Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

In gesprek met de makers van Escape Room The Game

Identity Games bestaat al sinds 1992. De twee oprichters, Albert Meuter en Emile Kalis, zijn ooit begonnen met het maken van spellen voor bedrijven, maar wisten onlangs de prijs voor Spel Van Het Jaar in de categorie 12+ te winnen met Escape Room The Game. We zijn zelf ook behoorlijk enthousiast over het basisspel en de eerste uitbreidingen. Dit was voor ons reden om eens te praten met de mensen achter dit succesvolle spel.

Dit jaar kwamen jullie met Escape Room The Game. Hoe kwamen jullie erbij om een bordspelvariant te maken van escape rooms?

"De moeder van een collega had net een escape room gespeeld en vroeg waarom we daar geen spel van hadden. Toen dachten wij direct: 'Waarom hebben we dit zelf niet verzonnen?' en we zijn direct aan de slag gegaan. Het is zo’n logisch idee!"

Hoe hebben jullie inspiratie opgedaan voor het spel?

"We hebben heel veel escape rooms gespeeld, maakten continu puzzels voor elkaar en sloten ons letterlijk uren op in ons creatiekamer om te brainstormen."

Wat waren de uitdagingen tijdens het ontwikkelen van het spel?

"De grootste uitdaging was toch wel: hoe ga je zo dicht mogelijk bij de beleving van een echte escape room komen? Je zit tenslotte niet opgesloten, maar gewoon thuis aan een tafel. Wat daarnaast een grote uitdaging was, was dat we geen fysieke opdrachten konden maken. Alles moest bestaan uit papier en karton, maar je wil mensen toch echt verbazen met de puzzels.

Zijn er nog dingen die jullie achteraf gezien anders zouden hebben gedaan?

"Ja, dat heb je altijd met het ontwikkelen van een spel. Een spel is voor de bedenkers eigenlijk nooit af! Gelukkig zijn er de uitbreidingssets, zo kunnen we toch nog alles er in kwijt wat we willen."

"Aan het einde van het jaar komen we met twee versies met een Virtual Reality bril. Die worden echt spectaculair!"
En nu hebben jullie zelfs de prijs voor Spel Van Het Jaar in de categorie 12+ gewonnen. Hoe was dat?

"Zo gaaf! Iedereen binnen Identity Games heeft keihard gewerkt aan dit spel. We waren er met z’n allen echt dag en nacht mee bezig. We waren zo blij en zijn nog steeds apetrots!"

Opent dat nog nieuwe deuren of zorgt dat voor nieuwe mogelijkheden?

"Ten eerste is het voor consumenten echt een keurmerk, dus de bevestiging dat het echt een goed spel is. Daarnaast is het heel fijn om te laten zien aan onze buitenlandse distributeurs; we willen het natuurlijk aan zoveel mogelijk landen verkopen."

Was echt alle feedback louter positief of was er ook kritiek?

"Mensen zijn over het algemeen heel erg positief. We krijgen echt mailtjes binnen van mensen die ons bedanken en de recensies op het internet zijn ook super. Mensen vinden het soms jammer dat je de vier avonturen allemaal maar één keer kunt spelen, maar daarvoor maken we nu de uitbreidingen. Zo kun je toch blijven spelen."

En hoe zijn de reacties op die uitbreidingen? Worden die net zo goed ontvangen?

"Zeker, we zien dat de reviews en reacties op de eerste twee in ieder geval heel goed zijn. In de loop van dit jaar komen er nog vier uitbreidingen aan, plus ook nog een speciale Virtual Reality uitbreiding!"

En komen nu steeds meer escape roomspellen op de markt. Zien julie dat als concurrentie of versterkt dat elkaar juist?

"Klopt, het is natuurlijk ook een populair fenomeen en het is dus logisch dat ook andere partijen daarop inspelen. Dat is onmogelijk om te voorkomen en ook niet erg. Voor ons natuurlijk de uitdaging om steeds te blijven vernieuwen en het beste spel aan te bieden."

En nu? Wat is het vervolg op dit succesverhaal? Komen er nog meer uitbreidingen of een nieuw spel?

"Jazeker! Er zijn nu twee uitbreidingen en de volgende twee komen er alweer aan. Aan het einde van het jaar komen we met twee versies met een Virtual Reality bril. Die worden echt spectaculair!"

We zijn benieuwd!
 

Winnen?

We zijn naar de winkel gegaan en hebben twee extra uitbreidingen gekocht. We geven ze allebei weg en meedoen is eenvoudig. Like onze Facebook pagina en deel dit bericht om kans te maken. We kiezen 31 maart twee winnaars. Een uitbreiding per winnaar. Mocht je een voorkeur hebben geef het dan vooral aan!

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren