1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

Nieuw concept: Escape Case

Hoi allemaal,

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met het maken van mijn eigen 'escape room'. Het is een variant op een escape room, namelijk een grote koffer met daarin allemaal voorwerpen die je ook in een escape room zou kunnen vinden. Allereerst moet de koffer open worden gemaakt m.b.v. alles wat op de koffer staat geschreven. Daarna moeten alle voorwerpen in de koffer worden gebruikt om puzzels op te lossen en zo tot het einde te komen. Het zijn puzzels die je ook in een escape room tegen zou kunnen komen, maar het verschil is dus dat er hier geen kamer is waar je uit moet ontsnappen. De Escape Case duurt anderhalf uur.

Ik heb de Escape Case al bij familie en vrienden getest en zij waren allemaal enthousiast. Ook heb ik het al met groep 8 van een basisschool gespeeld. Zij hadden wel extra hulp nodig maar vonden het ook erg leuk. Daarom heb ik bedacht dat het misschien leuk is om de Escape Case te gaan verhuren.

Het idee is dat mensen de koffer op kunnen halen, dan een dag mogen houden en dan weer terug moeten brengen. Ze kunnen de Escape Case dan gewoon thuis spelen. Voor de hints heb ik ook al wat bedacht. Ik heb een boekje met hintkaartjes. Op elk kaartje staat een foto van een voorwerp. Als de spelers een hint nodig hebben, zoeken ze dat voorwerp op en bekijken ze de hint. Er is een hint A en een hint B. Hint A is een normale hint en hint B geeft al bijna de oplossing weg. Daarnaast dacht ik dat het misschien handig is om een document met daarin alle oplossingen mee te sturen. De kans is klein dat je die nodig hebt na beide hints gelezen te hebben maar ik wil natuurlijk voorkomen dat spelers vast komen te zitten en niet meer verder kunnen spelen.

Een website heb ik nog niet. Hier is wat meer informatie te vinden:
Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-v ... ousPage=lr
Facebook: https://www.facebook.com/Escape-Case-Ed ... 755673438/

Ik ben erg benieuwd naar reacties, tips of andere nuttige opmerkingen!

Re: Nieuw concept: Escape Case

Mobiele escape rooms / kisten / koffers / tassen zijn er ook al in vele soorten en maten.

Je grootste concurrentie zijn de bordspellen denk ik. Die zijn waarschijnlijk goedkoper en hoeven niet terug ook.

Niettemin is er natuurlijk altijd ruimte voor kwaliteit. Als je echt iets goed maakt zullen mensen het zeker willen spelen.

Re: Nieuw concept: Escape Case

Erg leuk dat het een koffer is met grote puzzels er in, daar onderscheid je je wel van wat al op de markt is. Ik sluit me wel aan bij Shanna haar reactie van het ophalen en terugbrengen. Dit is niet haalbaar. Ik denk dat je met je huidige concept lastig een doelgroep kan bedienen. Particulieren zitten mijn inziens niet te wachten op een grote reiskoffer in huis die ze ook weer terug moeten brengen en verplicht die avond moeten spelen. Echter is je Escape Case ook niet geschikt voor mensen om in de kast te zetten, stel dat je er meer geld voor zou vragen en men het thuis kan houden.
Bedrijven zouden eerder voor een uitleenescapebox gaan, alleen daarbij denk ik dat het te veel 'doe-het-zelf' is op deze manier en vaak ziet een bedrijf zich daarin graag begeleid en mochten bedrijven geïnteresseerd zijn dan zal het vooral in je regio zijn.
Verder lees ik op Marktplaats dat het verhaal is dat je moet nablijven op school, dit geeft mij het idee dat het een escapespel voor 12 t/m 16 jaar is. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk je doelgroep is? Want ook daarbij denk ik dat het voor die doelgroep niet haalbaar is om een koffer ergens op te halen en terug te brengen.

Ik denk dus dat je er nog niet helemaal bent met je concept en je moet gaan kijken naar welke doelgroep je wilt bereiken en waar die doelgroep op zit te wachten. Mijn advies als fanatieke thuis escapespeler is dat ik graag iets wil bezitten, dat ik het wil kunnen spelen wanneer ik wil, dat het origineel is, goede moeilijkheidsgraad voor volwassenen en er mooi uitziet.

Hoop dat je hier iets aan hebt! Succes