Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
100 minutes
3 - 5 (Recommended: 5)
18 year
Welkom in de wereld van de Gricers!
Ervaar hoe het is om in je eigen levensechte film of videogame te spelen! ‘Demise of the Gricers’ dompelt je onder in het duistere verhaal van een groepering treinfanaten (Gricers), die hun menselijkheid dreigen te verliezen. Beleef samen met je team een interactieve psychologische thriller die jullie tot het puntje drijft qua spanning, alle zintuigen ontwaakt en jullie daarna levend laat voelen. Durf jij het aan?
LET OP! Dit is GEEN escape room! Er zijn geen puzzels, maar het spel zit vol gameplay gebouwd rondom een 'game mechanic'. Net als bij I Can Hear You zul je met een nieuw perspectief anders naar je omgeving gaan kijken en hiermee moeten leren omgaan. Overleven, ontdekken en 'beter' worden in het spel is waar het omgaat. Het enige puzzelwerk is het mysterie oplossen. Er zijn wel doelen die behaald kunnen worden. Het is onmogelijk om alles mee te maken in 1 speelsessie. Sommige dingen zullen wel of niet gebeuren, afhankelijk van jullie acties. En dat maakt jouw verloop uniek!
Adventure
Horror
Crime
Thriller
Train
No wheelchair access
Epilepsy friendly
NL, EN
Toilet available
Free parking
Food available
Drinks available
30 likes
233 visitors
86.5% escaperate
Stationsstraat 126b
3665,
As
Belgium
Address room differs from location
No right may be derived from the prices mentioned on this website since they can be changed at any given moment.
The total score of a review doesn't have to be the average of your subscores. Sometimes a room feels like it should deserve a higher (or lower) rating than the exact sum of its parts.
Write a reviewVandaag is de dag aanbebroken: Demise of the Gricers. Die naam slingert al enige tijd rond in onze groepsapp. Zo ongeduldig als we waren, boekten we na de béta periode direct ons tijdslot. Verwachtingen? Niet aanwezig. We gaan het meemaken!
Nu is het algemeen bekend dat dit geen escaperoom ging zijn, maar daar komen we ook niet voor. Wel gaat het naar mijn idee hand in hand samen. Maar dan een paar schepjes erbovenop. Helaas hebben we nooit I Can Hear You kunnen spelen, dus vergelijkingsmateriaal op Entered-gebied hadden we niet. We konden alleen afgaan op de positieve verhalen van de voorgaande experiences.
Je wordt vooraf al op toffe wijze meegetrokken in het verhaal. De start op locatie is ook in thema en al snel wordt duidelijk dat er behoorlijk wat op ons af gaat komen. Ach, wij kunnen inmiddels wel wat hebben. Toch? Er volgt een nuttige introductie waar de immersie vanaf spat. Af en toe een behoorlijke infodump, maar daar kom ik later op terug. We hebben in ieder geval vet veel zin om te starten.
Ja. En dan de locatie he. Wat had je anders verwacht? Dit is niet normaal. Ik maak nog net geen sprongetje over het feit dat we hierin losgelaten worden. Gelukkig heeft niemand dit aan hoeven zien, want er zal gefocust moeten worden. En dat is wat we gedaan hebben. Vraag me daarom niet hoe lang en hoe of wat. Ik verwacht nog een belletje van de afdeling gevonden voorwerpen. Dat ze m'n besef van reali-tijd hebben gevonden, want die ben ik daar verloren.
Ik weiger iets te vertellen over het spel. Uiteraard spoilergewijs, maar vooral omdat je er zo min mogelijk over moet willen weten. Eigenlijk gewoon niks. Neem de informatie die bekend is letterlijk: jij hebt een ‘wereld' tot beschikking en ga maar ontdekken! Dit is wellicht even wennen voor de die-hard escapers onder ons. Ook wij hebben niet alles gezien/gedaan wat we wilden, maar dat is ook onmogelijk. “Ja maar dan heb ik het niet gehaald.” Nee snap ik, maar dat is ook het punt. Jij hebt de regie! Voor de mede-gameliefhebbers onder ons: you'll love this.
Er is tijdens het spel zo ontzettend veel informatie. Op het moment zelf kreeg ik er ooit best wat stress van. “Shit ik had hier op moeten letten”. Maar achteraf viel voor mij het kwartje. Dit spel valt op zoveel manieren te spelen waardoor je ooit keuzes zult moeten maken waar je je aandacht op gaat vestigen. Dit maakte dat we als groep flink wat na te kletsen hadden. Laat je hier in ieder geval niet door afschrikken. Ga vooral genieten!
Ook dankzij het napraten met de eigenaren vielen er veel dingen op z'n plek. Super fijn dat hier aandacht aan besteed werd! Zeggen dat hier een basis ligt, is niet eerlijk. Er ligt namelijk méér dan dat. Wel ben ik benieuwd hoe deze experience nóg meer gaat groeien. Ik wil sowieso nog een keer. En misschien daarna nog een keer. Oh ja en dan is daar nog missie 2. Voor mij is het elke cent waard. Nu nog even een strategie bedenken hoe we het de volgende keer gaan doen haha.
De engheid van deze experience is relatief. Ik denk persoonlijk dat dit het meest intense wat ik tot nu toe gespeeld heb, maar dat heeft te maken met een aantal specifieke factoren. Ik kan me dus voorstellen dat een gemiddelde bangerik hieronder kan bezwijken. Dat is wellicht overdreven, want ik denk vooral dat je dit gewoon moet doen. Laat de adrenaline je leiden!
En dan de acteurs: wow. Wat hebben jullie het fantastisch gedaan. Iedereen zat goed in z'n rol. Ze wisten briljant op ons in te spelen als groep. Heerlijk. Naderhand was ook nog even tijd om na te kletsen. Ik waardeer het zo ontzettend als hier tijd voor wordt genomen. Ze bleken stiekem dus toch keivriendelijk te zijn én super gepassioneerd. Applaus voor jullie!
Dan nog het stukje techniek en spel: WTF. Niet normaal. Ik ben 100% een leek hierin, maar wat ze hier neer hebben gezet… Ik vind het bizar. Zó knap. Een behoorlijk aantal elementen maken deze experience uniek. Hoe krijg je het bedacht?
Als je het hebt over een begin-tot-eindexperience, dan is die benaming bij DOTG op z'n plek. Vanaf het moment voordat je überhaupt start tot ver daarna. Extra credits voor de toffe groepsfoto en al helemaal voor de mail. If you know, you know.
Dit is zoiets ja. Ik ben hier weer een week ondersteboven van. Treinritjes richting kantoor zijn voorlopig niet hetzelfde. Ik schaam me bijna tegenover de eigenaren die hier vet veel werk aan hebben gehad, maar: please. Meer van dit. Ik kan er geen genoeg van krijgen. See you soon!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Als één van de laatste speelde ik I Can Hear You voordat deze helaas moest sluiten. Dit keer besloot ik het tegenovergestelde te doen, en dus trokken we als een van de eerste in januari naar As om daar de bèta versie van deze game te spelen. Dat het spel in bèta was namen we voor lief en het zou daarom ook niet eerlijk zijn om de kleine foutjes die nog in het spel zaten hier aan te kaarten. Zeker omdat ze ondertussen naar mijn weten zijn opgelost.
Na voor het eerst op de avond doodsangsten te hebben uitgestaan op een wel erg steile en ijzige helling op de parkeerplaats van een nabij gelegen bekende fastfood keten, waren we op locatie.
Tijdens het ontvangst en de briefing word je erg veel vertelt. Voor ons was het op dat moment best overweldigend, maar dit is een spel dat je het beste leert door het gewoon te gaan spelen. De regels en mogelijkheden van het spel worden vanzelf duidelijk. Uiteindelijk konden we beginnen en dat brengt me ook bij mijn eerste tip: Speel dit spel 's avonds. Dit voegt zoveel toe aan het begin en zet de sfeer voor de rest van het spel. De spanning zat er goed in, en toen moest het spel nog beginnen.
Over het spel zelf zeg ik het liefst zo min mogelijk. Het is het leukste om pas ter plaatse te weten wat nu precies de bedoeling is. Ik kan wel zeggen dat de techniek die in dit spel verwerkt zit onwijs uniek is en de acteurs fantastisch waren. Het decor, licht en geluid zijn heel erg goed op elkaar afgestemd.
In het begin was het voor ons even zoeken, maar toen we eenmaal in de flow van het spel zaten hadden we ook echt plezier.
Er valt van alles te zien en te beleven en het spel reageert op je acties en je speel stijl. Bij het napraten kregen we te horen wat had kunnen gebeuren als we bepaalde dingen anders hadden aangepakt, dat is natuurlijk heel gaaf. Ik was het besef van tijd helemaal kwijt maar volgens mij zijn we rond de 3 uur bezig geweest en blijkbaar hadden we nog steeds niet alles gezien. Op het moment van spelen had er soms net wat meer sturing mogen zijn omdat vanwege een bepaald element het soms lastig is om bepaalde dingen te ontdekken (lekker vaag he).
Ik denk dat mijn enige kritiekpunt dan ook is dat de prijs momenteel erg hoog is voor een spel dat je het liefst nog een keer zou spelen. Aan het einde raakten we de flow kwijt en dan hang je ook echt vast. Als er nog een tweede track aan komt, zou ik in het totaal dus misschien wel 4 keer moeten komen om alles mee te krijgen. Nou is dit natuurlijk een bewuste keuze van de maker, en dus is dit ook meer een persoonlijk dingetje dan iets wat voor iedereen storend zal zijn. Het is misschien wel iets om rekening mee te houden als je gaat spelen. Kies wat je wilt doen, en accepteer dat je niet alles gaat meemaken.
Er hangt verder een spannende sfeer maar voor mij mocht er nog wel een schepje boven op. Dat is ook persoonlijk, want een teamgenoot die I Can Hear You ook had gespeeld vond deze game juist veel enger. Overigens heb ik nog nooit zo veel stress gehad in een spel als hier, maar daar kom je vanzelf achter als je gaat spelen :)
Ik kan Entered echt alleen maar complimenteren voor hoe vernieuwend ze zijn met hun spellen. Als je ICHY hebt gespeeld zal je hun stijl in dit spel ook herkennen, maar in een geheel nieuw jasje en met een compleet nieuw concept.
Ik zou zeggen, trek wat oude kleren aan, doe een goede warming-up en bereid je voor op iets compleet anders dan wat je ook verwacht. Spelen dus!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 9.5
Service: 10.0
Played in January 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Als je ooit wilt ervaren hoe het is om in een videogame te zitten, dan is dit je kans. Wat een ongelofelijk gave beleving is dit 😍. In deze review zal ik precies duiden, waarom je nu direct een ticket moet kopen voor deze rit… De rit die Demise of the Gricers: ‘Deception of Babak' heet.
Met het team ‘Nicht die Kinder!' (5 personen) daalde we af naar onze Zuiderburen om daar eindelijk een real life experience van Entered te gaan spelen. Bij de vorige Entered-game, gooide corona roet in het eten en daarna moesten ze plotseling sluiten 😁¥. Hierom waren we er deze keer als de kippen bij en nadat was aangekondigd dat de testfase was afgelopen, hebben we zo snel mogelijk geboekt.
Bij het boeken wisten we eigenlijk nog helemaal niets over dit project van Entered. Als je ‘Demise of the Gricers' vertaald komt eruit: ‘De ondergang van de treinspotters'. Géén idee wat we ons hierbij voor moesten stellen… We wisten wél dat het géén standaard escape room zou worden, want dit zou een filmische beleving worden waarin jij met je team de hoofdrol speelt. Demise of the Gricers is de hoofdtitel van dit project, maar je speelt een specifieke missie, die een bepaald perspectief toont van de door Entered gecreëerde belevingswereld. De ondertitel van deze missie luidt: ‘Deception of Babak'. Later zullen er meer missies komen, die weer een andere kant gaan belichten van de Gricers-wereld.
Volledig onwetend over wat je te wachten staat, kom je aan in As (België) én wordt je in thema onthaalt. Nouja, in thema? Ja, in thema! Echt ontzettend grappig hoe ze dit hebben aangepakt. Je zult dit gaan begrijpen als je het spel gespeeld hebt. Vervolgens krijg je op verschillende manieren een introductie én instructie van het spel. Er wordt even een bak informatie over je heen gekiept en hierdoor raakte ik lichtelijk in paniek, want ik wist even niet zo goed de hoofd- en de bijzaken te onderscheiden. Gelukkig komt dit later redelijk goed. Direct dus een tip als je deze missie gaat spelen; laat alle informatie over je heen komen en laat je niet in de war brengen óf gek maken door de hoeveelheid.
De experience begint én je wordt geïntroduceerd aan het unieke spelconcept wat Entered heeft bedacht. Dit is zo ontzettend gaaf! Ik ga hier niets over spoilen, want dit wil je niet weten van te voren. Echter wil ik wél mijn lof uitspreken over dit geweldige nieuwe concept, wat overigens ook perfect bij het thema én in de wereld past die ze hebben willen creëren. Het is bijna poëtisch, hoe goed ze hier over nagedacht hebben. Alleen hiervoor al, zou je deze game moeten gaan spelen.
Waar je in een escape room normaliter een verhaal volgt, zijn ze bij Demise of the Gricers verder gegaan. Ze hebben een volledige wereld gecreëerd, waarin jouw beslissingen en acties bepalen wat je wél en niet doorloopt tijdens de speeltijd. Precies zoals dit ook in videogames gebeurd. Dit is briljant uitgewerkt én zorgt ervoor dat ieder spel wat je hier speelt uniek is. Dit maakt het dus ook mogelijk om meerdere keren het spel te spelen. Alles meekrijgen gaat hier nooit lukken én daar moet je je dus bij neerleggen. Tevens betekent dit dat je niet kunt zeggen óf je het spel wél of niet gehaald hebt. Je hebt bepaalde taken/doelen/missies volbracht én een andere groep volbrengt weer andere taken/doelen/missies. Zo hebben we dagen nagepraat over strategieën óf acties die we hadden kunnen toepassen om het spel aan te vliegen én tot andere resultaten te komen. Met andere woorden, je hebt ontzettend veel napret na het spelen van dit spel én ik weet zeker dat ik het nog een keer kom spelen om mijn nieuwe theorieën te testen 😜.
Dan is deze review al zeven alinea's lang én dan heb ik het nog niet gehad over hoe geweldig alles eruit ziet. De sfeer die neergezet is, is fenomenaal. Het decor is subliem. De locatie is geweldig. Je kunt je gewoon niet voorstellen hoe groots en meeslepend alles eruit ziet, zonder dat je het spel gespeeld hebt. De term ‘Gricers' geeft al iets weg over de omgeving, maar dat het zo gaaf zou zijn uitgevoerd en zo écht is/voelt, had ik me van te voren niet kunnen inbeelden. Tel daarbij op de fantastische performances van verschillende acteurs – en dan heb ik het niet over louter twee acteurs – die ontzettend goed in hun rol zitten én dan is de sfeer compleet.
Deze ervaring draait op een bak techniek waar je bang van wordt 😁². Ook dit is weer vernuftig toegepast tijdens de game. Wat helemaal gaaf is, is dat er bij een teamgenoot iets misging met een technisch aspect en dat dit dan vervolgens in thema wordt opgelost. Daar wordt ik ontzettend blij van. Zelfs over mogelijke problemen is nagedacht en dat is geweldig. Ook de licht- en geluidseffecten zijn hier on point en sluiten naadloos aan bij de sfeer die wordt neergezet. Over alle toegepaste techniek tijdens deze game, kan ik alleen maar met ontzettend veel lof spreken.
Is deze experience eng? Tja, dat is zo ontzettend lastig om te zeggen. Voor mij persoonlijk voelt het meer als een actie-genre aan in plaats van horror, maar ik ben niet zo'n erge angsthaas. Er zitten niet echt scares in (althans in de game zoals wij hem speelden), maar er is weldegelijk een aanhoudende dreigende spanning. Als je bang bent aangelegd, zul je dit eng vinden én als je wat meer gewend bent op het gebied van horror, zul je dit eerder als een actie-spanning ervaren. Laat je door angst in ieder geval niet tegenhouden om deze ervaring te gaan doen, want dat zou eeuwige zonden zijn.
Wat deze ervaring wél is, is fysiek en lichamelijk intensief. Voor mensen die mijn bouw en conditie kennen; aan het einde was ik écht gesloopt. Ik heb ook als het waren ‘opgegeven' in de laatste vijf minuten 😁…. Je gaat hier écht tot het gaatje én het is 150 minuten actie. We waren allemaal moe én ik heb nog een paar dagen spierpijn gehad 🤣, maar dat maakt niets uit want dat was het volledig waard. Houdt hier wél rekening mee, ook m.b.t. je kleding keuze.
Het nabespreken was brood nodig, want we zaten vol adrenaline én dan wil je enthousiast spuien over wat je zojuist hebt meegemaakt. Wat ontzettend tof was, was dat de eigenaren hier ook écht de tijd en aandacht voor namen. Dat heb ik wél eens anders meegemaakt elders. We hebben voor de acteurs kunnen applaudisseren, we hebben vragen kunnen stellen én we hebben kunnen aangeven hoe erg we ervan genoten hebben. Hierna konden we met gloeiende wangetjes terug naar Nederland én hadden we weer stof tot nagenieten.
Al bij al; Demise of the Gricers: ‘Deception of Babak' is een unieke beleving, die je nergens anders kunt ervaren. Het is ontzettend vernuftig bedacht en super tof uitgevoerd. Het is iets nieuws en nog nergens heb je zo het gevoel alsof je in een videogame zit. Ik verwacht zelfs dat de ervaring alleen nog maar beter gaat worden, want er zijn nog genoeg mogelijkheden binnen deze wereld om te groeien. Wat er echter al staat is al absoluut de moeite waard. Dit is iets wat je niet mag missen, dus ga hierheen en koop tickets voor deze geweldige reis.
Enkele tips voor mensen die interesse hebben om dit spel te willen spelen:
- Speel deze game met vier personen, dat is naar mijn idee het beste aantal voor deze game;
- Ga niet met de verwachting dat je een klassieke escape room gaat spelen, want dit is zoveel meer dan dat;
- Je wordt bedolven door informatie, maar laat je daardoor niet gek maken. Uiteindelijk weet je wat je moet doen;
- Houdt er qua kledingkeuze rekening mee dat het een fysieke uitdaging gaat worden én dat je een beetje vies kunt worden;
- Je gaat nooit alles kunnen zien, dus ga jezelf niet plagen door je dat doel op te leggen. Ga gewoon spelen en geniet ervan.
Beste mensen van Entered, bedankt voor het bieden van deze geweldige ervaring. Wij hebben er ontzettend van genoten én ik ben blij dat er zoiets is dichtbij huis. Laat dit een motivatie zijn voor jullie (en andere) om meer van zulk soort experiences te creëren in de Benelux. Dit wordt een toppertje en dit zal snel in een wereldranglijst óf top 10 komen. Blijf kritisch én blijf schaven, maar geniet vooral van het succes rondom deze originele en unieke ervaring die jullie hebben gecreëerd! Ik kom absoluut terug om deze missie nog een keer te spelen.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Ik hoorde veel goede verhalen over de nieuwe experience van Entered. Ik was al erg te spreken over hun eerste beleving 'I can hear you'. Het heeft dan ook niet lang geduurd voor we besloten om de nieuwe experience te gaan boeken.
Ik kan niet meer zeggen dan ga dit spelen! Vooral als game liefhebber denk ik dat je hier een top tijd gaat hebben. Je speelt de hoofdrol in je eigen videogame en dit is naar mijn mening heel goed neergezet. Verwacht geen puzzels, maar voornamelijk opdrachten die je kunnen helpen om steeds verder in het spel te komen. Van begin tot eind klopt deze experience. Acteerwerk is top, locatie is top, game is top, het is mega origineel en het napraten was ook echt super! Altijd leuk om de mensen nog even te spreken waar je zo hard voor weg bent gerend :). Zodra het tweede deel open is, komen wij zeker terug om deze wereld verder te verkennen.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Wij hebben in de vroege BETA status gespeeld, uiteraard was het toen nog niet helemaal naar behoren maar alle begrip daarvoor. Ik ga daarom alleen in over op het concept. Er zitten onderdelen in deze game... WAUW, WAUW en nog eens WAUW! Er is een onderdeel zo simpel maar briljant waardoor de spanning continu hoog maar goed te doen is. Omdat we natuurlijk de BETA versie speelde moesten acteurs en dergelijken nog wel getraind worden. Er zitten echt gave stukjes in en interactie met de acteur is echt wel tof. Verder is het decor geweldig! Ik zou zeggen ga deze ervaring spelen en vooral zelf ervaren! Ze hebben met onze feedback die we ook zeker wel hadden zo te horen en zien veel gedaan wat bij ons een bevredigend gevoel heeft achtergelaten.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Demise of the Gricers
Vandaag gaan we met het team ‘'Nicht die Kinder'' richting As in België om Demise of the Gricer te spelen. Omdat we wegens corona de kans hebben mis gelopen om ‘'I can hear you'' te spelen van Entered waren we ontzettend blij toen we hoorde dat ze met een nieuwe experience kwamen, dus zodra we de kans kregen hebben we een voucher gekocht en toen die eenmaal uit de beta kwam gelijk een datum gepikt.
Vooraf wisten we al dat dit geen alledaagse escaper room zou gaan worden, Ik had ook niet echt een beeld wat bij ik kon gaan verwachten en dat vond ik eigenlijk wel top. We gingen het over ons heen laten komen, en Godnondeju wat kwam er toch een hoop over ons heen.
Van begin tot eind is deze kamer een echte game, waarbij er al veel escape rooms zijn die proberen een filmische beleving neer te zetten komen ze hier met een geheel nieuw concept. En wat ben ik hier een groot fan van geworden.
We komen aan op locatie en dit vond ik al heel cool, ik Athene kwam het vaak voor dat je in een appartementencomplex binnen liep en vanaf het moment dat je de deur door liep je opeens in een ‘'dorp'' zou staan. Maar niet matched de locatie het verhaal en dat maakte het 10x realistischer. Er word goed gebruikt gemaakt van de omgeving en voelt je echt vrij om te gaan en staan waar je wilt.
Op het moment dat je klaar bent om te beginnen krijg je een hoop informatie, dit is door het gehele spel heen een blijvende factor. Probeer dit voor jezelf goed te filteren het is niet altijd belangrijke informatie om verder te komen in het spel maar je kan het meer bekijken als een side-quest.
Langzaam maar zeker word duidelijk wat er gaat gebeuren en aan welke regels je je moet houden, dit is leuk in thema gedaan en voelt daarom heel natuurlijk, ook verhaal technisch is het briljant het heeft het zelfs iets filosofie's.
Het decor van de ‘'kamer'' is ontzettend gaaf, alles voelt en is ECHT dit maakt het zo realistisch. Het gebruik van licht en geluid zet de juiste sfeer neer door de gehele kamer, op bepaalde meer intensieve momenten werd hier ook op juist op geschakeld.
De kamer kan op meerdere ‘'manieren'' gespeeld worden, hoe wij de kamer hebben gespeeld zal weer geheel anders zijn bij een ander team. Het is namelijk gemaakt op actie/reactie, ieder team speelt anders hetzelfde als dat iedereen een game anders speelt. Hierdoor zal je verhaal doorheen de kamer ook aanpassen en jullie bijvoorbeeld gehele andere stukken mee maken dan dat ons team heeft gedaan, dit maakt het een geheel persoonlijke ervaring en dat is super tof. Ook zijn we benieuwd met wat voor andere tactieken we deze kamer hadden kunnen spelen en is het brainstormen daar over ook ontzettend leuk en zouden we zelfs nog een terug willen.
De kamer draait ook nog is op een bak technologie waar ik ontzettend van onder de indruk ben, ik mag er dan niet echt verstand van hebben. Ik heb een jaar ICT gedaan maar in die tijd besloot ik dat naar school gaan vrijwillig was. Maar alles stond in verband met elkaar, en het gekste was nog dat alles stuk voor stuk werkten. Maar jammer genoeg zit er bij het gebruik van technologie altijd de kans in op fouten/storing, dit gebeurde bij 1 van onze teamgenoten maar dit werd fantastisch opgelost. In plaats dat er een techneut genaamd Hans binnen kwamen lopen en het even kwam repareren werd dit in thema gedaan. Hierdoor heb ik me geen seconden uit het spel gevoeld en hiervoor alle complimenten, fantastisch!!
Dan de vraag ‘'is de kamer eng'', ondanks dat dit normaal al een hele persoonlijke vraag is is dat hier nog wat meer. Ik heb hem zelf niet als eng ervaren maar zeker wel spannend, er word hier niet in de oor geschreeuwd en je hoeft niet bang te zijn voor jump-scares maar het constanten gevoel van opgejaagd worden kan je ontzettend gespannen maken. Ondanks dat alles zal ik toch iedereen aan raden om je over deze angst heen te zetten en te gaan spelen, het zal ontzettend jammer zijn als je deze ervaring mist omdat je te bang bent.
Zoals op Escapetalk al vermeld zitten er acteurs/actrices in de kamer, en die deze wat ze deden fantastisch. Het voelde zo soepel en ze speelde ontzettend goed in op onze groep. Het voelde geen moment gedwongen of onnatuurlijk.
Om even terug te komen op het fluïde verhaal kan je deze kamer dus ook niet ‘'halen'' je kan verschillende paden bewandelen en daardoor verschillende vragen beantwoorden en onderdelen ontdekken. Dit zal voor sommige mensen even een drempel zijn, vooral voor die-hard escapers. Ga je hier dan ook niet op focussen, laat het over je heen komen en speel.
Na afloop hebben we de kans gehad om met de eigenaren en de acteurs na te praten, dit was super fijn want we kwamen met enorm veel energie naar buiten. We hebben de kans gehad om vragen te stellen en de acteurs & actrices te applaudisseren voor hun fantastische werk, chapeau!
Even onder aan de streep, dit is geen escape room ik zou dit eerder omschrijven als een real-life game. Het is op het moment een one of a kind ervaring waar ik persoonlijk van ondersteboven ben. Het was spannend genoeg om toch alles te kunnen erv aren en het is iets was bij iedereen boven aan zijn wish list zou moeten staan.
Mensen van Entered, super bedankt voor de vette ervaring en we komen zeker nog eens terug!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Dit sloeg alles: 370euro voor wat? 1 en al onduidelijkheid… Wat moet je doen binnen? Waarom loop je eerst niks te doen? Wat is de functie daarvan? Bepaalde elementen van het spel zijn zonde van de tijd. 2,5uur gereden voor de slechtste room ooit…
2
Ambiance: 2.5
Game experience: 2.5
Service: 1.0
Played in August 2023
Played with 5 persons
Escaped: No
Ik moet eerlijk toegeven dat we EscapeTalk gebruiken om de beste pareltjes te ontdekken, maar tot nu toe had ik nog nooit een review geschreven. Voor deze game heb ik toch maar besloten een account aan te maken en te gaan tikken, want het blijft maar in m’n hoofd spoken. We hebben nu al zo'n 50 kamers gespeeld, maar dit spel heeft ons ongekend lang in de ban gehouden en het blijft in onze groep als gespreksonderwerp terugkomen. Wat een ongelooflijk spel (want een escape room kan je dit niet echt noemen, behalve dat je ‘escaped’ uit de werkelijkheid) is dit, maar vooral wat een ongelooflijk werk is hier neergezet!?
Van tevoren hadden we ons goed ingelezen en we hadden ook al meerdere reviews gecheckt. Dus ik zal proberen niet dezelfde dingen te herhalen. Dit moest duidelijk iets unieks zijn en dat trok onze aandacht. Tegelijkertijd waren we ook wel een beetje huiverig want I Can Hear You had ons de stuipen op het lijf gejaagd en in een letterlijke freeze-modus gekregen waardoor we maar weinig voor mekaar kregen. Ik ben blij dat ze met Demise of the Gricers voor een mindere terror route, en een andere angst-smaak hebben gekozen. Het resultaat is dat we meer durfden te spelen, en toch genoeg spanning en schrik hadden! Als je na afloop met één van de eigenaren praat is het ook ontzettend boeiend om terug te horen hoe zij hiernaar kijken.
Maar dan, en hier ga ik het lastig krijgen om onze ervaring onder woorden te brengen zonder het te spoilen. Vergeef me als ik hopeloos faal om de juiste termen te gebruiken. De hele opzet van deze game heeft ons mateloos lang bezig gehouden.
Eén van de redenen dat het spel voor ons dragelijker was, is omdat er rustmomenten inzitten. Tot zover niks nieuws en een aangename verbetering. Alleen die rust momenten kan je ‘soort van’ zelf nemen. De game faciliteert de gelegenheid tot die momenten. En zo is dit eigenlijk met alles van Demise of the Gricers. De game faciliteert een hoop onderdelen, waar je zelf wat mee kan en de regie over hebt. Zo vonden we het verhaal erg intrigerend en goed uitgedacht, en ook best wel complex. Tegelijkertijd kan je er op meerdere manieren achter komen en zelf weer je momenten hiervoor kiezen. Wij konden het uiteindelijk goed genoeg volgen, maar namen hier dan ook de gelegenheid voor, omdat we het op ons eigen tempo konden doen. Er zijn zoveel systemen die met elkaar samenwerken, en verschillende situaties waar de acteurs mee dealen. Dit is zo verbluffend en vernieuwend allemaal! Het duizelt eerlijk gezegd een beetje, maar het zorgt er wel voor dat het spel anders voelt en speelt dan enig iets wat we ooit eerder hebben gespeeld. Het voelt ‘echter’, alsof ik zelf een rol speel in hoe de dingen verlopen. En dit in combinatie met het ‘echte’ ‘decor’ = goud.
De complexiteit en vernieuwende aanpak zijn bewonderenswaardig. De opbouw van de normale wereld die langzaam afbrokkelt en je in de wereld van de Gricers trekt, is briljant gedaan. De hoeveelheid info die je krijgt gaf een minder fijn gevoel, maar het is duidelijk dat ze nogal wat willen van je. In het begin is alles ook nog zo lekker mysterieus. Ik herinner me nog hoe we aan het begin worstelden, regelmatig twijfelden of we het wel konden, maar geleidelijk aan voelden we ons als echte pro's. Als je me aan het begin van de beleving had gevraagd om uitdagingen van het einde van het spel te doen, had ik dat nooit gekund. En dat maakt het zo’n genot om op terug te kijken. Ja je moet regelmatig handelingen herhalen, maar zoals ze zeggen: in herhaling ligt de kracht!
De uitdagingen in het spel zijn tof in thema bedacht en stimuleren je om steeds beter te worden. Het voelde als een persoonlijke reis van mysterie naar overwinning, waarbij je steeds sterker wordt naarmate je vordert. Ik heb nog nooit eerder zo'n opbouw meegemaakt. En we zijn ondertussen alweer bezig geweest hoe we het een volgende keer anders of beter zullen doen.
Demise of the Gricers heeft ons omvergeblazen en verdient wat ons betreft absoluut een onbetwiste 10. Het toont zoveel ambitie en originaliteit en laat een diepe indruk achter. Ja, het heeft enkele kritiekpuntjes, maar het unieke en innovatieve karakter overstijgt dat ruimschoots. Een diepe diepe buiging voor Entered, en ik kijk zeer uit naar jullie toekomstige creaties!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Entered krijgt een nieuwe beleving; daar moet ik bij zijn ;-) dus direct een presale ticket gekocht. Gelukkig, want het is aan de prijs zeg maar ;-)
Vooraf krijg je op de mail al wat info over je missie. Onder anderen een formulier wat je moet ondertekenen. Ah, dat wordt leuk! Ook de mededeling: dit is geen escaperoom. Goed voor de verwachtingen, want bij I can hear you waren er wel puzzels. (Achteraf kan ik dat beamen; er zijn geen puzzels, maar missies zoals in een videogame.)
Tijdens het ontvangst krijg je je uitrusting, wow, dit belooft wat. En je hebt alles (helm, kniebeschermers, overall en iets anders speciaals) om een reden! Kleed je niet te warm zou ik zeggen.
Wij speelden in juli het tijdslot van 22 uur en dit was perfect, het begon net te schemeren. Nadeel was dat wel wel pas om kwart over 1 's nachts klaar waren en nog anderhalf uur naar huis moesten rijden... ;-) Je krijgt in ieder geval wel waar voor je geld.
We worden op pad gestuurd en ontmoeten onze "agent", de good guy. We krijgen (héél veel) info over de missie en over een tof staaltje techniek. Ik heb alles maar over me heen laten komen en gewoon gaan beleven, dat is ook wat je maar het beste kan doen.
De regels, de missie en de opties van het spel en hoe de acteurs reageren worden vanzelf duidelijk.
Nou, de spanning zat er goed in, en toen moest het nog beginnen.
Maar wooowww dit decor, dit is uniek. De acteurs waren goed, het licht en geluid was ook heel goed gedaan.
Er valt van alles te zien en te beleven, het is onmogelijk om alles te zien. Er zijn ook verschillende scenes die zich ontvouwen door de keuzes die je als spelers maakt. Het is echt een reallife multiplayer videogame.
Aan het einde kwamen we helemaal bezweet, vuil en onder de indruk weer terug in de normale wereld. Dit was een ontzettend toffe beleving! Hoe ze dit verzonnen hebben... respect.
Hier zullen we nog wel even over napraten denk ik!
9.5
Ambiance: 9.5
Game experience: 9.5
Service: 9.5
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Eindelijk was het voor mij zo ver; Demise of the Gricers stond op de planning. Ik was door meerdere mensen die hem al gespeeld hadden zo immens opgehyped, dat ik zo blij was hem eindelijk te kunnen spelen. Omdat dit zo'n bijzondere ervaring zou moeten zijn, heb ik hem precies zo gepland dat dit mijn 250e kamer zou zijn. Een jubileumkamer dus, en wat voor eentje!!
De ervaring begint eigenlijk al zodra je de auto parkeert. Een beetje hetzelfde zoals Entered dat had bij 'I Can Hear You'. Je staat echt even rond te kijken en denk bij jezelf "zou dit echt de locatie zijn?". Nogmaals even de briefing gecheckt die we via de mail hadden gekregen, we bleken écht op de juiste locatie te zijn. Op naar het punt waar we opgehaald zouden worden.
We speelden de kamer om 22:00 uur 's avonds, wat ook meteen mijn eerste tip is: boek de kamer in de avond. Dat draagt echt bij aan een nóg toffere beleving. Gedurende onze introdutie werd het namelijk steeds donkerder en nóg mysterieuzer. Nadat we een introductie hadden gehad van onze host (die overigens perfect in zijn rol zat, chapeau) én nadat we ons hadden omgekleed, was het tijd om op onderzoek uit te gaan!
Tijdens je tocht naar de 'kamer' krijg je het verhaal en je missie mee. De manier hoe dit gedaan is, is geweldig. Sowieso het stukje techniek wat hierachter zit, wat je tijdens het gehele spel nodig hebt, is echt subliem. Ik was heel erg bang dat dit niet goed zou werken, maar wauw wat werkte dit goed. Na een korte zoektocht kwamen we aan bij het beginpunt van onze experience. We kregen hier nog wat extra uitleg en een korte training en toen was het tijd om te gaan starten.
Demise of the Gricers heeft gekozen voor een geniaal systeem hoe je jij kunt bewegen binnen het verhaal. Dit klinkt heel vaag, maar als je de kamer gespeeld hebt ga je meteen begrijpen wat ik bedoel. Een manier die enerzijds heel goed in thema past en anderzijds je ook onwijs kan laten stressen. Tijdens het begin van het spel heb je onwijs veel informatie gekregen en ik vroeg me steeds af of ik dit allemaal zou onthouden. Gelukkig zit de locatie (en de verloop van het spel) heel logisch in elkaar en wordt het steeds duidelijker wat je moet doen.
De locatie, laten we het daar nog even over hebben, wauw! Het ziet er onwijs gaaf uit wat ze hier hebben neergezet. Een locatie die door zijn grootsheid me de stuipen op het lijf jaagt. Je weet dat hier iets niet pluis is. En dat bleek ook, want even later stonden we al oog in oog met een gedaante. De acteurs in deze experience zitten onwijs goed in hun rol en weten je echt tot het uiterste te drijven. Persoonlijk vond ik DotG een stuk minder eng dan I Can Hear You, maar qua intensiteit was dit een heel stuk heftiger.
De experience zelf zou ik het meeste vergelijken met een Call of Duty video game. Met je team doorloop je het gehele verhaal en krijg je allemaal de hoofdlijnen mee, maar toch heeft ieder zijn eigen losse verhaaltjes of toffe momenten. Dat maakt het napraten onwijs tof. Daarnaast vond ik het heel tof om de 'speelmap' zelf te ontdekken en nieuwe dingen vrij te spelen. Je wil zelf ook steeds verder gaan om dingen te behalen. Dat resulteerde in 2 dagen lichte spierpijn. Want weet dus goed; deze kamer is vrij intensief! Zeker wanneer je speelt op een warme dag.
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze experience? Dat wel! Voor mij zijn er twee dingen die DotG voor mij geen 'tien' maken. Enerzijds is dat het verhaal. Het verhaal van deze experience is tof en zit erg goed in elkaar. Wat mij betreft zelfs té goed. Het is namelijk best een stevig verhaal om mee te krijgen. De manier van het meekrijgen van het verhaal gebeurt tijdens je spel. Als jij net bezig bent met een missie óf opgejaard wordt door een acteur, krijg je daar niets van mee. Daarnaast denk ik dat het 'middenstuk' van de kamer te repetitief is. Je bent continu dezelfde handelingen aan het uitvoeren en het duurde mij misschien net wat te lang voordat we aan wat 'nieuws' konden beginnen.
Maar verder is deze experience echt de moeite waard! De locatie, de acteurs, het licht en geluid, de service, aan alles is gedacht! Twee kleine tips dus; speel de kamer in de avond voor die extra mysterieuze look-and-feel én speel de kamer liefst niet als het té warm is. Verder raad ik iedereen aan om na het lezen van deze review de website van Entered te openen en DotG meteen te boeken. Op naar de volgende Entered Experience!
9.5
Ambiance: 10.0
Game experience: 9.5
Service: 10.0
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
#75 Demise of the Gricers
! Disclaimer: Ik wil graag voorop stellen dat ik enorm kan waarderen wat ze hebben proberen neer te zetten. Het gebruik van techniek is knap gedaan, het decor was enorm realistisch neergezet en de sfeer was top, ondersteund door licht en geluid. Helaas heb ik het spel niet zo positief ervaren als de andere mensen die een review hebben geschreven en wil ik wel graag mijn cijfer een goede onderbouwing geven. Het kan geheel aan mij liggen dat het spel niet goed is bevallen, wat zo komt is dan ook mijn ervaring.
Dat wil niet zeggen dat iemand anders dit niet helemaal top zou kunnen vinden. !
Deze 'escape room' stond al een tijdje op ons lijstje. Gezien het hoge cijfer en de hoeveelheid mensen die enorm positief over deze ervaring praten, moesten we hem wel boeken. Al snel wordt duidelijk dat dit geen escape room is, maar eerder een real life video game. Ze zouden een glimps van een wereld neer hebben gezet. Heel benieuwd reizen we daarom af naar As. Via de mail start de beleving op een toffe manier, al moet ik zeggen dat dit voor mij ook al gelijk de start was van een enorm complex en iets wat verwarrend verhaal. Goed, alles zal wel duidelijker worden naarmate we het spel spelen, is wat ik dacht.
Eenmaal aangekomen op locatie start de beleving al snel. We worden opgehaald een mee genomen en krijgen hier onze 'gadgets' en uitrusting. De seconden dat ik alles aan had was mijn eerste vraag: ''hoe ga ik hier ooit comfortabel in kunnen rennen of kruipen?'' Nadat we volledig aan zijn gekleed en klaar zijn voor de start begint het spel, of nou ja het voor stuk van het spel. Het start erg origineel, maar voor mijn gevoel ook een beetje chaotisch. Ik kwam er maar niet lekker in. Dit kan zeker aan mij liggen, al deelt mijn team dezelfde ervaring. Het 'voor stuk' voordat je begint aan de echte game duurden voor mij wat te lang, daarnaast werd er enorm veel verteld terwijl we in een rijtje stonden waardoor alleen de voorste mensen konden horen wat er werd gezegd. Doordat de acteur in zijn rol bleef dienden de voorste mensen als een doorgeef luik die steeds moesten herhalen aan de rest van het team wat er werd gezegd.
Op dit moment wordt ons ook duidelijk hoe we ons door de kamer moeten bewegen, wat in mijn ogen echt vrijheidsbeperkend is geweest. Ik ben het hele spel met dit element bezig geweest waardoor ik me niet comfortabel door de kamer heen heb kunnen bewegen. Het is een origineel onderdeel, dat zeker en het is creatief bedacht. Mij had het alleen een stuk leuker geleken als dit onderdeel er niet in had gezeten.
Het complexe verhaal werd voor mij alleen nog maar onduidelijker tijdens het spel. Ik heb mezelf contant dingen afgevraagd. Wat ben ik hier aan het doen? Waarom doe ik dit? Etc. Ik kan enorm waarderen dat ze het verhaal helemaal uit hebben gedacht en er zullen enorm veel details in zitten waardoor het zo complex is. Tijdens het spelen voelde het alleen gewoon allemaal heel random aan. Het verhaal kwam op één moment duidelijk terug, maar ook hier stond ik met vraagtekens te kijken naar wat er gebeurden en waarom het juist op dit moment gebeurden.
Puzzels waren er natuurlijk geen, dit is iets wat we vooraf wisten. Het zijn een soort opdrachten, de manier hoe je achter de opdrachten komt is tof gedaan. Wel vond ik dat door dit stukje techniek het spel erg individualistisch werd. De helft van mijn team heb ik gedurende 80% van het spel niet gezien. Door de 'gadget' die je had en door luidde geluiden, in combinatie met dat je stil moet zijn hebben we ook amper kunnen communiceren. De opdrachten die we moesten uitvoeren waren duidelijk, als je er eenmaal achter kwam hoe je ze moest doen. Waarom je het deed was voor mij onduidelijk en ik heb het gevoel gehad dat we amper iets hebben gedaan gedurende het spel.
De acteurs waren een toffe toevoeging aan de kamer en ze speelden in op ons als groep, wel vond ik de 'vrijheidsbeperking' die je hebt gedurende de kamer, niet matchen met deze manier van het gebruik van acteurs. Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat je met enkel boeien om moet wegrennen voor een moordenaar. Het voelde voor mij onlogisch. Ik had veel meer genoten als dit element er niet in had gezeten, juist dan had ik enorm kunnen genieten van het rennen, kruipen en springen door het fantastische decor. Nu heb ik dat helaas niet zo ervaren.
Ook de spelflow heb ik als frustrerend ervaren, het was onduidelijk wat we moesten doen en waarom we dit moesten doen. Het verhaal viel voor ons maar niet op zijn plek. Het spel kwam ook vrij abrupt tot zijn einde voor ons gevoel. Gevoelsmatig hebben we minder dan een uur in de kamer gezeten en amper wat gedaan. Waardoor we iets wat gefrustreerd en teleurgesteld uit de kamer kwamen.
Conclusie:
Dit is iets wat je moet liggen of niet. Het is echt een vet concept en het decor was enorm mooi neergezet, samen met de sfeer. Toch heeft het gebrek aan logica en duidelijkheid onze ervaring enorm naar beneden gebracht. Evenals de 'vrijheidsbeperkende' manier van door het spel heen komen. Ik waardeer het idee erachter en de moeite en tijd die erin is gestoken.
Het was gewoon niet voor mij weggelegd en heb het niet zo ervaren als andere mensen die dit een 9 of 10 geven.
Ons werd verteld dat het de bedoeling is dat je niet alles mee krijgt, zodat je het vaker kan spelen.
Helaas zullen wij niet nog eens terug komen om verder te spelen.
Dat vind ik 1.5 uur rijden en het geld niet waard.
7
Ambiance: 7.0
Game experience: 5.5
Service: 8.0
Het was echt fantastisch! De sfeer die ze hebben neer gezet, de acteurs en creativiteit. Een unieke ervaring met hele toffe mensen. De spanning was ook om te snijden. Wij komen zekers nog eens terug!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in November 2023
Played with 5 persons
Escaped: No
Eindelijk ga ik dan mijn review schrijven over deze kamer die ik vorig jaar gespeeld heb. Graag wil ik beginnen met dat ik niet snap dat deze kamer op escapetalk staat. Ja er wordt duidelijk benoemd dat het om een real life game gaat i.p.v. een escaperoom, en dat klopt ook want er zijn nauwelijks aspecten die je van een escaperoom verwacht terug te vinden. Daarnaast werk je ook niet naar een eindpunt toe en eindig je gewoon het spel waar je gebleven bent. Je moet dus ook niet echt ontsnappen dus snap ik nogmaals niet waarom deze kamer terug te vinden is op escapetalk. Dit gezegd hebbende wil ik wel graag beginnen met een aantal positieve punten van de kamer:
- De kamer speelt zich zowel indoor als outdoor af wat zeker in het donker erg tof is
- Acteurs weten goed waar ze mee bezig zijn en de begeleiding was goed.
- Het decor wanner het spel echt start is super vet en goed is thema.
En dan de dingen waar ik een beetje moeite mee heb:
- De uitleg en installatie van je gear (die vaak niet goed werkt) duurt echt eindeloos. Ik snap wel dat je een kamer 3 uur kan laten duren als alleen dit al 30 tot 45 minuten van de tijd inneemt.
- Door het gebruikte systeem (wat niet altijd goed werkte) mistte ik bewegingsvrijheid.
- Je voert voornamelijk tijdsgebonden opdrachten uit en hoeft dus niet te puzzelen. Eigenlijk is het constant een spel van niet gepakt worden door de acteur en je beperkt voelen in je bewegingsvrijheid...Niet echt leuk.
Conclusie
De hele experience is uniek maar niet iets wat onder het label 'escaperooms' hoort. 30 tot 45 minuten ben je al kwijt voor de uitleg/installatie van je gear wat echt veel te lang is, ik mistte bewegingsvrijheid in de kamer en ben je opdrachten aan het proberen uit te voeren maar wordt er niet gepuzzeld en daardoor was dit gewoon geen escaperoom voor mij en snap ik niet dat deze kamer op dit platform staat. Ja het is mega vet een een unieke ervaring maar dit was helaas niks voor mij!
6
Ambiance: 9.0
Game experience: 2.0
Service: 8.0
Played in October 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
#69 : opgelet...dit wordt een lange review (vrees ik).
Maaaaanden had ik hiernaar uitgekeken want er moest gewacht worden totdat de zoon 16 werd. We boekten voor 8 personen. De dag voor ons bezoek kreeg ik een telefoontje met slecht nieuws. Een groep had net iets kapot gemaakt in 1 van de 2 "kamers" en daardoor konden we niet met 8 (2 groepen van 4) spelen. Een oplossing gezocht en gevonden. De eerste groep van 4 zou om 18u spelen en de andere groep van 4 zou dan later vertrekken en rond 22u spelen. Alles geregeld dus dankzij de goede hulp van de Entered medewerker!
D-day was aangebroken. Helemaal hyped up! We kwamen aan en (een beetje helaas) was het nog klaarlicht. De start in het donker spelen lijkt me toch beter, normaliter hadden we dat timeslot ook geboekt, maar door het "probleem" moest onze eerste groep van 4 vroeger beginnen. Dus, tip, als je het extra "griezelig" wil, boek dan een timeslot "als het al donker is".
We kregen een lange uitleg/we kregen het nodige werkgerief en trokken er op uit. Het was ons, zoals reeds enkele malen hier neergepend door andere Gricers, niet helemaal (of zelfs : helemaal niet) duidelijk wat we moesten gaan doen, maar, daar ik dit had gelezen, liet ik het niet aan m'n hart komen. We zouden er wel geraken. Na een 15-20' waren we effectief "in het spel" en begon het allemaal echt. Maar de vraag was : wat moesten we doen. Dit bleef helaas redelijk lang duren voordat we dit goed doorhadden. En éénmaal we dit doorhadden moet ik zeggen dat het me wat ontgoochelde. Veel "over en weer" geloop om steeds hetzelfde te doen bleek. Sommige zaken (helaas kan/wil ik niet spoilen) waren echter nog steeds niet duidelijk. Toen we na het game sommige antwoorden kregen was het eerder "ah...ok...maar als we dat hadden geweten dan had ik er toch iets meer plezier uitgehaald". Nu was het voor mij redelijk "saai en repititief".
OPGELET : dit was dus het "negatieve" voor mij. Laten we het nu hebben over de positieve punten en dat zijn er best wel wat.
- technologie : wow...wat de mannnen (en vrouwen) van Entered hebben gemaakt is echt niet niks. Al de hardware die ze zelf hebben ineengeknutseld en waar ze nog continu updates aan toevoegen, het is echt knap. Ik heb het nu bv. over de "machientjes" die we allemaal meekregen. Maar niet alleen dat, alles in "de ruimte" steekt ongelooflijk knap in elkaar.
- "Acteurs"....ja, het zijn er meerdere en ze spelen allemaal hun rol perfect! 2 van onze spelers had het wel moeilijk met het "Hollands" accent van onze "helpster". Kan inderdaad wel soms moeilijker te verstaan zijn als je "Hollands" niet gewoon bent :)
- de setting : fantastisch. De buitenlocatie (in het licht dan, in het donker zal je er niet veel van merken) en de "binnenlocatie" zijn gewoon perfect voor dit game.
- Het idee : je moet er maar op komen, zij die dit hebben uitgevonden hebben toch wel een paar "draadjes los" in hun brein, maar soit, dat heb je waarschijnlijk nodig om iets dergelijks op poten te zetten.
- De tijd : daar de prijs toch ook meespeelt is het leuk om toch lang te kunnen spelen. Zij die denken dat 3u "te lang" is, vergis je niet, die tijd vliegt voorbij!
- De ontvangst en de na-babbel : het begin was leuk, maar de na-babbel met iedereen was, op zich alleen al, meer dan de moeite. Spijtig dat we maar 30' konden napraten. Je ziet dat de mensen van Entered nog willen sleutelen aan hun game en daarom ieders mening belangrijk vinden, top!
- De "schrik" : persoonlijk doen zo'n games me "niets"...mijn verstand weet gewoon dat dit een game is en daarom heb ik geen schrik. Wat niet wil zeggen dat ik op geen enkel moment geschrokken ben, bv. van iemand die plots van achter een muur komt gesprongen. Maar er is een groot verschil tussen "verschieten" en "schrik hebben". Dit gezegd zijnde : 1 van de jongeren in onze groep (net 16, een vriend van de zoon) heeft echt doodsangsten uitgestaan en dit zagen de mensen van Entered en ze hebben onmiddelijk hun acteerwerk hier aan aangepast, zodat hij er toch nog (een beetje) van kon genieten. Dus...als je snel schrik hebt, je bent gewaarschuwd hehe. Maar...laat je hier niet door afschrikken om niet te komen spelen natuurlijk.
Conclusie : ik zal niet zoals de meeste andere reviewers een 9.5 of 10 geven want daarvoor waren er voor mij toch iets te veel zaken onduidelijk. Dus, als ik de mensen van Entered iets kan aanraden : probeer alles iets sneller duidelijker te maken. Ik denk dat er teveel tijd wordt verloren omdat men totaal niet weet wat er aan het gebeuren is/wat er van ons verwacht wordt. Ik weet het, het zal niet makkelijk zijn om dit te doen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat jullie hier in zullen slagen. Ik veronderstel echter dat de reden waarom alles misschien wat "onduidelijk" is, is dat jullie willen dat we nog eens terugkomen? Maar ik denk niet dat je daar momenteel teveel aandacht aan moet besteden want ik ben er zeker van dat jullie met de mond aan mond reclame nog voor een lange tijd "nieuwe" klanten zullen lokken.
EDIT : we zijn nu enkele dagen na het schrijven van de review en gisteren kreeg ik een telefoontje van Jeroen, 1 van de 2 "gekke uitvinders" van DotG die ons ook bijstond tijdens ons bezoek.
Ik wist niet goed waarom hij me belde, maar het was dus naar aanleiding van deze review! Hij wou dus weten wat ikzelf zou doen om DotG nog beter te maken. WOW! Wat een passie. Het was een aangenaam gesprek van een klein uur, en dankzij hem begrijp ik nu toch al veel meer van het verhaal en het ontstaan ervan. Dus... 8/10 is zeker geen reden om dit NIET te gaan spelen. Maak zelf je opinie zou ik zeggen. Sowieso zullen we dit "game" nog eens spelen.
8
Ambiance: 10.0
Game experience: 7.5
Service: 10.0
Played in September 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Deze ervaring staat in mijn persoonlijke Top 3! Ongelofelijk hoeveel kanten je op kan in het verhaal. Mooie afwerking tot in de details, Wauw!
Ik heb me rot geamuseerd!
Een top team!
Doe zo verder!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Het laatste momentje, in pure darkness, vertrokken we naar As! Na ontvangen te woorden door Doofus 1 en 2, konden we beginnen aan het avontuur. Met een hoop nachtblinden, ga ik op pad en als teamleider word dan ook ik de lamp overhandigd om te starten! Leuk in het verhaal ga je opzoek naar de locatie en elk aspect klopt zo in het verhaal! Minder leuk voor de teamgenoten. De enigste persoon dat nog kon zien zonder licht, loopt er vandoor met de lamp… OEPS! Waar je bij sommige mensen eerst een briefing krijgt en dan pas het spel start, word je hier nog voor je het terrein betreedt meegenomen in het verhaal en dat loopt verder tot je terug bij de doofuses aankomt! Wat een ervaring! Ik wil hem zo al weer doen!
Laat je vooral niet afschrikken als je angst hebt voor acteurs, want zelfs de bangste onder ons trok er telkens alleen op uit! Ik persoonlijk had geen schrik, maar er was wel lichtje stress bij mijn teamgenoten. Ik denk soms nog dat wij meer entertainment waren voor hen, dan zij voor ons, maar dat was het allemaal zeker waard! Het verhaal is prachtig en zo goed uitgewerkt!
Jammer genoeg gaat tijd altijd sneller wanneer je plezier hebt en desondanks we “ontsnapt” zijn, hebben we nog niet alles “ontdekt”. Ons zie je dus zeker terug, maar misschien wel in een ander teamstelling!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Prachtig en goed uitgedokterd verhaal. We gingen helemaal op in onze missies en ons hart ging vele malen wat sneller slaan. Mooie sfeer en foutloze uitvoering. Enkel lof voor de energie en passie die hierin gekropen is. We komen nog eens terug om de ontbrekende missie te voltooien!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in July 2023
Played with 4 persons
Escaped: Yes
#143 Demise of the Gricers: Deception of Babak.
Voordat ik dinsdag weer afvlieg naar het horror escape room walhalla (Athene), moest ik natuurlijk even goed opgewarmd worden. Dit scheen de perfecte mogelijkheid daarvoor te zijn. Nou, dan maar gaan... :P
De locatie? Google maps verklapte al dat dit mega sterk zou zijn en vanaf de eerste seconde maakt Entered prachtig gebruik van deze locatie en benut alles maximaal. Wij speelden om 22:00, dat is erg laat, maar ideaal voor de maximale beleving. Lekker in de schemer beginnen hier!
De ontvangst is leuk, goed in thema en biedt een mooie "aan"loop naar de kamer. Dit is echt iets heel vets wat ze hebben gedaan met deze "kamer". Echt heel cool!
De puzzels zijn geen puzzels te noemen vind ik. Het zijn missies die je moet uitvoeren. Dat is prima, schakel je hersencellen dus maar deels uit (ideaal op de dag na een feestje) en ga lekker knallen hier!
Het verhaal.... Mmmm deze vind ik lastig. Het verhaal is enorm goed en complex, maar mijns inziens iets té complex. Entered heeft ieder detail uitgedacht en dat is heerlijk om in de recap terug te luisteren uiteraard, maar de "storytelling" in de kamer vind ik, mede door de manier waarop deze kamer dit presenteert enorm lastig en minder goed uit de verf komen.
De beleving is enorm vet! Wauw wat is hier neergezet! Onbeschrijfelijk. De kamer is eng, maar voor mijn gevoel prima te doen. Er zat voor mij 1 moment in dat ik wel ff heel hard schrok, maar volgens mij was ik niet de enige en schrok zelfs de acteur. Job well done :-) Het main element van deze kamer is heel leuk, maar werd na een tijdje licht frustrerend voor mij. Je leert ermee omgaan, maar meh, niet mijn ding zullen we maar zeggen.
Tja, nu boeken! Ik ben zeker warm voor Athene nu?
9.5
Ambiance: 9.5
Game experience: 9.0
Service: 9.5
Played in July 2023
Played with 5 persons
Escaped: Yes
Het was inmiddels 5.5 jaar geleden dat ik I Can Hear You heb gespeeld, dit was mijn eerste 'escape room' ervaring, terwijl het geen escape room is. Helaas nooit Stay in the Dark gespeeld, dus ik keek er heel erg naar uit om weer eens na 60 grotendeels "echte" escaperooms te hebben gespeeld, deze ervaring weer aan te gaan.
De prijs hield mij ook altijd wel tegen, boven op het lange rijden. Uiteraard een weekend België kamers spelen, dan mag deze niet ontbreken. We hadden het ook als toetje, als afsluiter gepland. Het was grotendeels dezelfde samenstelling als 5,5 jaar geleden, en toch blijft het spannend, dat je niet weet wat er gaat gebeuren. Er kwam op de afgesproken plek bijvoorbeeld een wit bestelbusje parkeren, waarbij we dachten; komen ze ons hier op halen?!
De introductie werd op een leuke manier met humor gedaan. Het was hierbij wel een overkill aan informatie, we werden na de echte introductie een beetje overwhelmed. Dat mocht de pret niet drukken gelukkig. Doordat je bewegingsvrijheid beperkt was gaf het een extra spannings element toe. We betraden onze missie dan ook met een flink hoge hartslag.
Daarbij wil ik zeggen dat ik achteraf I can hear you vele malen 'enger' vond dan deze. De spanning is hoog, maar het is niet eng.
Geen puzzels, maar wel leuke missies. Helaas hadden we de kortere versie geboekt (helemaal verkeerd gekeken), en hadden ze geen ruimte meer om de uitgebreide versie te doen bij ons. Daarop kregen wij heel coulant een combi van beide versies, mede omdat we vlot gingen en ze wisten dat we dit hadden gevraagd. Echt top. Doordat het de korte versie was, bleef ik toevallig samen met een teamgenoot beperkt tot dezelfde route, en had ik dol graag nog meer willen zien en beleven.
Het verhalende was heel tof, en heel uitgebreid. We waren gelukkig redelijk scherp, anders kan het ook een over kill aan informatie zijn.
We hebben optimaal gebruik gemaakt van onze tijd, mede dankzij dat zij heel coulant waren.
Heel tof hoe de acteur reageren op ons gedrag en de groepsdynamiek!
Daarbij nog een klein minpuntje: de techniek. ALs het werkt is het uitstekend! Maar het werkte niet altijd bij mijn team genoten. Eenmaal een herstart aan het begin, en een slijtage probleem bij een ander.
Met nog na gepraat hebben we nog meer informatie gekregen en de passie kunnen proeven van de eigenaar en zijn kameraden. Ik heb mij zeer vermaakt echt echt onder de indruk wat ze hebben neergezet!
Helaas is dit een kamer, het ligt je of het ligt je niet. Bij ons ligt het gelukkig heel erg. Chapeau!
9.5
Ambiance: 10.0
Game experience: 9.0
Service: 10.0
Played in November 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes 100:00 min
Wauw, waar moet ik beginnen? Voordat we Demise of the Gricers speelden, had ik geen idee wat ik moest verwachten. Een real-life horrorervaring van vier uur, met acteurs én de kans om gepakt te worden? Het klonk bijna onmogelijk. Hoe ga je dat überhaupt voor elkaar krijgen? En dan las ik op EscapeTalk ook nog reviews over beperkte bewegingsvrijheid... hoe dan?!
Dit is precies zo’n ervaring waar je eigenlijk niets over wilt verklappen, omdat iedereen het zelf moet beleven. Maar wát was dit ongelooflijk gaaf. De missie voelde levensecht, alsof je echt in die wereld werd ondergedompeld. We renden, kropen, en verscholen ons – gelukkig met de nodige bescherming (kniebeschermers, helm, alles erop en eraan), want de Gricers zaten ons constant op de hielen. Meerdere keren keken we elkaar hijgend en bezweet aan, vol adrenaline: Wat is dit spannend én fantastisch tegelijk!
Wat ik echt bewonderenswaardig vond, is dat er ondanks de spanning en angst ook ruimte was voor humor. Dat was niet alleen knap gedaan, maar ook een fijne afwisseling – en zeker welkom, haha! Dit is zo’n ervaring waar we nog jaren over zullen napraten. Ik raad het iedereen aan die fysiek fit is en niet te snel bang wordt. Echt een onvergetelijke belevenis!
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in November 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Ik schrijf eigenlijk nooit reviews maar na de experience wat deze mensen hebben neergezet kon ik niet anders dat een lovende review schrijven. Ik kan niet veel kwijt zonder van alles te verklappen dus ik kan eigenlijk alleen maar zeggen. GA DEZE EXPERIENCE SPELEN.
Van begin tot eind zit je helemaal in constante spanning. De setting die ze hebben neergezet is fenomenaal. De acteurs spelen ook een waanzinnige en spectaculaire rol. Ja het is af en toe eng, ja je wilt soms rennen en niet meer stoppen, ja je wilt soms eigenlijk liever stil zitten in en hoekje, ogen dicht en en niet meer bewegen tot de experience klaar is maar oh wat heb ik genoten. Deze experience stopt wellicht binnenkort dus laten we allen deze zoveel mogelijk spelen en doorvertellen aan vrienden/familie en zorgen dat dit kan blijven bestaan. Nogmaals dikke chapeau voor de makers.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in November 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Wat doen die Gricers toch en wie pakt de macht.
Videogame style room zonder puzzels maar heel veel adrenaline.
Top in dat genre maar opgelet voor de puzzelaars onder ons
9
Ambiance: 9.5
Game experience: 9.5
Service: 8.5
Played in November 2024
Played with 5 persons
Escaped: Yes
We zijn met onze twee escapeteams al een aantal jaar achter elkaar naar België getrokken voor een escapeweekend en dachten dat we nu zo ongeveer alles daar wel al gezien hadden. Maar we wilden toch nog 1 jaar terug naar België voor Demise of the Gricers. Helaas hebben we I can hear you niet kunnen spelen, maar deze wilden we dan echt niet missen...
En wat zijn we blij dat we gegaan zijn.
Ik wil hier niet teveel over zeggen, want dit is iets dat je gewoon zelf moet ervaren. Misschien is het een klein beetje te vergelijken met het Nederlandse Stay in the Dark van Darkpark (maar misschien ook weer helemaal niet ;).
Verwacht zeker geen escaperoom, verwacht een waanzinnig meeslepende experience. De grimmige, duistere sfeer die gecreëerd is is briljant. Je zit vanaf moment 1 helemaal in het spel en dan weet je eigenlijk nog helemaal niets over hoe groots (letterlijk en figuurlijk) dit spel is. Alles is geweldig: de briljante locatie en het decor, de gebruikte elektronica die het spel stuurt en tegelijkertijd extra verdiept, de manier waarop je met je team het spel kunt sturen door bepaalde keuzes te maken, de constant aanwezige spanning waardoor je extra op scherp staat. En last but zeker not least: de geweldige acteurs die daar een fantastische performance neerzetten! GE-WEL-DIG: jullie maken echt het spel en tillen het nog heel wat tandjes hoger!! En na de experience nemen ze ruimschoots de tijd om alles nog even door te praten: super fijn!
Wauw, wauw en nog eens wauw; je valt van de ene verbazing in de andere.
Er is maar 1 zin om deze review mee te beëindigen: GA DIT GEWOON DOEN!!!
(En wat zijn wij blij dat I can hear you terugkomt in 2025! Dan wordt het dus toch nog een keer een escapeweekend België voor ons :))
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in November 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Demise of the gricers mogen spelen. En zoals ze zelf al aangeven is dit geen escape room met puzzels, maar een interactieve ervaring met verhaallijn.
Inhoudelijk vertel ik uiteraard niks maar wat ze hier hebben neergezet is werkelijk waar fantastisch. Wij hebben de volledige tijd zo ontzettend genoten. Van start tot eind is er door de makers nagedacht. Het verhaal, de locatie en de inrichting heeft een prettig spannend sfeertje maar is wat mij betreft zeker niet eng. Ja ook ik heb spanning ervaren, ook ik ben op mijn hoede geweest, ook ik ben geschrokken maar dat was het allemaal meer dan waard. Het is ook interessant om te zien wat dit met je medespelers in de groep doet.
Ik had persoonlijk een opmerkingen over het einde van de verhaallijn, deze heb ik met de makers gedeeld.
Wij zijn naar huis gegaan met natte oksels, een hele gave ervaring en veel waardevolle verhalen die ik zeker nog regelmatig ga doorvertellen.
Deze ervaring is te vergelijken met de Prison Escape ervaring die in Nederland te spelen is.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in November 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Ik vrees dat geen enkele escape room voor mij nog hetzelfde zal zijn na het spelen van deze. Je merkt aan alles dat hier heel veel liefde en zweet in gekropen is om wie durft een fantastische tijd te geven. In het begin is er wat technische opbouw nodig maar dat kleden ze erg mooi in. Het is even nodig om jou en je team een prachtige tijd te geven.
Ze zeggen vaak dat het geen escaperoom is verwacht dus geen puzzel na puzzel na puzzel. Als je dat zoekt moet je misschien elders kijken. Al zeg je dan ook nee tegen een mooie ervaring en een glimp van een alternatieve wereld.
Bedankt aan iedereen die van dicht en ver te maken heeft om dit mogelijk te maken. Wij komen sowieso terug bij jullie volgende werk.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0
Played in October 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
Eindelijk! Deze kamer stond al heel lang op onze wishlist. Maar we hadden wel meer spelers nodig om deze kamer te kunnen spelen. Dus we hadden begin dit jaar een oproep geplaatst op Escapetalk en al snel reageerden er Evert en Niek op onze oproep. In Maart Demise of the Gricers geboekt voor 4 en het lange wachten begon.
Vandaag is het zover! We hadden al de nodige info per mail ontvangen over onze missie en we spraken af bij een brasserie vlakbij en daar even de geestelijke voorbereiding gedaan! Alle 4 te stuiteren van enthousiasme.
Op de aangegeven tijd staan we keurig op de plek waar we moeten staan, en het spel begint gelijk. De intro is gelijk onderdeel van het spel en dat is altijd leuk. We hebben de extended versie geboekt en wat hebben we ons 4,5 uur lang super vermaakt. De omgeving is zo mooi gemaakt en de adrenaline giert door ons heen. We rennen, klimmen, duiken, verstoppen ons in compleet andere wereld en GENIETEN vooral van dit spel.
Na afloop bijkomen met onze gastheren en gastvrouw, en kletsen we bij over wat we hebben beleefd. En ze nemen hier uitgebreid de tijd voor.
Deze kamer is geen escaperoom met puzzels, maar een beleving die je niet mag missen. We hopen dat ze mogen blijven waar ze nu zitten en wij wachten ondertussen vol spanning af op de nieuwe kamer/ beleving.
10
Ambiance: 10.0
Game experience: 10.0
Service: 10.0