Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

De milde dictator

Escape Legend

Offline

Description

Dag Allemaal

Wij bezoeken op frequente basis escape rooms waar we kunnen.

Soms met een goede planning, soms (meestal) last minute.

Ik probeer me steeds positief op te stellen tegen elke room en een review te schrijven die opbouwend werkt. Niet elke kamer is even oud of met een even groot budget gebouwd, maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beleving. Afkraken is steeds zo makkelijk, maar met opbouwde kritiek bereik je zoveel meer en de meeste goede eigenaars met passie voor het vak doe er echt iets mee.

Reviews blijven een momentopname en iets best persoonlijk.

Vind je een review van me leuk, doe dan even een duimpje omhoog. Het motiveert om er steeds weer een te schrijven.


  • www.want2escape.be
  • www.beyondthegame.be


Escapecounter : 316


Gespeeld maar niet op escapetalk

Polen-Krakau :

Exitroom - Prison Break 57 minuten 6.5/10  ontsnapt

Exitroom - Amber Gold 35 minuten 6/10 ontsnapt

België :

Pop-up Saw escape room Antwerpen 3.5/10  niet ontsnapt

De pop-up had de eerste waarschuwing moeten zijn, maar deze kamer was niet door mij geboekt. Zeer magere kamer met discutabele puzzels en nul thema. 



Member since

18-11-2018

Location

Neerpelt

Statistics

Escaperooms

303 reviews

318 Rooms played

91.1% escapepercentage


Games

1 reviews

1 played games


55 forum posts

Teams

Gamblers

1 team members

7 Rooms played

Beyond the Game

2 team members

33 Rooms played

Kelly & Yves

2 team members

18 Rooms played

303 reviews

Verfrissend leuk!





9

Ambiance: 9.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in November 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Bijna echt.

Na jaren het op een afstandje bekeken te hebben, terwijl het iets is wat mij enorm trekt, was het dan afgelopen zaterdag zover: Prison escape.

Hoewel me de versie in Breda het meeste aansprak, heb ik niet veel keuze meer en wordt het Doetinchem.

Ik ben vooral benieuwd naar het gevangenisgevoel, het niveau van realisme en in hoeverre ik meegenomen wordt in een verhaallijn.

Onthaal:
Afpreken doen we bij Café De Tol. Parkeren Kan er iets verder, is volledig gratis en is goed aangegeven.
Bij het café merk je al snel dat het hier een bottlenek wordt. Het is slecht weer, binnen is vol en buiten is er niks voorzien om 100/130 mensen op te vangen.
Na het aanmelden krijgen we een gekleurd kaartje in ons handen gedrukt en niet veel later, terwijl de helft van ons nog op de wc aan het wachten is, wordt de gele groep plots gevraagd om wat verderop naar een te kleine tent te komen. De uitleg begint terwijl nog lang niet iedereen aanwezig is.

Het probleem hier is tijd en communicatie. Als speler weet je op dit moment van niks een een beetje feedback als in: om dit uur moeten jullie bij de tent zijn voor de uitleg van de dag, was al voldoende.

Nadat de uitleg afgerond is worden we met bussen richting de gevangenis gebracht en van dit moment af lijkt het echt begonnen.

Kamer:
De kamer is in dit geval natuurlijk de Kruisberg gevangenis van Doetinchem.
Wat vet dat deze beleving hier door kan gaan. Realistischer wordt het niet, zeker niet door het goede acteerwerk en de manier van inchecken.

Alles op dit moment ademt de sfeer die ik verwacht had. De strengheid van de bewakers, de kilheid, de stiltes, zelf het gure regenweer past.
Zeker de eerste 30 minuten zijn fantastisch en hoewel daar je eigen inbreng onbestaande is, zet het de sfeer enorm goed neer.

Nu snap ik enorm goed dat je 130 mensen allemaal een kans wilt geven om hun eigen avontuur te geven, alleen nam het verhaal hierdoor een beetje chaotische wending.

Waar je aan het begin nog het idee krijgt dat je streng in het gareel dient te lopen en elke stap, net zoals in een echt gevangenis, moet kunnen verantwoorden, lijkt het haast of iedereen van de gedetineerden aan het rondwandelen is.
Ik merk vaak dat meerdere mensen hetzelfde aan het doen zijn, waardoor je vaak aan de zijlijn lijkt te staan. Het is moeilijk om door al die ruis een eigen verhaallijn op te zoeken, want er zijn er zat, alleen dien ze zelf te focussen op 1 specifieke en je niet te vaak laten afleiden.

Maar zelfs als je dat doet lijkt het erop dat sommige acteurs werkelijk overspoelt worden met verhaallijnen, terwijl anderen dat net totaal niet hebben. Op zich geen probleem, maar het realisme zakt wel erg snel als je met 20 mensen plots voor 1 acteur staat, terwijl je als gedetineerde eigenlijk daar niks te zoeken hebt.
Een ander storend punt is, en ik denk dat dit vooral komt doordat dit echt een mainstream event is, dat de acteurs wel erg ver gaan in hun uitleg. Waar je verwacht dat je met de nodige stealth, omkoperij of vleierij aan de broodnodige info kan geraken, lijken de acteurs haast een open boek en delen ze die info aan iedereen die er maar om vraagt.

Uiteindelijk lukt het me om toch een verhaallijn te vinden waar ik in een niet te grote groep zit, maar zelfs hier voelt het “te” aan. We ontsnappen wel met een goede reden, maar ook hier nekt de massa dat effect.
Op een of andere manier is ontsnappen uit een gevangenis helemaal niet zo speciaal als je 50 mensen voor je ziet staan… nat in de regen, uitpuilend uit een te klein tentje.

Conclusie:

Allereerst is dit een ongelofelijke organisatie, want doe het maar ff, 130 mensen een geloofwaardige fijne, veilige tijd geven!
De acteurs zaten allemaal ongelofelijk in hun rol en het lijkt ook echt een toffe bende bij elkaar die dit echt met passie doen.
Ik hoorde achteraf niks als lof van ieder van ons die meedeed over hun interacties.

Ik voelde me echt even een held in mijn eigen verhaal en dat si dankzij deze fantastische mensen, dus kudos voor hun!

Ik snap dat een event als dit betaalbaal blijft door de massa, maar tegelijkertijd is dat ook meteen het probleem.
Diverse verhaallijnen verliezen hun geloofwaardigheid, net door de hoeveelheid spelers die hem proberen mee te pakken, maar ik snap ook heel goed dat je geen 130 verhaallijnen kan uitzetten.
De vraag is vooral, moeten er wel zoveel spelers ontsnappen? Ben je enkel een held indien dat gebeurd?
Ik persoonlijk vind dat het ontsnappen het ultieme doel is, maar slechts bereikt kan worden voor een beperkt aantal die het spel juist spelen. Dan zou het realistischer zijn, specialer en het zou voor mij een bepaalde vorm van herhaalbaarheid realiseren waardoor ik het nog eens wil proberen.
Nu voelde het niet speciaal aan…

Het regime in de gevangenis kon vele malen strenger, eigenlijk wat de eerste 30 minuten doet. Eens dat werd losgelaten, voelde het niet meer als een gevangenis aan voor mij.
Dat in combi met de acteurs die te makkelijk teveel info weggaven en anderen gevangenen die bijna de toekomst konden voorspellen, maakte dat ik te weinig moeite moest doen om aan de nodige info te geraken.

Maar dat zal de prijs zijn om iedereen een fijne tijd te geven.


Response by Prison Escape Doetinchem

2023 November 20

Bedankt voor je mooie en uitgebreide review! We willen inderdaad iedereen een fijne tijd geven en daarom kunnen we zeker wat met jouw feedback. Door mensen zoals jij, kunnen we de ervaring blijven verbeteren!


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in November 2023

Played with 10 persons

Escaped: Yes

  MissDTheekopje

The Imitation Room

Escaperoom Villa Bretil
Posted on: 2023 october 17

Klein maar fijn.

Het heeft een tijd geduurd voor ik het aandurfde om deze kamer te gaan spelen.
Tenzij ik gevraagd word om een kamer te testen, probeer ik de eerste paar weken van een room te mijden.
Je weet als fervente speler dat een kamer een levend iets is, dat er kinderziektes uitkomen.
Dat in combo dat je een kamer normaal maar 1 keer speelt, maakt dat je ooit beter even wacht.
Aan de reviews te zien verliep de opstart van deze room allesbehalve vlot en hoewel ik geloof dat de waarheid altijd ergens in het midden ligt, kon je wel afleiden dat er het een en ander niet echt goed ging.
Maar oordelen doe ik liever zelf, dus alle vooroordelen even langs de kant en met frisse moed richting Villa Bretil.

Ontvangst:
Parkeren kan hier gratis voor de deur. De weg van de parking naar de voordeur wordt begeleid door een leuk stukje muziek. Wij vonden dit al meteen een toffe toevoeging en sfeer versterkend.
Binnen voelt het toch een beetje of de tijd heeft stil gestaan. Een heerlijk gevoel van nostalgie.
Er hangt hier een fijne huiskamersfeer en onder het genot van een drankje, escape room(s) en een portie bitterballen kan je hier een prima tijd hebben.
Na een kort babbeltje met de eigenaren komt de GM ons halen voor mijn laatste avontuur hier.

Kamer:
Het verhaal van Imitation Room zit verweven met de andere verhalen hier in Villa Bretil. Je hoeft de andere rooms niet gespeeld te hebben om hem te spelen, maar je krijgt wel een hoop info te verwerken.
Onze taak is in ieder geval om het werk van Idah Schillinger af te maken voor de Duitsers ontdekken waar ze mee bezig was.
Het thema van deze kamer is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige film. Coderen, oorlog en spionnen.
3 thema’s die heel snel saai kunnen zijn. Ik was oprecht benieuwd hoe zit dit zouden neerzetten.

Al snel staan we in de kamer en ik moet zeggen dat het decor erg mooi is. Er is duidelijk veel tijd en energie gegaan om deze kamer zo authentiek mogelijk te maken.
Ons “uitzicht” draagt bij aan de beleving en brengt het verhaal en de kamer meer tot leven. Een extra soort van dynamiek die later in de kamer echt voor een meerwaarde zorgt. De uitwerking kon realistischer, maar we begrijpen de praktische keuze.
Ik blijf het waarderen dat puzzels verwerkt worden zodat je op het eerste zicht er amper een ziet en 20 minuten later er 5 hebt opgelost.
We spelen met 4 en dat is meteen ook het maximum van deze kamer. Terecht naar onze mening. De kamer is niet erg groot en vooral de puzzels accommoderen ons niet als groep. Veelal kan 1 persoon iets uitvoeren en staat de rest er een beetje bij. Er is beperkte parallelliteit in de kamer aanwezig, maar dan moet je een beetje geluk hebben dat je het wel ziet. Nadeel is dan weer meteen dat er veel tegelijkertijd gebeurt en dat de anderen het dan weer missen .

Ondertussen geeft de kamer zich weer wat meer prijs en het decor blijft me wel verbazen. Ook de gebruikte attributen, de techniek, geluid en effecten zijn echt van een goed niveau. Buiten dat je de camera’s ziet, is alles tot in de puntjes weggewerkt of verborgen.

De kamer leeft ook op verschillende manieren en dat kan ik enorm waarderen. Door slim gebruik te maken van verschillende technieken kreeg je echt het gevoel dat we moesten opletten voor de Duitsers.

We hebben als team een goede flow te pakken en in sneltempo wordt de ene puzzel na de andere opgelost. Waar het eerste deel van de kamer puzzels had die linken naar het thema, gaat deel 2 echt verder op het verhaal en de technieken. Het toestel voor het ontcijferen is werkelijk indrukwekkend en ik vond het zonde dat we er zo weinig mee gedaan hebben. Verhaaltechnisch zal het heus wel kloppen, maar het voelt haast als zonde aan dat dit wondertje van techniek niet meer tot zijn recht komt.

Zeker omdat het einde erg plots was voor ons en voor we het goed en wel besefte was de kamer klaar terwijl 2 van ons niet eens door hadden dat we de “eindpuzzel” hadden opgelost.

Conclusie:
Wel 1 conclusie kan ik echt wel trekken en dat is dat er op basis van jullie feedback echt aanpassingen zijn gebeurd.
De flow die er volgens veel van jullie ontbrak, was er voor ons althans nu wel aanwezig.

Het is slim dat ze de aantal spelers van 6 naar 4 aangepast hebben, want dat trekt deze kamer echt niet. Zelfs 4 is aan de hoge kant en hoewel ik begrijp dat dit geen goedkope room was om te bouwen, is 135 euro dan weer veel voor 2 spelers.
Wij amuseerden ons prima hier en de meeste pijnpunten zijn aangepakt.
Naar mijn gevoel loopt het spaak op de grootte van de kamer versus het aantal spelers bezig houden en de meeste puzzels zorgen niet dat je gaat samenwerken. Veelal moet of kan 1 persoon het uitvoeren en kijkt de rest er naar. Daar zit nog wat potentie naar mijn mening.
Het einde is te plots en je weet ook niet dat het hierna stopt. Wij voerden het simpelweg uit met het gedacht dat er nog iets zou volgen, niet dat hierna de kamer zou stoppen.

Verhaaltechnisch klopt het wel, begrijp me niet verkeerd, alleen ligt het gevoel waarmee je wilt eindigen voor dit punt.
Het mist dat bombastische, het heroïsche, de overwinning, het gevoel dat je de Duitsers hebt verslagen, dat door ons de oorlog gewonnen kan worden. Het mist dat je als team in 1 ruimte gedwongen wordt om samen het mee te maken, hoe klein dan ook. Je wil niet naar de andere ruimte moeten roepen: jongens we zijn klaar…

Maar zoveel spelers, zoveel meningen en je gaat nooit voor iedereen kunnen goed doen.
De eigenaren hebben geluisterd naar de feedback en hebben de nodige aanpassingen gedaan en wij kunnen alleen maar zeggen dat het een fijne kamer was om te spelen.


8.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in October 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  MariekeNomi-deBruijnTheekopje

Locked In Time

Escape-Quest.be
Posted on: 2023 september 16

Prima puzzelkamer voor 2

Escapen met 2 kan een kostelijke bedoeling zijn en kamers vinden onder de 100 euro begint steeds moeilijker te worden.
Als je dan nog eens een room tegenkomt die leuke reviews krijgt en op minder dan een uurtje rijden ligt, dan kan het niet lang duren eer we hem spelen.

Onthaal:

De escape room ligt zowaar in het centrum, maar er is prive parking.
Eens binnen is er een ruime ontvangstruimte met de mogelijkheid tot een drankje en uiteraard kan je hier naar de wc.

Het ontvangst zelf is zeer hartelijk en het duurt niet lang voor we bijna vergeten waarom we hier eigenlijk zijn.
De gebruikelijke uitleg wordt geskipt en met het verhaal duidelijk op zak kunnen we beginnen.

Kamer:

Ga terug in de tijd door de machine te herstellen en zoek uit wat er met de professor gebeurd is. Zo simpel kan het zijn.

Met ze’n 2 kan je hier lekker aan de bak. De puzzels volgen elkaar in sneltempo op en zijn volledig lineair opgebouwd. Zeker met 2 hoeft dat niet erg te zijn, maar dit is geen kamer voor 4 ervaren spelers (of meer überhaupt).

Voor ons zat er echt een heerlijke flow in de puzzels en enkel op het einde lopen we een beetje vast. Nu komt dat ook door wat ervaring die we hebben en ik denk dat dit voor beginnende spelers echt wel een uitdaging kan worden. Vooral het stukje herkenning en loslaten op bepaalde momenten kan in je voordeel spelen. Een verbeterpunt voor de kamer zou hier feedback kunnen zijn in de vorm van licht en geluid. Een knop die oplicht, een geluidje, een knipperende lamp, meer heb je ooit niet nodig.

Ondanks dat wij best logisch speelden hadden we nog maar 5 minuten over op de klok. Maar ik jaag me niet snel op in een room en ben geen goede zoeker ;-)

Qua sfeer en onderdompeling is ruimte voor verbetering. De verlichting is niet erg gezellig of sfeer versterkend, sommige meubels lijken zo uit Ikea te komen en hier en daar zie je de techniek op een te knullige manier liggen. (Papiertje over kabels)
Maar dit is de eerste room van deze eigenaar en het moet gezegd, alle techniek werkte, de kamer was netjes en de kamer heeft een correcte prijs voor wat hij bied.

Conclusie:
Ik heb me hier prima geamuseerd voor 85 euro. 55 minuten lang hebben we met ons 2 heerlijk gepuzzeld en daar doen we het toch gewoon voor.

Tijdreizen is een moeilijk thema om goed te brengen en als je het goed doet kan het heel vet zijn. Ik vond het hier niet goed gedaan om meerdere redenen.

1 het is een thema dat net goed tot zijn recht komt door effecten, rook, geluid en dat mist deze room nu net.

2 er vanuit gaan dan het kan is tijdreizen al complex genoeg. Een deur die open gaat en je staat in 2050… terwijl je ook nog wat op en neer kan wandelen tussen de ruimtes is voor mij iets te makkelijk.

Vaak wordt vergeten om de spelers ook te laten terugreizen om zo het verhaal, waar hier best wel wat aandacht aan gegeven wordt, ook compleet te maken.
Het was haalbaarder geweest om de bureau, de werkplaats en de machine te bouwen en dat wij als spelers de geheimen van de professor moeten achterhalen en zo de machine weer aan de praat te krijgen.
Dat had nog een mooi einde met de GM gegeven en het stukje tijdreizen achterwege te laten.

Kom hier lekker puzzelen aan een betaalbare prijs, stel je verwachtingen wat bij qua aankleding en effecten en je hebt een prima uur en achteraf nog een toffe babbel met een passionele eigenaar.


8

Ambiance: 7.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in September 2023

Played with 2 persons

Team: Kelly & Yves

Escaped: Yes

 

Don't go outside...

Eindelijk nog eens een escapetripje op de planning!
Dit keer gaat de reis naar Wuppertal en met wel een goede reden. Escape Stories is een naam die tot nu toe niks "bijzonder" te melden had, tot ze kamers van Athene ging uitbaten.
Onder de naam Horror Stories zijn ze van plan om een eigen wereld te creëren met daarin verschillende verhaallijnen (kamers). Hun mosterd halen ze duidelijk bij Lockhill, maar dit hoeft niks negatief te zijn.

Beide enge rooms die ze hebben zijn afkomstig uit Athene, The Dark Forest is eigenlijk The Litchver Woodland en Asylum of Fear is natuurlijk het Sanatorium.

Ik heb zelf door omstandigheden helaas The Litchver Woodland versie niet gespeeld, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, van Sanatorium kan ik jullie wel wat meer de details geven, maar dat is voor de andere review.

Onthaal:

Parkeren kan op straat, ma/za betaald, zondag gratis. Je moet wat geluk hebben of je ergens in de zijstraten kan staan, trek hier een minuut of 10 extra voor uit.
Er is geen ontvangstruimte, je komt aan, tekent een papier, bergt je spullen op en je kan nog naar de wc en van daaruit start het spel meteen.
Hun website geeft aan dat deze kamer in het Engels te spelen is, maar het gaat een beetje zoals het boeken zelf, je moet er wat geluk mee hebben. Hoe vaak je ook op Engels klikt, alles blijft zowat in het Duits, net zoals de bevestigingsmails.

Kamer:
Ja dit herkennen we wel van Athene, meteen start het spel. Onze acteur zit goed in zijn rol en spreekt goed Engels. De ruimte is mooi, sfeervol en zet meteen de toon.
Maar al dat goed smelt als sneeuw voor de zon als we daadwerkelijk de kamer in moeten. Dit had zoveel toffer gekund als deze onhandige, tijdrovende manier die je tevens uit het verhaal haalt. Ik had dit zo graag anders gezien, maar hier zal best een reden voor zijn waarom het niet zou kunnen.

Eens dat het spel begint moet ik toegeven dat het echt een bos is waar je terecht komt. De bomen, de grond, de sfeer, alles zet de toon van een eng, mysterieus bos.
Uiteraard is dit geen gewoon bos en zit er van alles verscholen achter de bomen wat je beter niet te pakken krijgt.
Hoewel het spel zich goed terug oppakt en meteen een goede toon neerzet, hadden ze voor mij veel langer de mysterieuze kaart mogen spelen.
Dit is ook iets wat ze in Athene maar niet willen snappen, dat de verbeelding van spelers veel sterker is dan een acteur die je volledig ziet.
Het zwakke punt momenteel is het verhaal vs de puzzels. Sowieso zijn puzzels in een room als deze raar en passen opdrachten veel beter.
Eerst en vooral loop je te vaak doelloos te zoeken naar een slot. Uiteraard worden de opdrachten en puzzels gebruikt om je van A naar B te laten gaan, maar de reden was te vaak vaag. Ook hebben ze amper een link met het verhaal wat opnieuw een gemiste kans is. Ook hier weer troffen we Duitse teksten aan, terwijl dit prima in het Engels had gekund. Ook audio boodschappen die nog niet vertaald waren waardoor je je afvraagt of deze kamer wel volledig in het Engels te spelen is momenteel.
Naar het einde toe zit je eigenlijk met meer vragen dan we toekwamen en ontsnappen we op een vrij simpele 2015-achtige manier.

Conclusie:
The Dark forest heeft heel veel in zich om echt een toproom te zijn, maar laat op dit moment steken vallen.
Onze acteurs deden het goed en volgde duidelijk hun script, alleen mist dat script echt gelaagdheid.
Er is geen echte opbouw en ze kunnen veel meer spelen met: zag ik nu net iets of niet…
Ik gooide momenteel echt alle opdrachten en puzzels eruit, 1 in het bijzonder en zou de kamer echt wat meer reden geven, vooral naar de opdracht in het midden die nu wel heel matig wordt geïmplementeerd. Hier is veel ruimte voor verbetering.
De start zal helaas niet anders kunnen, wat dood jammer is en echt een opwaardering zou zijn qua wauw factor.

Achteraf kun je ff fijn napraten met de acteurs die je ook een blikje geven in het bos met het licht aan. Ook tof zijn de beelden die je ff terug mag kijken van de hoogtepunten van je verblijf in het bos.

Dit doe je trouwens in een klein “bioscoopzaaltje” waar de mensen die niet mee binnen willen tegen betaling mee kunnen kijken.
Dit is de minst enge room van de 2 op dit moment en ondanks mijn kritiek, is het zeker een prima opstapkamer voor de horror-escape-fans in wording.


8.5

Ambiance: 9.0

Game experience: 7.5

Service: 8.5


Played in August 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Beter dan het origineel

Eindelijk nog eens een escapetripje op de planning.
Dit keer gaat de reis naar Wuppertal en met wel een goede reden. Escape Stories is een naam die tot nu toe niks "bijzonder" te melden had, tot ze kamers van Athene ging uitbaten.
Onder de naam Horror Stories zijn ze van plan om een eigen wereld te creëren met daarin verschillende verhaallijnen (kamers). Hun mosterd halen ze duidelijk bij Lockhill, maar dit hoeft niks negatief te zijn.

Beide enge rooms die ze hebben zijn afkomstig uit Athene, The Dark Forest is eigenlijk The Litchver Woodland en Asylum of Fear is natuurlijk het Sanatorium.
Ik heb zelf The Sanatorium in Athene 2 keer gespeeld in Midnight modus (2.5 uur-je kan die kamer in 3 modi spelen)
Hier hebben ze maar 1 modus van 75 minuten, dus je kan helaas niks kiezen qua engheid.
Ik was vooral benieuwd wat ze juist aangepast hadden en anders deden en dat lezen jullie hier terug.

Onthaal:
Parkeren kan op straat, ma/za betaald, zondag gratis. Je moet wat geluk hebben of je ergens in de zijstraten kan staan, trek hier een minuut of 10 extra voor uit.
Eens daar loop je via de bordjes naar boven, vul je opnieuw een papier in en ga je naar binnen. Het stadje wat ze aan het bouwen zijn komt hier echt tot zijn recht, al ziet het er momenteel nog heel kaal en kil uit. Ik ga er ook vanuit dat dit work in progres is want echt sfeer schepte het nog niet.

Kamer:
De start is in ieder geval al anders dan in Athene en ik denk dat ik deze wel iets leuker vind.
Nog voor we het goed en wel beseffen staan we weer terug op de plek waar ik voor het eerst echt getwijfeld heb: wil ik dit wel doen. Dit is een van de enige kamers die me echt de kriebels gaf en dat komt vooral door wat er niet is vs het decor.
Voor een van onze teamleden was het al snel duidelijk dat dit niet de kamer voor haar was en na een dikke 10 minuten waren we nog met 2 over.

De kamer is echt een kopie van Athene, qua vloerplan dan toch. Wel zijn er toch zaken anders, maar die ervaarde ik enkel als positief. Waar ze in Athene met een room zitten die in 3 modi gespeeld moet kunnen worden, is het hier 1 versie, wat eigenlijk beter tot zijn recht komt.
Ze skippen het ingewikkelde middenstuk dat veel te veel ruis bevatte en blijven bij de kern. Ook hier weer is het verhaal en de meeste puzzels het zwakke punt, want de opdracht waarmee we binnen gestuurd worden, komt niet meer terug en het zal eerder puur toeval zijn dat je hier info over vindt dan dat de kamer het zelf geeft.

Wat enorm goed zat waren 3 zaken:

1: De acteurs. Mijn god wat hebben we hier onze handen vol mee gehad. Ze zaten echt fantastisch in hun rol en deden er echt alles aan om ons het leven zuur te maken. Waar ik in Athene de grens opzocht om gepakt te worden, wat eigenlijk nooit gebeurde, moest ik er hier niet veel moeite voor doen.
2: Het grootste nadeel van deze kamer in Athene was voor mij hoe vies deze room was. Ze werken met rook, maar mijn god, zoveel rook dat werkelijk alles nat was van die rook, wanden, vloer, alles wat je vast pakte was nat. Dat is hier niet en het grappige is, het maakt qua sfeer amper iets uit.
3: De flow. De kamer is logischer, makkelijker en daardoor is er meer tijd voor het betere acteerwerk. Dat kwam ook terug en je merkte hoe dit Asylum echt tot leven kwam daardoor.
Maar opnieuw ontsnap ik met vraagtekens. We hebben verschillende zaken opgelost en niks mee gedaan en bepaalde zaken ook totaal niet benut.
Je gaat dus naar buiten met de vraag: waarom kan ik ontsnappen, waar is plots iedereen heen en wat heb ik al die tijd dan eigenlijk gedaan?

Conclusie:
Het is grappig om te zeggen dat de kopie beter is dan het origineel. Ik zou het helemaal grappig vinden moest deze room straks bij Terpeca hoger eindigen dan de versie in Athene.
Maar het is wel zo. Door de beperktere tijd, het betere acteerwerk en continue de spanning, is dit veel intensiever dan 2.5 uur in midnightmodus. Daar voelde ik geen pakkans, had ik vaak de indruk dat we alleen waren en begonnen de puzzels gewoon te irriteren.
Dat in combi met de nettere kamer maakt het voor mij dat deze kamer beter scoort dan het origineel.
Ja vergeet het verhaal en wat je aan het doen bent, maar geniet van een echte top horrorkamer die de meeste van jullie echt uit hun comfortzone gaat trekken.

Echt napraten kan je hier, ondanks het stadje, niet en we merkten aan alles dat het een beleefdheidspraatje was , foto en wegwezen.


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.5

Service: 9.5


Played in August 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Agrabah in the Mall

Eindelijk nog eens een escapetripje op de planning.
Dit keer gaat de reis naar Wuppertal en met wel een goede reden. Escape Stories is een naam die tot nu toe niks "bijzonder" te melden had, tot ze kamers van Athene ging uitbaten.
Om die reden waren we ook daar, maar door het schitterende zomerweer dat voorspeld was, besloten we toch maar om een kamer toe te voegen.
Met al het horrorgeweld, leek het ons wel leuk om een iets vrolijker thema op te zoeken: Het Geheim van de Wonderlamp of met andere woorden: Aladdin.

Onthaal:
Parkeren kan op straat, ma/za betaald, zondag gratis. Je moet wat geluk hebben of je ergens in de zijstraten kan staan, trek hier een minuut of 10 extra voor uit.
Let op dat het hier een andere locatie betreft dan de horrorkamers. De room zelf ligt in een wandelgebied dus je zal niet voor de deur kunnen parkeren.
De escape room heeft een steampunk-achtige ontvangstruimte. Voor de hoeveelheid kamers die ze hier hebben is hij niet erg groot en het is duidelijk niet de bedoeling dat je hier te vroeg bent of blijft napraten.
Het ontvangst zelf is vriendelijk en onze host spreekt prima Engels.
Al snel botsten we hier ook weer op het probleem dat niet alles vertaald is zoals het zou moeten zijn. We moeten op een tablet iets tekenen (geen idee waarom voor een simpele room als dit, ma bon) maar de Engelstalige vertaling blijkt foetsie te zijn. Ff later blijkt hij niet te bestaan, dus moeten we het met de Duitse versie doen.

Kamer:
De traditionele uitleg wordt ons gelukkig bespaard en de medewerker neemt ons in karakter mee naar de room die in het kleine winkelcentrum langs de escape ligt. Wel een beetje grappig dat je in de kille gang van een leeg winkelcentrum het verhaal te horen krijgt dat je in Agrabah de boel mag gaan redden. Van alle keren dat een intro in de kamer zou mogen, is dit wel de keer :-)
Voor we in de kamer gaan krijgen we nog snel een woordje uitleg dat een puzzel niet perfect op te lossen is in het Engels en dat er een soort van oplossing voor komt.

De kamer ziet er in ieder geval wel oosters uit. Ze hebben echt moeite gedaan om de oosterse sfeer goed neer te zetten en het systeemplafond te verbergen. De puzzels zijn leuk in thema, maar voegen verhaaltechnisch niks toe.
Wel wordt snel duidelijk dat dit geen kamer is voor meer dan 3 spelers. Daarvoor is de kamer te lineair en zijn de ruimtes toch aan de krappe kant. Maar de flow zit goed, dat moeten we toegeven.
De oplossing voor het taalprobleem blijkt minder ingenieus dan gedacht, gewoon overrulen die handel. Doodzonde voor zo een kamer.
Voor we het goed en wel beseffen blijkt de kamer klaar te zijn. 36 minuten met 1 hint en 2 puzzels die we overgeslagen hebben door het taalprobleem.

Conclusie:
Dit is een brave puzzelkamer die prima is voor een gezin of als opwarmer. Maar voor 109 euro bleef ik toch wat op mijn honger zitten.
Ik vind dit een ongelofelijk thema waar je met geuren, muziek en zoveel herkenbare attributen iets mee kan. Ik zou zo graag meer van dit soort kamers zien.
Net als bij hun andere kamers loopt Escape Stories zich zelf wat voorbij op dit moment en geven ze maar al te graag aan dat de kamers in het Engels te spelen zijn terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Zeker als we dan ook nog eens buiten komen met een snelle tijd en er puzzels overruled worden, dan heb je aan mij geen gelukkige mens.
De kamer op zich was echt prima en de afwerking en flow zeker prima te noemen.
Speel hem met max 3 mensen en verwacht niks schokkend.


7

Ambiance: 8.0

Game experience: 6.5

Service: 7.0


Played in August 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Gedwongen samenwerken

Langs verschillende wegen kreeg ik steeds vaker de naam Aurum te horen. Beetje het verborgen parel principe.
Tevens zou deze kamer het een beetje anders aanpakken, wat ze zelf natuurlijk ook aangeven. Niet de conventionele puzzelkamer dus, maar wat dan wel? Tijd om het te gaan uitzoeken.

Onthaal:
Escape room, Amsterdam.... tijd voor lening nummer 8 om te kunnen parkeren? Gelukkig deze keer niet. De escape room ligt dan wel in Amsterdam, je hoeft gelukkig niet het hartje van de stad in. Parkeren kan voor de deur aan 2.5 euro/uur (enkel door de week tot 19 uur, weekend en avond zijn gratis)
De ontvangst is klein, maar prima. Er is de mogelijkheid voor een drankje en je kan uiteraard naar de wc.

Het onthaal zelf was vriendelijk maar wat vreemd, niet dat hun expres onvriendelijk deden, maar wij hadden dus een mail niet ontvangen/gelezen, waardoor we geen idee hadden wat de mevrouw allemaal van ons verlangde.

Aan de ene kant is het leuk als de voorpret een paar dagen op voorhand al begint met mails, chatbots etc. maar het gevaar is wel steeds dat je het niet leest of deelt en dat je team daardoor met niet alle info aan de start verschijnt. Ja dat hadden wij dus :-)

Uiteindelijk is het daar netjes opgelost en kon de room als nog beginnen.


Kamer:
Vanaf het moment van binnenkomst zie ja dat dit een mooie kamer is. De sfeer zit goed, de soundscape is er, de opdracht is duidelijk.
De kamer neemt ons mee naar de geheimen van de Order of the Golden Dawn en aan ons om uit te zoeken of het hun gelukt is om goud te "maken".

Stap voor stap laat de kamer ons kennis maken met de mechaniek achter deze kamer en meteen wordt duidelijk dat dit niet de standaard puzzels zijn. Samenwerken is echt nodig en een bepaalde intuïtie kan je hierbij wel bij helpen.
Voor mij waren de puzzels echt wel logisch en je hoeft nergens te gokken, maar opnieuw is hier samenwerken echt wel van toepassing.
Het systeem zorgt er ook voor dat iedereen even de hoofdrol krijgt of dat net iedereen ook continue moet bijdragen. Dat wil niet zeggen dat je er alleen voor staat, maar ik persoonlijk vond dat systeem wel leuk.

De puzzels voegen voor mij niet veel toe aan het verhaal, maar unlocken eerder zaken waardoor je verder kan. Ik miste daardoor wel wat feedback waarom we zaken juist deden, eerder als, we doen het maar, er gebeurt iets en we gaan domweg verder.
De sfeer blijft voor mij iets te lang op hetzelfde niveau. Het voelt wat te eentonig aan en mag echt wel een betere hoofdrol krijgen.
Een is een leuk middenstuk wat de spanning wat opdreef, maar buiten dat blijft de kamer wel erg braaf doorgaan.

Of het waar is dat het genootschap echt goud kon maken moet ik je helaas schuldig blijven. Wij zijn gelukkig ontsnapt en moesten zelf ook een belangrijke beslissing nemen, maar dat mag je zelf gaan ontdekken ;-)

Conslusie:
Ja Aurum is echt een toffe kamer en het klopt inderdaad dat ze geen standaard escape room zijn.
De ruimtes zijn mooi gemaakt, de puzzels zijn parels en als groep komt iedereen aan de beurt dankzij het systeem dat ze toepassen.

Zelf zou ik wat zaken anders aanpakken, zeker het begin met de onhandige mail lijkt me nergens voor nodig, want ook het begin van de kamer is een beetje vreemd verhaaltechnisch. Die 2 zaken hebben met elkaar te maken en zouden naar mijn gevoel beter kunnen.
De afwerking is redelijk top, maar de techniek kan beter weggewerkt worden.
Voor de kamer staat nu 75 minuten, maar als ervaren groep gaan je hier nooit aan geraken. Ik denk dat een puzzel die in moeilijkheid varieert of wat extra puzzels geen kwaad zouden kunnen.

Maar ben je in de buurt van Amsterdam, pak deze kamer lekker mee!




9

Ambiance: 9.5

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in July 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Mindcrime

Backspace Escape Rooms
Posted on: 2023 september 16

Mijn gedacht

Escape room, Amsterdam.... tijd voor lening nummer 8 om te kunnen parkeren? Gelukkig deze keer niet. De escape room ligt dan wel in Amsterdam, je hoeft gelukkig niet het hartje van de stad in. Parkeren kan voor de deur aan 2.5 euro/uur (enkel door de week tot 19 uur, weekend en avond zijn gratis) 
De ontvangst is klein, maar prima. Er is de mogelijkheid voor een drankje en je kan uiteraard naar de wc.

Onthaal:
Naast Autumn of gold speelde we ook deze kamer hier nog.
Starten doen we op de traditionele manier, de medewerker is vriendelijk en de uitleg prima.

Kamer:

“In het verhaal zijn jullie een stel mind hackers. Jullie werken voor Cortex en achterhalen geheimen door in te breken in iemands gedachten. Jullie laatste opdracht is in te breken in de gedachte van dhr. Jacobs. Een voormalig medewerker van Cortex, waarvan men vermoed dat hij iets van plan is.”

Op zich een leuk verhaal dat een stuk moeilijker realistisch neer te zetten is en vooral een excuus lijkt om absurde ruimtes een reden te geven.
En voor we het weten staan we in een gang en zitten we al in de gedachten van Dhr. Jacobs.
Van daaruit mogen we lekker gaan puzzelen en achterhalen wat zijn plan wel niet is. De puzzels zijn goed verdeeld tussen zijn gedachten en de methode om in zijn gedachten te komen. Waar de puzzels in zijn gedachten ook echt linken hebben met zijn snode plan, hebben de puzzels dat buitenaf totaal niet. Goed gedaan dus.

De puzzels zelf zijn vrij simpel van aard en hebben ook ooit een beetje voorkennis nodig. Met ze’n 4 hebben ze ons wel bezig gehouden, maar een echte uitdaging was het niet, wat dan weer goed is voor de flow en frustratie :-)

Aangezien deze kamer herbouwd is in 2022 had ik net iets meer verwacht als wat er nu staat. Zeker door wat ze laten zien met Aurum.

Conclusie:

Moeilijke dit om een conclusie te trekken want ik wil eigenlijk schrijven: qua prijs prima met 2 spelers (75 euro) maar ik denk dat de kamer best pittig is met 2. 3 is misschien het beste aantal, maar deze kamer is met 6 echt een afrader. 135 euro en het is geen room voor 6.

Qua verhaal en sfeer kan het allemaal net wat beter en zeker de start zou wat meer inleiding mogen hebben. Het is iets te makkelijk nu.
Maar gezien de regio (er zit echt een hoop zooi in Amsterdam waar je meer geld kwijt bent voor minder plezier) is dit eigenlijk wel een goede opwarmer.
Zeker als je met 2 of 3 gaat spelen escape je zeer betaalbaar en krijg je lekker wat puzzelplezier.


7

Ambiance: 7.0

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in July 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Jason's Legacy

OuterGround
Posted on: 2023 august 24

Back to the roots

Het nieuws van de brand bij Jason kwam bij veel mensen hard aan. Vele van ons hadden toch erg goede herinneringen aan deze room en uiteraard is dit iets wat je nooit wilt horen.
Ik kan me alleen maar voorstellen hoe je als eigenaar machteloos moet toekijken terwijl de kamer die je op de kaart gezet heeft als bedrijf er plots niet meer is.

Gelukkig bleef het team van Rijswijk niet bij de pakken zitten en klonken de eerste geluiden als snel van een nieuwe Jason.
Aan de ene kant een mooie hommage, aan de andere kant ook gevaarlijk omdat mensen toch met weemoed gaan vergelijken.

Ontvangst:
Als we dan toch een voordeel mogen benoemen bij heel deze ramp is het wel dat de nieuwe kamer mooi bij de rest zit. Dit komt het bedrijf echt ten goede.
De ontvangstruimte is groot genoeg voor de groepen die ze er kunnen wegdraaien en zoals altijd is het ontvangst hartelijk en gezellig.
Een nieuwe ingang kijkt ons aan en ook de manier van starten is aangepast.
Kluisjes, wc, drankje, dat is hier prima geregeld.

Kamer:
Ja we starten dus op een andere manier met een introfilmpje in een centrale ruimte. De ruimte oogt nog wat kaal en het geluid staat te zacht, maar ik begreep dat ze hier nog wat aan gaan doen.

De deur gaat open en we mogen beginnen aan ons nieuwe Jason avontuur.
Dit stuk is tegelijkertijd indrukwekkend en voor verbetering vatbaar. Maar dat vergeef ik deze gasten. Ze hebben alles op alles gezet om Jason af te krijgen met het budget wat ze hadden. Ze weten wat er nog beter kan en na verloop van tijd zal dit heus wel in orde komen. De focus lag op de kamer en die is in orde.

En dan gaat de deur opnieuw open en mogen we echt beginnen. Ik hou van echte zaken, geen trap die in een plafond verdwijnt, deuren die nooit open kunnen etc. , maar dat is hier niet het geval en dat is gewoon top. De puzzels zijn tof om te doen maar hebben niet altijd een echte link met het verhaal, althans zo ervaarde ik het.
Halverwege de kamer wordt ook meer duidelijk hoe Jason in dit alles past, zowel vroeger als nu. Tof gevonden en het past prima. Het enige wat ikzelf hier miste was de dreiging die daarbij komt kijken. Er ontbreekt iets naar mijn mening waardoor de cadans nu wat spaak loopt. Maar dat is iets persoonlijk en ik kan me best inbeelden dat voor de gemiddelde bezoeker het al best allemaal spannend genoeg is.

Het is aan ons om zo snel mogelijk de kamer tot een goed einde te brengen en opnieuw worden we met een groep van 4 goed bezig gehouden.
Dat is sowieso het sterke punt van deze kamer: je krijgt het verhaal goed mee en er is puzzelplezier voor 4 personen.

Conclusie:
Rekening houdend met een beperkte bouwtijd en budget is het enorm knap wat het team van Rijswijk hier gebouwd heeft.
Je wenst niemand zo een tegenslag toe en ik wil daarom ook niet te kritisch zijn.
Het is op dit moment nog geen 9.5 of 10 en dat is omdat zowel mezelf als hun zien dat er nog ruimte is voor verbetering.

Ik denk zelf dat deze kamer veel enger had gemogen. Het is nu een spannende kamer dat zal voor het grote publiek beter zijn.
De dreiging mocht voor mij veel feller aanwezig zijn, misschien zelfs tot acteur aan toe.
Maar dat is persoonlijke smaak, maar wel waardoor ik een beetje op mijn honger bleef zitten.
De kamer mist wat vernieuwing in totaliteit, maar dat wilt niet zeggen dat wat er nu staat slecht is, allesbehalve.
Geen Competition rooms meer en meer van dit aub!


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in July 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  EscapElineMarieke

Room Service

Collabyrinth
Posted on: 2023 june 07

Time to prevent

Eindelijk nog eens een room spelen!
Dit keer in het verre Lokeren.

Onthaal:
Parkeren kan hier wel in de buurt en met wat geluk bijna voor de deur. Anders zijn parking kerkplein (8 min wandelen) en parking Vagevuur (1 min wandelen) een goede oplossing.

De escape zelf kan je niet missen. Het ontvangst is hartelijk. De ruimte is niet erg groot en vrij basic.
Er is uiteraard de mogelijkheid tot een drankje en je kan nog even naar de wc gaan.

Kamer:

Dit is niet de standaard escape room.
Voor je begint krijg je de uitleg hoe het systeem juist werkt.
We gaan namelijk terug in de tijd naar 1977 en daar niet 3 moorden op te lossen, maar juist verhinderen. Verfrissend idee!
De kamer zelf werkt met een score systeem verdeeld in 2 delen.
1: hoeveel moorden kunnen we verhinderen
2: hoeveel side quests kunnen we oplossen.

Heb je alles vlot binnen de tijd opgelost, dan telt je overgebleven tijd ook nog mee voor een bepaalde score.
Nu, ik ben nooit bezig met de snelste tijd of een high score, ik wil 60 minuten puzzelen, dus ik was er niet echt mee bezig.

De kamer zelf voelt aan alsof je idd terug in 1977 bent compleet tot het stof toe :-)
Dit is geen enorm grote kamer en ik zou zelf max 3 spelers zeggen.

Het verhaal is lekker simpel en het is echt goed opletten, kijken en puzzelen om alles aan elkaar te linken. Dat vraagt wat rust om het overzicht te behouden, maar tegelijkertijd is er nu ook niet heel veel ruis.
De kamer zelf ziet er goed onderhouden uit en daagt met momenten goed uit qua puzzels.
Ik miste wat consistentie doorheen de kamer want waar een deel van de puzzels en opdrachten mooi verwerkt zitten in het thema, zijn andere dat absoluut niet.
Doordat je feedback krijgt over je progressie is er ook geen echt einde en beslis je zelf wanneer je ermee stopt, of de missies nu geslaagd zijn of niet.

Conclusie:
We hebben met ons 3 gewoon lekker gepuzzeld, 3 moorden voorkomen en 9/10 nevenopdrachten vervuld, lekker op ons gemakje.
De score van momenteel 9.5 is heel lief bedoeld, maar schept een verkeerde verwachting. Een die de kamer helaas met alles wat er op de markt speelt, niet kan waarmaken.
Dat is ook niet erg want de prijs is prima, het decor leuk gedaan, de opdracht origineel en het wordt uitgebaat door passionele gasten die je echt een leuke tijd willen geven. Ga met de juiste verwachtingen hier heen en puzzel lekker een uurtje weg.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in June 2023

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Purge this

Onze laatste kamer van de trip.
Deze room is gebaseerd op The Purge. Iets wat we vaak teruggezien hebben in onze Barcelona trip, kamers gebaseerd op een film.
Ik persoonlijk ben er niet dol op, je gaat het automatisch toch vergelijken met de gelijknamige film en uiteraard kan een room daar bijna nooit aan tippen. Benieuwd wat ze er hier van gemaakt hebben.

Onthaal:

Stipt op tijd gaat de deur naar de kamer open. Er is de mogelijkheid om je spullen op te bergen (zonder slot) maar naar de wc gaan kan hier niet meer.
De ruimte waarin we ons bevinden ziet er saai, goedkoop en kaal uit. Toch lijkt dit het begin van de kamer.
Het rolluik zakt en ons avontuur kan beginnen.

Kamer:
Ja als dit de voorbode van de kamer is.... dat belooft.
Het valt meteen op dat alles in het Spaans is, net terwijl zij in het Engels geboekt hebben. Sommige puzzels zijn gelukkig niet taal afhankelijk, maar inloggen op een computer blijkt toch een ding.
We hebben dan ook al snel hulp nodig, net door dit taalprobleem. Die hulp haalt je meteen uit de beleving want zo blijkt, de eigenaar spreekt geen Engels en heeft een vriend gevraagd om te vertalen. Je zou dan denken dat je enkel de vertaling te horen krijgt, maar hun vonden het handiger om hun hele conversatie in het Spaans te laten horen en dan de vertaling er boven op.

Ach ja, we geraken verder in ieder geval.
Wat we nu net gedaan hebben, geen idee, maar de deur gaat open en we staan werkelijk in een schitterend decor.
Er zitten hier echt leuke elementen in en de puzzels zijn mooi verwerkt in alles wat we zien.
Ook het acteerwerk is op dit punt nog goed en we maken een mooie progressie zonder al teveel hulp.

Maar halverwege de kamer loopt het fout. Plots moeten we een opdracht volbrengen voor een groep gansters, maar dit gaat op dezelfde amateuristische manier als de hint geven. De opdracht is onduidelijk en hetgeen wat we begrijpen slaat totaal nergens op, maar we spelen het spel mee.
Niet veel later krijgen we de kans om het spel te herpakken en begint op te vallen dat buiten 1 heel mooi gedeelte, het geld voor het decor ook duidelijk op was.
Echt terug in de sfeer geraken we helaas niet meer, daarvoor zit er nu teveel ruis op de puzzels, is het acteerwerk niet veel meer als wat scares en mis je totaal een doel.
Met een sleutel in onze hand zoeken we minuten lang de kamer af om de uitgang te vinden dat was het dan ook.

Conclusie:

Wat hebben we hier in godsnaam gedaan? Ik heb echt geen idee. Ik ken The Purge en ze hadden 2 keuzes. We horen bij de groep die goed gaat profiteren van de wetteloosheid of we horen bij de groep die slachtoffer gaat worden.
Hier konden ze duidelijk niet kiezen en horen we het ene moment bij de ene groep en ff later bij de andere.

De start is te triestig voor woorden, een tafel die van ellende uit mekaar valt en voor de rest weinig tot geen decoratie.
Het stuk dat volgt hebben ze, zo bleek achteraf, laten doen door een bedrijf dat decors voor tv reeksen maakte en dat zag je echt terug. Je zag teven ook goed terug wat hun zelf gedaan hadden, want dat stak er dan weer op een negatieve manier bovenuit.

Deze kamer is helemaal niet bedoelt voor mensen die geen Spaans spreken, dat werd pijnlijk duidelijk en je kan maar zoveel vertalen lang een microfoon. Het werkt ook storend, net terwijl wat tekst vertalen op een stukje papier toch niet zo moeilijk kan zijn.

Nee dit was niet de afsluiter waar ik op hoopte en het bevestigde nogmaals dat dit soort kamers vaak te fel leunen op de film en uiteindelijk het niet kunnen waarmaken.

Persoonlijk zou ik hem overslaan.


5.5

Ambiance: 6.0

Game experience: 4.5

Service: 6.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Nathael

Cubick Mataro
Posted on: 2023 april 10

Geen idee wat we gedaan hebben, maar het was wel leuk.

Nathael is een kamer waar je helemaal niks van weet als je hem boekt.
Er is geen verhaal, geen uitleg, maar wat speel je dan?

Het enige wat we wel weten is dat we een papier digitaal moeten tekenen, volledig in het Spaans...
Een horrorkamer en een papier tekenen, dat kan niet veel goeds beloven.

Onthaal:

De kamer is duidelijk van op straat aangegeven en mooie visuals staren ons toe.
Plots de deur open: Guys, you have to sign te papers, want natuurlijk tekenen we dat niet.
Wij terug aankloppen: Hey, we don't want fysical contact, is that possible? en van achter de deur komt: Of course not!

Ach ja, wat is het ergste wat er kan gebeuren. We tekenen en mogen niet veel later naar binnen.

Kamer:

Ach ik was er zo klaar mee op dit moment. Ik had zo gehoopt dat het niet weer pikkedonker zou zijn met zo een lullig lampje voor een groep en ja hoor.
We staan in volledige duisternis met een haperende zaklamp en de communicatie via een portofoon. We lopen overal tegenaan de uitleg die we krijgen is frustrerend en onduidelijk en alles in me riep: stop ermee, ga lekker buiten in de zon zitten.

Maar plots blijken we niet verkeerd gelopen te zijn en krijgen we hulp van een oude bekende, of zo leek het toch.
We krijgen de stroom terug aan de praat en het decor ziet er best vet uit.
De kamer barst van de spanning, de sfeer zit goed en de scares.... zijn er niet. Althans dat weten we niet, maar ze bouwen lekker op.

We komen niet veel later bij een item dat gaat bepalen wat onze opdrachten zijn en afhankelijk hoe lang we erover doen zouden we er tot 7 kunnen vervullen. Origineel gemaakt en goed uitgevoerd.

Sommige opdrachten zijn wat cliché en daar maken we ook kennis met onze acteur die nogal hardhandig met ons omgaat.
Zoals jullie ondertussen weten is dat niet ons ding en geven we dit ook meteen aan.
Net als bij andere rooms wordt dit netjes gerespecteerd.

Maar dat doet niks af aan de spanning die langs alle kanten lijkt te komen. Sommige puzzels zijn echt geniaal goed, zeker in deze setting. Simpel, realistisch en iedereen moet meehelpen. En dat meerdere keren, dat kon ik echt wel waarderen.

Als je me nu vraagt wat het verhaal is, ik heb totaal geen idee. Niks in de kamer geeft je antwoorden en alles lijkt eigenlijk random te zijn. Je krijgt max 7 losse opdrachten in een verlaten huis waar entiteiten zich bevinden met hun eigen karakter.
Het einde is net zo. We hebben geen idee waarom we dit moeten doen en wat het betekent, maar plots is de kamer ook weer gedaan. Onze opdrachten zijn vervuld.

Conclusie:

Ik ben blij dat ik gebleven ben, dat zeker. De kamer zet je in het begin op een irritant dwaalspoor, maar expres.
Wat volgt is een sfeervolle beleving met een prachtig decor, originele puzzels en opnieuw een leuk hintsysteem.
De persoon die deze kamer draait doet alles alleen en hoe hij dat doet is ongelofelijk. Als je tegen mij gezegd had dat ze met 3 geweest waren, had ik je ook geloofd. Diep respect voor deze man.

Ook was het goed van ons om te melden dat we niet van fysiek contact hielden want toe we zagen wat nog zou volgen....

Ik mis wel een verhaal of een reden waarom we hier zijn en waarom we deze opdrachten uitvoeren. Het hoeft niks moeilijk te zijn, maar nu voelde het wel erg makkelijk aan.
Het einde was voor mij het minste stuk en hoewel het theatrale wel tof is, stopt het daar ook.
Het napraten was tof, maar opnieuw geen mogelijkheid om iets te drinken en de wc was ook nog eens stuk.

Ik denk dat de maker er wel goed aan doet om aan te geven dat er wel degelijk fysiek contact is, en flink ook, en misschien de gast wel de keuze te geven.
Iets tekenen wat je niet verstaat is nooit slim, dus ook daar kan wat verbeterd worden.

Pak deze kamer wel mee op je trip, want ondanks het ontbreken van een echt doel, was de kamer zeker het spelen waard.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 8.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Ellebanna

Estrategy
Posted on: 2023 march 16

Beste hintsysteem ever

Ellebanna...
Die naam kwam me nog bekend voor.
Een foto op internet van een paar gasten die amper nog kledij aanhadden, hun hoofden bespoten met verf, wenkbrauwen weg.. Ik ga stoppen.

Laat me duidelijk zijn dat dit een eenmalig event was voor halloween en niks met de kamer te maken hebben.

Onthaal:

Parkeren kan hier wat tricky zijn, wij kwamen er door te laat, trek er dus extra tijd voor uit.
De room herken je van op straat en is mooi vorm gegeven.
Ook hier weer (het begint afgezaagd te worden) geen ontvangst en geen toiletbezoek mogelijk.

Kamer:

Wel je hebt de keuze uit 3 modi.
Mystery - Terror - Realistic

Wij kozen oorspronkelijk voor realistic maar zijn daar achteraf op teruggekomen en wat waren wij blij dat we dat gedaan hebben.

We gaan op bezoek bij het Warren museum om de echte Annabelle pop te ontmoeten en een beetje van de geschiedenis van de Mullins familie te ontdekken.

De start zet hier meteen de toon, maar op een minder goede manier. De uitleg van een bepaalde handeling tijdens het spel blijft maar duren, zo lang dat je afvraagt of je het er niet beter uit zou laten. Maar het concept ervan is wel tof en het zorgt ervoor dat niet steeds dezelfde persoon alles mag gaan doen. We zijn hier lekker woke want iedereen komt aan de beurt :-)

Wat we ook mee krijgen is ons hintsysteem en eerlijkheid gebied dat ik me enorm goed heb geamuseerd met Lucas :-)
Het is ook enkel door dit dat deze kamer beter scoort dan hij eigenlijk zou moeten want zonder dit gedeelte is het echt niet goed.

De kamer is eigenlijk helemaal niet in het Engels te spelen namelijk. Alles in de kamer is Spaans en je bent afhankelijk van de GM om het vertaald te krijgen. Dat geeft frustraties, het is niet leuk en het werkt verwarrend als je iets Spaans hoort en tegelijkertijd iemand het in het Engels staat te vertellen.

De kamer blinkt totaal niet uit op vlak van afwerking of het verbergen van techniek en de flow is redelijk ok, zolang het maar niet iets is wat met de taal te maken heeft.
Verder zijn de puzzels ok in Mystery modus maar te moeilijk voor de engere modi.

Nu ff over die engere versies. Denk goed na voor je voor deze kiest want net als bij andere kamers in Barcelona en Athene, gaan ze hier een stuk verder dan wat wij gewoon zijn in BE en NL. Fysiek contact Yep, je "bijten" Yep...

De kamer zelf is redelijk ruim opgezet en heeft een simpel verhaal. Het einde valt enorm tegen qua design en alles doet je gewoon vermoeden dat deze kamer veel beter tot zijn recht zal komen in de terror of realistische modus.

Conclusie:

Aankleding, mwa gaat wel
Flow, niet geweldig omdat je het gewoon niet verstaat.
Modi, kies aub niet realistisch
Hintsyteem, geweldig. Ik heb nog nooit zoveel gelachen in een kamer als hier. Maar je moet geluk hebben met je GM.

Ik zou hem zo nog eens spelen alleen daarvoor, maar daarvoor speel je eigenlijk geen room.
Dus ik weet het niet goed. Wat ik wel weet is dat ook het hintsysteem aangepast wordt op de modus en de humor dus ook verdwijnt naar mate je enger wilt spelen.

Wil je lachen en kijk je door de taalproblemen heen, pak dan Mystery modus
Wil je schrikken, taalproblemen hebben en niet lachen, neem dan Terror modus.


6.5

Ambiance: 6.5

Game experience: 5.0

Service: 8.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Poison

Kadabra Escaperooms
Posted on: 2023 march 19

Why so serious?

Gek genoeg heb je bij bepaalde kamers totaal geen verwachting en hoop je stiekem toch op die verborgen parel. Zo een kamer die nog niet echt in de lijstjes staat, maar eigen wel zou moeten.

Poision is precies dat!

Onthaal:
Het wordt een standaard ding vrees ik, geen ontvangst. Je komt in een enorme lege ruimte terecht waar je een keuze moet maken.
Van daaruit splits je je op in 2 teams, blauw en rood.

Naar de wc gaan kan helaas niet, parkeren kan met wat geluk in de straat.

Kamer:
Toen de kamer begon had ik een enorm gevoel dat we weer een psychiatrische instelling gingen spelen. Weeral, verdomme.
Maar niks was minder waar.
Hoewel de kamer nog vrij sober start, is het echte puzzelplezier volop aanwezig. Oprecht leuke puzzels, beetje samenwerken, goed communiceren, geen gekke dingen.
Maar zodra we verder gaan in deze kamer, vallen we van de ene verbazing in de andere.
De leuke puzzels blijven maar komen, maar het decor is echt boven verwachting.

Het verhaal is wat povertjes en buiten het feit dat we de joker zijn spel moeten dwarsbomen moet je er niet te fel over nadenken.

Het einde is een beetje plots en kan epischer zodat je tenminste door hebt dat dit ook echt het einde is.

Conclusie:

Ja er zijn verbeterpunten, absoluut. Het verhaal houdt niet echt steek en het einde kan beter, maar wat heeft deze kamer mij verrast.
Het decor is echt ongelofelijk mooi en hoewel het misschien net allemaal te netjes is, ademde het nu al sfeer.
Dit is nu eens een kamer die je echt niet mag overslaan, puur voor het puzzelplezier, het decor en de pure passie die vader en zoon hier ingeduwd hebben.


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.0

Service: 10.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Tijn10

The Brewery

Enigmik
Posted on: 2023 march 22

Salud!

Bier en escapen? Boeken maar.

Onthaal:

Stipt op tijd worden we ook hier binnen gelaten.
Het ontvangst is vriendelijk en je kan nog even naar de wc.

Je krijgt een korte uitleg hoe het spel juist werkt en nadat je bent ingelogd mag je het café betreden.

Kamer:

De kamer start met een filmpje. Dat is iets wat ik tot nu toe niet gezien had in Barcelona.
Maar het filmpje is duidelijk goed gemaakt, maar duurt net wat te lang. Zeker omdat je al in de kamer staat, moet ieder van ons zich echt beheersen om niet te beginnen.

Maar eens je kans beginnen te puzzelen, laat deze kamer je niet meer los.
Alle puzzels hebben wel iets met het thema, het product of de techniek erachter te maken. Het decor is zeer netjes en goed onderhouden.
Er is gezorgd dat iedereen wat te doen krijgt en ook samenwerken is belangrijk.
Die afwisseling zorgt voor een goed groepsgevoel en tegelijkertijd krijg je ook wat mee over het brouwen van bier.

Wij speelden deze kamer hintloos en hadden echt oprecht een leuke tijd. Alles werkt, nergens zie je slijtage en ik was verbaasd hoeveel je op het eerste zicht mist en daarna pas dingen ziet die je op dat moment nodig hebt.
Ze hebben zoveel "verstopt" in deze ruimte, maar net opdat het allemaal echt aanvoelt, valt het niet op.

Conclusie:

Meepakken als je er bent. Veel puzzelplezier en op het einde een fris biertje. Wat wil een mens nog meer?


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.5

Service: 9.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  markgoedegebuureMarieke

Awaken

Red Dopamine
Posted on: 2023 march 30

Triestige bedoeling

Awaken voelt een beetje aan als 13 in een dozijn.
Een niet bijzonder thema of een bijzonder verhaal.

Onthaal:

Om te starten moeten we naar een andere locatie om daar een QR code te scannen. Beetje bijzonder want we stonden al voor de ingang van de escape room. De hoop was er dan ook dat de QR ons zou leiden naar een verborgen ingang. Helaas, het blijkt niets meer dan een introfilmpje om dan de aanwijzing te krijgen om terug naar de plaats te gaan vanwaar we kwamen...

Wat we ook konden kiezen na het scannen was onze modus. Deze room heeft 3 verschillende modi en hoewel we dit tijdens het reserveren al gedaan hadden, bleek het nu opnieuw te kunnen. Iets waar we dankbaar gebruik van maakten aangezien we een beetje klaar waren met duisternis en goedkope scares.

Kamer:
Terug aangekomen in de kamer valt meteen op dat we niet teveel op het decor moeten gaan letten. De helft hangt hier van pure ellende nog aan mekaar.
We hadden ondertussen voor de adventure modus gekozen, een beetje een kindvriendelijke versie.
Maar onze actrice die de inleiding verzorgde had deze boodschap duidelijk niet meegekregen. Om zeker te zijn spraken we haar er dan maar op aan en meteen werd ook duidelijk dat de wijziging in de modus niet zo was over gekomen.

Wat volgde was pure chaos en een die wij veroorzaakt hadden.
Maar later daarover meer.

We konden in ieder geval de kamer in adventure modus spelen.
De kamer zelf valt tegen op elk vlak. Het is duidelijk dat je deze kamer niet moet spelen zonder scares, laat staan met voldoende licht.
Alles ziet er afgeleefd uit, deuren staan open die niet open mogen staan, techniek is volop zichtbaar en de kamer blinkt op geen enkel vlak uit.
Het is echt een geval van meeliften op het succes van anderen en als het maar eng is + acteurs, dan komen mensen wel.

Als je me vraagt wat we nu eigenlijk gedaan hebben, zou ik het je niet durven zeggen. Het voelt continue als random puzzels met een traject wat je niet kan volgen. Misschien brengen de acteurs meer duidelijkheid, maar gezien hoe ze de rest hebben aangepakt, verwacht ik hier ook niks wereldschokkend van.

Het einde was matig, de effecten minimaal, net als de sfeer.

Conclusie:

Nee, laat deze maar links liggen, je mist niks. Het zou kunnen dat d kamer in een andere modus net wat beter is, maar zoals wij hem gespeeld hebben sla je hem beter over.

Over de verwarring in het begin moet ik nog wat toelichten.
Na het scannen van de QR code moeten wij een modus doorgeven. Wij dachten dus dat wij daar een keuze moesten maken, maar dat bleek niet zo te zijn. Je moest er namelijk je modus ingeven die je eerder gekozen had en kreeg daarop een ander introfilmpje.
De crew en d enamor stond dus klaar om ons te ontvangen in pure horrormodus ipv adventure en dat was onze fout.

Ze hebben daarop razendsnel de kamer aangepast, iets wat begrijpelijk voor stress zorgde.
Achteraf hebben we dit ook netjes uitgelegd waarom het verwarrend was en ons ook geëxcuseerd hiervoor.

Nu hoor ik jullie denken, waarom speel je een horrorkamer als je uiteindelijk de horror eruit laat halen?
Wel omdat niemand van onze groep op echt fysiek contact zit te wachten. Waar het plots zo fout is gegaan dat elke horrorkamer plots denkt dat ze dit moeten toevoegen zonder dit te melden weet ik niet, maar voor ons is het een reden om het op voorhand te vragen of de modus aan te passen.


5

Ambiance: 4.0

Game experience: 5.5

Service: 6.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Wisselend op elk vlak.

Deze room komt van dezelfde bouwer als Cybercity.
Hoewel dat niet alles wilt zeggen, verwacht ik ondertussen wel iets van het interieur.

Onthaal:

Wel van dat fantastisch interieur merk je bij de ontvangst in ieder geval niks van.
We staan in een muffe witte gang bezaaid met rommel.
Opnieuw mag je heir om een of andere reden niet naar de wc en ik snap werkelijk niet waarom.
Je hebben het daar in hun hersenpan gehaald dat elke kamer moet straten bij de deur, of het nu iets toevoegt of niet. En jazeker ooit voegt dat wat toe, maar hier totaal niet.

Om het dan maar compleet te maken mogen we braaf met de oogjes toe in een treintje naar de kamer wandelen.
Een van ons stoot ff zijn hoofd ook nog ff goed tegen een balk, want daarvoor waarschuwen ze je nadat je er tegen bent gelopen uiteraard.

Ik wordt zo ontzettend melig van dit soort inleidingen. Nee ik houdt mijn ogen niet dicht, ja ik zie de verschrikkelijk lelijke gang/controleroom waar we doorlopen. Aub maak je boel in orde zodat we zelf de kamer kunnen binnenlopen.

Kamer:
En als het allemaal nog niet cliché genoeg is worden we in de kamer ook met 1 handboei vast gezet. :-)
Zucht, dit kan zoveel beter, maar eerlijk is eerlijk, de ruimte waarin we ons bevinden ziet er fantastisch uit. Echt ongelofelijk mooi.
Zo mooi dat ik nog bozer ben op hun lelijke gang :-)

Maar goed, ff over die handboei. Ja we zitten vast, maar wel vast aan een kleefmagneet. Dus kudos voor de veiligheid! wordt gewaardeerd.

Ff goed samenwerken om vrij te komen en dan pas kunnen we deze ruimte pas echt waarderen.
Er hangt een lekker spannende sfeer in deze kamer. We moeten continue goed samenwerken om verder te geraken en ze hebben echt geprobeerd om alles in het thema te gieten.
Dat lukt ook, maar een aantal zaken gaan niet zo goed. De techniek laat het duidelijk een aantal keren afweten en als je ff later ziet hoe die techniek werkt en gemaakt is, is dat niet zo raar. In een gat waar we met onze handen in moeten heb je letterlijk de kabels incl kroonstenen vast. Nu hebben wij nog het verstand om hier af te blijven, maar dit is not done.
Wat ook wegvalt is de flow. Het begin van de kamer loopt als een trein, maar verderop wordt het steeds vager wat er van ons verwacht wordt. Je kan als speler zelf op en neer, maar als je het doet wordt je terug geroepen. Net terwijl de symbolen je op de oren vliegen.

We werken wel duidelijk naar een verborgen deel toe, ook een waar je nog niet heen mag voor het echt mag. Jammer dat ze dit niet beter onder controle hebben.
Er zit best een fysiek stukje in deze kamer, een stuk dat je niet 1 keer maar 2 keer mag doen tot groot jolijt voor 2 van ons :-)
Een puzzel in het bijzonder vonden wij erg leuk, het nadeel is dat hij maar door 1 persoon uitgevoerd kan worden.

Het interactief stukje met de acteur valt tegen en stelt bitter weinig voor. Opnieuw een deel waardoor je als bezoeker iets teveel verwacht.

Het einde doet wat het moet doen en echt ontsnappen doe je helaas niet, de gm komt de kamer binnen en de muziek stopt.

Conclcusie:

Wat is dit een mooie room als je het in delen bekijkt.
De inleiding is doodzonde. Het is slecht uitgevoerd, het is lelijk en staat zo in contrast met hetgeen wat hun kunnen.
Ontvang ons gewoon, laat mensen naar de wc gaan en ruim je rommel aub op.
De flow zat niet helemaal goed in deze kamer, maar toch zou je hem mee mogen nemen wat mij betreft.
Daarvoor blinken de goede stukken zo goed uit dat je het niet wilt missen.
Verwacht weinig of niks van het stukje met de acteur en dan ga je met wat betere verwachtingen naar deze kamer.

Er zouden meerdere opties zijn om deze kamer te spelen en ja dat is tof gevonden, maar het geeft geen herhalingswaarde aan deze kamer.


8

Ambiance: 8.5

Game experience: 7.5

Service: 7.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Diamond of Souls

Inmortal Room
Posted on: 2023 april 18

De potentie om goed te zijn.

Deze kamer doet eindelijk vermoeden dat er een goed verhaal achter zit.
Aangekomen ziet de buitenkant er al goed uit met mooie visuals.

Onthaal:

Tegen verwachting in worden we hier vriendelijk onthaald en is er de mogelijkheid om naar de wc te gaan.
Het ontvangst gebeurd wel in thema en is tegelijkertijd ongemakkelijk en lachwekkend slecht, maar dit is bewust zo.
In het Spaans moet dit helemaal hilarisch zijn aangezien hun namen aannemen die oprecht lachwekkend zijn.

Kamer:

De start van de kamer is volledig in thema, maar wel erg mager uitgevoerd. De opdrachten/puzzels die daarop volgen slaan werkelijk nergens op, buiten dat het puzzels zijn en een gezonde vorm van samenwerking vragen. Hoe dit ons naar het uiteindelijke verhaal gaat leiden is mij een raadsel.
Niet veel later veranderd de kamer dan ook volledig qua opzet en sfeer en hoe en waarom mag je echt vergeten.
Wat daarop volgt is een zeer mager stukje escape room met een acteur om het spannend te maken.

De afwerking is niet echt goed op een stuk na wat dan weer fantastisch is uitgewerkt.
Het verhaal, wat ik best origineel vind, is waargebeurd wat het geheel realistischer maakt.

Maar deze kamer mist op elk vlak uitwerking, zowel qua spanning als techniek als sfeer. Je staat te vaak in een vrij lege ruimte en het lijkt haast of al hun budget naar 2 delen is gegaan.
Het einde is te dom voor woorden en totaal niet meer wat je vandaag de dag verwacht bij een moderne room.

Conclusie:

Ik had zoveel meer verwacht van deze kamer. Je ziet duidelijk dat ze nagedacht hebben over het verhaal, er geprobeerd iets origineels van te maken. De visuals zijn goed, het thema goed gevonden, net als de setting.
Maar de uitwerking is zo pover uitgevoerd dat je te vaak in een te lege ruimte staat met een acteur als excuus om het maar extra spannen te maken.
Voorlopig mag je deze overslaan naar mijn mening.


7

Ambiance: 6.5

Game experience: 6.0

Service: 8.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Outline

Outline Escaperoom
Posted on: 2023 march 18

2 ervaringen met een waardeloos einde

Outline was een van de kamers op onze trip waar ik erg benieuwd naar was, net door de hoge notering bij Terpeca.
Ook andere eigenaren spraken vol lof over deze room en hij mocht duidelijk niet missen op de trip. Benieuwd!

Onthaal:

De escape room zelf is goed herkenbaar van buitenaf en geeft een grootse indruk.
Parkeren kan in de buurt, maar ook hier kan het druk zijn.
Betalen kan gek genoeg alleen cash en dat doe je bij de aanvang van het spel.

Geen echt onthaal dus, maar het draagt hier door de setting wel bij aan de spanning.

Kamer:

Het valt meteen op dat dit een grote kamer gaat worden. Er hangt een goede vibe en voor een keer is er eens wat licht.
Je wordt meteen als team goed uitgedaagd en de puzzels zijn niet al te moeilijk. Een prima start dus.

Maar vanaf het moment dat je door een bepaalde deur gaat, slaat de sfeer meteen om. Alles is donkerder, spannender en het voelt haast als een doolhof aan.
De ruimte waarin we ons bevinden is schitterend aangekleed en geeft een beklemmend gevoel.
Het verhaal is namelijk dat we ons in een fabriek bevinden en dat de zoon van de eigenaar gek zou geworden zijn waardoor er vreemde zaken zouden gebeuren.
Dat ondervinden we meteen want het fysiek contact is niet mis. Nergens kan je hier een modus kiezen, dus we wisten ook niet wat ons te wachten stond en hebben ons meteen tot de GM gericht en gevraagd om hier mee te stoppen.

Het fysiek contact is ook niet nodig, want dit is echt een enge setting. Met wat simpele puzzels geraken we verder in dit complex en de ruimtes zijn eng, maar mooi.
Tot op dit punt doet de kamer precies wat hij moet doen. Niet al te moeilijke puzzels, opsplitsen, scares en dat in een mooi decor met een lekkere onaangename atmosfeer.

En plots... staan we in een setting die totaal niet meer past in het industriële, maar er haast haaks op staat zonder aanwijsbare reden.
Deze ruimte is wel groots, maar duidelijk minder goed afgewerkt.
Geen idee waar het op slaat maar we gaan lekker verder en niet veel later staan we in een machtig mooie ruimte. Dit voelt zo echt aan, zo ontiegelijk sfeervol. Ook de puzzels hier zijn leuk om te doen, lekker samenwerken en je weet meteen wat de bedoeling is.
Dan denk je, dit kunnen ze toch niet naar de botten helpen, toch?

Oh jawel. En hoe! Er zijn zaken die prima zijn met halloween, maar aub duw ze niet in een escape room, niet in zo een mooie ruimte.

De kamer neemt een rare wending, maar dat kan je nog door de vingers zien als ze er narratief een lading aan kunnen geven, maar het einde hier is (net al bij La Casa) inspiratieloos, ordinair, maar het voegt vooral niks toe.

Conclusie:

Outline is op dit moment 2 kamers in 1 met een stukje spookhuishorror er aan vast.
De makers hebben alles in huis om bij de top te horen, zeker qua sfeer en decor.
Ik ben voorstander om transparanter te communiceren en modi te introduceren zodat spelers weten waar ze aan toe zijn.

Het einde mag voor mij part meteen de vuilnisbak in want dit hoort gewoon niet thuis in een escape room. daarvoor is deze kamer te goed.
De plottwist is nu vaag en onduidelijk en mag narratief net wat meer ondersteund worden. Tevens kan de afwerking hier en daar dan ook een stuk beter.

De kamer stelde dan ook teleur op zoveel vlakken, zeker omdat je de potentie ziet.
We kregen achteraf nog een rondleiding door de bouwer, een man die duidelijk trots is op zijn product en terecht ook.
Wij zijn geen Spanjaarden dus wij zijn hun doelpubliek ook niet, dus we hebben onze feedback voor onszelf gehouden.

Voor het decor en sfeer zou ik hem zeker meenemen maar geef misschien zelf op voorhand goed aan of je fysiek contact graag hebt of niet.


8.5

Ambiance: 9.0

Game experience: 7.5

Service: 8.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Misterios de Kemet

Misterios de Kemet
Posted on: 2023 march 22

Eindelijk een goede tombe kamer

Onder de noemer: hier gaan we weer. Weer een "piramide" kamer met gele muren en zand op de grond.
Ik hoopte vooral op fijn puzzelplezier...

Onthaal:

Jaaaaa eureka het kan dus toch, een host die hallo zegt en een kans om naar de wc te gaan.
Een vriendelijk man met een blikje redbull of 8 teveel op, heet ons wel heel enthousiast welkom. Maar desondanks heb ik het liever zo dan andersom.

Na een korte inleiding en wat details over WV26 krijgen we een hel aangereikt en mogen we op ontdekking.

Kamer:

Yep, dit ziet er goed uit. Alles is in thema, van de puzzels tot de geluiden, van de vloer tot het plafond.
De puzzel zijn leuk om te doen en zijn mooi in thema. Echt moeilijk zijn ze niet, maar net doordat ze talrijk aanwezig zijn, geeft het een lekkere flow.
Je maakt hier echt een mooie reis mee en de ruimtes voelen gewoon echt aan.

Voor ons gaat het best lekker tot we ongeveer op 60% van de kamer zitten. Daar viel voor ons de logica en dus ook de flow volledig weg.
Met 4 man verdwalen we in alle info die her en der te vinden is, maar we zien maar niet de volgende stap.
Dit zou ons blijven achtervolgen tot op het einde en dat was wel een beetje jammer.

Qua decor val je echt van de ene verbazing in de nadere en bij het napraten horen we dat deze ruimtes 1 op 1 nagebouwd zijn t.o.v. het origineel.

Ook zit de soundscape en de verlichting echt super in mekaar. Alles is sfeervol en werkt versterkend. Niks springt eruit en daardoor voelt deze kamer zo echt aan.

Conclusie:

Yep, dit was een super toffe tombe kamer. Het Egyptisch thema is niet makkelijk neer te zetten en ik denk oprecht dat het niet beter kan dat wat ze hier gedaan hebben.
Hier en daar zat er een beetje slijtage in de kamer en jammer genoeg valt de logica naar het einde wat weg, maar dat mocht de sfeer niet drukken.
Die helmen die je in het begin krijgt, hou die maar op. Ik heb 2 keer echt hard mijn hoofd gestoten en het deed al pijn met die helm nog op :-)

96 euro, 4 personen, 80 minuten, absoluut meenemen!


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Intro vs kamer

Onder de noemer: kamers waar je verbeelding vaak iets anders voorstelt dan wat je gaat krijgen.

Ook hier weer een thema waar ik van denk: nooit ga ik de kamer spelen die dit thema goed gaat uitbeelden. Maar ik was al mis met de tempels, dus ik ben benieuwd.

Onthaal:
Ja, binnenkomen doe je hier niet zomaar. Let op je woorden zou ik zeggen.

Het onthaal gebeurd volledig door een gm die een nogal gay typpetje speelt.
En dat deed hij geweldig! Een was een soort mengeling van een gestoorde Duitse professor met een iets te fijne stem, maar dat fantastisch goed uitgevoerd.

Je hebt de mogelijkheid om je spullen veilig op te bergen en even naar de wc te gaan, maar als je dat doet, zul je het wel geweten hebben.
Onze intro bleef maar duren, net omdat wij niks liever hebben dan dit soort improf en dan kijken hoe ver je met de acteur kan gaan :-)

Na, en ik lieg dit niet, bijna 40 minuten konden we eindelijk aan de kamer beginnen.

Kamer:
Jawadde die intro van net sloeg dus werkelijk nergens op, want wat hij ook gedaan had, de kamer het juist het tegenovergestelde effect.
Waar de intro vrolijk was, opgewekt en ons helemaal oppepte, was de kamer koud, steriel en serieus.

Wat ook meteen duidelijk was, was dat de puzzels ons meteen niet lagen. Het was een combi van lezen, zoeken en verbanden leggen, maar niet leuk als je met 4 bent.
Vaak sta je met teveel in een te kleine ruimte en is de puzzel maar geschikt voor 1 a2 spelers.

Maar wat verderop in de kamer een verrassing van formaat! Dit is het dichtste wat we in de buurt gaan komen van een bermuda kamer!
Het decor ziek er echt sick uit en we splitsen ons op om alles te verkennen.

Helaas blijkt ook nu weer dat de puzzels ons totaal niet liggen en al snel staan we bij elkaar omdat geen van ons weet hoe hij aan welke puzzel moet beginnen. Er komt zoveel op je af en je hebt geen idee of je parallel aan de slag kan.
We hebben ook allemaal een badge aan met bijhorende privileges, alleen kan iedereen overal binnen en was het net tof geweest moest dat door de badge niet kunnen. De knotsgekke professor liep dan weer te roepen dat wat we deden fout was...
Ook bleek dat niet alles fool proof gemaakt was waardoor we plots 10 minuten van onze tijd waren.

En tijd, mmmm waar waren we die nog kwijt geraakt? We hadden helaas een best strakke planning en plots begon het ons te dagen dat we wel een erg lange intro gehad hadden, zo lang dat we maar eens vriendelijk vroegen hoe laat het eigenlijk was. Het bleek al tegen onze eindtijd te zitten en we moesten in de kamer een keuze maken, een die je nooit wilt maken.
Spelen we door met het risico bij de volgende room te laat aan te komen of missen we hier een deel van het decor?

Conclusie:

Ja wij hebben gekozen om te stoppen. Hoe mooi deze room ook was, de puzzels lagen ons totaal niet, op geen enkele manier en dat haalde onze flow en onze euforie zo onderuit.

Wij hadden onze host moeten inlichten dat we op een schema stonden, maar wie had voorzien dat we zo een intro zouden krijgen.
We hebben onze host wel gevraagd of we iets gemist hadden, maar qua decor en verrassingen niks, wel nog 40 minuten puzzel "plezier".

Ik denk dat voor sommige van jullie dit echt een uitdaging kan zijn, net door de puzzels, dus sla hem net daarom niet over.


6

Ambiance: 8.0

Game experience: 4.5

Service: 7.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: No

  Marieke

Mee naar een andere wereld

Soms heb je van die kamers waar je nog nooit van gehoord hebt, die op je lijst van te spelen kamers staat, maar waar je niks van verwacht.
Dat was District 111 voor mij.

Ik zat buiten op een bankje te wachten tot de deur open ging en ik had geen idee waar de kamer over ging, hoe hoog hij op welke lijst stond en net daardoor verwachte ik er ook zeer weinig van.


Onthaal:

Tja onbestaand, de deur gaat open en het spel begint. Ergens halverwege het spel kan je naar de wc maar deze speel je vrij.

Kamer:

Vanaf moment 1 neemt deze kamer je mee naar een andere wereld. Verwacht niks bijzonder, maar echt een wereld a la total recall. De mensheid schraapt samen wat hij kan vinden om te overleven en dat zie je in deze kamer goed terug.
De puzzels zijn leuk en steeds in thema, verwacht wel geen echte antwoorden hieruit en vooral niet waarom je dit staat te doen, maar het geeft wel een heerlijke flow. Je weet steeds binnen een paar tellen wat de bedoeling is en dat werkt gewoon in deze kamer.

Maar er zitten echt wel een paar gave elementen in deze kamer, zeker als de grotere wereld zich ontvouwt.
Ik vind het leuk als het lijkt alsof een kamer ook echt leeft. Dat zie je goed terug in deze kamer, het enige nadeel is dat het nogal leeg aanvoelt en dat hier de acteur een perfecte toevoeging had kunnen zijn. Dat miste ik echt.

De eindopdracht is een beetje flauw, maar ondanks dat hebben ze er wel het beste van proberen te maken.


Conclusie:

Voeg hier een stukje aan toe met acteur dat meer toevoegt dan wat ze momenteel doen (zeer miniem) en je hebt echt iets tof te pakken.
De kamer is nu al goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar hij heeft echt de potentie om zoveel meer te zijn.
De techniek liet ons een beetje in de steek, maar daar konden we echt doorheen kijken.
Ik zou deze zeker adviseren om te spelen.
Niet eng, leuke puzzels, goed decor en een zeer mooie reis doorheen deze kamer.


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 9.5

Service: 8.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

La Casa / The House

Insomnia Corporation
Posted on: 2023 march 11

Spanningsopbouw ten top

Er zijn van die kamers die haast tot de verbeelding spreken omdat iedereen er het maar over heeft.
Mensen die bij aankomst niet uit de auto willen komen, een verlaten huis midden in het bos, enkel bereikbaar door een hobbelige onverharde weg…

Hoog tijd dus voor een bezoekje.

Onthaal:

Ja dit is geen gewone start.
Boek je om 22 uur, dan wordt je om 21u30 verwacht bij het hotel. Dat is ook het enige adres dat je hebt want La Casa bevindt zich namelijk op een onbekende locatie.
Het hotel is trouwens erg tof aangekleed en je mag er (als er tijd voor is) even rondlopen. Ik kreeg er tower of terror vibes en dat is wel tof gedaan.

OP een bepaald moment zal het personeel je wel aangeven dat het tijd wordt om naar je “vakantiehuisje” te gaan voor de broodnodige “rust”

Gewapend met een voorlopig adres mag je de auto in, wachtend op verdere instructies via whatsapp.

Niet veel later, coordinaten, dat belooft al niet veel goeds.
We hadden op voorhand reviews gelezen waar de tip gegeven werd: huur iets dat lijkt op een suv, want je gaat de grondspeling nodig hebben. En dat was geen leugen.
De trip die we ondernemen draagt enorm bij aan de spanning die er heerst en sommigen van ons hadden het niet erg gevonden als we er niet geraakt waren :-)

Kamer:

Aangekomen kijken we naar een enorm huis dat een desolate indruk geeft.
De voordeur staat open en het wordt tijd om t gaan genieten van onze vakantiewoning en de bijhorende rust.

Dit huis is gebouwd op een oude waterput en dan weet je al over welke film we het hebben.
De sfeer in het huis is beklijvend en we worden meteen meegenomen in het spel.
De puzzels zijn perfect qua moeilijkheidsgraad en tevens leuk om te doen. Je moet je niet afvragen wat je staat te doen, het lijkt meer of ze te maken hebben met de ruimte waarin je je bevindt ipv ons te helpen in het verhaal.
De scares volgen elkaar in een versneld tempo op maar ze zijn niet echt subtiel. Het probleem hiervan is vooral dat je op een bepaald punt een beetje bereikt hebt wat je kan als acteur en dan wordt het moeilijk om hier nog over te geraken. Zelf had ik dus liever het huis wat meer zien “spreken” in de vorm van vallende dingen, geluiden, een schim, een moment van: zag ik dat nu goed. Eens de acteur gewoon voor je staat, is de engheid voor mij wat om en hoewel er hier een aantal geniale scares in zaten, begon het na een minuut of 40 wel een beetje als verzadigd aan te voelen.

1 Effect sprong er echt uit, net omdat we op voorhand elkaar aankeken en letterlijk aangaven wat er zou kunnen gebeuren en hoe vet dit zou zijn.

Wat niet goed zat was het einde. Waar de rest van het huis verzuipt in sfeer en ons een ongemakkelijk gevoel gaf, sloeg de sfeer hier helemaal om naar een ordinair halloweenhuis.
We krijgen op dat moment ook instructies over de boxen wat ook afbreuk doet aan de beleving.
Voor we het weten staan we buiten met een ongebruikte sleutel in onze handen en ja wat moet je dan? Zijn we nu klaar, komt er nog iets?

Het was gedaan, maar de sleutel die we hadden was wat gebogen en daarom kozen ze ervoor om dit slot over te slaan. Blijkbaar is een nieuwe sleutel maken of het slot vervangen onbegonnen werk, dus dan liever maar wat twijfel zaaien.

Conclusie:

Ja dit is een vet horror huis gebaseerd op The Ring.
Het volledige voortraject, van de mails tot de eerste aankomst, alles draagt bij aan de spanning, zeker als je deze room in het donker speelt en uit vrije beweging een afgelegen huis binnen wandelt.

De kamer start tof, er zitten leuke elementen in en we hebben oprecht lekker gepuzzeld. Het einde is ruk en je wandelt ook buiten zonder conclusie of überhaupt enig idee wat we nu gedaan hebben en waarom.

Dat is het enige stukje wat me weerhoudt om een 10 te geven, het einde.

Ben je in Spanje, pak hem dan we zeker wel mee.


9

Ambiance: 9.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Toffe kamer met minder einde

Dit was de nr 19. van Terpeca 2021.
Op onze terugreis van Mayto Kingdom, terug naar Barcelona kwamen wie hier praktisch langs, dus dan zou je gek zijn om hem niet mee te nemen.

Onthaal:

Trek hier wat extra tijd uit voor parkeren, het kan er behoorlijk druk zijn.
De kamer is goed herkenbaar.

We worden in thema onthaald door een goed Engels sprekende dame. Daardoor zitten ze meteen in het verhaal en start de kamer ook meteen. Je kan hier wel nog even naar de wc.

Kamer:
Het is een erg vlotte overgang van binnenkomen naar de ecape room. Alles voelt natuurlijk en ook het verhaal wordt verteld met het nodige acteerwerk. Alles zat goed in mekaar en het duurde net lang genoeg.

Ja je start in de kamer, maar gezien het thema voelt dat niet echt raar aan.
Onze host is trouwens echt een enthousiaste dame die haar rol perfect speelt, dat geeft een kamer als dit altijd een boost.
Het decor is mooi en voelt authentiek aan. Ook de puzzels zijn in thema en zijn origineel en dwingen ons om ook outside the box te denken.
Er zit een paar mooie stukjes van interactie in, ook dit was echt super.
Waar het verhaal in het begin nog realistisch aanvoelt gecombineerd met leuke puzzels verliest de kamer gaande weg wel deze kenmerken. Zeker als we het einde naderen zakt de flow wat in mekaar.

De kamer blijft qua afwerking best consistent. Ze werken hier goed met muziek en effecten en ze zetten de Gm echt goed in.
Dit maakt dat de kamer wel aanvoelt als 1 compleet geheel.

Conclusie:

Kom je in deze regio, neem dan zeker deze kamer mee.
Nee het is niet de nr 19 van de wereld. Wat het wel is is gewoon een toffe kamer, een mooie reis en leuke puzzels en originele interacties.


8.5

Ambiance: 8.5

Game experience: 8.0

Service: 9.5


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Familiekamer

Op weg terug van Mayto Kingdom richting Barcelona probeerden we onze trip te breken met wat kamers zodat we geen 6 uur in de auto zouden zitten.

We hadden net Noche de Perros gedaan, echt een super leuke kamer en vanavond stond La Casa op de planing.


Onthaal:

We worden hier voor een keer normaal onthaald. Onze host spreekt prima Engels, de kluisjes zijn afsluitbaar en de wc's waren zeer netjes.
We merken wel dat we hier bij een keten zijn beland. Er hangt hier geen sfeer of emotie.


Kamer:

Onze opdracht is tweeledig: Herstel de vrede in de tempel en zoek zoveel mogelijk munten.
Meteen jammer dat de host mee de kamer inkomt om de nodige uitleg te doen.
De jungle/tempel is nog vrij goed uitgevoerd, beter dan ik verwacht had, maar het was net niet wat het moest zijn, daarvoor zat er teveel apparatuur in het zicht in kleuren die teveel afsteken.

De puzzels zijn simpel in uitvoering en duidelijk gericht op beginnende escapers. Aan de andere kant geeft het een lekkere flow, maar we hadden ook het gevoel dat we nog wel eens heel snel uit deze kamer zouden kunnen staan.
Onze host moest helaas ook nog de kamer binnen komen omdat hij wat vergeten was. Ipv dat even stiekem te doen, wat perfect gekund had, besloot hij het even om te roepen via de speakers :-)

Maar eerlijk is eerlijk, er zaten warempel ook nog eens kleine wtf momenten in deze kamer, iets wat je in het buitenland niet zo vaak ziet.
Uiteindelijk puzzelen we de kamer in ongeveer 35 minuten bij elkaar en echt bijzonder was het niet.
Het einde is simpel in uitwerking, maar doet wat het moet doen.

Conclusie:

Je komt hier niet echt buiten met een groot euforisch gevoel, maar tegelijkertijd is het geen slechte kamer.
Het is een beginnerskamer en zeker niet de slechtste. de kamer is mooi in thema, kan beter afgewerkt worden en de puzzel zijn 13 in een dozijn. Dus voor escapers met wat ervaring is het geen uitdaging.


6.5

Ambiance: 6.5

Game experience: 6.5

Service: 7.0


Played in March 2023

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Load more reviews