Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Achter de schermen: Project Escape

Nadat het team van Escapetalk uit zowel De Duivelskamer als De Drukkerij was ontsnapt, leek het tijd om eens een kijkje te nemen bij het enthousiaste team achter deze twee escape rooms: Project Escape in Nijmegen. Ze waren er vroeg bij: in december 2014 openden de deuren van hun eerste escape room (De Duivelskamer). Sindsdien doen eigenaar Mark Smolenaars, drijvende kracht Stefan van Hulten en een gedreven team van gamemasters er alles aan om elke bezoeker een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Het succes van de escape rooms zit naar eigen zeggen niet alleen in het feit dat hun kamers leuke puzzels en verassingen bevatten, maar ook omdat ze qua verhaal, sfeer en beleving goed zijn. Volgens hen is dit een noodzakelijke basis voor een goede escape room, maar daarnaast is ook het personaliseren van de escape-ervaring belangrijk. Dit is per groep natuurlijk verschillend, maar je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen na afloop, of het naar binnen sturen van een vrijgezel terwijl alle vrienden al verborgen zitten in de kamer. ‘Alles moet kloppen aan de ervaring. Daar worden we steeds beter in.’
 
Mark kwam in aanraking met escape rooms toen een vriend van hem laaiend enthousiast terugkwam van een vakantie in Boedapest en hem vertelde over dit fenomeen. ‘Van het idee dat je wordt opgesloten in een kamer en 60 minuten hebt op te ontsnappen, kreeg ik al kippenvel.’ Hij wist het daarna zeker: ‘dit is wat ik moet gaan doen’.
 
Stefan kwam daarbij goed van pas: hij was afgestudeerd in de richting International Event, Music and Entertainment Studies, een creatieve communicatieopleiding waarbij hij voornamelijk bezig was met het bedenken van creatieve concepten. Deze vaardigheden bleken nuttig bij het maken en runnen van een escape room. Via een huisgenoot kwam hij in contact met Mark en rolde op die manier de wereld van escape rooms in.

‘Van het idee dat je wordt opgesloten in een kamer en 60 minuten hebt op te ontsnappen, kreeg ik al kippenvel.’ 

De Duivelskamer
Een tijdje hadden ze het plan om de escape room in een oud klooster te maken. Dat ging uiteindelijk niet door, maar de setting van die locatie bleef aanspreken. In Nijmegen heb je een bekend middeleeuws verhaal over Mariken van Nieumeghen. Dat verhaal gaat over de duivel (Moenen) die Mariken weet te verleiden tot het kwade. ‘Het leek ons leuk om daar iets nieuws mee te doen, want waarom zou de duivel alleen met een onschuldig meisje praten als hij hier is? Voor de duivel zou het pas echt een overwinning zijn als hij een man van God weet te verleiden.’

Na de opening in 2014 kwam De Duivelskamer afgelopen jaar opnieuw op een bijzondere manier onder de aandacht: Het Vaticaan zou door een bisschop uit de buurt getipt zijn over het helse thema van de escape room en Mark verzoeken om direct te stoppen met deze godslastering. Achteraf bleek het om een eenaprilgrap te gaan: ‘we hadden een heel lijstje van mogelijke eenaprilgrappen waarvan deze er toch wel echt bovenuit stak. Het taalgebruik en de opmaak hebben we nagemaakt aan de hand van echte brieven van Het Vaticaan. Ons Facebookbericht werd enorm goed opgepikt door onze volgers, dus hebben we het bericht ook maar naar een paar escaperoomplatformen gestuurd. Hier werd het nieuws ook snel opgepikt. Opeens werden we gebeld door een journalist die er een uitgebreid artikel over wilde schrijven. Maar helaas, na een telefoontje met zijn redactie werd de conclusie getrokken dat het zeer waarschijnlijk om een grap ging.’
 
De Drukkerij
Na het succes van de eerste kamer kwam de kans om een reeds bestaande escape room in Nijmegen over te nemen. Twee enthousiaste ondernemers uit Nijmegen waren al erg lang bezig met De Drukkerij met als doel om de Nijmeegse geschiedenis rondom operatie Market Garden in leven te houden. Toen de kamer eenmaal klaar was, kwamen ze erachter dat ze deze eigenlijk niet wilden runnen. Ze waren de eerste groep die ooit de Duivelskamer speelde, en ze hadden het idee dat hun kindje bij Project Escape in goede handen zou zijn. ‘We merken dat we bij de Drukkerij ook wat meer oudere spelers hebben; mensen waarvan de ouders de oorlog bewust hebben meegemaakt. Op 17 september, de dag dat Market Garden herdacht wordt, waren er zelfs een aantal groepen die speciaal daarom bij ons kwamen. Dan voel je de geschiedenis helemaal tot leven komen.’ Toch hebben ze achteraf nog wat zaken veranderd aan deze kamer: ‘We vonden de kamer al echt heel tof, maar toch hebben we een paar kleine aanpassingen gedaan om het spel nét iets beter te laten verlopen. Overigens zouden we die aanpassingen ook hebben gedaan als we alles zelf hadden bedacht. Sommige zaken vallen pas op na het zien van een aantal groepen.’

'Op 17 september, de dag dat Market Garden herdacht wordt, waren er zelfs een aantal groepen die speciaal daarom bij ons kwamen. Dan voel je de geschiedenis helemaal tot leven komen.'

De Ramkraak
De volgende kamer die ze zelf ontwerpen en bouwen, De Ramkraak, begint qua bouwtijd naar eigen zeggen haast mythische proporties aan te nemen. De bouw heeft een tijdje stilgelegen omdat De Drukkerij en Kids Escape ertussendoor kwamen, maar ook het feit dat ze enorm perfectionistisch zijn heeft aan deze vertraging bijgedragen. ‘We willen met deze kamer echt iets unieks neerzetten. Uiteindelijk zullen er heel veel details in zitten die de meeste spelers niet eens bewust meekrijgen, maar we willen dat echt alles klopt. Dit doen we door onszelf tijdens het hele proces af te vragen: waarom? Waarom zou je die kamer ingaan? Waarom zitten er overal puzzels? Waarom moet je die puzzels oplossen?’
 
In essentie is de Ramkraak een actiefilm waar je in terecht bent gekomen. Je moet in het spel inbreken bij een fictief bedrijf; Starlife Enterprise. ‘Daar hebben we overigens ook alles voor uitgedacht: het fictieve bedrijf heeft een website, social media, huisstijl, schrijfstijl, promo, logo, enzovoort.’ Wat dat bedrijf precies doet weet je niet, maar ondanks alle luxe wringt het ergens. Wat er uiteindelijk in de kluis te vinden is, zal dan ook een geheim blijven totdat de deur ervan open gaat. Lange tijd om stil te staan bij al die vragen heb je overigens niet, de politie kan namelijk ieder moment binnenvallen. Wat je jezelf dan ook af kunt vragen is: heb je wel echt 60 minuten de tijd? ‘We hebben hiervan altijd geroepen dat we méér willen dan gewoon een nieuwe escape room maken. Buiten het spel hebben we dan ook een aantal heel toffe acties die daaraan gaan bijdragen. Wat we in petto hebben verklappen we nu natuurlijk nog niet.’

Kids Escape
Steeds vaker komen wij de vraag tegen of er ook escape rooms voor kinderen beschikbaar zijn. Project Escape voorziet in die behoefte: kinderen van 8 tot 15 jaar kunnen op zoek gaan naar de geheimen van professor Schnitzel. Het maken van een escape room voor kinderen is aan de ene kant hetzelfde als voor volwassenen: ‘qua thema en verhaal zijn kinderen bijna net zo kritisch als volwassenen. Kinderen willen alles weten, dat moet dus gewoon kloppen.’ Daarentegen zijn er ook een hoop zaken anders: ‘bij de puzzels moet je vooral veel dingen doen. Minder moeilijk denkwerk, vooral veel zoeken, ontdekken en proberen. We hadden gelijk al wel de insteek om veel doe-dingen erin te verwerken, maar dan nog zijn er puzzels die toch minder goed werken dan je had gehoopt. Soms blijkt iets te moeilijk te zijn, of reageren kinderen er toch niet zo enthousiast op. Het blijft toch vooral een kwestie van kijken wat werkt en verbeteren of veranderen wat niet werkt.’

Inmiddels is de Kids Escape niet meer alleen voor kids: ook vanaf 16 jaar is deze kamer te spelen, maar de puzzels worden dan natuurlijk wel een stuk moeilijker gemaakt.

'We willen ervaringen maken waarbij je echt in een andere wereld stapt, daarvoor moet alles kloppen. Daar worden we steeds beter in.'

Hoogte- en dieptepunten
‘Af en toe heb je mensen die met frisse tegenzin komen, bijvoorbeeld bij een teamuitje waar ze zelf geen inspraak in de activiteit hadden. Vooraf mopperen ze dan wat, bijvoorbeeld dat ze afgesloten ruimtes niks vinden, niet van puzzelen houden of een uur te lang vinden. Dat zijn vaak na afloop de mensen die het meest enthousiast zijn en ook alles over de kamer willen weten. Dat enthousiasme, dat blijft iedere keer top. Daar doe je het voor.’

Maar niet alles is positief aan het runnen van een escape room: ‘Op een volgeboekte zaterdag ging de eerste groep van de dag als een tornado door De Drukkerij heen. Er waren dingen gesloopt waarvan ze niet eens wisten dat het kapot ging. Dan is het proberen zoveel mogelijk te repareren. Toch moet je dan even vooraf zeggen dat er een bepaald object is waar ze geen kracht bij hoeven te gebruiken. Daar hebben we zelf dan een enorme schurfthekel aan om te moeten zeggen omdat we vinden dat je overal aan moet kunnen zitten. Maar gelukkig hebben mensen daar alle begrip voor als je dat even uitlegt. Dat is het nadeel van een kamer vol meubilair en objecten uit de jaren ’30 en ’40, als dat kapot gaat kun je het niet zomaar even vervangen.

Wanneer we dan eindelijk van De Ramkraak kunnen genieten? ‘We hebben voor ons zelf wel een deadline gesteld, maar gezien de eerdere vertragingen brengen we dat deze keer niet naar buiten!’ Op de website van Project Escape is inmiddels wel te zien dat ze verwachten medio 2017 te kunnen openen. Wij kijken hier in ieder geval erg naar uit!

Genoemde escape rooms

ROX Escape Experience

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren