Deze Exit: Het Spel spellen hadden we al een tijdje op onze radar, maar het duurde even voor ze in het Nederlands te krijgen waren. Ze zijn bedacht door het Duitse echtpaar Markus & Inka Brand. Dit stel maakt als sinds 2006 spellen en sinds 2016 hebben ze internationaal succes met deze Exit-reeks. Binnenkort kun je meer over dit duo lezen in een interview op onze website. Voor nu hebben we de drie inmiddels in Nederland beschikbare spellen voor jullie getest!
De tot nu toe verschenen delen in het Nederlands zijn: Het Geheime Lab, De Verlaten Hut en De Grafkamer van de Farao. Aangezien de spellen min of meer dezelfde speelwijze hebben en ook in kwaliteit niet veel voor elkaar onderdoen, bespreken we ze als geheel in plaats van los.
Als je de doosjes opent, vind je een boekje, een decodeerschijf, wat losse elementen en een flinke stapel kaarten. Hiermee ga je aan de slag: het boekje, losse elementen en kaarten worden met elkaar gecombineerd. Als je tot een oplossing bent gekomen, kun je dit controleren met behulp van de decodeerschijf: je stelt de code voor een bepaalde puzzel op de schijf in en zo verschijnt er een getal. Je pakt vervolgens deze kaart. Als het antwoord fout is, krijg je dat meteen te zien en moet je nog even goed nadenken wat je misschien over het hoofd hebt gezien. Bij een mogelijk goed antwoord krijg je nog een controle waarbij je een symbool moet herkennen op een afbeelding. Op die manier sluiten ze uit dat je perongeluk een goed antwoord krijgt waar je nog niet aan toe was. Het hintsysteem werkt even goed: Je kunt per puzzel een aantal hintkaarten pakken. Als je er dan nog niet uitkomt is er zelfs een antwoordkaart. Je zult dus nooit vastlopen.
Dit spel is dus totaal anders van opzet dan we gewend zijn van spellen die we eerder speelden, maar het werkt erg logisch. De decodeerschijf doet overigens wel denken aan de ThinkFun! Spellen, maar gelukkig doet het moeilijkheidsniveau daar verder niet aan denken.
Ook al hadden we soms hints nodig, de puzzels voelden nooit onlogisch. We hebben nooit het gevoel gehad dat iets te ver gezocht was of niet klopte. Daarnaast waren de puzzels van een erg goed niveau. Niet te simpel, maar ook niet te moeilijk. Uitdagend en inventief. Er werd bijzonder goed gebruik gemaakt van het beschikbare materiaal. We wisten alle spellen maar net binnen het uur af te ronden, wat voor ons ook veel zegt over de kwaliteit van een thuismysterie.
Op het eind kan je een score berekenen die je zelfs kan invullen op een soort van certificaat. Het stelt niet zoveel voor, maar het is leuk bedacht. Je score bereken je op basis van de tijd en het aantal hints dat je nodig had. Je kunt ook niet verliezen bij dit spel: als je langer nodig hebt, is je eindscore gewoon minder goed. Dit maakt het ook leuk om te spelen voor beginners.
Met wat fantasie en doorzettingsvermogen is het spel te spelen zonder iets kapot te maken, maar eigenlijk is het veel leuker als je gewoon knipt en tekent in en op het materiaal. Dat betekent wel dat je het spel dan maar een keer kan spelen en dus ook niet kan doorgeven. Dat is ergens jammer, maar het zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden. Wij hebben met veel moeite de spellen heel weten te houden, maar achteraf gezien vragen we ons eigenlijk af waarom.
Op de doos staat dat het te spelen is met 1 tot 6 spelers. Wij speelden het met z’n tweeën en we denken dat dit perfect is. De opgegeven speeltijd van 45-90 is ook realistisch.
Als we een favoriet moeten kiezen was dat De Grafkamer van de Farao, die we toevallig ook voor het laatst hadden bewaard. Maar eigenlijk zijn ze alle drie aan te raden. Voor het geld hoef je het ook niet te laten, want met een adviesprijs van 14,99 euro zijn ze netjes geprijsd. Ze zijn overigens ook iets goedkoper te krijgen (zie links onderaan).
In Duitsland zijn er al meer delen beschikbaar en zullen er zelfs nog meer volgen. We zijn erg benieuwd wanneer we ze in het Engels of Nederlands kunnen spelen want de Exit-spellen staan inmiddels op ons favorietenlijstje! We gaan het in de gaten houden!
Meldingen ontvangen?
Wil je notificaties ontvangen?