Found a bug?

Receive notifications?

Do you want to receive notifications?

Notifying Pim

Getest: Escape Room The Game

Fanatieke escapers hebben het nieuws waarschijnlijk al gehoord: Identity Games (een internationale spellenuitgever uit Rotterdam) heeft op 1 september het nieuwe spel Escape Room The Game op de markt gebracht. Het is ’s werelds eerste escaperoomspel voor thuis, en het belooft de spanning van een real-life escaperoom. Inmiddels kun je als consument het spel voor € 39,95 kopen bij verschillende winkels en online, en het team van Escapetalk.nl stond te popelen om het spel voor jullie te testen. Zou het in de buurt komen van de door ons zo geliefde escaperooms?

Het spel
De makers zijn dichtbij het concept van een echte escaperoom gebleven: binnen de tijd (60 minuten) moet je, door middel van het oplossen van puzzels en het leggen van verbanden, drie codes ontcijferen en invoeren om de tijd te stoppen. Escape Room The Game bevat vier verschillende verhalen, en daarmee dus ook vier verschillende spellen. Alle spellen hebben een andere moeilijkheidsgraad, dus aangeraden wordt om met de minst moeilijke te beginnen. De spellen zijn helaas maar één keer te spelen (net zoals de meeste echte escaperoom), maar voor de echte fanatiekeling komen er deze maand al uitbreidingsets met nieuwe spellen.

Wanneer je de doos uitpakt, valt als eerste de zogeheten Chrono Decoder op. Deze Chrono Decoder staat eigenlijk centraal in elk spel: het apparaat telt af van 60 naar 0 minuten, en je voert alle ontcijferde codes op dit apparaat in om op die manier het spel zo snel mogelijk tot een goed einde te kunnen brengen. De decoder heeft daarnaast ook nog meerdere functies, maar daar komen we later op terug.

Het spel is volgens Identity Games geschikt voor 3 tot 5 spelers en de minimum leeftijd is 16 jaar (waarschijnlijk vanwege de moeilijkheidsgraad). We hebben alle spellen uitvoerig bekeken en getest en we delen onze bevindingen graag met jullie.



Opstarten
Voordat we zijn begonnen, hebben we natuurlijk eerst de duidelijk geschreven handleiding gelezen. De handleiding is misschien zelfs wat overcompleet: er staat uitgebreid beschreven hoe je de Chrono Decoder en de bijbehorende sleutels gebruikt. In tegenstelling tot een real-life escaperoom, waar je vaak zelf uit moet uitzoeken hoe puzzels werken, krijg je hier dus al informatie over hoe je bepaalde puzzels op moet lossen en hoe je de ontcijferde codes in moet voeren en wanneer je de Chrono Decoder moet gebruiken voor een puzzel. Op zich stoort dit niet, de puzzels in het spel zelf zijn uitdagend genoeg, maar het idee dat je met deze informatie een real-life kamer in zou gaan, is ondenkbaar. Daarnaast zouden er op de website van het spel filmpjes te zien moeten zijn van de instructies, maar deze konden we helaas niet vinden. (Update: Deze is inmiddels hier te vinden.)

Daarna stuitten we op wat (in onze ogen) vreemde informatie: een ontspanningspercentage. In het boekje staat hoeveel mensen er binnen de tijd de eindstreep van het spel hebben gehaald. Wij zijn nog erg benieuwd waar dit percentage op is gebaseerd, aangezien het spel pas net op de markt is. Daarnaast is een ontsnappingspercentage een variabel nummer, waardoor het ongeloofwaardig wordt omdat deze boekjes uiteraard niet elke maand vernieuwd worden.

Als laatste willen we iets vertellen over de applicatie die er ontwikkeld is voor bij het spel. Een erg leuk idee om op deze manier de beleving te verbeteren. Via de app kun je bijpassende muziek afspelen (wel even je schermbeveiliging uitzetten), en achteraf een foto maken (net als bij de meeste echte escaperooms gebeurt). Een leuke toevoeging waar we ook daadwerkelijk gebruik van hebben gemaakt! Duidelijk is wel dat de app nog in ontwikkeling is, omdat we toch een aantal bugs zijn tegengekomen. Het maken van de foto doet het namelijk af en toe niet, en enkele acties in de app zorgen ervoor dat de app soms vastloopt. Het idee is echter leuk!



Verloop van de spellen
De spellen beginnen allemaal met een verhaal om, net als bij een echte escaperoom, helemaal in de sfeer te komen. Zonder compleet ingerichte kamer vergt dit iets meer moeite, maar de verhalen spreken zeker tot de verbeelding. Ook zou hier een introfilmpje te zien moeten zijn op de website, maar deze is helaas nergens te vinden. Dit zou wel extra beleving geven aan het verhaal, dus we hopen dat deze filmpjes snel beschikbaar zijn voor toekomstige spelers!

Verder bestaat elk spel uit drie fases. In elke fase ontcijfer je een code (soms met behulp van hulpmiddelen die op de Chrono Decoder staan) die je vervolgens invoert. Is het antwoord juist, dan mag je de volgende enveloppe openen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als het vinden van een doorgang naar een eventuele volgende kamer in echte escaperooms. Ook het hintsysteem werkt prima. Op gezette tijden speelt er een geluid af waarna je, indien gewenst, een hint kan pakken. Dit doe je door een kaartje in de hintdecoder te plaatsen, waarna de tekst duidelijk leesbaar wordt.

Wij hebben Prison Break met z’n drieën gespeeld en de overige drie spellen met z’n tweeen omdat we benieuwd waren of dat ook mogelijk was. Dit leverde ons, met uitzondering van Temple Of The Aztec, geen enkel probleem op. Dit laatste verhaal, de moeilijkste van de vier, was echter behoorlijk pittig. Wij kwamen hier dan ook niet uit en zelfs met de oplossing in de hand (nadat het ons niet gelukt was) vonden we niet alles even logisch. Waar het precies aan lag durven we niet te zeggen, wellicht moet je dit verhaal toch echt minimaal met z’n drieen spelen. Die frustratie kennen we echter ook van de echte escaperooms, dus wat dat betreft...

Al met al kunnen we wel zeggen dat we ons ontzettend vermaakt hebben met dit spel. Het gevoel is goed vertaald (voor zover dat mogelijk is) en we merkten dat we ook echt fanatiek aan het spelen waren. Net zoals in het echt wilden we liever geen gebruik maken van de hints, tenzij het echt niet anders ging. De puzzels zijn leuk, met daarin enkele uitschieters die we helaas niet kunnen benoemen zonder te spoilen. Ook het feit dat er in enkele verhalen wordt verwezen naar de andere verhalen vonden we een leuk detail. Alles is ook zo toegankelijk mogelijk gemaakt voor iedereen, zo is er voor een puzzel met kleuren een versie bijgesloten voor mensen die kleurenblind zijn. En net zoals in het echt wilden we na het spelen van één spel meteen een volgende doen.

Deze bordspelvariant is wat ons betreft een mooie uitbreiding op de real life escaperooms. Wij kunnen dan ook niet wachten op de uitbreidingen die later deze maand op de markt komen!

Meer informatie? Bekijk de website van het spel.

UPDATE:
Recensies van de uitbreidingen staan imiddels ook online:

Murder Mystery & Welcome To Funland
Casino & Space Station

Mentioned games

Escape Room The Game

Post the first comment

Login to reply