Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Our website is also available in English. Change language

Getest: Not Human

Ik weet nog dat Stefan me ooit Not Human probeerde uit te leggen en ik meteen aan Lifeline moest denken. De beleving die ik jaren terug op m’n iPhone speelde, waarin je tekstueel met een astronaut communiceerde en zo een avontuur beleefde. Dat vond ik heel tof gedaan. Met minimale middelen een volwaardig verhaal vertellen, met een rol voor jou als speler. Not Human klonk als die ervaring. Hij had het daarnaast ook over keuzes die invloed hadden op het verhaal zoals bij Detroit: Become Human. Een van m’n favoriete games (alle games van Quantic Dream zijn te gek overigens). Dus mijn interesse was wel gewekt.

Ik dacht er al niet meer aan toen we twee jaar geleden een mysterieuze zwarte envelop ontvingen met daarin een verwijzing naar een website. Op die website konden we een preview spelen van een game. Dat bleek Not Human te zijn. Die was kort. Te kort. Maar het smaakte wel naar meer.

En nu was het dan eindelijk zo ver. Ik wist dus ongeveer hoe het werkte, dat het sci-fi was en dat het ongeveer drie uur zou duren. Dat laatste zorgde er overigens ook voor dat ik het even heb laten liggen. Ik wilde er een goed moment voor kiezen. Tot ik hoorde dat Not Human je progressie bij houdt en je het dus in kortere sessies kan opdelen. Dat maakt het een stuk behapbaarder.

Ik kreeg een code in de e-mail en opende een website waar ik deze code invoerde. Het eerste wat me opviel tijdens mijn eerste sessie was de toffe interface. Het ziet er gelikt uit en het werkt ook allemaal zoals je wil dat het werkt. Het verhaal is interessant genoeg dat je steeds wil weten hoe het verder gaat en er zit genoeg humor en zelfspot in zodat het niet te pretentieus overkomt. Op de juiste momenten word de tekst ook afgewisseld met afbeeldingen of filmpjes en de vaart blijft er lekker in.

Is het dan helemaal perfect? Nee, niet helemaal. Ik merkte dat ik af en toe iets anders wilde doen dan de keuzes die ik voorgeschoteld kreeg. Maar dat is ook de beperking van dit format. Dat was al bij de Sierra text adventures van vroeger, al voelt dat hier nog iets aanweziger omdat je steeds maar twee keuzes hebt. Ook had ik nog meer zware morele keuzes tof gevonden, mijn keuzes waren nu vaak snel te maken. Dat was bij Detroit: Become Human wel wat ingewikkelder. En hints bij de puzzels waren fijn geweest, ik heb ze nu niet allemaal opgelost en dus niet alle bonus content meegekregen.

Dat weerhield me er echter niet van om zodra ik een vrij moment had verder te spelen. Zelfs op de camping werd de laptop opengeklapt en dook ik even in het Not Human universum. Wat dat betreft is het net als met die Dan Brown boeken. Het is misschien geen literatuur, maar het leest wel lekker weg. Pageturners. Zoiets, maar dan digitaal en met het gevoel dat je zelf onderdeel bent van het verhaal.

Want wat is het nu? Het is geen escape room. Het is wel een mysterie. Het is ook geen statisch verhaal. Er zijn meerdere eindes, stukken waar je wel of niet komt. Het is ook niet echt een game. Of misschien ook wel. Misschien moeten we het houden op een interactief verhaal. Een interactief mysterie. De digitale variant van die “Choose Your Own Adventure” boeken van vroeger. “Ga verder op pagina 57 als je weg wilt rennen of lees verder op de volgende pagina als je richting de slang wil lopen.” Maar dit laat het misschien saaier klinken dan het is. En er zitten dus ook puzzels in. Het is een soort mengeling van alles hierboven, maar ik denk dat het wel echt iets voor escape room liefhebbers kan zijn. Helemaal als de referenties in deze review warme gevoelens bij je naar boven brengen. 

Ik zou in ieder geval graag willen weten hoe het verder gaat in het Not Human universum. Dus hopelijk krijgt dit een vervolg.

Not Human is één keer speelbaar en kan je hier kopen.
  Not Human

Genoemde games

Not Human

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren