1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

Re: Boedapest

Hi allen,

Ondertussen in Boedapest geweest en 19 kamers gespeeld.

Absolute aanrader om eens te doen...

Niet alleen omdat de kamers gewoon hardstikke leuk zijn om te spelen maar ook omdat het gewoon een leuke stad is.

Alle kamers die we gespeeld hebben waren over het algemeen prima te spelen met 2-4 spelers.
Met grotere groepen zal het vaak wat krap zijn.

Maar.... zeker doen!

Iemand nog tips welke stad nu leuk is om te bezoeken? Hoor veel over praag en sofia.

Iemand bekend met de kamer prijzen daar?

Thanks!

Goedemiddag Perry,

Ik ben even benieuwd naar jou lijstje.
Kan je mij die mailen? Zodat wij even kunnen kijken wat er leuk en minder leuk is.

Ik heb er al een aantal op staan (7 stuks) maar dan kan ik even vergelijken.

Alvast bedankt!

Tim
Escape Room Rijswijk

Goedemiddag Perry,

Ik ben even benieuwd naar jou lijstje.
Kan je mij die mailen? Zodat wij even kunnen kijken wat er leuk en minder leuk is.

Ik heb er al een aantal op staan (7 stuks) maar dan kan ik even vergelijken.

Alvast bedankt!

Tim
Escape Room Rijswijk
Zet die lijstjes vooral hier neer, dan heeft iedereen er wat aan ;)

Hi,

hierbij de lijst van kamers die we gespeeld hebben

Pirate Cave - Leuke aankleding en puzzels , ligt wat verder uit het centrum dus zou wel met de taxi gaan.

Time Machine - Mystique room - Mooie kamer , goede aankleding. helemaal in steampunk style, vond het wel een onduidelijke kamer qua puzzels omdat je niet gelijk door had wat je allemaal moest doen en wat er gebeurde als je iets had opgelost.

The Pirate bay - mystique room - Dit is de nieuwste kamer en je bevind je werkelijk op een schip. echt 1 van de mooiste kamers qua aankleding die ik heb gezien in boedapest. Dit is een kamer zonder sloten en alles is op sensor.

Tower of Wollongong - mystique room - Is geen echte escape room , is een kamer met een toren in het midden en deze toren moet je dmv. opdrachten helemaal geopend krijgen om te kunnen ontsnappen uit de kamer. Was leuk om te doen maar mijn voorkeur gaat uit naar een ander soort kamer.

Shogun Shadow - mystique room - Kamer in japanse sferen , wederom erg mooi opgezet met leuke puzzels maar niets nieuws of verrassends.

Mystique room was al bezig met een nieuwe kamer , thema game of thrones , vermoedelijk klaar Rond eind November.

Vond Mystique sowieso een goede locatie omdat er een prima ontvangstruimte is. Wel kan het druk zijn door de vele kamers maar dit is een locatie die niet mag missen op je lijst als je naar boedapest gaat...... Time Machine en Pirate Bay vond ik persoonlijk het leukste van deze locatie.

Anachoristica - TRAP - Dit is de nieuwste kamer van TRAP en deze kamer heeft ook geen sloten. De kamer is leuk in elkaar gezet en zeker in de loop van het spel wordt alles steeds interessanter. Deze kamer is vrij pittig dus zeker voor de ervaren spelers. Is ook een kamer waar iedereen wel wat kan doen (ook wel momenten dat je staat te kijken).

Legacy of Noo'zaca - Mindquest - Deze locatie is alleen al gaaf omdat je via een Ruinbar naar de escape toe moet. Dus als je klaar bent kan je gezellig een drankje beneden gaan drinken in de ruinbar. Kamer is niet heel groot maar was ook weer leuk aangekleed. Dit was een kamer waar de puzzels mooi in het thema paste en er ook weer geen sloten aan te pas kwamen. Het is wel een kamer waar je snel staat te kijken als een ander bezig is.

Santa Muerte - E-exit - Dit vonden wij 1 van de leukste kamers om te doen qua gameflow. De spellen zijn niet spectaculair en de kamer is niet moeilijk maar het gehele spelverloop voelt gewoon prettig aan. Iedereen kan bezig blijven en zeker naar het einde toe is het een grappig spelverloop. Ook weer een kamer zonder sloten. Zeker doen!

Heaven+Hell - E-exit - Qua aankleding is deze kamer niet zo mooi als bovenstaande kamers maar de gameflow en de opbouw is wel heel erg leuk. Als je last hebt van kleine ruimtes dan moet je deze kamer niet spelen want er zit een onderdeel in het spel waarbij je in het "nauw" terecht komt. Dit is wel 1 van de kamers waarbij de verhaal lijn goed gevolgd wordt en alles wat je doet logisch is... je stapt echt van de hel naar de hemel. wij hebben erg genoten van deze kamer.

E-exit heeft ook een prima ontvangstruimte en goed sprekende engelse begeleiding. Samen met mystique en locked room zijn dit wat mij betreft wel de meest "proffesionele" locaties qua begeleiding en ontvangst ed. Wij hebben toch wel gemerkt dat het grote verschil met Nederland de totaal beleving is. Hier is zeker na het ontsnappen niet altijd de euforie van de begeleiders die je vaak in nederland wel ervaart.

White Mission escape - Gozsdu mission - Deze ruimte is inderdaad gewoon een witte kamer. Dus qua aankleding is er verder niets over te zeggen. De puzzels zijn uitdagend en iedereen kan bezig blijven in deze ruimte. Ondanks dat het geen traditionele escape room is hebben wij het wel heel erg naar ons zin gehad. Deze kamer duurt 90 minuten maar dit is wat mij betreft wat aan de lange kant.

Maffia Room - Gozsdu mission - De kamer was ingericht als een kantoor dus qua aankleding was er niets mis mee. De puzzels passen allemaal in het verhaal en waren leuk om te doen. het is voor mij geen kamer die werkelijk leuke of nieuwe verrassingen met zich mee bracht maar we hebben ons er wel prima vermaakt. deze kamer duurt 75 minuten.

Serial Killer 2 - Locked room - Deze kamer bestaat uit een combinatie van sloten en sensoren. Er zaten een aantal leuke puzzels in en ook hier moet je zeker iemand bij je hebben die tegen nauwe ruimtes kan. De puzzels zijn niet erg moeilijk en is voor iedereen verder prima te spelen. De aankleding was wederom prima.

The Motel escape - Locked room - Zoals de naam al doet vermoeden sta je hier in een hotel kamer. De aankleding van de kamer was dus prima. Een deel van de puzzels is anders dan gebruikelijk omdat het veel interactief is. Ook hier hebben we ons prima vermaakt maar vonden we deze kamer niet speciaal eruit springen tov. alle andere kamers die we hebben gespeeld.

Research Base escape - Locked room - Dit is de moeilijkste kamer van Locked room en volgens ons team ook de leukste die we hebben gespeeld. De puzzels waren uitdagend en wederom was het een kamer waar je geen slot kan vinden. Je wordt echt 'out of the box' geduwd en van locked room zou ik ook deze kamer het meest adviseren om te spelen.

Secret of the Depth - Mysterygames - Dit was echt een mooie kamer aangezien je werkelijk een onderzeeer (de nautilus , dus steampunk) instapt. Ik moet wel zeggen dat de aankleding leuker was dan de puzzels. Zeker de begin puzzel is niet in lijn met de kamer en is niet gebaseerd op logica maar gewoon doen. Deze kamer vonden wij dus bovenal erg mooi maar de puzzels niet speciaal.

Alchemist's Gold - Mysterygames - Dit was een standaard escape room met een matige aankleding en niet zulke speciale puzzels. De kamer was op zich prima te spelen en iedereen heeft wel wat te doen maar mijn voorkeur gaat uit naar andere kamers.

De service bij Mystery games vonden wij persoonlijk het minst. je wordt in de kamer gezet om te escapen en dat is ook de gehele beleving. Bij het verlaten van de kamer staat er niemand op je te wachten en wij moesten zelf naar de balie lopen om te vermelden dat we waren ontsnapt. Dit was erg jammer.

Napuche escape - Logiqrooms - Dit was wat ons betreft de allermoeilijkste kamer die we hebben gespeeld. De begeleidster gaf ook aan dat dit 1 van de moeilijkere kamers was in boedapest. De aankleding van de kamer is prima maar je merkt wel dat het een wat oudere kamer is. Het is een combinatie van sloten en sensoren en zeker voor de ervaren escape fanaten een absolute uitdaging..... met een beetje pijn in mijn hart moet ik ook melden dat dit de enige kamer was die wij niet hebben gehaald binnen de tijd..... dit is zeker een uitdaging.

Starwars escape - Escapezone - Deze op starwars gebaseerde kamers was op zichzelf leuk aangekleed met sensoren en R2D :) maar wij vonden dit de minste kamer die we hebben gespeeld. Dit komt voornamelijk door de spellen die er in de kamer waren verwerkt. Zonder teveel te verklappen moet je mensen hebben die een goed zicht hebben en een goed gehoor. Wij vonden de begeleiding daarbij niet echt geweldig dus wij zouden deze kamer afraden.

Enigma escape - Deze kamer is 90 minuten en totaal anders dan alle andere escape rooms. Deze kamer is ook wat verder uit het centrum en het beste te bereiken met een taxi. De escape bevind zich in een huis waarvan je echt alle kamers gaat gebruiken. Er is niet echt een special aankleding maar de gehele opbouw , de puzzels en het einde maakte dit voor ons 1 van de leukste kamers die we hebben gespeeld.

Samengevat vonden wij het niveau van de kamers in Boedapest qua aankleding echt onwijs meevallen. Zeker aangezien we toch veel reacties hebben gezien dat het niveau minder is dan Nederland. De absolute top van Nederland zullen ze inderdaad niet bereiken maar de laag eronder kunnen ze prima in mee.
De puzzels zijn allemaal wel wat makkelijker voor een ervaren escaper dan in Nederland. Wij stonden vaak met nog 15-20 minuten of meer tijd over al buiten.

De kamers die wij zeker zouden aanraden in willekeurige volgorde zijn:

Enigma Escape
Pirate Bay
Anachorista
Research Base
Santa Muerte
Heaven + Hell

De andere kamers waren ook allemaal heel leuk om te spelen en zullen zeker niet tegenvallen als je deze gaat doen. het blijft een persoonlijke voorkeur :).

De kamers die ik niet zou spelen zijn:

Starwars escape
Alchemist's gold (op zich leuke kamer maar er zijn zoveel betere)

Hoop dat jullie er wat aan hebben........... als iemand nog vragen heeft dan weten jullie me te bereiken :).

Afgelopen dagen zijn we met een groep van 6 naar Boedapest geweest om te escapen. De meeste kamers hebben we in teams van 3 gespeeld. We hebben veel gehad aan de reviews die we hier lazen, dus bij deze ook mijn bevindingen over escapen in Boedapest. Misschien hebben jullie er wat aan, voor als je (nog) een keer naar Boedapest gaat om te escapen!

Time Machine (Mystique Room), 33 min.
De eerste kamer die we speelden in Boedapest en ik was aangenaam verrast. Het zag er mooi uit en had leuke, afwisselende puzzel. De kamer is niet heel moeilijk voor Nederlandse begrippen, maar dat bleek bijna overal zo te zijn in Boedapest. De meeste onderdelen in deze kamer werkten prima, behalve één slot dat niet goed werkte.

The Pirate Bay (Mystique Room), 45 min.
Deze kamer ziet er van binnen heel mooi uit. Wel erg krap. Ik ben blij dat we deze kamer niet meer meer dan drie hebben gespeeld.

Shogun Shadow (Mystique Room), 37 min.
Dit was duidelijk een oudere kamer van Mystique. Het zag er op zich prima uit, de puzzels waren vrij makkelijk, maar technisch werkte er een aantal dingen niet. Dat haalde ons enorm uit het spel en doordat een deur op het verkeerde moment open was gegaan, was de volgorde heel onduidelijk.

The Iron Throne (Mystique Room), 41 min.

Eigenlijk net zoals bij de andere Mystique kamers die we hebben gespeeld, zag het er mooi uit en weinig cijfersloten (ze pronken enorm met ‘nieuwe generatiekamers’). Op zich een hele leuke kamer, maar voor ons was de ervaring minder goed, door weer technische dingen die niet goed werkten. Bovendien was de deur kapot, dus we hoorden en zagen iedereen die langsliepen. Echt zonde, want de kamer op zich is echt wel leuk.

The Cube (Mystique Room), 53 min. 52
Dit is één van de nieuwere kamers van Mystique en dat was duidelijk te zien. Dit is wel een kamer waar je van moet houden. Het zijn makkelijke ‘puzzels’, of eigenlijk waren het meer opdrachten. De ene groep vond deze kamer echt heel tof, maar ik vond ‘m zelf niet heel leuk, doordat we bij de eerste puzzel een kwartier achterstand op hadden gelopen, doordat er technisch wéér iets verkeerd ging (en de host niet ingreep). Daarna kregen we continu ongevraagd hints om in te lopen qua tijd.

Alice (Mystique Room) in Boedapest 48 min. 30
Dit was mijn persoonlijke favoriet van Mystique. Het thema spreekt mij erg aan en het zag er heel mooi uit. De kamer had leuke, afwisselende puzzels (geen sloten). Een onderdeel in de kamer was al versleten en werkte daarom niet goed, wat bijzonder is voor een kamer die nog geen drie maanden open is.

Al met al had Mystique echt leuke kamers, zeker voor de prijs die je betaalt (overal in Boedapest natuurlijk). Het is alleen zonde dat ze niet wat meer doen aan de technische fouten, want dat heeft bij ons echt veel invloed gehad.

Enigma Escape in Boedapest 61 min.
Deze kamer vonden wij allemaal erg leuk. Je hebt anderhalf uur voor deze kamer. Je gaat een heel huis door bij deze escape. De puzzels waren afwisselend, maar ook niet zo moeilijk. De meeste hosts gaven ook aan dat Nederlanders nou eenmaal beter zijn in escapen, haha. De aankleding vond ik een beetje matig, maar het heeft me niet gestoord.

Secret Subway (E-Exit) in Boedapest, 58 min. 15
Dit was één van mijn favoriete bedrijven om bij te escapen in Boedapest. Wij vonden dit echt een uitdagende kamer met veel leuke, verrassende elementen. Ze hadden bovendien de leukste hosts. Je merkte hier echt veel meer passie dan bij de meeste kamers in Boedapest. Je hebt 75 minuten voor deze kamer. Als je naar Boedapest gaat, zou ik deze zeker op je to-do-list zetten.

Santa Muerte (E-Exit) in Boedapest, 29 min. 28
Deze kamer vond ik ook erg tof. Wel echt makkelijker dan Secret Subway, maar zeker vermakelijk. Ziet er prima uit en heeft leuke puzzels. En ook bij deze kamer word je verrast.

Heaven and Hell (E-Exit) in Boedapest, 37 min. 37
Dit vond ik ook gewoon echt een leuke kamer. Niet al te ingewikkeld, maar ik heb me prima vermaakt.

Chernobyl (TRAP) in Boedapest, 42 min. 14
Wat een dramatische host hadden we tijdens dit spel. Een ontzettend ongeïnteresseerde dame, die geen idee had wat we aan het doen waren. De kamer op zich was gewoon wel oké, maar we voelden ons verre van welkom. De kamer werd klaargemaakt met de deur open, dus je moet eigenlijk buiten wachten als je niks wil zien. Dat kamers worden klaargemaakt met de deur open gebeurde overigens ook bij Mystique Room en Ilockedyou. Daarnaast hadden we ook hier weer een technisch onderdeel dat ons in de steek liet.

Anarchoristica (TRAP) , 45 min.
Deze keer was de host van TRAP iets beter, maar ik zou TRAP niet aanraden. Het eerste deel van de kamer is niet zo lineair als de meeste kamers die we hebben gespeeld en de spellen waren duidelijk een stuk uitdagender. We begonnen dus erg enthousiast. Deze kamer bevat geen sloten. Alleen toen gingen we door naar het tweede deel van het spel en toen is het voor ons echt verpest. NIKS werkte, echt helemaal NIKS. De host is meerdere keren de kamer ingelopen en heeft ons uiteindelijk geloof ik maar gewoon de kamer uitgelaten of zo. Enorme tegenvaller.

Research Base (Locked), 53 min. 20
De meest uitdagende kamer van Locked. Wij vonden het een verademing om bij Locked te spelen, omdat het duidelijk een professioneel bedrijf is. De hosts waren enorm enthousiast, heel leuk. De kamer werkt goed en het verhaal is duidelijk. Het hintsysteem vind ik prettig. Ik zou Locked zeker aanraden.

The Motel (Locked), 23 min. 40
Niet de meest bijzonder kamer van Locked en duidelijk een stuk eenvoudiger dan the Research Base en erg lineair. Desalniettemin heb ik me prima vermaakt in deze kamer. De kamer liep gewoon goed en een kleine technische storing werd direct heel netjes opgelost. We hadden eigenlijk een andere kamer geboekt, maar die bleek ineens niet te bestaan. Dit is echter direct opgelost en we konden deze kamer voor de helft van de prijs doen.

Seven Hill (Locked), 39 min. 34
Eigenlijk ook gewoon een prima kamer om te spelen. De kamer was mooi aangekleed en net als de andere Locked Rooms zag de afwerking er goed uit.

House of Escobar (Locked) in Boedapest 40 min.
Deze kamer belooft volgens hun website hetzelfde niveau te zijn als the Research Base, maar dat haalt het niet. Desalniettemin een leuke, afwisselende kamer.

Defeat The Night King (ILockedYou), 28 min.
Deze kamer was wel erg makkelijk. Ilockedyou heeft leuke kamers, maar het is wel duidelijk van een ander niveau dan E-Exit en Locked. De afwerking is nogal simpel, maar de puzzels waren op zich wel vermakelijk.

Hunger Games (Ilockedyou), 45 min.
Bij deze kamer had ik niet heel erg het gevoel dat ik in the Hunger Games was beland. Het idee was echt wel leuk, maar de uitwerking was toch wat matig. Sommige puzzels werkten niet heel fijn en wij misten een bevestiging als een opdracht was gelukt.

Jurassic Park (Ilockedyou), 31 min.
Dit vond ik de leukste kamer van Ilockedyou, maar ook wel erg makkelijk. Ik denk dat ik vooral de gameflow wel fijn vond en het daarom lekker liep. We speelden deze kamer tegelijk met onze andere groep in Avengers en dan hoor je elkaar letterlijk praten. Ze houden hier normaal gesproken wel rekening mee door de kamers niet tegelijk te laten spelen. Ook in de wachtruimte hoor je duidelijk mensen in de kamers en dat kan zorgen voor spoilers.

Avengers (Ilockedyou), 38 min.
Dit was eigenlijk een beetje hetzelfde niveau als de andere Ilockedyou-kamers. Ze waren vermakelijk, maar het waren geen toppers. De kamers zijn gewoon niet zo bijzonder, maar op zich zijn ze wel leuk om te spelen.

Beszarsz
Deze kamer hadden we geboekt, maar geen bevestigingsmail van gehad. Eén van ons heeft toen gebeld naar ze en ze konden de boeking zien, dus het leek oké. Op weg naar Enigma (deze kamer zit er praktisch naast) zagen we dat Beszarsz nog dicht was, terwijl we niet veel later die kamer zouden spelen. Daarom besloten we een bericht te sturen. Nu bleek onze boeking niet goed te zijn doorgekomen en werd er heel raar gereageerd. We konden om 8 uur terecht (was voor ons niet mogelijk) ipv 6 uur, want die zou al zijn geboekt, maar toen wij er om 6 uur langsliepen, bleek de kamer gewoon dicht. Daarnaast werden telefoongesprekken gewoon opgehangen en werden onze nummers geblokkeerd. Een heel raar verhaal dus.

Kortom: Ik vond de kamers in Boedapest over het algemeen een stuk makkelijker dan die in Nederland en de meeste bedrijven (eigenlijk op E-Exit en Locked na) zijn minder professioneel. Dat merk je aan voorbereiden met de deur open, matig geïnteresseerde hosts, afwerking en veel technische problemen. E-Exit en Locked zou ik het meest aanraden. En ook Mystique zou het prima doen als er niet in elke kamer minstens één technische fout zat. Wel heel tof dat je een flinke korting krijgt als je daar een kamer hebt gespeeld. Gelukkig had ik me wel ingesteld op andere kwaliteit dan in Nederland en ik heb me in alle kamers vermaakt.

Hadden jullie geen last van technische problemen? Ik lees daar vrijwel niks over hier, maar bij ons was het bijna non stop.