Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

In gesprek met de makers van Exit: The Game

Nadat we de eerste drie in het Nederlands vertaalde Exit spellen hadden gespeeld waren we zo enthousiast dat we benieuwd waren naar de creatieve mensen achter deze spellen. Dus zochten we Inka & Markus op en stuurden ze enkele vragen. We kregen al snel antwoord.

Inka (40) en Markus (42) Brand komen uit Gummersbach, een klein dorp dichtbij Keulen in Duitsland. Ze hebben samen twee kinderen, Emely (15) en Lukas (17). Inka is een “full-time game designer, huisvrouw, moeder, lerares, taxi-chauffeur” en Markus werkt als een verzekerings-verkoper. Ze doen het creatieve gedeelte samen in hun vrije tijd en overdag werkt Inka aan de prototypes, schrijft de spelregels en onderhoudt de contacten met de uitgevers.

In 1999 bezoeken ze de KOSMOS spellenbeurs. Ze stuitten er op een workshop over het testen van onuitgebrachte bordspellen. Ze werden enthousiast van de ideeën van de verschillende game designers en wilden het zelf ook proberen. Dus begonnen ze bordspellen te ontwerpen. Het duurt zeven jaar, tot 2006, totdat ze eindelijk hun eerste spel konden uitbrengen. “We hebben veel geleerd in die tijd. Beste vrienden zijn bijvoorbeeld niet de beste critici...“ Toen kwamen ze in contact met Sandra Dochtermann, de editor van spellen voor kinderen bij KOSMOS. Zij gaf ze het idee om een spel voor kinderen te maken. Tot dat moment maakten ze, met weinig succes, enkel spellen voor volwassenen. Een van de eerste spellen die ze voor kinderen maken is het eerste spel dat wordt uitgebracht, “The Great Dinosaur-Game”

Inka & Markus Brand

"We hebben veel geleerd in die tijd. Beste vrienden zijn bijvoorbeeld niet de beste critici..."

Exit spellen
In december 2014 bezoeken ze hun eerste echte escape room met het hele gezin. Ze worden zo enthousiast van deze ervaring dat ze er over praten met hun editors. Blijkbaar speelden die ook al met het idee om een escape room bordspel te maken. “We waren waarschijnlijk precies op het juiste moment, op de juiste plaats. Ze vroegen ons en we hoefden er niet lang over na te denken. We zeiden meteen ja.”

Meestal komt de uitgever of een van de editors met een thema voor de spellen. “Zij weten beter welke thema’s het publiek waardeert.” Maar soms komen ze ook zelf met een thema, “De Verlaten Hut” bijvoorbeeld of het vooralsnog niet in Nederland verschenen “De Dode Man Op De Orient Express”. Zodra het thema is bepaald volgens de puzzels, gebaseerd op dat thema. Op de vraag wat de grootste uitdaging is in het vertalen van een escape room naar een bordspel antwoorden ze: “Het moeilijkste was het bedenken van een controle systeem dat geen game master nodig had. Elke speler moet betrokken zijn bij het oplossen van de raadsels.”

Succes
Ze zijn erg blij met het succes van de Exit series. Het is inmiddels al vertaald in meer dan 13 talen. “Het oplossen van puzzels, en dan maakt het niet uit of dat in de echte escape rooms of in een bordspel gebeurt, is een wereldwijd fenomeen volgens ons. Elke dag openen er nieuwe escape rooms. Meer en meer mensen raken besmet met het escape-virus. Deze spellen bieden een relatief goedkope alternatief tot de soms vrij dure entree van een escape room. Misschien is dat de reden dat onze spellen in zoveel talen zijn vertaald.” Over die vertalingen hebben ze overigens geen controle, de licentie afdeling regelt dat soort zaken. Ze krijgen de vertalingen niet eens te zien. “We moeten maar hopen dat alles correct vertaald wordt. Fouten in een vertalingen kunnen er namelijk voor zorgen dat puzzels niet meer op te lossen zijn.”

Exit

"Het moeilijkste was het bedenken van een controle systeem dat geen game master nodig had."

De huidige explosie van escape room bordspellen maakt ze blij. Hierdoor werden de spellen gezien als een trend op de “Spiel ‘16” beurs in Essen en kreeg elk spel aandacht zonder te verdwijnen in de vloed aan nieuwe spellen. In dit geval hielp de competitie dus zeker.

Als we vragen of ze, terugkijkend, iets zouden willen veranderen aan de serie, zijn ze duidelijk. “Nee! Niks! We houden echt van deze spellen. Ze zijn onze trots.”  Ze hopen dat het succes van de Exit - Het Spel serie nog lang blijft aanhouden en dat ze nooit zonder ideeën voor nieuwe puzzels zullen komen te zitten.

Escape rooms spelen
Markus en Inka spelen nog steeds graag escape rooms. Ze zijn gestopt met tellen, maar ze denken dat ze er meer dan 35 hebben gespeeld. Als we ze vragen over hun favoriete kamer reageren ze, “Dat was een VR-kamer in Berlijn. We speelden die kamer samen met onze editor, een dag voordat Exit “Kennerspiel des Jahres” (Spel Van Het Jaar) werd. Elke speler was in een aparte en lege ruimte en droeg een VR-bril, koptelefoon, microfoon en joysticks. Toen betraden we een virtuele wereld. Door de VR-bril konden we onze team-leden zien. Samen moesten we puzzels oplossen op een buitenaardse planeet. Het was fantastisch!”

Als we tenslotte vragen of ze nog iets willen toevoegen reageren ze toepasselijk met “Blijf spelen!”

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren