Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Getest: Escape Room The Game: Virtual Reality

Toen Escape Room The Game: Virtual Reality aangekondigd werd, waren we meteen enthousiast en erg benieuwd. Aangezien we een PSVR (Virtual Reality voor de Playstation 4 console) in huis hebben en alle tot nu toe verschenen delen van Escape Room The Game hebben gespeeld, waren we erg nieuwsgierig hoe een de makers een combinatie van die twee zouden aanpakken en hoe dat zou uitpakken. Inmiddels is het spel wederom genomineerd voor Speelgoed Van Het Jaar. In september ontvingen we van Identity Games een exemplaar, en die hebben we natuurlijk meteen voor jullie getest! Zou het de verwachtingen kunnen waarmaken?

In de doos vind je de twee uitbreidingen en de VR-bril. Bij deze uitbreiding heb je het basisspel niet per se nodig. Dat is nieuw: bij de vorige uitbreidingen had je dit namelijk wel. Je kan er nu echter ook voor kiezen om met twee mobiele telefoons te spelen: een van de twee telefoons werkt dan als de Chronodecoder en de andere heb je nodig voor de VR-omgeving. We hebben deze optie even kort getest en dat lijkt prima te werken. Uiteindelijk hebben we zelf het spel wel gespeeld met de fysieke Chronodecoder en bijbehorende sleutels uit het basisspel.

Escape Room The Game - VR bril

De bijgevoegde VR-bril is in feite niets meer dan een kartonnen bril waar je je smartphone in kan plaatsen. Verwacht geen haarscherpe HD-beelden, maar aangezien het spel voor 24,95 te koop is, is dat ook niet zo vreemd. Het werkt echter wel! In sommige opzichten zelfs beter, want daar waar Nathalie vrij snel ziek wordt van het spelen op de PSVR, had ze daar tijdens het spelen van Escape Room The Game VR geen last van. Dat komt vooral omdat je de VR niet continu nodig hebt tijdens het spelen van deze uitbreiding. Je combineert de informatie die voor je op tafel ligt met de informatie die je krijgt via de bril. In principe hoeft ook niet iedereen de bril op te hebben gehad, zolang er maar een persoon de informatie uit de VR-omgeving communiceert.

De VR-toevoeging zorgt er ook voor dat je je nog beter kan inleven in het verhaal. De ruimte die je te zien krijgt is interactief: door op een knop te drukken bovenop je bril, kun je klikken in de VR-omgeving. Dat werkt verrassend goed. Des te jammer is het daarom dat je maar één ruimte per uitbreiding te zien krijgt in VR. Daar lijkt ons nog winst te behalen. Een intro en/of outro filmpje zou het geheel ook nog beter kunnen maken.

Submarine
Het verhaal van de eerste uitbreiding, Submarine, draait om de Drebbel Deep Sea Challenger. Na een botsing ligt het complete systeem plat. Aan jou de taak om de reserve accu weer aan de praat te krijgen. Je hebt een uur voordat je zuurstof op is.

We moesten even wennen aan het combineren van VR en de items op tafel. Wellicht is het een tip voor de makers om een soort ‘tutorial’ te maken zodat mensen kunnen wennen aan de manier van spelen en op welke manier je items kunt combineren. Het heeft ons namelijk wat tijd van het eerste spel gekost om erin te komen en dat is zonde!

Toen we het eenmaal doorhadden, hadden we de smaak wel te pakken. Submarine heeft namelijk leuke, originele, puzzels en in combinatie met VR komt Escape Room The Game nog dichter bij de ware escape room ervaring.

Behind Enemy Lines
In Behind Enemy Lines stort je met je helikopter neer in vijandelijk gebied. Je balanceert op de rand van een klif en de piloot is nergens te vinden. Je doel is om contact te maken met de thuisbasis.

We gingen voortvarend van start met de wederom leuke en originele puzzels. Helaas liepen we echter zo totaal vast in het derde deel dat zelfs de hints niet hielpen. Net zoals je soms een kamer tegenkomt met puzzels die je gewoon niet liggen, was dat hier ook het geval. Dat hoeft niet aan de kamer (in dit geval dus het spel) te liggen. Het voelde voor ons als te veel rekenwerk en we hebben de walkthrough er uiteindelijk bij moeten pakken om het einde te halen. Mocht reken-, maat- en meetwerk wel jouw ding zijn, dan zal je ervaring waarschijnlijk een stuk positiever zijn want de uiteindelijke oplossing klopt wel en zit goed in elkaar.

Conclusie
Al met al hebben we ons zeker vermaakt met deze uitbreiding, met name met Submarine.  De prijs lijkt ons netjes en het feit dat je het basisspel niet nodig hebt is mooi meegenomen.

Verder zien we met name de potentie in de combinatie met VR. Deze stap zorgt voor mooie nieuwe mogelijkheden. Daarom zijn we vooral erg benieuwd naar het volgende project van Identity Games. Gaan ze deze prima VR-basis verder uitbreiden en het geheel naar een nog een niveau hoger tillen? Daar liggen wat ons betreft zeker nog kansen in ieder geval.

Escape Room The Game - Virtual Reality werd ons beschikbaar gesteld door Identity Games.

Genoemde games

Escape Room The Game: Virtual Reality

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren