Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Achter de schermen: The Escape Room Rijswijk

Uiteraard houden we de reviews die op Escapetalk geplaatst worden altijd nauwlettend in de gaten. Toen we zagen dat The Escape Room Rijswijk steeds vaker goede beoordelingen scoorde, begonnen we toch wel benieuwd te worden. Een afspraak was snel gemaakt en na het spelen van twee van de drie kamers waren we dusdanig onder de indruk dat we de mensen achter deze locatie wel eens beter wilden leren kennen. Inmiddels zijn ze zelfs door jullie gekozen voor de publieksfavorieten 2017 op deze website.

Crowdfundingsactie
Tweeling Tim en Kevin de Klerk hadden al veel over escape rooms gehoord en ook de bekende uitzending van De Wereld Draait Door over escape rooms gezien. Toen ze echter zelf de eerste kamer speelden, wisten ze genoeg: dit was wat ze wilden. Ze besloten daarom een crowdfundingactie op te zetten. Samen kozen ze ervoor om Tim aan te stellen als sleutelfiguur tijdens de crowdfundingsactie: “We hebben altijd het idee gehad om het samen te doen, alleen konden we het niet aan het bedrijf vertellen waar we allebei werkten omdat we niet wisten of het een succes zou worden. We hebben daarom besloten om Tim boegbeeld te maken en Kevin hem te allen tijde in de luwte te laten steunen. Een geweldig moeilijke tijd voor Kevin om dat geheim te houden.”

De crowdfundingsactie werd echter een overweldigend succes: met een enorme lijst aan investeerders en konden ze aan de gang. Hierin werden (en worden) ze bijgestaan door het creatieve team van Wouter, Maurice en Roy.


Jack The Ripper

"We hebben altijd het idee gehad om het samen te doen, alleen konden we het niet aan het bedrijf vertellen waar we allebei werkten omdat we niet wisten of het een succes zou worden."


Opening van de eerste kamer
Een half jaar na de crowdfundingsactie ging de eerste kamer al open: Jack The Ripper. Ze kozen voor een bekend thema zodat het bij veel mensen meteen tot de verbeelding zou spreken: “Zodat bijna iedereen direct een bepaalde gedachte had bij het opkomen van onze escape room: de seriemoordenaar uit Londen, een beetje spannend natuurlijk.”

Tijdens het bouwen kwamen ze erachter dat elektronica een grote kostenpost zou zijn. Ze besloten de Media Markt te bellen. Tim verklaarde Kevin voor gek, maar binnen drie dagen was de deal gemaakt. “De eerste twee jaar voeren we het logo van Media Markt bij ons eigen logo en helpen en versterken we elkaar waar nodig,” aldus Tim. Een slimme commerciële deal voor beide partijen dus.

Niet heel lang na de eerste kamer volgde een tweede kamer: The Hangover. Een totaal ander thema en andere kamer. Ondertussen hielpen ze ook nog mee aan de Maffioso kamer van The Cube in Hellevoetssluis.

Jason’s Curse
Met alle opgedane ervaring (wat vinden mensen leuk? Wat verwachten ze?) werd er begonnen aan de nieuwe kamer: Jason’s Curse. Voor deze kamer stapten ze voor het eerst af van de “bekende” thema’s. Er werd gekozen voor een compleet nieuw verhaal. Ze wilden hun eigen grenzen verleggen en de beleving nog groter maken. “We hebben het decor tot in de puntjes van te voren uitgedacht, alles verzameld wat we maar konden en ruim drie maanden alleen maar geschreven over onze nieuwe kamer”, aldus Tim. Tijdens het bouwen kregen ze nog meer leuke ideeën en voor de finishing touch lieten ze een decorschilder komen. Ook de software voor de kamer werd door een externe partij ontwikkeld. Alles moest top zijn. Met het team van Escapetalk hebben we deze kamer natuurlijk gespeeld, en we kunnen alleen maar zeggen dat ze hun doel hebben bereikt. Het verbaasd ons dat ook niets dat Jason’s Curse in de top 3 van kamers staat op Escapetalk.


The Hangover
"We hebben het decor tot in de puntjes van te voren uitgedacht, alles verzameld wat we maar konden en ruim drie maanden alleen maar geschreven over onze nieuwe kamer."


Hoogte- en dieptepunten
Als hoogtepunt noemen ze alle complimenten van klanten en andere eigenaren over de nieuwste kamer. “Daar kunnen wij oprecht van genieten!” Escape Room Rijswijk onderscheidt zich volgens hen omdat ze de tijd nemen om elke groep een uitje te geven dat ze niet snel zullen vergeten: “Het begint al bij binnenkomst waar we ze hartelijk welkom worden heten. Wij genieten als klanten lyrisch de zaak uitlopen! Aandacht voor onze bezoekers en klantvriendelijkheid staan hoog in het vaandel.”

Over een dieptepunt hoeven ze ook niet lang na te denken. Tim: “Onze allereerste groep. Maanden van hard werken, zwoegen en je droom najagen. Een moment waar je op gewacht hebt. Twee weken getest en geen vuiltje aan de lucht. De groep moet er bijna in en het beeldscherm werkt niet meer. Alles opnieuw gestart, getest: het werkt. Licht uit, groep de kamer in. Beeldscherm doet het niet. Na drie kwartier  kwamen we erachter dat de stekker van het beeldscherm in het verkeerde stopcontact was gedaan. Met het licht uitzetten op de gang, ging ook het beeldscherm uit in de kamer. Achteraf hebben we er hard om gelachen...”

Toekomstplannen
Op Facebook kwamen we een filmpje tegen over een kinderkamer die eraan zou komen. Dit plan staat echter even op een laag pitje. Ze zijn wel druk aan het nadenken over de toekomstplannen: “We hebben altijd gezegd toen we in deze branche stapte, dat er 5 jaar geld in te verdienen was. Daarna moet je bij de allerbeste zitten of op een toeristische locatie.” Ze willen absoluut verder in deze branche, maar zien ook kansen om er dingen bij te gaan doen in andere sectoren, in de horeca bijvoorbeeld. Na de bouw van Jason’s Curse is de motivatie om verder te bouwen in ieder geval groter dan ooit. Hoe, wat en wanneer weten ze nog niet, maar er is wel al voorzichtig over gesproken.


Jason's Curse
"We genieten het meest van kamers die verzonnen en bedacht zijn door de eigenaren/personeel zelf. Hier voel je de passie en enorme liefde voor het vak."

Fanatieke escapers
Zelf zijn ze ook fanatieke escapers. Het maakt ze niet uit of het kleine kamers met weinig techniek zijn of next level escape rooms: ze willen overal escapen. De teller van het creatieve team staat inmiddels al ruim op 70 kamers. Gevraagd naar hun favoriete escape rooms, antwoord Tim als volgt: “We genieten het meest van kamers die verzonnen en bedacht zijn door de eigenaren/personeel zelf. Hier voel je de passie en enorme liefde voor het vak. Voorbeelden hiervan zijn : De Meisjeskamer (Bunschoten), The Vault (Sherlocked) en absoluut Kamer 237 in Volkel, maar er staan binnenkort een paar kamers op ons verlanglijstje die zomaar onze top 3 in de war kan gooien.”

Volgens de heren zit de ontwikkeling in de escape roomwereld voor de komende jaren vooral in het maken van de ultieme beleving, compleet met alles erop en eraan in een levensecht decor. “Deelnemers worden onderdeel van het verhaal dat compleet is uitgedacht en dat met alle bijbehorenden technieken aanvoelt alsof de spelers in een film zitten.”

Als we vragen of ze nog iets willen toevoegen krijgen we het volgende compliment: “We zijn super blij met Escapetalk.nl als community die net even iets meer toevoegt dan sommige andere websites. Ga zo door zou ik zeggen!”

Ook zin gekregen om een van de kamers van Escape Room Rijswijk te spelen? Ga naar website om te reserveren!

Genoemde escape rooms

OuterGround

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren