Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Achter de schermen: Locks & Keys in Tilburg

Als escapefans zijn we natuurlijk altijd benieuwd naar het verhaal achter een kamer. De meeste enthousiaste bedenkers en eigenaren willen je na het spelen (als er tijd is) dan ook met liefde vertellen over hun rooms. Dit was ook het geval bij Bob en Errol van Locks & Keys uit Tilburg. Na het spelen van Het Geheim van Schrobbelèr waren we ook nieuwsgierig naar hun andere escaperooms. De Bank en De Uitdaging van de Snip volgden daarna dus snel, en ook van deze rooms ging ons escapershart sneller slaan. Daarnaast hebben de heren ook nog het escapespel Expeditie Robinson ontwikkeld voor Stadsstrand Waterjump. Dit is een originele variatie op de escaperoom waarbij je speelt in een outdoor-omgeving. Toen we opzoek gingen naar de eerste slachtoffers voor een interview, stonden deze heren dus direct hoog op onze lijst. 

Om mee te beginnen: wie zijn jullie en wat moeten onze bezoekers echt van jullie weten?

Wij zijn Bob en Errol van Locks & Keys escaperoom. Bob is ontzettend creatief, hij ontwikkelde eerder bordspellen en games voor Android en iOS. Errol heeft lange tijd als interieurbouwer gewerkt en is zeer technisch. Beiden hebben we een liefde voor games in brede zin.

Een ideale combinatie voor het bouwen van escaperooms inderdaad. Maar bordspellen en games? Interessant! Welke bordspellen en/of games?
Helaas geen bordspellen of games die we daadwerkelijk hebben uitgebracht. Toen we op dat punt kwamen, werden we ineens verliefd op escaperooms ;-)

Wanneer en hoe gebeurde dat dan?
Wij hebben eind 2014 een escaperoom gespeeld en zijn op slag verliefd geworden op het concept. Het duurde niet lang of we hadden besloten om zelf een escaperoom te bouwen.

Waar laten jullie je door inspireren bij het bedenken van een kamer?
Door heel veel zaken. Door wat wij vet vinden om te spelen, door video-games die we hebben gespeeld, door bordspellen die we hebben gespeeld, door films die we hebben gezien en door wat we om ons heen zien. Eigenlijk putten wij uit alles wat we zien en doen inspiratie.

Het was inderdaad de bedoeling om een moeilijke kamer te ontwikkelen. We merken namelijk dat er heel veel escaperoom addicts zijn die al meer dan tien kamers hebben gespeeld.
Jullie kamers hebben tot nu toe altijd iets origineels: het echt kunnen winnen van geld en het kunnen herspelen van De Bank en het ontbreken van een harde tijdslimiet bij Het Geheim van Schrobbelèr . Ook in de Uitdaging van De Snip zit geen enkel cijferslot en nagenoeg geen hangsloten. Is die originaliteit iets waar jullie naar op zoek zijn?
Jazeker, we proberen altijd iets unieks toe te voegen aan onze kamers. We proberen op deze manier het genre te innoveren. Op deze manier kunnen we een unieke ervaring bieden die je elders niet kan krijgen. We denken daarover altijd goed na en het moet wel binnen het concept van de kamer passen.

Jullie maken ook escaperooms voor anderen, zoals De Uitdaging van de Snip en Expeditie Robinson voor Waterjump. Ben je dan niet bang dat je je beste ideeën gebruikt voor een ander? Hoe gaan jullie daar mee om?
Nee, wij zitten vol met goede ideeën voor nog heel veel kamers en puzzels. De escaperooms die wij voor anderen bouwen, ontwikkelen wij speciaal voor die locatie. Zo is De Uitdaging van de Snip compleet in een snookerthema, wat naadloos aansluit bij Poolcentrum 4Friends. Expeditie Robinson hebben wij ontwikkeld voor stadsstrand Waterjump, wat het eilandthema weer ten goede komt. We versterken op deze manier de locatie, het thema, het spel en de ervaring.

Tot nu toe hebben slechts vier teams De Snip gehaald, is dat een beetje in de lijn der verwachting?
Het was inderdaad de bedoeling om een moeilijke kamer te ontwikkelen. Het is niet voor niets De Uitdaging van de Snip. We merken namelijk dat er heel veel escaperoom addicts zijn die al meer dan tien kamers hebben gespeeld. Wij willen zowel voor hen, als voor beginnende escapers de best mogelijke ervaring bieden. Daarvoor moet je intellectueel uitgedaagd worden. Iedereen die de kamer heeft gespeeld, begrijpt de puzzels, maar komt vaak slechts minuten te kort om alle puzzels op te lossen.

Dat was bij ons inderdaad ook het geval. Dat het een uitdaging was, werd ons ook op het hart gedrukt toen we de flyer kregen. Dat is in ieder geval prima gelukt. Wat zijn de toekomstplannen voor Locks & Keys? Jullie hadden het een tijd terug over een écht enge kamer?
Dat klopt, met deze kamer zijn we nog bezig. Onze planning is om deze rond september af te hebben. Voor een enge kamer is het essentieel dat de sfeer perfect is. Ons doel is om de kamer zo eng te maken dat mensen hem niet durven uit te spelen. Dat doel is ontzettend ambitieus, maar daarom juist zo leuk ;-)

We zijn benieuwd hoe jullie dat gaan aanpakken. De lijn tussen eng en onbedoeld grappig kan soms vrij dun zijn. Maar even iets totaal anders: iedereen kent de leuke kanten van escaperooms. Zijn er ook minder leuke kanten?
Eigenlijk niet. We werken beiden hard en met passie aan onze escaperooms. We zijn Locks & Keys ook begonnen omdat we juist iets willen doen wat we leuk vinden. Als je iets onderneemt vanuit een passie zie je dat altijd terug in het product. Als ik iets zou moeten noemen wat minder leuk is, is het dat we tijd te kort komen om alle groepen zelf te begeleiden. Dat komt omdat we ook nog nieuwe escaperooms willen blijven ontwikkelen.

We hebben het al kort aangestipt: het grote aanbod van escaperooms. Waarom moeten mensen echt jullie kamers komen spelen?
Omdat al onze kamers iets unieks hebben. Daarbij ontwikkelen wij onze kamers altijd met de 3 pijlers: puzzels, sfeer en kwaliteit. De puzzels moeten leuk zijn, voldoende variatie bieden en uitdagend zijn. Daarbij moeten alle puzzels bij het thema en de sfeer van de kamer passen. De sfeer in de kamer moet bij het thema passen. Dat moet je terugzien in de aankleding en de muziek van een kamer. We gaan soms bizar ver om alle details goed te krijgen. En als laatste moet de kwaliteit goed zijn. We hebben regelmatig onderhoud in de kamer. Dit doen we omdat we vinden dat elke bezoeker exact dezelfde beleving moet krijgen.

We zien dat escaperooms steeds technischer worden. Dat biedt meer mogelijkheden, maar zorgt ook voor meer uitdagingen.

Bizar ver in de details? Nu zijn we benieuwd. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Alles in de kamer is daar een voorbeeld van. Over daadwerkelijk alles wat in de kamer komt is vooraf nagedacht of het wel bij de beleving past. Als ik je benieuwd heb gemaakt, moet je vooral een keer de kamer komen spelen.

Welke escaperooms zouden jullie onze bezoekers aanraden?
Dat ligt eraan. Ben je een beginnende escaper? Dan raden wij Het Geheim van Schrobbelèr aan. Het ontbreken van een tijdslimiet zorgt ervoor dat je de kamer altijd mag uitspelen. Dit is ook Bobs favoriete kamer. Ben je meer ervaren escaper? Dan raden wij De Bank aan. De Bank is Errols favoriete kamer. Daarnaast raden wij beide De Uitdaging van de Snip aan. Over deze kamer praat je sowieso nog wel eventjes na. Is het lekker weer? Of hou je ervan om je vrienden/collega’s/familie uit te dagen? Dan raden wij Expeditie Robinson op het stadsstrand Waterjump aan.

En wat betreft escaperooms van anderen? Wat zijn jullie eigen favorieten?
We hebben zelf echt heel erg weinig escaperooms gespeeld. We hebben er twee gedaan voordat we begonnen met onze eigen escaperooms. De enige momenten dat ik daarna nog een escaperoom heb kunnen doen, was op vakantie. Dan zou ik mensen toch aanraden om Chicken Banana in Barcelona te bezoeken. Dat is veruit de best uitgewerkte kamer die ik heb gespeeld.

Waar denken jullie dat het naar toe gaat met escaperooms in Nederland? Blijft het zo snel in aantal groeien als het momenteel doet? Gaan we nog verrassende ontwikkelingen te zien krijgen? Welke ontwikkelingen zien jullie?
We zien dat escaperooms steeds technischer worden. Dat biedt meer mogelijkheden, maar zorgt ook voor meer uitdagingen. Zo bestaat er ook een escaperoom die werkt met Occulus Rift (VR-bril). Het lijkt me lastig om dan niet het doel van een escaperoom voorbij te streven. Het idee komt namelijk vanuit een video-game. De techniek moet de puzzels ondersteunen, maar het moet geen doel op zich zijn.

Ontzettend bedankt voor jullie tijd! Willen jullie nog ergens op terugkomen of iets toevoegen? Het laatste woord is aan jullie.
We merken nog steeds dat er heel veel mensen nog nooit een escaperoom hebben gespeeld. Tegen hen willen we graag zeggen: informeer goed naar de kwaliteit van een kamer. Daar is bijvoorbeeld deze reviewsite erg goed voor. En als je twijfelt om er eentje te gaan spelen, gewoon doen!

Genoemde escape rooms

Locks & Keys

Plaats de eerste reactie

Login om te reageren