1) GEEN spoilers. Daar zit niemand op te wachten.
2) Wees aardig tegen elkaar.

Zelf een escaperoom maken - welke software?

Hey, mijn broers en ik zijn van plan om zelf een escaperoom te maken in het oude huis van mijn ouders. We zijn best handig, hebben een hoop ideeën, ook het verhaal begint vorm te krijgen. We hebben al een heel aantal escaperooms bezocht maar hebben toch nog wel wat vragen: bijvoorbeeld welke software raden jullie aan?

groeten

TF

Re: Zelf een escaperoom maken - welke software?

Over software kan ik je niks vertellen helaas. Denk wel dat als je in 2020 nog in wil stappen in de escape room business en je er echt je geld mee wil verdienen, het zeer aan te raden is vooraf wat van de top 10 kamers van escapetalk te spelen om te zien wat er allemaal al mogelijk en op de markt is en evt. contacten te leggen met eigenaren van technische kamers. Mocht je de meest recente 60 minutes escape podcast hebben gehoord, dan wordt in elk geval duidelijk dat er aardig wat bij komt kijken om een succesvolle escape room te runnen.

Ik heb er zelf ook wel eens mee lopen spelen maar als je ziet hoe hoog het niveau nu is, vraag ik me af of ik er aan moet beginnen.
Dat gezegd hebbende, ik kan je alleen adviseren wat hierboven is gezegd: probeer veel kamers, kijk wat er mogelijk is én vooral: vraag naar techniek of software. Je krijgt van één kamer niet alle geheimen maar je kunt wel wat dingen vragen. Er is concurrentie bij kamers, maar omdat je maar één keer kan spelen is die ook beperkt.

Je zal eerst moeten beslissen of je mee wil draaien aan de top of niet. Nergens staat bepaald hoeveel dat moet kosten, maar de eigenaars die wij (als behind the 60 minutes) gesproken hebben, geven allemaal aan dat het een berg geld kost.
Wil je een topkamer bouwen (lees top 10 a 20) dan zal je techniek ook op punt moeten staan. Dus dan koop je best goede software die betrouwbaar is.
Een voorbeeld : https://houdinimc.com/

Software kopen gaat steeds duurder zijn, dus het ligt steeds aan je budget. Kan je anderzijds niet zelf programmeren, dan loont het misschien toch.

Hierboven wordt al een goede tip aangehaald. Speel een paar kamers, kijk welke puzzels je tegenkomt, praat met eigenaren. Ze zijn allemaal zelf ook ooit begonnen en de meeste zullen je steeds willen helpen met tips en tricks.
Je gaat ze natuurlijk niet allemaal kunnen spelen, maar zeker als je er een berg geld tegen aan wil gooien, wil je er toch ook zeker van zijn dat je geen copie aan het bouwen bent van iets wat al bestaat.

Bedankt alvast voor de reacties! Toevallig was ik al bij Houdini Master terecht gekomen. Dat is alvast een goede basis om van te starten: wat programmeren betreft, daar durf ik me aan te wagen maar eerst even de software bekijken die er al is. Wat betreft top 10 kamers, dat is niet direct een betrachting maar aan de andere kant willen we wel een kamer maken die uitdagend is, waar nieuwe technologie in gebruikt wordt, maar zeker de oude puzzeltoestanden ook nog in gebruikt gaan worden.
Ik durf zeggen dat we met een groep creatieve én handige mensen samen zijn die de uitdaging willen aangaan. We hebben het geluk dat we een mooi pand gratis ter beschikking hebben, en dat we voor ons thema al veel materiaal voor handen hebben. Ik ga er dus vanuit dat de investering niet super groot gaat zijn (maar wat is groot??? - wij denken tussen de 10k en 20k te kunnen landen). In het pand is er ruimte voor zeker 3 mooie rooms (genre 7m bij 4m) dus naar de toekomst toe kan er verder gewerkt worden.

Wordt vervolgd!

Hallo,

Ook wij zijn op zoek naar hulpmiddelen voor een kamer.
Echter op amateurniveau.

Ons gezin is een escape room aan het ontwikkelen voor thuis in de garage.
De opzet is een beetje geld op te halen voor het goede doen van onze zoon.
Hij gaat met Global op wereldstage naar Thailand en Cambodja.

Het wordt dus een kamer op eenvoudig niveau, meer voor de fun.

Nu zijn wij nog op zoek naar tips.

Een tip die we al kregen was; gebruik een babyphone met camera om te communiceren en de kamer te kunnen zien.
Misschien heeft iemand hier iets aan.