Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Escape Guru
Offline
🧸🦌ðŸ¼
08-03-2018
Antwerpen
114 reviews
222 Rooms played
94.7% escapepercentage
0 reviews
3 played games
5 forum posts
2 team members
37 Rooms played
3 team members
33 Rooms played
Zoersel (BE)
Onze 6e dag in Athene en het einde nadert. Waar bij onze vorige trip een cinematic als verborgen parel voelde is het bij ‘Secret Novel’ als 20e kamer deze trip geen verrassing meer. Net zo min als het thema, demonen en opsplitsmomenten. Deze kamer komt met weinig nieuws, maar poogt en delivered wel.
De spanning is opmerkelijk onbehaaglijk en we zetten allemaal onze joker in wanneer we voor een padstelling komen te staan. Het ‘kwaad’ is er eentje die we al een paar keer gezien hebben maar die we achteraf toch van dichtbij willen ontmoeten om hem vannacht niet meer in een nachtmerrie tegen te komen.
Het verhaal is leuk en goed te volgen en er zitten simpele trucjes in waarvan we de moeite kunnen appreciëren.
Ook qua decor en afwerking is dit zeker één van de betere. Het enige onbegrijpelijke wat ongetwijfeld in iedere review zal verschijnen is dat alles hier opzichtig ge-3D-print is en het is niet dat het iets bijdraagt aan het verhaal. Je doorsnee kringloop-meubilair het een correcter plaatje gevormd. Bij één enkel 3D-ontwerpje is zoiets geen probleem, maar net zoals bij ai kan een overvloed ervan storend zijn.
Samengevat is het zonder verwachtingen een goede kamer om te spelen. Een nette setting met afgewerkte ontwerpen en goeie scares. Zet ‘m op je lijst maar ga achteraf niet naar de enge napraatruimte.
Groepsfoto met lamp kon beter.
7.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.5
Service: 9.0
Vijfde dag op onze escape-trip door Athene en daarbij de 13e kamer. Van de gelijknamige film ken ik niets en van wat ons hier te wachten stond wist ik evenmin iets. De naam was al een paar keer gevallen en de verwachtingen waren daarom goed.
We arriveerden een beetje te laat op de locatie maar dat was gelukkig geen probleem. Zoals altijd in Athene is de bediening erg hartelijk.
We arriveren bij een gevel waar iets tofs van te maken valt maar waarvan momenteel niets benut is. De trend in Athene is om de vensters te bestickeren en de verdere buitenkant in verval te laten.
Ook binnenin is het typerend. De deur sluit niet netjes waardoor het zonlicht nog binnen schijnt en de doeken die dat tegen moeten gaan missen hun nut. Gelukkig begint in de volgende ruimte het verhaal echt en lijkt het langzaamaan de goeie richting uit te gaan. De setting is duidelijk en volgens atheense standaarden bovengemiddeld. Al moet je niet naar beneden kijken want dat kon de bouwers duidelijk niets schelen. De betonnen loods-vloer brokkelt af, dunne vloerbedekking is volledig afgetrapt en de zijkanten lopen soms 45° scheef. Enkele plotse hoogteverschillen en gevaarlijk gepositioneerde stutten maken het af. Je zou kunnen zeggen dat het past bij de setting, maar ik zag vooral het originele gebouw erdoorheen. Gelukkig verhult de belichting het één en ander en is het lichtontwerp oké. De sfeer is zeker goed maar niets wat we intussen nog niet gezien hebben.
De intro is tof en spannend maar veel te lang. Na 10x "Oh, en dan nog iets.." mag het gaan beginnen. Gelukkig vangt het aan met een intense lichtshow, al duurt hij wat lang en is het na een tijdje niet meer boeiend. De spanning is er enkele tellen later volledig af wanneer het kwaad zich in vol ornaat toont. Net zoals de intro, inrichting en puzzels zijn de scares teveel van hetzelfde. De nonnen laten zich 100x zien (ogen voor mij niet imposant of dreigend) armen grijpen je constant van alle kanten en de puzzels zijn voortdurend met symbolen. Er zijn er zeker een paar die leuk zijn om te doen dus spelplezier is er, maar het verhaal wordt er niet goed door verteld en meeslependheid is er niet. Ik had na de intro op geen enkel moment nog de sfeer te pakken. De krakkemikkige effecten lieten me koud en de finale was vanuit mijn standpunt onderbelicht waardoor het gewenste effect niet bereikt werd.
De rest van mijn team was wel enthousiast en angstig maar voor mij geen kamer die er bovenuit steekt. Leuk om bij op de lijst te zetten maar niet memorabel.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 9.0
We zitten nog maar aan onze tweede dag op deze Athene-trip en het is al een weg-en-weer-gereis ten top. Vanmiddag hadden we nog een plekje over dus dat propte Team Echnie vol en nu amper op tijd aangekomen bij RWD. Mijn teamleden stonden me al op te wachten na een andere game die ze hier speelden (The Possession). Eén van hen het er al haast het licht gezien dus op haar moesten bij 'RWD' waarschijnlijk niet meer bouwen ;)
De host introduceert ons aan dit adres waar we paranormale activiteit komen onderzoeken. Hoe? Ik heb een vermoeden.
Zowel de naam als de visual verklappen dat je met VHS-tapes aan de slag moet om te gaan onderzoeken wat hier precies gebeurde, of nog moet gebeuren. Een knipoog naar 'Paranormal Activity' en de 2024 app 'Her Story'. Wat een vette insteek voor een escape-game!
Maar hier komt het kantelpunt. Waarom 'RWD' deze naam en deze visual gebruikt is de grootste riddle van de hele trip. Wat we hier gespeeld hebben heeft bijna niets te maken met de kleurrijke verwachting die het schept. Noem het 'Paranormal Activity'.. prima.. maar dit was een dooddoener van verwachtingsmanagement. Ik merk dat ik daar sindskort gevoelig voor ben en dat is ook de grootste reden waarom deze kamer onderaan mijn lijstje beland. Al gaat het hier hand in hand met een productiewaarde van onder 0.
Wat het concept nu precies is houdt ik stil maar ik kan zeggen dat het om 2 verschillende arena's gaat. En beide zijn ze niks waard. De start-arena is blanco en toch rommelig. De equipment is veel te goedkoop. Er is geen muziek, geen lichteffecten en de deuren gaan niet goed dicht (wat eigenlijk best van belang is hier).
Arena 2 is wat groter. Hier is muziek overduidelijk wel aanwezig, en het licht brandt precies zoals het hoort in dit concept. Deze 2 aspecten maakt dat het hierbinnen dood en doodeng is. Ik moet alle moed bijeen rapen en hou mijn ogen stijf dicht maar tussen mijn wimpers door kan ik wel zien dat het decor geen brood waard is en ondanks de doodenge sfeer beland ik constant in een gevoel van teleurstelling en ongenoegen.
Ik zie de kracht van het concept en de gameplay wel in. Want zo blijk.. geen normaal mens durft hier onbevreesd naar binnen. Maar op deze manier maakt de bouwer zich er zo makkelijk vanaf. Er is volgens mij geen €1000 aan deze kamer besteed en veel mindwork kwam ook niet aan te pas. Er is geen opbouw, geen verhaal, geen structuur. De puzzels ben ik alweer vergeten en ik denk dat dit concept iets heel anders nodig heeft dan de taken die ons werden voorgeschoteld.
Ik verschil duidelijk van mening met de rest van onze club die wel kunnen thriven op 'hoe eng het was' maar voor mij was het een zwakke show.
2
Ambiance: 2.0
Game experience: 3.0
Service: 7.0
Played in April 2025
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Een jaar geleden liepen we ook al op Atheense bodem. Het klimaat is wat natter nu maar we hebben evenveel zin. Dit keer zijn we er voor het dubbel aantal games van vorig jaar dus er valt op dag 1 geen tijd te verliezen. Het vliegtuig raakt de macadam en we taxiën in tamelijk rechte lijn naar 'La Llorona'. Een heerlijke naam om uit te spreken, maar wanneer we voor de deur staan komt weer de vraag boven die we ons al 52 weken niet meer gesteld hebben: 'Are we gonna die?'
Afgelopen jaar hebben we veel mooie kamers gespeeld en we moeten even realiseren dat het Atheense gros andere standaarden heeft. De gevel bijvoorbeeld redt het voor de plaatselijke bevolking met een raamsticker, maar voor ons is het wat verlept en simpel. Ook binnenin worden we direct herinnert aan hoe het gaat. Pover decor, slecht onderhouden en weinig licht. We moeten rekenen op onze fantasie en ook al is het donker, we zien duidelijk dat we niet de eerste spelers zijn. Gelukkig wordt het er een beetje beter op gaandeweg de kamer en zitten we qua sfeer snel op ons heerlijke ongemak. De scares zijn goed getimed, lampjes strategisch gezet en zowel wij als de acteurs hebben er zin in.
Het parcours is dynamisch en de taken uiteenlopend. We komen echt wat toffe views en opdrachten tegen, en ondanks onze angst kunnen we het verhaal aardig volgen. Echter heeft 1 personage het op ons gemunt terwijl we eigenlijk hetzelfde doel hebben.. dat zint me niet helemaal. Het is dus geen trofee-waardig script en de uit/afwerking is typisch.. maar we nemen het erbij. Los van één rotpuzzel waar niemand hintloos doorheen komt kregen we wat we konden verwachten en zijn we weer helemaal klaargestoomd voor de rest van de trip. Een goeie kamer om te starten en op te warmen.
7.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 8.0
Service: 9.0
Played in March 2025
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Nadat we een uurtje geleden op deze locatie 'The Acid Bath Murderer' hadden gespeeld waren we klaar voor nog eentje.
We worden wederom precies op tijd binnengelaten en komen de host tegen die ons al een beetje in thema brengt. Daarna mogen we naar de algemene lounge waar we weer uit het thema vallen. Het is een mooie ruimte, maar dient echt als buffer waar je letterlijk kan aftellen tot je avontuur begint.
Voor de ingang aangekomen lolt de host nog wat flauw met ons terwijl hij de expeditie uitlegt en laat ons binnen in de room. Helaas gaat hij mee naar binnen en rekt het daar nog wat langer. Zeker omdat we intussen de puzzels al duidelijk kunnen zien willen we eigenlijk gewoon beginnen. We'll get there.
De ruimtes zijn behoorlijk goed gemaakt. Vooral de laatste springt er uit. Niets wat je in dit thema nog nooit gezien hebt, maar wel echt goed. De puzzels zijn vermakelijk al gingen sommigen iets te veel op in het decor, waarmee we veel tijd kwijtspeelden. De originaliteit laat het soms wat afweten en het één en ander is wat onleesbaar geworden, maar het houdt je lekker bezig en het verhaal wordt ermee verteld. We hadden geen verwachtingen bij deze kamer, dus wat wil je nog meer? Veel meer valt er eigenlijk niet over te vertellen. Gewoon een goede kamer om erbij te nemen.
7.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.5
Service: 8.0
Played in March 2025
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Weekendjes Engeland beginnen regelmaat te worden en als we een nieuw dorp ontdekken, waarom dan niet even nagaan of er een escape in de buurt is.
In een oude TERPECA-lijst vinden we 'The Explorer's Diary' en aangezien de online kortingen je om de ogen vliegen besloten we ook hun nieuwste experience te spelen.
Op tijd laten ze ons binnen en krijgen we te maken met Hounds' huisstijl. Die is mooi afgewerkt en overal. De host ontvangt je in thema alsof je voor een vertoning komt, maar daarna schuif je door naar de algemene aftelruimte. Een erg loungy en leuke feel, maar draagt verder niet bij aan het thema.
Hounds is stellig dat dit geen escaperoom is maar een Live True Crime Thriller Experience. In onze ogen is het absoluut een escaperoom maar het verschil is dat er enorm veel vertelling is. Er zijn drie methodes die zich een 30-tal keer afwisselen. De opmerkelijkste daarvan was wel tof en origineel, al zijn de meningen verdeeld. Op deze momenten moet je de flow kunnen los te laten en aandachtig luisteren of lezen, wat snel verveeld. Ook als volwassene heb ik niet de aandachtspanne om wanneer je diep in een puzzel zit, ik zomaar plaats kan maken om aandachtig te luisteren. Dat had in onze ogen gereduceerd kunnen worden tot 1 methode verspreid op 5 momenten.
Daarnaast deelt de host mee dat je per ruimte een vaste beperkte tijd hebt. "Heb je dan niet alles gevonden dan wordt je doorgedrukt. "Onze motivatie zakt een beetje weg na zulke uitspraak maar als ervaren speler haalden we de puzzels steeds op tijd en lijkt de waarschuwing niet nodig.
Als laatste ben je echt wel aan het puzzelen zoals dat in een escaperoom hoort te gaan. Het zijn vaak originele en plezierige puzzels. Ook de ruimtes zijn erg mooi gemaakt, de kamer zit technisch goed in elkaar en uiteraard is het verhaal goed te volgen. Als speltijd kwamen wij uit op 45 minuten in plaats van de verwachte 75 à 90 minuten. Ook is drie kwartier voor een experience met veel vertelling echt kort. Het lijkt ons een gevolg van het feit dat er belangrijke hoofdstukken ontbreken in de experience. voor de hand liggende vragen worden niet beantwoord en het einde mist een climax. Ook de napraat daarna is amper bestaande. De host laat duidelijk voelen dat hij het nog druk heeft en wijst je de deur. Ondanks dat er volgens de advertenties een bar aanwezig is in het bedrijf wordt daar na afloop geen woord over gerept en blijf het voor ons een mythe.
De experiece/show verrast ons aangenaam want het is zeker een kamer die mee is met zijn tijd met een duidelijk verhaal. Echter liep het voor ons te snel en moesten we te veel luisteren.
7.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.0
Service: 8.0
Played in March 2025
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Met z'n tweetjes waren we op 2-daagse in Canterbury (wat trouwens echt een aanrader is). Daar niet zo ver vandaan ontdekten we online een kamer die destijds in de TERPECA-lijst te vinden was.
Als fervent escaper kunnen we die kans niet laten liggen.
Op de Aldi-parking vlakbij konden we de auto kwijt om enkele meters verder aan te bellen. Een klein maar fijn ontvangstruimtetje en een erg vriendelijke host.
We moeten even schakelen als hij enkele minuten later plots van karakter is gewisseld en trachten we te geloven dat we hem nog niet eerder ontmoetten. Desalniettemin begint het verhaal en wordt de taak goed uitgelegd.
Het duurt wel erg lang. Op een gegeven hebben we de taak door maar ondanks dat we vooraf onze ervaringen al hadden besproken krijgen we de regeltjes vanaf 0 uitgelegd.
Uiteindelijk dalen we af in 'The Pit' en is het meteen duidelijk dat hier kwaliteit geleverd wordt. Het is een geloofwaardig decor, de puzzels ogen stationair maar in thema en ondanks dat de kamer intussen wat jaren
ouder is ziet hij er nog heel goed uit.
De puzzels zijn van een goed niveau en van alles wat. Het valt soms terug op een ordinair basisprincipe maar soms ook een origineel. We moeten in ieder geval voldoende nadenken en samenwerken om alles op te lossen.
De stappen in het verhaal zijn goed te volgen en je werkt duidelijk toe naar een eindapotheose. Die is, ten opzichte van de realistische setting van de room, een beetje absurd maar we ervaren wel de overwinning.
Aangezien de andere kamers op deze locatie nog wat ouder zijn beslissen we er geen extra te spelen. 'The Pit' gaf ons net genoeg om met een voldaan gevoel weer de baan op te gaan.
7.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 8.0
Service: 8.0
Played in February 2025
Played with 2 persons
Escaped: Yes
Naar deze kamer hebben we uitgekeken. Hij verscheen uit het niets en we kregen alleen maar aanraders. De foto’s op de website zijn prachtig en maken het makkelijk te geloven dat dit een wonderlijke beleving zou kunnen zijn. Zo blijkt bij binnenkomst nog steeds. Het decor is fantastisch. Het ‘Kuriosum’ is adembenemend. Alles aan deze ruimte qua aankleding was geweldig. Van vloeren tot plafond, lampen en rariteiten. Niet alleen antieke spullen van de kringloop maar echt knappe stukken. De ruimte ontwaakt langzaamaan wanneer je binnentreedt en ik had er gerust een kwartier kunnen rondlopen voor ik alles goed in me op had kunnen nemen. We hadden zelfs discussie over authentieke elementen, maar het was allemaal bedacht en nagebouwd. Wonderlijk.
Tegelijkertijd brengt me dit bij een punt van kritiek. Het ‘Kuriosum’ zelf is de grootste ruimte van de game en had een geweldige single-room kunnen zijn. Stel je voor dat je aan de hand van de geschiedenis van de rariteiten een verhaal zou ontdekken. Beetje bij beetje openen alle etalages en speel je met behulp van het aanbod in het Kuriosum de game. Helaas bevindt slechts 25% van het verhaal en puzzels zich in deze ruimte. De overige 75% zit in een kleiner achterkamertje, wat de kamer voor 4 spelers ongeschikt maakt. Ook met z’n drieën zou het daar aan de krappe kant zijn. Wederom prachtig gemaakt maar het zorgt er voor dat het ‘Kuriosum’ aanvoelt als een dekmantel en dat het verhaal daar niets mee te maken heeft. De rariteiten hebben geen connectie met 'het geheim' en je moet er bitterweinig mee doen. Het had evengoed een bakker kunnen zijn.
Ik merk stilaan een hype waarbij de gekste plottwists in een verhaal geduwd worden. Geen leuke reveals, maar absurde afslagen en themawissels. Als ik een escape boek die zich als jungle profileert maar ik belandt tussen de vliegende auto’s dan kan ik niet anders dan wat teleurgesteld zijn en dat doet zich hier ook voor. Je boekt een room over een souvenirshop maar je beleeft grotendeels iets volledig anders.
Het verhaal zelf is me ook nog een raadsel. Het is duidelijk dat er een geheim schuilgaat in de berging, en hebt een idee wie het hoofdpersonage is. Maar wat hij nu feitelijk wil bereiken, waarom hij ons nodig heeft/het niet zelf kan en hoe de ruimte tot stand is gekomen is niet duidelijk. Je maakt wel filmische scenes mee maar makkelijk te volgen is het niet. Ook ons aandeel in het begin van het verhaal is onduidelijk. Onze host (die het terzijde erg leuk brengt) heeft een plattegrond gevonden en wil dat wij er
heen gaan. Wie hij is tov. het ‘Kuriosum’, wat verwacht hij te vinden, of waarom hij het niet alleen kan is niet duidelijk. Daar bovenop legt hij onlogisch de weg niet uit maar vinden we het ‘Kuriosum’ eerder toevallig en wanneer we hem het meest nodig hebben, heeft hij ons plots in de steek gelaten. Is hij goed of slecht.. we krijgen er geen antwoord op. Zulke vragen stel ik me in overvloed.
Terug naar het goede. Qua techniek, belichting is het hier een groot feest. Honderden lichtstanden zijn geprogrammeerd, de muziek en geluiden laten de kamer leven en ook de puzzels werken goed. Ze zijn geregeld aan de basic kant qua principe maar goed uitgevoerd en leuk om te doen.
In feite is al het materiele wat deze kamer biedt fabuleus maar qua verhaal en vertelling is er dermate gefaald dat het voor mij ten koste ging van de beleving. Zeker in combinatie met het feit dat deze room eigenlijk niet geschikt is voor 4 spelers. Desalniettemin zeker het spelen waard. Hopelijk wordt er aan de dichtheid van het verhaal nog wat gesleuteld en dan is deze in combinatie met een andere leuke room in de buurt zeker de rit van 2 uur waard.
8.5
Ambiance: 10.0
Game experience: 7.5
Service: 10.0
Team Echnie had een dagje vrij met z’n drieën en aangezien één van ons de Madita Trilogie al lang op de wishlist had was dat een kanshebber. Het zou een enkele rit van 3uur zijn dus ik wilde wat opzoekingswerk doen om te weten te komen of het de rit waard was.
Het is unfair om een kamer te beoordelen op de ervaring vooraf, dus het volgende laat ik verder buiten beschouwing, maar wat een monsterlijke website kom je hier tegen. De pagina’s lijken door elkaar gehusseld waardoor alle informatie door elkaar verspreid is geraakt op de site. (Bekijk even de korte inhoud hierboven, dan begrijp je meteen de chaos die ik bedoel). De werknemers vind je sneller terug dan de rooms zelf en ook om de boeking te maken moet je alert zijn. De foto’s zijn amateuristisch en de puzzels die je erop herkent schreeuwen ‘basic’.
Je website is je uithangbord. Daardoor had ik bij voorbaat reeds gepast voor deze optie. Echter was het 2 tegen 1 en heb ik me door het optimisme van de rest laten overhalen. Daar gingen we, 3 uur de auto in richting Neuwied.
We vonden de locatie vlot terug en parkeren was ook snel en goedkoop geklaard. Bij binnenkomst trokken de verwachtingen heel eventjes bij. Er was moeite gedaan om een leuke en unieke ontvangstruimte te creëren. Enkele eyecatchers en oog voor thema. De host vond ons al gauw en nam ons mee naar de tijdreismachine, want dat is wat we gaan doen. Helaas zakte de moed ons stap per stap terug in de schoenen. De weg die we met de host gelopen hadden en het typetje dat ze speelt zijn behoorlijk lang en doelloos, waardoor we er bij het 4de filmpje al tamelijk klaar mee waren. Van een bedrijf dat zich 'Theater Adventures Neuwied' noemt verwacht je meer. Daarbij is de tijdreismachine zelf zeker één van de zwakste varianten die ik al heb mogen ervaren. Hoe dan ook, we gaan ervoor en kruipen het verleden tegemoet op zoek naar “Het geheim van Madita”.
Net zoals de intro en diens ruimte voelt de kamer zelf goedkoop aan. Het decor is niet speciaal of mooi. Er zitten af en toe ietwat leuke verrassingetjes of effectjes in, maar ik kan er niet omheen dat we in een kringloopetalage zitten. De attributen zijn afgeleefd waardoor sommigen oplossingen moeilijk te lezen zijn en ook de labelprinter heeft hier dienst bewezen. In plaats van opschriften mooi vorm te geven plakken ze er budgetgewijs liever een lelijk label tegenaan. Dat maakt de puzzels er niet leuker op. We puzzelen wel vlot maar er was geen puzzel die verrassend of leuk uit de hoek kwam. Basic en simpel is al wat ik erover kan zeggen. Daarbij is het verloop van de kamer niet meer dan een opeenstapeling van openende kastjes waarin je steeds de volgende puzzel vindt. Het is steeds een sequentie van de host die een verhalend fragmentje start zodra je de oplossing hebt, gevolgd door het volgende kastje dat opent. Het verhaal neemt een bekende blockbuster bij de hand en dat is leuk al is het ook bevreemdend aangezien ze die hand op een gegeven moment weer loslaten (En dan houd ik deel 2 & 3 nog buiten beschouwing). Jammer dat je ook hier weer merkt dat ze liever goedkopere opties nemen dan iets custom-made en van theater hebben we in de kamer zelf ook geen spoor ontdekt.
Ik heb me zeker wel vermaakt en de flow zat goed maar het neemt niet weg dat de kamer te basic en te goedkoop is voor de prijs die je betaalt. Deze kamer maakte het het enkeltje van 3uur niet waard voor ons en ik kan achteraf bekeken concluderen dat deze de aangenaamste van de trilogie was.
5.5
Ambiance: 5.5
Game experience: 5.0
Service: 7.5
Na deel 1 gespeeld te hebben, waaien we even uit in de stad en komen later terug om verder te achterhalen waar Madita gebleven is. Na een leuke interactie worden we naar de kamer geleid.
Waar we in deel 1 nog in een soort van ontworpen decor stonden was het hier niks meer waard qua decor. Een kamer met authentiek stof, schimmel bladdert van de sierlijsten en de ramen naar buiten zijn slecht afgeplakt. Opletten dat je niet te roekeloos zoekt in de kamer of je trekt zo de bedrading stuk. Verder nog wat 3dehands meubels en je bent er wel zo'n beetje. Qua decor is het niveau ondermaats.
Veel spelplezier is er niet. Ik geloof dat we 4 kloefers van puzzels te verduren krijgen en dat is het wel zo'n beetje. Van flow is geen sprake aangezien je een kwartier per puzzel spendeert. Zeker een kamer beginnen met zo'n puzzel van formaat is geen goeie zet. De insteek van her en der informatie verzamelen om tot de grote oplossing te komen is tof, maar het is te veel en slecht of niet vertaald en daardoor te veel foutmarge.
Waar het verhaal in deel 1 nog een beetje verrassend en volgbaar was, blijft nu niet veel meer over. In mijn beleving is dit een volledig nieuw verhaal en snap ik niet hoe dit een vervolg kan zijn op deel 1. Buiten een overeenkomstige naam is er geen aanknopingspunt. En als het verhaal al te volgen is is het verre van origineel of tof. Vreemde interacties komen we tegen, een slecht uitgewerkte mindfuck en een gijzeling van een napraat. Helaas. Hopelijk meer geluk in deel 3.
2
Ambiance: 2.0
Game experience: 2.0
Service: 5.0
Omdat het voor ons heen & terug 6 uur rijden is hadden we uiteraard de volledige trilogie geboekt. Na een mindere start bij deel 1 en een ondermaatse sequel bij deel was het dan nu tijd voor de ontknoping in deel 3.
Aangezien ik niet snapte hoe deel 2 een vervolg van deel 1 was, was ik wel benieuwd hoe beide verhalen zouden samenkomen in de ontknoping. Maar zoals verwacht was het als een tang op een varken. Absurditeit ten top. Wederom besef ik dat ik meer verwacht van een bedrijf dat 'Theater Adventures' heet. Eén ding is wel uniek wat 'het samenbrengen van 2 escapes' betreft. Een concept dat ik nog nooit eerder gezien heb, maar ik kan niet zeggen dat ik er momenteel erg fan van ben. Het is moeilijk hier iets over te zeggen zonder te spoilen. Origineel om het zo te doen, maar vooral een goedkope manier van 'er nog een derde escape uitpersen'. Daarbij is het moeilijk om te weten welke onderdelen je deze keer wel/niet moet gebruiken. Leuke poging, maar niet optimaal uitgewerkt.
De sfeer was grotendeels beter dan de andere delen. We moeten geregeld onze dapperste kant bovenhalen en hebben met elkaar plezier gemaakt maar voldaan waren we niet.. De puzzels blijven niet bij, het decor is niet goed en het verhaal strookt niet. Helaas besluiten we hierbij dat we eerstdaags niet meer terug zullen komen voor hun andere escapes.
4.5
Ambiance: 6.5
Game experience: 3.5
Service: 7.5
Op onze rondreisje doorheen Duitsland was Bad Salzuflen onze laatste tussenstop/detour. Op het moment van spelen hadden ze nog maar 2 escapes en werd ons extern aangeraden enkel 'The Hidden Chamber' te spelen.
Zoals aangekondigd ligt deze locatie onder het treinstation van Bad Salzuflen. In de briefing via mail wordt verzocht elders naar het toilet te gaan (en achteraf gezien begrijp ik waarom) waardoor wij tijdig arriveerden en in het station een toilet wilden zoeken. Maar het is een mini-stationnetje, zonder lobby en helaas was het automatische toilet op het plein kapot. We hadden geen andere keuze dan toch bij de escape naar het toilet te gaan. Lastige situatie, al begrijp ik de noodzaak van de keuze, maar als je bedrijf zo afgelegen is, moet er misschien toch over een alternatief nagedacht worden. In ieder geval werd er niet moeilijk gedaan en konden we tamelijk probleemloos binnendringen om met gesloten ogen naar het toilet gaan.
Op de starttijd werden we opnieuw binnengelaten en op verrassende manier onthaald. Ook de introductie is interactief met enkele leuke effectjes. Anderzijds gaat er veel verhalende documentatie door je handen waardoor je afhaakt en de eerste 10 minuten van het spel tot vervelens toe met je neus in de papieren zit. Lijkt mij dat 't allemaal wat verfijnder kan. Anderzijds moet ik niet vergeten dat de kamer al wat jaren op de teller heeft staan en met dat in gedachten was dit zeker een voorloper op z'n tijd. Desalniettemin begint hij wat achterop te raken. Het is een leuke kamer, met wat toffe effecten, toffe bezigheden en mooie props, maar de slijtage is zichtbaar, het concept niet meer origineel, afgezaagde puzzels en de spanningsboog is niet zo goed. Het begin voelde tamelijk lang en all-over the place. Plots een stroomversnelling waardoor je ineens op het hoogtepunt van de kamer zit en je je doel eigenlijk al bereikt hebt. Daarna nog een side-task en dan bol je nog een derde van de tijd uit zonder apotheose. We speelden hem met z'n tweeën ruim binnen de tijd, en hadden geen voldaan gevoel omtrent de beleving, verhaal en einde.
Intussen hebben ze een nieuwe kamer. Ik geloof zeker in hun kunnen maar vrees dat 'The Hidden Chamber' niet meer de voldoening kan geven die hij ooit gaf. In combinatie met hun nieuwe kamer waar ik alle vertrouwen in heb is deze zeker de moeite waard. Maar een detour enkel en alleen voor 'The Hidden Chamber' zou ik afraden.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 7.0
Service: 9.0
Gisteren droomden we op deze locatie van METROPOLIS 2099 en vandaag kwamen we alweer terug voor een nieuwe DREAM. We verwachtten ons aan een totaal andere insteek maar hadden nu zeker hoge verwachtingen na die absurd goede kamer van gisteren.
We worden weer op dezelfde manier ontvangen, wat zo leuk blijft. Onze bescheiden hosts zijn dezelfden en houden er rekening mee dat ze niet teveel in herhaling vallen. Al snel zijn we weer onderweg naar ons onderbewuste en arriveren we in de baai. Meteen is duidelijk dat dit concept totaal anders is maar qua uitwerking wederom subliem.
Net zoals bij Metropolis zijn de puzzels passende acties in de storyline en helpt verhaaltechnisch nadenken je vaak verder. Al is het verhaal overdreven en de elementen absurd, je lacht je een kriek.. dit is comedy.
In zo’n absurde wereld is als maker alles mogelijk en kan je alle dagdagelijkse elementen verpiratiseren, en als je daarvoor openstaat is dat zo leuk. Met vele bochten blijft de storyline boven water en eindigt ieder hoofdstuk met voldoening. Prachtige afwerking, mooie effecten waar je met open mond naar staat te kijken, hilarische interacties en zoveel meer. We wilden hier niet meer weg en ook wederom brachten onze hosts het met hart en ziel.
Achteraf vroegen ze ons wat onze favoriet was, maar dat is niet te kiezen. Beide dreams zijn totaal anders. De reis naar het onderbewuste bij ‘Metropolis’ vonden we geluidstechnisch net wat meer spot-on en qua thema en setting nog ietsje indrukwekkender, maar de piratenpuzzels en absurditeit zijn gewoon niet te evenaren.
Dit bedrijf is top en hun producten zijn waanzin. Het zal geen verrassing zijn als Dreamlabs de wereldranglijst overmeestert, en volgend jaar staat alweer hun nieuwe DREAM klaar.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
We hadden nog wat ruimte op onze route naar Berlijn en na enkele fantastische kamers gespeeld te hebben bij Dreamlabs (Bad Steben) zetten we koers naar Dresden.
Het boeken van deze room was een fijne ervaring. De eigenaar was erg flexibel en heeft zijn uiterste best gedaan zodat we het perfecte tijdslot te pakken konden krijgen. Ook onze host ter plaatse was enorm begaan maar was zenuwachtig aangezien het haar eerste Engelstalige kamer was, maar qua taal deed ze het prima.
De ontvangstruimte waarin we staan valt echter in het niets tov van ‘Dreamlabs’ waar we net waren. Sowieso zijn we streng na het spelen van zo’n wereldkamers, maar hier heeft de ontvangst echt niet zoveel te betekenen. Enkele tweedehands sofa’s, onsamenhangende meubeltjes, alles in één kleur geschilderd en vooral, de controletafel staat er middenin. Als je naar het toilet wil mag je niet omkijken of je ziet de camerabeelden al.
Zoals gezegd, onze host doet haar best, maar het hoger beleid dat ze moet volgen laat af en toe onze tenen krommen. Ze neemt alle surprise weg door te zeggen dat zij als acteur zal verschijnen in het verhaal en behoedt ons voor enkele specifieke elementen die we zullen tegenkomen. Altijd zonde als er teveel wordt verklapt bij een intro. Daarnaast lopen we samen naar de deur van de kamer en hebben we pas na enkele zinnen door dat ze in haar personage is gekropen. Een l awkward moment was dit en ook een hele makkelijke manier om tot intro over te gaan. De personages die ze later speelt zijn leuk, maar blijven een beetje op de oppervlakte en hadden gerust wat meer drama mogen brengen. Al moet ik voorzichtig zeggen dat ze dat überhaupt niet echt in zich heeft.
Een algemeen punt is eigenlijk dat oppervlakkige. De sfeer is vlak. Er zit zeker een mooi decor bij en het verhaal ontwikkelt zich wel maar er zitten geen hoogtepunten of memorabele momenten in. De muziek is er ook niet om de spanning erin te krijgen. De gehele soundtrack zij nachtgeluiden en na een tijdje wordt het gewoon saai.
Het verhaal begint oké en je hebt de drive om mee te gaan in de verschillende interacties. Maar niets evolueert genoeg zodat het interessant blijft. Wanneer de puzzels aan het einde ook nog eens big brainwork worden blijkt geen enkele puzzel origineel en hebben we er niet echt veel plezier meer aan. De host komt nog een paar keer binnen in personage maar voegt keer ope aan de spanningsboog. Ook het einde is een anti-climax, niet spannend en wederom awkward wanneer de host plots uit haar rol stapt en vertelt dat het gedaan is. Bij aanvang beweerde ze nochtans dat l theater hier centraal staat, dat kan ik helaas niet beamen.
De trefwoorden van deze kamer in de beschrijving zijn Japan, bos en restaurant. Dat schept verwachtingen. Je boekt een kamer omdat een bepaald thema je interesseert maar wanneer het verhaal dan al snel zo’n twist neemt blijf je als spelers op je honger zitten. Misschien moet ik zeggen voor potentiële spelers: je komt niet in een bos en al helemaal niet in een restaurant, maar ik moet vooral zeggen dat je deze room niet echt bovenaan je wishlist moet zetten.
6.5
Ambiance: 8.0
Game experience: 5.0
Service: 8.5
Weer enkele daagjes met z’n tweetjes op road/escapetrip met als eindbestemming Berlijn. First stop Bamberg.
‘Tomb Hunter’ belandde al een tijdje terug op de wishlist, maar ligt behoorlijk uit de richting van ons dagelijkse leven. Gelukkig hadden we met Dreamlabs op de kaart genoeg reden om de rit te wagen.
De verwachtingen van de kamer schieten al snel in de lucht wanneer je de ontvangstruimte binnenkomt. Het pand blijkt een bioscoop geweest te zijn, dus het is er gigantisch. En daarbij 100% in junglethema. Wat een werk, knap gemaakt, en dat alleen nog maar voor de ontvangstruimte. We hadden er zin in.
De host die ons ontving was aangenaam, had geen haast en nam ons mee naar een ander gedeelte van het gebouw. Hij gaat de controlekamer in en even later komt een andere acteur eruit tevoorschijn. De geloofwaardigheid is eventjes weg maar we mogen aan onze reis beginnen. Ook dit mist enige geloofwaardigheid. Voor ons teveel factoren die duidelijk maken dat het allemaal nep is, en dat is jammer want er is zeker geprobeerd met enkele leuke effecten een toffe reis te ensceneren. Maar dus net niet voldoende.
Gelukkig bereiken we onze tombe snel en hervat de maakkunst die we in de ontvangst ervaarden. Enorm hoge plafonds, grote dynamische ruimtes, lang parcours en werkelijk prachtig, soms adembenemend gemaakt. Echt een kamer waar je wil stilstaan en kijken wat voor moois er gemaakt is en genietend de puzzels oplossen. Helaas is daar in deze kamer géén ruimte voor, en we zijn ook maar met z’n tweeën. Al vroeg in het spel wordt ons gehint dat we niet te veel moeten stilstaan en horen we de host vaker wel dan niet. Naar ons gevoel lossen we de puzzels vlotjes op met het nodige tijdverlies van echte zoekpuzzels, maar in een moderne kamer veronderstellen we dat daar ruimte voor is. We krijgen leesmateriaal te verduren maar ook daar krijgen we direct te horen ‘niet lezen, ga verder’. We lopen door allerlei gangen, wat heerlijk is om te bewonderen maar na enige tijd hebben we door dat zodra we niet bewegen de oplossing al voorgezegd wordt. Er is inderdaad veel te doen, dat is leuk, maar niet op zo’n manier dat je indien met z’n tweeën aan een razend tempo moet doordoen en eigenlijk geen tijd mag maken om lol te hebben. We vinden puzzelstukken die we lijken over te slaan, anderzijds worden ontbrekende stukken ons ongezien toegeschoven. Algemeen hebben we echt niet het idee dat we traag werken maar de host raakt duidelijk geïrriteerd, en wij evenzeer omdat het gewoon een luister en doe-spel wordt.
Het verhaal vordert nog tamelijk leuk tot de acteur, die trouwens niet met ons is meegereisd plots in de tombe zit en een extra twist toevoegt. Het gehele spel werkte het licht en geluid lekker mee met het verhaal.. maar plots voelt het heel kaal en lijkt het een geïmproviseerde scène om het af te kappen en ons uit de kamer te jagen.
We praten nog even na met de acteur, die geeft toe dat we wat puzzels moesten skippen. Enigszins een goede oplossing zodat we de kamer kunnen uit spelen, maar zonde dat het zo opvalt en je jezelf dom voelt. Pas wanneer we buitenlopen zien we aan de tijd dat we slechts 75 minuten gespeeld hebben van de 90. We weten niet wat hier aan de hand is.. Ik hoop voor toekomstige spelers dat het een spijtige momentopname was. Decor 10 maar voor ons een spijtige ervaring.
5
Ambiance: 9.5
Game experience: 4.0
Service: 2.5
Morgen komen we hier terug voor hun andere DREAM, maar noodgedwongen (oh wat een dwang) starten we hier vandaag met hun nieuwste kamer ‘Metropolis 2099’.
Bad Steben is een rustig dorpje. We parkeren op enkele passen afstand op een parkingetje en sluiten aan bij enkele locals die al voor de deur staan te wachten. Ook zij hebben zin in hun DREAM en intussen vangen we al een glimp op van de binnenkant. 4 hosts komen ons oppikken om de wachtkamer binnen te komen en deze ontvangst alleen al is TOP! We komen hier om een custom-made droom te beleven volgens de unieke technieken die ze bij Dreamlabs ontdekt hebben. De introductie is wat je ervan verwacht te krijgen en dus perfect in zijn simpliciteit. Althans.. simpel.. ik vermoed dat ze om deze hele geloofwaardige atmosfeer te creëren het gebouw eerst helemaal gestript moeten hebben. De technologie zit overal en is perfect in- en afgewerkt. Onze eigen hosts zijn 2 enorm aangename dametjes die hun functie realistisch gestalte geven en met de nodige attributen zijn deze eerste 10 minuten al enorm leuk.
Even later begint het. Ik wil hier niet te veel woorden aan verspillen. Deze DREAM moet je gewoon gaan beleven. Wat hier gebouwd is is ongezien. Qua decor, afwerking, technologie en creativiteit is dit iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Niet met de meest verrassende mindfucks maar zó realistisch gebouwd, uiteenlopend maar toch coherent en vooral origineel. De voorgaand genoemden mag je tot in de meest overtreffende trap nemen. Alles werkt fantastisch en zijn stuk voor stuk logische acties in het verhaal. Je beleeft een futuristisch verhaal dus er komen helaas vaak manuals en monitors aan te pas, maar dat is volgens mij de enige kritiek die ik kan geven. En dan nog, het plaatje klopt. Het verhaal is gelaagd, misschien een beetje te voor de onoplettende speler, maar wie een beetje bij de les blijft beleeft een spannend en ontwikkelend avontuur. We waren sprakeloos. Hoe maak je zoiets? En wat een investering moet dit geweest zijn. Deze DREAM verschijnt zonder twijfel dit of komende jaar in de TERPECA top3. We zijn blown away. Puzzels, muziek, licht techniek, gameplay, verhaal, technologie… Wauw! En daarbij het feit dat onze host (de eigenaaresse) zo bescheiden en lief is, en haar assistent, een schat van een meid maakten dit bezoek compleet. We zien ze beiden morgen terug.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Voor een birthdaytrip naar Parijs hadden we enkele kamers op de lijst staan, en dit was er een die na goed zoeken verscheen. Veel referentie was er nog niet maar de foto's zagen er tof uit en Hurcule Poirot kent weinig geheimen voor mij.
We arriveerden mooi op tijd, maar hebben nog een tiental minuten zonder gehoor voor de deur gestaan. De telefoon die we belden hoorden we rinkelen achter de glazen deur, maar niemand te zien. Het lijkt hier Athene wel, met als enige verschil is dat we hier met een krappe planning in 2 dagen zitten. Elke minuut die je wortel schiet voor een gesloten deur is er één te veel. Uiteindelijk deed er toch een enthousiaste host open die zich verontschuldigde dat hij de bel niet had gehoord. De kamer stond zo goed als klaar.
Terwijl de laatste dingetjes voorbereid werden, kregen wij het concept al helemaal in de gaten. Je kan het nog een escaperoom noemen want er zitten zeker puzzels pur sang in deze beleving, maar nog meer is het een Who-Done-It. Voor we op de Orient-Express stappen krijgt iedereen een personage aangemeten, inclusief passende outfit. Je krijgt vooraf te weten wie je bent en krijgt persoonlijke doelen en inzichten. En de moordenaar, die krijgt zo ook te weten wat hij op z'n kerfstok heeft. Dat alles bij elkaar zorgt dat je toch zeker 20 minuten druk in de weer bent. Dat is lang maar noodzakelijk. Al vrees is dat een publiek die het niet zo op heeft met lezen en onthouden hier zwaar moeite mee heeft.
Vervolgens stappen we de prachtige trein in komen onze personages tot leven, al zorgen we daar vooral zelf voor. De host neemt de rol van Hercule Poirot op zich en wij spelen het verhaal. We stellen onze karakters uitgebreid voor aan de hand van de informatie die we daarstraks gelezen hebben en ieder komt zijn eigen stiekeme haakjes en taakjes op het spoor. Dit zit echt goed in elkaar. Ook naargelang het aantal spelers kan de verhaallijn variëren, dus onze Hercule Poirot moet zijn kopje er echt we bijhouden. het enige punt is dat dit wederom zeker 20 minuten duurt en onze trein nog altijd niet vertrokken is. Gaan we dit wel zo lang kunnen volhouden?
Zodra iedereen kennis heeft gemaakt vertrekt de trein en is er een moord gebeurd. Terwijl je enkele typische puzzels probeert op te lossen komt er steeds meer bewijsmateriaal aan het licht dat iedereen verdacht maakt. Aan het einde van de rit moeten alle puzzels voltooid zijn en dient er gestemd te worden wie we zullen aangehouden. Waarna Hercule Poirot uitgebreid zijn manifest uit de doeken doet en het mysterie ontrafelt. De maskers vallen af.
Wij die zulk role-play geweldig vinden hebben de tijd van ons leven. We maken er één groot drama van en onze host smult ervan. Zijn rol is daarbij enorm belangrijk want wij zijn losgeslagen projectielen die hij on-track moet houden. Daarbij is hij het hintsysteem wanneer het misgaat met de puzzels. Maar daar is het mij absoluut niet om te doen. De puzzels remden voor mij de onderzoeksflow af. Ik was enkel bezig met aanwijzingen zoeken omtrent de reizigers en hen op de rooster te leggen. Daarnaast wist mijn personage dat er enkele geheime compartimenten in de trein waren en was ik meer gefocust op aandacht afleiden en personages weglokken om hier gebruik van te kunnen maken.
Ik zei het al: dit was één en al plezier voor mij. Het studeren, aanleren en voorstellen, evenals de ontknoping besloegen wel te veel tijd en de puzzels lijken mij hier totaal overbodig. Maar verder was dit helemaal geweldig.
Ik beeld me zulk concept in met meer filmische effecten en een voice-over die de rollen aanleert ipv dat je moet studeren. Muziek en licht die veel meer in functie van de spanningsboog staan. Minder chaos, meer structuur. Minder puzzels, meer experience.. TAKE MY MONEY!
9
Ambiance: 9.0
Game experience: 8.5
Service: 9.5
Played in October 2024
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Birthday-tweedaagse in Parijs en we begonnen bij 'Le Fléau du Druide'. We wisten niet goed wat te verwachten. Hij was al eerder verschenen in TERPECA-lijstjes maar andere bronnen vonden het eerder 'eventueel leuk als je in de buurt bent'. We gingen het zelf ontdekken.
Parijs is moeilijk parkeren, maar dat komt niet als een verrassing. De auto parkeerden we in een ondergrondse garage nabij en daarna hadden we de escaperoom snel gevonden. Bij het binnenkomen van de ontvangstruimte speelden de twijfels meteen op. Niet dat mijn eisen omtrent ontvangst zo hoog zijn, maar hier leek het of ze het zo van de vorige huurder hadden overgenomen. Niets maakte duidelijk dat je hier bij een escaperoom zat. De host die ons verwelkomde was erg fijn en sprak goed Engels. We kregen een korte speluitleg en daalden dan af naar de kamer.
De eerste ruimte is absoluut niet denderend en ondanks dat de volgende ruimtes qua afwerking en invulling gestaag beter worden blijft het een rommelige look. Toch straalt het de nodige magie net genoeg uit en ervaren we gemiddelde sfeer.
De puzzels zijn vaak kastjes en blokken aan de muur. Ze blenden wel in het decor maar horen er niet helemaal thuis. Met de resultaten ervan kunnen we verhaaltechnisch wel verder en dat brengt enkele leuke (inter)acties teweeg.
Technisch hebben ze enkele toffe gimmicks waarvan ze eentje op verschillende manieren functioneel inzetten. Het is cool maar doordat het zo overdadig gebruiken verliest het impact en lijkt hun alternatief spectrum erg klein.
Deze kamer heeft enkele toffe elementen maar vervaagt langzaamaan en begrijpelijk uit de top-lijstjes.
7.5
Ambiance: 7.5
Game experience: 7.5
Service: 8.5
Played in October 2024
Played with 3 persons
Escaped: Yes
Het was om deze kamer te doen, de reden dat we naar Krefeld waren afgereisd. 'Die Magische Reise' speelden we vandaag eerst en vonden we geweldig. Daarna 'Das Experiment', maar dat was ons ding niet. Achteraf bekeken hebben we een rare volgorde gekozen aangezien we met de nieuwste kamer begonnen. Maar als je 't plaatje chronologisch bekijkt klopt het wel qua score. 'Panzerknacker' was hun tweede kamer en scoort voor ons dus een beetje tussenin.
Allereerst krijg je wederom een speelse maar veel te lange intro te verduren en daarna mag je binnen in de bank. Er zitten weer enkele mooie decoratieve elementen in maar je voelt wel dat dit opgezet is in een bestaande ruimte. Waar je bij 'Die Magische Reise' in een andere wereld staat, herken je hier de originele (lelijke) architectuur. Er is tamelijk makkelijk een vloerkleedje in gelegd en een behangetje tegen geplakt. Het doet wat het moet doen, het is tenslotte gewoon een bank maar het leeft niet. Wanneer je doorstoot naar de volgende ruimtes is de look wel meer van top tot teen, maar zonder charme.
Het concept van puzzelen volgt een checklist principe. Je weet precies wat je moet doen, en je doet wat je kan. Dat zal uiteindelijk je score bepalen. Een tof concept vind ik dat. Je kan je voortgang goed inschatten. Het jammere is dat je aan het einde van iedere puzzel steeds een code berekent, maar is die fout dan verlies je een deel van de te winnen punten. Fair enough zou je denken, zo ga je het gokken tegen. Maar er zijn wat instinkers en je bent een aantal keer afhankelijk van elektronische props die niet altijd nauwkeurig zijn. Als die je 5x oprij een bijna juiste code geven, ben je dus 5x op rij punten kwijt. Op een gegeven moment stop je er dan voor de zekerheid maar mee, terwijl de taak op de checklist dan wel open blijft. Je merkt, dat is frustrerend.
Het verhaal is te volgen, maar niet altijd realistisch. De manier waarop je hier toegang tot de kluissleutels vergaart is dat verre van. Daarbij zijn er aantal security regels waar je in de bank voor moet oppassen maar de noodzaak hiervan snap ik echt niet. Het is slap en niet waterdicht toegepast. Ik ervoer het eerder als vervelend dan als spannend.
Hoe dan ook hadden we hier plezier. Er zijn veel puzzels, en als de machines niet tegenwerken zijn ze tof. Je weet wat je staat te doen en waar je bent. Qua verloop en spanningsboog evolueert het goed. Zeker meepikken als je hier een keertje 'Die Magische Reise' komt spelen.
8
Ambiance: 8.0
Game experience: 8.0
Service: 8.0
We trokken naar Duitsland ‘Limbus’ om ‘Panzerknacker’ te spelen. En als we er dan toch zijn, waarom niet gelijk alle kamers spelen? Nadat we énorm waren verrast door ‘Die Magische Reise’ gingen we meteen door naar de volgende kamer.
Voor we beginnen slaan we deze keer gelukkig het te lange welkomstwoord over en krijgen we enkel de briefing en speluitleg te verduren. Het opzet is wederom speels maar het duurt weer gewoon veel te lang.
Achteraf kwamen we te weten dat dit hun eerste kamer was, en dat verschil is wel te merken. Het is een relatief kleine room met simpele setting. Desalniettemin zitten er enkele tof ontworpen eyecatchers in, omringd door chaos. Sommige puzzels hebben een originele insteek maar zijn echte breinbrekers, en met de nodige troep en afleiding rond je is een goede flow te pakken krijgen moeilijk. De kamer is enkel in het Duits te spelen, maar we kunnen ons redden. Helaas is net zoals in hun vorige kamer belangrijke audio zo goed als niet te verstaan, waardoor voortgang zonder hulp wederom onmogelijk is. We begrijpen het verhaal maar door de mindere afwerking, moeilijke/repetitieve puzzels en eentonige sfeer, pikt de subtiele spanningsboog ons niet echt op.
Een factuur of contact verkrijgen voor/na het bezoek is drama. Ik vrees dat ze op hun eigen eiland vertoeven. Mijd daarom correspondentie en sla 'The Experimet' over. Begin met ‘Panzerknacker’ gevolgd door ‘Die magische Reise’.
6
Ambiance: 5.5
Game experience: 7.0
Service: 8.0
We waren al eerder bij adaptie 'The Litchver Woodland' in Athene en aangezien die, zeker qua beleving, geweldig was stond het vast dat we iets dichter bij huis ook eens in het origineel moesten duiken, 'The Dark Forest'.
Het was even zoeken naar een veilige parkeerplaats maar daarna was de ingang snel gevonden. In tegenstelling tot 'Asylum of Fear' die we hier later speelden ging de deur mooi op tijd open. Net zoals in Athene zat de sfeer meteen goed en reis je meteen mee in het verhaal. Een paar effecten die ik eerder miste hadden ze hier wel voorzien, en dat was erg gunstig. De puzzels waren allemaal anders dan in Athene, van een veel beter niveau ook waardoor we een betere spelbeleving hadden. Niet altijd origineel, maar wel leuk.
Qua verhaal en spanningsboog doet Wuppertal het ietsje minder goed. Enkele momenten die we in Athene geweldig vonden zijn hier gecut en de timing van de acteurs en scenes waren niet altijd goed.
Ook het decor kent een paar jammere verschillen. In Athene is het om enkele redenen magischer en poëtischer terwijl het hier allemaal wat lomper voelt.
Het was zeker een topkamer. Scoort veel beter qua puzzels, maar aanzienlijk minder qua beleving en decor.
8.5
Ambiance: 8.5
Game experience: 8.0
Service: 9.0
Na een fijne ervaring gehad te hebben met z'n vieren bij 'The Dark Forest' gingen we met z'n tweetjes verder bij 'Asylum of Fear'. Van deze hadden we de Griekse adaptie in Athene nog niet gespeeld, dus dit keer geen vergelijkingsmateriaal. Wat altijd beter is natuurlijk.
Netjes op tijd stonden we voor de deur, toch bleef de deur bijna 10 minuten dicht, zonder teken van leven. Overtuigd van ons gelijk hielden we vol en werden we dan uiteindelijk toch binnengelaten. Geen idee wat er mis ging, maar in ieder geval was het een niet zo fijne start. Het voelde plots alsof we erg gehaast, maar wel in karakter naar ons avontuur werden gegidst. Op onze route daarheen kwamen we enkele mooie decors tegen maar tijd om daar rustig langs te lopen hadden we kennelijk niet. Voor we het wisten stonden we voor het asylum en moesten we er aan beginnen. Hoe het er tot nu toe allemaal uitziet is wel top hoor, en wederom is de sfeer direct daar.. het was gewoon en erg sleurderige introductie. In ieder geval konden we nu van start op ons eigen tempo en moesten we onze dapperste en meest veelzijdige kant laten zien.
De taken en puzzels zijn uiteenlopend. Een beetje van alles wat, ook fysiek wat ik wel leuk vind. Wederom was zeker niet elke puzzel origineel, maar zeker leuk en spannend om te doen in deze setting. Sommige puzzels vertoonden defect waardoor de flow drastisch verdwijnt. Meermaals probeerden we dezelfde oplossing en pas bij poging 6 was het daadwerkelijk correct. Een ander element opende niet lekker, waardoor we ook lang hebben gezocht naar het verkregen object. Jammer is dat, want anders hadden we een top-flow.
De taken en verhaal zijn tamelijk duidelijk en de arena is knap opgebouwd. Door het kronkelende parcours valt er op niet al te grote oppervlakte toch veel te ontdekken en ook de acteurs weten er goed mee om te springen. Doodenge figuren en toffe begeleiding.
9
Ambiance: 9.0
Game experience: 9.0
Service: 8.5
Ik kan hier kort over zijn, maar uiteraard wijd ik uit. Dit is in theorie een geweldige experience! De decors zijn magnifiek, de opbouw is op alle vlakken goed. Het loopt lekker, de ruimte ademt sfeer en de puzzels zijn duidelijk en verhalend.. wat wil je nog meer? Een gepaste acteur.
We speelden deze kamer met z'n tweetjes en zijn fervente horrorspelers. Toch waren we in de eerste 2 ruimtes weer volledig op ons ongemak. Heerlijk! Enkele typische maar oh zo goeie play-with-your-mind-effecten maakten het nog akeliger. Dit begon goed!
De hostess (die een pet opzet en dan plots iemand anders is) liep een stukje mee de kamer in had ons gewaarschuwd voor IT, en toen was ze plots verdwenen. Even later in de kamer hoorden we onze meid plots gillen alsof ze gemarteld werd en ze kwam de hoek omgelopen. En toen.. Wacht.. Het was niet zij die daar op ons afliep? Het was een mini IT. Het was niet zij die we angstig hoorden gillen? Het was IT geweest die ons wilde wegschreeuwen. We keken elkaar vreemd aan toen we oog in oog stonden met dit iele afgietsel van IT. We niet snapten wat er aan de hand was. IT doet zich toch niet voor als andere dingen? IT is net heel herkenbaar aan zijn lachje en hoort een grote vent te zijn. Als je een kamer bouwt rondom zo'n CULTfiguur moet je 'm wel keer op keer spot-on kunnen brengen aan je publiek. We begrepen dus dat we niet moesten hopen op het typische lachje, maar als we onze host hoorden gillen moesten we voor onszelf duidelijk stellen dat ze daarmee IT proberen te portreteren. We moeten dus vluchten ipv te hulp schieten. Heel averechts. Zeker omdat je bij het zien van zo'n iel IT'je echt niet de drang voelt om te gaan rennen voor je leven. Alle spanning was weg.
Even later kwam er moment waarop één van ons er alleen op uit moest en ik was de dupe. Ik moest toch weer even moed omdat je gewoon weet dat ze ergens achter een hoek gaat zitten. Maar jammer genoeg maakten ze bij ons geen gebruik van deze opportuniteit. Het meisje.. nee sorry: IT, was nergens te bespeuren en ik kon gewoon chill m'n ding doen.
Even later verschijnt IT waar je haar totaal niet verwacht. Bijna een goocheltruc. Dat was cool. We stonden aan de grond genageld en bewonderend te kijken. Daarop begon haar gillend tantrum weer en wees ze ons de richting waarin we moesten weglopen zodat ze ons achterna kon trappelen. Het was echt belachelijk. We voelden totaal de noodzaak niet om te vluchten van dit kleine ding. En ook bij de grote finale is er anticlimax doordat je geen echte confrontatie hebt.
Doorgaans zijn we steeds op onze hoede en is onze reactie vaak 'TERUGTREKKEN!' Uiteraard deden we dat dan ook wel maar als een kamer dat instinct niet kan oproepen is de bal aanzienlijk misgeslagen.
Desalniettemin kan ik hier doorheen kijken en zie ik voor me hoe je hier een geweldige tijd kan hebben als je acteur een grote vent met een mannenstem is, maar vandaag was het hier duidelijk kwantiteit boven kwaliteit. Jammer ook dat ik in andere reviews lees dat onze ervaring geen unicum is.
7.5
Ambiance: 9.5
Game experience: 9.5
Service: 8.0
Tijdens onze Athene-trip gingen we van 'Why' (die de verwachtingen niet helemaal waar maakte) door naar 'Manifesto'. Tot we uit de taxi stapten waren we nog compleet onwetend over deze room. We lazen snel de korte inhoud, en eigenlijk bleven ons enkel de vermeende "autistic dancers" bij. Je begrijpt: tot dat punt verwachtten we dus niet veel.
We stapten uit de taxi waar onze reisgezellen nèt de kamer hadden gespeeld. De één had tranen in de ogen, de ander pleitte "dit is waarvoor je naar Athene komt". Dubieus, want de locatie waar het allemaal zou gaan gebeuren was niet bepaald spraakmakend. Maar er werd ons verzekerd dat we zouden genieten.
We bestijgen een kille trap waar in de leegte een Einstein zich introduceert en ons in zijn tijdmachine propt. Zo benoemde hij het alleszins want je had fantasie nodig om zijn draaiend stuk schroot als tijdmachine te aanzien. Dit was ons eerste plotpoint waar we vermoedden dat we beetgenomen waren door onze collega's. Gelukkig stapten we wel in een nieuwe ruimte uit en had het gevaarte dan toch z'n werk gedaan.
Het decor viel nu ietwat mee. We durfden er niet tegenaan leunen maar ondanks dat er duidelijk bij de kringloop geshopped was, zag het er beste oké uit in vergelijking met wat Athene doorgaans biedt. Deze 'kwaliteit' werd vastgehouden doorheen de kamer. We speelden op een tamelijk grote oppervlakte die vernuftig was opgedeeld, maar duidelijk met een couponnetje of tien voor dezelfde mauve verf.
We kwamen enkele personages tegen die show konden verkopen maar wat voor mij een aftreksel was van een geweldige Parijse kamer en het maakte de magie die het had moeten brengen dus niet waar.
Schreiend door gangen van mauve begon het langzaamaan opnieuw te dagen of we werkelijk in de zeik genomen waren, maar we gaven het toch nog een kans en wachtten nog even op de tranen en het kippenvel. Helaas kwam ons haar alleen overeind te staan wanneer we de meest basic blacklight-en wereldklokkenpuzzels voor de kiezen kregen. En wanneer op dat moment de magische personages ook nog eens plaats maakten voor een gillende meid checkten we eerst even of ze op glas was getrapt of zo, maar helaas.. We bleken daadwerkelijk in een schreeuwend spookhuis beland te zijn en waren er nu zeker van dat we voor aap werden gehouden.
We maakten er het beste van en gingen toch vlot door de puzzels die af en toe niet waterdicht waren, afgewisseld met scènische intermezzo's die inderdaad wat vernieuwend en oogstrelend waren. Het was duidelijk dat ze hiermee een verhaal probeerden vertellen maar zonder chronologische duiding, wat tamelijk verwarrend kan zijn in een tijdreis verhaal. Voor mij was het daarbij onduidelijk wie/wie was, wiens stem wanneer sprak en over wie het wanneer ging. Hiermee viel ook het verhaal grotendeels in het water.
Uiteindelijk kwamen we bij de eindscène waarbij onze hoop sprankelde dat het hier dan zou gaan gebeuren. Maar helaas. Wederom wel een mooie scène, maar met onduidelijke vertelling en oppervlakkige dreiging. Als gevolg hiervan bleven we op onze plekken zitten, wachtend op de apotheose, terwijl we blijkbaar moesten vluchten. Beetje gênant, voor beide partijen. Zo mee met het verhaal waren we dus. Net voor het einde stootten we op het idee dat we de hele tijdreis nog een keer zouden gaan beleven en alle fouten die we hadden aanschouwd zouden gaan rechtzetten. COOL! KIPPENVEL! Let's go! Maar helaas stapte de acteur uit z'n rol en bleek het daar afgelopen te zijn. Whut? Jammer..
Deze kamer werd wel dé spraakmaker van de trip. Onze collega's vonden 'Manifesto' dus daadwérkelijk bij de top horen. Aangezien onze oordelen doorgaans gelijk lopen raad ik elke potentiële Athene-bezoeker aan de mening onbesloten te houden en zelf te oordelen. Time will tell waar deze kamer zal eindigen in het spectrum.
5
Ambiance: 6.0
Game experience: 5.0
Service: 9.5
Bij onze vorige Athene-trip werd de laatste dag door een lokale speler een kamer zoals 'VERONE' aangeraden: 'Why'. Het concept "als social service werker ga je beslissen of een kind uit huis geplaatst moet worden" heeft me tot vandaag weten boeien. Wat een vernieuwend concept en vandaag was het zover.
Naar Griekse gewoonte wordt er bij aankomst geen gehoor gegeven en hebben we maar te hopen dat we bewust in spanning gehouden worden. Nadat we alle spelfouten op de raambestickering gevonden hadden gaat dan toch de deur open en blijkt onze host een soort Elephantman te zijn. Het is duidelijk dat we hem later als acteur zullen tegenkomen en zijn gezicht nu nog verborgen blijft.
Achteraf bleek dit een noodoplossing te zijn aangezien de gewoonlijke intro in ons geval niet mogelijk was. Wel.. bedankt voor de moeite, maar dit was de vreemdste intro ever.
Anderzijds... Aan de ontvangstruimte en zijn luxe-plafonds kon ik wel merken dat dit een kostelijk pand moet zijn, wat je van de buitenkant niet verwacht. Zou hier zowaar een aanzienlijk budget geïnvesteerd zijn?
Met een klipbord onder de arm, zoals verwacht, gaan we vastberaden ons subject benaderen en betreden we het verhaal. Een koude douche.. Net zoals The Elephantman-intro is deze eerste ruimte was dit erg vreemd. De beschikbare ruimte is absoluut niet geschikt voor zulke setting, en daarbij erg onaangenaam. Mager aangekleed en lamme puzzels. De hoop lag bijna aan diggelen toen we ons er toch door wisten te worstelen en het van daaruit weer beter werd. Onze acteur was subliem, en wat hij hier aanvankelijk speelt is echt heel goed. Wel herken ik onmiddellijk dezelfde luxe-plafonds als eerder. Mooi natuurlijk maar minder creatief dan ik verwacht had (zeker na het spelen van VERONE die wel tot het gaatje gingen qua creativiteit in decor). Gelukkig zit de creativiteit meer in het concept en is die aanvankelijk erg goed. In dit gedeelte is het echt een rollenspel is. Je beleeft een verhaal en moet logische acties en tactieken uitvoeren of clues zoeken om de waarheid hier te achterhalen. En dat was geweldig voor de 45 minuten dat het duurde. Je voelt dat de acteur bepaalde delen van de waarheid nog niet prijsgeeft en je daarnaar zal moeten graven. Zoals me destijds verzekerd werd blijkt dit inderdaad de topper van de trip te kunnen worden.. tot het langzaamaan afbrokkelt. Beetje bij beetje komen er onoriginele puzzeltechnieken loeren. Het ondervragende aspect valt steeds meer weg, even later is ook de acteur voor te lange tijd verdwenen, zitten we wat rotpuzzels op te lossen en raakt het verhaal volledig ontspoord. Waar alles zo gevoelig en authentiek begon hebben de makers het plots 100% op actiefilms en hun twists gegooid in plaats van realisme. De onoriginele puzzels blijven komen en hebben steeds meer onlogische addertjes onder het gras. Zonder het echt te beseffen haken we mentaal af en laten we ons uiteindelijk leiden/lijden. De acteurs komen naar hun gevoel met enkele geweldige dramatische scenes op de proppen. Het onverstaanbaar dramatische gebrabbel en groteske twists volgen elkaar op en teneinde is het een ongeloofwaardig script.
De grote integere troef van deze experience is na aanvang volledig zoek en zelfs de vraag 'of we het kind uit huis willen plaatsen' blijkt naast de kwestie. Een onbegrijpelijke keuze voor mij en daarbij een grote teleurstelling.
6.5
Ambiance: 7.0
Game experience: 5.0
Service: 8.5
De laatste dag van onze escapetrip in Athene. We hadden enorm uitgekeken naar deze room, en sommigen van ons droegen deze al bij voorbaat hoog in het vaandel. Een origineel en herkenbaar thema, wat automatisch een beeld schept van hoe de kamer zou moeten zijn.
Bij binnenkost in het gebouw krijg je het idee dat je je verwachtingen misschien wat moet bijstellen. Het is ene groot gebouw, maar het geeft een oude rommelige indruk. Er is wat aandacht besteed aan thematisering maar enorm onafgewerkt. Ook wanneer je voet zet in het avontuur zelf is meteen duidelijk dat dit qua kwaliteit niet gaat uitpakken zoals je hoopt.
Je doorloopt als personage in deze Scooby-Doo aflevering een aantal duidelijke settings. De productiewaarde qua look en feel is niet heel erg hoog. Beter dan de Griekse standaard die we intussen kennen, maar nog steeds erg 'Grieks'. Zeker de eerste ruimte valt enorm uit de toon en slijtage is dit avontuur niet onbekend.
Qua puzzels liepen we geregeld vast en merken we dat we gaandeweg dat we niet erg durven vertrouwen dat de kamer dermate juist is dat je zonder hulp vooruit kan. Sommigen oplossingen hebben we niet kunnen vinden, en verschillende technische dingen werden doorgedrukt.
Het verhaallijntje is duidelijk en maakt het qua Scooby-Doo-gehalte wel goed. Het is een typisch avontuur met veel herkenbare dingen, maar ook hierin stoot je constant op slechte makelij. Het hintsysteem is moeilijk, de puzzels versleten en houden vaag verband.
Een heel tof thema maar de room gaat te vaak kopje onder.
6.5
Ambiance: 5.5
Game experience: 6.0
Service: 8.5
Played in April 2024
Played with 3 persons
Escaped: Yes