Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

Chapel & Catacombs

Athene , Greece

130 minutes

1 - 7

Read reviews

More about Chapel & Catacombs

Chapel and Catacombs was voted among the top rooms internationally ​for 2021.

"This is the only place of worship in Lockhill. Even though it is supposed to be a place of peace and quiet, my skin crawls whenever I go near it. Maybe its just the catacombs next to it, or maybe its something else..."

                                                    - Excerpt from the diary of Professor Nathan Jones -

 

 


Scary

Actors

Themes

Mystery

Properties

ENFR

Escapetalk.nl statistics

6 likes

31 visitors

Based on escapetalk.nl visitors

Website

Visit website

Address

Averof 30
14232, Athene
Greece

Address room differs from location

Route

Route

12 reviews

The total score of a review doesn't have to be the average of your subscores. Sometimes a room feels like it should deserve a higher (or lower) rating than the exact sum of its parts.

Write a review

sjephaniesjephanieEscape GuruMember since: 2021 August 12 (205 rooms played)
Posted on: 2023 january 10

Cata-kom-maar-op! Toch?

Daar staan we dan voor de deur van Lockhill. Binnen enkele ogenblikken mogen we Chapel and Catacombs gaan spelen. Mijn hart zit in m'n keel. De verwachtingen liggen torenhoog. Of die waar zijn gemaakt? JA.

Vanaf binnenkomst wordt je meegetrokken in een verhaal. Je betreedt het prachtige dorp Lockhill en je voelt direct dat het niet persé heel gezellig wonen is hier. Na een korte uitleg mogen we onze eerste taak volbrengen. Hier ben ik toch zo dol op. En melig als we zijn, tot dat we dan de kapel mogen betreden. Nee toen was het lachen me wel even vergaan. Maar waar je dan in terecht komt… Er hebben denk ik zelden zoveel emoties door m'n lijf gegierd. Verbaasd, haast emotioneel, overdonderd en bang!

Geen enkele hoek voelde veilig en die angst was niet persé heel onrealistisch. Gelukkig kon ik na een tijdje de spanning wat laten zakken. Dit neemt niet weg dat ik goed begrijp dat deze kamer als zeer spannend wordt beschouwd. Het is niet dat ik fluitend door de ruimtes liep zeg maar. Maar de kracht van de horror hier is dat je het in alle vormen treft. De scares zijn gedoseerd, en gewoon prachtig uitgevoerd waardoor ik ook kon genieten. Soms was ik gewoon blij dat ik een specifieke scare kreeg, omdat het zó vet was gedaan! Interactie wordt aangemoedigd en naar mijn idee lezen de acteurs ons perfect. ‘Oh je denkt slim te zijn door dit te doen? Dacht het niet!'

Ons avontuur blijft maar doorgaan en voor mijn gevoel komt er geen einde aan. De ruimtes zijn prachtig en slim uitgewerkt. Ook de puzzels liggen ons goed. Wanneer we een hint nodig hebben voelen ze dit perfect aan en ook op zo'n manier dat het niet vervelend wordt zeg maar. Ik ben erg fan van de manier van hints geven hier. Dit kan ook als een minpunt ervaren worden en dat begrijp ik. Gelukkig werd het door slimme keuzes van de host niet frustrerend. De puzzels die je doet zijn afwisselend. Van denk, doe tot zoek. Kortom: voor ieder wat wils. Als je nog in staat bent om helder te denken, is dat ontzettend leuk.

De manier waarop het verhaal verteld wordt is geniaal. Met momenten passief even genieten en het moment daarop wordt verwacht dat je actie onderneemt. Dan komt alles samen en naderen we langzaam de grande finale. Ik vind het heel tof hoe dit gedaan is. Ook zoiets heb ik nog nooit gezien en zorgt dat je met een flinke stoot adrenaline buiten komt. Ja en dan zit-ie er alweer op… Met z'n drieën moeten we even verwerken wat we zojuist meegemaakt hebben. We hebben gegild, gerend (al is dat niet de bedoeling maar hallo) toch nog een beetje gelachen en genoten. Ik voel me omvergeblazen door hetgeen wat ik zojuist allemaal gezien heb. Dan kom ik gelijk op het enige minpuntje: ook ik ben geen fan van het ‘in-character' napraten. Ik snap dat ze je hier vanaf begin tot eind in een ervaring mee willen trekken, maar hier werd ik er op een gegeven moment een beetje flauw van.

Desondanks: koop tickets, vlieg naar Athene en speel Chapel and Catacombs. Ook als je bang aangelegd bent, doe het nou gewoon! Je krijgt er geen spijt van. En denk maar zo: wat is het ergste wat kan gebeuren? (Ik geef daar na mijn Athene trip in ieder geval geen antwoord op, want het zal je gegarandeerd niet geruststellen.) Bedankt Lockhill, voor deze grandioze ervaring. See you in the House on the Hill!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 9.0


Played in January 2023

Played with 3 persons

Team: De Drie Duitsers

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Gi-ga-groot
  • Ik ben gehypnotiseerd
  • Puzzels
  • Acteerwerk
  • Spannend
  • Verhaal
  • Details (geur!!)
  • Introductie

  katena3MariekeSemDrs-jlcanouk

CasturiiCasturiiEscape EnigmaMember since: 2019 September 04 (259 rooms played)
Posted on: 2022 september 25

Een Ondroombare Afgrond

Athene. DE plaats voor horror escape rooms. Vastberaden om ons hier absoluut te laten terroriseren zakten wij af naar Griekenland voor twee weken horror in juli en augustus. Negentien kamers op de planning, waarvan slechts vijf zich niet voornamelijk op de horror richten. Chapel & Catacombs was de zestiende kamer die we in Athene speelden.

Dit is hem. Chapel & Catacombs is waarschijnlijk de meest befaamde kamer in Athene. Het is even zoeken naar waar we precies moeten zijn. Het pand straalt wederom niet veel uit. Eenmaal aangekomen in Lockhill verandert dit snel. Na een toffe introductie die gelijk uitlegt waarom we op deze locatie zijn begint de ervaring direct. We zijn hier gekomen om een ritueel van de cult die Lockhill beheerst te verstoren om zo hopelijk de macht van de cult teniet te doen.
Zodra we arriveren staan we ook echt in het dorp van Lockhill. Het is zo mooi en overtuigend gebouwd dat het even overweldigend is. Onze missie is duidelijk. We moeten de kapel en de katakomben in, daar is het hoofdkwartier van de cult. De introductie om daar te komen is al heerlijk uniek en interactief. Het is gek genoeg bijna luchtig, al blijkt dit enkel de stilte voor de storm te zijn...

Ik heb nog nooit zoiets gezien als dit. Hoe kan dit? Je kent het misschien wel van de meeste escape rooms. Je hoort in een kerkruimte te staan en dan hangt er misschien een kruis op de muur met wat mist, maar daar houdt het op. Hier niet! Als ik zeg kapel, dan meen ik ook echt kapel! Het geheel is op schaal gebouwd. Het gebruik van licht, rook, muziek, alles is ontzagwekkend. Ik weet nog steeds hoe het er allemaal uit zag, maar ook hoe het overal rook en klonk. Aan de ene kant staan we te genieten, aan de andere kant zijn we doodsbang.
Gelukkig houdt Chapel & Catacombs het vol om ons gedurende de gehele speltijd te blijven verbazen. Net zoals The Sanatorium voelt deze kamer als een andere wereld. Je voelt je hier aan je lot over gelaten en tegen onoverwinbare vijanden opgezet. Het geheel is zo verstikkend en immersief dat het angstwekkend is. Er passeert wauw-moment na wauw-moment alsof het niks is, hoe dan?!
Door de hele ervaring heen heerst er nooit rust. Nergens is veilig en we worden constant door verschillende karakters op de hielen gezeten. De kamer is enorm, maar dit helpt je totaal niet. Letterlijk overal heerst gevaar en je moet blijven bewegen om te overleven. De angst blijft hierdoor constant zo hoog dat wij dit makkelijk één van de engste kamers in Athene vonden. Er zijn geen simpele scares of andere onzin, maar gewoon enorm goed bedachte horror die op hoog niveau uitgevoerd wordt.

Terwijl wij dieper en dieper afdalen in de katakomben blijven er maar ongelofelijke momenten langs komen. De opdrachten/puzzels van de kamer was ik erg fan van. Ik hou van interactie met acteurs en dat heb je hier in overvloed. Er zijn meerdere karakters die allemaal een andere aanpak vereisen en dat langzaamaan oppikken maakt het spel zo tof. Daarnaast zijn de puzzels ook van hoge kwaliteit. Ze zijn best complex en moeten soms zelfs uitgevoerd worden TERWIJL je opgejaagd wordt. Ik snap dat dit voor sommige mensen misschien wel heel heftig is, maar ik vind het heerlijk. De balans is hier naar mijn mening perfect. Op één punt worden wij echter voor ons gevoel gehaast. Ineens krijgen we praktisch het hele antwoord op een puzzel voorgeschoteld, terwijl wij daar helemaal nog niet mee bezig zijn, maar okee. Het spel eindigt met een prachtige finale. Het bouwt daarna subliem af, met een heerlijke teaser naar de volgende kamer. Daar staan we dan, ademloos van beide uitputting en ontzag. Het enige waar ik minder fan van ben is dat de napraat bij Lockhill dan ook in character is. Ik heb er zelf behoefte aan om dan gewoon met de acteurs te kunnen praten buiten character, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Wat ik zoek in een experience is om te verdwijnen in een andere wereld. Ik wil het idee krijgen dat ik deel ben van iets groter dan mezelf. Chapel & Catacombs is voor mij mogelijk het hoogtepunt van dat ideaal. Dit is de definitie van een totaalervaring! Het komt allemaal zo geloofwaardig bij elkaar dat je geen moeite meer hoeft te doen om je onder te dompelen in deze bloedstollende wereld. Er zijn niet aparte elementen die je kan benoemen als "dat ding dat het tof maakt", het is gewoon alles bij elkaar. Doe jezelf een lol en kom deze zo snel mogelijk spelen. Ook als je niet van de horror bent, dit mag je simpelweg niet missen.
Één van mijn favoriete kamers ooit!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in July 2022

Played with 4 persons

Team: Het Dronkenmansslot

Escaped: Yes


  • Otherworldly sfeer
  • Afwisseling in settings
  • Veel interactie met acteurs
  • Geen genade en geen rust
  • De essentie van totaalervaring
  • Lovecraftian

  sjephanieStanSem

Doe deze maar beter niet met je gezin :-)

Na de enge ervaring bij Woman In Black, nu deze.... Lap, opnieuw freaking scary! M'n vrouw en dochter wilde niet meer meespelen op een gegeven moment en heb ik moeten vragen om het minder eng te maken. Vond ik best jammer want ik ben zeker dat we belangrijke zaken gemist hebben hierdoor. Maar goed, ik kan de makers hiervoor niet straffen dus ik geef ze een verdiende 10/10. Want het is ongelooflijk wat ze hier hebben neergezet. Gigantisch groot! Mijn puntje van kritiek is dat de muziek VEEEEL te luid stond. ( wat trouwens in veel rooms zo is in Athene. ) Waardoor je gewoon niet kan denken of communiceren. Maar goed, misschien ben ik gewoon een oude opa aan het worden. Ga hier heen met durvers and have a blast!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in May 2022

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Origineel
  • Beleving
  • Spannend

  sjephanieStanMarieke

NiklasNiklasEscape ExpertMember since: 2021 September 26 (125 rooms played)
Posted on: 2023 august 25

Hang hier maar geen rookmelders op

Met 3 man sterk trokken we midden augustus naar Athene voor een escapetrip. Ondanks dat een aantal rooms die we graag hadden willen spelen gesloten waren vanwege vakantie ontstond er een mooi lijstje. Hiervan was Chapel and Catacombs de eerste die we zouden spelen.

Chapel and Catacombs is ondertussen best een begrip geworden in het escapelandschap. Dat kan ook niet anders als je de Nr.1 op de TERPECA lijst veroverd. Toen wij onze trip naar Athene gingen plannen wisten we één ding zeker: Chapel moet gespeeld worden.
En zo stonden we een aantal maanden later onderaan een trappengat van een groot gebouw. Lockhill bevindt zich op de derde etage en bij elke trede die we beklimmen horen we de dreigende muziek luider worden.

Chapel is een totaalbeleving. Van het begin tot het eind is alles in thema. Zodra je over de drempel stapt ben je echt in Lockhill en niet meer in Athene. We worden ontvangen en ons wordt duidelijk verteld wat er van ons verwacht wordt (incl. een samenvatting van het verhaal van de vorige drie kamers van het bedrijf). De zenuwen zijn een stuk minder na een leuke introductie. Ik had eigenlijk gehoopt dat we nog meer van het dorpje zouden gaan zien, maar het was toen echt tijd om de kapel te betreden.

Het decor van van deze ervaring is groots. En dan bedoel ik ook echt GROOT. De eerste ruimte is meteen prachtig, en misschien piekt het spel hier ook wel iets te vroeg. De afwerking van de ruimtes verschilt, over het algemeen goed maar met uitschieters beide kanten op. Een bepaald deel van de ervaring waar je veel tijd door brengt is slecht afgewerkt. Dit wordt verhuld door een hele hoop rook. Het is hierdoor wel sfeervol maar tegelijkertijd voelt het een beetje goedkoop aan. Ik miste daar dan ook de mooie details van het dorpje dat we eerder zagen.

Chapel heeft voor iedereen wat wils. Hoewel het vooral een verhaal gedreven kamer is die rust op opdrachten (zoek dit, haal dit etc.) zijn er ook puzzels en speelt interactie met de acteurs op momenten een grote rol. De puzzels waren bijna altijd logisch en we liepen nooit echt vast, mede dankzij de prettige hints. Wat ik zelf gaaf vond waren de scenes die de acteurs speelden op het begin van het spel. Deze mistte ik later in het spel een beetje, maar gelukkig werden de acteurs toen nog steeds ingezet op andere leuke manieren.

Het einde van het spel voelde een beetje dubbel. De acteur die dit deel van het spel moest ondersteunen nam naar mijn mening iets teveel de leiding waardoor ik de finale wat passief vond, ook was 1 element hier heel erg verouderd. Toch komen we lachend buiten en worden we getrakteerd op een tof bruggetje naar de nieuwe kamer.
We kunnen leuk napraten met de host. Dit gebeurd in thema maar wel met zo'n balans dat er geen onzinnig gesprek ontstaat.

Deze kamer is spannend maar nooit écht eng. Er zitten weinig scares in en het spel maakt meer gebruik van een gevoel van dreiging. Dit doen ze erg goed en daar zouden veel horror kamers iets van kunnen leren. Voor mij piekte het spel wel aan het begin met het mooie decor, toffe scenes en effecten. Daarna kwam het spel even in een dipje, mede door de afwerking, al werd die vrij snel weer opgepakt.

Of deze kamer de nummer 1 van de wereld is? Geen idee. Ik heb een leuke tijd gehad en kan de kamer alleen maar aanbevelen. Een kamer als dit kan je moeilijk vergelijken vind ik. Het is een soort apart en het is geweldig dat dit spel bestaat. Het kan ook niet anders dan dat sommige elementen van een meer dan 2 uur durende kamer je meer aanspreken dan andere, en daar heb ik helemaal vrede mee. Ik kwam tenslotte onwijs enthousiast de kamer uit.

Ben je bang? Gewoon spelen! Ben je niet bang? Gewoon spelen!
Je hebt geen keus ;)


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in August 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Leuke en goede intro
  • Super tof decor op het begin
  • Acteurs worden op meerdere manieren ingezet
  • Voor ieder wat wils
  • Gave scenes
  • Afwerking van het middenstuk
  • Passieve/gehaaste finale door onze acteur

  anne_ter_horstSem

anne_ter_horstanne_ter_horstEscape ExpertMember since: 2021 August 30 (113 rooms played)
Posted on: 2023 september 17

COPD? Graag gedaan! ;0

Helloeee lieve allemaal,

Wat heb ik hier naar uitgekeken...! Onze Escapetrip in Athene stond op het punt van beginnen maar voordat ik zover ben wil ik eerst even het een en ander toelichten/inleiden (ja ik weet..., het voelt lichtelijk illegaal om hier een soort travelblog te gaan starten maar voor dit soort buitenland trips doe ik dat op een subtiele manier lekker toch XP):

Eerst even klein rondje voorstellen:
Wij zijn met z'n drieën afgereisd naar Athene als vrienden & zowaar collega's. We delen alle drie dezelfde passie op onze eigen manier. Wellicht hebben sommige van jullie de enthousiaste en informatieve reviews van ''ons Nikske'' gelezen dus het kan zijn dat ik daar af en toe wel naar refereer. Niklas is een echte puzzel master en ging vaak als de brandweer. Vandaar dat hij puzzels mooi kan uitlichten en duidelijk stapsgewijs te werk gaat. Dan hebben we Guus, kom naar Huus want de...??? Hij heeft veel verstand van techniek en wist vaak ook haarfijn wat er wel of niet vol automatisch draaide. Echt zo'n tof bèta brein! En last but not least (self love hier, blugh) Ce'st moi! bANNgE, ik was er vooral bij voor het entertainment aangezien ik echt een held op sokken ben! Verder raak ik erg geboeid door aankleding thematisering en acteer werk. kort gezegd: Geloof ik dat waar ik sta ook echt zo is?

Maar goed genoeg gekletst over ons en op naar de kamers. Jullie weten wat dat jullie moeten weten en hier heb ik dan ook meteen even een mooie praktische tip om te openen: Ga je met 3 op escapetrip wordt je getrakteerd op veel puzzelplezier voor ieder wat wils, wel vindt ik dat je als cluppie de hele tijd bij elkaar bent (Angst, ben je stoer is dit wellicht heel anders). Als je dus meer op onderzoek uit wilt gaan zou ik met 4 personen spelen (overigens geen seconde spijt gehad van ons gezellige 3 tal ❤️)

De kamer:
Daar gaan we dan! een klein bordje vlak naast een verouderd metrostation duid ons op Lockhill. Ze hebben in de stad 2 locaties en deze moesten we hebben voor Chapel! Ik weet niet waarom maar ook de buitenkant van panden, omgeving en eigenlijk zowat alle buitenwijken van Athene brengen ons in een verlate en creepy sfeer die perfect is voorafgaande aan de kamers. Als we eenmaal onze moed verzameld hebben na een halve fotoshoot bij "het beruchte Lockhill bordje" gaan we een aantal trappen omhoog. Je komt steeds dichterbij de kamer als je de intro geluiden van de omgeving begint te horen en eenmaal voor de drempel begon bij mij een paniekaanval aangezien de sfeer mij echt in alertheid bracht (Escapen is leuk en horror is amazing, jaja!). Na mezelf 28 mantra's voor te hebben gehouden dat ik ''no matter what'' zou doorgaan en mensen hun aders had dichtgeknepen in armen en handen konden we van start. De manier hoe je de kamer begint is werkelijk geniaal, hier houd ik van, geheel in thema en je begint al echt te geloven dat je naar het dorpje Lockhill mag! Eenmaal daadwerkelijk in de kamer gaan we rustig van start de acteurs zitten werkelijk waar FAN-TAS-TISCH in hun rol en verbazen ons keer op keer het slaat langzaam om naar wat spannender maar echt enger wordt het pas halverwege. Voor mij persoonlijk was dit een geweldige kamer om onze horror trip mee te openen. Angst is natuurlijk zeer persoonlijk en dat is goed om te onthouden als je sowieso iedereens horror-kamer gerelateerde reviews leest. Er zijn zo veel verschillende soorten! In deze kamer zitten er diverse van in en daar leer je mee omgaan. Ik heb op een klein puntje na (met behulp van heroes Guus & Niklas) geen enkel moment het gevoel gehad te willen stoppen. Het uiterste einde tipt wat op over de nieuwe kamer die binnenkort open gaat en heeft ons erg nieuwsgierig gemaakt. Wat hier is gebouwd is groots, geloofwaardig en helemaal af! De afwerking laat in veel Atheense kamers te wensen over maar hier zeer zeker niet! Vooral het dorpje waar iedereen over spreekt voelt zo echt aan dat ik daar het liefst de hele avond had rondgelopen. De daadwerkelijke chapel is groot maar vooral donker en vol met rook als je astma-patiënt bent dan wordt je daar minder vrolijk van. De puzzels in de kamer vond ik niet per se geweldig amuserend en diende bijna meer als opvulling, vaak waren ze wel in thema alleen waren ze vrij random of wat aan de grote kant.

Conclusie:
Deze MOET je spelen om de ''Lockhill-feeling'' te ervaren ik kan er uren over vertellen maar het is echt een absolute aanrader voor tijdens je trip. En of het daadwerkelijk de nummer 1 waard is? Dat mag je lekker zelf bepalen, bij mij hoort ie in ieder geval in het favorietenlijstje thuis.


9

Ambiance: 10.0

Game experience: 8.5

Service: 9.5


Played in August 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Origineel
  • Beleving
  • Aankleding en thema
  • ACTEURS!
  • Soms wat onlogische puzzels richting einde

  NiklasMarieke

Drs-jlcDrs-jlcEscape LegendMember since: 2021 November 28 (205 rooms played)
Posted on: 2023 january 23

Mosque & Catacombs

Na het debacle bij de andere kamer van Lockhill, keerde we met lood in de schoenen terug naar dit Islamitische dorpje. Echter bleek dit een tegenovergestelde ervaring te zijn dan de vorige keer…

Met de formatie De Drie Duitsers (3 personen) waren we in Griekenland om 20 escape rooms te spelen in de hoofdstad. Het was inmiddels al dag zes van onze trip en wij speelde alweer de zeventiende kamer in Athene, tevens de tweede en laatste kamer van vandaag.

Ook werd dit de tweede kamer bij escape room uitbater Lockhill. Zoals de eerste zin van deze review al duidelijk maakt, was de eerste kamer die we speelde bij Lockhill niet zo'n succes. Sterker nog, de enige echte tegenvaller van de gehele trip. Desalniettemin hadden we onze schouders eronder gezet, want dit MOEST wel een goede kamer zijn. Over deze kamer hadden we echt alleen maar lovende woorden gehoord én nog maar een paar weken geleden was ‘Chapel & Catacombs' – de kamer waar het in deze review over gaat – nog uitgeroepen tot beste kamer van de wereld (volgens TERPECA*).

Chapel & Catacombs is gevestigd op een andere locatie dan de andere escape rooms van Lockhill. We kwamen op deze locatie aan én mochten helemaal naar boven in een soort… tja… vervallen appartementencomplex…? De kamer begint, tot onze verbazing, eigenlijk meteen al op de gang! Vanuit hier ga je naar het dorpje Lockhill. Tijdens je reis krijg je een recap van het verhaal wat zich in de andere escape rooms (op de andere locaties) heeft afgespeeld. Er is dus een doorlopend verhaal door alle escape rooms van Lockhill, maar je hoeft hierdoor dus niet per se de andere kamers te spelen (wat ik ook absoluut niet aan zou raden!), want alles wordt netjes en duidelijk uitgelegd.

Na aankomst blijkt dit een andere Lockhill te zijn dan het Islamitische dorpje waar we de vorige keer waren. Dit keer is er géén man in boerka met smartphone die ons ontvangt én hier is wél aandacht besteed aan decoratie en thematisering. Mijn grote goedheid, wat zag dit er fantastisch uit. Dit is écht een dorpje en dit is louter de ontvangstruimte…? Na wat ronddwalen en kijken, wordt je gehaald door William die – in karakter – je een introductie en instructie geeft voor Chapel & Catacombs. Ergens had ik de indruk dat William gehoord had van onze mindere ervaringen in het Islamitische gedeelte van het dorp, want er werd wel héél veel benadrukt hoe goed we in de gaten gehouden zouden worden en hoe we er altijd uit zouden kunnen stappen. We kregen zelfs een panic button mee, die als we die in zouden drukken, direct het spel zou stoppen. Dat hadden we in Griekenland nog niet eerder gezien. Een noodknop is in Athene al een unicum 😜.

Het spel begint én wel met een hele grappige, leuke en originele opdracht. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en zet direct de toon. Dit wordt lachen… toch? Hoe grappig de ervaring begint, hoe groter het contrast is net na het begin, want dan wordt het even griezelig en eng. Ik moet eerlijk zeggen – en dat heeft vast te maken met dat we al gewend waren aan de Griekse horror – de engheid viel me best mee bij Chapel & Catacombs. Sowieso zit het engste stuk direct ná het grappige begin én wordt het daarna niet heel veel enger meer. Tegen mensen die bang zijn aangelegd zou ik écht willen zeggen dat ze zich hier maar even overheen moeten zetten. Dit wil je niet missen, omdat je het misschien te eng zal vinden.

Het decor en de thematisering ziet er geweldig uit en is netjes afgewerkt. Het is overweldigend en oogt allemaal super groots. Ik heb geen idee of het ook echt groot is óf dat er gewoon slim gebruik gemaakt is van de ruimte, maar groter dan de gemiddelde Nederlandse kamer is het zeker. Van licht en geluid is in deze kamer goed gebruik gemaakt. Het creëert per scene de juiste sfeer; eng, episch, avontuurlijk, bovennatuurlijk, ect. De muziek stond hier best hard, maar gelukkig niet té hard (anders hadden we het ook aan mogen geven, werd aan het begin vertelt). Ook andere effecten, zoals mist zijn hier goed en gedoseerd gebruikt om bij te dragen aan de perfecte sfeer 👌.

Dit is één van de weinige 2.0 escape rooms in Athene, waarbij niet alle oplossingen van puzzels ingevoerd hoeven te worden op hang- en cijfersloten, maar er ook techniek is gebruikt bij enkele puzzels. De puzzels zijn lineair, wat betekent dat je eerst het ene oplost voordat je door kunt met het andere. Hierom kun je Chapel & Catacombs beter met een kleine groep spelen. Daarnaast is hier een mooie diversiteit aan opdrachten en puzzels, waardoor er voor ieder wat wils tussen zit. De logica in deze kamer was prima én we hebben maar ongeveer drie hints nodig gehad tijdens de gehele experience. Wat ik zo tof vindt aan deze kamer is dat bij verschillende scenes ook verschillende puzzels/opdrachten horen, die passend zijn bij de setting en bij het verhaal. Ik kan hier niet teveel over zeggen, maar als je de kamer speelt weet je wellicht wat ik bedoel.

De acteurs zijn ook van grote meerwaarde. Ze zijn er niet alleen om je te laten schrikken (dat doen ze overigens wel af en toe), maar meer nog zijn ze onderdeel van het spel óf de opdracht die je ergens uit moet voeren. Daarnaast is het een tip om ze ook eens goed in de gaten te houden, want misschien proberen ze je af en toe wel iets te vertellen wat belangrijk kan zijn. Wij dachten dat er wél tientallen acteurs in deze kamer zaten. Dat bleek achteraf niet zo te zijn, bij lange na niet zelfs. Dat maakt het eigenlijk nog véél knapper, want ze geven je wél dat gevoel. Ook zitten er fenomenale show-momenten in met de acteurs waar je werkelijk het kippenvel van op je arm krijgt, zo gaaf als dat is! Op het einde volgt ook een grande finale, waardoor je met het zweet op je hoofd én vol adrenaline de kamer uit komt. Chapel & Catacombs was één van de weinige kamers in Athene waar wij vlot doorheen gingen én dus ruim binnen de tijd uit wisten te ontsnappen.

Het enige spijtige aan deze kamer én wat dus een Lockhill-ding blijkt te zijn, is het napraten met de gamehost die een typetje blijft spelen. Dit is zo jammer en treurig. Je hebt net een ervaring van je leven gehad én je wilt dat ventileren richting de gamehost/eigenaar. Je wilt ze complimenteren, vragen stellen, uitrazen én dan moet je een toneelstukje blijven spelen. We hebben letterlijk gevraagd óf ze nog uit hun rol gingen, maar daar kregen we natuurlijk géén antwoord op. Toen zijn we maar gegaan. Ontzettende anticlimax én iets wat ik gewoon niet begrijp en waar ik de meerwaarde niet van inzie. Jammer! Vandaar ook mijn cijfer voor service, helaas.

Al bij al; Ja, dit is een reden om naar Athene te gaan. Een absolute topervaring die je meegemaakt moet hebben. Het omvat verschillende spelvormen én biedt een echte immersive experience waarbij puzzels/opdrachten er enkel zijn ter ondersteuning en show en verhaal de boventoon voeren.

Enkele tips voor mensen die interesse hebben om deze kamer te willen spelen:
- Speel deze kamer met maximaal vier personen i.v.m. lineaire puzzels en samenwerkingsopdrachten;
- Speel alleen deze kamer van Lockhill en doe het jezelf niet aan om de andere kamers te spelen, ook al wordt dat aangeraden (je krijgt een mooie recap van het verhaal in het begin);
- Ben je banger aangelegd, probeer je daar dan toch overheen te zetten (na het begin wordt het beter en veel minder eng);
- Je kunt het niet maken om naar Athene te gaan én deze links te laten liggen. Deze MOET je spelen!

Beste mensen van Lockhill, bedankt voor het bieden van deze geweldige ervaring. Wij hebben het erg naar ons zin gehad én wij komen zeker terug voor jullie nieuwe kamer. Αντίο!

*TERPECA = Top Escape Rooms Project Enthusiasts' Choice Award


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 6.0


Played in January 2023

Played with 3 persons

Team: De Drie Duitsers

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Puzzels/opdrachten (in thema/verhaal)
  • Moeilijkheidsgraad
  • Origineel
  • Beleving
  • Verhaal
  • Logica
  • Spannend
  • Decoratie en thematisering
  • Licht- en geluidseffecten
  • Special effects
  • Acteurs
  • Shows
  • Diverse spelelementen

  Gijssambeeksjephanie

StanStanEscape MasterMember since: 2017 November 13 (270 rooms played)
Posted on: 2022 april 16

Pure angst in de catacomben

Nadat we de eerste twee kamers gespeeld hadden bij Lockhill, was het nu tijd voor de derde kamer. Ditmaal op een andere locatie. Omdat de eerste twee kamers wellicht wat tegenvielen, waren onze verwachtingen niet per se heel hoog. Eenmaal op locatie hadden we wederom een onwijs gave ontvangst in thema. Echter wil dit niet meteen altijd wat zeggen hadden we gisteren al gemerkt bij de andere kamers.

Om in de catacomben te kunnen betreden, begint je reis in het dorpje ‘Lockhill'. Hier vervolgen we ons onderzoek waar we eerder deze dag al waren begonnen. Het is een mooi uitgewerkt dorp waar we binnenkomen. Langs onder andere de bakkerij en verschillende huisjes lopen we met onze dorpsbewoner mee naar de plaatselijke bar. Hier krijgen we nog wat uitleg over wat ons te wachten staat en worden daarna het dorp ingestuurd. Na de toffe interactie die in de steegjes van het dorp volgt, was het ons gelukt om de ingang van de plaatselijke kapel te vinden. Wat hier overigens meteen opviel, was dat de acteur in deze kamer onwijs goed in zijn/haar rol zat. Dit beloofde veel goeds.

Enfin, onze échte missie begint op dat moment eigenlijk pas echt, we kunnen de kapel betreden. Vanaf het eerste moment dat we de kapel betreden weten we: “Dit gaat een stuk beter zijn dan de andere twee kamers die we vandaag gespeeld hebben”. De spanningsboog is vanaf het betreden van de kamer onwijs hoog, er is continu dreiging. Sterker nog; voor mij zelfs – af en toe – té veel dreiging. De kamer duurt 2,5 uur, maar wij hebben in totaal 2 uur en 45 minuten in de kamer gezeten zonder enig rustmoment. De acteurs zitten continu op je hielen, na 2 uur was mijn energie écht op, maar dan moet je nog een heel stuk.

Een ander minpuntje in deze kamer is dat de puzzels voor een kamer van dit kaliber en type echt té zwaar waren. Het waren echt hardcore puzzels die je moest oplossen. Dat is natuurlijk geen probleem voor een ervaren team als ons ;). Echter wordt het wel een probleem als er verschillende acteurs je continu opjagen.

Echter vallen deze twee kleine minpunten totaal in het niet bij deze enorme experience. De totale oppervlakte van de ‘kamer' is 500 m2 en van die ruimte maak je ook écht gebruik. Ze maken tevens heel slim gebruik van de oppervlakte die ze hebben. De afwerking is over het algemeen echt heel erg goed. Er is mooi gebruik gemaakt van licht en geluid en de overige effecten in deze kamer zijn ook subliem. Ik durf gerust te zeggen dat dit een van de tofste experiences is die ik ooit gespeeld heb.

Nadat wij flink opgejaagd zijn geweest door onze reis, komt er dan uiteindelijk toch een einde aan onze beleving. We verplaatsen ons terug naar het dorp om daar te ‘ontsnappen'. Het einde is wat mij betreft geniaal gekozen en een toffe knipoog naar de nieuwe kamer die zich op deze locatie gaat openen. Alles komt samen tot een mooi eind.

Chapel & Catacombs is een van de engste dingen die ik ooit gedaan heb, maar tevens ook een van de tofste dingen die ik ooit ervaren heb. Voor kamers als deze MOET je direct het vliegtuig in stappen om het zelf te ervaren. Ik kijk nu al uit naar de volgende Athene trip om de nieuwe kamer te gaan spelen. Wauw!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in April 2022

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  anoukJohan Le Van

MariekeMariekeEscape EnigmaMember since: 2020 March 02 (418 rooms played)
Posted on: 2022 april 19

Deze blijft je lang bij!

De nieuwste kamer van Lockhill, echter speelde wij hem als derde, in plaats van als vierde. Op de website staat dat de "order is not important" maar dat bleek dus wel zo te zijn.
Deze "kamer" is... wow. Het is geen kamer, het is een heel dorp, maar de meeste tijd zal je doorbrengen in -zoals de naam al doet vermoeden- de kapel en de catacomben.
Dit is zó mooi neergezet, dat decor, de acteurs (er zijn "goede" en "slechte" karakters, er is interactie met de karakters)...
Dit was voor ons de engste van de 21 escaperooms die we in Athene speelden, maar deze móet je meemaken.
Enne.. als je dacht dat alleen vrouwen kunnen gillen... dat is niet waar.

Parkeren: kan in de straat
Entree: geen, je begint gelijk
Toilet: na de intro is er nog gelegenheid om naar het toilet te gaan
Gameflow: redelijk goed, hintssysteem is ook best spannend trouwens, en die hadden we nodig
Decor: 9,5
Afwerking: goed
Scarefactor: 8/10


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 9.0


Played in April 2022

Played with 4 persons

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Spannend
  • Beleving
  • Diversiteit

  Drs-jlcsjephanie

SemSemEscape MasterMember since: 2018 June 15 (197 rooms played)
Posted on: 2022 august 25

Wat is een comfortzone?

#87 Chapel & Catacombs

Ook dit pand is, net als het andere pand van lockhill weer heel erg afgelegen en heeft niet bepaald uitstraling, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen over de kamer zelf en dat doet het ook zeker niet.

De ontvangst is prachtig en je waant je echt helemaal in de stad lockhill, waar je speciaal naartoe bent gereisd voor je onderzoek. De gamehost zet de toon, maar laat je ook nog heel even rustig opwarmen in dit prachtige dorpje.

Wat er dan gebeurt is werkelijk waar onbeschrijfelijk, lockhill zet meteen de toon met een keiharde setting. De setting is overal geweldig mooi en helemaal niet zo "rechtvooruit" als andere kamers.

De puzzels zijn heel mooi in het thema, soms makkelijk, soms moeilijk, maar nooit fout. Sommige puzzels dwingen je interactie met de acteur te zoeken, waar andere puzzels je juist rustig even laten gaan.

De acteurs zijn geweldig, het zijn veel verschillende personages die aan bod komen in dit prachtige verhaal. Ieder personage heeft een ander karakter en speelt op een andere wijze. Dit maakt de interactie soms heel intensief en soms beperkt, maar dat houdt je op je hoeden.

En tja, het verhaal. Het is geweldig. Dit spel is standalone speelbaar maar is nog mooier als je vanuit sanatorium (en misschien ook wel Lockwood Manor en Voodoo shop, maar daar durf ik niet over te oordelen) toewerkt naar deze prachtige kamer. Voor de kamer krijg je al een soort recap en tijdens de kamer ook, zodat je weet wat er gaat gebeuren en wat je te wachten staat. Ik hou van dit horror genre en ik hoop echt dat escape room eigenaren in de BeNeLux dit ook steeds meer gaan oppakken (het gebeurt al af en toe, maar mag intenser, enger en thematischer naar mijn gevoel).

De finale van deze kamer is geweldig, het knoopt de touwtjes aan elkaar, maar laat er nog veel meer hangen voor potentiële nieuwe verhalen in deze prachtige stad Lockhill.

Ik belicht altijd de componenten los van elkaar, zoals hierboven, maar krijg toch het gevoel dat het nodig is om deze ook samen te beoordelen. Chapel & Catacombs is een kamer die continu verandert, andere setting, personages, speelstijl, licht, geluid, puzzels, hints, alles. Dit maakt het enorm lastig om in deze kamer op een bepaald moment een vorm van "rust" te vinden. Persoonlijk was dit de eerste kamer die me echt 2 uur op m'n tenen heeft laten staan en me bang heeft gemaakt. Als je daar niet van houdt, ga dan wellicht naar een andere stad op escape trip, maar persoonlijk vond ik het geweldig.

Kleine verbeterpuntje is ook hier weer hoe hard het geluid staat, zelfs tijdens hints. Het maakt het echt heel lastig verstaanbaar soms, vooral omdat je dan al niet de moedertaal van de gamehost beheerst. Hoe prachtig het hintsysteem deels is en hoe ook hierin de spanning wordt gehouden, hoe jammer het ook op een bepaald moment word. Ik heb echt het gevoel dat ze hier nog wat aan moeten doen.

Ik kan niet anders concluderen dan dat dit mijn #1 kamer wordt, na 86 voorgangers en dat sanatorium keihard de #2 plek verdient. Dit zijn must plays, zelfs al ga je alleen voor deze kamers naar Athene. Wat hier neergezet is, is onbeschrijfelijk mooi en hier zouden veel escape rooms inspiratie uit op mogen doen, niet alleen de horror, maar ook de storytelling, puzzels en thematiek.

Voor mij smaakt het naar meer en dit is niet mijn laatste Athene trip!😉

Alsjeblieft boek je reis naar Athene vandaag nog!


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in August 2022

Played alone

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Goede service
  • Puzzels
  • Origineel
  • Moeilijkheidsgraad
  • Beleving
  • Verhaal
  • Spannend

  sjephanie

Epische topbeleving

Noodgedwongen moet ik wel naar het buitenland om mijn escape honger wat te stillen.
Praag smaakte alvast naar meer en voor we het wisten stond onze trip naar Athene in de steigers.
Athene barst van de escape rooms en je zou hier vlot 10 dagen heen kunnen en niks anders doen.
Wij gingen 6 dagen met een team van 4 en deden 21 kamers waarvan 8 Terpeca top 50 kamers.

Onze lijst:
Lockhill: Lockwood manor – The Voodooshop – Chapel & Catacombs - The Sanatorium
Way Out: Ice Tiki
Escaped: Other side
Coven: Woman in Black
Sherlocked Homes: The Cursed Willy
Clock Escape Rooms: Prometheus
No Exit: Route 666 – The Mansion – Death Row – El Exorcista
Escapepolis: Gustave Eiffel – Creepy store and the lost souls
Trapped Chalandri: Experimentum X
Station 33: Wake up
Verone: Don't take a breath
Paradox Project: The mansion – The Bookstore – The Music Store

Ontvangst:

De kamer bevindt zich op een andere locatie als de vorige 3 rooms en is momenteel de enige kamer hier.
Parkeren kan voor het pand of in de straat en je bent hier net uit het echte centrum, dus minder druk.

Als je hier te vroeg aankomt heb je echt pech en ook naar de wc is dan nog niet mogelijk. Dus hou hier rekening mee.

Ja en dan het echt ontvangst.
Als je aankomt denk je misschien nog, ok is dit het, tof maar niet goed uitgevoerd… maar wat ging dat gevoel snel weg. De ontvangstruimte hier is een klein dorpje en dat is echt fantastisch uitgevoerd.

We worden meegenomen naar de tavern voor wat water, de wc en de broodnodige uitleg voor we Chapel & Catacombs gaan spelen.
Het verhaal begint al in het dorp en de interactie die daarop volgde vond ik fantastisch en zal nog lang blijven nazinderen.

Kamer:

Je begrijpt het al, je geraakt hier niet zomaar in deze kapel en nadat we het nodige gedaan hadden kon onze reis, want dat is het hier, echt beginnen. Het was echt ongelofelijk hoe snel de sfeer naar het echte spannende omsloeg en meteen werden we al puzzelend getest.

Wat volgde kan alleen maar uitgedrukt worden in superlatieven. De kapel is fantastisch uitgevoerd en de muziek, de acteurs en de duisternis, alles is ten top uitgevoerd en zorgt voor een heerlijke start.

We liepen goed vast op 1 bepaalde puzzel die in mijn ogen te moeilijk is voor de setting waar je je in bevindt. Die nekte ff de flow, maar dat kon de pret niet drukken.

Niet alleen zijn de acteurs een ongelofelijke meerwaarde in dit thema, ze zijn vaak ook de hintmachine, maar steeds op een subtiele manier.

De puzzels doorheen de kamer wisselde wat af en waren vaker pittig dan makkelijk. Pittig door de spanning en doordat je het spel juist wilt spelen. Het varieert van doe, denk en zoek en soms de betere hersenbreker.

De muziek in de kamer blijft me nog steeds bij, net als de geur van wierook en het zijn die zaken die de kamer net de tikje extra geven tot die totaalbeleving.

Nu niet alles was fantastisch. Hier en daar kon de afwerking een heel stuk beter en dat zeg ik niet om te zeuren, maar omdat het geen coherent geheel was. Bv de buitenkant van een huisje mooi gemaakt en als je binnen was zag je de techniek en blanke vezelplaten.
Dat is zonde, zeker met zo een sterk verhaal als dit. Ze hebben zoveel moeite gedaan om ons onder te dompelen en dan zijn dit (want het was geen alleenstaand feit) gewoon zonde.

Ergens doorheen dit verhaal maken ze dankbaar gebruik van een bepaalde ruimte, alleen hebben ze de herhalingswaarde ervan een beetje overschat. Nu we begrepen heel goed waarom we dit weer moesten doen, maar het ging wel gepaard met een zucht na de 4de keer.

Het verhaal komt zeer goed tot zijn recht en is, ondanks het bijna totale gebrek aan gesproken taal, erg duidelijk maar tegelijk ze mijden terecht zoveel mogelijk papiertjes of tekst.

Uiteindelijk werd de conclusie gegeven met een epic finale.

Conclusie:

Alleen voor deze beleving zou ik het vliegtuig opnieuw nemen en als ik de ruimte in de planning had, zou ik hem deze trip nog opnieuw boeken, enkel om van alles des te harder te genieten.

Het is een ongelofelijke beleving van 500m2 en die ruimte hebben ze ook nodig om de kamer geloofwaardig te maken.

Het is tevens een van de engste rooms die we gespeeld hebben tijdens onze trip en dat kwam niet door goedkope horror, maar door een fantastisch samenspel van alle acteurs die slim inspelen op ons spel.
Maar het komt vooral door de muziek, de dreiging, de sfeer, de geur, alles samen maakt dat het niet 1 ding is wat het spannend of eng maakt, maar het bereikt een zodanige geloofwaardigheid dat je helemaal opgaat in het spel.

De intro, de sfeer, de acteurs, het stadje, alles komt samen maakt dat dit een beleving is waar je nog lang over na gaat denken.

Zet je over je zorgen heen en sla deze nooit over als je in Athene bent.
Het wordt een van de beste 2,5 uur in je escape carrière en het is zeker een van de beste van Athene.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in April 2022

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Wout VWout VEscape ExpertMember since: 2018 March 08 (157 rooms played)
Posted on: 2023 august 07

Could have been so much more exciting.

Going to play the #1 ranked room in the world comes with great expectations. Expectations insurmountably high to fulfill. That's one thing, but from our point of view 'Chapel & Catacombs' lacked too much to represent what a #1 room needs to have.

The room started great, awesome even. The only crooked thing was that an in-game character at reception started asking us which escaperooms we played :s ... but luckily thereafter the story continued. The Chapel-part of this experience made me assume why this room was high-ranked. The setting was beautifull, the tasks so lovely and the scenes were really great to be a part of. Everything that happened was amazing to see and experience. We wanted more of those scenes and playing with the actors.
But unfortunately the best wasn't saved for last. Before we entered the catacombs-part a puzzle we were struggling with was clearly overruled. Suddenly the puzzle was done, the next door opened and we entered a little ill-tempered. From there on it only went down, down into the catacombs. The decor was much more minimal, some puzzels didn't fit the story AT ALL and the routing/guidance was really unclear. The area is so huge that it is impossible to sense where to be. It included some settings we liked but the interaction we loved in the chapel was nowhere to be found anymore. It was very unclear what was tried to be told. Even when the owner explained the story and its details afterwards, we were unable to recognize this and tie the knots. There were too many unclear characters and settings and no evolution in the story of the middle part. Because the routing is so bad it felt like we lost a lot of time on that matter. Actors shouted us hints but though I like loud sound, we could not understand them over the volume.
Weirdly, near the ending an actor came to stand us by to solve a puzzle of which we couldn't have remembered the information during the experience. Thereafter he rushed us to the end-apotheose. Storywise there were happening great things but he made it all feel very plain. It could have been so much more exciting, and that is a good conclusion of this experience.

Afterwards we would’ve loved to meet the actors behind the mask after the game finishes. But no mask were removed, so it was weird to talk ‘out of the game’ while only a character from in the game was in front of us.

The beginning was really amazing and lovely. Clear storytelling there with cinematic effects. Everything looked really nice and thrilling atmosphere. But down in the catacombs, we were left hungry, especially storywise.


7.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 4.0

Service: 7.0


Played in May 2023

Played with 4 persons

Team: Jonahold

Escaped: Yes


  • Sfeer wordt goed gezet
  • Goede prijs
  • Veel aandacht voor veiligheid
  • Heel fijne actrice
  • Professionele belichting
  • Originele elementen in decor
  • Groots opgezet
  • Puzzels die niets te zoeken hebben in dit verhaal
  • Erg onduidelijk verhaal
  • Slechte routing
  • Platte vijg als acteur
  • Maskers nemen zoveel karakter weg van een acteur

 

GijssambeekGijssambeekEscape ExpertMember since: 2022 January 01 (130 rooms played)
Posted on: 2023 february 01

Airbnb bakerystreet 22

Intro:
Ik samen met het team ´De Drie Duitsers´ zijn in de eerste week van januari 6 dagen naar Athene gegaan voor een heuse ´escapevakantie´. We hebben hier in 1 week 20 kamers gespeeld waarvan grotendeels horror, ik zal al mijn reviews opdelen in 3 onderdelen. Puzzels, Afwerking & Scare Factor. Alles krijgt een cijfer van 0 tot 5, 0 niet van toepassing 5 beste wat ik heb gezien/meegemaakt.

Algemeen:
Onderweg naar Lockhill, met een hoop spanning kan ik je vertellen. Niet omdat ik bang was maar omdat onze vorige ervaring met Lockhill (Lees review Sanatorium) alles behalve goed was. Maar Chapel and Catacombs is laatst nog benoemd als nummer 1 kamer volgens de Terpeca lijst, dus laten we er positief instaan. En gelukkig is deze kamer een toppertje, wat heb ik mij hier vermaakt! Je begin meteen bij de voordeur, je koopt treinkaartjes en neemt dan plaats in de wagon. Je krijgt hier een recap van alle andere kamers van Lockhill waardoor je de andere kamers dus niet hoeft te spelen, dit raad ik iedereen bij deze ook af. Dan stap je de trein uit en dan kom je in een ECHT dorpje, geen baksteen behang en een afgeleberte straatlantaren. Nee een dorpje, we waren zelfs een beetje rond aan het dwalen tot we onze maat William tegen kwamen. Hij deed het intro stukje bij ons en we konden nog even naar het toilet, voordat de daadwerkelijk kamer begint heb je een.. laten we het een intro spel noemen wat ik super grappig vond en ik me ontzettend heb vermaakt. Op naar de kamer zelf!

Puzzels: 5
Er zijn deze kamer weinig puzzels aanwezig in deze kamer en dat is een goed ding, het is een van de eerste echte 2.0 kamers die wij hebben gespeeld in Athene. Alles bestond uit opdrachten in plaats van hangsloten. Er is hier voor ieder wat wils want er is genoeg te doen, alles in wel lineair waardoor het verhaal mooi naar voren komt, Het is door de intro duidelijk wat je doel is en dit word door de gehele kamer versterkt. Op het moment dat je vastliep moest je ´even´ een tip gaan vragen, in deze kamer is dat op een super leuke en creatieve en toch ook spannende manier gedaan. Waar dit bij bijvoorbeeld het Sanatorium vervelend was was het hier goed bedacht en uitgewerkt.

Afwerking: 5
De afwerking hier is top, zoals ik als zei stap je voor je idee gewoon een echt dorp binnen. Op het moment dat we de ´Chapel´ in gingen werd het helemaal mooi, helemaal bedenkend dat we in een flatgebouw waren op verdieping numero 188. Door de gehele kamer word deze standaard vast gehouden, nergens hebben ze zich even laten gaan waardoor het minder werd. Ook alle grote decor stukken hadden een toevoeging was ik heel gaaf vond. Je komt op verschillende plekken in deze kamer met allemaal een andere ´thema´ maar de spanning blijft en dat is wegens goed licht en geluid mooi gedaan. Het lijkt ook een oneindig grote kamer, we dwalen uiteindelijk ergens rond en ik krijg hier het idee wat we ondertussen al weer terug in Nederland staan. Richting het einde krijg je ook nog een gave show waardoor je toch even een ´wauw´ moment krijgt. Door de kamers zitten 3 shows die ik persoonlijk heel gaaf vond, een team genoot van mij volgens mij niet want die heeft het aller aller belangrijkste van show 1 gemist. Ondanks dat heel cool!

Scare Factor: 2
Deze kamer vond ik niet eng, spannend natuurlijk. Vooral het begin is hier even aftasten wat er gaat gebeuren, maar zodra je even bezig bent trok de spanning voor mij flink weg. Ik durfde redelijk vrij rond te lopen ondanks dat er toch een aantal goede scare´s aanwezig waren. De momenten dat je hier op de vloer kwam te liggen was het voor mij meteen lachen dit werd op geen enkel moment vervelend. Je hebt hier 3 soorten horror in de kamer, waardoor er voor ieder wat wills is. Iedereen kan even zijn moment om te shine pakken. Ik zou de kamer afraden om met je kinderen te spelen, maar heel eng was die niet. Ik weet niet of dit bij iedere groep gebeurd of dat ze dit deden door onze ervaring bij het Sanatorium, maar wij kregen ´Panic buttons´ mee. Als dit bij andere gebeurd laat je jezelf hier niet door afschrikken dit gaat namelijk echt niet nodig zijn.

Even nog tussen door, een van de dingen die mij stoorde bij deze kamer was was er ook bij het Sanatorium gebeurde. Je hebt een top ervaring achter de rug en dan word je opgehaald door een acteur die kosten wat het kost in thema blijft. Je kan hierdoor niet ontladen en het hebben over de ongelooflijke ervaring. Dit is jammer en kan ik me nog steeds wel een beetje over irriteren.

Al met al, een super kamer en echt een topper. Hiervoor mag je echt naar Athene afrijzen om hem te spelen, zet je op het einde er even overheen dat je door een vaag karakter word uitgezwaaid en heb het hier vooral heel erg naar je zin.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 7.0


Played in January 2023

Played with 3 persons

Team: De Drie Duitsers

Escaped: Yes


  • Sfeer
  • Puzzels
  • Origineel
  • Moeilijkheidsgraad
  • Beleving
  • Verhaal
  • Goede begeleiding
  • In karakter blijven na afloop

 

Write your review

Pro's and con's

Additional info

Score

Finishing

1
Review
2
Pro's and con's
3
Additional info
4
Score
5
Finishing

Your review

Your experience in one sentence*
Tell some more about your experience*

Prositives of the room

Ambiance
Great service
Puzzles
Original
Difficulty
Great price
Experience
Storyline
Diversity
Great host
Logic
Exciting

Negatives of the room

Ambiance
Bad service
Puzzles
Not really original
Difficulty
Cost
Experience
Lack of story
Illogical puzzles
Bad host
Needs maintenance
Decor

More info

Date of visit*
Persons*
Escaped?*
Time needed to escape? (Optional)

Ambiance

Game experience

Service

Total

Score

Rate the escape room you've played with grades

Ambiance

How was the decoration and theming of the room? Did they make use of effects in the room?

Game experience

Were the puzzles/tasks challenging enough, achievable and in balance and did they fit the story and the experience?

Service

How did you get welcomed and guided before, during and after the escape?

Total

The scoring total doesn't have to be the average of the partial grades. Sometimes an escape rooms deserves a higher or lower total score.

6

Ambiance: 6

Game experience: 6

Service: 6

Fine: A pretty average room, fine to play, but don't expect an amazing room.

Why do I see this?

At the of 2021, we put together a standard explanation of the scores, based upon input from our visitors. This can help to put your score in context.

Name


6

Ambiance: 6

Game experience: 6

Service: 6


More information

Played in

Played with

Team:

Escaped:

Time (mm:ss) (optional)


Pros

Cons

Place without account

We will send you a mail to confirm your email.
Your review will only become visible after you have confirmed your email adress and we have approved the review.

Fill in your name
How many escape rooms have you played already
Fill in your email

Thanks!

You're great