Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

De milde dictator

Escape Enigma

Offline

Description

Dag Allemaal

Wij bezoeken op frequente basis escape rooms waar we kunnen.

Soms met een goede planning, soms (meestal) last minute.

Ik probeer me steeds positief op te stellen tegen elke room en een review te schrijven die opbouwend werkt. Niet elke kamer is even oud of met een even groot budget gebouwd, maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beleving. Afkraken is steeds zo makkelijk, maar met opbouwde kritiek bereik je zoveel meer en de meeste goede eigenaars met passie voor het vak doe er echt iets mee.

Reviews blijven een momentopname en iets best persoonlijk.

Vind je een review van me leuk, doe dan even een duimpje omhoog. Het motiveert om er steeds weer een te schrijven.


  • www.want2escape.be
  • www.beyondthegame.be


Escapecounter : 405


Gespeeld maar niet op escapetalk

Polen-Krakau :

Exitroom - Prison Break 57 minuten 6.5/10  ontsnapt

Exitroom - Amber Gold 35 minuten 6/10 ontsnapt

België :

Pop-up Saw escape room Antwerpen 3.5/10  niet ontsnapt

De pop-up had de eerste waarschuwing moeten zijn, maar deze kamer was niet door mij geboekt. Zeer magere kamer met discutabele puzzels en nul thema. 



Member since

18-11-2018

Location

Neerpelt

Statistics

Escaperooms

377 reviews

402 Rooms played

92.6% escapepercentage


Games

1 reviews

1 played games


62 forum posts

Teams

Gamblers

1 team members

7 Rooms played

Beyond the Game

2 team members

34 Rooms played

Kelly & Yves

2 team members

18 Rooms played

377 reviews

The Lost Crystal

IntoTheGame
Posted on: 2025 may 4

Leuke room, maar mist flow

Jaren geleden was ik op deze locatie voor Alien Encounter, een kamer die ondertussen niet meer bestaat in die vorm.
De toenmalige eigenaar liet toen trots de ruimte zien die hij nog ter beschikking had.
Ondertussen is de zaak overgenomen en is een stukje van die droom reeds gerealiseerd.
The Lost Crystal is erbij gekomen en room 3 is onderweg op het moment van schrijven.

Onthaal:
Deze escape bevindt zich midden in het centrum. Op wandelafstand (5 min max) ligt parkeergarage Westluidense poort.

Dat er veel veranderd is, merk je al bij binnenkomst. Het is lekker weer en de deuren staan wijd open. Links van het pand is een VR ruimte erbij gekomen en de ontvangst voelt frisser en ruimer. De nieuwe eigenaar is er ook en meteen is duidelijk dat het ook een fervent speler is.

Uiteraard kan je hier even naar de wc en is er de mogelijkheid tot een drankje.

Kamer:
We starten met een introfilmpje dat het verhaal duidelijk maakt, maar naar mijn gevoel erg AI aanvoelt. Enfin, we weten wat we moeten doen en gewapend met mijn favoriete communicatiemiddel, de walkie talkie, kunnen we op pad.

Aan ons om het Crystal terug te vinden die de mijneigenaar, Mark Zwartberg, ergens verstopt heeft.

Om maar met de deur in zijn huis binnen te vallen, is dit een kamer die je best niet met te veel mensen speelt en dat heeft vooral met de puzzellijn te maken.
De kamer is volledig lineair maar creëert zelf vaker dan gewenst de parallelle indruk.
Combineer dat ook nog eens met wat attributen die kunnen bijdragen tot dit idee en je weet dat er chaos van komt.
Het is ff geluk hebben met welke puzzel je begint, want tot dit moment werkt alles als ruis.
Een ander pijnpunt is dan dat je met 4 personen eigenlijk niks te doen hebt en dat is zeker in het begin jammer. De kamer heeft zeker 2 locaties waar je de mogelijkheid zou moeten hebben om parallel te werken (als je dat zou willen).

De puzzels op zich zijn vooral gebaseerd op de ruimte en dat is hier prima. Enkele springen eruit omdat ze totaal niet passen en echt random aanvoelen.

De kamer is qua decor en effecten ok, maar verwacht niks wereldschokkend.

Conclusie:

Dit is een familiekamer en dat merk je aan de puzzels. Er zit voor iedereen wat in, van makkelijk tot moeilijk, van doe tot denk.
Voor ervaren escapers zou ik 2 personen adviseren, aangezien je anders gewoon op elkaar staat te wachten. Het is niet dat je niks vindt, maar wel dat je niks kan doen en dat je totaal geen idee hebt waar de start zit. Maar als je daar wat geluk mee hebt, of je weet dat het een ding kan zijn, dan heb je hier best wat puzzelplezier.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.0

Service: 10.0


Played in May 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Ordo Sanctus

Escaperoom Dordrecht
Posted on: 2025 may 4

Zoeken in het licht

Lekker weer een dagje escapen en deze room mocht niet ontbreken.
Ik was oprecht nieuwsgierig naar wat ze hier gebouwd hadden aangezien er continu goede reviews voorbij bleven komen.

Onthaal:
Deze escape ligt buiten de stad en heeft voldoende gratis parkeerplaats.
Het gebouw is groot, maar de escape zelf is redelijk goed aangegeven en bevindt zich op de eerste verdieping.
De ontvangstruimte is groot maar gezellig en lijkt een beetje te zweven tussen een kerkelijk gevoel en de gezelligheid van vroeger.
De eigenaar is er zelf en geeft ons een warm welkom.
Voor je start kan je uiteraard nog even naar de wc en je kan voor of na de room nog wat drinken.

Kamer:

Onthul de duistere geheimen van de Orde en bereid je voor op een spel vol beleving, verhaal en spanning.
Ordo Sanctus…. Durf jij de vloek te verbreken!?

Eens kijken of ons dat lukt…
We starten in ieder geval in een erg mooie ruimte. Een ruimte die echt leeft en sfeervol is. We krijgen het verhaal mee door middel van een filmpje. Het is aan de lange kant en de stem vond ik echt vreselijk, maar we krijgen het verhaal goed mee.
Vol goede moed om de ruimte te verkennen, blijken we al vooruitgang te maken en staan we al vrij snel in de volgende ruimte. Wat meteen opvalt is de hoogte en ons aanzicht. De afwerking van bepaalde delen kan wel wat realistischer, maar de lat is al vrij hoog gelegd door de eerste ruimte natuurlijk.

Wat meteen opvalt en wat doorheen de kamer ook blijft terugkomen is dat zoeken een groot onderdeel is. Ik geef gerust toe dat het niet mijn sterkste kant is, vooral omdat er vaak geen echte richting is waar je moet zoeken. Dan loop je maar wat doelloos rond tot iemand van ons roept: heb het.
Wat ook opvalt zijn de ruimtes. Ze zijn groot, en er staat in wat erin moet staan, maar toch is er iets mee. Waar de eerste ruimte nog warm, levendig en vol aanvoelt, voelen de andere ruimtes kil, ongezellig en vooral “nepper” aan.
Maar terug naar onze opdracht, want wij puzzelen ondertussen lekker door. De kamer is grotendeels lineair opgebouwd, maar het stukje waar hij parallel zou moeten zijn, is hij dat net niet. Het was voor mij een beetje de bottleneck van de kamer en zo een puzzel dat je bij twijfel vaak opnieuw begint.

Bij het schrijven van de review heb ik het verhaal wel gelezen en ik moet zeggen dat het haast 2 verhalen lijken.
We hebben onze opdracht die we van Marius meekrijgen in de kamer en tegelijkertijd lees je dit:
“De orde,.. is deze wel zo heilig? En Marius, is hij ten onrechte verstoten?
Durf jij de waarheid in dit verhaal op te sporen, kun jij de waarheid aan? “
Maar op die vragen heb ik geen antwoord gekregen. Onze opdracht hebben we vervuld, dat wel, maar nergens doorheen onze opdrachten of puzzels ben ik iets te weten gekomen hierover.
De puzzels staan los van het verhaal en bieden enkel de progressie om bij onze eerste opdracht te komen en dat is jammer. Ik denk oprecht dat de 2 samen hadden kunnen gaan.

Het einde had tof kunnen zijn, maar de uitwerking is een beetje matig uitgewerkt. De technieken zijn hiervoor aanwezig, dat wel, maar de omkadering is niet wat het zou moeten zijn.

Conclusie:

Mijn review gaat dus een beetje in tegen de meeste reviews hier.
Misschien ging ik daardoor met te hoge verwachtingen.
Maar er zijn wel wat pijnpunten die ik ondanks het hoge cijfer ook had benoemd.

Het hoofdstuk zoeken is voor mij te veel aanwezig en past misschien wel in onze opdracht of de setting, maar bijna elke puzzel heeft er wel een aandeel in.
Er wordt te weinig gebruik gemaakt van het sturen met licht. Je kan zo simpel duidelijk maken dat je ergens niet meer moet zijn, net door het licht uit te doen, zeker in een kamer waar je veel moet zoeken.

Het verschil van decoratie tussen de ruimtes was groot, net als de afwerking en ook het gebruik van de oppervlakte. Sommige ruimtes zijn groot, maar je doet er gewoon amper iets. Het slim inzetten van die oppervlakte had net voor samenwerken kunnen zorgen, opsplitsen en combineren om zo toffe puzzels te creëren.

Het is pur sang geen slechte kamer uiteraard en de kamer heeft ook zeker heel veel goede kanten.
Ik zou hem ook zeker adviseren, alleen is het voor mij op dit moment geen 9,5/10.


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 7.0

Service: 10.0


Played in May 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

Henry's Birthday

The Missing Link
Posted on: 2025 may 18

Narratieve perfectie

De nieuwste kamer van The Missing Link met een origineel thema gekoppeld aan overwegend positieve reacties, daar hebben we zin in. Dus op met ons 2 richting Geel!

Onthaal:

The Missing Link ligt langs een drukke baan, tussen een bandenhandel en een Basic Fit. Met parkeren moet je wat geluk hebben hoe druk het bij de fitness is, dus trek hier nog wat extra tijd voor uit, just to be safe.
Voor de mensen die wat verder moeten rijden ligt er een McD en een pizzahut vlakbij.

De laatste keer dat ik hier was, bevond zich onder nog een spellenshop met, helaas voor ons escapers boven, ook de nodige nevengeluiden. Die setting is aangepast en hoewel je nog de rekken met games ziet, is de gamestore verdwenen.

Uiteraard kan je hier je spullen opbergen en naar de wc.
We worden verzocht om even te wachten tot onze GM ons komt ophalen.
De ruimte onder is in de avond wat aan de donkere kant en kan wat gezelligheid gebruiken. Aan spelletjes in ieder geval geen gebrek en ik moest hard op mijn tandjes bijten om niet met een boardgame richting de escape te wandelen ?

Kamer:

Onze GM begeleidt ons mee naar boven en tja, dan merk je toch dat je slecht voorbereid bent op een verjaardag. Gelukkig voor ons heeft Britt haar team voor een oplossing gezorgd en kon het feest toch doorgaan.

We starten onmiddellijk in een mooie setting maar lopen meteen vast. Een puzzel die we achteraf ook benoemen en waar de makers zelf ook van aangeven dat het bijna 50/50 is, of je het ziet of niet.

Maar goed, we zijn natuurlijk hier voor Henry zijn verjaardagsfeestje en we puzzelen ons wel een weg naar binnen.
Wat deze kamer heel goed doet is het verhaal gelaagd brengen. Je krijgt kleine stukjes per keer wat goed te behappen is en zich zo ontvouwt als een boek.
Daardoor krijg je een steeds beter beeld van het geheel en vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Echt heel goed gedaan.

Deze kamer heeft ook een acteur en dat gaat sommigen van jullie afschrikken. Wij vonden het in ieder geval niet te eng en het had eerder een uitbeeldende rol. Het is in ieder geval geen horrorkamer met scares en ook een van de redenen waarom dit een mooie kamer is om eens te spelen als opstapje naar wat intensere belevingen.

De puzzels zijn leuk, niet te langdradig en zo ver ik mij herinner, volledig lineair.

Het einde sluit het verhaal goed af, iets waar ik veel waarde aan hecht.

Conclusie:

Ja Henry’s Birthday maakt de verwachting voor mij echt waar.
Het is een kamer met een goed verhaal dat rustig wordt verteld, waardoor je geen bergen info krijgt op 1 moment. Gaandeweg kom je steeds meer en meer te weten over Henry zijn wereld en je snapt daardoor de ruimtes en de handelingen.
Er zijn een aantal punten waar we het achteraf uitgebreid over gehad hebben, maar dat bleken ook de punten waar ze al mee bezig zijn om te verbeteren.

Wel kan je deze kamer spelen van 2-5 personen en dat is voor mij een beetje het probleem van de kamer. Ik snap best dat een gezin hier minder problemen mee gaat hebben, maar gezien ik schrijf voor mede escapers zou ik toch adviseren om niet met te veel te gaan.
2-3 zou het advies zijn. De lineaire opbouw en de grootte van de ruimtes maakt dat je met 4 of 5 niet altijd een even goede beleving gaat hebben.

Wij vonden het in ieder geval een topkamer en zijn nu heel benieuwd wat er nog gaat komen van The Missing Link op de nieuwe locatie!


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 2 persons

Escaped: Yes

  anouk

Monster Mashers DARK

Tales of Torchdale
Posted on: 2025 april 21

Who you gonna call?

Toegegeven, de trailer met een oorwurm als soundtrack wist mijn aandacht al te trekken. Een knipoog naar Ghostbusters en het cartooneske van Scooby Doo gekoppeld aan wat attributen van de jaren 80/90, tja dan heb je een toffe combi te pakken.

Onthaal:
Deze room start echt anders dan normale kamers.
Parkeren zou geen probleem mogen zijn, maar zorg wel dat je al naar de wc bent geweest, want dit kan niet tijdens de start.
Zoals op de mail al staat, zorg bij wat frisser of regenachtig weer dat je wel een jas of paraplu bij hebt.
Meer onthaal is er niet aan, want de start hoort eigenlijk al bij de kamer omschrijving.

Kamer:
Terwijl je staat te wachten vraag je je oprecht af hoe dit gaat verlopen. Je laat je fantasie ff gaan en beeld je zaken in. Wat als er dit zou gebeuren, of dit of dit, nee dat zal toch niet…
Wel waar ik van dacht, dit zal het toch niet gaan worden, werd het juist dat!
Wat een tof begin van een kamer. Poepeklets voor wie dit in een review durft te verklappen.
Onze acteur stond in standje overdrive, maar net die energie maakte het allemaal alleen maar leuker en absurder. De opdracht is simpel, net als het verhaal en voor we het goed en wel beseffen zijn we er onderdeel van op elke mogelijke manier.
De dynamiek die het verhaal creëert is lekker opbouwend en voorziet veel progressie en ondanks dat we een goede vaart maakte, hadden we amper tijd over.

De puzzels zijn een leuke combi tussen lineair en parallel en zijn niet verschrikkelijk moeilijk, want dat heeft een kamer als dit niet nodig. Het is echt een bonte verzameling tussen doe, denk en een stukje interactie.
Het verhaal wordt gaande weg ook steeds duidelijker waardoor je op het einde zelfs een beslissing moet maken.
Of je voor de Light of Dark versie moet gaan is iets persoonlijk. Ik snap dat een deel van jullie vooral zal nadenken over de acteur en schrikeffecten als je voor een desbetreffende modus kiest.
Maar ik wil ook benadrukken dat de sfeer van de kamer in de Dark modus er echt op vooruit gaat.
Dit is geen horror kamer voor de duidelijkheid. Het is spannend met humor, geen donkere kamer vol rook met als enige doel je te doen schrikken.
We hadden met 4 personen echt de grootste lol en natuurlijk schrik je wel eens, tot groot plezier van de rest, maar de kamer biedt zoveel meer.

Conclusie:
Ik had de eer om een deel van de kamer mee tot werkelijkheid te maken, maar ik wist niks van het spelverloop of hoe puzzels zouden werken. Ik kon de kamer dus grotendeels beleven zoals mijn medespelers, buiten dat ik de ruimtes al eens gezien had.
Maar zelfs dan komt zo een ruimte volledig anders tot leven met de juiste belichting, met de juiste effecten en muziek.
Ben ik dan volledig objectief, nee misschien niet 100%. Ik heb dan ook getwijfeld om een review te schrijven en ook gewacht met spelen tot anderen van jullie me voor waren geweest.
Ik kan alleen maar bevestigen wat degene die voor me geweest zijn geschreven hebben met een dito score.
De intro is fantastisch, de muziek catchy, de kamer leuk en spannend, maar nooit echt eng en je mag het al zeker geen horror noemen.
Ik hoop dat Torchdale lekker verder blijft groeien op deze manier en ben benieuwd wat er nog gaat komen.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  SteV91JT280404Tijs

Mad Bar

Borderland
Posted on: 2025 april 26

Verhaalloze groepsbeleving

We proberen tijdens onze trip altijd een kamer toe te voegen die we met ons voltallig groepje kunnen spelen.
Dat moet wel een ander soort kamer zijn aangezien het aantal spelers op 7 zit.
Een extra bonus is het natuurlijk als het ook nog eens iets is dat geen horror is.
Mad Bar vinkte al deze vakjes aan.

Onthaal:
Deze escape ligt in de zijstraat van een drukkere weg. In de buurt zitten wat eetzaakjes, maar de Italiaan op wandelafstand kan je beter vermijden.
Indien je met de auto bent, kan je hier voor de deur parkeren.
Binnenkomen blijkt al een puzzel op zich en het spel start ook meteen.
Je kan hier wel nog naar de wc tijdens de inleiding.

Kamer:
Ik had geen idee wat te verwachten of welke kant deze kamer zou uitgaan.
De kamer heeft een verhaal, maar om heel eerlijk te zijn voegt dat niks toe.
Blijkbaar is de bar gisteren overvallen door een motorbende en vragen de uitbaters zich nu af wat wij hier komen doen en wie we juist zijn.
Ze laten niet zomaar iedereen binnen en we moeten dus wat testen ondergaan…
Daarna wordt er nooit nog iets gezegd over het voorval of het lid worden van, dus het lijkt eerder iets van: we moesten een verhaal toevoegen.

Onze bar wordt gerund door 2 gestoorde mannen die vol energie zitten. Ze zitten lekker in hun rol en de interactie is lekker geschift. Ze zijn je vriend, maar toch weer niet, dus de sfeer gaat alle kanten uit. Probeer maar eens orde en structuur te behouden met zo een zooitje ongeregeld dat we zijn.

Het spel begint echt leuk met telkens duidelijke opdrachten die meteen een competitiegevoel oproepen.
Daarnaast is er een soort beloningssysteem dat meteen een side missie oproept waar de groep bijzonder fanatiek op reageerde.

En tot dit punt dacht ik wel dat dit bij uitstek een kamer is voor grotere groepen en ook net wat je met zo een groep wilt doen.
Helaas houdt de kamer dit gevoel niet vast. De opdrachten worden flauwer en marginaler en dat is prima voor 1 moment, maar niet om de cadans die de kamer had, vast te houden. Je krijgt dan eigenlijk altijd een twee splitsing. Een deel vindt het nog wel ok en doet al dan niet enthousiast mee, de andere kijkt ernaar en vraagt zich af: wtf zijn we hier in godsnaam aan het doen.

De kamer heeft het ook niet nodig want ze laten het eerste uur echt zien dat het prima anders kan. Onze 2 barmannen spelen hun rol wel geweldig en geven oprecht alles. Het lijkt me doodvermoeiend om dit elke dag, meerdere keren per dag te doen.

Uiteindelijk stopte de kamer met een winnaar, maar ook dat is wat vreemd aangezien enkel de top 2 mocht blijven en de rest moest weggaan. Je wilt als groep dan ook het einde meemaken, hoe weinig dat het ook voorstelde.

Conclusie:
Was dit een leuke kamer om met 7 te spelen? Ja eigenlijk wel. We hebben ons ondanks sommige opdrachten goed geamuseerd. Moet je er veel van verwachten, nee.
Het is vooral leuk om met z'n allen wat te doen en veel van de sfeer zal ook van je eigen groep moeten komen.
Kudos aan onze 2 game masters die er alles aan deden om ons een leuke tijd te geven.

De kamer begon sterk en dit hadden ze eigenlijk moeten volhouden. Lekker wat competitie in de groep en een duidelijk doel.
Als ze dat hadden kunnen vasthouden was het voor mij een betere kamer geweest.
Maar voor de gemiddelde vrijgezellenavond zal dit huidige concept voldoende zijn.


6.5

Ambiance: 6.0

Game experience: 6.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 7 persons

Escaped: Yes

 

The 7th

Trapped - Palaio Faliro
Posted on: 2025 april 26

Waardeloze zooi

Om aan het horror geweld wat te ontsnappen, voegen we ook steeds wat puzzelkamers aan onze trip toe. The 7th is zo een kamer die 50 euro kost voor 4 en te boeken is op zowat alle uren van de dag. Geen verlies dus moest het niks zijn.

Onthaal:
Verscholen achter een druk restaurant vind je de trappenhal naar Trapped. Een keten die meerdere locaties heeft, let hier dus even op.
We worden vriendelijk onthaald door de GM en alles is hier een beetje zoals escape rooms bij ons (tot je bij de kamer komt).
Nadat we de standaard uitleg hadden gehad hoe escape rooms werken, mochten we het mysterie van het weeshuis gaan oplossen.

Kamer:
Zodra je 1 voet binnen zet weet je waarom deze kamer maar 50 euro kost.

Ik weet haast niet hoe ik het moet omschrijven dus ik ga mijn best doen. Doe je ogen dicht en beeld je een oud appartement in. Het is niet groot, 4 bij 3 ongeveer. De muren zijn kaal, het behang dat er ooit hing is vergaan. Wat overblijft zijn vochtplekken en wat schilderijen van weleer. De meubels zijn een tafel met wat kapotte stoelen en een kast die op instorten staat vol met wat er in het 1 euro bakje lag in de lokale kringloopwinkel.

Zo nu heb je een goed beeld van wat wij zagen tot dit punt, maar achteraf bleek dat het nog triestiger kon, maar je werd wel gezelschap gehouden door de lieve schimmels op de muur…

Ik ga de puzzels of het verhaal niet eens omschrijven.

Conclusie:
Blijf hier maar gewoon weg. Onze GM was een schat van een vrouw en dat was meteen het hoogtepunt van deze kamer.
Ik weet wel niet goed hoe ik de service moet beoordelen want de mevrouw deed echt haar best, alleen blijft het zeer slechte kamer...


1

Ambiance: 1.0

Game experience: 1.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Secret Novel

No Hope 2
Posted on: 2025 april 26

In het hoofd van de schrijver

Veel van de kamers die we bezochten waren wel op een of ander lijstje te vinden, maar van secret novel hoorde ik amper iets.
Hij was makkelijk te boeken en trok mij toch een beetje aan, al kan ik niet vertellen waarom.

Onthaal:

Deze kamer ligt in een doodlopende straat midden in een woonwijk (zoals elke room in Athene).
Blijft apart dat je hier om 1 uur in de nacht op straat staat te wachten.

Het verhaal begint zodra de deur open gaat, maar je kunt tijdens de intro nog wel gebruik maken van het toilet.
Nog voor de deur open gaat horen we het bekende geluid door de deurkier: Pppsssst PPppssssttt. Rook à volonté.
Tja ik blijf me afvragen waarom, maar veelal is het puur om het onbestaande decor te verbergen.

Kamer:

Het verhaal van deze kamer is best simpel in opzet: Een auteur die zijn familie verloren heeft, is nu zelf vermist. Aan ons om uit te zoeken wat er gebeurd is.

Nu en dat doet de kamer erg goed. Het verhaal blijft simpel, maar dat is net doeltreffend.

De opbouw is volledig lineair en er wordt naar mijn gevoel te zwaar ingezet op “follow the light” Het is letterlijk, je vindt iets, zet het juist neer, licht gaat uit en licht knippert in een ander deel van de kamer.

Ondanks dat stukje kritiek, puzzelt de kamer lekker weg. Het “kwade” is wel iets te vaak aanwezig, waardoor het soms voorspelbaar of zelfs irritant wordt.
En net een kamer als deze heeft dat ook niet nodig. Zeker als je het verhaal meekrijgt, zou je met een fantastische vertelstem zaken kunnen gaan begeleiden.

De kamer eindigt wel goed waardoor ook het verhaal versterkt wordt.

Conclusie:

Dit is een kamer met een goed verhaal, dat ook sterk in de kamer terugkomt. Het is simpel, maar tegelijkertijd gelaagd en dat gecombineerd met het einde maakt het erg compleet.
Maar toch zijn er zat zaken die niet op hetzelfde level zitten.
Deze eigenaar heeft duidelijk de 3d printer ontdekt, want bijna alles wat ik vast had, was geprint, echt absurd. Zelfs objecten waarvan je denkt, dit koop je toch gewoon…
Helaas hadden ze niet veel moeite gedaan om dit te verbergen, al was dat wel een verbetering geweest.
Een goede vertelstem had een meerwaarde geweest voor het verhaal en de beleving, maar al bij al leverde de kamer meer dan wat ik verwacht had.


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 7.5

Service: 9.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Middlearth Tales

Reality Ripples
Posted on: 2025 may 4

Lokken met IP

Zoals ik in andere reviews al aanhaalde is alleen maar horror spelen niet echt leuk. Een leuke puzzelkamer kan je weer die rust geven om de volgende kamer meer wat meer te waarderen.

Deze kamer heeft natuurlijk een Lord of the Rings thema en hoewel je in Athene niks mag verwachten van het decor, wilde ik het gezien de prijs wel een kans geven.

Onthaal:

Als je deze kamer na deze review nog willen spelen, hou er dan rekening mee dat hij op een zeer druk stukje Athene ligt.
Je reistijd gaat afhankelijk van je speeluur aanzienlijk langer zijn door het drukke verkeer.
Als je zelf een auto hebt, zou ik echt 2 keer nadenken of je hier naar toe wilt komen, want parkeren wordt nog meer een drama.

De kamer zelf ligt op de 3de verdieping (dacht ik) van een woon- of kantoorpand.
Buiten moet je ff goed opletten voor het bord, tussen alle winkeltjes en andere borden ?

Eens boven sta je echt op de gang en start de room bij de voordeur (in de gang is er wel een wc).

De eerste ruimte is leuk gedecoreerd maar erg klein, zelfs voor 3 spelers.
Het is ook een ruimte waar je niet 123 buiten bent, want er zitten wat puzzels in en die zijn volledig lineair. Ook de Griekse logica wordt hier boven gehaald en even had ik flashbacks naar mijn vreselijke tijd bij Paradox. Nee als opwarmen kan dit niet tellen, daarvoor kregen we te veel hulp om het leuk te houden.
Gelukkig bleef dit niet zo en na de eerste 15 a 20 minuten bleken we toch een soort van flow te pakken en ging het lekker vooruit.
De kamer heeft echt 0 verhaal buiten het feit dat het linkt naar LOTR, niet dat het erg stoort, maar het voelt nu als een lokkertje.
Voor we het goed en wel weten staan we in het laatste stuk met een erg crappy finale.
In een te kleine ruimte lossen we 1 puzzel op die door 1 persoon gedaan wordt en je staat terug op de gang.

Conclusie:

Je ziet het aan de tekst en de score, maar zelfs met een prijs van 60 euro voor 3 mag je hem lekker overslaan. Enkel als je het thema leuk vindt en puur wil puzzelen met z'n 2 zou je hem kunnen meenemen. Het decor is voor 70% echt ok en de puzzels… soms uitdagend, soms leuk en soms frustrerend.
Maar gezien de locatie, de oppervlakte voor meer dan 2 spelers en het slechte einde zou ik hem niet adviseren.


4.5

Ambiance: 4.0

Game experience: 5.0

Service: 5.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Anneliese

Panic Button Escape Rooms
Posted on: 2025 may 18

Mist leven en sfeer

Deze kamer trok mij vooral door de visual en het feit dat dit er stond: Anneliese is een sfeervolle puzzelkamer met acteur.
Je kan zoveel met een acteur doen, zeker met een dorpje, bewoners, opdrachten, ruilen, noem maar op.

Onthaal:

De kamer is goed herkenbaar vanaf de straatkant. De taverne waar je moet zijn gaat wel pas precies op tijd open. We worden mooi in thema ontvangen en de eerste indruk is redelijk goed. De man zit lekker in zijn rol en voor je start kan je nog even naar de wc.

Kamer:

Anneliese is verdwenen en wij moeten haar gaan zoeken, zo simpel is het.
Laten we positief beginnen. Ze hebben echt geprobeerd om hier iets leuks neer te zetten en dat is zeker gelukt. Het was niet helemaal wat ik ervan verwacht had, maar ook zeker niet slecht.
Het decor is beter dan wat je in Athene gewend bent en dat houden ze doorheen de kamer goed vol.
Maar het verhaal en de puzzels, daar loopt het wat spaak. De puzzels zijn ok om te doen, maar soms erg vergezocht en door een denkwijze op 1 puzzel in het bijzonder toe te passen sta je zo bij het einde. Dat overkwam ons en eigenlijk was het vrij eenvoudig hoe we het deden, tja en dan moeten ze je dus terug uit die ruimte halen etc…
Dit kan super makkelijk voorkomen worden, maar goed we willen de kamer ook juist spelen.
Het stukje acteur, dat mag je echt vergeten, want er is amper iemand. Zeker door wat we in Athene gewoon zijn voelt deze wereld wel erg leeg aan.
Als je me nu zou vragen wat we juist gedaan hebben, ik heb geen idee, maar we zijn wel uit de kamer geraakt. Het minder euforische gevoel komt deels ook door de eindpuzzel die weer op de Griekse manier is gemaakt en waar je 6 manieren voor kan vinden om hem op te lossen, maar uiteraard zijn die niet juist.

Conclusie:
Jammer, ik had hier echt wat meer van verwacht. Ik vind het ook echt tof dat een eigenaar de ballen heeft om wat anders te doen ipv een horror kamer te bouwen. Alleen moet je het dan wel goed doen. Alles was gewoon een beetje net niet. Het was wat saai qua sfeer, de puzzels waren niet heel bijzonder en buiten een paar momenten was er geen acteur, net terwijl je zoveel ermee kan doen in een kamer als dit. 1450, taverne, acteurs, vermissing, alchemist, alles spreekt tot de verbeelding van rijk gethematiseerde ruimtes met personages… Maar dat is het dus niet helaas.

Ik ben blij dat ik het geprobeerd heb, maar ik vond het helaas niet erg bijzonder.


6.5

Ambiance: 6.0

Game experience: 6.0

Service: 8.5


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Amnesia

Neverland 2
Posted on: 2025 april 13

De verrassing van de trip

Als we een kamer zouden schrappen zou het deze geweest zijn en wat ben ik blij dat we dat uiteindelijk niet gedaan hebben.
Wat was dan de reden? Wel, dit is een event, een tijdelijke room als een hommage voor Mister E.
Dit was een van de eerste kamers in Athene destijds met een acteur erin en Neverland heeft na de vroegtijdige dood van de eigenaar van Mister E, deze kamer terug van onder het stof gehaald.
We hoorden links en rechts al woorden als “single room” en “veel rennen” en die informatie gecombineerd met waanzinnig slechte communicatie zorgde voor een lichte vorm van frustratie bij mij.
Zeker als je weet dat we op 2 april nog steeds niet wisten of we nu zeker op 5 april konden spelen 

Onthaal:
In dit pand van Neverland kan je parkeren en naar de wc.
De ontvangst is semi in thema en het gaf ons even de kans om te vragen of de kamer fysiek contact heeft… Wel, ja en het kan er niet uit.

Kamer:
Het begin van deze room is er echt eentje waarvan je denkt: waar ben ik aan begonnen… en het zat voor mij op het randje van: gekker moet het ff niet worden want dit is de reden waarom ik fysiek contact niet zo tof lijk te vinden.
Maar die grens lijken ze hier goed te kennen want hoe “heftig” de kamer ook start, zo snel stopt het ook.
Wat volgt is compleet het tegenovergestelde. Een Saw gevoel overvalt me en ik vraag me af waar we zijn en wat de bedoeling is.
De eenvoud van deze kamer is net wat hem zo goed maakt. Het verhaal ontvouwt zich gaandeweg en de opbouw van de spanning is haast perfect.
Elke puzzel biedt ons een vorm van rust, maar de vraag is of we het kunnen blijven volhouden.
Maar het absolute hoogtepunt van deze kamer was onze acteur. Deze kamer valt of staat hoofdzakelijk door deze man en zijn manier van een groep lezen was werkelijk een van de beste ervaringen die ik ooit heb meegemaakt.
Nu, de acteur kan maar zoveel en hoe jij als groep meegaat in het verhaal, interactie zoekt of mijdt gaat ervoor zorgen of dit voor jou ook een topervaring is.
De kamer is de acteur en de puzzels zijn het excuus om je het spel te doen spelen.
Puzzels die allemaal best leuk waren, zolang je je maar niet teveel vragen stelt over waarom we deze dingen aan het doen zijn. Ik denk dat de puzzellijn er bijna volledig uit zou kunnen en vervangen kan worden door meer passende opdrachten.
Ook een bepaalde scène voegt niks toe en mag er volledig uit.
Maar als je dat wegdenkt, dan vraag je je echt af waarom deze kamer elk moment moet sluiten.
Als dit echt een van de eerste rooms was in Athene met acteur dan deden ze toen iets vele malen beter dan nu.

Conclusie:
Deze trip vond ik het erg moeilijk om een soort van top te maken.
Elke kamer blinkt op een of andere manier wel uit boven de andere.
Maar toch had deze single room met een hoop geloop wel iets. Ik hou van de eenvoud op elke manier dan ook. Je snapt het verhaal onmiddellijk, je snapt het verloop en de consequenties.
Met een groep van 4 hebben we hier een ongelofelijke tijd gehad. Lachen, rennen, verbazing, pijn (door Gijs, niet de kamer), alles kwam hier voorbij.
Dit waren 90 minuten die ik nooit meer ga vergeten en ik hoop oprecht dat jullie de kans krijgen om deze nog te spelen.


9.5

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Service: 8.5


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  sjephanie

Origineel en teleurstellend

Mastermind is een escape room die je op meerdere locaties kan vinden. In totaal hebben ze iets van 9 rooms.
Deze sprong er voor ons uit door het thema en de vele beschikbare uren. Ook viel de prijs op, maar in de negatieve zin. Voor een room van 105 minuten zonder acteur is hij voor Atheense begrippen aan de dure kant.

Onthaal:
Ben je met een eigen wagen, trek dan een minuutje of 5 extra uit om een parkeerplekje te vinden. De escape zelf ligt aan een vrij drukke weg.
Het ontvangst is hetzelfde als in de Benelux. Ze hebben een kleine ontvangstruimte waar je ook wat kan drinken en naar de wc kan.
We komen hier enkel voor deze room, maar ze hebben hier ook een ninja turtles en subway room.

Kamer:
Ik vind het thema van China en koken gecombineerd als een escape spel best origineel en het kan ook zeer sfeervol worden. Ook de prijs deed ons wel vermoeden dat dit geen kale boel zou worden.
Tja, fout dus.
Wat had ik meer verwacht van deze kamer, op elke manier dan ook.
Het is geen grote kamer, het decor is ok, maar niks meer dan dat en de sfeer… opnieuw staan we zo vaak in weinig licht, net terwijl dit geen eng thema is.
De opdrachten, daar vliegen we doorheen. Ze zijn simpel, redelijk lineair, maar wel leuk.
Alleen is dit een kamer die je beter met 2 speelt ipv 4.
Er is een stukje parallel puzzelen, maar laat ze daar nu net een resetfout gemaakt hebben en dat zorgde voor een serieus stukje ruis.
De eindpuzzel was helaas de zwakste van heel de kamer en met iets minder dan 60 minuten van de 105 waren we klaar…

Conclusie:
Als je deze met 2 speelt gaat je ervaring al een stuk beter zijn en hoe gek het ook mag klinken voor onze begrippen, is 95 euro voor deze kamer te duur voor wat je krijgt.
Het basisidee is echt leuk en ook goed uitgevoerd, maar er komt zoveel random troep bij kijken dat ze beter bij de kern gebleven waren.
Al bij al wel een ok puzzelkamer als je het zo wilt bekijken.


6.5

Ambiance: 5.5

Game experience: 7.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

Sherlock Maze 2

Sherlocked Homes
Posted on: 2025 may 18

Verhaal als excuus

Puzzelkamers in Athene, dat is altijd een gok. Of je ziet het en hebt een leuke tijd of het is kommer en kwel gedurende 2 uur.

Onthaal:

Beetje verscholen in een zijstraatje van een supermarkt zit de ingang van Sherlocked.
We hadden deze kamer last minute toegevoegd aan onze lijst door de notering in de Terpeca lijst maar wel met een gezond gevoel van verwachtingsmanagement.
We zijn hier al eens eerder geweest voor The Cursed Willy en dat was nu niet echt de topbeleving.
Qua ontvangst komt dit gewoon overeen met wat je bij ons kan vinden. Een grote ontvangst, je kan wat drinken en naar de wc. Niks in thema.

Goh en dan begin ik meteen met een tip want ondanks zoveel rooms ervaring hadden we het hier echt aan onze rekker. Als je in Athene een room speelt en daarna nog een, communiceer je dit best ff dat je op tijd door moet. Deze room staat voor 1u45 min, maar onze lieve GM heeft ons, uiteraard niet slecht bedoeld, door laten spelen tot 2 uur en een beetje. Hierdoor zijn we dus in de problemen geraakt bij onze volgende boeking.
Super service van hun natuurlijk, maar best even aangeven, waar je ook bent (als het kan tenminste).


Kamer:

We gaan dus in het brein van Sherlock Holmes, dat bestaat uit puzzels, om hem te proberen te redden na een explosie in zijn lab. Daarvoor hebben we 105 minuten voor het te laat is.

Jaja, ben benieuwd hoe we dit als decor gaan zien ☺️
Ja, dit is dus niet neer te zetten als decor, dus eigenlijk wandel je binnen in een ruimte die je ergens anders ook kan verwachten. Enkel is de insteek dat ze nu met de meest random puzzels en situaties wegkomen, aangezien je in iemands brein zit.

Laat me eerlijk zijn en zeggen dat het decor echt wel ok is. Zeker voor Griekse begrippen.
De kamer is ook sfeervol, zowel qua licht als geluid.

Maar dan de puzzels…
De eerste 25 minuten hebben we niets uit onszelf opgelost. Uiteraard ligt dat aan ons, maar het geeft geen fijn gevoel, dat kan ik je wel vertellen. En eerlijk, er zitten toch wel een paar zaken in die de nodige ruis geven of zo goed als onvindbaar zijn zonder wat hulp. Een grote tip is hier: lees alles heel goed en concentreer je echt daarop.

Nu, na die 25 minuten was het een combinatie van kleine succesjes en wat frustraties, maar in ieder geval leuker om te doen.
Maar als je me nu vraagt wat ik juist gedaan heb, ik heb werkelijk geen idee. De opzet is puur random puzzels zonder verhaal, zonder input overkoepeld door ons verhaal dat we Holmes moeten redden. Iets wat in de kamer niet meer terugkomt.


Conclusie:

Weer zo een room waarvan ik me afvraag waarom dat dit in Terpeca staat. Als je maar een paar dagen in Athene hebt is er echt wel wat beters te spelen en ook als je puzzelkamers zoekt weet ik niet of dit nu echt in de toplijstjes moet staan.

Nu kan ik me wel voorstellen dat, als je hier een goede flow te pakken hebt, je echt wel een betere tijd hebt. Maar dan nog hadden de makers het vergezochte verhaal niet als excuus moeten gebruiken om te doen wat ze graag wilden bouwen, maar ook terug moeten laten komen als eindpuzzel of in ieder geval iets dat refereert aan het geheel.

Enkels als je horror echt niks zou vinden en toch wat wil escapen zou ik hem toevoegen.


7

Ambiance: 7.0

Game experience: 6.0

Service: 8.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

De hype maakt hem niet beter

Deze trip hadden we een aantal kamers waar, om verschillende redenen, een ware hype omheen hing. Dit was er een van en langs alle kanten kregen we het advies om hem zeker te spelen en sommigen gaven zelfs een waarschuwing….

Onthaal:
The Sculptor, tja het is een eigenaardige kamer en dat wil ik graag toelichten.
Op Escapeall.gr kan je namelijk kiezen of je met of zonder fysiek contact wil spelen, daar is niks vreemd aan. Alleen bereikte ons langs verschillende kanalen verhalen over dat fysiek contact en dat deze kamer net wat verder gaat dan een simpele tik op je schouder.
Om wat duidelijkheid te krijgen in wat zij verstaan onder fysiek contact namen we contact op met de eigenaar en kregen als antwoord: If you don’t like physical contact, please cancel the room.
Nu dat is wel erg kort door de bocht als je zelf de optie aanbiedt tijdens het boeken en dat triggered dan iets bij mij. Dat een kamer een bepaalde vorm van fysiek contact nodig heeft om het verhaal of de flow te versterken, is prima. Maar als je als speler vraagt om een verduidelijking, dan antwoord je niet zo.

Na wat berichten op en neer gestuurd te hebben, bleek de kamer het inderdaad nodig te hebben maar konden we tegen de professor bij het ontvangst aangeven dat we zonder wilden spelen.
Eens daar bleek dat dan toch weer niet mogelijk, maar, zo verzekerde de eigenaar ons, zouden ze het afzwakken en reageren op hoe wij het als groep zouden doen.

Kamer:
Als journalisten gaan wij op zoek langs de Route 66 om onderzoek te doen naar de verdwijningen die hier zo vaak gebeuren.
Het decor is zeker voor Athene erg goed en ook de sfeer zit meteen goed.
Ik denk wel dat de puzzels het zwakke punt zijn van deze kamer. Het zijn geen slechte puzzels in opzet, alleen hebben ze totaal niks met de kamer of onze opdracht te maken. Hier en daar lukt het hun wel, maar het is niet consistent genoeg.
Maar de acteur en de sfeer zijn wel goed. Net zoals andere kamers in Athene wordt hier weer ingezet op het uitbeelden van scènes wat hier enorm goed werkt.
Het verhaal heb ik niet echt meegekregen, hoewel het einde wel een stuk probeert uit te leggen.
Toen ik achteraf het verhaal te horen kreeg, bleek het als zo vaak teveel te zijn voor de gemiddelde horrorkamer.
En dan het fysieke stuk…. Tja ondanks dat we het gevraagd hadden, zat er nog een stuk fysiek contact in dat toch wat verder gaat dan de gemiddelde kamer. Was het zo erg als je zou denken, nee dat weer niet. Had ik hem willen spelen in de full contact versie, nee dat ook weer niet.
Ik vraag me af wat de meerwaarde is, want wat ze doen, doen ze goed. Alleen mis ik een reden waarom buiten de simpele reden dat de acteur kan doen wat hij wilt doen.
Hoe heftig sommige zaken er ook uit zagen, wil ik wel benadrukken dat alles duidelijk om een reden gebeurde en dan doel ik vooral op veiligheid. Het is duidelijk dat de acteur goed getraind is om op bepaalde zaken te letten en dat mag dan ook benadrukt worden.

Conclusie:
Ik verlaat deze room met gemengde gevoelens want ik zie heus wel dat hier iets moois en tofs is neergezet. Wat ik niet zo tof vind is simpelweg dat de bouwer onze vraag van “geen contact” gewoon langs zich neer heeft gelegd en doet waar hij zin in heeft. Iets wat we achteraf ook (met foto’s als bewijs) van andere Griekse spelers te horen kregen.

Was het in de kamer dan zo heftig, nee dat viel wel mee, maar het gaat om het principe. Als iemand van jullie om welke reden dan ook geen fysiek contact wil en dat netjes aangeeft, dan stopt het daar toch?
Wat ook een wrange nasmaak gaf was het gedrag van de eigenaar. Zijn mening over andere kamers, zijn instelling met zijn eigen kamer, niks hiervan was erg aantrekkelijk. De reden waarom hij deze kamer gebouwd heeft is om hoog in Terpeca te eindigen en dat liet hij maar graag blijken met de nodige vragen als gevolg.

Nee beste vriend, op deze manier werkt het niet. Sterker nog, het geeft een wrange nasmaak met een averechts effect.
Stel je wat nederig op en luister naar je klanten en alsnog zal deze kamer hoog eindigen, maar niet op deze manier.


9

Ambiance: 10.0

Game experience: 9.0

Service: 7.5


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

The Grudge

1Way Escape Room
Posted on: 2025 april 21

Slappe uitvoering

Dit was een van die kamers waar echt iedereen van zei: deze moet je spelen.
Op het moment van boeken was dit ook nog verplicht met vertaler, iets wat 35 euro koste.

Onthaal:
De escape zelf is goed aangeven van op straat. Je moet aanbellen en dan wachten… en wachten want het is blijkbaar veel moeite om even te antwoorden en zeggen dat je 10 minuten uitloopt.
Je wordt in thema opgehaald en kan ook nog even naar de wc.

Kamer:
Toegegeven, ik had de film op voorhand niet gezien en ben ook voorstander als dit niet echt moet.
Dus ik vind het moeilijk om dan een omgeving in te schatten naar waarde puur en alleen omdat ik niet weet in hoeverre de kamer de film volgt.
De start van de kamer vond ik aan de ene kant origineel, maar wat volgde vond ik dan weer vreemd.
Wat meteen een zeer armoedige indruk maakte was het decor. De boel hangt echt met ellende aan mekaar vast. Hopelijk is dit een momentopname.
Helaas was het dat niet en het gaat moeilijk worden om veel positiefs over deze kamer te zeggen.
Ik snap eigenlijk niet wat de bedoeling is van deze kamer, want je zou zeggen dat als je als uitgangspunt de film hebt, dat je daar dan ook trouw aan blijft. Nu ik weet niet of deze kamer gebaseerd is op de origine versie (ju-on), de remake of de vervolgen, maar de kamer lijkt qua uitvoering op een van deze. Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat het vooral om de naam draait en de personages met een eigen interpretatie van het verhaal.
Sommige scènes zijn tof neergezet en sfeervol, al gaf een personage in het bijzonder mij vooral een lach ipv een scare.

Je zou verwachten dat de puzzels die we oplossen in ieder geval wat antwoorden bieden wat we hier nu eigenlijk doen, maar helaas. Wat ze wel doen is met momenten erg veel frustratie geven door afgebroken onderdelen, pure slijtage of hoe ver gezocht sommige puzzels zijn.
Naar het einde toe kan ik in ieder geval wel een stukje achterhalen wie goed is en wie slecht, alleen is de finale apart te noemen.

Conclusie:
Het moeilijke aan dit soort kamers is gewoon dat ze een film gebruiken. De vraag is dan in hoeverre je de film gezien moet hebben om bepaalde elementen of scènes te snappen, zeker als ze erg vreemd overkomen zoals de eindpuzzel in deze kamer.
Ik snap vooral niet hoe deze kamer zo bejubeld wordt als je naar het “interieur” kijkt, want het is gewoon verschrikkelijk op elke mogelijk manier. Het is kaal en goedkoop uitgevoerd. De kabels voor de techniek lopen gewoon op de muren of plafonds. Als je zegt dat dit een kraakpand was, had ik je geloofd.

Hoe ongemakkelijk de napraat was ga ik jullie besparen en hoe lief ze ook vragen of je feedback hebt, willen ze enkel horen dat het fantastisch was.
Het lijkt haast een trend in Athene dat je enkel goed schrijft en kritiek voor jezelf houdt en dat zal wel verklaren waarom deze kamer vaak geadviseerd wordt.
Ook al ben je fan van de films vraag ik me af of je hier nu echt tevreden gaat buitenkomen.


5.5

Ambiance: 5.0

Game experience: 6.5

Service: 5.5


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Sociopath

Blind Alley 3
Posted on: 2025 may 18

Misschien leuk als je Grieks spreekt

Op het moment van boeken was deze kamer net open. Het was zelfs niet helemaal duidelijk of je deze kamer wel in het Engels kon spelen want daarover hoorden we wisselende berichten.


Onthaal:

Grappig dit maar toen we aankwamen liepen ze flink uit. Ook stond er een andere groep bij ons te wachten waardoor we bijna begonnen te twijfelen of ze zich niet vergist hadden.
We stonden dus geruime tijd buiten te wachten zonder enig probleem, maar toen we de kamer na het spelen wilden verlaten, wilde de eigenaar niet dat we naar buiten zouden gaan voordat onze taxi er was, omdat het te onveilig was… Schijnbaar wordt het alleen onveilig nadat je de room gespeeld hebt ?

Dit pand is groot, lelijk en vies dus ik stelde me al vragen waar we weer terechtgekomen waren. Je kan trouwens je spullen wel in lockers opbergen en naar de wc. Maar wat een belabberde ruimtes…echt gewoon geen goed gevoel over de kamer krijg je hierdoor.

Tja en toen kwam het stukje of de kamer wel te spelen was. Nou, het kan, maar niet hoe ik een kamer wil spelen. Alles is dus in het Grieks, maar je krijgt x A4-tjes in je handjes gedrukt, die je uiteraard niet allemaal mag lezen, en na elke scène die je ziet, pauzeren ze het spel en kan je even lezen wat je net gezien hebt. Ik weet niet wie dit leuk zou vinden, maar ik in ieder geval niet.

Enfin met 0-2 achterstand qua gevoel gaan we de kamer in.

Kamer:

Deze kamer probeert iets goed te doen en dat is je straks naar huis te laten gaan met een gevoel of een ervaring rijker waardoor je je misschien in het echte leven wat anders gaat gedragen.
De kamer gaat over sociopaths en ik typ meervoud omdat er die ook zijn. Ze proberen uit te beelden wat het met je slachtoffers doet en jou aan het denken te zetten.
En dat is nobel en ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Om dat te bereiken moeten we gaan slapen en zal onze droom ons de nodige verrijking geven.

De kamer zelf is een combinatie van settingen en hoewel het me niet altijd duidelijk was in welke setting we nu eigenlijk zaten werd het achteraf wel duidelijk gemaakt.
Het voelt nu aan als een ratjetoe van stijlen, ruimtes en puzzels zonder dat ik als speler een idee krijg van wat ik aan het doen ben. Ik begrijp de puzzels wel en de opdrachten, maar niks geeft me aan waarom ik nu hier ben, wat ik zie en waarom. Nu wil dat niet zeggen dat ze zomaar wat gedaan hebben, nee het heeft echt wel een dieper liggende gedachte, alleen komt die er nu niet uit en heb je de uitleg op het einde nodig om een beetje het aha moment te hebben.

De ruimtes wisselen wat af hoe afgewerkt of mooi ze zijn, maar over het algemeen was het een donkere bedoeling met redelijk kale ruimtes.

Net als andere rooms zijn ze hier ook van het uitbeelden, maar net doordat je er geen reet van verstaat ontgaat je elk gevoel van empathie en het moment terughalen via een A4 is niet hetzelfde.

Conclusie:

Net als zoveel andere Griekse bouwers zijn ze trots op hun product. Er zit niets slechts in deze mensen en ze willen graag horen hoe fantastisch dat je het gehad hebt.
Vol trots vertellen ze dan ook, na onze vraag over wat we nu gedaan hebben en waarom, wat we juist hebben meegemaakt en dat is wat er mis is met deze kamer. Je krijgt deze info, als buitenlander, niet mee tijdens het spelen.

Het is geen slechte kamer, maar niet wat het kan zijn en eigenlijk is het geen kamer voor niet Grieks sprekende spelers.


5.5

Ambiance: 4.5

Game experience: 5.0

Service: 6.5


Played in April 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

 

The Nun

Vansa Escape Room 3
Posted on: 2025 may 18

Een van de betere adaptaties

Opnieuw een kamer die gebaseerd is op de gelijknamige film.
Maar in tegenstelling tot andere films is dit een thema + het kwade, dat uitvoerbaar is op een realistische manier (minus het echt vermoorden van mensen uiteraard).

Onthaal:
Je merkt dat Vansa een groter bedrijf is in Athene. Hun communicatie verloopt vlot, een extra tijdslot kan geregeld worden en als je bij hun pand aankomt weet je echt wel waar je moet zijn.
Ze zijn tevens, net als zoveel anderen, kampioen in het aankondigen van nieuwe rooms.
Alien(s), Scream, allemaal “coming soon”.
Je kan hier voor de start nog even naar de wc, maar net zoals alle andere kamers start het in theorie als de deur open gaat.

Kamer:
Hoe gek het ook mag klinken, ik kijk eigenlijk amper horrorfilms. Ik weet dus niks over het verhaal en ik denk dat het vaker in mijn voordeel speelt als nadeel. In een film kan altijd meer en het niet zien ervan houdt mijn verwachtingen laag. Wat ik hier verwacht is een kostschool en een kwaadaardige non.

De start is in ieder geval al meteen een momentje van zoek maar de dapperste in je groep.
Met geen idee wat me te wachten staat ben ik benieuwd of de kamer me gaat vertellen wat er moet gebeuren. Dat doen ze ook en eigenlijk op een best goede manier. Jammer dat uiteindelijk hier ook de regels van een kamer in zitten verwerkt, dat breekt een beetje het verhaal en setting en bijkomstig wordt het daardoor iets te langdradig.

Hoe raar het ook mag klinken, popel ik echt om naar binnen te gaan. Kerkelijke thema’s gecombineerd met een goede setting en dito geluid, vind ik enorm sfeervol.
En het decor is goed, de ruimtes realistisch en hoewel de opbouw beter kan, is het niet onmiddellijk 100%.

De puzzels zijn leuk om te doen, nergens echt moeilijk en uiteraard de typische horrorpuzzels die je op voorhand kan bedenken. Alleen wel goed uitgevoerd en in thema.

De demon Valak die het gedaante heeft aangenomen van een Non is redelijk goed uitgevoerd en de acteur zit goed in zijn rol.
De kamer blinkt nu en dan ook uit in kleine momentjes die net wat meer leven in de kostschool brengen, love it.

Je ziet wel duidelijk dat ze hun inspiratie ook soms bij andere kamers gehaald hebben. Is dat erg, nee het past wel redelijk in de setting, maar het was pover uitgevoerd en vooral gemaakt om tijd te kosten.

Het einde had echt tof kunnen zijn, maar door de plaatsing van de lampen en het harde geluid was het moeilijk om alles mee te krijgen.

Conclusie:

Het is niet vaak dat een kamer gebaseerd op een film me zo verrast, maar ik was echt blij met deze room.
We hadden een lekkere flow, de kamer was goed gemaakt en ondanks wat verbeterpunten schaal ik hem toch hoog in.

Voor mij zeker een must do als je in Athene bent.
PS: Er zijn 2 kamers in Athene die The Nun noemen. Neem de versie van Vansa escape room 3 aub.


9.5

Ambiance: 9.5

Game experience: 9.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

RWD

LockDown Escape Rooms 3
Posted on: 2025 april 13

Tof idee, matige uitwerking

Dit was een kamer waar net als een paar anderen een soort hype over hing en die tegelijkertijd moeilijker te boeken was.
Het concept wat ik hoorde was niet nieuw, maar tegelijkertijd kon de uitwerking alle kanten uit.
Benieuwd dus!

Onthaal:
Op deze locatie liggen meerdere rooms (Granny, Cemetery, The possession, Friday night chill)
Een van onze teamleden had in The Possession een mindere ervaring en net die persoon zag ook nog eens erg op tegen RWD.
Ik trof gelukkig een van de GM’s toen we uit Possession kwamen en sprak hem aan over het voorval en vroeg hem of ze de persoon in kwestie een beetje wouden sparen.
En hoe gek ze ook kunnen doen in Athene, als het serieus wordt, schakelen ze wel meteen.
Je kan hier op voorhand nog naar de wc, maar je beleving start in theorie zodra je binnen gaat.

Kamer:
Met geen licht of wat kaarsen een trap af, ik snap er nooit echt het nut van en dus ook hier niet.
Aangekomen bij de “kamer” krijgen we een korte introductie van de regels, want daarop is RWD gebaseerd en die worden strikt toegepast.
Aan ons te bepalen wat er mis is met dit huis en of er paranormale activiteit aanwezig is.
Wat zeker is, is dat we 3 angsten tegemoet gaan: Duisternis, eenzaamheid en onze eigen fantasie.
Nou, vooruit dan maar.

De kamer van waaruit het allemaal begint heeft een decor van niks, wat zonde was, want deze kon echt super leuk neergezet worden.
We krijgen opdrachten (geen raadsels) die we stap voor stap moeten uitvoeren en die ons zo verder brengen in het huis. Er is hier geen ruimte voor interpretatie, het is volledig lineair. Er zijn geen puzzels, enkel opdrachten wat niet erg is voor een kamer als dit.
De game mechanic is een interessante en kan, mits goed uitgevoerd, heel erg tof zijn.
Wij waren helaas maar met 3 waarvan 1 persoon eigenlijk “uit” stond. Dat zorgde ervoor dat we al heel snel in een soort repetitief ritme kwamen dat te vaak herhaald wordt gezien de lengte van de kamer.

Ook de opdrachten en scares waren niet bijzonder net doordat deze vorm van samenwerken tot veel toffere zaken kan leiden.
Combineer dat dan nog eens met een lelijk decor en je weet dat het vooral om de hype gaat.

Conclusie:
Ik vind het leuk dat ze hier wat anders proberen dan de andere rooms in Athene, alleen is de uitwerking ervan wel erg houtje touwtje. Het decor is slecht, vooral het gedeelte waar je de meeste tijd doorbrengt, de techniek uitgevoerd door een peuter met een rolletje tape.
In de basis heeft dit enorm veel potentie en het bewijst van enorm veel creatieve armoede dat dit het resultaat was.
Die basis is namelijk al in Parijs uitgevoerd en ook in Duitsland is er een room mee bezig.
Wat deze kamer sterkt maakt is het gevoel van eenzaamheid. Ik denk dat dit voor veel spelers de moeilijkste stap gaat zijn en misschien ook wel de kracht van de kamer.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in April 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Mary's Dolls

C9 H13 NO3 Donors
Posted on: 2025 april 13

Een perfecte beginnerskamer

Dit was een kamer waarvan het thema mij aantrok en ik benieuwd was hoe de uitvoering zou kunnen zijn. Poppen kunnen, indien goed uitgevoerd, best eng zijn.

Onthaal:
Ook hier kan je op voorhand naar de wc en het ontvangst is in thema.

Kamer:
We gaan terug naar het huis van Mary Shaw om zo ons werk af te maken wat de vorige keer niet gelukt is. Dat onvoltooide werk blijkt een vloek te zijn die wij aan de hand van poppen moeten breken.
Dit blijkt dus een oudere kamer te zijn die ze een vervolgverhaal gegeven hebben. Dat zie je ook terug, want het decor is niet overal even netjes meer. Wat wel goed zit is de gameflow en de acteur(s). Op de juiste momenten krijgen we rust om de nodige puzzels, en dat zijn er best een aantal, op te lossen. De kamer wisselt lekker af tussen dreiging, uitbeelding, maar ook kleine rustmomenten, zelfs met acteur.
De puzzels zijn een leuke combi van doe en denk en linken allemaal naar het thema of verhaal.
Ons doel is vanaf het begin duidelijk en doordat dit eindelijk een kamers is waar we ook wat licht krijgen, maakt dat het hier erg fijn puzzelen is.
De finale is tof en maakt het verhaal tot 1 geheel.

Conclusie:
Deze kamer bewijst dat af en toe dreiging beter is dan om de 5 minuten een scare.
Net door rustmomenten te geven of een acteur op een andere manier in te zetten, wordt het enge net enger.
Dit was een kamer waar ik niks van verwachte, behalve dat ik me afvroeg hoe ze het gingen uitbeelden en dat heeft in hun voordeel gespeeld, want erg lang heb ik deze kamer hoog in mijn rangschikking gehad.
Niet dat dit de beste room is, maar de lekkere flow, de toffe interactie en goede uitbeelding van het karakter van sommige personages en het duidelijke verhaal maakte dit voor mij een vrij complete kamer.


8

Ambiance: 7.5

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in March 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Geen topper, maar ook niet slecht.

Onze eerste room van deze trip en dat is altijd weer er een beetje inkomen.
We horen redelijk goede dingen over deze kamer en wilden deze eigenlijk vorige trip al toevoegen.

Onthaal:
Ik denk dat dit hoofdstukje overbodig wordt, maar ga het vooral gebruiken om aan te geven of je nog ff naar de wc kan of nog iemand spreekt.
Hier kan je in ieder gavel je spullen opbergen, even naar de wc en voor je binnengaat komen we een medewerker in rol tegen en start je spel onmiddellijk.

Kamer:
We komen naar hier om te kijken naar een oud huis dat wel erg goedkoop geprijsd is. Of we zeker zijn dat we dit huis wel willen…. Nee ik denk het niet :-)
Ik ben al lang blij als we niet in een kelder vol rook staan en deze kamer zit daar gelukkig ver vanaf.
De setting is slim gekozen want een huis, is zowat 90% van de rooms hier in Athene. Het scheelt flink wat budget als je dat al niet moet bouwen :-)
Dit is echt een kamer die je mee kan pakken, want er schoot eigenlijk niks echt uit als ik eerlijk ben. Ze doen ook niet echt iets mis, maar zoals zo vaak mist de kamer opbouw en willen ze net wat teveel voor de tijd dat we er zijn vs het thema.
De puzzels zijn leuk en goed te doen, maar in 1 bepaalde ruimte slaan ze wat door. Als je dan merkt dat je 5 minuten naar een hint zit te luisteren, vraag je je af of dit de juiste puzzel wel is voor een kamer zoals dit.
De kamer is een typisch geval van nergens ben je echt veilig, wat slim gedaan is. Ze weten ook erg goed waar je kan scaren en belangrijker, wanneer niet.
De uitbeelding van het verhaal is goed gedaan, met 1 sterke scène in het bijzonder en zonder dat ik de film gezien had, kreeg ik goed mee wat er juist aan de hand was.
Ik stelde me wel vragen bij 1 rol in het bijzonder en vraag me af wat de meerwaarde er van is.

Conclusie:
Prima kamer als je zonder verwachtingen gaat. Ik heb al veel slechter gespeeld hier in Athene, maar tegelijkertijd zou ik hem vooraan zetten als een soort opwarmer zodat je weer wat kan wennen aan de Griekse manier van spelen.
De mensen zijn vriendelijk, ze proberen oprecht goed hun best te doen met het uitbeelden van het verhaal, maar tegelijkertijd was de afwerking zeer matig en de scares zelf van het typetje ik schreeuw hard in je oor.
Geen echte hoogvlieger dus, maar prima als eerste room of als je tijd over hebt.


7.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 7.0

Service: 9.5


Played in March 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

The Acid Bath Murderer

Hounds
Posted on: 2025 may 4

Voor 75% af

Mijn eerste kamer in Engeland en eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen niet zo heel hoog.
Al vaker had ik mensen om advies gevraagd als het ging om escape rooms in Londen en telkens kreeg ik terug dat er eigenlijk niks spectaculairs te vinden was.

Ik had me om die reden ook niet ingelezen om zo de verwachtingen laag te houden.

Onthaal:
De escape room zelf ligt te midden van een soort winkelcentrum. Er zijn parkeergarages in de buurt, maar trek hier extra tijd voor uit. Op een plein, waar je ook wat kan eten en drinken, vind je een reclamebord van de room. De deur gaat open met een code die je krijgt, maar deze gaat echt pas open op het startuur. Wij hebben van 5 minuten tot 1 minuut ervoor even getest, maar het is precies dat uur.

Het ontvangst zelf is tof. De ruimtes zijn mooi, je kan op voorhand nog naar de wc en het lijkt erop dat ze iets van een bar hebben, maar die was in ons geval niet toegankelijk of open.

De medewerker van dienst spreekt ons toe en als je even vergeet dat je in Engeland bent, lijkt het haast een typetje dat hij speelt.

Nadat je het ontvangst praatje hebt gehad ga je een soort wachtkamer in waar je, buiten wat reclame voor hun overige kamers, het introfilmpje krijgt te zien.

Kamer:
Dit is geen gewone escape room. Het is een beleving die het leven vertelt en uitbeeldt van John Haigh en dat is erg origineel.
Het vertellen van het verhaal, daar loopt het voor mij op mis, niet omdat ze het niet duidelijk vertellen, maar omdat ze dit op 3 manieren tegelijkertijd doen en dat is te veel. De meest sfeervolle oplossing, zeker als je de gast hebt die wij hadden, is voor mij het beste en het voegt ook het meeste toe.
Het is een kamer waar je wel doorheen gedrukt wordt, of je de puzzel nu oplost of niet. Nu hadden wij daar geen last van, maar het is wel iets wat kan gebeuren.

De puzzels zijn erg leuk en passen zowel in de ruimte als in het verhaal. Ze helpen je te begrijpen hoe iemand later in zijn leven in staat is om te doen wat hij deed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot hier echt onder de indruk was en benieuwd was wat er nog ging komen. De ruimtes zijn mooi, het verhaal ontvouwt zich ruimte per ruimte en we werken naar de finale toe.

Maar dan laten ze het los en ik vraag me echt af waarom... Is de ruimte op, is het geld op, ik begrijp er tot op de dag van vandaag niks van.
De finale is dan ook lui en voelt niet aan als de finale waarop je zit te wachten. Er is geprobeerd om het nog wat meerwaarde te geven, maar dat voegt eigenlijk amper iets toe.

Conclusie:
Op elke manier dan ook hebben ze mij hier positief verrast.
De rust van het ontvangen, de mooie ruimtes, leuke puzzels en goede vertelling met dat heerlijk Engels accent.
De room is niet echt eng, ondanks dat het met “acteur” is.
Maar zoals ik hierboven al aangeef, is het doodzonde hoe de kamer eindigt.
Vooral omdat ik nog met vragen zit want plots ging het wel erg snel allemaal.
Eigenlijk zou deze room, net zoals in het begin, alle vragen moeten beantwoorden of toch zeker de cruciale.
Als ze het einde zouden doorzetten zoals de rest van de kamer, dan zou ik hem erg hoog schalen, net door de originele aanpak.

Ongeacht de kritiek op het einde is het wel een kamer die je lekker moet meenemen als je in de buurt bent.
Verwacht hier geen echte persoonlijke aanpak. Je speelt je kamer en ze kijken je echt buiten, ongeacht of je hierna nog een kamer geboekt hebt.


7.5

Ambiance: 8.5

Game experience: 7.0

Service: 7.0


Played in March 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

The Explorer's Diary

Hounds
Posted on: 2025 may 4

Wat mag mee?

Aangezien we er toch waren en 1 kamer eigenlijk geen kamer is, besloten we The Explorer's Diary erbij te nemen.

Onthaal:

De escape room zelf ligt te midden van een soort winkelcentrum. Er zijn parkeergarages in de buurt, maar trek hier extra tijd voor uit. Op een plein, waar je ook wat kan eten en drinken, vind je een reclamebord van de room. De deur gaat open met een code die je krijgt, maar deze gaat echt pas open op het startuur. Wij hebben van 5 minuten tot 1 minuut ervoor even getest, maar het is precies dat uur.

Het ontvangst zelf is tof. De ruimtes zijn mooi, je kan op voorhand nog naar de wc en het lijkt erop dat ze iets van een bar hebben, maar die was in ons geval niet toegankelijk of open.
De medewerker van dienst spreekt ons toe en als je even vergeet dat je in Engeland bent, lijkt het haast een typetje dat hij speelt.
Nadat je het ontvangst praatje hebt gehad ga je een soort wachtkamer in waar je, buiten wat reclame voor hun overige kamers, het introfilmpje krijgt te zien.

Kamer:

Onze GM heeft er zin in en dat merken we. Hij speelt een heerlijk typetje met een ADHD trek, maar ook met veel humor.
Tijdens zijn uitleg verbaas ik me oprecht over 1 ding: telefoons mogen mee de kamer in en je mag van alles foto’s maken wat je maar wilt.
Ook gaat de GM mee de kamer in om daar de rest van het verhaal/uitleg te geven. Ik ben hier nooit fan van geweest en zal het ook nooit worden. Hoe zeer ik waarde hecht aan een goed verhaal of duidelijke opdracht, ben je me kwijt als je dit in de kamer probeert te doen.

De kamer oogt trouwens erg mooi en ik verbaasde me hoeveel puzzels hierin zaten. Het is trouwens een kamer die je met 2 a 3 personen wil doen, meer niet. Daarvoor zijn de ruimtes niet groot genoeg.
De kamer blijft ruimte per ruimte wel erg leuk ingericht en ook de puzzels zijn nooit echt moeilijk, maar zorgen daardoor voor een lekkere flow.
Toch stoort me iets en dat is dat rechthoekige ding in mijn broekzak. Ik wil mijn telefoon eigenlijk niet bij hebben, want nu ben ik plots geneigd om foto’s te gaan maken ipv te genieten van het moment.

Het einde is leuk omdat er ook een keuze gemaakt moet worden, iets waar de GM dan weer leuk op inhaakt.

Conclusie:

Als eerste hoop ik dat het geen trend wordt om je telefoon mee naar binnen te nemen. Ik dacht oprecht dat het voor een bepaald gedeelte nuttig ging zijn, anders had ik het niet gedaan. Is het tof om een leuke foto te maken, ja tuurlijk wel. Maar daar zit het probleem net, waar zit die grens? Ga je dan ook een telefoongesprek beantwoorden, je cryptomunten ff checken of dat mailtje snel beantwoorden?
De godganse dag hebben we die smartphone al vast, ff dit uurtje niet is toch wel lekker :-)

De kamer was leuk en de GM stond in standje overdrive, maar dat maakte het alleen maar toffer. Met 3 personen heb je hier echt een leuke tijd, zeker als je die telefoon buiten de room laat.


7.5

Ambiance: 8.5

Game experience: 7.5

Service: 7.0


Played in March 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

 

Houdini’s Workshop

Mystery Avenue
Posted on: 2025 april 13

Leuk dat hij in een 2.0 versie terug is!

Mystery Avenue is een nieuwe speler in België die start met een kamer die sommige van ons hebben kunnen spelen bij The Push Mystery rooms.

Ik ben er daar 1 van en net om die reden stond hij niet meer op mijn to-do list.
Toch geven de eigenaren aan dat de kamer grotendeels is aangepast en ook vorige assistenten van Mr Houdini een nieuwe kans kunnen wagen…


Onthaal:
Met wat geluk kan je in de straat parkeren, want ik weet niet zeker of je bij het pand zelf mag staan. Trek je hier best toch wat extra tijd voor uit.
De kamer zelf ligt wat verscholen op het einde van een oprit en kan langs de straatkant nog een bordje gebruiken.
Binnen gaat het van ongethematiseerd pand, naar mystery avenue. Op het moment van schrijven was dit stuk nog deels in aanbouw, maar je zag goed welke kant ze uit willen gaan, wat een sfeervolle indruk geeft.
We worden door 2 van de 4 eigenaren welkom geheten in het café, wat echt gezellig is met de ouderwetse muziek.
De eigenaren zijn schatten van mensen die zenuwachtig zijn omdat ze een goede indruk willen maken en eerlijk is eerlijk, ik zou het zelf ook zijn.
Zenuwachtig of niet, ze brengen het verhaal erg leuk en de kamer start meteen anders dat wat ik gewoon was.

Kamer:
Wanneer kan je zeggen dat een kamer opnieuw te spelen is, dat is altijd een moeilijke vraag en deze keer niet anders.
De kamer start in ieder geval compleet anders, maar uiteraard ga je ook een flink deel van het decor herkennen.
De puzzellijn is grotendeels aangepast en zorgt voor het stukje herspeelbaarheid.

De sfeer en decor zijn prima, maar er valt nog wat winst te behalen met effecten en geur.

De puzzels doorheen het spel zijn leuk, bieden voldoende variatie en dagen een groep goed uit.
Het einde dat wij gespeeld hebben werd aangepast en naar onze mening is dat ook nodig. Het is zo een puzzel die je onmiddellijk ziet of je ziet het gewoon niet en dat maakt hem moeilijk te beoordelen.

Conclusie:
Ik denk inderdaad dat de kamer te herspelen is, maar het hangt een stuk af hoe goed je geheugen is. Je gaat dan gewoon decor en puzzels herkennen daar moet ik eerlijk in zijn.
Ik zou hem adviseren als: speel hem met mensen die hem nog nooit gedaan hebben of mopper niet dat je bepaalde stukken gaat herkennen.

De kamer kan nog wat winnen om vlak van effecten, geluid en geur en ook zou de inleiding + outro nog in thema kunnen.
Dit is deze eigenaren hun eerst room, dus ik snap dat je product en je aanpak nog wat moet groeien.

Er was nog ruimte zat voor een grote 2de room, dus ik ben benieuwd hoe Mystery Avenue verder ontwikkeld.


Response by Mystery Avenue

2025 April 17

Bedankt voor de positieve, waardevolle en eerlijke feedback! Dank je wel!
We zijn er ons bewust van dat bepaalde elementen dat tikkeltje extra geven voor de spelbeleving bij onze spelers.
We maken er de komende tijd graag werk van.

Nog even een vermelding: er kan zeker geparkeerd worden bij het gebouw van Mystery Avenue zelf. :)


8.5

Ambiance: 8.5

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in March 2025

Played with 2 persons

Escaped: Yes

  MysteryAvenue

Jacht op de jager

This is escape Breda
Posted on: 2025 february 23

Meer kamers als dit aub

Om een of andere reden heb ik hier nog maar 1 room gespeeld.
Langs meerdere wegen kreeg ik door dat Jacht op de jager best een leuke puzzelkamer is die ook nog eens aantrekkelijk geprijsd is voor 2.
Op naar Breda!
Ontvangst:
Parkeren kan hier bij het pand en is gratis.
Eens binnen kan het best druk zijn, maar dat viel in ons geval echt mee. Je kan hier trouwens ff gezellig wat drinken en uiteraard naar de wc.
Ook troffen we de eigenaar Tony die net als ons een fanatiek escaper is en tja… dan vliegt de tijd.
Een alerte GM wees er ons gelukkig op dat we nog een kamer geboekt hadden, op naar de jachthut!

Kamer:
De kamer start met een tof introfilmpje. Onze opdracht is duidelijk en we worden door een van de buurtbewoners naar de jachthut gebracht.
De kamer ziet er oprecht tof uit. Het ademt sfeer, is goed afgewerkt en er is goed nagedacht over de props.
Hoewel er veel op je afkomt zorgt de lineaire indeling ervoor dat er weinig ruis is.
Dit zorgt er wel voor dat dit automatisch een room is voor 2 a 3 personen als je wat ervaring hebt.

De puzzels zijn leuk om te doen, niet te makkelijk, mooi gelaagd en hebben een lekkere doorlooptijd.
Nu hebben wij niet bepaald getreuzeld met het puzzelen en hadden amper 7 of 8 minuten over.
En daar moet deze kamer het vooral van hebben. Een simpele opdracht gekoppeld aan een realistisch decor en leuke puzzels. Verwacht geen grootsheid wel vlak dan ook, maar gewoon een degelijke puzzelkamer.
Alles is op een of andere manier in thema of in het verhaal en dat kan ik bijzonder waarderen.

Conclusie:
This is escape staat voor mij synoniem aan familiekamers waar het niet gaat om grootsheid, wtf momenten of tig ruimtes. Hun prijzen zijn daar ook niet naar.
Vaak kom je dan als iets wat ervaren escaper er op 35 minuten uit en of je dat moet willen…
Tja en als deze kamer blijft zoals hij nu is, dan heb je net het tegenovergestelde. Hier mag je echt flink aan de bak om er op tijd uit te komen. Wij speelden hem met 2 met 1 hint op 53 minuten uit en die feedback lees ik nog terug.
Je krijgt dus flink wat puzzelplezier in een tof decor aan een leuke prijs.
Ben je dus in de buurt van Breda en wil je echt een toffe opwarmer, pak deze dan lekker mee.
Hoewel extra ogen handig kunnen zijn, zou ik wel zeggen 2 max 3 spelers gezien de lineaire lijn en oppervlakte.
En New Kids linken is altijd +1 ;-)


8.5

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.5

Service: 10.0


Played in February 2025

Played with 2 persons

Team: Kelly & Yves

Escaped: Yes

  Marieke

Fantasiefeestjes

Escapade Hasselt
Posted on: 2025 march 29

Leerrijke ervaring

Een zorgverzekeraar die een kamer heeft gebouwd, dat was ik nog niet eerder tegengekomen.
Toen ook nog eens een Belgische eigenaar er best lovend over was, boekten we de kamer voor 3 personen.

Onthaal:
De kamer ligt vlakbij Hasselt centrum, wat zeker een mooie combi is.
Buiten aan het kantoorpand kan je gratis parkeren en de ingang is een aparte deur met de naam van de escape room.
Aangezien dit een groot kantoorpand is moet je even wachten tot een medewerker je komt halen.
Het pand zelf is warm ingericht, er is een grote ontvangstruimte en de medewerkers zijn gemotiveerd en leuk in omgang.
Uiteraard kan je hier nog even naar de wc en na een korte inleiding kon ons opdracht beginnen.

Kamer:
De start is in thema en hoewel het uitgangspunt van deze kamer mantelzorger is, zijn we dat zelf in opzet niet.
Wij zijn van eht bedrijf fantasiefeestjes en komen een gezin die het wat moeilijk heeft een hart onder de riem steken.

Hoewel het thema snel zwaar, negatief en saai kan zijn, hebben ze ervoor gekozen om de hoofdopdracht vrolijk te maken en ons doorheen het spel kennis te laten maken met de dagdagelijkse “problemen” waar veel gezinnen en jongeren mee te maken krijgen.
Het voelt spelenderwijs aan en pas op het einde krijg je, uiteraard met de nodige uitleg een beter beeld en besef van deze verborgen wereld.

De kamer zelf is simpel in opzet, maar verbaast ons door zijn praktische opzet waardoor puzzels meer als realistische opdrachten aanvoelen en tegelijkertijd het “probleem” in kaart brengen. Toch weet de kamer ook te verrassen en hoe leuk je het gaat hebben hangt deels van jezelf af.

De afwerking is goed, er is een beetje spanning aanwezig en de opdrachten zijn logisch en leuk, zeker met een groep van 3.

Het einde is opnieuw simpel, maar effectief. Verwacht geen grandeur, maar een passend einde van de room.

Conclusie:
Ik denk oprecht dat dit een geslaagd voorbeeld is hoe je een escape room kan inzetten om mensen spelenderwijs mensen iets bij te brengen zonder dat het langdradig of geforceerd aanvoelt.
We moeten wel eerlijk zijn en de verwachtingen bijstellen dat dit geen top 10 room is, daar is hij ook niet voor gebouwd, maar desondanks is het een zeer nette kamer aan een leuke prijs die je puzzelplezier geeft en teglijkertijd wat bijbrengt.

Ben je in de buurt van Hasselt zou ik hem lekker meenemen.


8

Ambiance: 8.0

Game experience: 8.0

Service: 10.0


Played in February 2025

Played with 3 persons

Escaped: Yes

  Benjamin

Grimm's

Breaking Out
Posted on: 2025 january 19

Prijs/kwaliteit niet in verhouding

Al geruime tijd stond deze kamer op mijn verlanglijstje en dat lag vooral aan het thema.
2 uur ronddwalen in een sprookjeskamer, dat is geen straf.
3 zaken hielden me tegen: de prijs, de zeer beperkte tijdsloten en ervaringen van anderen.
Nu we toch in de buurt waren en er een tijdslot beschikbaar was, nam de nieuwsgierigheid over en besloten we toch maar te boeken.

Onthaal:
De prijs voor grootste bord ESCAPE, gaat meteen naar hier. Parkeren kan op het terrein.
De ontvangstruimte is groot en toen wij er waren, stond ook de caravan escape hier opgesteld.
Ik weet niet of je hier ff kan gaan zitten en wat drinken, dat was bij ons althans niet echt het geval.
Er is de mogelijkheid om nog even naar de wc te gaan en voor we het goed en wel wisten stonden we al naar het introfilmpje te kijken.

Kamer:
Het verhaal wordt aan de hand van het introfilmpje goed uitgelegd en onze opdracht is duidelijk.
We worden naar de schrijversruimte gebracht van Grimm en van daaruit zullen we naar de sprookjeswereld reizen.
De kamer oogt wat leeg voor dit doel en ook de machine waarmee we “reizen” is niet uitgewerkt wat een beetje jammer is aangezien het een cruciaal onderdeel van onze reis is.

De kamer bevat een mooi aantal puzzels, waarvan de meeste analoog zijn. Gezien het thema zou het gebruik van techniek net wat meer dat magisch gevoel oproepen ipv een slotje te openen. De puzzels hebben een goede mix tussen lineair en parallel, maar door de grootte van sommige ruimtes, leent de kamer zich niet altijd tot 4 of meer personen. Zeker naar het einde toe zou je net een finale verwachten ipv puzzels die je alleen of max met 2 kan doen.

De afwerking is niet echt van een hoogstaand niveau, maar het is ook nergens echt heel slecht.
Nergens in de room ben ik nu echt omver geblazen, zowel niet op vlak van puzzels als decor als muziek en ik denk dat ik toch wel iets had verwacht. Misschien dat beginnende escapers of ouders met kinderen dit wel anders gaan zien. Het is nu vooral allemaal recht toe recht aan, nergens wat spanning, niks met licht en eigenlijk mis je dan ook sfeer.

Door de huidige prijs verwacht ik eigenlijk net een beetje meer dan wat er nu geleverd wordt en dat heeft het meeste met de grootte van de room te maken. Alles voelt zo miniem aan, zo krap en ik hoop echt niet dat je deze kamer boekt met 6 volwassenen.
Geen enkele ruimte sprong er nu echt uit en dat is wel wat jammer.
We speelden hem op ons gemakje uit op 90 minuten zonder hints.

Conclusie:
Om met de deur in huis te vallen, dit is een prima kamer met een leuk thema die verwachtingen schept door zijn prijs.
179 euro voor 2-3 personen en dan 19 euro extra per speler tot max 6. Dan betaal je 236 euro voor deze kamer en dat is het gewoon niet waard. Sterker nog, je betaalt meer voor een mindere ervaring.

De prijs is niet marktconform met wat je op andere plaatsen krijgt voor die prijzen.
Daarmee ga ik deze kamer ook beoordelen t.o.v. die rooms en dan klopt het plaatje niet meer.
Daarvoor is dit product teveel houtje touwtje, mist het net wel die afwerking en zijn veel ruimtes te klein voor de groepsgrootte. Ik zou hem eigenlijk willen adviseren voor 2, max 3 spelers, maar of je daar de pp prijs voor over hebt…
Dit is een hobby/passieproject en dat zie je, dat is ook niks slechts, maar prijs het dan ook navenant.

Was dit een kamer van 140 euro voor 4 personen, zou ik echt zeggen: prima, pak dit mee.
Maar aan de huidige prijs kan het niet mee met de toppers waarmee ik het prijstechnisch vergelijk.


6.5

Ambiance: 5.5

Game experience: 7.5

Service: 7.0


Played in January 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  Marieke

LandLoper

Landloper Belevingshuis
Posted on: 2025 january 28

Terug naar weleer

De landloper is zo een kamer waarvan je weet dat je er niet speciaal voor moet rijden, maar hem wel graag een keer wilt spelen.
Toen hij min of meer op de route kwam te liggen van onze escapedag, konden we hem niet langer links laten liggen.

Onthaal:
Na een schokdempertest van ongeveer 2km (en ja laat de slechte Belgische wegen mopjes maar komen) zijn we in Wortel aangekomen. Parkeren kan hier gratis en starten doe je in een café van weleer. Ik zou zeggen, kom lekker wat vroeger en dompel je even onder in de tijd van toen.
Je meld je tevens ook bij het café aan dat je er bent voor de escape room, dan begeleiden ze je wel verder.
Ik ben zelf een groot voorstander op de historie van je pand of gebied te gebruiken in je room. Iets wat ze hier omarmt hebben en te volle benutten in zowel de inleiding als in de kamer zelf.

Kamer:
We starten met een klein stukje geschiedenis en hoewel dit snel langdradig en saai kan zijn, brengen ze het hier tof en persoonlijk. Na het opbergen van onze spullen krijgen we een karakter toegewezen en voor we het goed en wel weten heeft de lokale gendarmerie ons al te pakken.
Aan ons om te maken dat we weg zijn voor we gedwongen worden om zware handarbeid te verrichten.
De kamer neemt ons terug naar omstreeks 1920 en die sfeer ademt het ook uit. We gaan dus ontsnappen met primitieve zaken en hoewel dat het hun niet continue lukt om dit vast te houden, was het zeker een goede poging. Met een ruimte als dit kan je maar zoveel en 1 interactiemoment vond ik bijzonder geslaagd.

De kamer blijft het gevoel van toen goed vasthouden, maar blinkt niet continue uit op puzzelvlak. Het gaat van vlot en in thema, naar simpel en geniaal, maar ook naar hier was de inspiratie duidelijk op.
Dat is jammer want de kamer had voor mij nog net dat tikkeltje extra mogen hebben. De ruimte is ervoor, de gm/eigenaar, die duidelijk plezier heeft in zijn job, had hier een extra rol in kunnen spelen.
We doen uiteindelijk wat van ons verwacht wordt en het levert ons buiten een mooie tijd en een vlot spel ook een leuke foto op.

Conclusie:
Dit is een simpele, leuk bedachte, authentieke room met een goed thema tov de plaats waar we ons bevinden aan een correcte prijs.
Het is geen room waar je vol verwachting een dik uur voor moet gaan rijden, maar een room die je meepakt als je ff moet omrijden of gewoon eens leuk wilt puzzelen. Zeker met 2 is hij aantrekkelijk geprijsd (80 euro op moment van schrijven) en dan heb je puzzelplezier zat.
Ook met 4 is hij nog goed te doen, als zal je dan als ervaren escaper geen 60 minuten vast zitten.
Ik vond het een leuke en leerrijke ervaring.
Echt zo een kamer die geen 10 is, maar toch de moeite is om eens te spelen als je met de juiste verwachtingen gaat.
Voor mij een verborgen parel.


7.5

Ambiance: 7.5

Game experience: 7.5

Service: 10.0


Played in January 2025

Played with 4 persons

Escaped: Yes

  MCDave

Load more reviews

1 reviews

Never House

DarkPark
Posted on: 2021 december 29

Absoluut een topgame!

Mijn eerste review over een home adventure.

Ik hoorde Marloes al zo vaak praten over de home adventures van Darkpark dat het niet eeuwig kon blijven duren voor ik er 1 zou proberen.
In het verleden al een aantal keren een ander home escape spel geprobeerd, maar kwam er steeds vrij snel achter dat die niet aan mij besteed zijn.

Maar wat vond ik van Never House?

Laten we beginnen met de doos, want die schept, in tegenstelling tot de vorige dozen, meteen een bepaalde verwachting en sfeer. De doos ziet er niet alleen fantastisch uit, ook het gewicht zorgt ervoor dat je er meteen waarde aan gaat hechten. Dit is geen thuisspel met 20 afgeprinte papiertjes, dat mag wel duidelijk zijn.

De game zelf ziet er echt leuk uit. Het is een leuke combo van praktische zaken en papier. Alles voelt kwalitatief goed aan en ziet er ook authentiek uit.

1 puzzel schoot er voor mij echt uit, vooral als je hem zelf ontdekt. Geniaal simpel.

De gameflow was enorm goed. Waar ik bij andere spellen steeds het aha moment miste na het oplossen van een puzzel en we elkaar meer aankeken van ok, ja en nu? Hadden we dat bij dit spel niet.
We zijn 1 keer echt vastgelopen en een tip gebruikt. Tips die mooi in gradaties doorkomen en de eerste voelde dan ook echt meer als die duw in de rug ipv dit moet je doen.

Wat ik enorm leuk vond aan de game was de gelaagdheid. Het verhaal sijpelde rustig door, maar ook de puzzels waren niet altijd wat het leek en zeker naar het einde hadden we zoiets van, nee echt, wat gaaf!

Wij zijn 1u40 minuten op ons gemakje bezig geweest met dit spel en dat met 4 personen. We hebben rustig gepuzzeld met een hapje en drankje erbij en zo wil je dit spel spelen. de lichten dimmen, wat kaarsen op tafel en een creepy muziekje op de achtergrond.

Darkpark heeft de verwachtingen die ik had waargemaakt en ik zou dit spel absoluut aan iedereen adviseren.


10

Ambiance: 10.0

Game experience: 10.0

Quality: 10.0


Played in December 2021

Played with 4 persons

  JustinKees0172IndyaantjeAlecCasturiianoukTheekopje