1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

(Te) hoge cijfers

Het valt mij op dat er ongelofelijk hoge cijfers gegeven worden op escapetalk. Op die manier is het moeilijk onderscheid maken tussen matige kamers en echt fantastische kamers. Ik zou het jammer vinden als escapetalk daardoor haar waarde verliest. Er worden (wat mij betreft) te veel kamers rond en boven een 9 beoordeeld, waardoor een kamer voor ons soms ontzettend tegenvalt. En de echte topkamers springen niet tussen die hoge cijfers uit.

Ik ben er zelf ook schuldig aan, want een matige kamer van een enthousiaste eigenaar een slecht cijfer geven vind ik ronduit sneu - dus die beoordeel ik niet.
Escapetalk kan hier niets aan doen. En de mensen die voor het eerst een 'matige' kamer spelen en dat helemaal fantastisch vinden ook niet.

Is het een idee om een aparte filter te maken voor mensen die bijv. meer dan 30 kamers gespeeld hebben? Of dat Escapetalk een 'expert'-lijst maakt met eigen beoordelingen + die van mensen die rond de 70-100 kamers gedaan hebben?

Dit bericht komt super zuurpruimerig over, dus als ik de enige ben die hier zo over denkt: negeer mij dan maar. :lol:

Re: (Te) hoge cijfers

Escapetalk heeft hier al heel mooi in voorzien. Bij de reviews kan je filteren op 'Gespeelde kamers', waarbij de reviews van de veelspelers bovenaan komen te staan. Persoonlijk heb ik zelf een aantal mensen die ik in de gaten houd / op zoek ga naar hun review, misschien een tip om de goede escape rooms te onderscheiden.

Het valt mij op dat er ongelofelijk hoge cijfers gegeven worden op escapetalk. Op die manier is het moeilijk onderscheid maken tussen matige kamers en echt fantastische kamers. Ik zou het jammer vinden als escapetalk daardoor haar waarde verliest. Er worden (wat mij betreft) te veel kamers rond en boven een 9 beoordeeld, waardoor een kamer voor ons soms ontzettend tegenvalt. En de echte topkamers springen niet tussen die hoge cijfers uit.

Ik ben er zelf ook schuldig aan, want een matige kamer van een enthousiaste eigenaar een slecht cijfer geven vind ik ronduit sneu - dus die beoordeel ik niet.
Escapetalk kan hier niets aan doen. En de mensen die voor het eerst een 'matige' kamer spelen en dat helemaal fantastisch vinden ook niet.
Hier kunnen we inderdaad weinig aan doen. Maar er zijn wel dingen die we (en jullie) wel kunnen doen. Daarover hieronder meer.
Is het een idee om een aparte filter te maken voor mensen die bijv. meer dan 30 kamers gespeeld hebben? Of dat Escapetalk een 'expert'-lijst maakt met eigen beoordelingen + die van mensen die rond de 70-100 kamers gedaan hebben?
Een 'expert' lijst gaan we niet doen. Onze mening is namelijk niet belangrijker dan die van onze bezoekers. We denken ook dat de mix tussen mensen die voor het eerst spelen en mensen die veel kamers spelen ook belangrijk is.

Wat we wel gaan doen is ons algoritme van de top lijsten aanpassen:
- Het aantal reviews blijft belangrijk
- Hoe ouder een review hoe minder die mee telt (kamers veranderen, het escape room landschap verandert)
- We gaan het aantal likes van een kamer meenemen
- Reviews zonder account tellen iets minder zwaar mee dan reviews van een account (om eventuele fake accounts die er tussendoor glippen minder zwaarte te geven en de mening van vaste bezoekers iets meer zwaarte te geven)
- Bij top locaties telt het aantal kamers ook mee. Dus als 2 locaties gelijk scoren, maar de ene locatie meer kamers heeft dan de andere, zal die er net boven komen.

Wat je zelf kan doen:
- Je kan bij een kamer de reviews sorteren op aantal gespeelde kamers van de reviewers
- Kijken naar reviews van mensen die andere kamers op dezelfde manier beoordelen als jijzelf.
- Zelf minder hoge cijfers geven :)

Verder denk ik dat de echte topkamers er wel tussenuit springen in onze toplijsten. Welke kamers mis jij dan of denk je dat er niet in thuis horen?

We zijn bezig met de nieuw site, maar ik durf nog niet te zeggen wanneer die klaar gaat zijn.
Dit bericht komt super zuurpruimerig over, dus als ik de enige ben die hier zo over denkt: negeer mij dan maar. :lol:
Als je genoeg om de site geeft om energie in dit soort berichten te steken, scoor je alleen maar punten bij ons ;)

Ik ben het volledig met jullie eens, maar er is natuurlijk ook een "maar" aan dit verhaal.
Een review is een momentopname.
Natuurlijk van de kamer en de begeleiding, maar ook van de ervaring die je op dat moment hebt.
Daarbuiten worden kamers steeds beter, dus je kan stellen dat je review van 2018 bv. eerlijk en oprecht was voor dat moment.
Nu zijn we 2 jaar verder en de 9/10 die je toen gaf is in verhouding geen 9/10 meer t.o.v. de nieuwste kamers.

Wat wel zou kunnen is dat er nog meer keuzemogelijkheden komen tussen de kamers.
Is er airco, is er een acteur, krijg je meer als 60 minuten etc. en dat je zo als speler ook meer appelen met appelen kan vergelijken.

Wordt het daardoor een betere kamer, nee, maar je kan bv. wel gaan selecteren welke kamer met een acteur het beste scoort ipv die kamer te vergelijken met kamers zonder een acteur.

Wat Pim ook doet, de interpretatie zal altijd een stuk bij ons liggen.

Voor mij persoonlijk is vaak ook het gevoel dat ik heb bij een eigenaar, de passie die ik zie, belangrijk bij het geven van punten.
Als iemand met een beperkt budget een toffe puzzelkamer maakt met een goed verhaal, ben ik geneigd om die een leuke score te geven.
Alleen (en daar ben ik al eens op gewezen door andere spelers) zijn er mensen die van jou score een soort heilige graal maken en dan 1.5 uur naar een escape room rijden met te hoge verwachtingen.

Het is ook heel moeilijk om een goede eigenaar met een goede kamer een 8 te geven terwijl hij alles goed doet maar niet het budget heeft zoals de toppers en tegelijk ervoor te zorgen dat er een verschil blijft met de echte toppers.

Ik denk dat dit een heel goed onderwerp is voor een podcast aflevering, misschien zelfs met een paar andere spelers aan tafel met wat ervaring.
Als iemand hier voor open staat, stuur gerust een berichtje.
Een goede discussie is altijd leuk.

Ik schrijf eigenlijk al een tijdje niet meer, precies om de reden wat DeMildeDicator al zei. Als je een kamer speelt met een cijfer van een 9, maar je vind hem (met je eigen redenatie) een 8tje waard, is dat moeilijk om te geven, want je haalt wel het gemiddelde van de kamer naar beneden terwijl je het niet slecht bedoeld. Daarom doe ik tegenwoordig gewoon een "Gespeeld" en een "Geliked" als ik hem ook goed vond.

Echt in andere gevallen wil ik nog wel eens review schrijven als hij bijvoorbeeld echt slecht is.

Zelf hou ik kamers meer bij met een 5 sterren systeem waarbij:
  • 1 ster: Slecht. Zonde van het geld.
  • 2 sterren: Niet heel slecht, maar ook niet heel leuk.
  • 3 sterren: Leuk, maar zou hem niet snel aanraden
  • 4 sterren: Heel leuk, zou ik zeker aan iedereen aanraden
  • 5 sterren: Must play kamer voor iedereen!
Voor mij iets makkelijker om zeg maar kamers te groeperen onder 3 of 4 sterren.

Verder wat EscapeTalk ook zou kunnen doen is meer sub-categorien kunnen introduceren dan allen puzzels/sfeer/service. Zoals
  • Bereikbaarheid
  • Ontvangsruimte
  • Host
  • Thema
  • Aankleding
  • Special Effects
  • Muziek/Sound effects
  • Puzzels
(Lijstje gestolen van Escaperoomers :P

Ik mis dan nog wel wat dingen op deze lijst die je aan geeft als belangrijk:

Ontvangst ruimte / begin van de game
Hosts
Aankleding
Special Effects
Muziek/Sound effects
Puzzels
Verhaal / wat meer tekst of video's te kijken of lezen
Plot Twist
Beleving
Voor beleving / email / sms / real live
Acteur Voor / in / na de beleving
Na beleving / email / sms / video
verwarming
Afwerking / slijtage
Aantal sloten / originaliteit puzzels
Grote van de escape in m2
enz.....

Dergelijke lijsten zouden alleen door hele, hele fanatieke spelers worden bijgehouden. In een wereld waarin mensen steeds minder lezen / drempels om te posten moeten worden weggenomen is dat echt een utopie (helaas). Het zou voor eigenaren nog lastiger worden om reviews te krijgen.

Maar als je dat kwijt wil, kan je dat gewoon in de review zelf doen.

Net meer beoordelingspunten als de 3 nu (idee van Moess) is 1 van de zaken die we wouden bespreken tijdens onze bonusaflevering.
Ik denk wel Pim dat mensen sneller een balkje naar links of rechts bewegen ipv een tekst schrijven.

Nu is sfeer wel erg mager want daar moet echt alles onder vallen. Een extra knopje afwerking of gamehost zijn al veel kunnen oplossen.

We hebben nu de intentie om een stelling of 5 op te stellen en deze te bespreken met 2 andere spelers.
Dezelfde stellingen leggen we later ook voor aan de reviewforums en de eigenaren.
Zo krijgt iedereen de kans om zijn mening hierop te geven.

Net zoals Pim al aangeeft is het ook hier een utopie om te denken dat we een oplossing gaan vinden die voor iedereen werkt en dat er nog steeds reviews geschreven worden.

Er zijn zoveel variabelen, zoveel zaken die af hangen van persoon tot persoon.

Het beste voorbeeld blijf ik een "enge" kamer vinden. Als er dat staat, zit ik al in de auto om hem te bezoeken, alleen is het altijd een teleurstelling.
En dat geldt voor bijna alles in een review, het is erg persoonlijk.

Ik blijf het een leuk onderwerp van discussie vinden en ik denk dat de stellingen die we nu geformuleerd hebben zeker tot de nodige discussie gaan leiden.

Er is geen onderscheid in de cijfers als elke 'goede' kamer alleen maar met 9 a 10 beoordeeld worden.

Boardgamegeek heeft een goed voorbeeld van rating waar mensen al snel strenger worden, door elk cijfer een zin mee te geven:
"
10 - Outstanding - will always enjoy playing and expect this will never change.
9 - Excellent - always enjoy playing it
8 - Very good - enjoy playing and would suggest it.
7 - Good - usually willing to play.
6 - Ok - will play if in the mood.
5 - Average - Slightly boring, take it or leave it.
4 - Not so good - but could play again.
3 - Bad - likely won't play this again.
2 - Very bad - won't play ever again.
1 - Awful - defies game description.
"

Persoonlijk vind ik het onderscheid tussen de ene 9 en de andere 9 nog gigantisch. Het feit dat we wel regelmatig over 'escaperooms 1.0' '2.0' etc hebben, zou het ook niet oneindig erg maken als kamers op gegeven moment wat lager zouden gaan scoren om dit te reflecteren. Verder zou ik het onderwerpen van 3 naar 0 brengen. 1 cijfer van 1 tot 10 is al meer dan genoeg variatie, en mensen neigen al snel om dingen zoals service volle punten te scoren waardoor kamers ook weer hoger komen te staan - kijk maar naar top kamers, staat standaard boven puzzels - terwijl meestal de sfeer en puzzels gezamelijk veel meer bepalend zijn. Ik weet niet wat de beste oplossing is. Het gaat zelfs zo ver dat je voor een 7 al nagebeld wordt. Ik heb maar geen review geschreven over de cooper case, om nou weer een eigenaar te krijgen die boos nabeld.. Ergens blijft het bizar dat enige goede ratings hier 9 a 10' en zijn. Ik blijf erbij; geef ze een duidelijk waarde oordeel mee (zoals BGG) zijn mensen minder snel geneigd om tussen die twee uiterste te kiezen. Wel lastig om die te verzinnen maar daarmee creer je wel dat de lijsten hopelijk meer de waarheid reflecteren.

PS:
Lees nu de rest van de posts door 'Hoe ouder een review hoe minder die mee telt' is perfect om het 1.0 2.0 etc probleem op te lossen.

De cijfers die gegeven worden zijn natuurlijk een reflectie van hoe de speler op dat moment een kamer ervaart.
Hoe zijn ervaring is en ook hoeveel ervaring hij heeft.
Het hangt ook een stuk van de speler af hoe hij de ervaring "krijgt".
Is de speler vriendelijk, op tijd, snapt hij/zij het concept escapen, is de speler fatsoenlijk met de kamer (ruwheid, zaken vernielen)

Ik heb best groepen gehad die ronduit onbeschoft waren, te laat en dingen stuk maakten in de kamer. Om dan afgestraft te worden met een lage score is ook niet netjes.
We hebben groepen gehad die een puzzel niet snapten en ons ter verantwoording roepen omdat zij dachten dat het niet klopte.

Dus het mes snijdt langs 2 kanten. Wij als spelers moeten een eerlijke constructieve beoordeling geven op basis van de kamer.
Andere spelers moeten ook kijken wie die beoordeling schrijft, dus hoeveel ervaring, wanneer geschreven, ouderdom kamer, azijnpissers.

Tevens is het ook zo dat een escape room zich heus wel mag verdedigen als dat nodig is, zeker als er onterecht kritiek is.

Maar ik blijf bij mijn punt, als ik een kamer speel waar ik echt niet iets ok vind, dat spreek ik daar iemand er op aan. Dan doe ik niet of alles ok is en kruip ik tien minuten later in mijn pen.

15/7 nemen we een aflevering hierover op. ben benieuwd naar de reacties.