Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

Wout v

Escape Guru

Offline

Description

🧸🦌🏼


Member since

08-03-2018

Location

Antwerpen

Statistics

Escaperooms

96 reviews

200 Rooms played

93.8% escapepercentage


Games

0 reviews

3 played games


5 forum posts

Teams

Jonahold

2 team members

33 Rooms played

Team Echnie

3 team members

23 Rooms played

Echnie

1 team members

0 Rooms played

Echnie

1 team members

0 Rooms played

Managed escape rooms

96 reviews

Adembenemd.

Naar deze kamer hebben we uitgekeken. Hij verscheen uit het niets en we kregen alleen maar aanraders. De foto’s op de website zijn prachtig en maken het makkelijk te geloven dat dit een wonderlijke beleving zou kunnen zijn. Zo blijkt bij binnenkomst nog steeds. Het decor is fantastisch. Het ‘Kuriosum’ is adembenemend. Alles aan deze ruimte qua aankleding was geweldig. Van vloeren tot plafond, lampen en rariteiten. Niet alleen antieke spullen van de kringloop maar echt knappe stukken. De ruimte ontwaakt langzaamaan wanneer je binnentreedt en ik had er gerust een kwartier kunnen rondlopen voor ik alles goed in me op had kunnen nemen. We hadden zelfs discussie over authentieke elementen, maar het was allemaal bedacht en nagebouwd. Wonderlijk.
Tegelijkertijd brengt me dit bij een punt van kritiek. Het ‘Kuriosum’ zelf is de grootste ruimte van de game en had een geweldige single-room kunnen zijn. Stel je voor dat je aan de hand van de geschiedenis van de rariteiten een verhaal zou ontdekken. Beetje bij beetje openen alle etalages en speel je met behulp van het aanbod in het Kuriosum de game. Helaas bevindt slechts 25% van het verhaal en puzzels zich in deze ruimte. De overige 75% zit in een kleiner achterkamertje, wat de kamer voor 4 spelers ongeschikt maakt. Ook met z’n drieën zou het daar aan de krappe kant zijn. Wederom prachtig gemaakt maar het zorgt er voor dat het ‘Kuriosum’ aanvoelt als een dekmantel en dat het verhaal daar niets mee te maken heeft. De rariteiten hebben geen connectie met 'het geheim' en je moet er bitterweinig mee doen. Het had evengoed een bakker kunnen zijn.
Ik merk stilaan een hype waarbij de gekste plottwists in een verhaal geduwd worden. Geen leuke reveals, maar absurde afslagen en themawissels. Als ik een escape boek die zich als jungle profileert maar ik belandt tussen de vliegende auto’s dan kan ik niet anders dan wat teleurgesteld zijn en dat doet zich hier ook voor. Je boekt een room over een souvenirshop maar je beleeft grotendeels iets volledig anders.
Het verhaal zelf is me ook nog een raadsel. Het is duidelijk dat er een geheim schuilgaat in de berging, en hebt een idee wie het hoofdpersonage is. Maar wat hij nu feitelijk wil bereiken, waarom hij ons nodig heeft/het niet zelf kan en hoe de ruimte tot stand is gekomen is niet duidelijk. Je maakt wel filmische scenes mee maar makkelijk te volgen is het niet. Ook ons aandeel in het begin van het verhaal is onduidelijk. Onze host (die het terzijde erg leuk brengt) heeft een plattegrond gevonden en wil dat wij er
heen gaan. Wie hij is tov. het ‘Kuriosum’, wat verwacht hij te vinden, of waarom hij het niet alleen kan is niet duidelijk. Daar bovenop legt hij onlogisch de weg niet uit maar vinden we het ‘Kuriosum’ eerder toevallig en wanneer we hem het meest nodig hebben, heeft hij ons plots in de steek gelaten. Is hij goed of slecht.. we krijgen er geen antwoord op. Zulke vragen stel ik me in overvloed.
Terug naar het goede. Qua techniek, belichting is het hier een groot feest. Honderden lichtstanden zijn geprogrammeerd, de muziek en geluiden laten de kamer leven en ook de puzzels werken goed. Ze zijn geregeld aan de basic kant qua principe maar goed uitgevoerd en leuk om te doen.
In feite is al het materiele wat deze kamer biedt fabuleus maar qua verhaal en vertelling is er dermate gefaald dat het voor mij ten koste ging van de beleving. Zeker in combinatie met het feit dat deze room eigenlijk niet geschikt is voor 4 spelers. Desalniettemin zeker het spelen waard. Hopelijk wordt er aan de dichtheid van het verhaal nog wat gesleuteld en dan is deze in combinatie met een andere leuke room in de buurt zeker de rit van 2 uur waard.


8.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in December 2024

Played with 4 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Puzzels
  • Moeilijkheidsgraad
  • Spannend
  • Verhaal nog niet op punt
  • Puzzelgewijs nog wat gemiste kansen
  • Te krap voor 4 spelers

 

Maditas Secret

66 Minuten
Posted on: 2024 december 9

Verwachtingen volledig waargemaakt

Team Echnie had een dagje vrij met z’n drieën en aangezien één van ons de Madita Trilogie al lang op de wishlist had was dat een kanshebbe. Het zou een enkele rit van 3uur zijn dus ik wilde wat opzoekingswerk doen om te weten te komen of het de rit waard was.
Het is unfair om een kamer te beoordelen op de ervaring vooraf, dus het volgende laat ik verder buiten beschouwing, maar wat een monsterlijke website kom je hier tegen. De pagina’s lijken door elkaar gehusseld waardoor alle informatie door elkaar verspreid is geraakt op de site. (Bekijk even de korte inhoud hierboven, dan begrijp je meteen weg voor chaos ik bedoel). De werknemers vind je sneller terug dan de rooms zelf en ook om de boeking te maken moet je alert zijn. De foto’s zijn amateuristisch en de puzzels die je erop herkent schreeuwen ‘basic’.
Je website is je uithangbord. Daardoor had ik bij voorbaat reeds gepast voor deze optie. Echter was het 2 tegen 1 en heb ik me door het optimisme van de rest laten overhalen. Daar gingen we, 3 uur de auto in richting Neuwied.

We vonden de locatie vlot terug en parkeren was ook snel en goedkoop geklaard. Bij binnenkomst trokken de verwachtingen heel eventjes bij. Er was moeite gedaan om een leuke en unieke ontvangstruimte te creëren. Enkele eyecatchers en oog voor thema. De host vond ons al gauw en nam ons mee naar de tijdreismachine, want dat is wat we gaan doen. Helaas zakte de moed ons stap per stap terug in de schoenen. De weg die we met de host gelopen hadden en het typetje dat ze speelt zijn behoorlijk lang en doelloos, waardoor we er bij het 4de filmpje al tamelijk klaar mee waren. Van een bedrijf dat zich 'Theater Adventures Neuwied' noemt verwacht je meer. Daarbij is de tijdreismachine zelf zeker één van de zwakste varianten die ik al heb mogen ervaren. Hoe dan ook, we gaan ervoor en kruipen het verleden tegemoet op zoek naar “Het geheim van Madita”.

Net zoals de intro en diens ruimte voelt de kamer zelf goedkoop aan. Het decor is niet speciaal of mooi. Er zitten af en toe ietwat leuke verrassingetjes of effectjes in, maar ik kan er niet omheen dat we in een kringloopetalage zitten. De attributen zijn afgeleefd waardoor sommigen oplossingen moeilijk te lezen zijn en ook de labelprinter heeft hier dienst bewezen. In plaats van opschriften mooi vorm te geven plakken ze er budgetgewijs liever een lelijk label tegenaan. Dat maakt de puzzels er niet leuker op. We puzzelen wel vlot maar er was geen puzzel die verrassend of leuk uit de hoek kwam. Basic en simpel is al wat ik erover kan zeggen. Daarbij is het verloop van de kamer niet meer dan een opeenstapeling van openende kastjes waarin je steeds de volgende puzzel vindt. Het is steeds een sequentie van de host die een verhalend fragmentje start zodra je de oplossing hebt, gevolgd door het volgende kastje dat opent. Het verhaal neemt een bekende blockbuster bij de hand en dat is leuk al is het ook bevreemdend aangezien ze die hand op een gegeven moment weer loslaten (En dan houd ik deel 2 & 3 nog buiten beschouwing). Jammer dat je ook hier weer merkt dat ze liever goedkopere opties nemen dan iets custom-made en van theater hebben we in de kamer zelf ook geen spoor ontdekt.

Ik heb me zeker wel vermaakt en de flow zat goed maar het neemt niet weg dat de kamer te basic en te goedkoop is voor de prijs die je betaalt. Deze kamer maakte het het enkeltje van 3uur niet waard voor ons en ik kan achteraf bekeken concluderen dat deze de aangenaamste van de trilogie was.


5.5

Ambiance: 5.5

Game experience: 5.0

Service: 7.5


Played in November 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Verhaal
  • Sfeer
  • Puzzels
  • Weinig origineel
  • Beleving
  • Prijs
  • Heeft onderhoud nodig

  Stansjephanie

Wederom onevenaarbaar

Gisteren droomden we op deze locatie van METROPOLIS 2099 en vandaag kwamen we alweer terug voor een nieuwe DREAM. We verwachtten ons aan een totaal andere insteek maar hadden nu zeker hoge verwachtingen na die absurd goede kamer van gisteren.

We worden weer op dezelfde manier ontvangen, wat zo leuk blijft. Onze bescheiden hosts zijn dezelfden en houden er rekening mee dat ze niet teveel in herhaling vallen. Al snel zijn we weer onderweg naar ons onderbewuste en arriveren we in de baai. Meteen is duidelijk dat dit concept totaal anders is maar qua uitwerking wederom subliem.
Net zoals bij Metropolis zijn de puzzels passende acties in de storyline en helpt verhaaltechnisch nadenken je vaak verder. Al is het verhaal overdreven en de elementen absurd, je lacht je een kriek.. dit is comedy.
In zo’n absurde wereld is als maker alles mogelijk en kan je alle dagdagelijkse elementen verpiratiseren, en als je daarvoor openstaat is dat zo leuk. Met vele bochten blijft de storyline boven water en eindigt ieder hoofdstuk met voldoening. Prachtige afwerking, mooie effecten waar je met open mond naar staat te kijken, hilarische interacties en zoveel meer. We wilden hier niet meer weg en ook wederom brachten onze hosts het met hart en ziel.
Achteraf vroegen ze ons wat onze favoriet was, maar dat is niet te kiezen. Beide dreams zijn totaal anders. De reis naar het onderbewuste bij ‘Metropolis’ vonden we geluidstechnisch net wat meer spot-on en qua thema en setting nog ietsje indrukwekkender, maar de piratenpuzzels en absurditeit zijn gewoon niet te evenaren.

Dit bedrijf is top en hun producten zijn waanzin. Het zal geen verrassing zijn als Dreamlabs de wereldranglijst overmeestert, en volgend jaar staat alweer hun nieuwe DREAM klaar.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in November 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Great service
  • Puzzles
  • Original
  • Great price
  • Difficulty
  • Experience
  • Storyline
  • Great host
  • Diversity
  • Exciting
  • Logic

 

Huntington

Experience
Posted on: 2024 november 10

Potentieel maar voorlopig nog te vlak

We hadden nog wat ruimte op onze route naar Berlijn en na enkele fantastische kamers gespeeld te hebben bij Dreamlabs (Bad Steben) zetten we koers naar Dresden.

Het boeken van deze room was een fijne ervaring. De eigenaar was erg flexibel en heeft zijn uiterste best gedaan zodat we het perfecte tijdslot te pakken konden krijgen. Ook onze host ter plaatse was enorm begaan maar was zenuwachtig aangezien het haar eerste Engelstalige kamer was, maar qua taal deed ze het prima.
De ontvangstruimte waarin we staan valt echter in het niets tov van ‘Dreamlabs’ waar we net waren. Sowieso zijn we streng na het spelen van zo’n wereldkamers, maar hier heeft de ontvangst echt niet zoveel te betekenen. Enkele tweedehands sofa’s, onsamenhangende meubeltjes, alles in één kleur geschilderd en vooral, de controletafel staat er middenin. Als je naar het toilet wil mag je niet omkijken of je ziet de camerabeelden al.
Zoals gezegd, onze host doet haar best, maar het hoger beleid dat ze moet volgen laat af en toe onze tenen krommen. Ze neemt alle surprise weg door te zeggen dat zij als acteur zal verschijnen in het verhaal en behoedt ons voor enkele specifieke elementen die we zullen tegenkomen. Altijd zonde als er teveel wordt verklapt bij een intro. Daarnaast lopen we samen naar de deur van de kamer en hebben we pas na enkele zinnen door dat ze in haar personage is gekropen. Een l awkward moment was dit en ook een hele makkelijke manier om tot intro over te gaan. De personages die ze later speelt zijn leuk, maar blijven een beetje op de oppervlakte en hadden gerust wat meer drama mogen brengen. Al moet ik voorzichtig zeggen dat ze dat überhaupt niet echt in zich heeft.
Een algemeen punt is eigenlijk dat oppervlakkige. De sfeer is vlak. Er zit zeker een mooi decor bij en het verhaal ontwikkelt zich wel maar er zitten geen hoogtepunten of memorabele momenten in. De muziek is er ook niet om de spanning erin te krijgen. De gehele soundtrack zij nachtgeluiden en na een tijdje wordt het gewoon saai.
Het verhaal begint oké en je hebt de drive om mee te gaan in de verschillende interacties. Maar niets evolueert genoeg zodat het interessant blijft. Wanneer de puzzels aan het einde ook nog eens big brainwork worden blijkt geen enkele puzzel origineel en hebben we er niet echt veel plezier meer aan. De host komt nog een paar keer binnen in personage maar voegt keer ope aan de spanningsboog. Ook het einde is een anti-climax, niet spannend en wederom awkward wanneer de host plots uit haar rol stapt en vertelt dat het gedaan is. Bij aanvang beweerde ze nochtans dat l theater hier centraal staat, dat kan ik helaas niet beamen.
De trefwoorden van deze kamer in de beschrijving zijn Japan, bos en restaurant. Dat schept verwachtingen. Je boekt een kamer omdat een bepaald thema je interesseert maar wanneer het verhaal dan al snel zo’n twist neemt blijf je als spelers op je honger zitten. Misschien moet ik zeggen voor potentiële spelers: je komt niet in een bos en al helemaal niet in een restaurant, maar ik moet vooral zeggen dat je deze room niet echt bovenaan je wishlist moet zetten.


6.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 5.0

Service: 8.5


Played in November 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Decor
  • Interactie
  • Puzzels niet vernieuwend
  • Geen spanningsboog
  • Warm en stoffig
  • Beetje saai

 

Tomb Hunter

Finest Escape - Bamberg
Posted on: 2024 november 8

Prachtige setting maar hint-overkill

Weer enkele daagjes met z’n tweetjes op road/escapetrip met als eindbestemming Berlijn. First stop Bamberg.

‘Tomb Hunter’ belandde al een tijdje terug op de wishlist, maar ligt behoorlijk uit de richting van ons dagelijkse leven. Gelukkig hadden we met Dreamlabs op de kaart genoeg reden om de rit te wagen.
De verwachtingen van de kamer schieten al snel in de lucht wanneer je de ontvangstruimte binnenkomt. Het pand blijkt een bioscoop geweest te zijn, dus het is er gigantisch. En daarbij 100% in junglethema. Wat een werk, knap gemaakt, en dat alleen nog maar voor de ontvangstruimte. We hadden er zin in.

De host die ons ontving was aangenaam, had geen haast en nam ons mee naar een ander gedeelte van het gebouw. Hij gaat de controlekamer in en even later komt een andere acteur eruit tevoorschijn. De geloofwaardigheid is eventjes weg maar we mogen aan onze reis beginnen. Ook dit mist enige geloofwaardigheid. Voor ons teveel factoren die duidelijk maken dat het allemaal nep is, en dat is jammer want er is zeker geprobeerd met enkele leuke effecten een toffe reis te ensceneren. Maar dus net niet voldoende.

Gelukkig bereiken we onze tombe snel en hervat de maakkunst die we in de ontvangst ervaarden. Enorm hoge plafonds, grote dynamische ruimtes, lang parcours en werkelijk prachtig, soms adembenemend gemaakt. Echt een kamer waar je wil stilstaan en kijken wat voor moois er gemaakt is en genietend de puzzels oplossen. Helaas is daar in deze kamer géén ruimte voor, en we zijn ook maar met z’n tweeën. Al vroeg in het spel wordt ons gehint dat we niet te veel moeten stilstaan en horen we de host vaker wel dan niet. Naar ons gevoel lossen we de puzzels vlotjes op met het nodige tijdverlies van echte zoekpuzzels, maar in een moderne kamer veronderstellen we dat daar ruimte voor is. We krijgen leesmateriaal te verduren maar ook daar krijgen we direct te horen ‘niet lezen, ga verder’. We lopen door allerlei gangen, wat heerlijk is om te bewonderen maar na enige tijd hebben we door dat zodra we niet bewegen de oplossing al voorgezegd wordt. Er is inderdaad veel te doen, dat is leuk, maar niet op zo’n manier dat je indien met z’n tweeën aan een razend tempo moet doordoen en eigenlijk geen tijd mag maken om lol te hebben. We vinden puzzelstukken die we lijken over te slaan, anderzijds worden ontbrekende stukken ons ongezien toegeschoven. Algemeen hebben we echt niet het idee dat we traag werken maar de host raakt duidelijk geïrriteerd, en wij evenzeer omdat het gewoon een luister en doe-spel wordt.
Het verhaal vordert nog tamelijk leuk tot de acteur, die trouwens niet met ons is meegereisd plots in de tombe zit en een extra twist toevoegt. Het gehele spel werkte het licht en geluid lekker mee met het verhaal.. maar plots voelt het heel kaal en lijkt het een geïmproviseerde scène om het af te kappen en ons uit de kamer te jagen.

We praten nog even na met de acteur, die geeft toe dat we wat puzzels moesten skippen. Enigszins een goede oplossing zodat we de kamer kunnen uit spelen, maar zonde dat het zo opvalt en je jezelf dom voelt. Pas wanneer we buitenlopen zien we aan de tijd dat we slechts 75 minuten gespeeld hebben van de 90. We weten niet wat hier aan de hand is.. Ik hoop voor toekomstige spelers dat het een spijtige momentopname was. Decor 10 maar voor ons een spijtige ervaring.


5

Ambiance: 9.5

Game experience: 4.0

Service: 2.5


Played in November 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Aangenaam ontvangst
  • Diversity
  • Alles wordt voorgezegd
  • Geen tijd om stil te staan
  • Niet de volle 90min gespeeld
  • Puzzels overgeslagen
  • Onaangename acteur
  • Cost

 

Metropolis 2099

Dream Labs Adventures
Posted on: 2024 november 8

Wereldniveau TERPECA BEWARE

Morgen komen we hier terug voor hun andere DREAM, maar noodgedwongen (oh wat een dwang) starten we hier vandaag met hun nieuwste kamer ‘Metropolis 2099’.

Bad Steben is een rustig dorpje. We parkeren op enkele passen afstand op een parkingetje en sluiten aan bij enkele locals die al voor de deur staan te wachten. Ook zij hebben zin in hun DREAM en intussen vangen we al een glimp op van de binnenkant. 4 hosts komen ons oppikken om de wachtkamer binnen te komen en deze ontvangst alleen al is TOP! We komen hier om een custom-made droom te beleven volgens de unieke technieken die ze bij Dreamlabs ontdekt hebben. De introductie is wat je ervan verwacht te krijgen en dus perfect in zijn simpliciteit. Althans.. simpel.. ik vermoed dat ze om deze hele geloofwaardige atmosfeer te creëren het gebouw eerst helemaal gestript moeten hebben. De technologie zit overal en is perfect in- en afgewerkt. Onze eigen hosts zijn 2 enorm aangename dametjes die hun functie realistisch gestalte geven en met de nodige attributen zijn deze eerste 10 minuten al enorm leuk.
Even later begint het. Ik wil hier niet te veel woorden aan verspillen. Deze DREAM moet je gewoon gaan beleven. Wat hier gebouwd is is ongezien. Qua decor, afwerking, technologie en creativiteit is dit iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Niet met de meest verrassende mindfucks maar zó realistisch gebouwd, uiteenlopend maar toch coherent en vooral origineel. De voorgaand genoemden mag je tot in de meest overtreffende trap nemen. Alles werkt fantastisch en zijn stuk voor stuk logische acties in het verhaal. Je beleeft een futuristisch verhaal dus er komen helaas vaak manuals en monitors aan te pas, maar dat is volgens mij de enige kritiek die ik kan geven. En dan nog, het plaatje klopt. Het verhaal is gelaagd, misschien een beetje te voor de onoplettende speler, maar wie een beetje bij de les blijft beleeft een spannend en ontwikkelend avontuur. We waren sprakeloos. Hoe maak je zoiets? En wat een investering moet dit geweest zijn. Deze DREAM verschijnt zonder twijfel dit of komende jaar in de TERPECA top3. We zijn blown away. Puzzels, muziek, licht techniek, gameplay, verhaal, technologie… Wauw! En daarbij het feit dat onze host (de eigenaaresse) zo bescheiden en lief is, en haar assistent, een schat van een meid maakten dit bezoek compleet. We zien ze beiden morgen terug.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in November 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Great service
  • Original
  • Difficulty
  • Puzzles
  • Great price
  • Storyline
  • Experience
  • Diversity
  • Logic
  • Great hosts
  • Exciting

  SteV91

Manifesto

Dark Vision Project
Posted on: 2024 june 16

Autistic Dancers can't get us of our seats

Tijdens onze Athene-trip gingen we van 'Why' (die de verwachtingen niet helemaal waar maakte) door naar 'Manifesto'. Tot we uit de taxi stapten waren we nog compleet onwetend over deze room. We lazen snel de korte inhoud, en eigenlijk bleven ons enkel de vermeende "autistic dancers" bij. Je begrijpt: tot dat punt verwachtten we dus niet veel.
We stapten uit de taxi waar onze reisgezellen nèt de kamer hadden gespeeld. De één had tranen in de ogen, de ander pleitte "dit is waarvoor je naar Athene komt". Dubieus, want de locatie waar het allemaal zou gaan gebeuren was niet bepaald spraakmakend. Maar er werd ons verzekerd dat we zouden genieten.

We bestijgen een kille trap waar in de leegte een Einstein zich introduceert en ons in zijn tijdmachine propt. Zo benoemde hij het alleszins want je had fantasie nodig om zijn draaiend stuk schroot als tijdmachine te aanzien. Dit was ons eerste plotpoint waar we vermoedden dat we beetgenomen waren door onze collega's. Gelukkig stapten we wel in een nieuwe ruimte uit en had het gevaarte dan toch z'n werk gedaan.
Het decor viel nu ietwat mee. We durfden er niet tegenaan leunen maar ondanks dat er duidelijk bij de kringloop geshopped was, zag het er beste oké uit in vergelijking met wat Athene doorgaans biedt. Deze 'kwaliteit' werd vastgehouden doorheen de kamer. We speelden op een tamelijk grote oppervlakte die vernuftig was opgedeeld, maar duidelijk met een couponnetje of tien voor dezelfde mauve verf.

We kwamen enkele personages tegen die show konden verkopen maar wat voor mij een aftreksel was van een geweldige Parijse kamer en het maakte de magie die het had moeten brengen dus niet waar.

Schreiend door gangen van mauve begon het langzaamaan opnieuw te dagen of we werkelijk in de zeik genomen waren, maar we gaven het toch nog een kans en wachtten nog even op de tranen en het kippenvel. Helaas kwam ons haar alleen overeind te staan wanneer we de meest basic blacklight-en wereldklokkenpuzzels voor de kiezen kregen. En wanneer op dat moment de magische personages ook nog eens plaats maakten voor een gillende meid checkten we eerst even of ze op glas was getrapt of zo, maar helaas.. We bleken daadwerkelijk in een schreeuwend spookhuis beland te zijn en waren er nu zeker van dat we voor aap werden gehouden.
We maakten er het beste van en gingen toch vlot door de puzzels die af en toe niet waterdicht waren, afgewisseld met scènische intermezzo's die inderdaad wat vernieuwend en oogstrelend waren. Het was duidelijk dat ze hiermee een verhaal probeerden vertellen maar zonder chronologische duiding, wat tamelijk verwarrend kan zijn in een tijdreis verhaal. Voor mij was het daarbij onduidelijk wie/wie was, wiens stem wanneer sprak en over wie het wanneer ging. Hiermee viel ook het verhaal grotendeels in het water.
Uiteindelijk kwamen we bij de eindscène waarbij onze hoop sprankelde dat het hier dan zou gaan gebeuren. Maar helaas. Wederom wel een mooie scène, maar met onduidelijke vertelling en oppervlakkige dreiging. Als gevolg hiervan bleven we op onze plekken zitten, wachtend op de apotheose, terwijl we blijkbaar moesten vluchten. Beetje gênant, voor beide partijen. Zo mee met het verhaal waren we dus. Net voor het einde stootten we op het idee dat we de hele tijdreis nog een keer zouden gaan beleven en alle fouten die we hadden aanschouwd zouden gaan rechtzetten. COOL! KIPPENVEL! Let's go! Maar helaas stapte de acteur uit z'n rol en bleek het daar afgelopen te zijn. Whut? Jammer..

Deze kamer werd wel dé spraakmaker van de trip. Onze collega's vonden 'Manifesto' dus daadwérkelijk bij de top horen. Aangezien onze oordelen doorgaans gelijk lopen raad ik elke potentiële Athene-bezoeker aan de mening onbesloten te houden en zelf te oordelen. Time will tell waar deze kamer zal eindigen in het spectrum.


6

Ambiance: 6.0

Game experience: 5.0

Service: 9.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Goede prijs
  • Goed decor voor Atheense standaard
  • Vernieuwende scènes (maar ook kopieën)
  • Mooie teamfoto
  • Basic puzzels en niet waterdicht
  • Onduidelijk verhaal
  • Zwak decor voor Westerse standaard
  • Weinig origineel
  • Typische scares
  • Geen hoogtepunten (en gemiste kansen daarin)

  sjephanieStan

Why?

Seven Souls Escape Room
Posted on: 2024 july 28

Veel potentieel en een koude douche.

Bij onze vorige Athene-trip werd de laatste dag door een lokale speler een kamer zoals 'VERONE' aangeraden: 'Why'. Het concept "als social service werker ga je beslissen of een kind uit huis geplaatst moet worden" heeft me tot vandaag weten boeien. Wat een vernieuwend concept en vandaag was het zover.

Naar Griekse gewoonte wordt er bij aankomst geen gehoor gegeven en hebben we maar te hopen dat we bewust in spanning gehouden worden. Nadat we alle spelfouten op de raambestickering gevonden hadden gaat dan toch de deur open en blijkt onze host een soort Elephantman te zijn. Het is duidelijk dat we hem later als acteur zullen tegenkomen en zijn gezicht nu nog verborgen blijft.
Achteraf bleek dit een noodoplossing te zijn aangezien de gewoonlijke intro in ons geval niet mogelijk was. Wel.. bedankt voor de moeite, maar dit was de vreemdste intro ever.
Anderzijds... Aan de ontvangstruimte en zijn luxe-plafonds kon ik wel merken dat dit een kostelijk pand moet zijn, wat je van de buitenkant niet verwacht. Zou hier zowaar een aanzienlijk budget geïnvesteerd zijn?

Met een klipbord onder de arm, zoals verwacht, gaan we vastberaden ons subject benaderen en betreden we het verhaal. Een koude douche.. Net zoals The Elephantman-intro is deze eerste ruimte was dit erg vreemd. De beschikbare ruimte is absoluut niet geschikt voor zulke setting, en daarbij erg onaangenaam. Mager aangekleed en lamme puzzels. De hoop lag bijna aan diggelen toen we ons er toch door wisten te worstelen en het van daaruit weer beter werd. Onze acteur was subliem, en wat hij hier aanvankelijk speelt is echt heel goed. Wel herken ik onmiddellijk dezelfde luxe-plafonds als eerder. Mooi natuurlijk maar minder creatief dan ik verwacht had (zeker na het spelen van VERONE die wel tot het gaatje gingen qua creativiteit in decor). Gelukkig zit de creativiteit meer in het concept en is die aanvankelijk erg goed. In dit gedeelte is het echt een rollenspel is. Je beleeft een verhaal en moet logische acties en tactieken uitvoeren of clues zoeken om de waarheid hier te achterhalen. En dat was geweldig voor de 45 minuten dat het duurde. Je voelt dat de acteur bepaalde delen van de waarheid nog niet prijsgeeft en je daarnaar zal moeten graven. Zoals me destijds verzekerd werd blijkt dit inderdaad de topper van de trip te kunnen worden.. tot het langzaamaan afbrokkelt. Beetje bij beetje komen er onoriginele puzzeltechnieken loeren. Het ondervragende aspect valt steeds meer weg, even later is ook de acteur voor te lange tijd verdwenen, zitten we wat rotpuzzels op te lossen en raakt het verhaal volledig ontspoord. Waar alles zo gevoelig en authentiek begon hebben de makers het plots 100% op actiefilms en hun twists gegooid in plaats van realisme. De onoriginele puzzels blijven komen en hebben steeds meer onlogische addertjes onder het gras. Zonder het echt te beseffen haken we mentaal af en laten we ons uiteindelijk leiden/lijden. De acteurs komen naar hun gevoel met enkele geweldige dramatische scenes op de proppen. Het onverstaanbaar dramatische gebrabbel en groteske twists volgen elkaar op en teneinde is het een ongeloofwaardig script.
De grote integere troef van deze experience is na aanvang volledig zoek en zelfs de vraag 'of we het kind uit huis willen plaatsen' blijkt naast de kwestie. Een onbegrijpelijke keuze voor mij en daarbij een grote teleurstelling.


6.5

Ambiance: 7.0

Game experience: 5.0

Service: 8.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Aanvankelijk alles wat je wensen kan
  • Acteur
  • Origineel concept
  • Grotesk verhaal met duizend twists
  • Onoriginele puzzels met addertjes onder het gras
  • Decor

  Stansjephanie

Scooby... Who?

Art of Escape
Posted on: 2024 october 20

Tof thema maar maakt de verwachtingen niet waar.

De laatste dag van onze escapetrip in Athene. We hadden enorm uitgekeken naar deze room, en sommigen van ons droegen deze al bij voorbaat hoog in het vaandel. Een origineel en herkenbaar thema, wat automatisch een beeld schept van hoe de kamer zou moeten zijn.
Bij binnenkost in het gebouw krijg je het idee dat je je verwachtingen misschien wat moet bijstellen. Het is ene groot gebouw, maar het geeft een oude rommelige indruk. Er is wat aandacht besteed aan thematisering maar enorm onafgewerkt. Ook wanneer je voet zet in het avontuur zelf is meteen duidelijk dat dit qua kwaliteit niet gaat uitpakken zoals je hoopt.
Je doorloopt als personage in deze Scooby-Doo aflevering een aantal duidelijke settings. De productiewaarde qua look en feel is niet heel erg hoog. Beter dan de Griekse standaard die we intussen kennen, maar nog steeds erg 'Grieks'. Zeker de eerste ruimte valt enorm uit de toon en slijtage is dit avontuur niet onbekend.
Qua puzzels liepen we geregeld vast en merken we dat we gaandeweg dat we niet erg durven vertrouwen dat de kamer dermate juist is dat je zonder hulp vooruit kan. Sommigen oplossingen hebben we niet kunnen vinden, en verschillende technische dingen werden doorgedrukt.
Het verhaallijntje is duidelijk en maakt het qua Scooby-Doo-gehalte wel goed. Het is een typisch avontuur met veel herkenbare dingen, maar ook hierin stoot je constant op slechte makelij. Het hintsysteem is moeilijk, de puzzels versleten en houden vaag verband.
Een heel tof thema maar de room gaat te vaak kopje onder.


6.5

Ambiance: 5.5

Game experience: 6.0

Service: 8.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Storyline
  • Original
  • Ambiance
  • Puzzles
  • Decor
  • Needs maintenance

 

Lilliput [Lilipout]

Art of Escape
Posted on: 2024 october 21

Leuk thema maar vele gemiste kansen.

Terwijl ons team "Scooby-Who" speelde op deze locatie, speelden onze collega's "Liliput". Scooby was bij ons een beetje tegengevallen maar hun gezichten waren al helemaal afgeleefd. Zij hadden duidelijk geen al te beste tijd gehad in de lade van de meester. "ONLOGISCH!" klonk het, dus het was met de schrik dat wij vervolgens de kamer ingingen.

Ten eerste moet ik zeggen dat het feit dat onze collega's het zwaar te verduren hadden gekregen, ervoor zorgde dat wij mega-gemotiveerd waren om het beter te doen. Daarbij hielp het te weten dat de meest onlogische oplossing waarschijnlijk de juiste was. En ja hoor, zo was dat. Ons team vloog als het ware door de kamer. Met één enkele opstopping losten we de ene na de andere puzzel op, door vooral vastberadenheid te tonen in elke oplossing die we maar kunnen bedenken. FLOW 10/10! Echter hoort deze manier van denken niet de juiste te zijn en is het duidelijk dat deze kamer op vele vlakken puzzeltechnisch wringt en niet duidelijk is. Maar het is met wat omdenken wel te doen.
Helaas is dat niet het enige, want hoe tof ook het concept bij deze kamer weer is, hoe halfbakken het is uitgewerkt. De ruimte is te kaal en te fragiel om in op te kunnen gaan en met zulk bovennatuurlijk thema als dit straalt deze ogenschijnlijke gymzaal geen "magie" af. We misten daarbij een moment van wonderlijk krimpen aan het begin ipv gewoon de kamer binnen te gaan.
Waar we bij "Scooby-Who" nog een beetje een tof verhaal kregen heeft hier niets te maken met het thema. Het hele groot-klein-concept blijkt een gimmick maar heeft verder niets te maken met de spanningsboog van het verhaal. Ook de eindpuzzel is geen samenvatting van het-eerder-meegemaakte maar los je puur op met algemene kennis.
Vele gemiste kansen, en eerlijk gezegd niet 1 keer raak.


6

Ambiance: 4.5

Game experience: 6.0

Service: 8.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Original
  • Ambiance
  • Puzzles
  • Lack of story
  • Needs maintenance
  • Decor
  • Illogical puzzles

 

Jumanji

Brain On
Posted on: 2024 september 24

Jungle on crack

Tijdens deze Athene-trip konden we uitzonderlijk bij BrainOn terecht, die 'speciaal' voor ons de deuren opende. Een fijne service. De ontvangstruimte was per uitzondering netjes maar 'bedrijfelijk'. Het contact met de eigenaar was prima, maar gewoontjes. Hij loopt alleszins over van trots over zijn concepten.
Bovenstaande was even nodig om ietwat positief te beginnen, want 'Jumanji' op deze locatie was niet leuk.
Iedere kamer van BrainOn lijkt een ander segment. De HORRORkamer had ons verrast, dus we waren nu benieuwd naar de COMEDY. Zo staat het op de website, "A COMEDY that will turn the whole jungle around!"
Grappig was het zeker niet. Ik denk dat ik eerlijk ben als ik zeg dat ik hier de slechtste acteur in mijn escape-'carrière' ontmoet heb. Hij vermaakt zich wel, maar het is totale chaos. Hij loopt verwilderd heen en weer, leidt hij ons af en heeft geen idee wat humor is. Maar het ergste is dat hij nooit weggaat en zich loopt te moeien met de puzzels. Voor je zelf nog maar de kans hebt ergens over na te denken, duidt hij alweer een deel van de oplossing aan. Wanneer hij dat niet doet en jij overal loopt te zoeken, blijkt achteraf dat hij de oplossing op zak had en je aan het lijntje hield. Zonder zijn spullen kon je de puzzel namelijk niet oplossen. Die mix van ongevraagde hulp en het achterhouden van elementen maakt dat de frustratie hoog is. Heel even verdween hij plots, wat een verademing was. Op dat moment kon je zelf tempo bepalen en wist je dat hij geen ontbrekende elementen meer had.
Daarbij heb ik met al mijn Jumanji-kennis nog nooit van dit personage gehoord en heeft de hele beleving (wat zeker niet het goeie woord is) bijna niks te maken met 'Jumanji'. Een jungle wel, en het befaamde bord kom je kort tegen, maar verder is dit gewoon 'Jungle on crack'.
Het decor is rommelig, de props afgeleefd en enkele puzzels noem ik gewoon afgrijselijk. Nee, dit was niet leuk.


3

Ambiance: 3.0

Game experience: 2.0

Service: 6.0


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Friendly owner
  • Ambiance
  • Puzzles
  • Not really original
  • Experience
  • Illogical puzzles
  • Bad host
  • Decor
  • Needs maintenance
  • Lack of story

 

Must play in Athene

Afgegaan op de eerdere review hier taxieden we met enige twijfel naar schoolpoort. Zou dit een tegenvaller gaan worden?
Het was aan het regenen dus het viel wat tegen dat het zwaar zoeken is naar de schoolpo.. voordeur, maar we waren er stipt op tijd! Helaas is het Athene, dus verwacht niet dat je niet minstens 10 minuten onbeantwoord voor de deur moet staan, hopende dat er überhaupt nog iemand gaat opendoen. Wat een vreselijke trend.
Gelukkig ging de deur open en werden mijn mede-strijders kennelijk overvallen door een beklijvende brandgeur. Ikzelf herinner me dat niet, maar laat ons zeggen dat als het waar is.. dat het een toffe start is. De sfeer zit goed.
Even is het onwennig waar je spullen te leggen en waar te beginnen maar wie alert is kan geguidet worden door de "omgeving".
Het decor is goed! Zowel bij aanvang, tijdens, als achteraf was ik zeer benieuwd naar de productietijd die het kost om dit te verwezenlijken. Het zijn grotendeels bestaande muren, dus dat is makkelijk, maar om alles er te laten uitzien zoals het eruitzag.. dat moeten enkele stevige maanden werk geweest zijn. Het was duidelijk voor welke activiteit elke ruimte gediend moest hebben in deze ravage en ook qua puzzelen/verloop hebben we een enorm spannende, doch fijne tijd gehad. Leuke scares en leuke effecten. Over één effect klagen mijn mede-strijders nog steeds dat het te gevaarlijk was, maar ik als kwajongen vond het alleen maar cool.. wat eigenlijk totaal de verkeerde woordkeuze is. Eigenlijk heb ik over al het voorgaande niet echt te zeuren. Het is geen tot-in-de-puntjes-kamer zoals je die in BeNeLux treft maar voor Athene is het echt een hoogvlieger. Enige waar ze de plank misslaan is verhaal/personage-gewijs. Er zitten verschillende acteurs in, maar een ervan klopt niet. Het klopt niet dat hij/zij hier nog steeds rondloopt en de interactie ermee is belemmerend voor het spelplezier. Het ene moment krijg je er les van (wat al raar is in een school die 35 jaar dicht is) het ander moment krijg je straf. Later speel je er verstoppertje mee, daarna wordt je weer opgejaagd. Het personage is erg bipolair. Moest hij/zij eerst vriendelijk zijn en aan het eind niet meer.. dat is een logische lijn.. maar op de huidige manier is er gewoon geen touw aan vast te knopen. Spelplezier is verder top, maar nog een beetje tweaken aan de logica van de story en personages please. Benieuwd naar de versie in Duitsland!


8.5

Ambiance: 9.0

Game experience: 8.5

Service: 9.0


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Difficulty
  • Original
  • Exciting
  • Actors
  • environment
  • Story
  • unwell-designed characters
  • Started too late

 

Jack the Ripper

Game Over Aigaleo
Posted on: 2024 september 21

Jack the R.I.P.

Je hoort geregeld over groepen die de dag volplannen en de laatste kamer dan niet optimaal beleven wegens 'te moe'. Ik dacht hier immuun voor te zijn, maar helaas had deze room om die reden sowieso beter een tandje bijgestoken. Doch, achteraf bekeken zou ik 'm op een ander dag ook niet gespeeld willen hebben.
Nee, deze room is het niet. We verlieten ongelooflijk enthousiast 'School of Burning Souls' waar de hosts ons zelfs uitnodigden te blijven kijken naar het volgende team. We beklagen ons dit en belandden voor de deur van keten 'Game Over'. Dit hadden we vooraf niet in de gaten gehad. Een keten werkt veelal toeristisch en is vaak niet onze meug. Dat bleek te kloppen.
3 hosts zaten echter voor ons klaar, die er niet meteen uitgeraakten wie ons eigenlijk ging begeleiden. Uiteindelijk installeerde eentje zich bij ons aan tafel met laptop, klikt een mp3'tje open en LEEST DE INTRO VOOR. Een slechtere introductie heb ik nog niet gezien en van een keten verwacht je dan toch dat ze 1 goeie intro-gimmick kunnen bedenken die ze simpel overal toepassen? Dat ze geen goeie kamer kunnen bouwen is een ander punt, maar een ietwat amusante intro moet toch wel kunnen?
De kamer was gebouwd in de trappenhal van een hoog gebouw, waar ze grotendeels nog creatief uit de hoek zijn gekomen. Aangezien het moet ogen als een buitensetting, is zo'n hal als basis best een uitdaging. Als ik de bouwers ergens credits voor moet geven zal dit het wel zijn. Zeker vergeleken met de schimmelige kelder die nog te wachten stond, kan ik ze hiervoor enigszins een pluimpje toesteken.
Verder heeft de room geen pluspunten. De puzzels zijn niet leuk, kapot, en gewoon te moeilijk. De acteur, die net nog tussen de hosts stond, leeft zich in en slaat op die manier zelfs een deur stuk met zijn koevoet. Hij is een ongeleid projectiel, is niet geregisseerd en brengt het helaas niet echt goed. Het verhaal is basic en voorspelbaar en zoals verwacht is de begeleiding niet beter. De hosts bleken er gelukkig wel plezier in te hebben gehad, daarvan fleurden we toch een beetje op. maar goed.. schimmel van onze handjes wassen en snel ons bedje in. Een foto zijn we hier ook gewoon vergeten.


3

Ambiance: 5.0

Game experience: 2.0

Service: 2.0


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Bad service
  • Puzzles
  • Not really original
  • Difficulty
  • Experience
  • Lack of story
  • Illogical puzzles
  • Bad host
  • Needs maintenance
  • Decor

  sjephanie

SIXXXTY NINE

Illusion Escape Room
Posted on: 2024 september 20

Uurtje tietjes knijpen

Elke escaperoom is een feest als je zelf de slingers ophangt. Dat is een feit, maar zeker van toepassing op deze room. We vermoedden dit al bij het boeken: De website is niet denderend, véél kamers (dus kwantiteit boven kwaliteit) en onder ons hadden enkelen één ervan reeds gespeeld. Maar het was nu zo: we hadden tijd over op onze trip, Sixxxty Nine had nog een vroeg slot over en het thema haalde ins helemaal binnen. We verwachtten niet veel en voornamelijk dat we het zelf leuk moesten maken. Dat is de instelling waarmee je deze room hoort te spelen.
De puzzels zijn niet origineel, het decor even onindrukwekkend, het verhaal nihil, en de spanningsboog flat. Qua onderhoud en hygiëne is er ook nog ruimte, maar met een sex-hut-thema komen ze er nog wel een eind mee weg.
Anderzijds moet ik zeggen dat de bouwers beseffen welke opdrachten geschikt zijn om het ons leuk te laten maken. De insteek is humor en schaamte triggeren en dat lukt 100%. Daarbovenop een wulps roodharig hostesje die er duidelijk ook zin in heeft maakte dat we een geweldig uurtje hadden en we nog steeds met de syfilis zitten.
Echter stel ik bij de score van deze kamer de productiewaarde voorop en moet ik eerlijk concluderen dat Sixxxty Nine daarin buist.


5.5

Ambiance: 5.0

Game experience: 6.0

Service: 8.0


Played in April 2024

Played with 6 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Ambiance
  • Great service
  • Great price
  • Not really original
  • Puzzles
  • Lack of story
  • Experience
  • Needs maintenance
  • Decor

  Stan

Metanoia

Neverland 2
Posted on: 2024 april 30

Greek 10!

Initially I wanted to give this room a 10. In Athens you usually have to compromise if you're used to BeNeLux-quality. The rooms of 'Neverland' are a relief. After playing I left with a feeling of 'Yes, this is what we were waiting for' and for that reason, among other things, it stands out as one, of my favorites of this trip consisting of almost 20 rooms.

After experiencing the deception of 'Manifesto' and getting a high energy from Neverland's 'Amen' afterwards, we had high hopes for 'Neverland 2' with this new room.

Where 'Amen' boasts a beautiful exterior, 'Metanoia' takes a step back and you randomly end up at a back entrance among scrap metal. Our hearts sank for a moment, but as soon as the door opened it was clear we didn't need to worry any further.

Again, where 'Amen' immediately catapults you to a 100, 'Metanoia' has a suiting build-up. You experience different chapters and it is clear when the pages are turned. Nice! The sets are amazing. Once again, where 'Amen' made some small mistakes, there is nothing to complain about here. The space is large and every corner, even cameras and strobes, are tactically placed and well disguised.

The puzzles are of an incredible level and wel crafted. No locks, only unique electronic assignments each and every one.

Here, there's no need to complain. Yet I stepped on quite the thorn:
Generally, I'm the last to say that music is too noisy or volume too loud. Me.. half-deaf allready, you know. But god-knows why... the music here is.. SO LOUD! Not like: “Wow, loud!?”, but fingers-in-the-ears-loud. Subwoofers everywhere that blow your socks off when you walk past them, sometimes 2 next to each other. It does have its effect because it scares the hell out of you. But if you're covering your ears for the entire game and the game master isn't adjusting anything.. at a certain point, it's just Chinese torture and you're done with it.. I kept up for 45 minutes, but then I stopped the game for a minute. The nervous task we had to do was just impossible without being subwoofered to the other side of the room for any of us. The dreaded 'X' was made and I personally had to make it clear to the host that I would like to stop if the volume wasn't adjusted. Again, it has its effect because no one dared to move forward, but with a decibel or 100 less, the effect would still be there.
Fast forward: the host turned the volume from 70% to 40% and we went for it again. You'd think it was quite a downer, but luckily it had given us new drive, and we 'forgave and forgot'. Also, when we had the chat afterwards, you really couldn't blame them. Our hosts/actors.. what a wealth of people we met there!

If I look at this room in perception and compare it with score-10-rooms from BeNeLux, 'Metanoia' doens't reach it. With a 10-room I know I want to play it again someday or there should've been something so wonderful that I want to experience again. Perhaps it is because of the volume-issue that I don't want to go through again, but the urge to re-play is missing here.
Anyway, BOOK THIS ROOM. Ask for the volume to be turned up to 40% and enjoy! I will definitely come back. Not for 'Metanoia' no, but they 're still having plenty of space!


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.5

Service: 10.0


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Puzzels
  • Origineel
  • Moeilijkheidsgraad
  • Goede prijs
  • Beleving
  • Verhaal
  • Logica
  • Spannend
  • Te luid
  • Te luid
  • ...
  • Te luid

  Stan

Cinematic and realistic. I loved it!

This room was included in our planning at the last minute. Someone already recommended it because it was the best of his trip at their time, so I was very excited when we suddenly got an early time slot at 'The Litchver Woodland'.
Great service for arranging this!

Anyone who plays this room in English will need to book a translator. An expense that I was happy to incur. Initially I thought that a translator would get in the way all the time... and I wondered if such a language-issue couldn't be solved otherwise, but it was a huge added value. I still can't tell really why.. Our translator didn't play along 100% and rather walked with us like a cold fish, but still.. it added something to the atmosphere. If our translator would've been a great actor as well, it would have been perfect.

The sad parts in this room are the puzzles. Where in Athens it is often the decor that is lacking, here it is the opposite. The puzzles are less important than the experience. Sometimes too basic, sometimes too complicated and sometimes in need of maintenance. But they do have an add-on to the story and they tell parts of it. Maybe that is also why the story and atmosphere were so strong to me.
But above all, it is due to the fantastic decor and the view that is created. The first glimpse when we got into the center point of the game is an image I will never forget. Cinematically very strong, and terrifying. And they actually managed to maintain it throughout the game. I was so into the atmosphere that I was feeling mentally uncomfortable the entire time, which is a good thing! I was impressed. Especially because the experience is not really horror (or certainly not the larger part). I loved it very much!

The story is very clear and well thought out. You experience it completely! There were some details that we would have liked to have been different in terms of structure and drama, but overall it was really good.

Highly recommended, and the quality of the picture afterwards is also remarkably good. I'll be definitely back for “Monica's Diary” en the replica is Wuppertal "The Dark Forest" is already booked!


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 6.0

Service: 9.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Extra tijdslot gekregen
  • Origineel thema
  • Goede prijs
  • Beleving
  • Spannend
  • Vertaler draagt bij aan de beleving
  • Mooie foto achteraf
  • Vertaler mocht zich nog iets meer inleven
  • Voor de puzzels moet je het niet doen
  • Duidelijk kansen laten liggen qua opbouw/drama

 

Amen

Neverland
Posted on: 2024 august 6

Cream of the crop!

Vanavond weten we echt niet meer wat we moeten verwachten op onze trip. De kamer die op papier het beste concept heeft sloeg vanmiddag de plank dik mis, en die waar ons co-team laaiend over was hadden wij graag overgeslagen.
Daar zul je ze hebben. We arriveren bij Neverlands 'Amen' waar ons co-team net het klooster is uitgegooid. Onreine zielen. Toch klinkt het: 'Als jullie deze ook niks vinden weten we het niet meer'. Wederom, maar met bang hart, vertrouwen we hun woord en staan we klaar voor de kloosterpoort.
Nu moet ik zeggen dat deze entrance al verwachtingen schept. Net zoals bij 'La Possession' in Barcelona (die destijds enorm beviel) is de buitenkant aangekleed in stijl, en goed ook. De manier waarop je binnengelaten wordt en introductie is eveneens van een niveau dat je hier in Athene doorgaans niet tegenkomt. Let's go!

Ook binnenin merk je een mooi kwaliteitsverschil. Zelfs ondanks het donker zie je dat decor en sfeerschepping dik in orde zijn. Vergeleken met hun andere kamer merk ik dat hier niet altijd het onderste uit de kan is gehaald. Maarja, 2 rooms vandezelfde bouwer met elkaar vergelijken is altijd giftig. Onthoud vooral dat 95% van de Atheense kamers hier bij 'Neverland' in het niks vallen. Ook qua effecten is her en der een behoorlijke effort gespendeerd. Soms zie je al aankomen wat er gebeuren gaat en knelt het schoentje soms wat, maar vooral hoe de actrice door de gangen flitst is memorabel.
Qua puzzels is het de grootste verbazing. Dit is helemaal het niveau dat je wilt. Goed werkende, technische puzzels. Origneel, vlot & tof en passend in de delen van het verhaal. BeNeLux-waardig!
Een verhaal met veel diepgang is altijd moeilijk aan de man te brengen als je niet teveel teksten en opnames wil gebruiken. Met de paar bronnen die er waren was de richting tamelijk te volgen en kon je het met waarschijnlijkheid wel invullen maar ik merkte dat ik er voor de details m'n hoofd moest bijhouden en zeker nood had aan een recap. Voor 'Metanoia' die een prequel & sequel tegelijk vormt op dit verhaal hield ik nu m'n hart al vast. Keep it simple predik ik in dit klooster.
Gelukkig kregen we achteraf die gewenste recap. Onze host en actrice die nog onder het zweet zat zette haar relaxtijd graag opzij om ons alle puzzels en effecten van de kamer uit de doeken te doen, alsof we een groep uit de duizend waren. Enorm hartelijk en oprecht. Eén van de fijnste services ooit. Als we niet door moesten naar het volgende avontuur had ik zeker nog willen blijven hangen. Maarja, ook voor hen was het al half 1 's nachts, en hun volgende groep was al in aantocht. Ongelooflijk.


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in April 2024

Played with 3 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Puzzels
  • Moeilijkheidsgraad
  • Goede prijs
  • Beleving
  • Spannend
  • Goede begeleiding
  • Logica
  • Verhaal met teksten aan elkaar geknoopt
  • Prachtig decor maar laat steken vallen

 

Outcast

Brain On
Posted on: 2024 may 22

A good warm-up

Our trip to Athens continues and here we played all 3 rooms.
The reception is refreshing. For once we don't have to sit on a third-hand couch and are we finding ourselves in a clean room. A bit too clean perhaps. It gives a sterile impression and doesn't radiate much creativity, but it's clearly different from what you usually get in Athens.

Fortunately, there appears to be more creativity as soon as we enter the room. This room is an absolute counterpart to the two other family rooms here. This will not be a relaxing hour.

The room is especially well maintained and the atmosphere has been well thought out. Also in terms of scares/scenes and routing for the actor, a lot of thought has been given. You will never be able to feel at ease, which helps to make the simple puzzles a bit more difficult. Yes, the puzzles are simple and not very original, but they fit the theme and look good. They do what they have to do, except for the first puzzle. It had a default so we had to solve it on spec. Though it costed us some time to guess it right it felt like we were done in no time.

This room is the pinnacle of Brain On, but compared to other amazing rooms that we played in Athens, it ends up taking quite a bit of a back seat, but it is definitely worth a visit if you are in the area.


8

Ambiance: 9.5

Game experience: 8.0

Service: 8.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Beleving

 

Elixir of Life

Brain On
Posted on: 2024 may 24

Meager

After playing 'Outcast' at this location we played their 2 other rooms as well. While writing these reviews I notice that these last two have almost completely faded away in my mind. We have certainly played worse rooms than these, but I beside 'Outcast', I would not recommend playing an other room here.

The reception area is refreshing, which is nice when you are often put in a dusty back room here in Athen. But when we entered the room is was quite clear that the production value of this one was far less then 'Outcast'. The decor is simple, looks okay but just simple. It's very small and far from impressive. It's no rubbish like the Athenian standard, but on the other hand.. those rooms do have an ambience, here it's just meager.. and that is a general thing here when it comes to look and feel.

The puzzles are in a wide spectrum. Some are easy and original - some are difficult but logical - and unfortunately some are very poorly designed puzzles which is a total buzzkill to the flow. A few of these dips spread across the room ensures that the overall enjoyment of the game is not that great.

The mentioned mediocrity combined with a meager story that does not sparkle much means that the word 'meager' is also the final conclusion about this cream.


6.5

Ambiance: 5.0

Game experience: 5.0

Service: 8.5


Played in April 2024

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Diversiteit
  • Magere sfeer en ruimte
  • Enkele zeer flauwe puzzels
  • Krap

 

Orfanato - Angry Souls

Spookey Escape
Posted on: 2024 september 9

Goede setting met toffe momenten, maar gemaakt zonder richtingsgevoel

Dag zoveel op de 2de escapetrip door Athene. Ik schrijf deze ervaring enkele maanden na datum. Zonder dubbelcheck weet ik al niet meer de hoeveelste kamer dit was en is deze ervaring al een beetje vervaagd in gedachten. Niet meteen een goed teken, maar dit was ook zeker niet de slechtste room.

Het weeshuis ligt absoluut in een achterbuurt, maar daar schrikken we al niet meer van. Ramen zonder barsten zijn schaars en door zo eentje op de 9e verdieping brult een Griekse de buurt bijeen. Wanneer er tot 2 keer toe geen buur reageert, snappen we dat het onze hostess is die het bezoek in gang probeert te zetten. De deur gaat open en langs een open trap en cementzakken heen bereiken we de correcte etage. Gelukkig slaat de ruwe sfeer grotendeels om zodra we de balie van het weeshuis bereikt hebben. Terwijl de Griekse de administratie afhandelt over onze geplande adoptie, hebben we ook tijd om rustig in de sfeer te komen.
Kaarsen verlichten het onthaal en de sfeer is grimmig. Het is niet veel, maar het doet wat het moet doen. Vergeleken met andere Griekse kamer heeft iemand hier zeker meer dan z'n best proberen doen, en dit niveau wordt 3/4 vastgehouden.

We worden naar onze slaapkamertjes geleid. Spijtig is dat dit één na één gebeurt. Wie als eerste gaat zit zeker 10 minuten op z'n bedje te wachten tot iedereen te slapen ligt. Dan heb je de tijd om te merken dat in de verte iedereen wat scares voor de kiezen krijgt en je jezelf, liggend op bed, kan af vragen of je nu eigenlijk de rol van adoptieouder of kind hebt gekregen? Een vraag die nooit beantwoord zal worden.
Iedereen blijkt geïnstalleerd en het spel begint. Wederom jammer.. de deur zit op slot. Diegenen die als eerste naar bed moest, moet nog eens 13 slaapliedjes wachten tot de anderen de deur vinden en kunnen openmaken. Niet over nagedacht en dus een draak van een opbouw. De flow daarna betert. Duidelijke puzzels die zonder angst niet al te moeilijk zijn en eigenlijk een beetje basic. We hebben in ieder geval plezier met elkaar en de acteurs met hun scares bevallen ons wel, al weten we niet wat ons doel in dit weeshuis is. Het verhaal heeft geen richting en ook bij de ontknoping blijft de knoop er dik in. Het einde staat niet op punt: De puzzel is niet te doen, het verhaal zit strop en de acteurs hebben geen regie. Het voelt alsof er nog een ruimte beschikbaar was, maar de inspiratie ten einde. Snel ontsnappen dan maar voor we nog zo'n ruimte ontdekken.
Qua sfeer en inkleding is deze kamer grotendeels oké, maar verder een beetje dwaas. Onze hostess en acteurs hebben hun best gedaan maar er mist regie op veel vlakken. Eenmaal deftig gestart was het leuk om mee te pikken maar 15 minuten op een bed zitten duimen draaien kon ik ook in het hotel doen.


7

Ambiance: 8.0

Game experience: 6.0

Service: 9.5


Played in April 2024

Played with 4 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Fijne host/acteurs
  • Sfeer/setting
  • Scares en groepsgevoel zit goed
  • Potentieel
  • Verhaal zit dubbel
  • Hoogtepunt is een dieptepunt
  • Basic puzzels

 

Red Riding Hood

The Mindhunters
Posted on: 2024 april 25

"Calm your tits Grandma!"

To start our escape trip through Athens we went into the woods to 'Red Riding Hood'. A modern take on the well-known story.. we assumed. The apocalyptic van in front of the building confirmed this assumption. But in retrospect, it was rather a crappy take than a modern one.

A good thing was our host. He noticed us on the surveillance on came out to tell us we'd start in some minutes. In Athens you'll be often waiting without any feedback for at least 10 minutes after ringing the bell right on time.

The start of the room was a bit strange. It took the host almost 10 minutes to place each of us in the room. Those who are taken in first were entertained with a nasty coffee breath in the face. Brother e Once everyone is positioned the story starts and SURPRISE! We were just put NEXT to each other... was that supposed to take 10 minutes? Suppose we still had to free someone or something. But this was just weird.

Further. The decor has had its time. If it ever had a good time? Your eyes first have to get used to the smoky atmosphere, which always gives a cool effect, but after some minutes the effect has disappeared. And in terms of look, it doesn't get better, on the contrary.
Puzzles have been exhausted and are too worn out to actually be solved. Props are almost too gross to touch and the puzzles make very little sense to the logic of the story. BUT compared to their other room that we would play later, these puzzles were still somewhat fun and doable to solve. What gave us the best time was the actor. He was clearly looking forward to it and definitely gave us some hilarious moments. The scares are not too heavy, just fun. And if you play along yourself, you'll have a pretty fun time here.


5.5

Ambiance: 4.0

Game experience: 3.5

Service: 9.0


Played in April 2024

Played with 4 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Acteur
  • Heeft veel onderhoud nodig
  • Rare acties in het verhaal
  • Schmutzig
  • Simpel en afgeleefd decor
  • Niet heel erg origineel
  • Potentieel niet benut

  Stan

"Is the player okay?"

After playing Red Riding Hood's first room, we were hoping that the we'd be blown away this time by 'The Wolf'. Oh wait, that's another fairy tale! Ah who cares, both stories over here are already badly fucked up.
This time we could enter the room through the entrance that had already caught our eye when arriving, so that was cool. I assume they tried to built a cool passage but it's not really a surprising reveal.

To make it quick, as their second room it's not really an improvement. It has the same pro's and cons as the first one.
Pro's: The actors and their 'stunts' are impressive and funny, as well as the scares. Well done! They gave us a fun time.
Cons: Setting is poorly, decorations are broken and dirty and the story is a véry weird and unpleasing sequel on 'Red Riding Hood'. There's one big difference for me between both rooms: The riddles in 'The Wolf' are dreadful. I hated every single one of them. And some of them appeared not to be solvable without a hint. Our host was very proud that only one player was ever able to figure it out themselves. That was my cue to leave.
The host revealed us as well that we made a mistake by not paying attention to the story and to not have used a prop correctly to the story. Which would have made the experience cooler. So: I advised this to our co-team that would play afterwards. They took our advice but strangely enough it appeared to not make sense. I still can't wrap my head around it.


4.5

Ambiance: 4.5

Game experience: 1.0

Service: 7.5


Played in April 2024

Played with 4 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Acteurs
  • Sfeer
  • Onoplosbare doch onoriginele puzzels
  • De host vertelt leugens :P
  • Moeilijkheidsgraad
  • Heeft onderhoud nodig
  • Decor

  Stan

Lethal Decision

EscapeClue Athens
Posted on: 2024 april 28

Some call it aggressive and overwhelming, others call it impressive.

We arrived already warmed up. It was the first day of Athens-trip and 'Lethal Decision 1' was the finisher of the day.
To Greek practice, even though we arrived on time, we didn't get to hear from anyone inside for at least 20 minutes. Something that frustrates me enormously, but my fellow warriors didn't gave up.

Just when I was about to leave, the door opened and it began. The building is full of smoke, which I find cool as it really gives a different atmosphere to the space and characters. Definitely when you compare it to a walk through afterwards. We received an aggressive yet funny introduction, which holds up well throughout the game. We received warnings from pastors that it could be a verbally intense game. That wasn't a lie! You will even receive physical aggression throughout the whole game, luckily combined with some hints of humor. We often laughed, but I was still uncomfortable the entire time. On the one hand, because I was really afraid that they were going to rip off our arms and ram doors into our faces. On the other hand, right from the start, a certain gimmick is involved, one of which I know it causes always intense stress and fright for me. So for me the bigger part of the game was about mental stamina. This was clearly a personal opinion. My fellow warriors had fun in most of it. Although they also complained about an overload of exhaust fumes at the beginning. So extreme even that we almost stopped. Fortunately, the oxygen gradually returned and my fellow warriors took the beatings in my place, with great pleasure apparently. Me myself, I tried to suppress my uneasiness by throwing myself into the puzzles.
The puzzles are not the worst, but not the best either. Certainly not original, but it fits the experience. It's logical, and I could always sense where to go. Although, on your path you will also encounter useless puzzle parts that are no longer used.
There was also a logic behind the decor and its decorations. It's not like Belgian/Dutch standards, but you can see that some effort has been made. Unfortunately, for me, not enough.
We were unanimous that the unique thing about this room is the actors. They give their all! HIGH energy, and that can be taken literally. For me it was too aggressive and overwhelming, but opinions were divided and others call it impressive.
Later in our trip we also had 'Lethal Decision 2' planned. For me the one we just did was more than enough and I passed for 'LD2'. But you can see we're all smiling in the picture so don't get me wrong: I largely understand the positive comments about this room, but while I usually enjoy tension and horror, here I was just afraid that I would REALLY lose my arms.


6

Ambiance: 6.5

Game experience: 5.5

Service: 9.5


Played in April 2024

Played with 4 persons

Team: Team Echnie

Escaped: Yes


  • Goede service
  • Acteur
  • Indoor uitlaatgassen
  • Te agressief naar mijn wens
  • Overblijfselen van oude puzzels
  • Decor volgens Griekse standaarden

 

Alien Grill

Illuminati Escape
Posted on: 2024 september 12

Leuk als je tijd over hebt, maar het niveau in Berlijn ligt elders hoger.

Na de dag voordien met veel plezier alle kamer bij 'Miraculum' gespeeld te hebben strandden we plots een extra dag in Berlijn. Nationale treinstaking.. Daar zit je dan.. vast in Berlijn. Jammer van onze plannen maar er zijn ergere dingen.
Meteen gingen we opzoek of er nog een leuke escape in de buurt was en 'Illuminatie escape' verscheen tussen de resultaten.

Bij aankomst buiten krijg je meteen de Athene-experience. Verlaten buurt, hoge logge apartmentsblokken en weinig bewijzering.
Er staan deuren open, we lopen een aantal verdiepingen omhoog op een kille trap en op goed geluk trekken we daar een voordeur open. Ah, toch juist, we zijn er. Je krijgt meteen een indruk met wat voor kamers je te maken gaat krijgen. Er is moeite gedaan om een overkoepelend concept te bedenken en dat te vertalen in de ontvangtruimte. Het geeft enigszins hoop, maar anderzijds lijkt het toch een tijdelijke installatie en zijn ze er niet in geslaagd dit betonnen complex om te toveren tot geloofwaardig hoofdkwartier.
De host is een kostuumpje aangemeten en doet haar best om zich als medewerker van de Illuminati missies voor te dien. Er is wederom moeite gedaan maar ongelooflijk exciting is het niet.

Onze missie vindt plaats bij Area 51. En die ligt kennelijk niet in Amerika, maar gewoon hier, aan het einde van de gang. We hoeven niet door een portaal te gaan of dergelijke. We missen de magische journey naar onze locatie en moeten het maar geloven op deze manier. Wat wel gezegd moet worden is dat het aanzien van de 'Alien Grill' er echt tof uitziet.
Ook binnenin is het oke. We houden in het achterhoofd dat we deze kamer vanochtend spotten op Google en dat het dan echt goed meevalt. Er is moeite gestoken in sfeer, verhaal, decor, puzzels maar op een middelmatig niveau.
Geen vernieuwende puzzels, een overduidelijk neppe lift bijvoorbeeld en vaak krijg je alle puzzelelementen tegelijkertijd terwijl het toch een lineaire kamer is. Het beginpunt is steeds moeilijk te vinden tussen alle toeters en bellen. Gelukkig is er een checklist-principe toegevoegd om het soort van overzichtelijk te houden, maar dat is in mijn ogen een gemakzuchtige oplossing.

We hebben ons zeker goed vermaakt met de puzzels, verhaal, kleine technische snufjes en effectjes. Echter, met een kritische blik is het niet vernieuwend genoeg of dermate knap gemaakt dat ik hem als aanrader kan bestempelen. Het blijft voelen als een ver ontwikkeld passieproject ipv een professioneel bedrijf. Leuk als je gestrand bent en tijd over hebt, maar de kwaliteit bij The Room en Miraculum ligt véle malen hoger.


7

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 8.0


Played in January 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Storyline
  • Diversity
  • Ambiance
  • Not really original

  Marieke

Frankenstein

Miraculum
Posted on: 2024 january 25

Pops up in my all-time top 5

It's the rooms that you go to without expectations, that'll surprise you the most. This was certainly the case here. Miraculum's 'Phoenix' was our reason to travel to Berlin but off course we booked their 2 other rooms as well. I wasn't really up to date on 'Frankenstein' and after 'The Elevator' disappointed us a bit, we went to experience 'Frankenstein' with a plain brain. Thereafter, we were overwhelmed. But even if you do have high expectations, I'm sure they'll be fulfilled. To Berlin you go!

The unique selling point of this room is the decor. The puzzles passed me by numerous times because I was gaping around. You'll forget that you're in a gray DDR building. Lighting, decor, sound, props, finishing touches, you name it. Just WOW! In addition, the story-structure is very good, from start to finish. You start without knowing much and with each step you become more aware of what you are working to and what will probably happen next, with a nice apotheosis at the end.

The puzzles support the theme and largely the story. Ingeniously made and everything works well. At one point we lost some time on something that was literally a bit hard to handle and they needed to help us out. Luckily this was always done without breaking through the atmosphere. An incorporated light that flickers or sounds from props or other spaces. It's on point!

Also the theme that connects the escaperooms at this location is thought through and is refined. A prelude before you start and even an interlude if you play multiple rooms. All four of our hosts did their job well and with great joy. The only thing is that (especially compared to the room itself) is that the reception that functions as a library could use some finishing touches. Some furniture, books and carpets don't do the trick to transform an office space into an old library. Just a little bit more effort in this would have completed the whole experience. But let me just shout this out as advice.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in January 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Overweldigende Sfeer
  • Goede service
  • Verrassende effecten
  • Moeilijkheidsgraad (alleszins goed voor 2 spelers)
  • Beleving
  • Verhaal
  • Goede begeleiding
  • Spannend
  • Ontvangstruimte kan nog wat liefde gebruiken
  • De basis van enkele puzzels zijn zeker niet OG

 

The Golden Phoenix

Miraculum
Posted on: 2024 april 23

Fantasy come true

Initially, 'The Golden Phoenix' was the reason we planned a trip to Berlin. 'Miraculum' has 3 rooms at the time of writing, so of course we booked all 3 of them. We didn't like 'The Elevator', which made the great surprise of 'Frankenstein' even greater. If you look at it that way.. 'The Golden Phoenix' didn't receive a fair chance because the expectations were even bigger after playing 'Frankenstein. Anyway, for us 'Phoenix' disappears in the shadow of 'Frankenstein'.

The start of both rooms is exactly the same, this is why the room that you plan to play second, will already lack that element of surprise.
The story is easy to follow and you'll go through 2 chapters. The first of which has almost nothing to do with a Golden Phoenix. More like therapy in the world of Harry Potter, disguised as puzzles. That's not a bad thing, but it does make you start thinking "when does the Phoenix adventure start?" It's certainly entertaining, that first part, but it's kind of how every Harry Potter-escape goes. Our expectations hoped for a more creative approach to the Theme. Fortunately, halfway through you'll notice part 1 is over and the wizarding world is opening up. Secrets reveal themselves and from that point on the room really deliver what we were waiting for and we were amazed. It's just a shame that the end isn't very far off from that point on.

It's been several months since we played this one and I have to admit that despite the splendor of this part, I don't remember much about the puzzles. So I assume that they don't really stand out in originality. The final puzzle also has a well-known shopping-list-structure. once again, not a bad thing because it is all fun, but the room should mainly rely on its excellent decor/details and anyone who likes a bit of Fantasy will really be amazed by this. Some cool actions and effects complete it and then unfortunately it's already over. I don't think slightly experienced players will come close to the promised playtime of 75 minutes.


9

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in January 2024

Played with 2 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Zeer goede service
  • Leuke acties en effectjes
  • Prachtig decor
  • Goede prijs
  • Ontvangstruimte kan nog wat liefde gebruiken
  • De basis van enkele puzzels zijn zeker niet OG
  • Avontuur begint pas in tweede helft van de room
  • Ouverture identiek aan 'Frankenstein'

 

Load more reviews

0 reviews