer te maken met het bedrijf dat we kennen uit Den Haag. Ons ontvangst is niet anders dan ongemakkelijk te noemen. We staan tegenover een scholier die heel duidelijk geen besef heeft van escapen of klantenservice. Ik denk dat ik deze jongen de hele avond niet meer dan twee woorden heb horen zeggen. Oh well, als de kamer goed is dan valt dit nog door de vingers te zien.
De kamer begint met een werkelijk onverstaanbaar introfilmpje. We worden toegesproken maar het klinkt meer als mwmwmwwmwmwmw. Blijkbaar is dit onze eindtest om toegelaten te worden tot de Chinese maffia. Ik geef toe dat dat een uniek thema is dat ik nog niet eerder gezien heb. De kamer ziet er op zich okee uit, al is de afwerking soms gebrekkig. Verwacht geen effecten, naast eentje die gewoon onnodig overkomt. Het is er trouwens onnodig slecht belicht en we krijgen daarom ook zaklampen mee. Maar waarom zet je niet gewoon het licht wat feller?
Daarnaast is een van de meest storende factoren voor mij het uiterst gebrek aan onderhoud. Ik denk dat ik het zelden zo erg heb gezien als dit. Sloten die niet open gaan, objecten die van ellende uit elkaar vallen, puzzels die niet werken, oplossingen die niet gepakt worden, complete spelonderdelen die kapot zijn, enzovoort. Er werkt zo weinig dat het ons na een tijd niet duidelijk is of we nou constant de verkeerde oplossingen hebben of er dingen defect zijn. Het blijkt een merendeel van de tijd het laatste.
Mede door het gebrek aan onderhoud ontbreekt het de kamer aan een goede flow. Helaas zijn er afgezien daar van ook problemen met het spel. Het thema biedt veel kansen voor unieke puzzels. Denk aan kung fu, Chinees eten, geschiedenis, en andere ideetjes. Echter komt het neer op dezelfde uitgeputte puzzels die je al zo vaak in elke escape room gezien hebt, alleen hebben de hangsloten nu Chinese tekens.
De kamer ligt vol met allerlei losse objecten en het is niet altijd duidelijk wat je wel of niet nodig hebt. Als je iets op lost is het vaak niet duidelijk wat je er vervolgens mee moet. Er ligt en hangt ook een boel dat je gewoon nooit nodig hebt. Een groot deel van de tijd zijn we de ruis aan het navigeren en dat haalt de lol er af.
Er wordt trouwens ook niet goed meegekeken. Als we hints krijgen dan gaat het meestal over dingen die we al gedaan hebben of mee bezig zijn. De hints komen vaak veel te snel en tegelijkertijd lijkt er niet opgelet te worden. Op een punt lijkt de kamer verkeerd gepreset, wat we direct naar de camera melden. We krijgen na 5 minuten wachten de reactie dat dit zo hoort. Echter blijkt later dat dit een behoorlijk groot spelonderdeel is dat kapot is. Echter zit de puzzel die je naar dit kapotte onderdeel leidt er nog wel in. In feite dus een verspilling van je tijd. Dat kan toch van tevoren even gezegd of op een ander manier aangepakt worden?
Als we weer buiten staan glipt onze stille host snel langs ons om de kamer snel te gaan presetten. We staan eigenlijk voor lul alleen in de gang tot we meegenomen worden door een andere host. Hoewel deze jongen wel beter snapt hoe hij een gezellig praatje kan maken blijft het wringen en gaan onze hosts zelfs met elkaar ruzie zitten maken waar we bij zijn.
Pfffffff.... Nee. Dit was voor mij niet de comeback van Escape Experience waar ik op hoopte. Ik zou ze graag al het goede toe wensen, maar dit heeft op zo veel vlakken werk nodig dat ik dit niet aan kan raden.
4.5
Ambiance: 5.0
Game experience: 4.0
Service: 4.5
Een perfect excuus. Je hebt een barbecue met vrienden in de buurt van Den Bosch en zat tijd vrij. Daar kan toch wel een escape room bij? We hadden de andere kamers bij Breakout Room al gespeeld, dus dan bleef alleen nog deze over. We komen door extreme file veel te laat aan, maar dit was gelukkig geen probleem. We worden vriendelijk ontvangen en mogen even onthaasten alvorens aan het spel te beginnen. Dikke plus op service!
Ik blijf de aanloop naar de kamer bij Breakout Room komisch vinden. Het is apart en ik snap niet waarom het zo moet, maar hey het is best schattig. Nou het plot van deze kamer ken je al voor je begint. Enge tandarts moord bloed slecht slecht niet goed ontsnap. Let's go!
De praktijk een vrij kleine single room. Ik zou niet aanraden om hier met meer dan 3 of hoogstens 4 naar binnen te gaan. Naast wat geintjes met het licht oogt het decor vrij basic en de afwerking kan beter. Ik zie niet echt waar de "2.0" nou voor staat. Er wordt wel met licht gespeeld maar dit zijn allerlei multikleurige spots die keihard clashen met de serieuze toon van de kamer. Het is een vreemde ervaring om in een bebloede praktijk te staan die met groene en blauwe discolichten wordt verlicht.
De kamer zijn engheid baseert zich vooral op jumpscares. Veel jumpscares. Te veel eigenlijk. Je kan maar zo vaak het licht uit doen met een hard geluid voor het gewoon vervelend wordt. Het wordt voorspelbaar en zelfs komisch, vooral als je doorhebt dat de jumpscaregeluiden gewoon vine booms zijn.
Bloody Dentist staat bekend als de beginnerskamer bij Breakout Room. Echter blijkt het puzzelen voor ons erg frustrerend. De flow heeft twee kanten. Soms heb je een simpele puzzel die zo gedaan is en soms heb je me toch een gat in de logica waardoor je muurvast zit. We hebben hier meerdere punten dat we 5 tot 10 minuten alle mogelijke antwoorden op een puzzel proberen omdat we maar niet doorhebben wat er van ons verwacht wordt. Vervolgens krijgen we een hint die ons vertelt wat er dan wel moet gebeuren en dat we totaal niet begrijpen hoe we dat hadden moeten weten. Misschien is het dat de logica van Breakout Room (op Family Secrets na) me gewoonweg niet ligt, maar ik had precies dezelfde problemen bij Seven Sins.
Er is naast de scheve logica ook een gebrek aan sturing. Je lost een puzzel op en krijgt een cijfercode, maar je hebt 5 sloten en geen clue waar die code nou op moet. Dan moet hij dus op dat ene kastje daar in de hoek waar 0 indicatie voor is. Dit soort dingen gebeuren regulier en aangezien we al moeite hebben met de logica wordt de ervaring regulier frustrerend. Toch komen we met flink wat tijd over weer buiten.
Bloody Dentist is gewoon niet een kamer voor mij. Voor mij ontbreekt er te veel sturing en logica om de frustratie in te perken. Als beginner zal je dit mogelijk nog leuk vinden, maar de kamer is verder te basic om voor iemand met enige ervaring een aanvulling op hun escape ervaring te zijn. Vooral als je 2.0 achter je naam plakt wekt dat verwachtingen en de kamer maakt dat 2.0-gevoel voor mij niet waar.
6
Ambiance: 6.0
Game experience: 5.5
Service: 10.0
Played in May 2023
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Op aanraden van vrienden bezoeken we Escape Mijdrecht met 3 kamers op de planning. We beginnen met deze. Het bedrijf bevindt zich in de winkelstraat van Mijdrecht en houdt er een nette ontvangstruimte op na. We kunnen hier nog een drankje doen alvorens te beginnen.
Bij deze kamer nemen we de rol aan van student-archaeologen die het gouden standbeeld in een tempel te vinden. Meestal vind ik tempelthema's niet zo, dus ik ga al gezond sceptisch naar binnen.
Zodra we de kamer binnenstappen slaken we een gezamenlijk "Oh!" uit. Het decor en de sfeer zijn al gelijk boven verwachting. Hoewel de afwerking af en toe beter kan zit het hier echt goed. Het decor is mooi, het geluid klinkt goed, de belichting is netjes, en de kamer is mooi onderhouden. Ik ben ook blij met dat het plot zo simpel is. We zijn studentjes die de tempel in willen, get in, get it done, get out, bam.
De kamer houdt er een leuk verloop op na dat ook nog een paar keer een "oh!" uit ons krijgt. Nou moet je niks mindblowing verwachten, maar er zitten een paar aangename verrassingen in de kamer. Een groot pluspunt vind ik vooral het creatieve gebruik van de ruimte. Hoewel de ruimte redelijk beperkt is wordt alles benut. Mijn favoriete deel is dat er veel met hoogte wordt gewerkt, iets dat je eigenlijk maar weinig in escape rooms hebt. Het is niet alleen voor de show, maar komt ook uitgebreid terug in de puzzelflow. Mogen we alsjeblieft meer kamers hebben die dit doen?
We knallen door de kamer heen tot de eindpuzzel, die voor ons een relatieve domper is. Het is een prima puzzel, maar vereist ineens wat nadenkwerk waar de rest van de kamer meer doe-puzzels bevat. Het hintsysteem is verder op een schattige manier in thema. Het is namelijk onze oude professor die ons door de kamer begeleidt via een radio. Waar dit niet alleen voor immersie zorgt vind ik het ook nogal koddig om toe gesproken te worden door zo'n oud vrouwtje.
Voor mij was De Tempel van Hunahpu een heel aangename verrassing. Dit is zo'n heerlijk gold standard escape room met een goed beeld van decor, sfeer, en flow, met een paar verrassingen qua verloop. Vooral het continue gebruik van hoogte blijft mij bij van deze kamer. Dat allemaal voor een net prijsje (104 euro)! De afwerking kan beter op sommige punten, maar laat dat je absoluut niet tegenhouden om Escape Mijdrecht te bezoeken.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 10.0
Played in May 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
We gaan van De Tempel door naar kamer twee op deze locatie: De Florijnen. We gaan met ons piratenschip op zoek naar de schat op een verlaten eiland. Lekker de VOC-mentaliteit in leven houden, dus.
Net zoals bij De Tempel uiten wij hier allemaal een "Oh" als we binnen komen. Het is lastig om een boot in een kamer te hebben en dat goed te laten werken. Je hebt toch door dat het niet helemaal klopt. Je kan moeilijk een hele oceaan in je kamer stoppen. Hier zie je natuurlijk ook wel de beperkingen van dat idee, maar het is voor zoverre goed uitgevoerd. Het decor, de afwerking, en de effecten liggen boven verwachting bij de kamers van Escape Mijdrecht. Wederom, verwacht niks mindblowing, maar ze weten wat simpele onverwachtse ideetjes te gebruiken die goed werken.
Een nadeel aan de kamer is dat hij aanzienlijk kleiner is dan de andere kamers hier. We zijn met 4 spelers en dat is nogal krap. Ik zou aanraden met 2 of 3 te gaan voor de beste ervaring. De ruimte wordt echter maximaal benut en het verbaast me telkens hoe ze ons hier op het formaat van een postzegel toch zo veel te doen geven.
Het spel puzzelt lekker door, al lopen we op sommige momenten even vast. Misschien zien wij het verkeerd, maar soms voelt het net niet helemaal duidelijk wat er van ons verwacht wordt. Gelukkig gebeurt dit niet vaak. Het verloop is redelijk klassiek, met een paar ontzettend leuke momenten en een onthulling waarbij we ons ware zeevaarders voelen. Het hintsysteem is weer in thema en net als bij De Tempel gewoonweg koddig te noemen. Als de kamer over is komen we weer voldaan buiten.
Tja, Escape Mijdrecht weet hoe ze gold standard escape rooms moeten maken voor een redelijke prijs (110 euro voor 4). Dit is gewoon heerlijk spelen in een bovengemiddeld decor en goede sfeer. Het is wat compact met 4 spelers en ik zou dat ook niet aanraden, maar dat betekent alleen maar dat dit een leuke kamer voor met zijn tweeën is. Sail away!
7.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.0
Service: 10.0
Played in May 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Het is alweer de laatste kamer van de dag. Na even goed uitgerust te hebben in de fijne ontvangstruimte besluiten we om Space Lab nog bij onze planning te voegen. Qua thema steekt Space Lab uit tegenover de rest van de kamers hier. Tussen alle kleurrijke avonturen hebben we een laboratorium in de ruimte. Dat maakt ons nieuwsgierig naar hoe Escape Mijdrecht dit aanpakt. We gaan een tripje naar de Space Lab maken en natuurlijk gaat dat helemaal fout waardoor we er ook weer uit moeten ontsnappen.
We beginnen met een schattig introotje waarbij we de reis naar het lab maken. Als we er eenmaal zijn geldt ook hier hetzelfde als voor de andere kamers van Escape Mijdrecht. Decor, afwerking, en sfeer zijn weer die heerlijke escape room gold standard. Niks geks, niks revolutionair, maar gewoon goed.
Nu heeft een ruimtethema niet mijn voorkeur, maar Space Lab weet wel hoe ze aardig wat kleur en leven in een anders steriele setting moeten verwerken. Het blijft lekker speels en niet al te hoog gegrepen.
Space Lab is anders dan de andere kamers van Escape Mijdrecht. Waar de andere kamers meer gaan om avontuur en ontdekking richt Space Lab zich veel meer op uitdagend puzzelen. Dit is overduidelijk de moeilijkste kamer op deze locatie en ik zou deze daarom zeker niet aanraden om met 2 spelers of een onvervaren groep te doen. Er is ontzettend veel te doen en de kwaliteit verschilt. De meeste puzzels zijn leuk en creatief, maar anderen zijn dan weer onduidelijk en op het frustrerende af. De eindpuzzel en het einde stelde ons eerlijk gezegd teleur. Het voelde te anticlimactisch en te basic als einde.
De flow verloopt meestal goed, maar vereist alle concentratie. Misschien is het omdat de kamer net een upgrade heeft gehad, maar sommige delen komen voor ons niet zo duidelijk over als misschien zou moeten. Daarnaast heeft de kamer een probleem met ruis. Soms is de ruis bedoelt als uitdaging voor de speler en zul je enkel als ervaren speler hier doorheen kunnen zien omdat je weet wat je nodig hebt. Echter is er ook veel onnodige ruis. Lampjes die aan en uit gaan, schermen met lappen tekst, knopjes en hendeltjes die niks doen, enzovoort. De kamer wordt al snel een exercise in filteren en als je dat niet kan of wil dan wordt dit mogelijk een frustrerende ervaring.
Ik zie voor me dat dit een kamer is waar de meningen over kunnen verschillen. Wij vonden het een leuke uitdaging die lekker anders was dan de rest hier. Ik zou hem niet aanraden voor onervaren spelers of duo's. Als je hier niet door aangesproken wordt dan kan je misschien beter een andere kamer op deze locatie doen. Wij hebben ons goed vermaakt en ik hoop ten zeerste ooit nog iets nieuws van dit bedrijf te mogen kunnen spelen.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 10.0
Played in May 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
De meningen over de nieuwste van Rock City deden snel de ronde. De ene is laaiend enthousiast, de ander heeft gemengde gevoelens. Mijn eerdere ervaringen bij Rock City waren zeer positief, dus met goede moed en veel zin komen we terug bij het klooster. Blijkbaar is er een demonische pop aanwezig hier. De intro is net zoals bij de andere kamers gelijk tof. Het is een uniek begin dat ons gelijk vult met energie. Heel anders uitgevoerd dan de andere kamers, maar perfect voor dit thema. De lol zit er goed in!
Na deze intro komen we in een mooie setting terecht die de energie vast houdt. Echter gaan we hier wel héél snel weer vandoor terwijl we nauwelijks wat gedaan hebben. Ik vond het een gemiste kans om hier niet nog wat meer te doen en wat meer interactie te hebben met de host. We komen weer ergens anders terecht en vanaf hier begint het spel écht. De sfeer is goed neergezet en, zoals verwacht bij Rock City, lekker grimmig. Het is wel iets te donker voor mij. Volgens mij is dit deels voor sfeer gedaan en deels om het redelijk minimale decor en afwerking te verbergen.
Vanaf dit punt gaat het plot ook op sneltreinvaart en is het niet heel duidelijk wat we nou doen. We worden begeleid door moeder overste die in een monotoon stemmetje over de speaker tegen ons praat. Haar stem is laag in de mix en als ze praat hoor je haar met moeite over de atmosferische soundtrack heen. Na bijna elke puzzel die je oplost komt moeder overste weer langs, maar gaat het spel wel gewoon door. Je kan door puzzelen en wat ze zegt totaal negeren. Het is te makkelijk om niet te luisteren of per ongeluk overheen te praten.
Steeds meer vragen komen op: wie zijn wij? Wat willen we bereiken? Waarom? Deze onduidelijkheid blijft het hele spel hangen en dit komt ook door een gebrek aan "Show, don't tell." De pop waar het spel om draait doet namelijk niks. Je hoort dat de pop gevaarlijk is en allemaal nare dingen heeft gedaan, maar we krijgen dat nooit zelf te zien of mee te maken. We moeten in feite maar geloven dat moeder overste niet paranoïde is geworden over een lappenpopje. Het einde van de kamer is ten slotte bizar. Het hoort episch te zijn, maar werkt eerder een beetje lachwekkend.
Qua experience is het belangrijk om te weten dat Poppet minder op het spektakel zit dan de andere twee kamers van Rock City. Je zal hier voornamelijk 90 minuten lang lekker zitten te puzzelen in een grimmig sfeertje. We hebben een goede flow te pakken, ondanks wat problemen met ruis en wat onduidelijkheden in puzzeldesign. Deze issues zijn niet vreselijk storend, maar zullen waarschijnlijk naar mate de kamer langer open is er uit gefilterd worden. We vermaken ons goed en staan na iets meer dan 70 minuten hintloos spelen weer buiten.
De kamer bestaat uit veel ruimte, maar is praktisch klein. Alle ruimtes zijn compact en je staat al snel op elkaars lip. De indeling vind ik daarbij soms vreemd. Sommige ruimtes zijn wat ruimer en bevatten weinig puzzelwerk, terwijl een kleinere kamer veel te doen heeft. Ik word er zelf na een tijd nogal nerveus van. Wij zijn met 4 en het blijkt moeilijk om overzicht te bewaren omdat iedereen eigenlijk elkaar constant in de weg zit. De kamer kan met 2 tot 6 mensen worden gespeeld, maar ik denk dat 4 echt de max is. 3 lijkt me perfect. Met 2 moet je echt doorpakken, maar dat lijkt me wel tof voor ervaren spelers.
Poppet is een leuke puzzelkamer van 90 minuten met een grimmig sfeertje. Hij zit minder op de experience dan de andere kamers, dus hou dat zeker in gedachten. Ik heb me hier heel goed vermaakt, maar vraag me nog steeds af waar het prijskaartje van 165 euro vandaan komt. Nou hoeft natuurlijk niet elke nieuwe kamer te innoveren of next-level effecten of mindfucks te hebben, maar de prijs schept natuurlijk wel verwachtingen qua experience. Al helemaal als je kijkt naar de andere kamers hier. Ik vind het voor wat je krijgt een behoorlijk dure kamer, al helemaal aangezien het beter is om met een kleinere groep te komen vanwege de kleine ruimtes. Als je hier komt spelen, doe deze dan eerst, dan Bloody Mary, dan Soup du Jour. Class dissmissed!
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 10.0
The Expedition stond al een tijdje op mijn wishlist. Een jungle is niet het makkelijkste thema, dus ik was al helemaal benieuwd hoe dat uit zou pakken. De locatie is goed te vinden met meerdere parkeerplekken voor de deur. Binnen zit een ontvangstruimte waar je nog wat kan drinken en mokerlekkere brownies kan krijgen. Ik denk dat deze ruimte wel iets sfeervoller kan qua belichting en een muziekje. Je kan hier ook jammer genoeg de andere kamer al in kijken.
Bij The Expedtion gaan wij op een theekransje. Nee, natuurlijk niet, we gaan op expeditie in de voetstappen van Indiana Bones (nee, dat is geen spelfout). We volgen hem de jungle in en maken zijn onderzoek daar af. We krijgen van tevoren buiten de kamer een schattig introfilmpje te zien en mogen daarna geblinddoekt naar binnen. Ik snap niet helemaal waarom aangezien we begeleid worden bij het lopen. Dan zou ik liever hebben dat je ons de kamer in het donker in doet en ons zelft laat uitvogelen waar we heen moeten.
Nou de blinddoeken gaan af en hoe ziet de jungle er uit? Eerlijk gezegd best goed! Het decor oogt netjes en mooi onderhouden. Props voelen grotendeels passend en goed in de setting. Sommige dingen voelen dan weer net niet kloppend en jammer genoeg ontbreekt er vaker ineens afwerking. Dan ga je van mooie plantjes keihard naar kale planken zonder decor en dat vind ik zonde. Dit gebeurt mij net te vaak om compleet in de setting op te gaan.
Er zitten vaker verwijzingen naar Indiana Jones in de kamer en vooral in de tweede helft zullen fans wat verwijzingen herkennen. Een element specifiek was passend en onverwachts tof.
De kamer heeft een fijne parallele gameflow en we schieten er doorheen. Een paar puzzels zijn aangename verrassingen, andere zijn dan weer niet heel duidelijk. Gelukkig kent de kamer veel afwisseling dus het spel stagneert vrijwel nooit terwijl iedereen wat toevoegt. Vooral in de tweede helft kent het spel mooie momenten. We spelen hintloos en op één puzzel na lopen we nooit vast.
We zijn met 4 spelers en dat zou ik als de max aangeven. 3 of zelfs 2 lijkt mij hier perfect. De prijs (vooral als je beide kamers tegelijk boekt) is daarbij ook netjes voor wat je krijgt (€90 voor 4 spelers).
Voor mij was The Expedition een aangename verrassing. Het decor is netjes en de gameflow goed, al stoor ik me behoorlijk aan de wisselvallige afwerking en de kwaliteit van sommige items. Desondanks zit hier meer kwaliteit in dan bij de meeste escape rooms en vooral voor deze prijs kan ik dat waarderen. Ik zou op deze locatie eerst The Gold of Lutine spelen en dan The Expedition. The Gold of Lutine past eerder bij beginners terwijl The Expedition ervaren spelers meer zal bieden.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 10.0
Played in April 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 42:08 min
Op deze locatie kwamen we voornamelijk voor The Expedition, maar als we er toch zijn dan spelen we deze er maar gelijk bij. Parkeren kan voor de deur en de ontvangstruimte is netjes als niet wat sfeerloos. Bij deze kamer krijgen we de opdracht om het gezonken schip van de Lutine in te gaan duiken. Deze zit namelijk vol met goud dat we willen hebben! We krijgen een video intro in de kamer en nog instructies van de man die onze wrakduik overziet en mogen beginnen. De duikpakken en het zuurstoftekort moet je er zelf maar bij bedenken.
Qua sfeer gelden hier veel van dezelfde kwaliteiten als voor The Expedition. Het decor is mooi, al mist er vaker afwerking. Dit wordt naarmate het spel vordert gelukkig minder opvallend. Je doet er in ieder geval goed aan om niet te ver over de rand van de boot te kijken... Het sfeertje is het beste schattig te noemen en totaal niet dreigend. De spanning stijgt nooit hoger dan een rustig puzzelniveau en hoewel ik een spanningsboog mis maakt het de kamer niet saai. Vooral hoe het licht gebruikt wordt om het onderwatergevoel te scheppen vind ik schattig gedaan.
De kamer bevat verder een simpel en direct verloop. Het is vooral lekker afwisselend puzzelen met voornamelijk hangsloten in een leuke setting zonder grote verrassingen of giga effecten. De flow zit bij ons goed en we zijn er ook al snel hintloos uit. De kamer is klein en ook niet bepaald uitdagend als je al ervaring hebt, dus kom bij voorkeur met 2 of 3 spelers. Bij sommige puzzels heb je gewoon niet de ruimte voor meer spelers. Je speelt The Gold of Lutine echt voor het lekker puzzelen en ik denk dat vooral beginners hier hun lol op kunnen. Net zoals bij The Expedition is de kamer trouwens redelijk geprijst als je beide kamers boekt (€90 voor 4 spelers).
Kortom, als je even lekker wil puzzelen in een mooi decor voor een prima prijs dan is The Gold of Lutine voor jou! De spanningsboog zou wat strakker kunnen staan en de afwerking kan wat beter, maar alsnog was de kamer good fun. Ik zou op deze locatie eerst deze kamer spelen en dan The Expedition. The Gold of Lutine past eerder bij beginners terwijl The Expedition ervaren spelers meer zal bieden.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.5
Service: 10.0
Played in April 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes 39:36 min
Als iemand die een zwak heeft voor Vikings en Nordic thema's heeft werd ik direct getrokken door Viking Escape, de tegenstander van deze kamer. Het is een thema dat je verbazingwekkend weinig ziet, terwijl je er veel mee kan. De kamer bevindt zich op een industrieterrein zonder toegewezen parkeerplaats, maar er is genoeg ruimte waar je je auto kwijt kan. We betreden een stoffige ontvangstruimte die vast heel gezellig kan zijn, maar nu niet heel netjes of onderhouden is. Dit in verband met de bouw van de nieuwe kamer. Begrijpelijk tot op zekere hoogte, maar niet heel fijn voor de luchtwegen.
De kamer is speelbaar als battle tegen de Castle Escape en zo hebben wij het ook gedaan. De Viking Escape gaat over de Vikings die de ridders willen vangen en de Castle Escape gaat over de ridders die uit het kasteel willen ontsnappen van de Vikings. Allebei leuke concepten, nu nog kijken hoe het samen komt! Kleine spoiler, aangezien er veel dingen hetzelfde zijn tussen de twee kamers zul je in mijn reviews er van wat overlap zien.
De sfeer is bij beide kamers nagenoeg hetzelfde. De intro zet gelijk een leuke sfeer neer met een mooie combi van rook, licht, en een passende voice-over. Dan mogen we van start. Het decor is cute en het sfeertje goed, al kan er meer uitgehaald worden. Sommige delen zijn mooi gemaakt, terwijl andere delen goedkoop voelen. Buiten het gebruik van licht wordt er niet veel gedaan met de setting. Het is wel vaker donker en daarom krijgen we een toorts mee. Ik ben zelf niet zo van lichtbronnen geven aan groepen, het wordt vaak meer een irritatiefactor dan een leuke toevoeging. Deze kamers zijn helaas geen uitzondering. Daarnaast is de afwerking niet best. Magneten, microfoons, kabels, camera's, je gaat ze hier behoorlijk goed kunnen zien. Misschien staat daarom het licht zo laag?
De flow is bij beide helften goed, al verkies ik hier de Viking Escape boven de Castle Escape. Er is meer te doen, het is fysieker, afwisselender, en wat creatiever dan de Castle Escape. De Castle Escape is vooral recht toe recht aan puzzelen met minder ruimte. De kamers zijn best klein dus ik zou aanraden om met max 3 spelers te komen. Het bestaat vooral uit lekker puzzelen, met wat aangename verrassingen. Niks wereldschokkends, maar wel dat je ineens zegt "Oh leuk, dat verwachtte ik niet!" De kamer is wel verrassend kort. We spelen de kamer hintloos in 40 minuten uit.
Ik stoor me hier ook aan hoe veel dingen in deze kamer totaal niet in het thema passen. Waarom krijgen de Vikings een porto mee voor hints? Waarom gebruiken het kasteel druksensoren en ledstrips? Waarom al deze felgekleurde hangsloten? Er zijn veel dingen zoals dit en ze storen de immersie behoorlijk. Het wekt constant vraagtekens op en daardoor speelt de kamer nooit zo lekker als het zou kunnen.
Dan heb ik nog een behoorlijk pijnpunt bij deze kamer en dat is het battle-aspect. Allebei de tracks gebruiken grotendeels dezelfde ruimtes, maar in een andere volgorde. De ridders mogen alleen de blauwe puzzels oplossen en de vikings alleen de rode. Dit werkt niet lekker, omdat je constant zit te checken welke kleur een puzzel is alvorens te beginnen. Je kan ook per ongeluk elkaars puzzels oplossen. De kamer is daarnaast te klein voor twee groepen en je hoort elkaar te goed door de muren heen. Als je niet snel genoeg speelt terwijl het andere team doordauwt dan kun je elkaar tegenkomen en dat is gewoon niet de bedoeling. Ik snap niet waarom dit een battle kamer is, want het werkt als battle niet lekker, maar als losse tracks merk je gewoon dat je flinke delen van de kamer overslaat. Naar mijn mening zijn beide Viking Escape en Castle Escape beter af als ze één kamer zouden zijn.
Kortom, twee (of één?) kamers waar ik me goed vermaakt heb, maar flink wat vraagtekens bij heb. Als je één van de twee zou moeten spelen, dan zou ik eerder de Viking Escape aanraden. Er zit meer variatie in en ik genoot meer van het verloop dan bij de Castle Escape. De twee hebben veel gemeen, dus het is een kwestie van wat je verkiest: recht-toe-recht-aan puzzelen met de ridders of meer opdrachten doen met de Vikings. Echter ben ik er voorstander van om allebei de delen tot 1 kamer te maken. Dump het battle-gedeelte, maak de kamer 75 minuten, haal de minste puzzels er uit, fix de afwerking, krik de prijs wat omhoog, en je hebt echt een heel toffe kamer. Nu voelt het alsof ik twee keer voor half werk heb betaald terwijl er wel degelijk veel potentie in zit.
7.5
Ambiance: 7.0
Game experience: 7.5
Service: 8.0
Played in April 2023
Played with 3 persons
Escaped: Yes 40:00 min
Als iemand die een zwak heeft voor Vikings en Nordic thema's heeft werd ik direct getrokken door Viking Escape, de tegenstander van deze kamer. Het is een thema dat je verbazingwekkend weinig ziet, terwijl je er veel mee kan. De kamer bevindt zich op een industrieterrein zonder toegewezen parkeerplaats, maar er is genoeg ruimte waar je je auto kwijt kan. We betreden een stoffige ontvangstruimte die vast heel gezellig kan zijn, maar nu niet heel netjes of onderhouden is. Dit in verband met de bouw van de nieuwe kamer. Begrijpelijk tot op zekere hoogte, maar niet heel fijn voor de luchtwegen.
De kamer is speelbaar als battle tegen de Viking Escape en zo hebben wij het ook gedaan. De Viking Escape gaat over de Vikings die de ridders willen vangen en de Castle Escape gaat over de ridders die uit het kasteel willen ontsnappen van de Vikings. Allebei leuke concepten, nu nog kijken hoe het samen komt! Kleine spoiler, aangezien er veel dingen hetzelfde zijn tussen de twee kamers zul je in mijn reviews er van wat overlap zien.
De sfeer is bij beide kamers nagenoeg hetzelfde. De intro zet gelijk een leuke sfeer neer met een mooie combi van rook, licht, en een passende voice-over. Dan mogen we van start. Het decor is cute en het sfeertje goed, al kan er meer uitgehaald worden. Sommige delen zijn mooi gemaakt, terwijl andere delen goedkoop voelen. Buiten het gebruik van licht wordt er niet veel gedaan met de setting. Het is wel vaker donker en daarom krijgen we een toorts mee. Ik ben zelf niet zo van lichtbronnen geven aan groepen, het wordt vaak meer een irritatiefactor dan een leuke toevoeging. Deze kamers zijn helaas geen uitzondering. Daarnaast is de afwerking niet best. Magneten, microfoons, kabels, camera's, je gaat ze hier behoorlijk goed kunnen zien. Misschien staat daarom het licht zo laag?
Net zoals zijn wederhelft houdt Castle Escape er een mooie flow op na, al zij het eenvoudiger dan de Viking Escape. De Castle Escape is vooral recht toe recht aan puzzelen met relatief weinig ruimte. De kamers zijn klein dus ik zou aanraden om met max 3 spelers te komen. Het bestaat vooral uit lekker puzzelen, met wat aangename verrassingen. Niks wereldschokkends, maar wel dat je ineens zegt "Oh leuk, dat verwachtte ik niet!" De kamer is helaas verrassend nog korter dan de Viking Escape. We spelen hem hintloos in 31 minuten uit en hebben voor ons gevoel minder gedaan dan bij de Viking Escape.
Ik stoor me hier ook aan hoe veel dingen in deze kamer totaal niet in het thema passen. Waarom krijgen de Vikings een porto mee voor hints? Waarom gebruiken het kasteel druksensoren en ledstrips? Waarom al deze felgekleurde hangsloten? Er zijn veel dingen zoals dit en ze storen de immersie behoorlijk. Het wekt constant vraagtekens op en daardoor speelt de kamer nooit zo lekker als het zou kunnen.
Dan heb ik nog een behoorlijk pijnpunt bij deze kamer en dat is het battle-aspect. Allebei de tracks gebruiken grotendeels dezelfde ruimtes, maar in een andere volgorde. De ridders mogen alleen de blauwe puzzels oplossen en de Vikings alleen de rode. Dit werkt niet lekker, omdat je constant zit te checken welke kleur een puzzel is alvorens te beginnen. Je kan ook per ongeluk elkaars puzzels oplossen. De kamer is daarnaast te klein voor twee groepen en je hoort elkaar te goed door de muren heen. Als je niet snel genoeg speelt terwijl het andere team doordouwt dan kun je elkaar tegenkomen en dat is gewoon niet de bedoeling. Ik snap niet waarom dit een battle kamer is, want het werkt als battle niet lekker, maar als losse tracks merk je gewoon dat je flinke delen van de kamer overslaat. Naar mijn mening zijn beide Viking Escape en Castle Escape beter af als ze één kamer zouden zijn.
Kortom, twee (of één?) kamers waar ik me goed vermaakt heb, maar flink wat vraagtekens bij heb. Als je één van de twee zou moeten spelen, dan zou ik eerder de Viking Escape aanraden. Er zit meer variatie in en ik genoot meer van het verloop dan bij de Castle Escape. De twee hebben veel gemeen, dus het is een kwestie van wat je verkiest: recht-toe-recht-aan puzzelen met de ridders of meer opdrachten doen met de Vikings. Echter ben ik er voorstander van om allebei de delen tot 1 kamer te maken. Dump het battle-gedeelte, maak de kamer 75 minuten, haal de minste puzzels er uit, fix de afwerking, krik de prijs wat omhoog, en je hebt echt een heel toffe kamer. Nu voelt het alsof ik twee keer voor half werk heb betaald terwijl er wel degelijk veel potentie in zit.
7
Ambiance: 7.0
Game experience: 7.0
Service: 8.0
Played in April 2023
Played with 3 persons
Escaped: Yes 31:00 min
Curiosity killed the cat. Na alle controversiële dingen die we hadden gehoord over Painkiller konden we het niet meer aan en zijn we toch komen spelen. Het feit dat meningen van spelers zo konden verschillen en dat er dingen in deze kamer echt te ver zouden gaan maakten ons te nieuwsgierig.
We zakken af naar Almere waar we op het industrieterrein de auto parkeren en het pand betreden. Een totaal-niet-mentaal-instabiele man genaamd Jules Early wil graag ons gezelschap en wie zijn wij om hem dat te ontzeggen?
Het begin is leuk en zet gelijk een spannend sfeertje neer. Echter vraag ik me af hoe dit precies werkt in het verhaal en waarom we hier zijn. Nu zou ik je graag vertellen dat de kamer draait om een Franse seriemoordenaar die mensen met stokbrood doodslaat, maar dat geluk hebben we niet. We zijn in feite in een soort extreem experiment van onze vriend Jules beland. Voor wie bekend is met het Milgram experiment, de kamer is daar zwaar op gebaseerd. Het plot geeft vanaf het begin al te snel te veel informatie door middel van lange video's waardoor het lastig wordt om alles bij te houden. Er is een poging gedaan om dit in de puzzels duidelijk te maken, maar dat komt helaas niet over. De harde kern van het verhaal is helemaal niet zo complex, maar wordt verhuld door alle fluff er omheen.
Painkiller wordt bestempeld als enge kamer, maar dit valt mee. Naast dat het donker is en er soms onverwachts een scare is gebeurt er weinig. De "angst" komt meestal van pogingen om de groep te shockeren. Deze pogingen voelen vaak random of onnodig aan en soms zelfs overbodig expliciet.
Het decor is uiterst basic en lijkt samengesteld te zijn tijdens een enkeltje Ikea. Een decorstuk steekt behoorlijk uit en lijkt geen duidelijke reden te hebben om er te zijn. De effecten zijn echter wel leuk bedacht en voelen kloppend.
Het verloop van de kamer kent gelijke kuren. Het begin en de eerste puzzel zijn leuk (doch complex), maar daarna verliest de kamer vaart. Puzzels komen regulier neer op simpele opdrachten waarbij we trial and error moeten toepassen. De logica ontbreekt vaker en voorkennis is soms zelfs vereist. We missen een goede flow en de kamer verloopt gek met enkele keuzes die de spanning zouden moeten verhogen, maar gewoon raar over komen.
Dan komen we op het wereldschokkende controversiële gedeelte. Ik zal het helaas cryptisch moeten houden hier, maar het valt me eerlijk gezegd erg mee hoe heftig het is. Van wat ik hoor is het ook aangepast van hoe het eerst was. Het nadeel is dat daardoor ook het idee er achter verzwakt. Het is een rare keuze om dit in een escape room te zetten omdat de structuur zich er niet voor leent. Als de groep er onder lijdt dan klopt het idee, maar de groep zal het waarschijnlijk niet leuk hebben. Als de groep niet lijdt dan hebben ze het leuker, maar dan klopt het idee niet omdat het eigenlijk niks van de groep vereist. Een interessant concept in theorie, maar niet in praktijk.
Ik respecteer de poging om iets anders te doen, maar helaas werkt het hier niet. Het verhaal is te onduidelijk, de flow ontbreekt, de sfeer is gebrekkig, en meerdere elementen stoten mij tegen de borst. Ik voeg me bij de kritische reviewers en zou de kamer persoonlijk niet aanraden.
5.5
Ambiance: 5.0
Game experience: 5.0
Service: 6.0
Played in March 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Een dagje in Nijmegen, daar kan wel een escape room bij toch? We wilden sowieso al graag naar ROX toe, dus de keuze was snel gemaakt! Na een moeizame boeking door een zeer langzaam boekingssysteem staat onze afspraak.
ROX bevindt zich op het industrieterrein van Nijmegen in De Vasim, een voormalig fabriekspand. Je kan gratis parkeren voor de deur op de ruime parkeerplaats. De eerste indruk binnen is helaas niet zo best. Laptops liggen nog op de tafels, personeel loopt gehaast heen en weer, de ontvangst zit vol rook vanwege een storing bij een kamer, allerlei deuren staan open staan waar we niet door heen zouden mogen kijken, en de voordeur moeten open blijven vanwege de rook waardoor het binnen koud is en we onze jas aan moeten houden. Dit is al helemaal jammer omdat ROX een groot oppervlak en sfeervol café adverteert, maar dit best tegen valt. Het is door de chaos een zooitje en afgezien daarvan mist er sfeer qua afwerking en netheid. Het nodigde in ieder geval op het moment niet uit om voor of na de room te borrelen.
Als de rust eindelijk is wedergekeerd kunnen we dan toch beginnen aan The Show! De intro wordt gegeven via een klein schermpje in een kale, lelijke ruimte die sfeer en afwerking mist. Ik snap niet helemaal hoe dit over het hoofd is gezien. Onze missie is om mee te spelen aan het befaamde TV-programma The Show en het te winnen van de maniakale A.I. die het spel altijd wint. Het plot is zeker origineel en ik kan de enorme cheesiness waarderen. Dan komen we onverwachts door middel van een high energy introductie enthousiast zingend en dansend de kamer in. De sfeer zit er hierdoor goed in en we hebben zin om te beginnen!
De foute 90's aesthetic staat The Show toe om lekker kleurrijk en over the top te zijn, al zijn decor en afwerking wisselvallig. Enkele stukken zijn goed uitgedacht en mooi af, terwijl je hier en daar enorme stukken zonder decor kan zien. Soms is er decor dat schijnbaar zo hoog is als de ladder en daarboven zie je niks meer. Het is me te wisselvallig om nou compleet in de setting van een gameshow op te gaan.
Het geluid en licht begeleiden ons op een passende manier door het spel. Er ligt veel ruis in de kamer, maar dit wordt goed gefilterd zodat we nooit twijfelen aan waar we nou mee bezig zijn of wat we moeten doen.
Ten slotte ook alle props voor de acteur van de A.I.! Deze man is zo glad en onpasselijk dat het perfect werkt. Hij speelt zijn rol met overduidelijk veel plezier en vormt een grote bron van het plezier bij de kamer. Ik had graag zelfs nog wat meer interactie met hem gezien in het spel. Nu praat hij vooral tegen je aan en is er geen heen en weer. Meer commentaar op wat je doet en dan ook nog iets persoonlijker had zeker gekund.
Het verloop van The Show is voor mij een van de beste delen van de kamer. Wij spelen met zijn vijfen en meer dan dat zou ik ook niet doen. Na een wat mindere eerste opdracht zitten we heerlijk in de flow. De gameshow-structuur is op een creatieve manier gebruikt en de opdrachten zijn lekker afwisselend en gewoon leuk. Veel samenwerking, veel chaos, veel energie, veel fysiek doen. Alles spreekt voor zich en je bent vaak niet eens aan het puzzelen. Dat ligt ons in ieder geval heel goed, al kan ik me voorstellen dat er spelers zijn die dat minder waarderen. Aan de ene kant speel je The Show mee en andere kant probeer je stiekem alles te dwarsbomen. Die tweedeling zorgt voor een speelse, maar spannende vibe in de kamer. De finale vormt een mooie afsluiter waarbij alles samen komt. Alle energie komt er lekker uit met wat goede muziek er over en we winnen The Show met een flink adrenalineshot!
Ondanks de fikse verbeterpunten heb ik mij ontzettend goed vermaakt bij The Show. Zorg er vooral voor dat het ontvangst, decor, afwerking, en die "experience" op niveau zijn en je hebt hier echt een topper staan. Voor nu is hij nog wat prijzig, maar ondanks super leuk. Iedereen heeft lol gehad en het teamlid dat nooit eerder gespeeld had wilde gelijk nog een keer. Dan doe je toch iets goed! Wij komen nog terug!
8.5
Ambiance: 8.5
Game experience: 9.0
Service: 8.0
Played in March 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Het kostte flink wat tijd en moeite, maar eindelijk spelen we Sherlocked! Dit bedrijf staat bekend als een grote naam van Nederland en dat schept natuurlijk flinke verwachtingen. We beginnen bij The Architect. Op locatie horen we dat dit een van de eerste kamers van Nederland was. Eerst De Laboratoriumkamer van Mama Bazooka, daarna The Dentist van DarkPark, en toen deze. Zelf had ik geen idee dat deze kamer zo oud was. Die andere twee kamers worden nog steeds (terecht) aangehaald als de fundering van de Nederlandse escape scene. Waarom deze dan niet? We zouden het zien!
De locatie is prachtig, maar Amsterdam niet. Je kan de beurs het best met het OV bereiken. We tolereren de chaos op straat en komen dan de prachtige beurs binnen. Alles straalt een weelde uit die je niet snel in escape rooms terug vindt. Alles voelt gelijk groot, belangrijk, en duur. Er is trouwens geen ontvangstruimte, dus je zal bij allebei de escape rooms direct beginnen. De intro is klassiek en zakelijk, maar er zit toch iets tof mysterieus in. Dit is tevens een van de weinige kamers waar ik absoluut geen instructies van tevoren heb gekregen over noodknoppen of wat wel of niet gedaan mag worden. Heerlijk!
The Architect moet het echt hebben van deze toplocatie. Alles voelt authentiek omdat dat het ook echt is! De kamer is ruim opgezet en mooi onderhouden. Dit doet wonderen voor de immersie, maar daarom is het ook jammer dat er verder niet veel aan de sfeer gedaan wordt. Op één schrikbarend overtuigend effect na is de kamer statisch. Het geluid is of nonexistent of zo zacht dat het nauwelijks verstaanbaar is. Met licht of effecten wordt helaas verder nauwelijks gespeeld. De afwerking is of superstrak of compleet afwezig. Op de ene plek is iets super mooi verwerkt terwijl je ergens anders alle kabels los ziet hangen. Hier zullen waarschijnlijk wel allerlei beperkingen op zitten vanwege de authentieke locatie, maar het is toch jammer.
We hebben ons in deze mooie ruimte goed vermaakt, maar er is eerlijk gezegd maar weinig van het uur blijven hangen. Puzzels flowen prima, maar niks steekt nou echt uit in het geheel. Er is geen puzzel die nou echt opvalt. Misschien valt dat te verwachten na alle jaren dat deze kamer inmiddels dienst doet. Er zijn toffe ideeën in het verloop verwerkt en één twist in het bijzonder ben ik fan van. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat deze twist niet vaker gebruikt wordt door escape rooms terwijl het wel in een van de eerste kamers van Nederland zit.
We spelen voor ons gevoel rustig door en staan na zo'n 40 minuten weer buiten. De kamer stopt voor mij wat te abrupt zonder fatsoenlijke endgame. Dat we ineens zeggen "Oh dat was het al?" Na onze overwinning worden we door onze host formeel ontvangen en met tastbaar aandenken op zak naar buiten begeleid.
Ik heb me bij The Architect prima vermaakt op een authentieke locatie, maar hou echt in gedachten dat dit een old school kamer is. De sfeer is statisch en het spelverloop (op één moment na) niet erg opmerkelijk. Ik snap daarom ook waarom The Architect niet evenzeer wordt erkent als classic van de Nederlandse scene zoals sommige andere kamers. De locatie is echter prachtig authentiek en de kamer heeft wat leuke ideetjes waar het het van moet hebben. Kom met de juiste instelling en je zal je goed vermaken.
7.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 7.5
Service: 8.5
Played in February 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Ik ben allergisch voor het woord 'experience'. Het wordt vaak onterecht gebruikt door escape rooms als buzzword, maar The Vault is een perfect voorbeeld van een echte experience! Je hebt hier geen regulier ontvangst. De ervaring begint ruim van tevoren al en zet de toon op een supervette manier. Als het tijd is staan we op de afgesproken positie in de parkeergarage, klaar om te beginnen aan onze inbraak. We weten dat er in de beurs van Berlage een object bewaakt wordt dat wij koste wat het kost willen bereiken. We weten dat dit een onmogelijke inbraak zal zijn en toch doen we het. We krijgen onze briefing op een filmische wijze en worden (enigszins voorbereid) op weg gestuurd. Wat staat ons te wachten? 90 minuten later staan we met het antwoord weer verbluft buiten.
The Vault is het hoogtepunt van immersion. Door middel van een uitgebreide ervaring banen wij ons een weg naar de zwaarbewaakte kluis. De prachtige locatie laat alles echt aanvoelen, want alles wat je ziet is authentiek. Echte kluizen, echte beursruimtes, echte authentieke spullen, alles klopt. De afwerking ontbreekt hier en daar, maar heel storend is het gelukkig niet. Het decor is zo mooi dat dat al veel goed maakt. Daarbij maken licht en geluid subtiel deel uit van het spel om het naar een hoger niveau te tillen. Je hebt hier geen bombastische soundtrack, maar het geluid dat er wel is past perfect.
De kamer is door de realistische setting al enorm immersive, maar het wordt helemaal next level door de constante variatie aan interactie. Je zal je door verschillende momenten heen moeten bluffen, liegen, bedriegen, verstoppen, en verbergen. Het is niet een gevalletje van een bewaker die een keertje of twee langs komt en je dan onschuldig moet lijken ofzo. Nee, dit zijn meerdere stukken die ieder op een unieke manier interactie van je zullen vereisen als team. Als je van interactie houdt bij escape rooms, dan is dit JOUW kamer! Iedereen in ons team is daar absoluut gek op en dat maakt de ervaring zo veel beter. Sta er boven alles voor open om mee te spelen.
Het verloop bouwt op naar een filmische finale die belangrijk voelt. Op een gegeven moment ga ik geloven dat wat wat wij doen echt uit maakt. Mede door de constante variatie aan interactie en de authentieke locatie voelt het allemaal zo serieus en belangrijk.
Je hebt puzzels in de kamer, maar vaak zijn het meer opdrachten die passen in de setting. Wees bereid om het traditionele puzzelen soms los te laten en enkel te doen wat er door de kamer van je gevraagd wordt. Het is daarom ook een uitstekend voorbeeld van hoe je een lineair spelverloop perfect kan laten werken. Ik kan mij desondanks voorstellen dat dit een moeilijke kamer is. Er komt veel terug op communicatie en orde bewaren. Raak je dit kwijt, dan kan het pittig worden.
De kamer is trouwens overduidelijk gemaakt voor 4 mensen. Als je komt spelen zou ik aanraden om niet met meer en niet met minder te gaan. Het is niet heel erg als je dat niet doet, maar het boost de ervaring zeker.
Het hintsysteem is ook een grote reden dat de ervaring voor ons zo bijzonder was. Je krijgt een walkie talkie mee waarmee je in contact staat met je handlanger buiten die meer info over de inbraak heeft. Waar dit echt een domper kon zijn is dit juist een toevoeging! Door de constante communicatie heen en weer bouw je een vertrouwensband op met je handlanger. We gaan echt geven om onze missie en om een goede afronding. Onze host (Sam) had al jaren ervaring en dat viel te merken. Hij wist precies hoe hij ons in moest schatten en hoe hij ons moest begeleiden. Alle props voor hem! Na een adrenaline rush van een einde is het ons gelukt! We hebben The Vault overwonnen!
Tja, positieve reviews schrijven is moeilijk. Het voelt al snel alsof je met een lang verhaal alleen maar zit te fanboyen en eerlijk gezegd doe ik dat hier ook. Wat was dit tof! Als je een immersive ervaring wil spelen met veel gevarieerde interactie in een prachtlocatie, dan moet je The Vault spelen! Ik denk dat wij met onze host ook echt geluk gehad hebben, maar ongeacht was dit zo vet. Ga op in het spel en waan jezelf echt in dit verhaal, dan heb je de beste ervaring. Dit is een van die ervaringen waar ik weken later nog steeds over na denk. Zelden heb ik heb mij zo vermaakt bij een kamer als bij The Vault. Een must-play!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in February 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Escape Room Katwijk had het maar moeilijk. Hoe volg je het daverende succes van Bella Ciao op? De tweede kamer moest minstens even goed zijn. Gelukkig is Here I Am niet enkel gelijk aan Bella Ciao, maar zelfs nog beter! Door een korte introductie komen we gelijk in de sfeer. We vervullen onze meldplicht, maar zullen hier niet lang meer blijven.
Here I Am is 70 minuten lang en gebaseerd op de Spaanse serie Vis à Vis. Ik ben zelf totaal onbekend met de serie, maar ik kan me voorstellen dat de kamer een feest van herkenning is voor de fans. Het decor moet natuurlijk een kille gevangenis voorstellen, maar het is toch op de een of andere manier gelukt om dat niet saai of sfeerloos te maken. Er zit duidelijk veel tijd en moeite in om het er zo strak uit te laten zien. Vooral de afwerking is van ongekend niveau! Het is zo idioot strak en netjes dat het bijna grappig wordt. Je kan nergens de grenzen van het spel zien en dit staat je toe om compleet op te gaan in de setting. Geluid, licht, rook, en de nodige effecten boosten de ervaring des te meer. De constante kleine touches en details maken het geheel af.
De kamer begint kalm, maar bouwt langzaam op naar een rush wanneer we besluiten om te onstnappen. Door mooie experience-momentjes blijft de spanning vol gehouden en voelt de ontsnapping alleen maar urgenter. We moeten nu weg!
Puzzels variëren mooi tussen doe, denk, en fysieke opdrachten. Communicatie en overzicht blijken essentieel en laat ik daar nou net enorm fan van zijn! We vliegen de ene na de andere setting door voor we aan de climax toe komen. We rennen voor ons leven met de grootste grijns die je je kan voorstellen!
De eigenaar, Johan, is een geweldig gastheer en praat met veel bescheidenheid over zijn werk. Eerlijk gezegd mag hij echt wel wat trotser spreken over zijn werk met hoe tof dit is! We hebben nog lang nagepraat en zijn veel te laat naar huis gegaan.
Here I Am is voor mij de essentie van een top escape room. Een kamer voor puzzelaars, experiencemensen, ervaren spelers, en onervaren spelers. Dit zonder dat het voelt alsof de kamer maar gewoon gemaakt is voor een zo breed mogelijk publiek. Iedereen gaat hier wel wat vinden dat tof is en dat komt omdat het gewoon een idioot goede escape room is. Idioot goede afwerking, tof verloop, geweldig decor, en veel toffe momentjes maken dit een terechte topper van Nederland!
9.5
Ambiance: 9.5
Game experience: 9.5
Service: 10.0
Het werd weer eens tijd voor een enge kamer. Er zijn er helaas niet veel in Nederland en de meeste hebben we al gehad. Sauna of Sin hadden we nog niet gespeeld en beloofde beide eng te zijn en een acteur te hebben. Niet alleen dat, maar ook nog eens een speeltijd van 75 minuten. Dat klinkt al aardig, dus we zakken af naar Amstelveen.
De escape room bevindt zich in het restaurant met dezelfde naam. Je moet gewoon door de voordeur naar binnen en personeel aanspreken dat je voor de rooms komt. Het wordt al snel duidelijk dat de rooms er bij gedaan zijn. We krijgen van het personeel niet bepaald een enthousiaste indruk.
Als het tijd is worden we opgehaald door onze host om achterin het restaurant de regels en het plot van de kamer te krijgen via een video. Je gaat een verlaten sauna in omdat daar een paar mensen vermoedelijk worden vastgehouden door een ontvoerder. Wie wij zijn of voorstellen is niet erg duidelijk. Het personeel weet het eerlijk gezegd ook niet. Belangrijk is wel dat je nooit gezien mag worden door de ontvoerder anders ben je uit het spel. Onze opdracht is in ieder geval duidelijk!
Gelijk één groot verbeterpunt: er zijn geen kluisjes. We krijgen een bak zonder deksel waar al onze spullen in kunnen die in deze ruimte blijven liggen. Iedereen kan deze ruimte in maar "hier komt meestal niemand". Het is geen geruststellende gedachte.
De kamer is best sfeervol. We beginnen met een leuke introductiepuzzel en daarna heerst er een ongemakkelijke en grimmige sfeer. Het idee dat we niet alleen zijn werkt al angstaanjagend. Het geluid is grimmig en de kamer is heel donker. Eigenlijk té donker. Je ziet regulier geen hand voor ogen en moet veel op de tast doen.
Je vraagt je misschien af waarom het thema sauna is. Eerlijk gezegd is dat omdat het restaurant nog een saunaruimte had waar ze maar een room van hebben gemaakt. Naast één stukje merk je er eerlijk gezegd niks van. Er is qua decor of afwerking maar weinig gedaan en het is vooral wat er al stond. Eerlijk gezegd denk ik dat het zo donker is om dat te verhullen. Dit kan werken, maar voelt nu nogal lui.
De kamer is ook erg vies en ligt vol met afval. Denk aan lege blikjes, kratten, plastic tassen vol oud papier, en allerlei andere troep. Het is natuurlijk allemaal spul dat veel lawaai maakt als je het aanraakt, wat je met een moordenaar er bij liever niet hebt. Wederom, een vuil aesthetic kan werken, maar dit voelt al helemaal lui. Het is letterlijk een extreem donkere, vieze kamer vol met afval. Het voelt goedkoop en onhygienisch.
Het verloop kent niet veel verrassingen. Puzzels bestaan 90% van de tijd uit zoeken wat nogal wat tijd kost, vooral als je je bedenkt dat de hele kamer ontzettend donker is en vol met allemaal zooi ligt. Zoekplekken voelen niet logisch en missen feedback. De overige 10% van de puzzels houdt in dat je wat je gevonden hebt op de juiste plaats neer moet leggen en dan is de puzzel meestal al af. Daarna mag je nog meer dingen gaan zoeken in het donker tussen de zooi. We hebben verder een porto mee voor hints, maar die zijn compleet buiten character. Daarnaast krijgen we soms hints voor dingen die we al gedaan hebben.
We verwachten vanwege alle zooi die zo veel lawaai maakt dat er interactie zal zijn met de acteur. Ook omdat we 'af' kunnen gaan verwachten we tegenspel. We bedenken al snel allerlei tactieken en verstopplekken, en nemen spullen mee die we kunnen gooien om geluid te maken, maar dit is allemaal niet nodig. Het acteerelement valt extreem tegen en de enkele keer dat we de acteur zien komt het nogal klunzig over.
Na de kamer is napraten niet echt een ding. Het is kort de vraag of we het leuk vonden en door met de orde van de dag. Ondanks dat we in het restaurant nog een tijdje blijven zitten om zelf na te praten moeten we het personeel echt gaan opzoeken om om een drankje te vragen.
Er zit veel potentie in de kamer en we hebben ons een uurtje stom vermaakt. Desondanks heeft de kamer flink wat verbeterpunten. De sfeer is goed, het is lekker eng, en het saunathema is grappig bedacht en uniek, maar komt in de kamer totaal niet terug. Er mist interactie met de acteur en daarnaast bestaat het spel vooral uit vergezocht zoekwerk in een te donkere kamer vol met allerlei onnodig afval. Gezien al die punten vraag ik me af hoe deze kamer 139 euro kost. Voor wat je krijgt is die prijs echt te hoog.
Wil je een enge kamer doen en ben je in de buurt? Dan is het misschien de moeite waard, maar kom met lagere verwachtingen.
6.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 6.5
Service: 6.0
Played in January 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes 60:16 min