Leuk om deze discussie weer eens door te lezen en over na te denken! Ik ben het erg eens met het plaatje hierboven, waar een 7 nauwelijks of niet als voldoende wordt gezien. De eerdere suggestie om cijfers een zin mee te geven zoals Boardgamegeek:
Boardgamegeek heeft een goed voorbeeld van rating waar mensen al snel strenger worden, door elk cijfer een zin mee te geven:
"
10 - Outstanding - will always enjoy playing and expect this will never change.
9 - Excellent - always enjoy playing it
8 - Very good - enjoy playing and would suggest it.
7 - Good - usually willing to play.
6 - Ok - will play if in the mood.
5 - Average - Slightly boring, take it or leave it.
4 - Not so good - but could play again.
3 - Bad - likely won't play this again.
2 - Very bad - won't play ever again.
1 - Awful - defies game description.
"
is niet meer echt opgepakt, ondanks Pims vraag om deze eens in het Nederlands en Engels aan te vullen. Ik denk dat dit best zou kunnen helpen om een 7 weer naar voldoende te krijgen.
Mijn interpretatie/suggestie/eerste opzet:
10 - Exceptioneel - een kamer die iedereen gespeeld moet hebben, zelfs al moet je er vier uur voor omrijden.
9 - Uitstekend - een kamer die je iedereen aanbeveelt en een omweg waard is.
8 - Geweldig - een topkamer in zijn soort.
7 - Goed - wanneer je in de buurt bent, is deze kamer zeker een bezoek waard.
6 - Prima - een kamer die goed in elkaar zit en je bijvoorbeeld zou aanbevelen aan beginners.
5 - Matig - als je je echt verveelt en graag wilt escapen, zou je deze kamer kunnen spelen.
4 - Slecht - met een aantal verbeteringen is er misschien nog iets te maken van deze kamer.
3 - Zeer slecht - deze kamer raad je niemand aan.
2 - ...
1 - Verschrikkelijk - deze ervaring gun je niemand, er is niets positiefs te zeggen over deze kamer.
De omschrijving bij 8 heb ik overgenomen van de Michelinsterren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan 1.0 kamers waar je vol adrenaline en blijdschap buiten staat na afloop, maar die geen (2.0) wauw-effecten hebben. Bij de omschrijvingen voor 1 t/m 4 vind ik de gradaties sowieso al lastiger worden, maar ik heb ook nog nooit een 2 of 3 gegeven aan een kamer.
Wie verbetert en vult aan?