Meldingen ontvangen?
Wil je notificaties ontvangen?
Meldingen ontvangen?
Wil je notificaties ontvangen?
Wanze , België
Nu gesloten
60 minuten
3 - 8
14 jaar
Middeleeuws
Epilepsie risico
FR
1 likes
2 bezoekers
Aan de prijzen vermeld op deze website kunnen geen rechten worden ontleend aangezien deze te allen tijden kunnen wijzigen.
De totaalscore hoeft niet het gemiddelde te zijn van je deelcijfers. Soms verdient een kamer voor je gevoel een hoger of lager punt.
Schrijf een reviewAangename verrassing, deze ontsnapper op een zeer authentieke locatie, want ondergebracht in een van de ruimtes van de ruïnes van het middeleeuwse kasteel van Moha! De kamer is in februari 2020 in samenwerking met een Luikse kamerbouwer opgezet door de organisatie die het toerisme in en rond het kasteel probeert te bevorderen. Door corona hebben ze een vrij langzame start gekend en momenteel kan de kamer alleen in het Frans gespeeld worden, maar ze sluiten niet uit dat ze in toekomst ook andere taalversies zullen aanbieden (ook afhankelijk van de andere activiteiten). Zorg er dus voor dat ten minste een ploeglid zich in het Frans verstaanbaar kan maken voor de communicatie met de spelleider.
Terwijl je samen met je in een monnikspij getooide spelleider van de ontvangstruimte onderaan het kasteel naar boven wandelt, vertelt hij iets over de geschiedenis van het kasteel en waarom de prins-bisschop van Luik een beroep op jullie heeft gedaan (let daarbij goed op, want informatie-elementen uit zijn toelichting komen van pas in de kamer). Nadat het kasteel geplunderd was door het rivaliserende Huy/Hoei, gebruikte een Hoeise monnikenorde de kapel en beweerde dat een tienjarig jongetje wonderbaarlijk genezen was om daarmee hun aanspraak op de burcht te versterken. De prins-bisschop twijfelt aan dat wonder en heeft jullie gevraagd bewijzen tegen die wonderbaarlijke genezing te vinden voordat de grootinquisiteur, die het niet zo op 'twijfelaars' begrepen heeft, aankomt.
Na een eerste intropuzzeltje om de juiste ruimte te vinden, sta je bovenop de indrukwekkende ruïne van de burcht en ga je 'bibliotheek' van monnikenorde in, waar de bewijzen te vinden zouden moeten zijn. De ruimte is schitterend verlicht met kaarsen en sfeervol middeleeuws ingericht. Je spelleider blijft in een hoek achter een lessenaar staan om een oogje in het zeil te houden en om je op het juiste spoor te zetten door middel van nuttige documenten die hij uit zijn verzameling op kan diepen. In het begin voelt zo'n aanwezige spelleider misschien wat vreemd aan, maar het werkte uiteindelijk heel goed, want we hadden duidelijke afspraken gemaakt (geen ongevraagde hints, maar vragen of we een hint willen, als hij dacht dat we vast zaten) en vergaten hem in de beginfase, toen er veel te doen en ontdekken was. Als je wel een aanwijzing nodig hebt, is de communicatie veel gemakkelijker dan portofoons: hij verklapt zeker niet te veel een eens, maar geeft je extra aanwijzingen op papier.
De kamer zelf is zeker geen pure slotjeskamer, maar bevat uiteenlopende analoge en digitale technieken. De puzzels zijn zeer divers en sluiten zeer goed aan op het onderwerp. Bij twee puzzels wordt er echter heel zichtbaar gebruik gemaakt van elektriciteit: spijtige anachronismen die misschien anders opgelost hadden kunnen worden. In combinatie met de informatie vooraf voelde alles logisch aan en gingen we redelijk vlot door de kamer, al zou er op sommige punten nog wat gesleuteld kunnen worden aan de kamerdoorloop.
Na afloop wordt uitgebreid de tijd genomen om de kamer nog even te doorlopen en krijg je als smaakvolle beloning bovendien een lokaal abdijbier mee.
8.5
Sfeer: 10.0
Spelbeleving: 8.0
Service: 8.5