Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
Receive notifications?
Do you want to receive notifications?
90 minutes
1 - 6
Eigentlich wolltet ihr nur einen entspannten Ausflug zu den Sehenswürdigkeiten der Zaubererwelt machen. Ihr seid mit dem Zug von King’s Cross aus auf dem Weg zur wohl berühmtesten Schule der Zaubererwelt, freut euch bereits darauf die hell erleuchtete Haupthalle, den schimmernden See und den düsteren Wald zu erkunden. Doch als ihr mit dem Zug durch die malerische Landschaft fahrt, kommt es zu einem unerwarteten Zwischenfall.
Durch eine Verkettung ungünstiger Ereignisse und den Angriff dunkler Gestalten entkommt ihr, dank der Hilfe eures sympathischen Schaffners, nur knapp der Bedrohung. Doch nun ist es um dessen Gesundheit nicht gut bestellt. Notgedrungen stellt ihr eure Reisepläne erstmal hinten an und öffnet stattdessen sofort ein weiteres Portal, das euch auf direktem Wege in die Gewölbe unter der Schule bringt. Dort befindet sich ein bestens ausgestattetes Zaubertranklabor, wo ihr hofft ein Mittel zu finden, um euren Schaffner retten zu können.
Adventure
Mystery
DE
11 visitors
The total score of a review doesn't have to be the average of your subscores. Sometimes a room feels like it should deserve a higher (or lower) rating than the exact sum of its parts.
Write a reviewLimbus stond al langer op mijn wishlist omdat ik goede reviews van 'Panzerknacker' voorbij zag komen. Omdat ik op een vrijdag vrij was, besloten we een dagje te gaan escapen. Al snel kwamen we bij Limbus uit, maar de vraag was vooral of de andere twee kamers ook in het Engels te spelen waren. Na kort contact te hebben gehad via Instagram besloten we alle drie de kamers te boeken. Let op: Die Magische Reise & Das experiment zijn - op het moment van schrijven - NIET in het Engels te spelen. Wel verzekerde ze ons dat de host ons daarbij zou helpen. Korte conclusie vast; basis Duits bleek voor ons voldoende.
Enfin, op naar Duitsland! Limbus bevindt zich in het centrum van Krefeld, wel is er parkeergelegenheid voor de deur. En wat voor deur! Wauw, wat een prachtig pand is dit. Zowel de gevel als de ontvangstruimte zijn prachtig gedecoreerd, dit belooft veel goeds. Limbus blijkt ook een cocktailbar te zijn, in het weekend kan het dus in de ontvangstruimte wat drukker zijn. Na kort kennis gemaakt te hebben met onze host, kunnen we gaan starten aan onze eerste missie; die Magische Reise.
We krijgen een introductie, die wat aan de lange kant is, maar wel grappig dat ze de kamers allemaal aan elkaar gekoppeld hebben met een soort overkoepelend verhaal. Het is aan ons de taak om af te reizen naar de magische wereld om daar wat op te halen. De introductie richting de kamer is onwijs goed gedaan! Het decor, de uitwerking, het geluid en muziek is perfect! Dit kan wel eens heel tof gaan worden.
Dan stappen we de kamer binnen en daar ben ik meteen onder de indruk. Het decor is perfect uitgewerkt, je stapt echt een magische wereld binnen. Goed om te vermelden, deze kamer is een Single Room kamer. Maar wat mij betreft laat Limbus hier perfect zien dat een single room kamer ook perfect kan zijn en vermaak van 60 minuten kan geven! Oke een magische wereld, alles schreeuw natuurlijk Harry Potter. Wie mijn reviews vaker leest, weet dat ik een enorme HP fan ben. Maar daar zit ook meteen een valkuil, het is erg moeilijk deze wereld goed na te bouwen. Dat heeft Limbus wel erg goed gedaan!
We starten de kamer eigenlijk vrij vlot. Het is heel duidelijk wat er van ons verwacht wordt. Ondanks dat alles in het Duits is, komen we er met onze basic Duitse vaardigheden makkelijk doorheen. Af en toe is de vertaling van een woord wat lastiger, maar daar schiet de host ons (in thema) te hulp. Een bepaalde puzzels is wat lastiger door de taalbarriere, maar ook daar kom je wel uit! De puzzels zijn voor mij de factor die de kamer leuk maken. Er zitten onwijs originele puzzels in deze kamer en ze zijn allemaal perfect verweven met het thema, verhaal en de afwerking is daarbij ook nog eens perfect.
Helaas staan we na het diehard puzzelen weer buiten maar wat was dit top! Goed om te weten; er staat op de site overal dat de kamers 90 minuten zijn. Dit is echter inclusief intro, de kamers zelf speel je in 60 minuten. Met nog een aantal minuten op de klok doen we de napraat met onze host. Zij was erg onder de indruk dat we dit eigenlijk hintloos hadden gespeeld, dat mét de taalbarriere. Die Magische Reise is een perfect voorbeeld van een goede Single Room kamer. Sterker nog; dit bleek voor ons de beste kamer van de dag te zijn. Waar wij hem als eerste speelde, zou ik aanraden af te sluiten met deze room! Nox.
9.5
Ambiance: 10
Game experience: 9.5
Service: 10
Limbus stond bij mij nog niet op de planning, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord.
Tot vrienden van me er geweest waren en vol lof spraken over Die magische reise en als je er dan toch bent is Pantzerknacker misschien wel een leuke room om mee te nemen.
Onthaal:
In de buurt kan je parkeren langs de straat of op pleinen, zover wij konden zien is dit gratis. Trek er wel wat extra tijd voor uit want het kan best druk zijn.
Limbus zelf valt goed op, de hele voorkant van het gebouw is fantastisch gethematiseerd.
Ook binnen ziet de ontvangstruimte er geweldig uit en ook de medewerkers zijn vriendelijk en doen hun best om Engels te spreken.
Uiteraard kan je hier wat drinken en naar de wc.
De tijdsloten die ze hanteren sluiten niet altijd even handig op elkaar aan, dus je zal even moeten puzzelen als je geen uur in de ontvangst wil zitten.
Wij starten met Pantzerknacker met 2 personen en gaan dan door naar Magische reise met 4 personen.
Kamer:
Na net Pantzerknacker gespeeld te hebben kon nu de reis beginnen naar Die magische reise.
Gelukkig moesten we niet weer dezelfde film kijken en kon het verhaal meteen starten.
Maar opnieuw wringt het hier. Onze reis gaat naar de kelder om weer een stukje verhaal te krijgen wat we net al wisten om vervolgens met de trap 3 verdiepingen naar boven te gaan…
Onze room start wel erg herkenbaar en hoewel ik van deze films hou voelt het wel erg aan als creatieve armoede en zit de herkenbaarheid telkens echt op het randje van dit mogen we gebruiken zonder aangeklaagd te worden.
Ik hou echt van dit thema en het is goed uitgevoerd, alleen laten de bouwers eigenlijk zien dat ze die linken niet nodig hebben om iets tofs te bouwen.
Het eerste stuk van de room is dan ook een ode aan, maar vond ik vooral jammer dat de ruimte hiervoor gebruikt wordt ipv het actief bij de kamer te betrekken.
Sterker nog, onze volledige opdracht waarvoor we hier zijn wordt teniet gedaan door dit stuk en van onze originele opdracht waarvoor we naar de kelder moesten, komt nooit meer ter sprake.
Maar dan de hoofdruimte van deze room, want dit is in hoofdzaak een single room kamer, maar wat voor een. Ogen tekort, wat een sfeer en wat een authentiek gevoel.
De opdracht vanaf dit punt is volledig lineair, maar toch weet de kamer ons met 4 redelijk bezig te houden.
Er zitten een paar zeer toffe puzzels in, waarvan 1 er voor mij uitsprong in zijn simpelheid, maar daardoor geniaal in thema.
Onze opdracht is duidelijk en de weg er naar toe ook, daardoor springt de kamer er nergens echt uit en mist het wat opbouw naar de finale.
Ook zit hier een wat mindere puzzel in, wat jammer is gezien ons traject tot hier toe.
Met onze vervulde nevenopdracht keren we terug naar waar het allemaal begon.
Conclusie:
Het eerste wat je moet weten is dat je echt Duits moet kennen om deze room te spelen. Ze laten zelfs toe dat je hier je telefoon mee naar binnen neemt om te vertalen.
Waarom deze kamer nog niet vertaald is… geen idee. Zo ver ik kon zien zijn er 3 elementen die vertaald moeten worden en de kamer is echt van een niveau dat je mensen hier wel heen wilt sturen.
De kamer is er voor mij een van hoogtepunten en ook mindere delen.
Ik ben het met Stan eens dat dit een fantastische single room is, maar dat zou het niet hoeven te zijn.
Er zit meer in deze room en opnieuw mag het intro stuk eruit, het is een vaker gezien excuus om alles storytelling technisch met elkaar te verbinden, maar het biedt amper meerwaarde. Zeker als ons doel niet eens meer terugkomt.
Tevens laten de makers zien dat ze creatief kunnen zijn, maar te graag willen linken aan Hij Die Niet Genoemd Mag Worden en consorten.
Dat was voor mij niet nodig geweest, maar ik snap goed dat voor veel van jullie dit net de reden kan zijn waarom je deze room zo graag wilt spelen.
8
Ambiance: 8.5
Game experience: 7.5
Service: 8.5
Played in December 2024
Played with 4 persons
Escaped: Yes
We reisden af naar Limbus voor ‘Panzerknacker’ maar besloten omdat het eventjes rijden is, alle kamers hier te spelen. Daarbij was de feedback omtrent ‘Die magische Reise’ best goed. We waren gewaarschuwd dat het een single room was, maar zeker de moeite.
En dat was het zeker. Al vanaf het moment dat je buiten aankomt sta je met open mond te kijken. Wat een gebouw, wat een aankleding. Ook binnenin is het niet te doen wat een aankleding ze verwezenlijkt hebben. Elk hoekje van elke verdieping is volledig in thema. Ik kan nog steeds niet geloven dat dit niet de originele vorm van het gebouw en interieur is.
De bediening is erg hartelijk en na wat geklets beginnen we aan de introductie. Niemand kan er omheen, die is veel te lang. In de eerste 10 minuten kom je op ietwat humoristische wijze te weten waar de naam ‘Limbus’ vandaan komt en hoe die gekoppeld is aan je missie. Dit is dus nog niet de kamerintroductie maar een welkomstwoord. Wil je hier ook ooit alle kamers spelen, doe ze dan op 1 dag anders moet je 3 keer de kwelling doorstaan. Daarna volgen enkele leuke gimmicks en daarna pas de echte introductie die de missie en regels ontleed. Allemaal leuk vormgegeven maar als ervaren speler wou je halverwege deze 25 minuten echt wel begonnen zijn.
Echter is het het wachten voor de magische reis wél waard.
Eenmaal je ‘Limbus’ verlaten hebt begint de epiloog. Ja hoor, we staan nog steeds niet in de kamer. Ook al is de epiloog een beetje stijlbreuk met de rest van het thema en kamer, ik vond hem wel leuk en inspirerend. Eigenlijk kunnen we nu toch al niet meer van een single room spreken.
En dan, ja hoor, dan ben je er. Wat een prachtig mooie ruimte. Van plafond tot vloeren, heel erg knap gemaakt. Echt de uitstraling en feel die je zoekt bij dit thema.
Net voor we beginnen, geeft onze ‘begeleider’ ons een nieuw doel waarvan we eerlijk gezegd de reden niet snappen. Het originele doel was logisch en leuker. Een vreemde keuze.
Verder is het stappenplan in het verhaal wel duidelijk te volgen en krijgen we veel voldoening van de puzzels. Er zitten enkele leuk-aangepakte klassiekers tussen, maar ook verrassende nieuwe insteken. Op het moment van spelen, was de kamer enkel in het Duits, wat voor ons te doen was maar het maakte de puzzels net wat uitdagender, wat wij fijn vonden. Maar ik vrees dat een doorsnee ervaren speler vaak de recordtijd aantikt.
De kamer triggert om je in te leven in je rol, en dat doen we. Ookal speelt het zich allemaal af op kleine oppervlakte, we maken een magische reis.
Ik heb de eigenaar via verschillende kanalen proberen bereiken met lof en dankwoord én de vraag of ze Engelstalige plannen hebben. Deze kamer is TERPECA-waardig. Jammer genoeg op geen enkele manier reactie gekregen. Ook mailtjes omtrent facturatie worden niet beantwoord. Ik vrees dat ze op hun eigen eilandje leven.
Desalniettemin ben ik enkele maanden later nog een keertje deze kamer gaan spelen, en was mijn ervaring wederom subliem. Al was contact verkrijgen wederom een drama. Wanneer Kapitel 2 opent zien ze me sowieso terug.
9
Ambiance: 9.5
Game experience: 9
Service: 8