1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

After Corona: Iemand al enig idee hoe we straks in escaperooms de 1,5 meter maatschappij kunnen integreren?

Wij van De Cryptograaf in Muiden zijn als Adventure room (geen echte escape) al begonnen te bekijken hoe we mensen weer kunnen gaan toelaten. Momenteel kunnen we alleen nog families toestaan (ook al is dit lastig te controleren) aangezien die wel dichter op elkaar zouden kunnen bewegen. Maar hoe doen we dat voor het algemene publiek? Waar moeten we allemaal aan voldoen voordat mensen weer naar binnen kunnen gaan? Handen wassen voor dat je naar binnen gaat, schoonmaken na vertrek, wisselen van groepen pas als de anderen weer buiten zijn, minder grote groep? Wat zal het gaan worden? Iemand al een mening of er over nagedacht? let us know.

Re: After Corona: Iemand al enig idee hoe we straks in escaperooms de 1,5 meter maatschappij kunnen integreren?

Misschien kunnen we gezamenlijk als escape-sector lobbyen bij het ministerie om ook voor ons de onwerkbare 1,5 meter op te lossen met een mondkapje net zoals in het OV. Voor de beleving zou het goed zijn om mondkapjes en handschoenen te integreren in de game-play. Zeker voor handschoenen valt vast wel een verhaallijn te verzinnen mbt vingerafrdukken bv.

Voor de game-master / beheerder kan een UV box www.qr8.nl/uv een oplossing zijn om kleine objecten zoals sloten, sleutels ed snel te ontsmetten. Die werkt met UV licht. En om de lucht te zuiveren zou een Lampe Berger www.qr8.nl/berger een oplossing kunnen zijn. Die werden al in de 19e eeuw gebruikt om de lucht in ziekenhuizen te steriliseren.

Verder de tijd tussen 2 groepen ruim te nemen zodat contact tussen groepen zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Re: After Corona: Iemand al enig idee hoe we straks in escaperooms de 1,5 meter maatschappij kunnen integreren?

in aanvulling op bovenstaande antwoord van 'first Women out':
Stel we zouden het met mondkapjes af kunnen, volgens de richtlijnen moeten we echter zelf als ondernemers wel alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen anders lijkt het dat we zelf in overtreding zijn. Dus als we de 1,5 meter niet kunnen garanderen zijn mondkapjes alleen maar een oplossing waarbij we aan klanten alsnog moeten vragen afstand te houden. Vraag is of dat is vol te houden. Het valt me overigens op dat er zeer weinig geluiden van collega's zijn die hier een antwoord op hebben. Heeft iedereen er 'lak' aan of blijft iedereen gewoon dicht?
Alleen families of gezamenlijke huishoudens toelaten is ook een idee maar lastig te controleren en naar mijn idee voegt dat niet veel extra omzet toe. Onze doelgroep zit toch in gezelschappen ouder dan 20 jaar. Iemand nog andere suggesties, aanvullingen, opmerkingen? Ook als regelmatige bezoeker mag je reageren want juist jij bent het die de beslissing maakt om wel/niet alsnog te komen. durf je het aan met een groep vrienden/kennisen/collega's om alleen gewapend met mondkapje de 1,5 meter zone te doorbreken? hoor het graag van jullie?

Wij wouden er zelfs een podcast aflevering over vullen (over corona en escape rooms)

Maar wil hier ook wel even reageren.

In België is er op moment van schrijven geen duidelijkheid qua regels.
Wat ons in Nederland opvalt is vooral het verschil tussen de regio's wat zelfs kan leiden tot zulke verschillen dat je als "niet familie" op de ene plaats gewoon kan spelen en 20 km verder weer niet.

Sommige plaatsen geven mondmaskers en verplichten ze, de andere bied ze betalend aan, maar ze zijn dan weer niet verplicht. Hetzelfde geldt voor handschoenen.

Ik zie nu verschillende escape rooms die een lager aantal bezoekers (vrienden, geen familie) toelaat om zo de 1.5 meter makkelijker te maken.

Wil je geen risico, dan wordt het enorm moeilijk om een escape te openen, maar dat kan je op alles zeggen. Een winkelwagen wordt ontsmet, maar de pak melk die miss 3 klanten voor je al vastgehad hebben...

Een set regels voor overal lijkt ons duidelijker en zorgt ook voor eerlijkere concurrentie lijkt ons.

Persoonlijk ga ik geen escape spelen waar ik verplicht wordt om een mondmasker en handschoenen te dragen. Dan pas ik liever even.
Handen ontsmetten en de meest voorkomende spullen uit de escape room (sloten, sleutels, handgrepen etc.) na elk bezoek ontsmetten lijkt me een goed idee.

Het zal een balans blijven tussen beleving en veiligheid, net zoals bij elke andere sector.
Het moet financieel interessant blijven voor zowel de bezoeker als de eigenaar.

Hopelijk blijft de dalende trend zich doorzetten en blijven we allemaal ons best doen. Als we allemaal ons gezond verstand gebruiken kunnen we hopelijk deze mooie hobby blijven beoefenen.

Een ding is zeker, heel veel escape rooms kunnen onze steun gebruiken.

Wij hebben vandaag onze eerste real-life escape gespeeld, en het was geweldig. Als 2 alleen wonende vrouwen zien wij onszelf als huishouden, om zo niet gillend gek te worden, sociale contacten heb je toch nodig. Strikte regels omtrent ‘een huishouden’ zouden wij heel naar vinden, het zou betekenen dat wij minder kamers zouden kunnen spelen.

Ik snap de moeilijkheden die deze situatie met zich meebrengt, en ik denk dat een groot deel van de verantwoordelijkheid bij ons als spelers ligt.
Niet komen als je ziek bent, en bewust kiezen met wie je de game gaat spelen.
Ik ben geen voorstander van handschoentjes, puur en alleen al om het feit dat mensen ook met handschoenen nog vaak hun gezicht aanraken en daarna doodleuk doorspelen, hele nut handschoen weg....daarnaast lijkt mij het openen van een cijferslot een ware uitdaging.
Het goed reinigen van een kamer nadien is wel een pre, en bij het boeken is dat ook iets waar ik op zal letten.

Voor nu ben ik vooral erg blij dat er weer mogelijkheden zijn. Bedankt allemaal.

Ik snap je helemaal als je zegt dat de bezoeker zelf daar ook een bijdrage in moet leveren. Goed dat jullie dit schrijven want dat helpt anderen misschien over de streep.
Wij hebben vooralsnog wel op de website staan dat we alleen voor 'hetzelfde huishouden' open zijn, maar in goed overleg kan er gewoon ook veel meer. Bovendien hebben wij geen enkel slot dus dat probleem is er al helemaal niet. Ons belangrijkste probleem ligt hem in het feit dat 'men' gewoon nieuwsgierig is (en terecht) waardoor je graag wil 'meekijken' naar wat de ander ziet en beleeft. Als daar nu onderling meer rekening mee gehouden kan worden, kunnen we voor iedereen gewoon open. Schoonmaken zal sowieso het nieuwe 'normaal' gaan worden. (op zich maakten we al gewoon schoon dus zo ongewoon is dat niet) dus daarvoor hoeven bezoekers het niet te laten.
Wie weet mogen we jullie een keertje ontvangen in onze Adventure room zodat je de nieuwe ervaringen ook weer kan delen. veel escape plezier!