Het valt mij op dat er ongelofelijk hoge cijfers gegeven worden op escapetalk. Op die manier is het moeilijk onderscheid maken tussen matige kamers en echt fantastische kamers. Ik zou het jammer vinden als escapetalk daardoor haar waarde verliest. Er worden (wat mij betreft) te veel kamers rond en boven een 9 beoordeeld, waardoor een kamer voor ons soms ontzettend tegenvalt. En de echte topkamers springen niet tussen die hoge cijfers uit.
Ik ben er zelf ook schuldig aan, want een matige kamer van een enthousiaste eigenaar een slecht cijfer geven vind ik ronduit sneu - dus die beoordeel ik niet.
Escapetalk kan hier niets aan doen. En de mensen die voor het eerst een 'matige' kamer spelen en dat helemaal fantastisch vinden ook niet.
Hier kunnen we inderdaad weinig aan doen. Maar er zijn wel dingen die we (en jullie) wel kunnen doen. Daarover hieronder meer.
Is het een idee om een aparte filter te maken voor mensen die bijv. meer dan 30 kamers gespeeld hebben? Of dat Escapetalk een 'expert'-lijst maakt met eigen beoordelingen + die van mensen die rond de 70-100 kamers gedaan hebben?
Een 'expert' lijst gaan we niet doen. Onze mening is namelijk niet belangrijker dan die van onze bezoekers. We denken ook dat de mix tussen mensen die voor het eerst spelen en mensen die veel kamers spelen ook belangrijk is.
Wat we wel gaan doen is ons algoritme van de top lijsten aanpassen:
- Het aantal reviews blijft belangrijk
- Hoe ouder een review hoe minder die mee telt (kamers veranderen, het escape room landschap verandert)
- We gaan het aantal likes van een kamer meenemen
- Reviews zonder account tellen iets minder zwaar mee dan reviews van een account (om eventuele fake accounts die er tussendoor glippen minder zwaarte te geven en de mening van vaste bezoekers iets meer zwaarte te geven)
- Bij top locaties telt het aantal kamers ook mee. Dus als 2 locaties gelijk scoren, maar de ene locatie meer kamers heeft dan de andere, zal die er net boven komen.
Wat je zelf kan doen:
- Je kan bij een kamer de reviews sorteren op aantal gespeelde kamers van de reviewers
- Kijken naar reviews van mensen die andere kamers op dezelfde manier beoordelen als jijzelf.
- Zelf minder hoge cijfers geven
Verder denk ik dat de echte topkamers er wel tussenuit springen in onze toplijsten. Welke kamers mis jij dan of denk je dat er niet in thuis horen?
We zijn bezig met de nieuw site, maar ik durf nog niet te zeggen wanneer die klaar gaat zijn.
Dit bericht komt super zuurpruimerig over, dus als ik de enige ben die hier zo over denkt: negeer mij dan maar.
Als je genoeg om de site geeft om energie in dit soort berichten te steken, scoor je alleen maar punten bij ons