1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

Re: (Te) hoge cijfers

Nou ik zou van mening zijn dat entertainment met dit prijskaartje een klant zeker wel in de pen mag stappen en niks hoeft te overleggen. Al helemaal als de eigenaar zich negatief opsteld. Kamers kunnen al reageren op escapetalk.

Verder was mijn punt meer hoeveel invloed kamers zo uitoefenen op cijfers, als je elke 7,5 of lager gaat na jagen om hun cijfer maar te verhogen - op veel sites wordt er neergekeken op zulk gedrag. Is niet alleen maar goed te praten met "had je maar in persoon moeten benoemen"

Overigens in mijn geval had ik het in persoon genoemd maar werd er slecht op gereageerd. Je blijft een consument in dit verhaal, die betaald voor een ervaring.

Dat mag je zeker, maar realiseer wel dat we allemaal mensen zijn, dat fouten gemaakt kunnen worden, langs 2 kanten. iedereen heeft wel eens een mindere dag, techniek kan falen, zeker bij de hoogtechnologische kamers. Begrip is een mooi woord daarvoor. Hoe dat opgelost wordt, bepaald elke eigenaar heus wel zelf.
Ik heb, net als jij waarschijnlijk, ook wel eens een mindere dag op mijn werk en we worden beide ook betaald, maar daar schrijft niemand een recensie over.

Dit gaat nu ff iets verder als de oorspronkelijke discussie van de TS, maar het speelt wel allemaal een rol.
Het is oh zo makkelijk om daarna kritiek te spuien op het internet, maar heel vaak mag het wel een stukje genuanceerder.

Nu het punt dat je aanhaalt van het cijfer is wel goed. En net dat is het punt van discussie (en gaan we trouwens goed bespreken)
een 7 a 8 wordt echt gezien als, er was iets niet goed, terwijl dat niet zo moet zijn. Wat ik wel begrijp is dat als er iets geschreven wordt wat niet klopt, of tenminste voor discussie vatbaar is, dat de eigenaar heus wel mag vragen wat er was en zich zo ook kan verdedigen. Alleen zijn er ook spelers bij die aan hun standpunt vasthouden (bv. ze vinden iets niet logisch) ongeacht hoe je het ook uitlegt. Dat is dan heel jammer,

Een kamer die 3 jaar oud is was misschien in het begin een 10 waard, maar na 3 jaar eigenlijk niet meer. Het blijft waarschijnlijk een goede kamer, maar de techniek, afwerking, totaalbeleving heeft niet stilgestaan.
Een eigenaar zal dit heus wel snappen.

Het probleem is dat jij op je werk jezelf kan herpakken de volgende dag(en). Een escape room ervaring is een moment opname. Alles moet op dat moment kloppen. Er is geen tweede kans. Er word behoorlijk betaald voor een escape room ervaring, daar mag / moet ook wat tegenover staan. Dat is ook het risico dat je neemt als escape room ondernemer.

Verder snap ik dat eigenaren liever hebben dat mensen zich uiten direct na hun bezoek, in een ideale wereld zou dat ook het mooiste zijn. Maar zo zit simpelweg niet iedereen in elkaar. Niet iedereen wil of durft dat. Het gedrag van de eigenaar maakt daar vaak ook nog in uit. We proberen dit deels te ondervangen door eigenaren de mogelijkheid geven te reageren via escapetalk.nl. Als ik zie hoe een bedrijf met klachten omgaat waardeer ik dat bedrijf alleen maar meer. Of minder, als ze er niet goed mee omgaan.

En sommige mensen zijn niet te helpen en snappen het gewoon niet. Maar dat geld voor zowel spelers als eigenaren. We hebben het allebei al vaak voorbij zien komen (je wil niet weten hoe vaak wij berichten krijgen als er een negatieve review online komt). Nuance ontbreekt bij beide kanten vaak. Zeker in eerste instantie, vaak draaien mensen later nog wel wat bij. Maar dat is iets wat je momenteel overal ziet, niet alleen bij escape rooms.

Wat betreft de invul mogelijkheden van een review: Alle gebruikersonderzoeken wijzen uit dat mensen zo kort mogelijke formulieren willen. We vragen momenteel al best veel van mensen qua in te vullen velden. Als we dat gaan uitbreiden gaat er een percentage afhaken. En mensen die uitgebreider willen reageren hebben die mogelijkheid al. Escapetalk is er voor alle escape room spelers, niet alleen de fanatieke spelers. Ik vind de regel uitleg bij de cijfers (zoals het aangehaalde board geek voorbeeld) wel interessant, daar moeten we eens goed naar kijken. Wat zouden jullie goede zinnen bij de cijfers vinden? In zowel het Nederlands als Engels?

15/7 nemen we een aflevering hierover op. ben benieuwd naar de reacties.
Ben je van Behind the 60 minutes? Of gaat dit over een ander soort 'aflevering'?

Interessante discussie hier en ingewikkelde thema's. Ik zie het schrijven van reviews een beetje als tegenprestatie naar de escape community, omdat ik zelf ook dankbaar gebruik maak van de reviews. Ik probeer daarbij ook realistische, onderscheidende cijfers te geven. Moet wel zeggen dat ik vaak écht enthousiast ben over de kamers die wij spelen, maar wij reizen dus ook inderdaad het hele land af voor de 'topkamers'.
Het schrijven van de reviews kost mij wel veel werk. We gaan vaak dagje / weekendje escapen en ik ben dan vervolgens heel wat tijd kwijt alles te reviewen. Nog meer items of allerlei standaard schuifjes zou voor mij de drempel om te reviewen nog wel hoger maken, en de persoonlijke tekstjes zeggen toch het meest vind ik. Als ik echt een onvoldoende geef, stuur ik de kamer ook een (opbouwend) berichtje zodat ze mogelijkheid hebben te reageren.
Als ik bv de top 30 escape rooms op deze site bekijk, vind ik die rankings in het algemeen heel terecht. Als ik zelf op zoek ga naar een kamer, maak ik gebruik van deze lijst. Ook kijk ik vooral naar de reviews van spelers met veel ervaring. Enige wat ik nog steeds mis is hoeveel ervaring iemand had op het moment van spelen van de betreffende kamer. Daarom zet ik er dat zelf bij, ook omdat de buitenlandse ervaring anders niet meetelt. Voor mensen met weinig vergelijkingsmateriaal is een escape al snel een super toffe ervaring (gelukkig maar) waardoor de cijfers soms wat hoog uitvallen als je weet wat er allemaal nog meer op de markt is. Maar meestal pik je die er zo uit.
Oja, en dat het momentopname is, klopt natuurlijk ook helemaal. Ik kan soms echt beetje chagrijnig zijn als we in een kamer totaal geen flow hebben. Dit kan natuurlijk liggen aan de opbouw van de kamer, maar zal minstens zo vaak met onszelf te maken hebben, dus als het daarin misloopt probeer ik dat ook wel aan te geven in m'n review zodat andere spelers dit voor zichzelf af kunnen wegen.

De aflevering voor Behind the 60 minutes is ondertussen al opgenomen. We zijn geëindigd op 2u20 minuten :-)
Met wat knip en plakwerk zullen we 2 afleveringen van een uur gaan uitbrengen waarin we een aantal stellingen bespreken en waar ieder van ons ( Roy Epic escape Waalwijk, Marloes, Robby en Mezelf zijn/haar mening geeft.

Voor de rest ben ik het wel volledig met je eens. Tegenwoordig laat ik de kamer even bezinken voor ik een review schrijf, dat nuanceert de review meestal een beetje.

Voor de meeste spelers is gewoon een leuke ervaring gelijk aan een 10. We hebben ons geamuseerd, ze waren er vriendelijk en oh ja die kast ging plotseling open.
Natuurlijk geeft dat een vertekend beeld voor de echte liefhebbers die er meer als een uur voor in de auto zitten.
Vaak ook met de nodige teleurstelling als de kamer dan niet aan onze verwachting voldoet (bij wat wij "denken" aan wat een kamer met een 10 moet voldoen)
De eigenaar is dan ook een beetje het slachtoffer van iets waar hij zelf niets aan kan doen.

Vaak frons ik mijn wenkbrauwen ook even hoor als ik hier reviews voorbij zie komen over bepaalde kamers. Vaak ook onterecht.
Dan schrijft iemand : onze nieuwe nummer 1 10/10 om dan de eerstvolgende kamer ook een 10/10 te geven.....

Het zal voor de fanatieke speler een beetje leren lezen blijven. Let op het aantal gespeelde kamers, kijk eens bij de vorige reviews en dan weet je vaak of hun oordeel een beetje past in dat van jezelf.
Ik heb een aantal spelers hier die een kamer +/- hetzelfde cijfer geven of wanneer hun een opmerking geven, ik die achteraf ook meestal heb. Aan hun review hecht ik dus echt waarde.

En soms, soms moeten wij ook maar eens de sprong wagen en een van de eerste zijn om een nieuwe kamer te beoordelen.

Grtz Yves

Voor mensen met weinig vergelijkingsmateriaal is een escape al snel een super toffe ervaring (gelukkig maar) waardoor de cijfers soms wat hoog uitvalle
Moet zeggen dat mijn eerste Escape Room echt een tegenvaller was. Ik had echt "is dit nou een escape room?" gevoel. Het was ook een best aparte kamer, geplaatst in een echte kerker ruimte (lees een ruimte van 3 bij 2 meter ofzo) met alleen het brood nodige (en een emmer met een drol erin) en niet echt een ervaring focus. Later ging ik een meer nieuwere kamer spelen, met meerdere ruimtes en echte aankleding en die vond ik wel vet.

Terugkijkend met wat ik zover heb gespeeld zou ik nu de eerste kamer wel een hoger cijfer, want het is wel knap hoe ze in een ruimte van 3x2 toch een uur bezig kon houden.