Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Achter de schermen: Questomatica

Als je het hebt over escape rooms in Amsterdam is Questomatica, voorheen bekend als Claustrophobia, een van de namen die vaak voorbij komt. Dus toen ze ons uitnodigden waren we erg benieuwd om te zien waar iedereen het over heeft. Nadat we met veel plezier WakeUp! gespeeld hadden spraken we met Zina, een van de designers en managers.

Escape rooms bouwen en spelen
Zina en haar team hadden al ervaring in de team-building sector. Nadat ze een escape room in Barcelona hadden bezocht dachten ze dat ze de ervaring konden verbeteren door meer immersie toe te passen. Toen ze verhuisden naar Nederland besloten ze er voor te gaan. "We zagen dat dat de meeste escape rooms een eng thema hadden, vol met bloed en enge poppen etc. Wij vinden dat iedereen van een escape room moet kunnen genieten en geloofden dat er ook vraag zou zijn naar meer fantasy gerichte kamers. Daarom wilden we graag iets magisch maken in plaats van iets engs." Ze maken dus escape rooms voor iedereen, ongeacht leeftijd of geslacht. Hun klantenkring bestaat dan ook uit groepen colega's, vrienden, families, HR afdelingen met hun kandidaten, maar ook ouders met hun 8 jaar (en ouder) oude kinderen die samen iets ondernemen. Als we Zina vragen hoe ze een dergelijke magische ervaring creëren komt ze met het volgende recept: "1. Zorg voor een goed doordacht verhaal en aankleding. 2. Voeg muziek, geluid en licht effecten toe. 3. Wat peper en zout in de vorm van sensoren en electronica. 4. Mix alles door elkaar en serveer het met een goed verhaal voor mensen de kamer binnengaan. 5. Vergeet niet dat je een team van geweldige hosts moet hebben, zonder hen werkt het niet!"


WakeUp! en Arcade Invasion

"We wilden we graag iets magisch maken in plaats van iets engs."

Wat verhalen betreft proberen ze te bedenken welke verhalen mensen spannend vinden. Vervolgens voegen ze opdrachten en intriges toe en proberen ze te bedenken hoe ze de spelers kunnen verrassen. Daarna bekijken ze of ze wat ze bedacht hebben ook daadwerkelijk kunnen maken en dan ook nog eens op een manier dat het niet meteen kapot gaat en blijft werken. "Ik moet zeggen dat we erg blij zijn wanneer mensen een beetje voorzichtig spelen als we ze vragen om geen fysieke kracht te gebruiken. Want spelen met betonblokken, ijzeren stokken en andere onbreekbare objecten lijkt ons niet echt leuk haha."

Toen ze Arcade Invasion bouwden waren ze opnieuw op zoek naar iets anders dan wat andere escape rooms deden op dat moment. "Arcade Invasion is anders. Het is een schitterend ontworpen ruimte waar we nieuwe technieken hebben geimplementeerd die afwijken van de standaard escape room taken." Net zoals WakeUp! heeft Arcade Invasion geen slotjes en gaat het niet alleen om het willekeurig zoeken van objecten. Er word gefocused op taken die je als team moet uitvoeren en de communicatie tussen de spelers.

Ze zien zichzelf niet echt als fanatieke spelers, maar ze kunnen wel enorm genieten van goed gemaakte kamers. Wanneer we Zina vragen naar haar persoonlijke favorieten zegt ze: "Amsterdam heeft een geweldige selectie escape rooms voor iedereen. Delft heeft er ook twee (al moet ik hun tweede kamer nog spelen), verder The Queen in Utrecht, Prison Escape en enkele kamers in Rusland."

Amsterdam
Questomatica is gevestigd in Amsterdam en heeft een goede mix van lokale bezoekers en toeristen. Zelfs bedrijfsevenementen uit het buitenland. Sowieso beginnen mensen buiten Nederland te merken dat er in Amsterdam en Nederland hoge kwaliteits escape rooms te vinden zijn. De eerste persoon die Arcade Invasion speelde, die ook WakeUp! had gespeeld, was bijvoorbeeld iemand uit Engeland. Hij kwam over om de kamer te spelen, het weekend nadat hij gehoord dat de kamer open was.

Als we vragen naar de nadelen van Amsterdam geeft Zina aan dat het hoge aantal escape rooms misschien wat teveel kan worden voor de stad. Aan de andere kant ziet ze het ook als iets positiefs. "Hoe meer geweldige kamers, hoe beter. Mensen kunnen toch maar één keer naar hun favoriete kamer, dus er moeten meer opties zijn om te blijven escapen. Op die manier profiteert iedereen er van." Ze heeft ook het gevoel er een gezonde samenwerking tussen de escape rooms in Amsterdam is en dat de onderlinge competitie wel meevalt. Zo ontvangen ze samen grote groepen bijvoorbeeld. Al voegt ze wel toe, "Maar natuurlijk willen we allemaal de beste en eerste keus zijn voor onze klanten."


Questomatica
"Het draait om plezier, fantasie en teamwork. Veel  mensen begrepen de naam Claustrophobia verkeerd."

Claustrophobia werd Questomatica
Questomatica stond eerder bekend als Claustrophobia, maar ze hebben afgelopen jaar de naam veranderd om de ideologie van het bedrijf beter uit te dragen. Ze creëren namelijk een hoop techniek voor speelse quest games. Zina voegt toe, "Het draait bij ons niet om angst of fobieen. Het draait om plezier, fantasie en teamwork. Veel mensen begrepen de naam Claustrophobia verkeerd." Ze hielden een enquete onder hun bezoekers en daaruit bleek dat de meeste bezoekers iets engers en minder leuks hadden verwacht. Veel mensen kwamen binnen doordat anderen hen dat aan hadden geraden. Deze mensen vonden de ervaring super, maar hadden lage verwachtingen. "De nieuwe naam helpt ons om te worden gezien als eerste keus voor veel klanten, met of zonder aanbeveling."

Toekomstplannen
Er zijn nog geen plannen voor een derde kamer. Ze zijn momenteel bezig met het verbeteren van gedragsanalyses voor teams en hopen binnenkort andere services aan te bieden dan alleen de escape rooms. Wat dat precies inhoudt wilden ze echter nog niet kwijt. Dat geld ook voor een boek door een Nederlandse schrijver geinspireerd door escape rooms waar ze het over hadden. Hmm, waarschijnlijk moeten we ze maar gewoon in de gaten houden.

Ze wilden echter wel hun visie op escape room ontwikkelingen met ons delen. Volgens hen ontwikkelt zich dat precies in de richting waarin zij zich begegeven - analyse van team dynamieken. Daarnaast verwachten ze dat er een uitgebreide keuze aan real-life ervaringen en spellen gaat komen als een gevolg van de opbloeiende escape room markt. Meer en meer mensen zien het als een alternatief voor een passief bioscoop bezoek of een simpel diner. Ze zien ook dat museums steeds interactiever worden en inspiratie halen uit escape rooms en andere real-life ervaringen. "Onze technische directeur werkt nu in een bedrijf wat zich bezig houdt met het ontwerpen van wetenschaps museums, interactieve ruimtes en tentoonstellingen en we horen van hem dat steeds meer museums een escape room geinspireeerde ruimte willen verwerken in hun tentoostellingen. Escape rooms zijn dus de basis en het begin van een veel grotere innovatie op het gebied van entertainment & learning-by-doing."

Genoemde escape rooms

Questomatica escape room

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren