Onlangs speelde Pim Not Human, het interactieve verhaal van Stefan van Hulten, waar hij heel enthousiast over was. En eerder schreef Stefan al twee artikelen over verhalen in escape rooms op deze site. Kortom: Genoeg redenen om eens in gesprek te gaan met Stefan en te kijken wat hem nu precies drijft.
Waar zouden mensen je van kunnen kennen? Wie is Stefan van Hulten?
Mijn liefde voor verhaal is bijzonder groot, en ik heb het geluk gehad om met makers te mogen werken die daar ook iets mee wilden doen. Ik heb mee mogen werken aan de kamers van Rox Escape in Nijmegen, het schrijfwerk in the Lost&Found van Kamer 237 in Volkel, of het verhaal van Jason’s Legacy bij OuterGround in Rijswijk. Mensen onderdeel maken van een verhaal en ze een fantasiewereld insleuren, dat vind ik te gek. Ik ben in eerste plaats vader van Luke, dan man van Andel, en daarna komt werk dat ik met veel passie doe. Hopelijk voelen de mensen die passie in iets waar ik aan mee heb gewerkt.
Dat zit wel goed denk ik :) Laten we het over Not Human hebben. Dat is na meer dan 2 jaar eindelijk gelanceerd. Hoe voelt dat?
Haha, maak daar maar 3 jaar van. Of eigenlijk nog langer, misschien wel 5 jaar. Het zou eigenlijk ooit een fysieke ervaring worden totdat corona begon. De berg werk die er lag was eigenlijk de hele rit zo groot, dat het soms voelde alsof het nooit af zou komen. Dus het voelt nog steeds gek dat het klaar is. Dat er nu iets ligt wat af is en waar mensen plezier aan kunnen beleven.
"Mensen onderdeel maken van een verhaal en ze een fantasiewereld insleuren, dat vind ik te gek. "
Waren er grote verschillen in het concept voor de fysieke ervaring en wat het nu geworden is?
Qua verhaal sowieso. De fysieke ervaring zou zich afspelen na dit verhaal. Toch draaide het ook bij de fysieke ervaring om keuzevrijheid. Dat hebben we toen meerdere keren getest, en de basis had enorm veel potentie. Eigenlijk was toen de insteek: bij escape rooms is het vinden van codes/oplossingen je drijfveer, wat als verhalende informatie vinden de basis vormt om verder te komen? De acteurs waren ontzettend goed in dat spel tussen verzwijgen en vertellen. Dat maakte de beleving heel filmisch en tegelijkertijd realistisch.
Ik worstelde er een beetje mee in mijn review, maar wat is Not Human volgens jou eigenlijk?
Het klinkt super suf, maar het is een interactief verhaal. Op de website noemen we het nu een ‘sci-fi thriller die met iedere klik verandert’, dekt ook de lading en klinkt veel sexier. Er zitten game-elementen in, maar het enige doel daarvan is om je nog verder het verhaal in te sleuren. Dus ik heb het ook nooit als game gezien. En toch zeggen mensen na afloop dat ze het hebben uitgespeeld in plaats van uitgelezen. Misschien is het gewoon een speelse leeservaring - en ja, dat klinkt ook weer super suf. Sci-fi thriller die met iedere klik verandert dus! :)
Prima omschrijving wat mij betreft haha. In mijn review benoemde ik Lifeline en Detroit: Become Human al, maar waar haal jij nog meer je inspiratie vandaan?
Die twee titels waren inderdaad de basis van het idee. En verder de film Blade Runner 2049 qua sfeer, die soundtrack heb ik altijd aangezet als ik hieraan werkte. En ja, dat is heel vaak en heel lang geweest. Close Encounters of the Third Kind (prachtige film van Spielberg) qua hoe “gegrond” het verhaal is. Het is sci-fi, maar uiteindelijk is dat aspect meer iets wat op de achtergrond aanwezig is. En de film Taxi Driver, omdat daar de hoofdpersoon ook een beetje verdwaald is in z’n eigen hoofd en vanuit zijn auto de wereld observeert terwijl hij ontspoort.
Dat zijn niet de minste inspiratiebronnen. En wat breder qua inspiratie: Welke beleving (mag alles zijn) heeft je onlangs echt verbaasd?
Ik ben gisteren bij Doloris in Utrecht geweest, dat was waanzinnig. In Tilburg hebben ze al een betoverende wereld neergezet, maar in Utrecht voelde het nog verfijnder aan. Dat gevoel van verwondering wat je zelf meemaakt en in stilte deelt met vreemden vind ik te gek.
"Bij escape rooms is het vinden van codes/oplossingen je drijfveer, wat als verhalende informatie vinden de basis vormt om verder te komen?"
Dat klinkt tof idd! En wat betreft Not Human, waar ben je zelf het meest trots op?
Dat ik het heb afgemaakt. En dat ik het een gelikte ervaring vind. Hoe het eruitziet en hoe het werkt. Alle credits daarvoor zijn voor de vele mensen die eraan hebben meegewerkt, en nadrukkelijk programmeur Daan van Kaauwen. Voor hem is dit ook een lang traject geweest om een systeem te bouwen dat dit allemaal kon, in iedere webbrowser op iedere computer.
Dat geloof ik meteen! Kun je ons meenemen in dat traject? Wat zijn voorbeelden van obstakels / beslissingen die geleid hebben tot wat het nu is?
Om eerlijk te zijn heb ik tijdens het maken me niet laten remmen door technische beperkingen. Toen het schrijven klaar was, heb ik alles van A tot Z met Daan gedeeld en gevraagd of het technisch mogelijk was. Ik had altijd geroepen dat Daan alles kan bouwen wat ik kon bedenken, en gelukkig bleek dat ook echt zo te zijn. Daar zijn eigenlijk niet echt grote obstakels geweest waardoor iets anders moest dan het bedacht was. Of misschien heeft Daan niet al zijn frustraties en obstakels met me gedeeld, dat kan ook!
Zijn er nog dingen die je met de kennis van nu anders zou doen?
Absoluut, enorm veel zelfs. Voornamelijk qua verhaal hoor. Zo zou ik het iets inkorten zodat je het makkelijker op één avond van begin tot eind kunt halen. Iets meer balans aanbrengen in de frequentie van game-elementen, en dan zou ik denk ik de stemacteurs op een andere manier hebben ingezet dan nu het geval is.
"Nieuwe concepten hebben een publiek nodig hebben. Niet vanwege financieel oogpunt, dat is in dit geval echt bijzaak. Maar ik hoop dat het lezers vermaakt en andere makers inspireert."
Iets inkorten? Ik wilde juiste meer :) Maar dit klinkt wel als iets moois voor een uitbreiding / DLC / deel 2? :)
Haha, ik sluit niks uit. Al heb ik een hekel aan sequels omdat ze vaak een slap aftreksel zijn van het origineel. Dus een vervolg of uitbreiding zou er alleen komen als ik echt een heel goed idee heb.
Hoe zijn de reacties tot nu toe?
Over het algemeen heel goed! Het persoonlijke profiel na afloop wordt ook steeds benoemd als kers op de taart, dus dat is fijn. Eigenlijk zijn de paar negatieve reacties afkomstig van mensen die enorm de verwachting hadden dat ze een game zouden spelen. En die zitten dan ineens in een chat vooral te lezen en keuzes te maken. We doen ons best mensen aan de voorkant zo veel mogelijk duidelijk te maken wat het is, maar het blijft voor de meesten een nieuwe ervaring. Dus dat blijft nog wat bijschaven.
Ah ja dat snap ik wel. Aan de andere kant, hoeveel duidelijker kan je het maken met je omschrijvingen en F.A.Q.? Misschien helpen de reviews ook die nu verschijnen. En voor de mensen die dit lezen, waarom zouden zij Not Human echt moeten checken?
Het meest eerlijke antwoord is: omdat nieuwe concepten een publiek nodig hebben. Niet vanwege financieel oogpunt, dat is in dit geval echt bijzaak. Maar ik hoop dat het lezers vermaakt en andere makers inspireert. Zo, en nu een specifiek Not Human antwoord: Hou je van sci-fi? Duik je graag in fictieve werelden of lijkt je dat tof? Probeer het dan vooral eens. Dan ga je volgens mij een leuke avond tegemoet.
"Vooral eerst m’n best doen om zoveel mogelijk mensen Not Human te laten beleven. Ik ben echt trots op het resultaat en volgens mij is het iets waar mensen een leuke tijd door hebben. Dus dan wil je daar ook publiek voor hebben."
En nu? Wat ga je nu doen?
Vooral eerst m’n best doen om zoveel mogelijk mensen Not Human te laten beleven. Ik ben echt trots op het resultaat en volgens mij is het iets waar mensen een leuke tijd door hebben. Dus dan wil je daar ook publiek voor hebben. En ondertussen schrijf ik nu vooral even wat korte verhalen. Want er zijn heel veel ideeën die ik afgelopen jaren op de plank heb gelegd omdat ik dit eerst wilde afmaken.
Ah tof, ik hoor het wel als de eerste roman in de winkel ligt ;) Ik ben door m’n vragen heen, het laatste woord is aan jou.
Haha, is goed. Dan pak ik hier mooi nog m’n moment om jou even te bedanken. Niet alleen omdat je een platform hebt gebouwd waar ontzettend veel liefhebbers elkaar weten te vinden, maar ook omdat je de moeite neemt om zoveel te spelen en er aandacht aan te geven op deze site. Dat waardeer ik enorm. Dus dank! En niet dit antwoord redigeren, hè. Gewoon eens ff ongegeneerd die veren in je reet accepteren.
... ;)